کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

مواد غذایی مفید برای رابطه جنسی بهتر

زمانیکه فرد دچار اضافه وزن و یا چاقی است، میل جنسی کاهش می‌‌یابد؛ فرد از رابطه جنسی لذت نمی برد و نمی‌تواند آنطور که می‌‌خواهد عمل کند و یا به دلیل پایین بودن اعتماد به نفس پیش قدم نمی شود.در حدود 30 میلیون مرد در ایالات متحده و 100 میلیون مرد در سراسر جهان مبتلا به مشکلات جنسی از جمله اختلالات نعوظ می‌‌باشند؛ این مشکل جنسی با افزایش سنِ مردان شایع‌تر می‌‌شود اما ضرورتاً بخش ثابتی از افزایش سن نیست. مشکلات جنسی مرتبط با زنان همچون پایین بودن میل جنسی ویا عدم توانایی در رسیدن به ارگاسم شایع تر از مردان بوده طوری که برخی تحقیقات تخمین زده‌اند که از هر 4 زن 3 نفر از آنها مبتلا به مشکلات مرتبط با عملکرد جنسی هستند.تشخیص مشکلات و بیماری‌‌های جنسی – چه در زنان و چه در مردان- با سندرم متابولیک مرتبط است؛ سندرمی که با چندین نشانه اصلی مشخص می‌‌شود: مقاومت به انسولین، چاقی شکمی (چاقی مرکزی)، کلسترول خون بالا و پرفشاری خون.

سندرم متابولیک بین 10 تا 25 درصد از بزرگسالان در جهان را تحت تاثیر قرار می‌‌دهد. مطالعات نشان دهنده ارتباط بین سندرم متابولیک و دیابت و بیماری قلبی عروقی بوده‌اند؛ و اکنون شواهد علمی حاکی از آنند که میل جنسی در مردان و مشکلات جنسی در زنان با سندرم متابولیک در ارتباطند. در مردان مبتلا به سندرم متابولیک ریسک ابتلا به ED دو برابر بیشتر است (7/26 درصد در مقایسه با 13 درصد در گروه کنترل). در مطالعه‌ای در زمینه امتیاز بندی زندگی جنسی، زنان مبتلا به سندرم متابولیک نسبت به گروه کنترل 33درصد امتیاز کلی کمتر، 50 درصد رضایت جنسی کمتر و 3 برابر پروتئین التهابیC بیشتری داشتند. زنان این مطالعه در دوره پیش از یائسگی قرار داشتند. پس از رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای- غنی از میوه، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، مغزها (به ویژه گردو) و روغن زیتون و محدود از گوشت قرمز، غلات تصفیه شده و مواد غذایی فرایند شده- امتیاز هم زنان و هم مردان در عملکرد جنسی به بالاتر از نمایه استاندارد افزایش یافت. مطالعه دیگری نشان داده است که حتی یک سوم از مردان دچار چاقی مبتلا به میل جنسی می‌‌توانند فعالیت جنسی خود را بعد از
2 سال رعایت رژیم مدیترانه‌‌ای و فعالیت بدنی منظم بازیابند. زمانیکه فرد دچار اضافه وزن و یا چاقی است، میل جنسی کاهش می‌‌یابد؛ فرد از رابطه جنسی لذت نمی برد و نمی‌تواند آنطور که می‌‌خواهد عمل کند و یا به دلیل پایین بودن اعتماد به نفس پیش قدم نمی شود.در چنین شرایطی در کنار کمک گرفتن از یک مشاور تغذیه و رژیم درمانی در جهت کاهش وزن، یک مشاور متخصص روانشناسی نیز می‌‌تواند تفاوت‌‌های معناداری را ایجاد کرده و احساس فرد نسبت به خودش را بهبود بخشد. در حقیقت یک راه حل موثر به منظور رسیدن به رابطه جنسی بهتر، لذت بردن از رژیم غذایی مدیترانه‌‌ای است. در رژیم غذایی مدیترانه‌‌ای بیشتر از میوه، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، مغزهاو روغن زیتون استفاده می‌‌شود.


سبک زندگی و مشکلات جنسی

یکی از روش‌‌های بهبود مشکلات جنسی از جمله نعوظ ایجاد تغییراتی ساده در سبک زندگی است. برای برخی مردان ، تطابق با سبک زندگی سالم همچون ترک سیگار، فعالیت بدنی منظم و کاهش استرس، تمام آن چیزی خواهد بود که برای رهایی از مشکلات جنسی نیاز دارند. برای برخی دیگر که درمانهای جدی‌تری نیاز دارند تطابق با تغییرات ذکر شده در سبک زندگی در کنار دیگر درمان‌ها کمک کننده خواهد بود. تغییرات مهم و موثر در سبک زندگی عبارتند از:


ورزش منظم

ورزش منظم از طرق متعددی می‌‌تواند منجر به بهبود سلامت جنسی شود. ورزش درکنار بهبود میل جنسی می‌‌تواند فواید بیشماری داشته باشد از جمله تقویت قلب، تولید انرژی، کاهش فشار خون، بهبود قدرت و تونیسیته عضلات، تقویت و ساخت استخوان‌‌ها، کمک به کاهش چربی بدن، کمک به کاهش استرس، تنش، اضطراب و افسردگی، افزایش اعتماد به نفس ، بهبود خواب، ایجاد حس استراحت و آرامش بیشتر، ایجاد ظاهر سالم تر و متناسب تر. برای رسیدن به نتیجه بهتر بایستی حداقل 20 تا 30 دقیقه و ترجیحاً در بیشتر روزهای هفته ورزش کنید.


حفظ وزن سالم

اضافه وزن، مشکلات و بیماری‌‌های زیادی را به همراه خواهد داشت از جمله دیابت نوع 2 که می‌‌تواند منجر به آسیب عصبی در سراسر بدن شود. در صورت آسیب اعصاب نواحی تناسلی، مشکلات جنسی از جمله نعوظ منتج خواهد شد.


فرونشاندن استرس

استرس فیزیولوژیکی سطوح هورمون آدرنالین را افزایش می‌‌دهد و منجر به انقباض عروق خونی می‌‌گردد که می‌تواند نعوظ مردان را مختل سازد. هرآنچه فرد در جهت تسکین تنش و ایجاد حس بهتر احساسی صورت دهد منتهی به بهبود روابط و زندگی جنسی‌اش خواهد شد. بنابراین موارد استرس‌زای زندگی‌تان را شناخته و راهکارهای مقابله و کنترل آنها را فراگیرید.


مواد غذایی مفید برای رابطه جنسی بهتر


آواکادو


آواکادو غنی از ویتامین E است که خواص آنتی اکسیدانی داشته و در عین حال این میوه مملو از پتاسیم و ویتامینB6 است که از بیماری قلبی پیشگیری کرده و جریان خون بهتری را فراهم می‌‌کند.همچنین آواکادو منبع خوبی از چربی‌‌های غیر اشباع مونو به شمار می‌‌رود که چربی دوستدار قلب قلمداد می‌‌شود. هر آنچه که به قلب و جریان خون کمک کند منجر به حمایت از سلامت جنسی خواهد شد. در مردان مبتلا به بیماری قلبی ریسک ابتلا به اختلال نعوظ دو برابر خواهد بود چراکه هر دو بیماری ذکر شده از آسیب عروق منتج می‌‌شوند.


توجه به آنچه خورده می‌‌شود


برنامه غذایی که برای سلامتی قلب مردان مضر باشد برای توانایی آنها در داشتن نعوظ نیز مفید نخواهد بود. تحقیقات نشان داده‌اند که همان الگوی غذایی که منجر به حملات قلبی ناشی از جریان خون محدود در عروق کرونری می‌‌شود می‌‌تواند مانع جریان خون در آلت تناسلی مردان شود. رژیم غذایی مملو از مواد غذایی چرب و سرخ شده ، غذاهای فرایند شده و نیز محدود از میوه و سبزیجات می‌‌تواند منجر به کاهش گردش خون در سراسر بدن شود. در همین راستا مطالعه‌های اخیر نشان داده است که اختلال میل جنسی در میان مردان تحت رژیم غذایی مدیترانه‌‌ای (حاوی میوه، سبزیجات، غلات کامل، چربی‌‌های سالم مانند مغزها، روغن زیتون و ماهی) نسبتاً کمیاب است. ارتباط بین رژیم غذایی مدیترانه‌‌ای و بهبود روابط جنسی به طور معنادار به اثبات رسیده است.


توت فرنگی

جریان خون مناسب برای عملکرد بهتر جنسی هم در زنان و هم در مردان ضروری است و توت فرنگی غنی از آنتی اکسیدان است و لذا برای قلب و عروق بسیار مفید واقع می‌‌شود. به علاوه توت فرنگی غنی از ویتامین C است که نوعی آنتی اکسیدان محسوب می‌شود و با تعداد بیشتر اسپرم در مردان همراه است.توت فرنگی را می‌‌توانید به عنوان میان وعده و یا به شکل مخلوط با ماست در کنار وعده‌‌های اصلی غذایی دریافت نمایید.


بادام

بادام حاوی روی، سلنیوم و ویتامینE است که مواد معدنی و ویتامینی هستند که در سلامت جنسی و تولید مثل حائز اهمیت اند. سلنیوم در بهبود ناباروری کمک کننده است و همچون ویتامینE به سلامت قلبی کمک می‌‌کند. روی نیز ماده معدنی است که به تولید هورمون‌‌های جنسی مردانه کمک کرده و میل جنسی را نیز افزایش می‌‌دهد. همانطور که گفته شد جریان خون برای ارگان‌‌های جنسی حائز اهمیت است بنابراین چربی‌‌های خوب را در برنامه غذایی خود بگنجانید همچون اسیدهای چرب امگا3 که در بادام یافت می‌‌شود.

تأثیر ورزش در پیشگیری از چاقی و درمان آن+دانلود


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg



تاثیر ورزش در پیشگیری از چاقی ولاغری http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

کل انرژی مصرفی روزانه را به سه قسمت تقسیم می‌کنیم: مصرف انرژی در حالت استراحت، مصرف انرژی بعد از صرف غذا و مصرف انرژی بعد از فعالیت بدنی. در زمان استراحت، ۶۰ تا ۷۰ درصد از کل انرژی بدن مصرف می‌شود و مقدار آن در هر ساعت، حدود یک کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن است.

متغیرترین میزان مصرف انرژی، در زمان فعالیت بدنی است. این میزان در افراد کم‌تحرک ۱۰ تا ۱۵ درصد و در افراد فعال ۳۰ تا ۴۰ درصد از کل انرژی مصرفی را تشکیل می‌دهد.

ورزش از دو طریق موجب مصرف انرژی در بدن می‌شود: یکی افزایش میزان سوخت در زمان ورزش و دیگری افزایش مقدار مصرف انرژی در زمان استراحتِ بعد از خاتمهٔ ورزش. برای مورد دوم یک مثال می‌آوریم: فعالیت بدنی با شدت متوسط به مدت ده دقیقه، می‌تواند مصرف انرژی بدن را در حالت استراحت ۵ تا ۱۵ درصد به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت افزایش دهد. در ورزشکاران، میزان مصرف انرژی در زمان استراحت ۵ تا ۲۰ درصد بالاتر از افراد عادی است. بنابراین، یکی از مهم‌ترین فواید ورزش و فعالیت جسمانی بالاتر رفتن میزان مصرف انرژی فرد فعال در زمان استراحت است. بنابراین، این باور افراد پرخور که ورزش و فعالیت بدنی باعث افزایش اشتهای آنها می‌شود غلط است. هیچ منبع علمی این مطلب را تأیید نمی‌کند.

برعکس، ورزش سنگین موجب افزایش برخی مواد در بدن و کاهش تمایل فرد به خوردن می‌شود. یعنی با کاهش موقتی اشتها روبه‌رو می‌شویم.

در زمان استراحت، ۵۰ درصد از انرژی لازم برای سوخت و ساز بدن را چربی‌ها و بقیه را مواد قندی تأمین می‌کنند. در ورزش‌های سبک، همچنان چربی‌ها این وظیفه را بر عهده دارند. اما با افزایش شدت ورزش، سوخت و ساز قندها مشخص‌تر می‌شود. به همین دلیل است که متخصصان ورزش‌های سبک را برای کاهش وزن مفیدتر می‌دانند. شاید تعجب‌برانگیز باشد که صرف مدت زمانی بسیار اندک، مثلاً حداقل روزی یک ساعت فعالیت بدنی به مدت ده روز، برای افزایش سوخت چربی بدن در حالت استراحت کافی است. برای رسیدن به این هدف در افراد سالمند، به هشت هفته زمان نیاز داریم.

یکی دیگر از فواید ورزش افزایش ظرفیت تنفس عضلات است، یعنی افراد ورزشکار دیرتر از سایرین خسته می‌شوند.

ورزش از دو طریق موجب مصرف انرژی در بدن میشود: یکی افزایش میزان سوخت در زمان ورزش و دیگری افزایش مقدار مصرف انرژی در زمان استراحت بعد از خاتمه ورزش.

برای مثال فعالیت بدنی با شدت متوسط به مدت ده دقیقه، می تواند مصرف انرژی بدن را در حالت استراحت ۵تا۱۵درصد به مدت ۲۴تا۴۸ساعت افزایش دهد.بنابراین یکی از مهمترین فوائد ورزش و فعالیت جسمانی بالاتر رفتن میزان مصرف انرژی فرد فعال در زمان استراحت است. این باور افراد پرخور که ورزش و فعالیت باعث افزایش اشتهای آنها می شود غلط است و هیچ منبع علمی این مطلب را تائید نمی کند. برعکس، ورزش سنگین موجب افزایش برخی مواد در بدن و کاهش تمایل فرد به خوردن می شود.




نیاز به آب واملاح در ورزش

ورزش های تناسب اندام هوازی

پرورش اندام


اهمییت ورزش

اهمییت ورزش2


تأثیر ورزش در پیشگیری از چاق

تأثیر ورزش در پیشگیری از چاقی2

بدنسازی در ورزش کاراته



دوپینگ در ورزش و شناخت انواع دارو های نیروزا+دانلود


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg



فعالیت های برای تناسب اندام http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

تعریف دوپینگ :

طبق تعریف کمیسیون پزشکی کمیته بین المللی المپیک دوپینگ عبارتست از تجویز یا مصرف یک ماده خارجی-یا ماده درون زای بدن،با مقادیر غیر عادی و یا راه استعمال غیر طبیعی توسط شخص سالم با هدف افزایش کارآیی ورزشی.

دوپینگ به معنای استفاده از مواد متعلق به گروه داروهای ممنوع،محدود شده و یا استفاده از روشهای گوناگون غیرمجازی میباشد.به قول خوان آنتونیو سامارانش رئیس کمیته بین المللی المپیک،دوپینگ نوعی تقلب است که از جنبه های مختلف منجر به انحطاط و مرگ میشود:

مرگ فیزیولوژیک چرا که دستکاری غیرقانونی در فرایند طبیعی باعث تغییرات شدید و گاهاً برگشت ناپذیری در بدن میشود.

مرگ جسمی نظیر برخی موارد اسف بار مرگ ورزشکارانی  که در سالهای اخیر مشاهده شده است.انحطاط روانی و شخصیتی ناشی از رضایت شخص به تقلب،نادیده انگاشتن توانایی ها و ظرفیت های شخصی و بزرگ کردن ناتوانی ها و معایب.و بالاخره انحطاط اخلاقی به واسطه تعدی فرد از قوانینی که تمام جامعه بشری پابند آن هستند.

از سوی دیگر در سالهای اخید پدیده ای بنام«پارا دوپینگ» نیز پا به عرصه وجود نهاده است که عبارتست از دادن دارو به یک ورزشکار توسط حریف جهت کاهش کارآیی وی و یا بدنام کردن ورزشکار .

دوپینگ در عصر جدید:در سالهای اخیر همگام با پیشرفت دانش پزشکی و داروسازی در کنار استفاده صحیحی از کشفیات روزافزون این علوم،متاسفانه عده ای با افراد سودجویانه استفاده نابجا از داروها را در جامعه اشاعه میدهند.یکی از عرصه های این سودجویی کاربرد غیر از داروها در ورزش و ترویج آن بوده است که اهداف اقتصادی،اجتماعی و حتی سیاسی در ورای این موارد استفاده نابجا وجود دارد.موارد فراوان خلع مدال،عوارض زیانبار گسترده جسمی و روحی گزارش شده از ورزشکاران و بالاخره موارد مرگ و میر قابل توجه ناشی از ارتکاب دوپینگ،حاکی از گسترش تکان دهنده این ضد ارزش در صحنه ورزش میباشد.در سال۱۹۸۱ یک بررسی در بین دانش آموزان ورزشکار آمریکایی نشان داد که ۸۰ درصد افراد تحت مطالعه حداقل یک مورد سابقه استفاده از الکل،۲۰ درصد از آنها سابقه مصرف ماری جوانا و ۲ درصد از این افراد تجربه مصرف استروئیدهای آنابولیزان را داشته اند.در یک بررسی دیگر بر روی رشته های دیگر ورزشی کمترین میزان کاربرد داروها در رشته هاکی روی چمن و بیشترین میزان کاربرد در رشته های وزنه برداری و دومیدانی ثبت شده است.در حال حاضر تمامی سازمانهای اجرایی ورزش و در راس آنها کمیسیون پزشکی کمیته بین المللی المپیک که از سال ۱۹۷۶ فعالیت رسمی خود را شروع کرده مسئولیت مبارزه با دوپینگ را در سراسر جهان برعهده دارند.این سازمانها تدوین و انتشار فهرست هایی همراه با تجدید نظر مداوم را در برنامه کار خود قرار داده اند و به انتشار این فهرستها همراه با انتشارات آموزشی دیگر و نیز انجام آزمایشات دارویی روی نمونه های گرفته شده از ورزشکاران نسبت به ریشه کنی دوپینگ اقدام مینمایند.


دوپینگ در ورزش و شناخت انواع دارو های نیروزا

دوپینگ در ورزش و شناخت انواع دارو های نیروزا2

باورهای غلط درباره بدنسازی

راهنمای بدنسازی

موادنیروزا

مکمل ها


داروهای غیر مجاز




تغذیه ورزشکاران و تأمین انرژی+دانلود

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg



تغذیه ورزشکاران http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

  یک ورزشکار حرفه ای تا زمانی که نداند چه باید مصرف کند و چگونه و با چه مواد غذایی کلیه نیازهایش را تأمین کند، موفق نخواهد بود. امروز،علم تغذیه یکی از اساسی ترین عوامل موفقیت ورزشکارن است. از اینرو در این بخش مطالب دنباله داری در این زمینه ارائه خواهد شد.

همه انسان ها بی شک بارها و بارها شنیده اند، خوانده اند و می دانند که ورزش برای هر بدنی لازم است. اولین مسابقه المپیک در کشور یونان و بیش تر از 2500 سال قبل برگزار شد. در آن جا جمله معروفی برای اولین بار در مورد اهمیت ورزش در تن درستی برای تمام جهانیان بیان شد که هنوز هم در تمام زبان ها و کشورها رایج می باشد. ترجمه این عبارت در زبان فارسی جمله زیر می باشد:

" عقل سالم در بدن سالم است."

در این شماره به اهمیت تغذیه در ورزش کاران ، تفاوت تغذیه ای و ورزش های مختلف، هم چنین تفاوت تغذیه ای در زمانهای مختلف انجام مسابقات ورزشی و بسیاری سؤالات دیگر که به طور معمول ورزش کاران و ورزش دوستان عزیز بارها به آن برخورد کرده اند، می پردازیم.

 نیاز تغذیه ای انسان شامل انرژی ، پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات همچنین  مواد معدنی و ویتامین ها است که بطور مفصل هر کدام را توضیح خواهیم داد .

     

« انرژی »

بدن ما به انرژی نیاز دارد برای :

- متابولیسم پایه

- تنظیم و حفظ حرارت بدن

- کار و فعالیت بدنی

- رشد

- عمل محرک ویژه غذا

 

 

 

متابولیسم پایه

نیاز به انرژی در ورزشکاران و افراد عادی، شباهت و تفاوت ها هایی با یکدیگر دارند. هر دوی آنها در متابولیسم پایه (انرژی است که اساساً برای حفظ حیات سلول ها، فعالیت دستگاه تنفسی، ضربان قلب و انقباض غیرارادی عضلات لازم است)، مشابه هم هستند که در آقایان بالغ، حدود 1700 کالری و در خانم های بالغ، 1600 کالری است.  علاوه بر متابولیسم پایه، هر ورزش کار.

عوامل مؤثر بر متابولیسم پایه عبارتند از:

- سن: متابولیسم پایه از زمان تولد تا دوران پیری به تدریج کاهش می یابد.

- جنس: انرژی مورد نیاز برای متابولیسم پایه در زنان کمتر از مردان است.

-  با فعالیت بدنی مداوم متابولیسم پایه 5 تا 10 درصد کاهش می یابد.

- در مدت خواب متابولیسم پایه کاهش می یابد.

- مواد محرک ( کافئین)، عوامل فیزیکی یا روانی و هورمون ها ( آدرنالین و ترشحات غده تیروئید) بطور قابل توجهی( تا 50 درصد و بیشتر) موجب افزایش متابولیسم پایه می گردند( کشیدن یک نخ سیگار، متابولیسم پایه را 20% افزایش می دهد)

- در برخی حالات مانند نگرانی یا تب متابولیسم پایه بالا می رود( برای مثال به ازاء هر درجه سانتی گراد افزایش دمای بدن متابولیسم پایه 7% افزایش می یابد).


تغذیه ورزشکاران و تأمین انرژی


تغذیه در ورزش تنیس

تغذیه ورزشکاران و تأمین انرژی2


تغذیه ورزشی در دوره دبیرستان

تغذیه ورزشکاران و تأمین انرژی3


تفوات تغذیه در ورزشکاران وافراد عادی



تاریخچه واهداف بدنسازی+دانلود


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg



تاریخچه واهداف بدنسازی http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

تاریخچه این ورزش به 184 هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد .زمانیکه شخصی بنام میلا کتابی درباره ورزش و وزنه نوشت و در ان خواص این ورزش را در بیست و یک مورد اعلام کرد .ورزشی پرورش اندام  از سال 1936 اغاز شد زمانیکه براوان میلر مجله ای بنام یردیسکن انتشار دادند و 10 سال بود فدراسیون پرورش اندام تاسیس گردید .

 

اغاز بدنسازی در ایران

در سال 1318 استاد مارک فورلی در اولین سفری که به ایران داشت اولین میله استاندارد وزنه برداری را به ایران اورد و این اغاز می شد برای ورزشی وزنه برداری و بدنسازی در ایران .

در سال 1957 ایران میزبان وزنه برداری شد در این مسابقات قرار شد یک سری مسابقه پرورشی اندام نیز در میان شرکت کنندگان برگزار شود که در این مسابقات مرحوم نامجو توانست مقام اول را کسب کند و حال می بینیم که وزنه برداری ایران و قهرمانان ایرانی در این ورزش در اسیا و حتی جهان حرف های زیادی برای گفتن دارند .

بدنسازی دارای سه نوع استفاده کلی می باشد .

1- بدنسازی با قدرت و فشار بسیار با وزنه های سنگین یا ( پاور لیفتینگ

2- بدنسازی برای پرورش و افزایش حجم ماهیچه ها و زیبایی اندام

3- بدنسازی برای رشد ماهیچه های مورد نیاز برای هر ورزشی که ورزشکار می خواهد انجام دهد

تقسیم بندی بدنها برای پرورش و افزایش حجم ماهیچه و زیبایی اندام

ابتدا برای اینکه یک پرورش اندام کار موفق باشیم باید با نوع بدنها اشنا باشیم تا بتوانیم تمرین و برنامه ریزی درستی داشته باشیم .

ما سه نوع بدن داریم :

1- بدنهای لاغر یا استخوانی که در تمرین این نوع بدنها وزنه های سنگین ترولی در دفعات کمتر در هر ست را انجام می دهیم . بصورتی که پنجاه تا 55% غذاهای انها را غذاهای کربوهیدراتی و چربی تشکیل می دهد و 35% انرا پروتئین تشکیل می دهد این نوع بدنها با استفاده این نوع برنامه غذایی و تمرین در ظرف یک هفته نیم کیلو و وزن ان به بدن انها اضافه می شود .

2- بدنهای چاق یا گوشت دار است در این نوع بدنها ورزشکاران باید وزنه های سبک ترو و با مقدار دفعات بیشتر را انجام دهند .

در هنگام تمرین تعداد ستها را افزایش دهند و استراحت را کمتر کنند در مصرف غذایی این گروه مقدار مصرف کربوهیدات و چربی را پایین می اورند و پروتئین را باید بالا ببرند – و برای پایین آوردن وزن بدن باید این ورزشکاران حدودا روزانه 500 کالری به بدن انرژی برسانند در اینصورت در یک هفته 450 گرم از وزن بدن انها کاسته می شود .

3- بدنهای ورزیده و عضلانی مقدار همه پروتئین ها و چربیها و کربوهیداتها باید به میزان کافی استفاده شود.

برای دانلود کلیک کنید





انواع هورمون‌ها+دانلود


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg



انواع هورمون ها http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

هورمونها از نظر ترکیب شیمیایی به سه دسته تقسیم می‌شوند :

هورمونهای پپتیدی : که می‌توانند پپتید ساده باشند یا گلیکوپپتید. یک هورمون پپتیدی ساده در بدن انسان مثل انسولین و هورمون گلیکوپپتیدی مثل FSH و LH

هورمون‌های استروئیدی : که از کلسترول منشا می‌گیرند مثل هورمون‌های جنسی (استروژن ، تستسترون)

هورمونهای آمینی : که فقط از یک اسیدآمینه یکروزین تشکیل یافته‌اند که شامل هورمونهای تیروییدی و هورمونهایی می‌باشند که از قسمت مرکزی غده فوق کلیوی ترشح می‌شوند و عبارتند از دوپامین ، آدرنالین و نورآدرنالین

نحوه حمل و انتقال هورمون در خون

آن دسته از هورمونهایی که در آب محلولند در خون حل شده و آزادانه در خون می‌گردند. مثلا هورمون انسولین که آزادانه در خون حل شده و انتقال می‌یابد. ولی هورمونهایی که در آب محلول نیستند، مثل هورمونهای تیروئیدی و استروئیدی به یکی از پروتئینهای خون باند شده و به کمک آن حمل می‌گردد. در کبد ، پروتئینی ساخته می‌شود به نام SBG (پروتئین باند شونده به هورمونهای جنسی) که این پروتئین به هورمونهای جنسی چسبیده و آنها را حمل می‌کند.

این عمل باعث می‌شود که این هورمونها از طریق کلیه دفع نگردند. زیرا جنس این هورمونهای استروئیدی بوده و فسفولیپیدهای غشای سلولهای کلیه حل شده و به نفرون ریخته شده و به نفرون ریخته شده و از طریق ادرار دفع می‌گردند. ولی وقتی که یک پروتئین به این هورمونها باند شود، دیگر قادر به عبور از غشای سلولهای کلیه نبوده و دفع نمی‌گردند. همچنین در اثر باند شدن پروتئین به این هورمونها ، هورمون اثر دراز مدتی می‌تواند دربدن داشته باشد. البته چسبندگی هورمون به پروتئین کریر خود یک ترکیب ناپایدار است و در مواقع لازم هورمون از پروتئین کریر جدا می‌شود.

نحوه تاثیر هورمونها

لازمه تاثیر هورمون به سلول هدف وجود گیرنده یا رسپتور در سلول هدف است. این گیرنده‌ها در سلول هدف می‌توانند غشایی باشند یا داخل سلولی. هورمونهایی که می‌توانند از غشا عبور کنند (هورمونهای تیروییدی و استروییدی) گیرنده‌شان در داخل سلول است ولی هورمونهای پپتیدی و هورمونهایی که از قسمت مرکزی غده فوق کلیوی ترشح می‌شوند، قادر به عبور از غشای سلول نیستند. در نتیجه گیرنده آنها در غشای سلول قرار دارد.


برای دانلود کلیک کنید



اصول بهداشت وتغذیه در ورزش+دانلود


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg



فعالیت های برای تناسب اندام http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

تغذیه مناسب یکی از ارکان سلامت ونشاط نوجوانان می‌باشد و با توجه به اهمیت خاص سلامت نوجوانان و جایگاه مهمی که این گروه درخانواده و جامعه دارند لازم است به انتخاب موادغذایی مناسب ، زمان و میزان مصرف و سن تغذیه آنها توجه کافی مبذول شود و توجه بدان حائز اهمیت است و این دلایل عبارتند از :

_ کودکان و بخصوص نوجوانان و جوانان بدلیل آنکه در مرحله رشد سریع قرار دارند نیازهای تغذیه ایشان اهمیت خاصی دارد و هرنوع اختلال درتغذیه آنان پیش آید می‌تواند موجب وارد آمدن لطمات شدیدی به رشد آنها شود.

2_ عوارضی که به علت عدم رعایت اصول بهداشت و تغذیه غلط درسلامت نوجوانان ایجاد می‌شود چنانچه به سرعت درمان نشود جبران ناپذیر بوده و ممکن است تا آخر عمر گریبان گیر آن باشد

3- نوجوانان درمرحله یادگیری سریع هستند و تغذیه نامناسب یادگیری و حافظه آنها را کاهش می‌دهد و خسارت عظیمی به سلامت جامعه می‌رساند.

4_ نوجوانان آسیب پذیرترازبزرگسالان هستند و اختلالات تغذیه‌ای موجب کاهش قدرت ایمنی آنان شده و آنها را بیمارو ناتوان خواهد ساخت .

امروزه بهداشت و سلامت نوجوانان یک اولویت ملی دربسیاری ازکشورهاست بخصوص جنس مونث آن می‌باشد ودولتها و جوامع بین‌المللی باید سلامت مادران و کودکان و بخصوص نوجوانان رادربالاترین اولویت‌های خود قراردهند و باید مراقبت‌های بهداشتی و تغذیه کافی و و مبارزه با بیماری‌ةای همه‌گیر درجامعه و درسطح وسیع تر فراهم نمودن امکانات آموزشی توجه داشته تا سطح آگاهی خانواده ها را بالا ببرند. درتحقیقی که من به مدت 4 سال داشته‌ام متوجه شدم 80 %  دختران توجه بیشتر به اندام و تغذیه داشته‌اند ولی فقرمالی – عدم آگاهی خانواده‌ها- عدات بد خانوادگی باعث شده است که از تغذیه نامناسب برخوردار باشند.

و استفاده از روش‌های مناسب دراین زمینه می‌تواند مفید و موثر باشد و البته بدیهی است که در بکارگیری این روش‌‌ها اطلاع قبلی والدین و کسب مجوز از ایشان ضروریست و الزامی خواهد بود . ترکیب جمعیت کشور ما درحال حاضر بسیار جوان است و نزدیک به 60 درصد جمعیت ایران کمتر از 24 سال بوده و بدلیل عدم آگاهی آنها ممکن است که در معرض اصطلاحات و آموزه‌های غلط قرار گیرند که باید در این زمینه اقدامات بیشتری کودتا نسل‌های بعد اثرات خوب آموزش مفید و بهداشت و تغذیه‌ای مناسب را تجربه کنند.

تغذیه

 آشنایی با نحوه انتخاب مواد غذایی مناسب ،زمان و میزان مصرف و سن تغذیه دردوران بلوغ غذاهای آن دوره با دوران دیگر زندگی ما فرق می‌کند چون بدن به نیروی بیشتری نیاز دارد ولی چنین افراد با پرخوری باعث افزایش وزن بدن خود شده و چاق می شوند و باید همیشه درحال رژیم باشند و غذا کمتر بخورند .

تغذیه دردوران نوجوانی و بلوغ اهمیت زیادی دارد زیرا نوجوانان و جوانان بدلیل سوخت وساز بالای بدن و فعالیت زیاد به انرژی بیشتری نیاز دارند . و باید گفت که تغذیه باید درست و مناسب باشد و تمام مواد لازم به بدن برسد ، نه نیازی به پرخوری هست و نه احتیاجی به رژیم گرفتن می باشد .

دردوران عادات ماهانه تغذیه خاصی توصیه نمی شود و استفاده از غذای خانواده مناسب است ولی باید توجه داشت یکی از چیزهایی که باید دردوران عادات ماهانه کمتر مصرف کنید نمک است و غذاهای که دارای کافئین هستند خودداری کنیم .

بهتر است معده زیاد پرو سنگین نباشد غذا در 5 تا 6 وعده

-     ولی سبک تر خورده شود که خود برای مدت طولانی گرسنه نماند و انرژی داشته باشد و زود خسته نشود .

-    در دوران عادت ماهانه از غذاهای نفخ دار استفاده نشود و غذاهای که شامل چربی‌ها ، مواد قندی و نشاسته و پروتئین هستند ، استفاده شود البته مصرف زیاد قندهای ساده مثل نوشابه‌های گازدار، شکلات و سایر موادی که فقط انرژی زا هستند و ارزش غذایی ندارند محدود شود و به جای آنها از مواد نشاسته‌ای مانند برنج ، سیب‌زمینی استفاده شود .

«بهداشت ورزش»

آشنایی با تغذیه و نوع فعالیت بدنی

ورزش برای تندرستی و شادمانی جسمی و روانی افراد به خصوص نوجوانان موثر و ضروری است شاید بتوان گفت که ورزش یک راه بسیار خوب برای مبارزه با سستی و تنبلی است که از طرفی دوران بلوغ «مرحله ی جهش» است به این جهت دختران و پسران نوجوانی که ورزش و فعالیت بدنی جسمی بخش مهمی از برنامه آنها را تشکیل می‌دهد و بسیاری ازمسائل نوجوانان دراین سنین از قبیل رفتارهای تند، پرخاشگرانه ، کمرو ، گوشه گیری و اعتماد به نفس پایین داشتن را به وسیله ی شرکت درورزش‌های ، گروهی – فردی می‌‌توان کاهش داد.

ورزش مناسب باعث می شود که نوجوانان دربرابر مشکلات زندگی صبرو تحمل بیشتری داشته باشند اگر نوجوانان بطور منظم شروع به تمرینات بدنی نمایند و به ورزش کردن عادت کنند بربیماری‌های ازجمله «دردهای ناشی از ضعف عضلات و پوکی استخوان »مبتلا نخواهند شد . دردوران عادت ماهانه نیز انجام ورزش های سبک برای دختران و بانوان مانعی ندارد بلکه می تواند تا حدودی مشکلات جسمی و روانی این دوره را تسکین می کنند

بنابراین والدین ، مربیان به دختران نوجوان توصیه  کنند که ورزش و تمرینات سبب نشاط و سلامتی جسمی و روانی آنها خواهد شد و نوجوانان باید بدانند که دربرنامه روزانه خود فعالیت های بدنی را قرار دهند تا از لحاظ بدنی ، تناسب اندام و آمادگی جسمانی از سلامت  بهتری برخوردار باشند . و بسیاری از مسائل روحی نوجوانان از جمله رفتارهای تند و پرخاشگری و..... بوسیله شرکت درفعالیتهای ورزشی کاهش می یابد .

اصول بهداشت وتغذیه در ورزش


اصول بهداشت وتغذیه در ورزش2

اصول بهداشت وتغذیه در ورزش3


بهداشت ورزشی


بهداشت ورزشی2


توصیه تغذیه‌ای نوروز

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg



فعالیت های برای تناسب اندام http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

 

لاغر شدن و تناسب اندام امروزه تبدیل به یکی مهمترین مسائل برای بسیاری از انسانها شده است. ما قصد نداریم تا رژیم غذایی خاصی را برای شما معرفی کنیم، بلکه به دنبال این هستیم تا 4 خوراکی چربی سوز را به شما معرفی کنیم.لاغر شدن و تناسب اندام امروزه تبدیل به یکی مهمترین مسائل برای بسیاری از انسانها شده است. به جرات می توان گفت که تعداد رژیم های غذایی و تمرینات ورزشی موجود در جهان در حال حاضر بسیار زیاد است و هر کدام از آنها برای اشخاص خاصی توصیه شده است. در این مطل ما قصد نداریم تا رژیم غذایی خاصی را برای شما معرفی کنیم و بلکه به دنبال این هستیم تا 4 خوراکی چربی سوز را به شما معرفی کنیم

.

شکلات
باید گفت که قبل از این هم بسیار در مورد خواص این ماده غذایی خوشمزه و تاثیرات مثبت آن خصوصا بر روی سیستم قلب و گردش خون شنیده بودیم. اما بر اساس جدیدترین تحقیقات که در سال 2011 صورت گرفت است ، مشخص شده است که کاکائو حاوی آنتی اکسیدانی به نام " epicatechins " است که باعث می شود تا اولا رگ ها و موی رگ ها در قلب تقویت و ترمیم بشوند و ثانیا از میزان ذخیره سازی چربی در بدن انسان کاهش پیدا کند.

پنیر
بسیاری از افرادی که رژیم غذایی دارند سعی می کنند تا لبنیات و خصوصا پنیر را از برنامه غذایی خود حذف کنند و این اشتباهی بزرگ است. بر اساس تحقیقات انجام گرفته در دانشگاه تنسی در آمریکا مشخص شده است که افرادی که روزی 3 بار از مواد غذایی لبنی استفاده می کنند چربی بیشتری می سوزانند و البته فراموش نکنید که لبنیات حاوی کلسیم فراوانی است که برای استخوان سازی بسیار مهم و حیاتی است و افرادی که کلسیم کافی دریافت نمی کنند عموما چربی بیشتری ذخیره می کنند.

روغن نارگیل
شاید بسیاری تصور کنند که روغن نارگیل بیشتر برای موهای انسان و حالت دادن به آن به کار می رود اما حقیقت این است که این روغن این میوه دارای نیز دارای خاصیت چربی سوزی است و همچنین در تحقیقاتی که در سال 2009 در کشور برزیل بر روی زنان انجام شده است مشخص شده است که روغن نارگیل باعث کاهش کلسترول مضر خون نیز می شود.

خشکبار
انواع خشکبار مثل: بادام، گردو، فندق، پسته و.. حاوی اسید چرب مفید امگا 3 هستند که برای حفظ سلامت قلب انسان بسیار مفید است. در عین حال این خوراکی ها با فعال کردن سیستم متابولیسمی بدن انسان باعث می شوند که روند چربی سوزی در بدن انسان تسریع شود.این خوراکی ها همچنین حاوی مقدار زیادی فیبر هستند که باعث می شود تا انسان کمتر احساس گرسنگی کرده و بالطبع کمتر غذا مصرف کند

در ایام نوروز از مصرف شیرینی تر و خامه‌ای پرهیز کرده و از شیرینی‌های خشک و در ابعاد کوچک استفاده کنند. از آنجا که برخی از افراد در ایام نوروز و گاه در یک روز به دفعات به دید و بازدید می‌روند، باید با یک برنامه ریزی مناسب غذایی از زیاده روی در مصرف میوه و تنقلات جلوگیری کنند. افراد باید با برنامه ریزی در دید و بازدید اول از بین میوه‌ها خیار مصرف کرده چرا که این میوه کم کالری است و در دید و بازدیدهای بعدی نیز برخی از میوه‌ها و تنقلات را انتخاب کرده و از زیاده روی جدا پرهیز کنند. مصرف چای در هر دید و بازدیدی در صورتی که با قند مصرف نشود، منعی ندارد اما افراد باید سعی کنند که در مصرف شیرینی نیز زیاده روی نکنند. شیرینی نوروز باید کوچک و بند انگشتی و ترجیحا از نوع شیرینی‌های نان نخودی، برنجی یا گردویی کوچک باشد و از مصرف شیرینی تر پرهیز شود. شیرینی تر و شیرینی‌های بزرگ خامه‌ای در نوروز جایگاهی ندارد چرا که از این نوع شیرینی‌ها در هفته آن هم در زمان عصر یک یا دو بار استفاده می‌شود نه در ایام نوروز و در هر دید و بازدیدی، از سوی دیگر قرار دادن شیرینی تر روی میز پذیرایی در مدت زمان طولانی منجر به فاسد شدن آن می‌شود.وی اضافه کرد: دیابتی‌ها باید در ایام نوروز از نظر تغذیه‌ای بیش از سایرین مراعات کنند این در حالی است که برخی از بیماران دیابتی بیماری خود را در نزد بستگان خود پنهان کرده و پنهان کردن این موضوع موجب زیاده روی در مصرف برخی از مواد غذایی می‌شود که برای آنها مضر است.