کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

پیامدهای منفی استرس


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


استرس وبدنسازی http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

از پیامدهای منفی استرس که در زندگی روزمره انسان نیز دیده می شود می توان به این موارد اشاره نمود:

کاهش محسوس کارایی فرد در محیط کار که به پایین آمدن بازده کار و توان مفید افراد می انجامد. کاهش محسوس کارایی و توان فرد در محیط تمرین که افت محسوس کارایی فرد و پایین رفتن کیفیت تمرین را سبب می شود. افت محسوس کارایی و عملکرد فرد در رقابت های ورزشی که نمونه هایی از آنها را به عینه در محیط رقابت ها دیده اید. بالا رفتن آمار اشتباهات انسانی و تصادفات ناشی از این اشتباهات که انفجار اتمی چرنوبیل که در اثر یک اشتباه انسانی رخ داد و فلاکتی را برای کره زمین به بار آورد یک نمونه از این اشتباهات انسانی بود. افزایش محسوس و بی دلیل اشتها که در اغلب موارد به چاقی و مشکلات ثانویه ناشی از افزایش بی رویه وزن ختم می شود. کاهش محسوس و بی دلیل اشتها که در برخی موارد به از بین رفتن حجم و به کاهش شدید وزن افراد منتهی می گردد. افزایش استفاده از دارو که امروزه در سطح جهانی بیداد می کند و این مسئله موجب بروز بسیاری از مشکلات و بیماری های در جوامع انسانی گردیده است. گرایش به سمت استفاده از مواد مخدر و الکل که مشکلات بهداشتی و اجتماعی فراوانی را در سطح جوامع دنیا سبب شده است. و ...

استرس های مزمن

استرس های مزمن که گاه در برخی از افراد به وجود می آید و فرد را می آزارد می تواند اثرات مخرب تر و ویرانگری را در پی داشته باشد که اثرات بالا در قیاس با آنها قابل تحمل می نمایند.استرس های مزمن که تا مدت های مدید ادامه یافته و به صورت روزمره برای فرد تکرار می شود زمینه را برای افزایش بی رویه ترشح هورمون هایی نظیر آدرنالین و کورتیزول فراهم کرده و این هورمون ها نیز اثراتی را در بدن سبب می شوند که به هیچ وجه خوشایند ورزشکاران و مخصوصا ورزشکاران رشته های قدرتی نیست و در برخی موارد حتی برای افراد عادی نیز مشکل ساز و درد سر ساز می شود.

استرس و بیماری های انسانی

انجمن پزشکی آمریکا در نتیجه تحقیقاتی که در مورد استرس و تاثیر آن بر زندگی جوامع ماشین زده غربی انجام داده به این نتیجه رسیده است که ریشه بیش از 80 الی 85 درصد از بیماری های انسانی در استرس نهفته است و اگر استرس دلیل اصلی این بیماری ها نباشد لااقل در به وجود آمدن و در تشدید این بیماری ها سهیم بوده است.

هر هفته 95 میلیون آمریکایی که از استرس های بی مورد رنج می برند به دنبال تاثیر منفی این عامل بر زندگی روزمره به مراکز درمانی مراجعه کرده و یا خودسرانه اقدام به مصرف دارو می کنند.انستیتوی استرس که مقر آن در «یونکر» در نزدیکی شهر نیویورک قرار دارد تخمین می زند که 90 درصد از افرادی که به هر دلیلی به پزشک مراجعه می کنند دلیل مراجعه خود را مدیون وجود استرس در زندگی هستند که گاه به شکل بیماری های دیگر بروز کرده و یا به بیماری های دیگر ختم می شود.

تاثیر تمرین بر استرس

امروزه مقالات متعددی در مورد استرس و تاثیر آن بر تمرین و همچنین در مورد تمرین و تاثیر آن بر استرس نوشته می شود.حتما شما نیز به تحقیق دریافته اید که در تمامی این مقالات نیز به تاثیر تمرین و از جمله تمرینات هوازی بر کاهش استرس در زندگی اشاره می شود.اما کسانی که در سطوح رقابت بوده و برای یک بار هم که شده، رقابت و حال و هوای استرس زای آن را در زندگی خود تجربه کرده اند به خوبی و بهتر از هر کس دیگری می دانند که فضای رقابت ها بسیار سنگین و استرس زا است و هر چه به روز واقعه نزدیک تر می شویم سنگینی و استرس روز رقابت ها نیز افزون تر شده و گاه خواب و زندگی فرد را مختل کرده و روحیه وی را به شدت تضعیف کرده و عملکرد ورزشی وی را به شدت تحت تاثیر منفی خود قرار می دهد و در این موارد است که استفاده از ابزارهای روانی و استفاده از مهارت و دانش روان شناسان تیم ها نقشی حیاتی در موفقیت افراد و تیم ها بازی می کند. انجمن پزشکان آمریکا و همچنین انجمن بهداشت آمریکا تحقیقات گسترده ای در مورد استرس و تاثیر مخرب آن بر زندگی و همچنین در مورد راهکارهای اصولی مقابله با این پدیده انجام داده و به این نتیجه رسیده است که فعالیت های بدنی و فیزیکی در اغلب موارد استرس را به خوبی مهار می کند، فشار خون ناشی از استرس را پایین می آورد، از تجمع چربی زاید که گاه در نتیجه استرس و در نتیجه پرخوری های ناشی از استرس در بدن ایجاد می شود به خوبی می کاهد و کیفیت زندگی فرد را بهبود می بخشد.



پرورش اندام و استرس

تمرینات با وزنه ای که در باشگاه های پرورش اندام رایج است و شما نیز انجام می دهید تا حدود زیادی از استرس آدمی کم می کند.

تمرین با وزنه گذشته از اینکه اثرات فیزیکی در بدن داشته و موجب بزرگ شدن عضلات و موجب افزوده شدن بر حجم و وزن فرد می شود حتی گفته می شود که تاثیرات روان شناختی بسیار مفیدی بر بدن نیز داشته است که از جمله این تاثیرات که در اغلب موارد نادیده نیز گرفته می شود می توان به بهبود خلق و خو و به کاهش استرس اشاره کرد.

اگر در حین تمرینی که انجام می دهید بر هر حرکت و بر هر تکرار و بر هر ستی که انجام می دهید تمرکزی قوی اعمال داشته و انرژی های روحی و روانی خود را نیز در کنار انرژی های جسمی برای رسیدن به اهداف خود به کار بگیرد می توان تاثیر روان شناختی تمرین را نیز به خوبی حاصل کرد.در حین تمرین باید تمرکزی قوی بر تمرین و بر جای جای بدن داشت و حتی تمرکزی قوی بر تنفس اعمال داشت و اگر چنین نکنید تمرین شما در حقیقت تا به اندازه جابجا کردن وزنه ها تنزل پیدا خواهد کرد.ممکن است چنین شیوه های تمرینی در چند ماه اول پاسخگوی مختصری از خواسته های ورزشکار در افزایش حجم و وزن باشد ولی با تمرین ایده آلی که در پرورش اندام نوین و علمی، مقبول و مورد نظر است زمین تا آسمان توفیر می کند.

نتایج تحقیقات

تحقیقاتی که در مورد پرورش اندام انجام شده است حقانیت این رشته و تاثیرات مفید این رشته ورزشی بر بدن و بر روان آدمی به خوبی تایید می کند. اما برداشت غلط افراد از این رشته و همچنین دخالت دادن دارو و روش های کشنده و پر عارضه در این رشته به مرور موجب تخریب وجهه عمومی این رشته در اذهان و در افکار عمومی شده است. زمانی که شما تمرین می کنید بدن نیز انرژی فراوان تری می سوزاند و زمانی که انرژی فراوان تری سوزاند در حقیقت می توان گفت که گلوکوز خون کم شده و به عبارت ساده تر می توان گفت که قند خون نیز دچار افت محسوس می شود. این روند و این پدیده مخصوصا برای کسانی که دچار انواع خفیفی از دیابت بوده و یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند از اهمیت زیادی برخوردار است. ولی اگر پرورش اندام کار ما از انسولین و از داروهای افزایند انسولین استفاده کرده باشد نه تنها تمرین و ورزش وی کمکی برای رهایی وی از بند دیابت نخواهد کرد بلکه این رفتارهای پر خطر حتی زمینه را برای ابتلا وی به دیابت را نیز آماده تر خواهد کرد.


پس می توان نتیجه گرفت که تمامی عواقب و پیامدهای منفی و تمامی مشکلاتی که امروزه به پرورش اندام ربط داده می شوند در حقیقت در رفتارهای نادرست ورزشکاران و در حقیقت در برداشت های غلط ورزشکاران از این رشته نهفته است و هیچ خللی در ذات این رشته نیست. بگذریم! تحقیقات همچنین نشان داده است که داشتن تمرینات مداوم و منظم همچنین فرد را از دام اضطراب و ناراحتی های روحی روانی نیز می رهاند. درمان ناراحتی های روانی مزمن که گاه درمان های دارویی نیز در مورد این قبیل مشکلات روانی بی تاثیر می ماند به کمک تمرینات و برنامه های منظم تمرینی در طول روز و هفته میسر می شود بدون اینکه فرد نیازی به گذراندن وقت خود در مراکز بیماری زای روان درمانی داشته و یا نیاز به مصرف دارو داشته باشد.این ادعا از زبان ممد کول و جعفر بازو و یا از زبان ورزشکار اتمسفر زده چند ماه تمرین، در نیامده است بلکه نتیجه تحقیقاتی است که در زمینه بیماری های روانی و تاثیر ورزش بر بهبود این بیماری ها انجام شده است و این مسئله را به روشنی تایید کرده است.زمانی که شما تمرین می کنید سطح ترشح هورمون های دوپامین، سروتونین و نوراپی نفرین نیز بالا می رود و همین مسئله نیز به بروز اثرات سازنده یاد شده در بدن ختم می شود.اشاره به این نکته را نیز ضروری می دانیم که بالا رفتن سطح ترشح این هورمون ها تنها در بدن افرادی که از کمبود این هورمون ها در بدن رنج می برند قابل قبول است و این گفته هرگز به این معنی نیست که شما مجاز به استفاده از نمونه های تزریقی این هورمون ها هستید. در پرورش اندام چنین معمول بوده است که بدون توجه به تبعات منفی هورمون درمانی هر هورمونی که تصور می رود تاثیر بر عضله سازی داشته باشد را استفاده می کنند که این امر مشکلات عدیده ای را برای بسیاری از افراد به وجود آورده است که  و ..مشکلات حاد کبدی از این جمله بوده اند. فردی از همین ورزشکاران که گهگاه با من تماس می گیرد اشاره به وضعیت وخیم دوست اش می کرد که روزانه 15 عدد اکسی متولون می خورده است و در همان هفته اول به حالت افقی در آمده و با توجه به رفتارهای پر خطر این چنینی که در کارنامه خود داشته است در حدود 6 ماه است که در بیمارستان بوده و نیاز به پیوند کبد 70 میلیون تومانی کبد که معمولا در ایران نیز انجام نمی شود پیدا کرده است!!!

هورمون هایی که به آنها اشاره شد تاثیرات خوبی در مهار کردن دپرسیون که در زبان فرانسه مطرح بوده و در فارسی به نام افسردگی نیز از آن یاد می شود داشته است و تحقیقات بالینی انجام شده در این زمینه به روشنی اثبات کرده است که گنجاندن تمرین در برنامه روزانه افراد افسرده موجب بالا رفتن میزان ترشح این هورمون ها در بدن شده و افسردگی آنها را تا حد قابل قبولی مهار می کند.

بدنسازان سطوح مسابقه ای و داستانی متفاوت

استرس دوران رقابت ها و مخصوصا استرس شب قبل از رقابت که گاه خواب را از دیده می رباید و فرد را تا مرز نگرانی شدید و دلهره و بروز حالت های عصبی به پیش می راند در مورد تمامی افرادی که در رده های بالاتر و در سطوح رقابت ها قرار دارند دیده می شود.ولی ناگفته نماند که شدت بروز این استرس در افراد مختلف یکسان نیست و علاوه بر این، برخی از افراد تودار تر از دیگران بوده و این استرس های درونی را برون فکنی نمی کنند و این در حالی است که تاثیر منفی این استرس در مورد برخی از افراد به خوبی و به روشنی برون فکنی شده و در رفتارها و در حالات آنها تاثیر گذار می شود. توفیری نمی کند که اولین روز تمرین خود را سپری می کنید یا در حد و اندازه شرکت در رقابت های آسیایی هستید و یا اینکه خود رونی کلمن باشید که در صدد باز پس گرفتن عنوان و جایگاه خود از کاتلر می باشد، بسته به سطحی که در آن سطح قرار دارید از استرس های ورزشی برخوردار هستید.اگر چه گفتیم پرورش اندام و تمرین با وزنه از استرس می کاهد اما زمانی که پای ورزش قهرمانی به میان می آید و زمانی که هدف شما از سالم سازی بدن و پر کردن اوقات فراغت به سمت و سوی رقابت و قهرمانی سوق پیدا می کند یقینا استرس نیز یکی از اجزای لاینفک خواهد بود.

گوشه های از عوامل استرس زا

در این قسمت از مقاله به گوشه های از عوامل استرس زا که در مورد پرورش اندام کاران سطح مسابقه ای دیده می شود اشاره می کنیم:

اندیشیدن به موفقیت و به مدال که گاه آرزویی دست نیافتنی می نماید.انتظاراتی که از دوستان، مربی، خانواده، مجامع ورزشی و غیره می رود و گاه بر آورده نمی شود. گرم کردن بدن و رنگ زدن بدن و برخی موارد دیگر که در روز رقابت باید به نحو احسن انجام شود ولی گاه بر هم خوردن جدول زمانی رقابت ها که فرد را زود تر از موعد به روی سن می خوانند تمامی این برنامه ریزی را نقش بر آب می کند و تصور بروز چنین بی نظمی ها و بی برنامه گی ها که هر لحظه احتمال آن می رود فرد را از نظر روانی بر هم می ریزد. کمبود خواب در دوره های کات که معمولا در اثر استرس به وجود آمده و یا در اثر فشردگی برنامه های تمرینی بی هوازی و هوازی و سونا و غیره به فراوانی دیده می شود و خود عاملی تاثیر گذار در افزایش استرس دوران رقابت ها بوده است.تاثیر منفی داروها و برخی از مکمل های چربی سوز بر روان آدمی که این تاثیرات گاه به شکل تشدید استرس دیده می شود.

تاثیر استرس بر بدن بدنسازان

تاثیر استرس مزمن بر بدن به صورت های مختلف دیده می شود که از آن جمله می توان به کوتاه شدن طول عمر و تخریب کیفیت زندگی اشاره کرد.تاثیر استرس بر بدن آدمی مشهود است و این تاثیر بر بدن افرادی که بدنسازی را در سطوح بالاتر پی می گیرند مسلما مشهود تر و مخرب تر بوده است به گونه ای که گاه آنها را به شدت می آزارد.

استرس و کورتیزول

بالا بودن استرس در ورزشکاران بخش قشری غده فوق کلیوی را تحریک کرده و موجب می شود تا بدن برای مقابله با این استرس میزان کورتیزول بیشتری تولید کرده و در خون رها کند.کورتیزول همانگونه که می دانید هورمونی است عضله سوز که ریکاوری بدن را دچار مشکل کرده و بافت های پروتئینی موجود در عضلات را به شدت تخریب می کند.بالا گرفتن ترشح این هورمون در بدن همچنین موجب می شود تا بدن، انرژی مورد نیاز خود را از سوزاندن پروتئین های موجود در بافت های عضلانی تامین کرده و نیاز و تمایلی به سوزاندن چربی های موجود در بدن نشان ندهد و این روند نیز به صورت تجمع چربی زاید بیشتر در بدن و به صورت اختلال در روند چربی سوزی دوران کات دیده می شود.

استرس و مصرف قند

استرس همچنین در مورد بسیاری از افراد موجب افزایش تمایل فرد به مصرف قند شده است. در مورد چگونگی و چرایی به وجود آمدن این حالت بحث نمی کنیم چون اگر بحث را وارد این جزئیات بکنیم به درازا می کشد ولی به این موضوع اشاره می کنیم که بالا رفتن میزان قند مصرفی در طول روز مخصوصا برای افرادی که در دوره ها کات هستند موجب مختل شدن فرایند و روند چربی سوزی می شود و سعی بر مقاومت کردن در برابر این کشش و تمایل نیز بر سختی دروه های کات و بر مشکلات روانی این دوره ها که در ورزشکاران به فراوانی دیده می شود می افزاید.

مدیریت استرس

تا به این قسمت از مقاله در مورد استرس و تاثیر آن بر بدن و در مورد کارایی تمرین در جهت کاهش استرس و همچنین در مورد تاثیرات ورزش قهرمانی در شدت گرفتن استرس صحبت کردیم و این در این قسمت از مقاله و پس از این همه مقدمه به مبحث کاربردی مدیریت استرس می رسیم.استرس در زندگی روزمره انسان های عادی و غیر ورزشکار نیز دیده می شود و زمانی که به ورزش حرفه ای و قهرمانی می رسیم این استرس مخصوصا در دوره های پر الهتاب رقابت ها به اوج می رسد و در شرایطی که روان شناس تیم نیز در ترکیب تیم های ما محلی از اعراب نداشته باشد کار به غایت مشکل تر می شود. البته با این اوضاعی که می بینیم روان شناسی ورزشی نیز اگر در تیم های ایران شکل بگیرد کار چندان مفیدی نیز نمی توان انتظار داشت چرا که مربیان چندین و چند ساله ما چنین ظاهر می شوند یقینا روان شناس تازه وارد تیم ها نیز خیلی سر تر از این مریبان ظاهر نخواهند شد!

مثبت اندیشی

امروزه به روشنی ثابت شده است که فکر و ذهن آدمی تاثیر عمیقی در عملکرد و بدن داشته است و اندیشه ها و فکرهای منفی به شدت مخرب هستند و در عوض اندیشه های مثبت در اغلب موارد محرکی قدرتمند برای نیل به اهداف بوده و در برخی موارد معجزه کرده اند. در تمامی طول عمر خود مثبت اندیش باشید و به جای اینکه در تمامی لحظات به نکات منفی و ضعف ها بیاندیشید خوش بینی را پیشه کنید. از تمرکز کردن بر روی موارد منفی و شکست هایی که قبلا داشته اید و حتی از تمرکز بر روی احتمال شکست نیز همواره خودداری کنید. تمرکز و اندیشه کردن در مورد ناتوانی ها و شک در توانایی ها موجب می شود تا برون داد و آنچه که در عمل به اجرا می گذارید نیز تحت تاثیر قرار گرفته و تضعیف شود. ورزشکاران ما در برخی موارد در عین توانایی فیزیکی و تکنیکی بر حریفان به علم حریف می بازند چون در تیم های که اعزام می کنیم نه تنها نشانی از کار روانشناسی یافت نمی شود بلکه در برخی موارد با غول هایی از حریفان که در ذهن ورزشکار خود می سازیم روحیه آنها را به شدت تضعیف کرده و زمینه برای باخت به رقیبان ضعیف تر از خود را فراهم می کنیم.در مورد مثبت اندیشی مقالات زیادی می توان نوشت و می توان تا خود صبح سخن رانی کرد ولی به بیان ساده می توان گفت که اندیشه مثبت و فکر روشن اندیش اندیش همواره بر عملکرد و بر توان فیزیکی وی تاثیر به سزایی داشته است از این تاثیر نیز نباید در ورزش و مخصوصا ورزش های قهرمانی غافل شد.

تکنیک های وارهیدگی

شاید شما نیز در فیلم های مستند و یا حتی از نزدیک پیر مردان کهنسال تای چی چوان کار چینی را دیده اید که با آرامش و با حرکت نرم و آهسته تنفس های عمیقی را انجام می دهند.و شاید یوگی های هند را نیز دیده اید که در حالتی کاملا ثابت قرار گرفته و تنفس های عمیق را انجام می دهند.در سبک اول اعتقاد بر این است که ذرات ریزی در هوا وجود دارند که از انرژی پر اند و تنفس های عمیق نیز این انرژی و این ذرات ریز را وارد بدن می کند و بدن نیز آنها را به دام می اندازد و از آنها در جهت بهبود بیماری های و در جهت روشن بینی و غیره استفاده می کند. در فلسفه یوگ نیز اعتقاد بر این است که ذرات ریزی در هوا وجود دارد و با تنفس عمیق می توان این ذرات را وارد بدن کرده و چاکراها را به تحرک واداشت.

تنفس عمیق

ولی حقیقت این است این ذرات انرژی زا در هوا همان اکسیژن است که جوزف پریستلی آن را کشف کرد و ورود مقادیر کافی اکسیژن به بدن واقعا معجزه می کند.گذشته از افزایش اکسیژن وارد شده بدن، خود تنفس عمیق که نوعی تکنیک نیز محسوب می شود در کنترل استرس مفید واقع می شود. تنفس عمیق موجب شارژ شدن دوباره باطری زندگی می شود و خون را مملو از اکسیژن کرده و سمومی نظیر دی اکسید کربن را از بدن دفع می کند.سهم عمده ای از انرژی موجود در بدن ما به جای اینکه از طریق گوارش وارد بدن شود از طریق تنفس وارد بدن می شود و این حقیقت در اغلب موارد نادیده گرفته می شود و اغلب ما بر این باور هستیم که مصرف مکمل های انرژی زا برای گرفتن انرژی کفایت می کند.ATP منبع انرژی در بدن ماست ولی برای تولید این ماده و همچین برای سوزانده شدن این ماده در بدن نیاز مبرم به اکسیژن وجود دارد و بدون اکسژن هرگز نمی توان انرژی را در بدن برقرار کرد.

آندورفین ها، مخدرهای مجاز

تنفس عمیق همچنین موجب افزایش ترشح endorphins در بدن آدمی می شود و این مواد که به طور طبیعی در بدن نیز ترشح می شود همانند مواد مخدر و هروئینی که معتادین به مواد مخدر در بدن خود تزریق کرده و نعشه می شوند بدن را به طور طبیعی و مجاز نعشه کرده و نشاط به آدمی می دهد بی آنکه اعتیاد و یا عواقب و پیامدهای منفی مواد مخدر خارجی را در پی داشته باشد.

اجرای تکنیک

زمانی که استرس بر شما غلبه کرد از راه بینی نفس را به درون ریه ها بکشید.

بر عمق تنفس و بر آرامش ذهن و فکر در حین تنفس دقت و کنترل داشته باشید.

با همان آرامشی که در تنفس داشته اید نفس را از طریق دهان به بیرون هدایت کنید.

این روند را می توان در مدت های طولانی نیز ادامه داد ولی 5 دقیقه برای به پر کردن بدن از انرژی و برای رسیدن آرامش درونی کفایت می کند.

هشدار
البته ناگفته نماند که چنین تنفس هایی باید در هوای آزاد و در معرض هوای مملو از اکسیژن باشد و هوای جهنمی شهرهای بزرگ که به جای اکسیژن آکنده از دی اکسید و مونو کربن و لاستیک سوخته و آزبست و لنت ترمز و غیره است نه تنها برای تنفس های عمیق و برای این قبیل تکنیک ها مساعد نیست بلکه حتی برای نفس کشیدن عادی نیز چندان به درد نمی خورد.

خواب
داشتن تمرینات سنگین و شدید موجب می شود تا بدن و ذهن آدمی نیاز بیشتر به خواب داشته باشد ولی در برخی موارد این خواب را به جا نمی آوریم و در برخی موارد نیز به دلیل مشکلات بی خوابی نمی توانیم خوب بدن را تامین کنیم. کم خواب فرایند ریکاوری بدن را مختل می کند، آهنگ رشد عضلانی را کند می کند و عارضه تمرین زدگی را به ارمغان می آورد و در برخی موارد نیز روحیه را به شدت تضعیف می کند.کمبود خواب همچنین بالانس هورمونی بدن را نیز بر هم می زند. از جمله برهم خوردن بالانس هورمونی بدن می توان به افزایش ترشح کورتیزول و کاهش ترشح هورمون رشد در بدن اشاره کرد که اولی به تجزیه شدن پروتئین در بدن و دومی به کاهش رشد عضلانی و مشکلات عدیده دیگر ختم می شود.

دیگر تکنیک های وارهیدگی

همانگونه که مختصر اشاره ای به این دو ورزش و یا این دو فلسفه کردیم می توان برای رسیدن به وارهیدگی و آرامش روانی به یوگا و تای چی که اولی هندی و دومی چینی است دل بست و البته کشش ها و ورزش های سوئدی نیز در این بین بی تاثیر نبوده است.تحقیقات نشان داده است که استفاده از مدیتیشن در زندگی روزمره و حتی در مواردی که فرد در معرض استرس های شدید دوران رقابت های سنگین ورزشی قرار گرفته باشد به خوبی پاسخگوی نیازهای فرد خواهد بود و به این روش می توان به خوبی روحیه فرد را بالا نگه داشته و از تمام توان فیزیک و بدنی وی در رقابت ها استفاده کرد و این در حالی است که اگر از تکنیک هایی که امروزه برای مهار استرش و فشار منفی رقابت های استفاده می شود بهره نگیریم چه بسا که سهم عمده ای از توان و انرژی ورزشکار ما صرف کلنجار رفتن با استرس و افکار منفی خواهد بود و نتیجه نیز قابل قبول نخواهد بود.


مدیتیشن هنوز در میان ورزشکاران و حتی مردم عادی ما چندان جا افتاده نیست ولی حقیقت این است که تاثیرات عمیق مدیتیشن بر زندگی بشر به خوبی به اثبات رسیده است به گونه ای که به کمک این ترفندها و تکنیک ها حتی از پیشرفت سرطان ها نیز به خوبی جلوگیری کرده اند.

رژیم های غذایی

غذایی که در طول روز می خورید هم می تواند به عنوان عاملی برای کاهش و پیشگیری از استرس باشد و هم اینکه می تواند در جهت افزودن بر استرس وارد عمل شده و علیه شما به کار رود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد