کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

فراخوان مسابقه وبلاگ نویسان کنگره۶۰ - پست ثابت

گروه مرزبانان سایت کنگره در نظر دارند به مناسبت هفته سایت ( ۱۵/۵/۹۰) دومین مسابقه  وبلاگ های برتر را از بین اعضای کنگره اعم از وبلاگ های شعب ، لژیون ها ، راهنمایان درمان ، شخصی ، ورزشی و آزاد ، را در سال جاری برگزار نمایند .هدف از برگزاری این مسابقات معرفی آثار برتر برای شرح درمان تدریجی ( DST) و همچنین انتشار کتب ، مقالات ، نوشتارها و انتقال تجربیات افراد رهایافته از اعتیاد در فضای مجازی می باشد .

http://congress60.org/App_Themes/Fa-IR/Image/thImage.jpg

نحوه انتخاب وبلاگ های برتر

۱- برترین وبلاگ در امور مقاله نویسی
۲- برترین وبلاگ در طراحی قالب و فعالیت مستمر در بروز رسانی اخبار داخلی کنگره
۳-  برترین وبلاگ در تعداد بازدیدها و ارتباط با سایت ها و وبلاگ های مختلف و داشتن نقش موثر در جذب کاربران سایت وکنگره گفتگو

لازم به ذکر است با تایید و نظر هیئت داوران به وبلاگ هایی که مقام اول تا سوم را کسب نمایند لوح تقدیر و جوایزی اهداء می گردد .
مهلت شرکت در مسابقه تا ۳۰/۴/۹۰ می باشد و الزاما ً باید مدت ۳ ماه از شروع ثبت وبلاگ گذشته باشد .

برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در جشنواره می توانید به سایت جشنواره به آدرس
www.congress60.org رجوع نمایید.

پاردایم یا الگوی درمانی کنگره 60

دو صد گفته چون نیم کردار نیست.
بهترین روش یا متدی که تاکنون بشر را به دروازه‌های تمدن یا پیشرفت رسانده‌است، الگو برداری از طبیعت بوده است. برای مثال هواپیما که از روی پرندگان ، و زیردریایی که از روی ماهی‌ها الگوبرداری شده‌است . اگر به کتاب آسمانی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که مرتباً از الگوها سخن به میان می‌آید؛ قوم عاد، قوم ثمود، قوم لوط، فرعون، موسی و ... همه برای ما الگو می‌باشند.
در زندگی امروزی صنعت‌گران ،،هنرمندان، برج‌سازان، شهرسازان و.... همه سعی می‌کنند کالای خود ، یا طرح خود را به‌صورت الگو به نمایش بگذارند، زیرا ماکت یا الگوی به نمایش گذاشته شده، کاملاً نشان دهندة تبحر، سلیقه و ذوق صاحب آن است. ولی هیچ نوشتار، گفتار، نقشه و ماکتی نمی‌تواند به اندازة الگوی واقعی بیانگر و نشان دهندة اصل موضوع باشد. به این دلیل همه در کنگرة 60 الگوی یکدیگر هستند؛ برای مثال معتاد تزریقی کارتن خواب که اکنون چند سال از رهایی او می‌گذرد  و شخصی موفق است، الگوی تازه وارد می‌باشد و معتاد تزریقی تازه وارد هم الگوی فرد رها شده است که اگر به مصرف مواد برگردد ، مانند او خواهد شد، جوانان الگوی جوانان و پیران الگوی پیران.

چگونگی اصلاح ساختارهای تخریب شده جسم ، روان و جهان‌بینی.

جسم:
در قسمت جسم مهم‌ترین تخریب ، از کار افتادن دو سیستم مهم، یعنی ضد درد و تولید کننده‌های مواد شبه افیونی می‌باشد. راه‌اندازی این دو سیستم دقیقاً 11 ماه زمان می‌خواهد و این عدد با تحقیقات و پژوهش‌هایی که در مدت شش سال برروی صدها نفر در درازمدت صورت گرفته است ، به‌دست آمده است.
تا زمانی‌که این سیستم به طور کامل راه‌اندازی نشده است و مرفین طبیعی در بدن به اندازه کافی تولید و ترشح نمی‌شود، ما شاهد اختلالات بی‌شماری در جسم و روان بیمار خواهیم بود و تمامی اختلالات ناشی از قطع مصرف مواد مخدر چه جسمی و چه روانی، هیچ دلیلی جز عدم تولید مواد شبه افیونی ندارند. بیمار اعتیاد برای درمان کامل خود باید بپذیرد که 11 ماه زمان نیاز است و از هر روشی که برای درمان استفاده کند باید بداند که تا پایان11 ماه درمان نشده است.
     چگونه سپری کردن این مدت ، بسیار بسیار مهم است. اگرمعتاد به صورت ناگهانی مصرف مواد مخدر خود را قطع کند، دچار انواع و اقسام اختلالات جسمی و روانی خواهد شد که  حداقل تا 11 ماه ادامه خواهند داشت. و بعضی از تخریب‌ها شاید تا آخر عمر هم پابرجا باقی بماند. این سندرم محرومیت از مواد مخدر فقط منحصر به روزهای اول قطع مواد نیست ، بلکه تا ماه‌ها ادامه خواهد داشت که معمولاً به دلیل شدت و سختی این عوارض و طولانی بودن مدت آنها اکثر بیماران قادر به تحمل آن نیستند و در ابتدا یا نیمه راه به مصرف مجدد مواد مخدر روی می‌آورند.
اگر بیمار بخواهد از داروهای موجود که برای درمان اعتیاد تجویز می‌شوند و یا به صورت آزاد به فروش می‌رسند استفاده کند ، علاوه بر عوارض محرومیت که حتی با مصرف دارو هم از بین نمی‌روند ، دچار عوارض جدیدی می‌شود که ناشی از مصرف این داروها و تداخل ناشی از مصرف آنها می‌شود که خود این مطلب صحبت جداگانه‌ای دارد که در بخش‌های بعدی باز خواهد شد. یکی از شایع‌ترین مواد حوزه Opium که در کشور ما مصرف می‌شود تریاک است. تریاک 25 نوع ترکیب یا الکالوئید دارد. نظیر: Cotamine - Narcotine - Narceine - Codeine - Morphine- Papaverine . اگر در نظر بگیریم که هر یک از این ترکیبات بر روی بخشی از ساختار بیوشیمی جسم تاثیر بگذارد ، که می‌گذارد ، می‌توانیم تصور کنیم که کل سیستم بیوشیمی جسم از تعادل خارج می‌شود و ما قادر نیستیم با هیچ دارویی و یا مجموعه‌ای از داروها ، این عوارض را پوشش دهیم.
ما معتقدیم تنها ماده‌ای که می‌تواند عوارض سندرم محرومیت را تمام و کمال پوشش دهد ، خود ماده مخدر یا تریاک است. از اینجا به بعد ما به چشم دارو به تریاک نگاه می‌کنیم و مصرف کننده‌ای که قصد درمان و رهایی دارد نیز به همین دید به تریاک نگاه می‌کند. تا به حال به قصد نشئه شدن مصرف می‌کرده اما با آموزشی که می‌بیند و آگاهی که کسب می‌کند به چشم دارو به تریاک مصرفی خود نگاه می‌کند. هر چند تریاک از هزاران سال قبل دارو بوده و هنوز هم هست و استفاده‌های پزشکی آن بسیار است فقط نام آن در استفاده‌های خاص پزشکی تغییر می‌کند.
به عبارت ساده دوره درمان 11 ماهه را شخص بیمار یا بایستی با تحمل عوارض ناشی از قطع ناگهانی مصرف طی کند ، که اکثراً نمی‌توانند ، یا باید دارو‌های شیمیایی مصرف کند که وضعیت بدتر می‌شود و بهتر نمی‌شود و یا  اینکه خود ماده مخدر را به عنوان دارو و در حد نیاز جسم ، فقط به منظور پوشش عوارض ناشی از کمبود مرفین، مصرف کند و به صورت تیپر یا تدریجی کاهش دهد.
در کنگره 60 راهنمایان وظیفه دارند برنامه مصرفی رهجو یا بیمار را تنظیم کنند. بیمار در این مدت خودسرانه هیچ‌گونه حرکتی درخصوص تعیین مقدار و زمان مصرف مواد خود نمی‌کند و این مهم کاملاً به عهده راهنماست. این برنامه با توجه به فرایند زمان و محاسبات دقیق ، تنظیم می‌شود. در پروسه درمانی کنگره 60 ، اولین حرکت ، تثبیت مقدار مصرف مواد مخدر توسط بیمار است . زیرا اکثراً بدون برنامه منظم ، مواد خود را مصرف می‌کنند. در ابتدا به بیمار گفته می‌شود که مواد مصرفی خود را در حدی که متعادل باشد تعیین و ثابت کند و بعد از چند روز که مصرف منظم را آموخت به صورت پله‌ای مقدار مصرف او کاهش می‌یابد و تیپر می‌شود. این کاهش هر 21 روز یکبار و هر بار 20% مقدار مواد مصرفی از مرحلة قبل است. در این مدت که به صورت پله‌ای یا تیپر Taper مصرف شخص کاهش می‌یابد، به موازات آن سیستم تولید کننده مواد شبه افیونی و ضد درد نیز راه‌اندازی می‌شود و تولید این مواد در بدن افزایش می‌یابد تا جایی که مصرف مواد به کمترین حد خود یعنی یک گرم در 30 روز می‌رسد و سپس قطع می‌شود و در این موقع سیستم تولید‌کننده مواد شبه افیونی کاملاً راه‌اندازی شده است و بیمار بدون هیچگونه عوارضی به راحتی از این مرحله عبور می‌کند. در این مدت او به دلیل استفاده از داروی مناسب(تریاک) با کمترین هزینه توانسته است هم دوره درمان را بگذراند و هم اینکه به راحتی به مسائل زندگی خود رسیدگی کند.

روان:
     امروزه اکثر متخصصین درمان اعتیاد معتقدند که اعتیاد یک بیماری روحی و روانی است. گفته می‌شود که مشکلات جسمی بیماری اعتیاد و تخریبی که در جسم به‌وجود می‌آید ، در مقایسه با تخریب‌های روحی و روانی ناچیز است و به راحتی می‌توان آن را بازسازی کرد. اما در قسمت روان ، کار دشوار است و اکثر مشکلات معتاد در درمان بیماری اعتیاد به این قسمت مربوط می‌شود. به عبارت ساده بیماری اعتیاد یک بیماری روانی است. کنگره 60 در این خصوص بر این عقیده است که بیمار اعتیاد یا معتاد ، الزاماً و ذاتاً بیمار روانی نیست، از آنجا که جسم و ساختارهای آن بر اثر مصرف دراز مدت مواد مخدر دچار تخریب و عدم تعادل شده است ، مشخص است که روان نیز به تبع آن دچار عدم تعادل می‌شود اما این عدم تعادل ریشه در عدم تعادل جسم دارد و اعتیاد نمی‌تواند یک بیماری روانی باشد. ما معتقدیم تمامی مشکلاتی که یک معتاد بعد از قطع مواد مخدر با آن رو به رو می‌شود و به زعم دیگران مشکلات روانی هستند، کاملاً ریشه در جسم بیمار دارند و دلیل آن کمبود ترشح مواد شبه افیونی جسم است. زیرا کمبود این مواد باعث بروز اختلالاتی همچون افسردگی   ، نا امیدی ، گوشه‌گیری ، تنبلی ، کند ذهنی  ، بی میلی به زندگی  ،  بی خوابی ، ناتوانی جنسی  ،  افزایش میل جنسی و غیره می‌شود که دیگران آنها را مشکلات روانی می‌دانند اما ما آنها را عوارض پنهان ناشی از کمبود ترشح مواد شبه افیونی و عدم راه‌اندازی سیستم تولید کننده آنها می‌دانیم.
شایان ذکر است این عوارض ، بخش دوم عوارض ناشی از قطع مصرف می‌باشند و معمولاً بعد از گذشت 20 روز از قطع مصرف مواد مخدر به خوبی حس می‌شوند . بخش اول عوارض که شامل انواع دردهای جسمی شامل استخوان درد ، درد دست‌ها و پاها ، اسهال ، عرق کردن ، ریزش اشک و آب بینی، خمیازه ، عطسه ، بی‌قراری و غیره می‌باشد ، عوارض آشکار یا سندرم محرومیت ناشی از قطع مصرف می‌باشند که نهایتاً تا 20 روز بعد از قطع مصرف از بین می‌روند.
کنگره 60 معتقد است زمانی‌که بیمار با استفاده از روش درمان تدریجی ، خود را درمان می‌کند  ، در طول دوره 11 ماهه درمانی ، با کاهش پله‌ای مصرف مواد مخدریا تیپر و بازسازی ساختارهای جسم  ، به موازات آن ساختارهای روان نیز به تبع جسم اصلاح می‌شوند و این اصلاح به صورت خودکار صورت می‌گیرد.
زمانی‌که شخص مصرف مواد خود را قطع نموده و از نظر جسمی به تعادل کامل رسیده است ، از نظر روانی نیز دارای تعادل کامل خواهد بود و کوچک‌ترین عوارضی در این خصوص به سراغ او نمی‌آید. در این حالت راکب و مرکب هر دو میزان هستند. اما در غیر این صورت، یعنی زمانی که شخص بیمار از نظر جسمی مشکل دارد با هیچ تکنیکی نمی‌توانیم مشکلات روانی او را برطرف کنیم  ، درست مانند اسبی که لنگ است اما با داشتن سوار کار ماهر ، انتظار سواری خوب را داشته باشیم که غیر ممکن است.


جهان بینی:


سومین آیتم مهم در درمان اعتیاد جهان‌بینی است. همانگونه که گفته شد جهان بینی یعنی چگونه دیدن جهان ، هستی و زندگی است و کسی که دچار بیماری اعتیاد است  ، به دلیل حکومت افیون بر شهر وجودی او ، دچار جهان بینی از نوع خاص می‌شود که ما به آن جهان بینی یا تفکر و نگرش افیونی می‌گوییم و شخص فقط از زوایه نشئگی و مصرف مواد مخدر به زندگی نگاه می‌کند.


تغییر جهان بینی و نگرش بیمار از این حالت و به تعادل رساندن آن یکی از بخش‌های بسیار بسیار مهم، در سیستم درمانی کنگره 60 است. چرا که اگر تفکرات و نگرش فرد اصلاح نشود حتی اگر سال‌‌‌ها مواد مخدر مصرف نکند درمان نشده است. به همین دلیل ، یعنی عدم حرکت اصلاحی در جهت تعادل این بخش ، در روش‌های دیگر ، اکثر معتادان بعد از قطع مصرف ، حتی با وجود گذشت مدت طولانی دوباره به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند و این ذهنیت پدید آمده است که معتاد بایستی تا آخر تحت مراقبت و کنترل باشد، در صورتی که هرگز چنین نیست و اگر معتادی به درستی درمان شده باشد یعنی جسم  ، روان و جهان‌بینی او به تعادل رسیده باشد هرگز نیازی به مراقبت و کنترل دائمی نیست و در هرگونه شرایط نامطلوب و یا محیط‌های آلوده و دوستان آلوده قرار گیرد هرگز مصرف نخواهد کرد و برگشتی نخواهد داشت.


در پروسه درمانی کنگره 60 که همراه با برپایی کارگاه‌های آموزشی و گروه درمانی است ، بیمار همزمان با کاهش پله‌ای مصرف مواد مخدر و به تعادل رساندن ساختارهای جسم و روان در جلسات گروه درمانی نیز شرکت می‌کند.


تنها عاملی که می‌تواند تفکرات و نگرش شخص معتاد را تغییر دهد و آن را از حالت افیونی بودن خارج و به سمت سلامتی و نگرش صحیح سوق دهد  ، آموزش و کسب آگاهی و رسیدن به دانایی است؛ که این مهم با شرکت بیمار در جلسات گروه درمانی و کارگاه‌های آموزشی کنگره 60 و تحت آموزش قرار گرفتن ، به شکل کامل میسر می‌شود. در سیستم آموزشی کنگره 60  ، پیرامون موضوعات متعدد درخصوص شناخت انسان و مواد مخدر و جایگاه انسان در زندگی و نقش او ، و همچنین طرق کسب لذت‌های سالم و بدیع، آموزش کاملی صورت می‌گیرد و بیمار با آموزشی که می‌بیند و آگاهی‌ئی که کسب می‌کند و همچنین تجربیاتی که از سایر دوستان به او منتقل می‌شود ، آرام آرام دچار یک تحول و دگرگونی اساسی در بخش تفکرات و نگرش می‌شود و می‌آموزد که چگونه باید زندگی کند و زمانی‌که مصرف مواد مخدر او بعد از گذشت دوره درمانی قطع می‌شود در حالی که از نظر جسمی و روانی از تعادل کامل برخوردار است ، در بخش جهان‌بینی نیز آموزش های لازم را دیده و به تعادل رسیده است و در این جاست که می‌توانیم ادعا کنیم بیمار درمان شده است نه اینکه ترک اعتیاد کرده است.


آدرس نمایندگی های  کنگره 60


دفتر مرکزی و نمایندگی آکادمی : میدان هفتم تیر ـ خیابان بهار شیراز ـ ابتدای سهروردی جنوبی ـ نبش کوچه صدری - پلاک 3

فکس : 77648489 تلفن : 93~77648490

راهنمای رایگان درمان اعتیاد : روزهای ، شنبه ، دوشنبه ،‌ چهارشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۳ بعد از ظهر

شنبه‌‌ها : کارگاه آموزشی خصوصی ویژه آقایان مسافر ، ۵ تا ۷ بعد از ظهر

یکشنبه ها : کارگاه آموزشی خصوصی ، ویژه خانمهای مسافر ۲ تا ۴ بعد از ظهر

دوشنبه ها : کارگاه آموزشی عمومی ، ۵ تا ۷ بعد از ظهر

سه شنبه ها : کارگاه آموزشی خصوصی ویژه خانمهای مسافر 3 تا 9 بعد از ظهر
سه شنبه ها : کارگاه آموزشی خصوصی ، ویژه خانواده ها یا همسفران ۵ تا ۷ بعد از ظهر

چهارشنبه ها : کارگاه آموزشی خصوصی ، ویژه مسافران سفر دوم و همسفران ۵ تا ۷ بعد از ظهر

پنج شنبه ها : کارگاه آموزشی خصوصی ، ویژه آقایان مسافر ۵ تا ۷ بعد از ظهر

مشاوره :روزهای زوج از ساعت 9 الی 3


نمایندگی شادآباد :

سه راه آذری - شادآباد - کوی 17 شهریور - مابین 15 متری اول و دوم - روبروی بانک سپه - کنگره 60

تلفن : 66390503 _  66390507

یکشنبه ها:  ساعت 13:30 الی 14:30 کارگاه آموزشی ویژه خانواده ها و همسفران

یکشنبه ها: ساعت 17 الی 20 کارگاه آموزشی ویژه آقایان مسافر 

سه شنبه ها : کارگاه آموزشی خصوصی ویژه آقایان مسافر از ساعت 17 الی 20

  پنج شنبه ها کارگاه آموزشی عمومی  ساعت 17 الی 20  و ساعات مشاوره از 10  الی16  

شعبه انقلاب: میدان انقلاب -ابتدای خیابان کارگر جنوبی -کوچه مهدیزاده -پلاک 21-طبقه سوم


تلفن : 66910787

راهنمای رایگان درمان اعتیاد : روزهای ، یکشنبه ، سه شنبه ،‌ پنج شنبه از ساعت ۹ صبح تا ۳ بعد از ظهر

یکشنبه ها : کارگاه آموزشی خصوصی ویژه آقایان مسافر ، ۵ تا ۷ بعد از ظهر

یکشنبه ها : کارگاه آموزشی خصوصی ، ویژه خانواده ها یا همسفران2 تا 4 بعد از ظهر

سه شنبه ها : کارگاه آموزشی خصوصی ویژه آقایان مسافر ، ۵ تا ۷ بعد از ظهر

پنج شنبه ها : کارگاه آموزشی عمومی ، ۵ تا ۷ بعد از ظهر

نمایندگی حافظ : خیابان حافظ _ بین خیابان جمهوری و نوفل لوشاتو _ پلاک 294

روزهای یکشنبه : کارگاه آموزشی عمومی از ساعت 17 الی 20

روزهای سه شنبه : کارگاه های آموزشی خصوصی ویژه خانواده ها از ساعت 14 الی 16

روزهای سه شنبه : کارگاه آموزشی خصوصی ویژه آقایان مسافر از ساعت 17 الی 20





 
نمایندگی  میدان حر: میدان پاستور خیابان دانشگاه جنگ، باشگاه فرهنگی ورزشی سرباز، سالن ،آمفی تئاتر 

روزهای یکشنبه و پنج شنبه ساعت 17 الی 20

مشاوره در روزهای فوق از ساعت 15 الی 16


 نمایندگی  درکه ﴿اوین﴾ : بزرگراه یادگار امام ، تقاطع بزرگراه چمران ، نرسیده به خیابان شهیدکچویی﴿اوین﴾ ،ساختمان سرای محله اوین  .

 جلسات : روزهای شنبه ، دوشنبه و پنجشنبه ساعت 16:30 الی 20

مشاوره در روزهای فوق از ساعت 10 صبح الی 4 بعدازظهر

تلفن :09383960175



نمایندگی کرج: چهارراه مصباح،بلوار هفت تیر چهار راه کارخانه قند، فرهنگسرای کوثر

تلفن : 09360553970 - 09123755492

شنبه ، یک شنبه و سه شنبه  ساعت 17 الی 20 

نمایندگی رباط کریم : روبروی اداره بهزیستی جنب امامزاده عماد (ع) ساختمان کنگره ۶۰

راهنمای رایگان درمان اعتیاد : روزهای ، یکشنبه ، سه شنبه ،‌ پنج شنبه از ساعت ۹ صبح تا ۳ بعد از ظهر  

تلفن : 4236303-0229

یکشنبه ها : کارگاه آموزشی خصوصی ویژه آقایان مسافر ، ۵ تا ۷ بعد از ظهر

یکشنبه ها : کارگاه آموزشی خصوصی ، ویزه خانواده ها یا همسفران ۵ تا ۷ بعد از ظهر

سه شنبه ها : کارگاه آموزشی عمومی ، ۵ تا ۷ بعد از ظهر

پنج شنبه ها : کارگاه آموزشی خصوصی ، ویژه آقایان مسافر ۵ تا ۷ بعد از ظهر


نمایندگی اراک :خیابان طالقانی ، پل مشتاقی روبروی بانک ملت ، پلاک 5588

تلفن : 2767650-0861

مشاوره رایگان و جلسات : روزهای یکشنبه و سه شنبه پنجشنبه ساعت 9 الی 3 بعد ازظهر 


نمایندگی سمنان : سمنان، بلوار معلم ، ضلع جنوبی میدان جمهوری، پلاک289  
تلفن:
0231-4449544 
0231-4435203

شنبه ها : کارگاه آموزشی خصوصی ویژه گروه خانم های همسفر ساعت4 تا 7 بعد از ظهر

یک شنبه ها : کارگاه آموزشی خصوصی ویژه آقایان مسافر ساعت 5 تا 8 بعدازظهر

سه شنبه ها : کارگاه آموزشی عمومی ساعت 5 تا 8 بعداز ظهر


نمایندگی اصفهان :خیابان جی خوراسگان خیابان ارغوانیه بعد از دانشگاه خوراسگان ارغوان ۵ (حجت) پلاک ۴ کنگره ۶۰

شنبه ها: کارگاههای آموزشی خصوصی ویژه آقایان مسافران از ساعت ۴:۳۰ الی ۸ شب .
مشاوره از ساعت 2 بعد از ظهر

 

 یک شنبه ها : کارگاههای آموزشی خصوصی ویژه خانمهای همسفر از ساعت۲ الی ۵ بعد از ظهر


دو شنبه ها: کارگاههای آموزشی خصوصی ویژه آقایان مسافران از ساعت ۴:۳۰ الی ۸ شب .
مشاوره از ساعت 2 بعد از ظهر

سه شنبه ها: کارگاههای آموزشی خصوصی ویژه خانمهای مسافر از ساعت 10 صبح الی 13


پنجشنبه ها : کارگاههای آموزشی عمومی از ساعت17 الی20
مشاوره از ساعت 2 بعد از ظهر

تلفن شعبه : ۵۳۱۱۶۱۲ - ۰۳۱۱

 


نمایندگی هیدج : ابهر ، هیدج ، میدان شهرداری ، ساختمان درمانگاه هفت تیر

روزهای سه شنبه و جمعه ، از ساعت 5 الی 7 .بعد از ظهر

نمایندگی پارک طالقانی : ایستگاه متروی میرداماد ، پارک طالقانی

جمعه ها : تمرین تیمهای ورزشی فوتسال و والیبال کنگره ۶۰ از ساعت ۵/۷ صبح تا ۲ بعد از ظهر

 ورزش عمومی اعضا از ساعت 10 تا 12

جلسه عمومی  از ساعت 12 تا 2


جلسات صبحگاهی پارک لاله :بلوار کشاورز ،‌ خیابان حجاب ، درب حجاب ، ابتدای باغ ژاپنی

یکشنبه ها ، سه شنبه ها ، پنج شنبه ها ساعت ۷ صبح تا ۸ صبح


 نمایندگی پارک پرستار : خیابان پیروزی ، خیابان پ رستار ، پارک پرستار
 پنج شنبه از ساعت 16 الی 18




نمایندگی فشم:  ( لواسانات - حومه تهران )
 
میدان فشم _ ابتدای جاده زایگان _ ورزشگاه تربیت بدنی

مشاوره : یکشنبه_ سه شنبه و پنج شنبه ها از ساعت 10 صبح الی 6 بعد ازظهر

یکشنبه ها : کارگاه آموزشی خصوصی ویژه آقایان مسافر از ساعت4 بعد ازظهر الی 6 بعدازظهر

تلفن : 09123160665_ 09390060884



نمایندگی چهار صد دستگاه
خیابان پیروزی - تقاطع چهارصد دستگاه -کلینیک ترک سیگار
مشاوره:شنبه و دوشنبه 9 تا 4 بعداز ظهر- کارگاه آموزشی روزهای سه شنبه 4 تا 7 بعد از ظهر

تلفن:33326241


نمایندگی تهرانپارس

تهران _ میدان رهبر _ خیابان امین زهدی _ نبش کوچه ابوذر _ روبروی پارک ابوذر _ جمعیت احیای انسانی کنگره 60

مشاوره : روزهای پنج شنبه ، ساعت 8:30 صبح الی 13

کارگاه های آموزشی :  روزهای سه شنبه از ساعت 17 الی 20

                               روزهای پنج شنبه از ساعت 8:30 الی 13

تلفن : 5068347-0939

 


نمایندگی شهر ری

شهر ری _ میدان شاملو _ خیابان قم _ خیابان شهید غلامرضا _ سرای محله سرتخت

کارگاه های آموزشی ویژه آقایان مسافر  : روزهای یکشنبه و سه شنبه ساعت 17 الی  19

تلفن : 09391414404

        09392208004

ادامه مطلب ...

چگونه با پیاده روی لاغر شویم؟

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
پیاده روی سریع  برای سوزاندن کالری، ورزش فوق العاده ای محسوب می شود ، به خصوص برای کسانی که آمادگی جسمانی خوبی ندارند، این ورزش  انرژی بر است(کالری بسیاری می سوزاند). درست است که ورزش های خیلی شدید باعث می شوند بدن کربوهیدرات بیشتری بسوزاند .اما از آنجاییکه حتی اگر شخصی که فاقد آمادگی جسمانی است، نیز به طور مؤثر با پیاده روی که  فعالیتی مداوم و تدریجی است، به وضعیت سوزاندن چربی دست می یابد .این ورزش به همه توصیه می شود.
 
چگونه با پیاده روی کالری بیشتری بسوزانیم؟
 مقدار کالری که بدن شما در پیاده روی می سوزاند بستگی به وزن و سرعت پیاده روی شما دارد. افرادی که وزن بیشتری دارند کالری بیشتری را هم می سوزانند به دلیل اینکه انرژی بیشتری احتیاج دارند تا بتوانند خود را در فضا حرکت دهند.برای مثال حمل کردن یک بسته بار 150 گرمی نسبت به یک بار 100 گرمی احتیاج به تلاش بیشتری دارد.برای زن و مردی که در حال انجام فعالیت مشابه می باشند به طور معمول مردان سریع تر به  نتیجه می رسند.

 اگر هر دوی آنها 3 مایل را پیاده روی کنند به دلیل اینکه مردها از وزن بیشتری برخوردارند کالری بیشتری در بدنشان می سوزدو نسبت به یک زن مقدار بیشتری از وزن خود را از دست می دهد. اما هر کسی می تواند مصرف انرژی خود را با مرتب کردن گام هایش کاهش دهد.شما همچنین می توانید سوزاندن کالری را با اضافه کردن تاب و توان خود برای حرکت سریع تر افزایش دهید.همچنین می توانید روی تپه پیاده روی کنید و یا به تردمیل خود شیب اضافه کنید که اینها انرژی بیشتری را مصرف می کند.پیاده روی روی شن و ماسه و یا بر خلاف وزش باد هم کالری شما را افزایش می دهد. اگر شما به اندازه کافی سنگین باشید انرزی بیشتری را هم صرف می کنید.

 استفاده از دست ها و پاها نمی تواند راه مناسبی در سرعت بخشیدن به سوزاندن کالری باشد. استفاده از یک لباس زیر کشباف هم در بالا رفتن سوزاندن کالری بدون اینکه آسیبی به زانوها و شانه هایتان برساند موثر است.یک کوله پشتی مثل  کوله پشتی کتابهای مدرسه هم میتواند برای پیاده روی در زمان های طولانی وزنه خوبی برایتان باشد.استفاده از یک چوب دستی یا عصا هم میتواند راهی برای مرتب کردن گام هایتان باشد. شما با کمک چوب دستی قسمت جلوی بدنتان را حرکت می دهید و قسمت فوقانی بدنتان با سرعت بیشتری به حرکت درمی آید.شما از چیزی شبیه به این چوب دستی می توانید در ورزش های خود استفاده کنید.
 
برای سوزاندن هر نیم کیلو چربی چقدر پیاده روی کنیم؟
پیاده‌روی یا دویدن آرام باعث سوزاندن حدود 100 کالری به ازای هر مایل (1.6 کیلومتر) می‌شود. برای کاهش نیم کیلوگرم از چربی بدن باید حدود 3500 کالری اضافی را با انجام فعالیت جسمی بسوزانید. به ازای هر 35 مایل (56 کیلومتر) پیاده روی نیم کیلوگرم از چربی بدن‌تان کاسته خواهد شد، به شرطی که میزان دریافت غذا و سایر فعالیت‌های جسمی‌تان ثابت بماند.

اگر پیاده‌روی سریع (با سرعت 6.5 کیلومتر در ساعت) به مدت نیم ساعت برای پنچ روز در هفته انجام دهید، حدود 16 کیلومتر در هفته را خواهید پیمود و در پایان سه هفته و نیم، حتی اگر میزان کالری‌های مصرفی‌تان ثابت بماند، احتمالا نیم کیلوگرم از وزن‌تان کاهش خواهد یافت. اگر درهمین مدت میزان دریافت کالری از راه غذا را در حد چند صد کالری در روز کاهش دهید، می‌توانید سرعت کاهش وزن را بیشتر کنید.
 
نکات مهم در پیاده روی برای چربی سوزی بیشتر
-سرعت پیاده روی باید آن قدر باشد که فرد عرق کند و ضربان قلب او در محدوده ضربان قلب هدف قرار گیرد.

-پیاده روی باید حداقل 15 دقیقه به طور پیوسته باشد. تا از فواید سلامتی آن بهره مند شویم و قدم زدن با دوستان، خرید کردن و تماشای ویترین مغازه ها را نمی توان جزء ورزش پیاده روی محسوب کرد و به لاغری هم کمکی نمی کند.

-هنگام پیاده روی باید پشت صاف و شکم به داخل باشد و دست ها در جهت مخالف یکدیگر، به جلو و عقب حرکت کنند.

-اگر سابقه انجام فعالیت ورزشی را ندارید، بهتر است روزهای اول با 5 تا 10 دقیقه راه رفتن تند پیاده روی را آغاز کنید و به مرور طی مدت 6 هفته آن را به 30 دقیقه برسانید.

-پیاده روی شما نباید خیلی به طول بیانجامد تا خسته شوید و برای دفعه بعدی دیگر انگیزه ای نداشته باشید.

-دقت کنید تا سرعتتان را در پیاده روی کم و زیاد کنید و مدام با یک سرعت مشخص حرکت نکنید تا با این روش و تغییر ضربان قلب کالری بیشتری بسوزانید.

-برای اینکه از نتایج پیاده روی بهره مند شوید بهتر است که زمان بین 30تا 40 دقیقه  آن هم حداقل 4روز در هفته را به پیاده روی اختصاص دهید.لازم است بدانید پیاده روی کمتر از این زمان به کاهش وزن کمک نمی کندو فقط برای سلامتی مفید است.
 
زمان مناسب برای پیاده روی  
بهترین زمان برای پیاده روی، هر زمانی است که شما آن را ترجیح می دهید و در آن احساس راحتی دارید، به طور مثال اگر  احساس می کنید هنگام صبح، انرژی و علاقه  بیشتری برای ورزش کردن دارید، پس صبح بهترین زمان برای پیاده روی شما محسوب می شود.

پیاده روی در صبح
پیاده روی در صبح هیچ گونه اختلالی در سلامتی و خواب تان ایجاد نمی کند، چون شما بعد از بیدار شدن، شروع به ورزش کرده اید و خواب تان تکمیل شده است.. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که تا صبحانه نخورند، نمی توانند هیچ کاری را (حتی پیاده روی در صبح) انجام دهند، به شما توصیه می کنیم که نیم ساعت قبل از پیاده روی، صبحانه بخورید و بعد از آن آماده پیاده روی شوید. صبحانه یکی از وعده های غذایی است که بر خوردن آن بسیار تاکید می شود، زیرا باعث شادابی هر چه بیشتر شما می شود.
 
پیاده روی هنگام صبح مناسب است، زیرا اگر بعد از پیاده روی به منزل تان برگردید، می توانید دوش بگیرید تا چربی و عرق بدن تان از بین برود، یا اگر شاغل هستید و مدت زمانی را برای پیاده روی تا محل کارتان اختصاص می دهید، با روحیه شادتری سر کار حاضر خواهید شد و روز خود را با آرامش بیشتری آغاز خواهید کرد.همچنین به دلیل گرسنه شدن بعد از پیاده روی، صبحانه ای که میل می کنید اثر فوق العاده مثبتی را بر بدن شما می گذارد.

پیاده روی در ظهر
پیاده روی در ظهر شرایط مناسب تری دارد، زیرا نه شما از خواب بیدار شده اید که خسته باشید و نه بعد از این فعالیت، قصد استراحت دارید، بلکه برای کارهایی که در طول روز می خواهید انجام بدهید، دارای انرژی بیشتری هستید. شما در این زمان می توانید پیاده روی سریع داشته باشید، زیرا بدن تان کالری را به سرعت از دست می دهد.

 پیاده روی در شب
کالری های اضافه ای را که در طول روز دریافت کرده اید، می توانید به سادگی و با انجام پیاده روی های شبانه، از بین ببرید. اما اگر قبل از خواب پیاده روی کنید، ممکن است نتوانید به راحتی بخوابید و مشکلی در خواب تان به وجود آید، زیرا در هنگام شب و استراحت باید ریتم قلبتان آرام باشد تا بتواند آرامش خود را بازیابد و اگر شما زیاد پیاده روی کنید، قلبتان خوب استراحت نکرده و در فردای آن روز خسته است .مشکل دیگری که پیاده روی های شبانه دارد همت افراد است، زیرا در طول روز افراد خسته می شوند و دیگر انرژی برای پیاده روی های شبانه ندارند و بعد از مدتی ممکن است از این کار پشیمان شوند. البته پیاده روی نباید قبل از زمان خواب باشد، چون ممکن است در خواب شما اختلال ایجاد کند.


مفاهیم: اعتیاد چیست؟

از اعتیاد به عنوان یکی از بزرگترین معضلات دنیای معاصر نام می‌برند

اعتیاد به مواد مخدر از چنان ابعاد وسیع آسیبی برخوردار است که بی اغراق می‌توان از آن به عنوان هیولای بزرگ زندگی بشری نام برد.

متلاشی شدن شخصیت فردی، نابودی نهاد خانواده، افزایش انواع دیگر آسیب‌ها و جرایم اجتماعی، کاهش بازدهی کاری و شغلی، افزودن بر افراد بی‌کار و سربار جامعه، اشغال تخت‌های بیمارستانی، کاهش نرخ بهداشت عمومی و دهها عارضه دیگر همگی وابستگی تام به میزان معتادان یک جامعه دارد.

در تعریف اعتیاد می‌توان گفت: تمایل شدید جسمانی و روانی فرد به ادامه مصرف یک ماده که باعث تغییر در شرایط عادی وضعیت جسمانی، روانی و اجتماعی او می‌شود، اعتیاد نام دارد.

با این تعریف، به  کسی که  وابستگی جسمی و روانی  به مواد مخدر دارد و ناگزیر است مصرف مشخصی از آن را به طور مستمر ادامه دهد، معتاد گویند.

پدیده اعتیاد به مواد مخدر و توجه به آن به عنوان یک معضل اجتماعی تقریباً پدیده نوظهوری است که از عمر آن شاید بیش از صد و پنجاه سال نمی گذرد. البته مصرف مواد مخدر و حتی عادت و نیز استعمال تفننی بدان، تاریخی طولانی دارد. لیکن از قرن نوزدهم به بعد است که به سبب تأثیر فراوان بر جنبه های متفاوت زندگی اجتماعی انسان‌ها، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.


یک فرد سالم برای اینکه به یک معتاد تبدیل شود باید فرایندی سه مرحله‌ای را بگذراند.

مرحله اول - آشنایی: در این مرحله شخص در اثر مسامحه یا تشویق دیگران یا میل به انجام یک کار تفریحی یا کنجکاوی یا علل دیگر مانند کسب لذت ، به مصرف مواد مخدر آشنا می‌شود.

 مرحله دوم - میل به مواد: در این مرحله، بدن هر روز به مواد بیشتری نیاز پیدا می‌کند و بعد از مدت‌ها استفاده نامرتب از موادمخدر، شخص دچار شک و تردید شده، برای رهایی از آن با امیال خود دست به مبارزه می‌زند.

مرحله سوم - اعتیاد: در این مرحله فرد دیگر نمی‌تواند دوری از مواد مخدر را تحمل کند. در این مرحله عدم دسترسی به مواد مخدر منجر به اختلالات شدید فیزیکی و روانی در فرد می‌شود و او به وابستگی تام دچار می‌شود.

 نشانه‌های اعتیاد:

فرد معتاد شاید در وحله اول نپذیرد که معتاد شده اما وابستگی اجتناب ناپذیر وی به مواد مخدر سرانجام واقعیت را بر او آشکار خواهد کرد.
از سوی دیگر علاوه بر وابستگی ناگزیر به مواد مخدر چنین فردی دارای ویژگی‌های دیگری نیز هست. چند ویژگی متداول معتادان عبارت است از: یبوست، کاهش فشار خون، کوچک شدن مردمک‌های چشم، تهوع، نامفهوم شدن تکلم و ادای کلمات، عکس‌العمل‌های کند، خارش پوست، احساس تنگی نفس و کند شدن تنفس، کاهش حافظه، زرد شدن رنگ پوست، گودی زیر چشم. در عین حال سوختگی روی لباس، عدم تحمل برای استقرار در یک جمع و مکان به مدت طولانی از جمله نشانه‌هایی است که اگر فردی واجد آن بود باید احتمال آلودگی وی به مواد مخدر را داد.

اعتیاد ؛ جرم یا بیماری

اعتیاد ؛ جرم یا بیماری

آیا اعتیاد یک بیماری است ؟

متأسفانه بسیاری از افراد جامعه ،  اعتیاد به مواد مخدر  را معادل جرم دانسته و فرد معتاد را مجرم می دانند. این مسئله که در افراد معتاد به مواد مخدر میزان جرم و جنایت بیشتر از افراد عادی جامعه است شکی وجود ندارد؛ ولیکن هر فرد معتادی مجرم نیست و بسیاری از موارد جرم در افراد معتاد مستقیماً در ارتباط با مشکل تهیه مواد مخدر و نیاز بدنی و روانی ایشان است. در واقع فردی که مصرف مواد مخدر نیازش را برطرف می کند ؛ یک بیمار روانی محسوب می شود.

چه افرادی مستعد اعتیاد به مواد مخدر هستند؟

مطالعات مشخص نموده اکثر افرادی که به مصرف مواد مخدر وابستگی جسمی و روانی پیدا می کنند از نظر ژنتیکی مستعد اعتیاد به مواد مخدر هستند و غالباً در نزدیکانشان اعتیاد به مواد مخدر شایع است. البته این مطلب دلیل آن نیست که هر شخصی که در بین نزدیکانش اعتیاد به مواد مخدر وجود ندارد ، از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری اعتیاد نیست ؛ زیرا اولاً ممکن است نزدیکان شخص از نظر ژنتیک مستعد این مشکل باشند ولی تاکنون این استعداد به ظهور نرسیده و استفاده مواد مخدر را تجربه نکرده باشند ؛ ثانیاً اعتیاد به مواد مخدر فقط در زمینه ژنتیکی نیست و تیپ شخصیتی افراد نیز نقش تعیین کننده دارد.

افرادی که شخصیت های خودشیفته ، پرخاشگر و ضد اجتماعی دارند ، مستعد اعتیاد به مواد مخدر هستند ؛ زیرا مصرف مواد مخدر نیازهای روانی ایشان را کاملاً برطرف می کند. از سوی دیگر افرادی با شخصیت های افسرده و اصطلاحاً افراد با شخصیت های زود رنج و احساساتی نیز کاملاً مستعد اعتیاد به مواد مخدر هستند. زیرا در این افراد نیز مصرف مواد مخدر نیازهای درونی و روانی را برطرف می کند.

به طور خلاصه می توان گفت هر شخصی می تواند مستعد اعتیاد به مواد مخدر باشد . فرد با استفاده از مواد مخدر در مرتبه اول احساس سرخوشی می کند به گونه ای که احساس می کند نیازهای روانی یا ژنتیکی او را برطرف نموده است . بدین ترتیب از نظر روانی معتاد به مواد مخدر می شود و به مرور با استفاده های مکرر از مواد به آنها وابسته می شود . در این مرحله این شخص ، بیماری است که به مواد مخدر معتاد شده است.

اعتیاد به مواد مخدرچیست ؟

اعتیاد به مواد مخدر دارای دو جنبه جسمی و روانی می باشد.

منظور ازاعتیاد جسمی آن است که علایمی چون : درد عضلانی ، پرش عضلات ، آب ریزش بینی  ، عطسه ، اسهال و استفراغ ، اختلال خواب و... بعد از قطع مصرف مواد مخدر در بیمار بروز می کند که این علائم با گذشت زمان( 7-21 روز ، بسته به نوع ماده مخدر مصرفی) برطرف می شود. در پایان این دوره است که بیمار سم زدایی شده و ترک بدنی انجام داده است .

اعتیاد روانی همان تمایل بیمار به استفاده از مواد مخدر می باشد که در دوره سم زدایی و تا مدت طولانی بعد از ترک ، شاید سال ها طول بکشد. بیمار وسوسه استفاده از مواد مخدر را دارد، زیرا متأسفانه تجربه رفع موقت مشکلاتی نظیر فشارهای روانی ، افسردگی ، اضطراب  ، مشکلات جنسی و ... را با استفاده از مواد مخدر داشته است. بنابراین فردی که اعتیاد را ترک  کرده است در برخورد با هر یک از این مشکلات ممکن است که مجدداً به مواد مخدر روی آورد.

آیا اعتیاد به مواد مخدر قابل درمان است؟

بیماری اعتیاد به مواد مخدر، تقریباً یک بیماری مهلک است که به درمان طولانی نیاز دارد و درمان آن با سم زدایی شروع شده و با ادامه درمان و ایجاد محیطی امن و عاری از فشارهای روانی ، قدم های بعدی درمان برداشته می شود. این اعتقاد که اعتیاد درمان ندارد کاملاً بی اساس و دور از ذهن است. ممکن است درمانِ اعتیاد طولانی مدت و سخت باشد؛ اما امید به درمان و بهبودی ، بسیار بالاست.

آیا برای درمان اعتیاد  روش های گوناگونی وجود دارد؟

از زمانی که انسان با ماده مخدر آشنا شد و مصرف آن باعث بروز پدیده اعتیاد گردید، درمان های گوناگونی نیز برای برطرف کردن آن به کار گرفته شد که خوشبختانه هر روز نیز این روش های درمان پیشرفته تر و کامل تر می شود. از درمان و ترک کردن در اردوهای معتادان گمنام و درمان با داروی متادون گرفته تا جدیدترین شیوه درمانی که U.R.O.D ( سم زدایی فوق سریع ) است.

بیماران ، ترک جسمی را شروع می کنند و همانطور که قبلاً اشاره شد مرحله دوم درمان و یا به عبارتی مرحله تکمیلی آن آغاز می شود که درمانِ قسمت روانی آن است.

درمان های روانی چیست و اصول آن بر چه پایه ای استوار است ؟

بیماری اعتیاد علاوه بر این که از نظر جسمی ، فرد را ناتوان و وابسته می کند، یک نوع وابستگی روانی نیز در او ایجاد می کند که حتی در مواقعی که از نظر جسمی هیچ گونه مشکلی ندارد و نیاز جسمانی ندارد هوس و میل به مصرف مواد مخدر در او می تواند دلیلی بر شروع مجدد مصرف شود و اینجاست که نیاز بیمار به درمان های روانی کاملاً احساس می شود.

بنابراین باید نگرش و باورهای بیمار به مواد مخدر عوض شده و از نظر روانی ، تنفر و انزجار جایگزین عشق و علاقه به مواد مخدر گردد.

در حال حاضر درمان انتخابی و مطمئن روان درمانی فردی، گروه درمانی ، کلاس های آموزشی ، جانشین سازی ، فعالیت های مناسب و تکنیک های آرام سازی جسمی – روانی است .

آیا خانواده و محیط بیمار در درمان اعتیاد نقش دارند؟

ایجاد انگیزه در خانواده و همراهان بیمار و این که خانواده  چه نقش مهمی در درمان بیمار معتاد  دارد، یکی از اهداف مهم درمان اعتیاد است.

پس از سم زدایی جسمی ، بیماران احتیاج به حمایت های بسیار مناسب و همه جانبه خانواده دارند که این حمایت شامل حمایت روانی و برخورد صحیح و مناسب با بیمار است. اغلب خانواده ها و مردم ، بیمار معتاد را یک مجرم می دانند و متأسفانه در مسیر تلاش در جهت بهبود بیمار خیلی سریع مأیوس می شوند و به اصطلاح ، بیمار را غیر قابل اصلاح می دانند که این ناامید شدن یکی از بزرگترین علل شکست در سیر درمان است. درحقیقت اعتیاد فقط یک بیماری عصبی – روانی می باشد که احتیاج به درمانی طولانی مدت شامل حمایت های روانی بسیار دقیق از بیماران معتاد دارد که بعد از مرحله سم زدایی ، خانواده باید اغلب رفتار و برخوردهای لازم با بیمار را با توصیه های متخصصین روان پزشک و روان شناس انجام دهند. زیرا کوچکترین حرکت اشتباه در مسیر درمان می تواند باعث شکست و بازگشت مجدد بیماری شود.

آیا به راستی اعتیاد قابل درمان است ؟

هم اکنون اعتیاد به مواد مخدر یا سایر مواد روان گردان صرفاً به عنوان یک بیماری مزمن عصبی روانی شناخته می شود که با یک درمان سم زدایی ، مرحله درمان شروع می شود و با روان درمانی برای مدت حداقل شش ماه ؛ شامل شرکت در کلاس های گروه درمانی و مشاوره فردی ، و حمایت بسیار دقیق و کامل خانواده و اطرافیان ، ادامه می یابد . باید توجه داشت زمانی بیمار ترک کامل روانی را انجام می دهد که بعد از سیر درمان ، به طور کامل از مواد مخدر ، به معنای واقعی متنفر شده باشد، اگر بدین صورت مراحل درمان ادامه یابد به طوری که کلیه فعالیت های درمانی بیمار تحت نظارت گروه پزشکی و متخصص و در مراکز ترک اعتیاد معتبر و مجّرب صورت پذیرد، بدون شک اعتیاد درمان می شود و خطر ابتلا و برگشت مجدد بیمار به اعتیاد به حداقل می رسد.

بهترین راه درمان اعتیاد به مواد مخدر کدام است؟

جهت درمان بیمار مهمترین مرحله ، تحقیق خانواده و بیمار در جهت یافتن بهترین و موفق ترین مراکز درمانی می باشد که مسلماً برای این منظور باید به مراکز مختلف مراجعه شود و با سیستم درمانی ، آشنایی حاصل ، و اطمینان کامل ایجاد شود به طوری که با تماس مستقیم با بیماران درمان شده ، نظارت بر فعالیت های درمانی مرکز ترک اعتیاد و میزان حمایت از بیماران می توان تا حدود زیادی نسبت به میزان موفقیت  ، اعتماد حاصل نمود.

در پایان و به طور خلاصه لازم به توضیح است که در درمان اعتیاد باید توجه داشت که آن را فقط یک بیماری مزمن دانست و بیمار باید با حمایت های کامل خانواده ، مرکز ترک اعتیاد و اطرافیان و با امید به روزی که این بیماری در جهان ریشه کن شود و با کمترین فشارهای روانی درمان شود.

متادون را بشناسید

متادون را بشناسید

متادون چیست؟


http://fa.parsiteb.com/images/normall/6013527591.jpg
متادون از خانواده مواد شبه افیونى است و بیشتر در درمان وابستگى به سایر شبه‌افیونى‌ها نظیر هروئین، کدئین و مورفین کاربرد دارد
متادون یک شبه افیونى (اپیوئید) مصنوعى است، یعنى از مواد شیمیایى در آزمایشگاه به دست مى آید. سایر شبه افیونى‌ها یا طبیعى هستند مانند مرفین و کدئین که فرآورده‌هاى طبیعى بوته خشخاش هستند و یا شبه‌افیونیهاى نیمه‌مصنوعى هستند مانند هروئین، که مرفینى است که به طریقه شیمیایى پردازش شده است. (دى استیل مورفین)

متادون در طى جنگ دوم جهانى در آلمان ساخته شد و اولین بار براى تسکین درد به کار رفت. درمان با دوز نگهدارنده متادون که از بروز علائم ترک تریاک جلوگیرى کرده و تقاضاى آن را کاهش داده و یا از بین مى‌برد، براى اولین بار در سال‌هاى ۱۹۶۰ برای درمان اعتیاد به این ماده متداول شد.

استفاده از دوز نگهدارنده متادون به تنهایی منجر به معالجه فرد معتاد نمى شود، بلکه به عنوان جزئی از فرآیند درمان معتادان به مواد افیونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این افراد از حمایت هاى طبى و اجتماعى لازم براى تثبیت و بهبود زندگى بهره مند و تشویق مى شوند مادامى که این دارو در مورد آنها موثر است، به درمان ادامه دهند.

بیشتر کسانى که متادون برای‌شان تجویز مى‌شود، براى وابستگى به مواد افیونى ها تحت درمان قرار گرفتهاند.

این افراد شامل کسانى هستند که به داروهاى غیرقانونى مانند تریاک و هروئین و داروهاى تجویز شده توسط پزشک نظیر کدئین وابستگى پیدا کرده‌اند.

افراد معتاد به مواد شبه افیونى هاى کوتاه اثر مانند هروئین باید متادون را به طور منظم دریافت کنند تا از بروز علائم ترک جلوگیرى شود.

همچنین متادون براى کسانى که به طور مرتب از مواد شبه افیونى به طو رتزریقی استفاده مى‌کنند و آلوده به ویروس ایدز HIV یا هپاتیت C هستند، تجویز مى‌شود تا به ادامه روند ترک در این افراد کمک کند و خطر انتشار عفونت را از طریق استفاده از سوزن مشترک کاهش دهد.

متادون گاه در تسکین درد افراد مبتلا به درد شدید مزمن یا درد همراه با بیمارى هاى علاج ناپذیرى که منجر به مرگ مى شوند، به کار مى رود.

متادون چه احساسى در فرد ایجاد مى‌کند؟

برخى از افرادى که درمان با متادون را شروع مى‌کنند، سرخوشى و آرامشى را احساس مى‌کنند که در میان تمامى داروهاى شبه افیونى مشترک است.

با ادامه درمان و رسیدن به یک دوز ثابت، تحمل به این اثرات ایجاد مى‌شود. کسانى که در حال درمان با متادون هستند، غالباً احساس خویش را از استعمال متادون، "طبیعى" عنوان مى‌کنند.

درمان با متادون بر تفکر آنها تاثیرى ندارد، مى توانند کار کنند، به مدرسه بروند و یا از خانواده مراقبت کنند. متادون همچنین از تاثیر نشئه آور هروئین و سایر شبه افیونیها ممانعت مى‌کند و بدین ترتیب اثر این داروها را کاهش مى‌دهد.

درمان با متادون، عوارض جانبى هم ممکن است به همراه داشته باشد از جمله تعریق، یبوست و افزایش وزن.

اثرات متادون براى چه مدت باقى مى‌ماند؟

متادون ماده‌ای طولانی‌اثر است .شخصى که به مواد شبه افیونى وابستگى دارد با یک دوز متادون در شبانه‌روز از علائم ترک مصون مى‌ماند. در مقابل کسى که به هروئین براى پرهیز معتاد است، برای جلوگیری از بروز علائم ترک در خود باید سه تا چهار بار در روز این ماده را مصرف کند.

درمان روزانه با متادون مى تواند تا بى نهایت ادامه یابد اما اگر فردى که متادون دریافت مى کند و پزشک با وى براى پایان درمان به توافق برسد، از دوز متادون به تدریج در طول هفته ها یا ماه هاى متعدد کاسته مى شود و فرآیند ترک تسهیل مى‌شود.

در صورت قطع ناگهانى متادون علائمى چون دل پیچه، اسهال و دردهاى عضلانى و استخوانى بروز خواهند کرد.

این علائم در طول یک تا سه روز پس از آخرین دوز شروع شده، در طول سه تا پنج روز به اوج خود رسیده و سپس به تدریج از بین مى روند، گر چه سایر علائم مانند اختلال خواب و تمایل به مصرف دارو مى تواند براى ماه ها ادامه یابد.


آیا متادون خطرناک است؟

زمانى که متادون طبق تجویز پزشک دریافت مى شود، بسیار بى خطر بوده و آسیبى به اعضاى داخلى و یا قدرت تفکر وارد نمى کند، حتى اگر براى سال ها به طور روزانه مصرف شود.

از سوى دیگر متادون یک داروى قوى است و مى‌تواند براى کسانى که آن را به طور منظم دریافت نمى کنند فوق العاده خطرناک باشد، چرا که این افراد نسبت به اثرات آن تحمل پیدا نکرده اند.این دارو حتى دوزهاى بسیار پائین نیز مى‌تواند براى کودکان کشنده باشند.

از این رو تجویز متادون با دقت پایش و کنترل مى شود.

یک مزیت مهم متادون این است که این ماده مصرف هروئین را کاهش مى‌دهد. خطرات مصرف هروئین شامل مرگ بر اثر دریافت دوز بى رویه، ابتلا به عفونت HIV و هپاتیت C از راه کاربرد سوزن مشترک است. درمان متادون کمک مى کند که فرد از فجایع ناشى از استعمال هروئین مصون بماند.

آیا متادون اعتیادآور است؟

تعاریف جدید از "اعتیاد"، عوامل متعددى را در ارزیابى مصرف دارو توسط فرد مدنظر قرار مى دهند. این عوامل شامل "تحمل" یا نیاز به افزایش مداوم دوز دارو براى رسیدن به اثر یکسان؛ "وابستگى جسمی" یا بروز علائم ترک با قطع مصرف و "استعمال همراه با اضطرار" به رغم نتایج منفى حاصل از ادامه مصرف دارو هستند.

برخى مى گویند که متادون به همان اندازه هروئین اعتیادآور است. کسانى که متادون مصرف مى کنند، مسلماً نسبت به برخى اثرات آن تحمل پیدا کرده و در صورتى که دارو را به شکل منظم دریافت نکنند، دچار علائم ترک مى شوند.

اما اگر چگونگى و علت مصرف دارو را مورد توجه قرار دهیم، متادون در تعریف کامل "ماده اعتیادآور" نمى گنجد. اول از همه این که تجویز متادون برای بیماران به عنوان یک درمان طبى در نظر گرفته مى شود و تنها براى کسانى تجویز مى شود که خود هم اکنون وابسته به داروهاى شبه‌افیونى مانند هروئین هستند

. براى این افراد، متادون یک جایگزین مطمئن براى روش هاى خطرناکى چون استفاده از هروئین به شمار مى رود. متادون ایشان را از اضطرار براى مصرف ماده مخدر رها کرده و بدان ها امکان بهبود زندگى شان را مى بخشد.

متادون گاه به عنوان داروى خیابانى مورد استفاده قرار مى گیرد، اما استعمال آن بیشتر به منظور پیشگیرى از علائم ترک هروئین است. اثرات متادون کندتر از آن ظاهر مى شوند و بیشتر از آن مى پایند که بتوان از آن به عنوان ماده اى مناسب براى سوء مصرف یاد کرد.

اثرات طولانى مدت متادون

درمان با دوز نگهدارنده متادون یک درمان طولانى مدت است. درمان از یک تا دو الى بیست سال و یا بیشتر به طول مى‌انجامد. این درمان طولانى مدت به لحاظ پزشکى بى خطر و موثرترین درمان موجود براى وابستگى به مواد شبه‌افیونى است.

داروهای نیروزا و اعتیاد

یک متخصص فیزیولوژی ورزشی معتادان با اعلام اینکه گرایش به اعتیاد در بین قهرمانان قدیمی ورزش به دلیل کمبود حمایت‌های اجتماعی و در بین ورزشکاران کنونی به علت گسترش مصرف داروهای نیروزا، رو به افزایش است، تأکید کرد: "بازار داغ داروهای نیروزای غیرمجاز، دام اعتیاد را برای ورزشکاران گسترده‌تر کرده است."

http://fa.parsiteb.com/images/normall/doping2.jpg

مصرف داروهای نیروزا گرایش به مصرف داروهای مسکن و مخدر را حتی در سطح قهرمانی افزایش می ‌دهد.


دکتر مسعود حاج رسولی اظهارداشت: "اعتیاد در بین قهرمانان قدیمی ورزش به دلایل روانی یا کمبود حمایت‌های اجتماعی و همچنین در ورزشکاران کنونی به علت افزایش مصرف داروهای نیروزا که عمدتاً از نیازهای روانی و فیزیولوژیک ناشی می‌ شود،‌ در حالی رو به افزایش است که متأسفانه اقدامات لازم برای مقابله با این امر انجام نمی‌ شود." وی ضمن هشدار نسبت به افزایش ورود داروهای نیروزای غیرمجاز به کشور،‌ تصریح کرد: "اعمال نکردن کنترل و نظارت لازم بر این بازار از سوی دستگاه‌های مسئول، گسترش اعتیاد در ورزشکاران را در پی داشته است، زیرا مصرف داروهای نیروزا گرایش به مصرف داروهای مسکن و مخدر را حتی در سطح قهرمانی افزایش می ‌دهد."


این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد همچنین به برخی از داروهای مورد سوء مصرف در ورزشکاران اشاره کرد و با بیان اینکه همه داروهای مخدر و مسکن مورد سوء مصرف ورزشکاران، به ویژه ورزشکارانی که ورزش‌های تصادمی و برخوردی مانند بوکس انجام می ‌دهند، زمینه ساز اعتیاد به مسکن‌های بسیار قوی در آنهاست، افزود: "از جمله داروهای مخدر و مسکن مورد سوء مصرف در ورزشکاران،‌ داروهای نارکوتیکی یعنی داروهای ساخته شده از ترکیبات کدئین، تریاک، حشیش و مرفین است که ورزشکاران آنها را برای از بین بردن دردهای جسمی خود مصرف می‌ کنند.

17 راه کار برای مقابله با اعتیاد

17 راه کار برای مقابله با اعتیاد

http://fa.parsiteb.com/images/normall/poppy2.jpg
1- ما والدین بهتر است بر دوستان یا گروهی که فرزندمان با آنها در ارتباط است نظارت داشته باشیم که آنها چه کسانی هستند، چه کاری انجام می‌دهند، کجا می‌روند و ...

2- سعی کنیم خانواده را به کانون مهر و محبت تبدیل کنیم تا فرزندمان نیازها ی خود را در درون خانواده پیدا کند.
3- در صورت اعتیاد یکی از بستگان یا اقوام نزدیک، مقبولیت او را نزد اعضای خانواده زیر سوال ببریم.
4- مسؤلیت‌ها و نقش‌های متعدد اجتماعی را به او واگذار نماییم و از این طریق او را با دنیای بزرگسالی آشنا و واردش کنیم.
5- دوری از مصرف مواد را جزئی از ارزش‌های درونی و شخصیتی خانواده بدانیم، حتی اگر دیگران آن را مصرف کنند.
6- امکانات و تسهیلات مناسب را برای فرزندمان فراهم کنیم تا به ورزش و تفریح‌های سالم روی بیاورد، مثل رفتن به باشگا‌ه‌های ورزشی و ...
7- اگر یکی از اعضای خانواده اعتیاد داشته باشد، جلوی فرزندان مواد را مصرف نکند و سایر اعضای خانواده برای ترک کردن، او را یاری کرده و نزد متخصص ببرند.
8- به فرزندان خود یاد دهیم که لحظات خوش با مصرف مواد بدست نمی‌آید، سعی کنیم با فعالیت‌های دیگر، اوقات خوشی را در درون خانواده ایجاد کنیم.
9- با پیام‌ها یا افرادی‌که مصرف مواد یا سیگار را تبلیغ می‌کنند برخورد قاطعانه داشته باشیم.
10- «نه» مقدس را به فرزندانمان یاد دهیم تا بتوانند در مقابل خواسته ی نابجای دیگران حتی با اصرار و پافشاری ایشان از خود مقاومت نشان دهند و نه بگویند.
11- به طور مشخص و شفاف به فرزندانمان بگوییم که چه رفتاری درشأن و منزلت اوست و خانواده چه انتظاری از او دارند.
12- در صورت امکان با والدین دوستان فرزندانمان ارتباط نزدیک داشته باشیم.
13- اگر فرزندمان تقاضای ماندن در منزل دوست ناشناخته را در وقت خواب داشت حتی‌المقدور با تقاضای او موافقت نکنیم.
14- سعی کنیم او را تنبیه بدنی نکنیم بلکه از طریق راهنمایی و هدایت سعی در ترک عادات ناپسند او نماییم.
15- برای سوالات مذهبی و اعتقادی فرزندمان جواب‌هایی قانع‌کننده پیدا کنیم.
16- فرزندانمان را نسبت به مضرات و عواقب ویرانگر مواد مخدر آگاه کنیم.
17- وقتی احساس کردیم در حل مشکلی پیشرفت لازم را نداشتیم در صدد کمک خواهی از متخصصان (مشاورین) برآئیم چرا که:
«میل به کمک خواستن از دیگران، نشانه ی قدرت و پختگی عقلانی آدمی است نه نشانه ضعف او»

چه کسانی بیشتر در معرض آلودگی به ایدز (HIV)میباشند؟

چه کسانی بیشتر در معرض آلودگی به ایدز (HIV)میباشند؟

http://fa.parsiteb.com/images/normall/aids.gif
آیا دختران نوجوان و جوان در معرض خطر آلوده شدن قرار دارند؟

جوانان یکی از گروه هایی بودند که به مراتب در مقابل HIV و ایدز ایمن بودند. اما امروزه بیش از نیمی از افرادی که آلوده می شوند را جوانان زیر 25 سال تشکیل می دهند. در این میان دختران نسبت به پسران به میزان بیشتری و در سنین پایین تری در معرض خطر آلودگی به HIV قرار گرفته اند. 2
دختران جوان در هنگام داشتن رابطه جنسی دارای قدرت تصمیم گیری کمی هستند. به دلیل کمتر بودن سن بلوغ جنسی و شروع فعالیت های جنسی در سنین پایین تر با مسایلی مانند رابطه امن تر معمولاً آگاهی کم تری دارند. و یا در استفاده از وسایل محافظتی مانند کاندوم یا شرایط انتخاب کردن را ندارند و یا آگاهی و دانش لازم در این باره را ندارند. آنان همچنین برای محافظت از خود در برابر مشکلاتی مانند سوءاستفاده جنسی، بهره برداری جنسی و اعتیاد بسیار آسیب پذیر می باشند.

چرا دختران در سنین جوان تری درمعرض خطر قرار دارند؟
چرا دختران جوان نسبت به همسالان پسر خود زودتر و بیشتر آلوده می شوند؟

بسیاری از دختران جوان به دلیل داشتن شریک جنسی مرد بزرگتر از خود و گاه داشتن همسر مسن تر آلوده می شوند. همچنین ناحیه تناسلی یک دختر نوجوان به راحتی دچار زخم می شود و به نسبت یک زن مسن تر برای دریافت آلودگی بسیار مستعد تر می باشد.
دختران جوان بسیاری دچار آلودگی شده اند به دلیل اینکه در موقعیتی آسیب پذیری قرار داشته اند، برای نمونه کار کردن به عنوان کارمند و یا خدمتکار دختر در بین آشنایان و یا کارفرمایان ثروتمند که آنان را مورد تجاوز قرار داده اند. علاوه بر این خیلی از دخترهای جوان وقتی به یک رابطه طولانی و یا ازدواج تن می دهند به دلیل داشتن نیاز و فقدان امنیت لازم به ارتباط با مردهای مسن تر و با اختلاف سنی قابل توجه تن می دهند.
بسیاری از دختران جوان نیز ممکن است به علت نیاز مالی به رابطه با یک مرد مسن تر تن بدهند که ممکن است از آن ها انتظار عدم استفاده از کاندوم را داشته باشد.
• هنوز دختران جوان بسیاری هستند که به ازدواج ناخواسته و زود هنگام تن می دهند که این موضوع آنان را از دستیابی به آموزش کافی و مورد نیاز باز می دارد. در موارد بسیاری برای دختران از سوی اقوام تصمیم گرفته می شود که چه زمانی خانه والدین را ترک کنند و به ازدواج تن بدهند.
• مردان بسیاری هستند که با داشتن سن بالا به جستجوی دختران باکره و به اصطلاح پاک و دست نخورده می پردازند.
• بسیاری از افراد جوان اچ.آی. وی. و ایدز را موضوع خود نمی دانند، بسیاری از افراد بین 15 تا 19 سال گمان می کنند که در معرض خطر آلودگی قرار ندارند.
بنابراین آسیب پذیری در دختران ترکیبی از مسایل طبیعی٬ زیستی٬ اجتماعی و فرهنگی می باشد.