کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

پاورلیفتیگ، پرسش ها و پاسخ ها

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


پرسش وپاسخ هی حول محمور پاور لیفتینگ http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

وزنه برداری قدرتی نیز یکی از شاخه های اصلی و پر طرفدار ورزش های قدرتی است که امروزه طرفداران و علاقه مندان خاص خود را پیدا کرده است و در بین جوانان نیز محبوبیت فراوانی پیدا کرده است.این رشته ورزشی نیز به دلیل حساسیت بالایی که دارد در زمره ورزش های پر خطر بوده و پرداختن به آن نیز نیازمند داشتن اطلاعات کافی و کامل در زمینه اصول ورزش های قدرتی می باشد. بر خلاف آنچه که عموم تصور کرده و وزنه برداری قدرتی را تنها در بلند کردن وزنه های سنگین خلاصه می کنند این رشته ورزشی را نمی توان تنها در سر و کله زدن با وزنه های سنگین خلاصه نمود. در مورد اصول این ورزش همواره پرسش های بی پاسخ زیادی در ذهن ورزشکاران و حتی کسانی که از دور دستی بر آتش داشته و از دیدن مسابقات و رقابتها لذت می برند شکل می گیرد که در این مقاله تعدادی از مهم ترین آنهار را مطرح کرده و به این بهانه نیز در مورد این ورزش و اصول آن بحث و گفتگو خواهیم کرد:

پرسش: کمربند را در حین اجرای حرکت ددلیفت تا چه اندازه باید سفت کرد؟

پاسخ: عده ای عقیده دارند که در حین اجرای ددلیفت باید کمربند را تا حدی شل بست و عده ای دیگر نیز بر این عقیده هستند که کمربند را باید تا جای ممکن سفت نمود تا هضلات شکم را به سختی در بر گیرد.تحقیقات انجام شده در این مورد به این نتیجه رسیده است که کمر بند را نباید در حدی که بدن و عضلات شکمی احساس ناراحتی کند سفت نمود.کمبرند را تا جای ممکن رد پایین ترین نقطه از کمر محکم کنید. این عمل سبب خواهد شد تا پایین ترین قسمت ستون فقرا که در برابر صدمات آسیب پذیری بیشتری دارد نیز تثبیت شده و به خوبی محافظت گردد. بستن کمربند علاوه بر محافظت نمودن کمر و ستون فقرات در بسیاری از موارد قدرت انفجاری بدن در حین اجرای حرکت اسکوات و همچنین دد لیفت را نیز به نحو محسوسی افزایش می دهد. به نظر می رسد که بستن کمربند در حین اجرای حرکت دددلیفت به عضلات شکمی فشار زیادی را وارد می کند و عده ای از ورزشکاران نیز به همین دلیل از بستن کمربند در حین اجرای این حرکت خودداری می کنند اما متخصصین عقیده دارند که علیرغم اینکه کمربند عضلات و احشاء شکمی را تحت فشار قرار می دهد اما بستن آن به هنگام اجرای حرکت ددلیفت الزامی به نظر می رسد.


کسانی که در حین اجرای حرکت ددلیفت پاهای خود را باز کرده و برای لیفت کردن وزنه از روی زمین بیشتر از کمر خود از عضلات پاهای خود استفاده کرده و کمک می گیرند اعتقاد چندانی به بستن کمربند ندارند اما کسانی که با روش های معمول وزنه بلند کرده و در این حالت نیز فشار بسیار زیادی را به قسمت های پایین کمر خود وارد می کنند باید در حین اجرای این حرکت از کمربند مناسب استفاده کنند. استفاده از کمربند برای ورزشکاران و مخصوصا ورزشکاران سنگین وزن همواره با دشواری هایی همراه بوده و در برخی موارد نیز از آزادی عمل آنها می کاهد. اما گفته می شود که استفاده از کمربند در اجرای حرکاتی که ستون فقرات با فشار سنگین تمرین درگیر است ضامن سلامتی کمر خواهد بود.پرسش: آیا فعالت های .. و ازدواج کردن تاثیر منفی و محدود کننده بر قدرت بدنی انسان خواهد داشت؟

پاسخ: فعالیت های.. که از طبیعی ترین رفتارهای بشر است تاثیر منفی محسوسی بر قدرت بدنی افراد نداشته است. تحقیقی که در این زمینه انجام شده به این نتیجه رسیده است که فعالیت های **** تاثیر محدود کننده ای بر رکورد ها و حتی بر قدرت فعالیت های ذهنی و روحی وی نداشته است. البته این حقیقت را نیز نمی توان منکر شد که فعالیت های... با به تاخیر افتادن فرایند ریکاوری همراه خواهد بود. گفته می شود که ورزشکاران رشته های قدرتی حداقل تا دو ساعت پس از فعالیت .. نباید اقدام به تمرین با وزنه کنند.بسیاری از افراد بر این باور هستند که تغییرات هورمونی که به هنگام فعالیت های **** در بدن آدمی رخ می دهد می تواند تمرینات و یا رکوردهای فرد را تحت تاثیر منفی خود قرار دهد اما متخصصین عقیده دارند که تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی ایجاد شده در حین فعالیت های **** موقتی و زود گذر بوده و تاثیر منفی محسوسی بر قدرت بدنی فرد نخواهد داشت.



پرسش: به هنگام اجرای حرکت اسکوات زانوهایم صدا می کند. آیا جای نگرانی وجود دارد؟

پاسخ: صدا کردن زانو و یا دیگر مفاصل نشانه ای از ابتلا فرد به بیماری و عارضه روماتیسم مفصلی است اما این گفته هرگز به این معنی نیست که هر کسی این صدا را در مفاصل خود داشته باشد الزما از این عارضه رنج می برد.
زمانی که مفاصل را با فشار سنگین تمرین درگیر کرده و در برخی موارد نیز رعایت زوایای چرخش و حرکت را نکنید مفاصل نیز به مرور زمان دچار سائیدگی شده و دیگر کارایی اولیه را نخواهند داشت. اما صدا کدن مفاصل در بسیاری از موارد نه به خاطر سائیده شدن مفاصل که در در اثر التهاب تاندون ها حادث می شود که صد البته هر دوی این عوامل با درد و احساس ناتراحتی در مفاصل همراه می شود. اما گاه اتفاق می افتد که فرد بدون احساس کمترین ناراحتی و درد در ناحیه مفصل زانو از صدا کردن این مفصل در حین اجرای حرکات و یا حتی در حین راه رفتن شکایت می کند. در این قبیل موارد که عارضه درد نیز در بین نیست معمولا دلیل قانع کننده ای برای توضیح دادن این قبیل اصوات و صداها نمی توان یافت. تئوری موجود در این زمینه ادعا می کند که خروج حباب های هوار از ساختار مفصل و از تاندون ها موجب ایجاد این قبیل صداها می شود. اما در صورتی که در کنار صدا کردن مفاصل درد، سفتی مفصل، کم شدن دامنه حرکت و حتی احساس ناراحتی در مفصل زانو و یا هر مفص دیگری دیده شود قضیه را باید جدی گرفت و به پزشک مراجعه کرد. یادآوری این مهم را ضروری می دانم که اجرای اشتباه تکنیک نیز در خرابی و در بروز ضایعات مفصلی نیز بی تاثیر نیست. در صورتی که مفاصل را در جهت و راستایی که اصولا برای چرخش و برای حرکت در آن راستا طراحی و ساخته نشده اند به کار بگیرید ابتلا به عوارضی از قبیل سائیدگی مفاصل و یا مصدومیت ها نیز دور از ذهن نخواهد بود. به هنگام اجرای حرکت اسکوات با وزنه های سنگین باید به این مهم توجه داشته باشید که نباید بیشتر از حد مجاز پایین تر بروید. زمانی که استخوان ران با زمین موازی شود شما به آستانه تحمل مفصل زانو می رسید در صورتی که همانند وزنه برداران یک ضرب و دو ضرب به طور کامل در زیر وزنه بنشینید علاوه بر کمر حتی بر مفاصل زانوی شما نیز فشار خرد کننده ای وارد می شود که این قبیل فشارهای منفی در طولانی مدت می تواند سلامتی مفاصل را در معرض خطر جدی قرار دهد.

پرسش: آیا در حین اجرای حرکاتی نظیر پرس سینه و یا اسکوات باید نفس را در سینه حبس کرد؟

پاسخ: حبس کردن نفس در موقعیت زمانی خاص که بدن و عضلات با فشار سنگین وزنه درگیر است می توان منجر به بروز پدیده والسالوا در بدن آدمی گردد. واسالوا دانشمند و آناتومیستی ایتالیایی است که برای اولین بار این پدیده را بیان و تشریح کرده است . این پدیده نیز به نام خود وی ثبت شده است.زمانی که وزنه ای سنگین را بر روی سینه می کشید و یا بر روی آن قرار می دهید فشار وارد شده بر روی عضلات ناحیه شانه ها و بالا تنه و فشار وارد شده بر رگ های این ناحیه از بدن ناشی از حبس نفس می تواند منجر به بسته شدن رگ های خونی مغز شده و از کارایی فرد به شدت کم کرده و حتی وی را وارد حالت کما کند. ورزشکارانی که خارج از رقابت ها تمرین می کنند معمولا با وزنه هایی کمتر از حداکثر توان سر و کار دارند. این افراد برای جلوگیری از بروز این پدیده در بدن می توانند در حین اجرای تمرینی حرکات از حبس کردن نفس خو خودداری کنند. اما در شرایطی که با رقابت اصلی درگیر می شوید و باید از حداکثر توان خود استفاده کنید حبس نفس در سینه در حین وارد کردن فشار به میله هالتر اگر چه امکان و احتمال بروز پدیده والسالوا را به شدت افزایش می دهد اما برای ثابت نگه داشتن شانه ها و سینه در زیر فشار تمرین مفید بوده و کمک زیادی به کنترل وزنه خواهد کرد.اما به این مهم نیز توجه داشته باشید که حبس کردن طولانی مدت نفس مخصوصا در شرایطی که درگیر بلند کردن وزنه های سنگین و رکورد خود هستید می تواند منجر به بیهوش شدن و به اصطلاح پس افتادن شما شود. کسانی که در حین انجام حرکت پرس سینه در طرفین استاده و مواظب ورزشکار هستند و یا یار تمرینی که در حین اجرای تمرین در بالای سر وی او را حمایت می کند در صورت از حال رفتن ورزشکار می توانند نقش فرشته نجات را برای وی بازی کنند.برای به حداقل رساندن امکان بیهوشی شما باید در لحظه آغاز حرکت نفس را حبس کرده و از تمام توان خود برای بلند کردن وزنه استفاده کنید و زمانی که قسمت سخت کار را پشت سر گذاشتید و شتاب لازم را به وزنه دادید باید نفس را بیرون دهید. شما با عمل کردن به این توصیه احتمال و امکان بسته شدن رگ های خونی مغز را کمتر و کمتر خواهید کرد.

پرسش: میزان مجاز دفع آب در فصل رقابت و در شرایط زمانی قبل از رقابت چه مقدار است؟

پاسخ: رسیدن به وزن مناسب اصولا از دغدغه های ورزشکاران رشته های ورزشی مختلفی است که وزن ورزشکار در آن رشته ها مطرح بوده و سنجیده می شود. وزنه برداری قدرتی که همانا ورزش مورد علاقه شما باشد نیز جزو این رشته ها بوده و از این قاعده مستثنی نیست. اغلب کسانی که برای رسیدن به وزن مناسب در روز مسابقه نیاز به کم کردن وزن خود دارند باید این کار را از طریق دفع مقادیر زیادی آب عملی کنند. دفع آب فراوان از بدن اگر چه تاثیر بسیار خوبی در کم شدن وزن از خود برجای می گذارد اما تاثیر منفی ناگواری بر سلامتی و بر کارایی های ورزشی انسان نیز می تواند داشته باشد که در این قسمت از مقاله مختصری در مورد آن صحبت خواهیم کرد.کم کردن از آب و از مایعات بدن حتی در صورتی که مقدار کاسته شده در حدود 1 درصد از کل مایعات و آب موجود در بدن باشد نیز تاثیر منفی محسوس و در برخی موارد نیز خطرناکی بر سیستم خنک کننده بدن می گذارد. تعجب نکنید. بدن شما نیز همانند بسیاری از اتومبیل ها که از آب موجود در رادیاتور برای خنک کردن موتور استفاده می کنند از آب برای خنک کردن بدن و برای پائین آوردن درجه حرارت بدن استفاده می کند. همانگونه که می دانید پروتئین در برابر گرما و حرارت مقاومت بسیار پایینی داشته و به سرعت تجزیه شده و از بین می رود. در صورتی درجه حرارت بدن از حد مجاز آن بالاتر رود پروتئین های موجود در بدن و همچنین هورمون ها و آنزیم هایی که از جنس پروتئین هستند نیز در اثر گرما و حرارت تجزیه شده و انسان را به سمت ... هدایت می کنند.در صورتی که 5 درصد از وزن بدن را به یکباره کم کنید علاوه بر مختل شدن کار رادیاتور بیولوژیکی بدن، امکان بروز اختلالات کشنده و خطرساز در سیستم قلبی و عروقی نیز دور از انتظار نخواهد بود. در صورتی که شما برای شرکت در رقابت ها باید از وزن خود کم کنید باید به این مهعم توجه داشته باشید که حد مجاز و حدی که بدن شما قادر به تحمل آن خواهد بود در حدود 2 درصد کل وزن بدن در طول 48 ساعت فرصتی که برای رفتن بر روی صحنه دارید خواهد بود. کم کردن وزن در روز رقابت ها همواره از مسائلی است که ورزشکاران با آن درگیر بوده و اشتباهات زیادی را نیز در این زمینه مرتکب می شوند. بسیار مشاهده شده است که ورزشکاران در روز رقابت و یا روز قبل از آغاز مسابقه اصلی با خوردن داروهای ادرار آور سعی در کم کردن وزن خود می کنند. تحقیقات انجام شده در این زمینه به این نتیجه رسیده است که امکان کم کردن 4 درصد از کل وزن بدن در عرض کمتر از 5 ساعت مانده به مسابقه میسر بوده و در برخی موارد نیز به اجرا گذاشته می شود اما این مقدار کم کردن وزن در صورتی که با رژیم های کم کربوهیدرات نیز همراه باشد در کارایی و در توان ورزشکاران تاثیرات منفی محسوسی خواهد داشت.در صورتی که قبل از رقابت و یا وزن کشی وزن خود را باید کم کنید این توصیه را باید همواره در خاطر داشته باشید که بلافاصله پس از اتمام شرایط مسابقه و در اولین فرصتی که پیدا کردید باید آب از دست رفته را جبران کنید. در صورتی که در این شرایط از نوشابه های ورزشی که در حدود 6 الی 8 درصد نیز گلوکز دارند استفاده کنید راحت تر و سریع تر موفق به جبران آب از دست رفته خواهید شد. برخی از وزنه برداران قدرتی کهنه کار برای پیگیری از بروز کرامپ و گرفتگی عضلانی پس از اتمام مسابقه از نمک استفاده می کنند این در حالی است که وجود دیگر عناصر نظیر پتاسیم و غیره نیز برای پیگیری از کرامپ نیز ضروری است. اغلب نوشیدنی های ورزشی سرشار از مواد معدنی و عناصر مورد نیاز بدن بوده و برای این شرایط مناسب می باشد.

پرسش: امروزه شاهد آن هستیم که نوجوانان نیز به ورزش های قدرتی و مخصوصا به پاورلیفتینگ روی آورده اند. آیا پرداختن به تمرینات خاص این ورزش برای سنین پایین ضرر ندارد؟ آیا این قبیل ورزش ها در فرایند طبیعی رشد قدی انسان تاثیر منفی ندارد؟
پاسخ: گفته می شود در صورتی که تمرین با وزنه با اصول و با برنامه مدون و مشخص انجام گیرد حتی برای نوجوانان نیز بی ضرر و حتی سازنده خواهد بود اما در صورتی که بی برنامگی و تمرین نامنظم و دیمی را در راس برنامه داشته باشیم باید گفت که حتی پرداختن به این قبیل ورزش ها برای بزرگسالان و جوانان نیز خطرناک و مضر خواهد بود.

در صورتی که از برنامه تمرینی ملایم و متوسط استفاده کنیم حتی نوجوانان نیز می توانند تمرین با وزنه و وزنه برداری قدرتی را تجربه کنند. این قبیل ورزش ها در صورتی که از افراط های شایع در این ورزش پرهیز شده و هر کس نیز در حد و اندازه و در توان خود تمرین کند نه تنها منجر به تشدید فرایند رشد و حتی فرایند رشد قدی در نوجوانان می شود بلکه با افزودن بر چگالی استخوان ها در کاهش مصدومیت های ناشی از پرداختن به دیگر ورزش ها از قبیل فوتبال و غیره که در دوران نوجوانی شایع است نیز موثر خواهد بود. در صورتی که مربی و یا متخصص مجرب بر تمرینات کودکان و نوجوانان نظارت داشته باشد پرداختن به تمرینات قدرتی در سطحی ایده آل و مناسب را حتی می توان برای رشد آنها مفید و لازم دانست. گفته می شود که نوجوانان و کودکان باید از انجام حرکات ورزشی با حداکثر توان و از تمرین کردن با وزنه های رکورد خود خودداری کنند. ورزشکاران رشته های قدرتی و مخصوصا وزنه برداران قدرتی پس از انجام ست های 2 الی 3 تایی معمولا به سراغ رکورد خود رفته و یک تکرار را با حداکثر توان و قدرت انجام می دهند که در مورد کودکان و نوجوانان باید از این ست های آخر فاکتور گرفت. این افراد برای انجام این ست ها باید تا رسیدن به بلوغ کامل صبر کنند. بی صبری و شتاب را می توان دشمن شماره یک ورزشکاران رشته های قدرتی دانست. محققین بر روی این مسئله تاکید شدید دارند که ست های قدرتی تکی برای نوجوانان و کودکان ممنوع بوده و نباید توصیه و یا اجرا شود.

پرسش: برای اجرای حرکات اصلی پاورلیفتینگ کدام روش بهتر است؟

پاسخ: به طور کلی ورزشکار در رقابت های وزنه برداری قدرتی با 3 حرکت سر و کار دارد: ددلیفت، پرس سینه و اسکوات پا.
زمانی که حرکت پرس سینه و یا اسکوات پا را انجام می دهید دو قسمت و دو فاز مشخص وجود دارد: فاز منفی و فاز مثبت. فاز منفی به این معنی است که شما وزنه را با تمرکز و با کنترلی که بر وزنه دارید به سمت پایین هدایت می کنید. در این فاز از حرکت نیروی جاذبه زمین وزنه را به سمت پایین می کشد و شما تنها کاری که می کنید کنترل وزنه است. در فاز دوم شما وزنه را به سمت بالا پرس کرده و یا با استفاده از عضلات پا در حرکت اسکوات آن را به سمت بالا هدایت می کنید. البته مرحله بسیار کوتاه و در برخی موارد نامحسوسی در بین این دو فاز نیز وجود دارد که در این مرحله شما تغییر جهت حرکت را دارید. این مرحله با وجود اینکه کمتر نمیز مورد توجه قرار می گیرد اما به جرات می توان گفت که نقش بسیار مهمی را در کم کردن مصدومیت ها و حتی در موفقیت وزنه بردار قدرتی کار خواهد داشت. در فاز اول باید وزنه را با کنترل دقیق و با تمرکزی که بر روی آن اعمال کنید به پایین هدایت کرده و در حین فرود آمدن وزنه نیز شتاب آن را به آهستگی و با احتیاط بگیرید تا در پایین ترین نقطه آن را به آرامی ثابت کرده و پس از مکث کوتاهی وزنه را در جهت عکس فاز اول شتاب داده و حرکت را تکمیل کنید. البته موارد یاد شده تنها در مورد 2 حرکت از 3 حرکت اصلی وزنه برداری قدرتی صدق می کند و در حرکت ددلیفت که اصولا در انجام آن حرکت، وزنه بردار قدرتی کار فاز منفی را تجربه نکرده و مکث را نیز به صورتی دیگر تجربه می کند مفهوم و معنی نخواهد داشت. زمانی که در انجام حرکت اسکوات و یا پرس سینه وزنه را به آرامی پایین می آورید عضلات نیز همانند لاستیکی که کشیده می شوند منبسط شده و بر طول آنها نیز افزوده می شود. زمانی که مکث کوتاه را انجام می دهید عضلات خود را برای انقباض مهیا کرده و در مرحله مثبت حرکت نیز عضلات با انقباض خود وزنه را به سمت بالا هدایت می کنند. در این مرحله از حرکت نیز عضلات کوتاه تر می شوند.کسانی که به صوت جدی ورزش وزنه برداری قدرتی را دنبال می کنند باید به این نکته نیز توجه داشته باشند که تمرین کردن و یا مسابقه دادن با حداکثر توان همواره با خطر مصدومیت نیز همراه بوده است. این ورزش در قیاس با ورزش های دیگر نظیر پرورش اندام و یا حتی وزنه برداری یک ضرب و دو ضرب خطرات بیشتری داشته است که باید در برنامه ریزی و در تمرینات باید به این مهم توجه کامل داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد