کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

در ماه رمضان ورزش کنیم


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


بدنسازی در ماه رمضان http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

باید توجه داشت که فراموش کردن ورزش در این ماه نه تنها به حفظ سلامت و قوای بدنی افراد کمک نمی کند، بلکه مشکلاتی همچون اضافه وزن را برای روزه داران به دنبال دارد. از لحاظ بیوشیمیایی برخی اشخاص به دلیل تغذیه نامناسب و عدم تحرک بعد از اتمام ماه رمضان دچار افزایش وزن می شوند.

ورزش کردن در طی روزه داری به کنترل وزن، کاهش استرس و حفظ سلامتی افراد کمک می کند، بهتر است در طول ماه رمضان از انجام فعالیت های ورزشی خیلی سنگین پرهیز شود. در واقع می بایست شدت حرکات ورزشی را در این ماه نسبت به روزهای غیر روزه داری سبک تر کرد.

برخی از پزشکان معتقدند دو تا سه ساعت پس از خوردن سحری بهترین زمان برای ورزش کردن است. اما باید توجه داشت با فعالیتی که فرد در ساعات اولیه روز انجام می دهد ممکن است دچار کم آبی در طول روزه داری شده و به دلیل کاهش ذخایر گلیکوژنی تا هنگام افطار با مشکل سرگیجه و ضعف مواجه شود؛ به رغم اینکه در این حالت، عضلات در وضعیت مناسبی هستند اما جهت حفظ ذخایر بدنی در طول روز، توصیه می شود از ورزش کردن در این زمان خودداری شود.

نظر دیگری که درخصوص بهترین زمان ورزش کردن در طول روزه داری مطرح می شود، انجام فعالیت های ورزشی دو تا سه ساعت پیش از زمان افطار است. یکی از مزایای این ایده این است که بدن ساعت ها ناشتا بوده و آمادگی بسیار زیادی برای مصرف کردن چربی انباشته بدن به جای قندها دارد. به طوری که بدن به سمت چربی سوزی رفته و از این طریق به کاهش وزن در روزه داران کمک می کند. اما در این زمان به علت افت قند خون شاید فرد از لحاظ ذخایر بدنی قادر نباشد که به ورزش بپردازد.جبران کمبود آب از دست رفته بدن باید اولین اولویت روزه داران ورزشکار باشد

دوتا سه ساعت بعد از افطار بهترین زمان برای ورزش کردن در ماه مبارک رمضان: مصرف مقدار مناسب آب برای کسانی که ورزش می کنند بسیار مهم است. اگر فرد جزو گروهی است که حین روزه داری به انجام فعالیت های ورزشی می پردازد، باید در اولین فرصت بدست آمده بعد از صرف افطار کمبود آب بدن خود را جبران نموده و با کم آبی ورزش را آغاز نکند. همچنین لازم است بلافاصله بعد از افطار از ورزش کردن پرهیز شود.

توجه به احساس تشنگی به عنوان معیار برای کم آبی بدن از سوی ورزشکاران تصوری غلط است،: افراد بویژه ورزشکاران حتی زمانی که احساس عطش ندارند باید آب بنوشند چرا که تشنگی علامت دیررس کمبود آب در بدن است. توجه به رنگ و حجم ادرار بعد از افطار برای کسانی که ورزش می کنند ضروری است. چنانچه رنگ ادرار تیره و حجم آن کم باشد شخص حتما دچار کمبود آب است و باید پیش از شروع ورزش این کم آبی را جبران کند.بی حالی، ضعیف بودن واکنش ها و افزایش غلظت خون از جمله عوارض کم آبی در بدن است که می توان با مصرف آب، نوشیدنی های مختلف و مایعات حین تمرین و بعد از آن علاوه بر جبران کمبود آب از دست رفته در حین روزه داری، حرارت بدن را نیز کنترل کرد.بهتر است از مصرف نوشابه و دوغ های گازدار در ماه رمضان خودداری شود،: هر یک از اعضای خانواده یک بطری یک و نیم لیتری آب معدنی را برای خود اختصاص داده و در نظر داشته باشند که بین افطار تا سحر تمام محتوای آن که می تواند علاوه بر آب حاوی چند قطره لیمو ترش تازه باشد را میل کنند و با این شیوه‌ی ساده، به تنظیم آب بدن خود کمک کنند.نوشیدن آب خنک در زمان افطاری که روزه داران به ویژه ورزشکاران تمایل زیادی برای انجام آن دارند موجب بروز مشکل در سیستم گوارش می شود، لذا بهتر است که افراد از انجام این کار خودداری کنند.


 

چند نکته در مورد تغذیه در ماه رمضان

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


نکات تغذیه ای در ماه رمضان http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg


توصیه های بهداشتی در ماه رمضان

برنامه غذایی ما در ماه مبارک رمضان نباید نسبت به قبل خیلی تغییر کند و در صورت امکان باید ساده باشد. رژیم غذایی همچنین باید طوری تنظیم شود که بر روی وزن، تأثیر زیادی نداشته باشد. البته اگر فرد، دچار اضافه وزن می باشد، ماه رمضان فرصت مناسبی است تا وزن به حالت طبیعی برگردد. با توجه به ساعات طولانی ناشتا بودن، باید غذاهایی را مصرف کنیم که به کندی هضم می شوند. مثل غذاهای حاوی فیبر زیاد. غذاهای دیرهضم معمولاً چند ساعت در دستگاه گوارش می مانند در حالی که غذاهای سریع الهضم فقط 1 تا 2 ساعت در معده باقی می مانند.

غذاهای دیر هضم

غذاهای دیر هضم عبارتند از: حبوبات و غلات مثل جو، گندم، جو دوسر، لوبیا، عدس، آرد، برنج سبوس‌دار و غیره (که کربوهیدراتها نامیده می شوند).

غذاهای سریع الهضم

غذاهای سریع الهضم عبارتند از: غذاهایی که حاوی قند، آرد سفید و غیره هستند ( که به این گروه کربوهیدراتهای تصفیه شده گفته می شود).

غذاهای فیبردار

غذاهای حاوی فیبر عبارتند از: غذاهای حاوی سبوس، گندم سبوس دار، غلات و حبوبات، سبزیها مانند لوبیای سبز، نخود، ذرت، اسفناج، برگ چغندر، میوه های با پوست، میوه خشک شده مثل برگه زردآلو، انجیر، آلو خشک، بادام و غیره.

غذاهای مصرفی باید در حالت تعادل با یکدیگر باشند و از همه گروههای غذایی مثل میوه، سبزیجات، گوشت، مرغ، ماهی، نان، حبوبات و محصولات لبنی در رژیم غذایی باید وجود داشته باشد. غذاهای سرخ شده باید محدود شوند زیرا باعث عدم هضم، سوزش سردل و اختلال در وزن می شوند.

از چه چیزهایی پرهیز کنیم؟

1 - غذاهای سرخ کردنی و چرب 2- غذاهای حاوی قند زیاد 3 - خوردن غذای زیاد بخصوص هنگام سحر

4 - خوردن چای زیاد هنگام سحر. چای باعث افزایش ادرار شده و از این طریق نمک های معدنی که در طول روز، بدن به آنها نیاز دارد، دفع می شوند 5 - سیگار. اگر شما نمی توانید سیگار را به یکباره قطع کنید از هفته های قبل از ماه رمضان، شروع به مصرف کم آن کنید.

چه غذاهایی را مصرف کنیم؟

1 - مصرف کربوهیدراتهای مرکب در سحر که مدت طولانی تری هضم می شوند و باعث می شوند که شما کمتر گرسنه شوید.

2 - حلیم یک منبع عالی پروتئین بوده و از غذاهایی است که دیر هضم می شود.

3 - خرما یک منبع عالی قند، فیبر، کربوهیدرات، پتاسیم و منیزیوم می باشد 4- مغز بادام، غنی از پروتئین و فیبر بوده و حداقل چربی را دارا می باشد 5 - موز یک منبع خوب پتاسیم، منیزیوم و کربو هیدرات می باشد 6 - مصرف زیاد آب یا آب میوه در صورت امکان در فاصله بین افطار و زمان خواب، باعث تأمین آب مورد نیاز بدن می شود.

یبوست

یبوست می تواند باعث ایجاد بواسیر و شقاق های دردناک شود و همچنین باعث سوء هاضمه به همراه نفخ می شود.

علل یبوست: مصرف کربوهیدراتهای تصفیه شده، مصرف کم آب و میزان ناکافی فیبر در غذا از علل عمده یبوست می باشند.

درمان: اجتناب از مصرف زیاد کربوهیدراتهای تصفیه شده، افزایش مصرف آب، استفاده از سبوس در نانها، استفاده از آردهای قهوه ای.

سوء هاضمه و نفخ

علل: پرخوری، مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ شده، غذاهای تند و غذاهایی که ایجاد نفخ
می کنند مثل تخم مرغ، کلم، عدس، نوشابه های گازدار.

درمان: از پرخوری اجتناب کنید. آب میوه یا آب بنوشید. از غذاهای سرخ کردنی اجتناب کنید.

ضعف (افت فشار خون)

علائم: افزایش تعریق، ضعف، خستگی، کم شدن انرژی، سرگیجه بخصوص هنگام برخاستن، ظاهر رنگ پریده و احساس افتادن علائم افت فشار خون می باشند که بیشتر هنگام بعد از ظهر اتفاق می افتد.

علل: مصرف کمتر مایعات و کاهش مصرف نمک.

درمان: به مکانهای گرم نروید و مصرف نمک و مایعات را افزایش دهید.

توجه: افت فشار خون باید با گرفتن فشار خون در هنگام بروز علائم تأیید شود. افراد دارای فشار خون بالا ممکن است در طول ماه رمضان نیاز به تنظیم مجدد داروهای خود توسط پزشک داشته باشند.

سردرد

علل: عدم مصرف کافئین و تنباکو، انجام کار زیاد در طول روز، کم خوابی و گرسنگی که معمولاً در طول روز بیشتر شده و در انتهای روز بدتر می شود. سردرد وقتی با افت فشار خون همراه شود، می تواند منجر به سردرد شدید و حالت تهوع قبل از افطار شود.

درمان: در طول یکی دو هفته قبل از ماه رمضان، به صورت تدریجی کافئین و تنباکو را قطع کنید. چای سبز و بدون کافئین ممکن است جایگزین خوبی باشد. همچنین برنامه خود را در طول ماه رمضان طوری ترتیب دهید تا خواب کافی داشته باشید.

کاهش قند خون

ضعف، سرگیجه، خستگی، کاهش تمرکز، تعریق زیاد، احساس لرز، عدم توانایی برای فعالیت های فیزیکی، سردرد و تپش قلب از علائم کاهش قند خون می باشند.

علل در افراد غیر دیابتی: خوردن مقدار زیاد قند مثل کربوهیدراتهای تصفیه شده مخصوصاً در هنگام سحر باعث می شود که بدن مقدار زیادی انسولین تولید کرده و باعث افت قند خون بشود.

درمان:خوردن غذا هنگام سحر و محدود کردن نوشیدنی ها و غذاهای حاوی قند.

توجه: افراد دیابتی ممکن است به تنظیم مجدد داروهای خود در ماه رمضان احتیاج داشته باشند و باید با پزشک خود مشورت کنند.

انقباضات عضلانی

علل:مصرف ناکافی غذاهای حاوی کلسیم، پتاسیم و منیزیوم.

درمان:خوردن غذاهای غنی از مواد معدنی فوق، برای مثال: سبزیجات، میوه جات، محصولات لبنی، گوشت، خرما.

توجه: افراد تحت درمان فشار خون بالا و افراد دچار سنگ کلیه باید با پزشک خود مشورت کنند.

زخم معده، سوزش سردل، التهاب معده

افزایش سطح اسید در معده خالی در ماه رمضان باعث تشدید مسائل فوق می شود. این مشکل به صورت احساس سوزش در ناحیه معده و زیر دنده ها ظاهر شده و می تواند به طرف حلق گسترش یابد. غذاهای تند، قهوه و کوکاکولا این حالت را بدتر می کنند. درمانهای طبی برای کنترل سطح اسید در معده وجود دارند و افراد مبتلا قبل از روزه گرفتن باید با پزشک خود مشورت کنند.

سنگ کلیه

سنگ کلیه ممکن است در افرادی که آب کم می نوشند ایجاد شود. بنابر این مصرف زیاد مایعات برای جلوگیری از تشکیل سنگ، ضروری می باشد.

درد مفاصل

علل: در طول ماه رمضان که نمازهای بیشتری خوانده می شود، فشار روی مفاصل زانو افزایش می یابد. در افراد مسن و یا افراد دچار التهاب مفاصل این مسئله باعث درد، سفتی، تورم و احساس ناراحتی می شود.

درمان: وزن را کم کنید تا زانوها مجبور نباشند وزن بیشتری را تحمل کنند. قبل از ماه رمضان اندام تحتانی را ورزش دهید تا برای فشار اضافی وارده آماده باشند. آمادگی بدنی باعث می شود تا نماز، راحت تر خوانده شود.



بایسته های سفره سحری وتغذیه در مضان


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


نکات تغذیه ای برسرسفره ماه رمضان http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

ماه رمضان امسال، آن هم با طولانی بودن روز، باید از خوردن و آشامیدن خودداری کرد. اما برای پیشگیری از تشنگی، در وعده سحری غذاهایی را نباید بخورید.به گزارش خبرآنلاین، مصرف غذاهای پر ادویه در وعده سحری موجب افزایش تشنگی در طول روز می شود. مصرف مواد غذایی همچون بادمجان، فلفل و سایر ادویه‌ها در هنگام سحر به دلیل ایجاد احساس تشنگی بیشتر، برای روزه‌ داران توصیه نمی‌شود. مصرف میوه یا آب میوه تازه هنگام سحر از تشنگی در طول روز جلوگیری می کند و برای جبران کمبود میزان آب و املاح بدن در ماه رمضان، می توان از مقداری سوپ یا آش هنگام افطار استفاده کرد.  روزه داران باید از خوردن غذاهای شور هنگام سحر خودداری کنند، زیرا تشنگی را در طول روز افزایش می دهد. مایعات را می توان در مدت زمان افطار تا سحر به دفعات مختلف استفاده کرد. در این صورت هنگام سحر ضرورتی وجود ندارد که از چند لیوان آب یا از مقدار زیادی چای برای رفع تشنگی در طول روزه داری استفاده کرد.همچنین توصیه شده در وعده سحری از خوردن غذاهای چرب و نوشیدن چای زیاد و قهوه به دلیل افزایش ادرار و ایجاد تشنگی، خودداری شود. بهترین سحری برای یک روزه صحیح، خوردن غذای گرم باحجم متوسط است.بهتر است در وعده سحری از غذاهای گرم کم چرب و کم شیرین استفاده شود و به منظور پیشگیری از گرسنگی، کربوهیدرات‌های پیچیده مانند سیب زمینی، نان سبوس دار، جو، برنج، سیب زمینی و حبوبات جایگزین کربوهیدرات‌های ساده و تصفیه شده شود. خوردن شیرینی، غذاهای شور و پرچرب سبب تشنگی بیشتر طی روز می شود. سبزی‌های تازه مانند سبزی خوردن و سالاد و همچنین ماست جهت این وعده توصیه می‌شود. انواع پلوهای مخلوط با حبوبات و سبزی‌ها به همراه کمی مرغ، ماهی، گوشت و انواع چلو خورشت‌های کم چرب جهت وعده سحری مناسب است


.

شرایط روزه‌داری برای دیابتی‌ها

4/5 تا 5 میلیون دیابتی در کشور وجود دارند که بیشتر این بیماران تمایل دارند در ماه مبارک رمضان، روزه بگیرند اما روزه‌داری برای آنها شرایطی دارد که رعایت آن ضروری است.دیابتی‌ها باید در صورت تصمیم به روزه‌داری، قند خود را کنترل و آمادگی‌های لازم را کسب و از همه مهم‌تر با پزشک متخصص خود مشورت کنند.این بیماریان حتما باید برنامه غذایی خود در ماه رمضان را طبق توصیه پزشکان، تنظیم کنند زیرا توصیه‌های تغذیه‌ای کارشناسان تغذیه برای ماه مبارک رمضان فقط برای افراد سالم است و در مورد دیابتی‌ها صدق نمی‌کند.

در صورتی که فرد مبتلا به دیابت، به فشار خون کنترل نشده، بیماری‌های قلبی و عروقی، نارسایی قلبی، عوارض پیشرفته دیابت بر چشم، کلیه یا سیستم عصبی مبتلا نیست، در زمان حاضر هم قندخون او در حد قابل قبولی یعنی در حالت ناشتا کمتر از 140 و بعد از غذا کمتر از 180 است و در سه ماهه اخیر دچار افت قندخون یعنی قندخون کمتر از 60 یا افزایش شدید قندخون منجر به کما و بستری شدن در بیمارستان نشده است و همچنین داروهای تاثیرگذار روی هوشیاری را هم مصرف نمی‌کند، در صورت صلاحدید پزشک خود و انجام اصلاحات لازم پزشکی در مورد دوز داروهای خوراکی، اجازه روزه‌داری دارد.

مبتلایان به دیابت باید حتما از دو تا سه ماه قبل از روزه‌داری برای ارزیابی پزشکی و مشاوره به پزشک خود مراجعه کنند تا با انجام آزمایشات خون وضعیت قند آنان بررسی و کنترل شود.در صورت توانایی بیمار برای روزه‌داری، پزشک باید دوز داروهای خوراکی یا انسولین را با توجه به شرایط بیمار تنظیم کند و آموزش‌های لازم برای آگاهی از علایم افت یا افزایش قندخون، کاهش فشارخون و نحوه برخورد با آن‌ها، اندازه‌گیری قندخون در خانه با گلوکومتر (نام دستگاه اندازه‌گیری قند)، برنامه غذایی مناسب و فعالیت فیزیکی در زمان روزه‌داری را به بیمار ارایه دهد.

 هر بیمار دیابتی که روزه می‌گیرد بهتر است گلوکومتر داشته باشد و قبل از افطار، دو ساعت بعد از افطار و پیش از سحری، قند خون خود را اندازه‌گیری کند.در صورتی بیمار مبتلا به دیابت، گلوکومتر در دسترس ندارد، بهتر است آزمایش‌های خود را تحت نظارت پزشک و در زمان تعیین شده انجام دهد.بررسی قند خون ناشتا در ماه رمضان باید قبل از افطار صورت گیرد که این امر بسیار کمک‌کننده است.بهتر است مبتلایان به دیابت، افطاری خود را با یک غذای ساده مشابه صبحانه آغاز کنند و شام را به فاصله یک تا دو ساعت بعد، صرف کنندبیمار قبل از خوابیدن نیز می‌تواند غذای مختصری مانند عصرانه بخورد؛ و سپس سحری را هم حتما میل کند.

اگر میزان قند خون بیماران، پس از افطار بالای 250 بود، باید شب، 20 درصد غذای مصرفی را کم و تا زمانی که قند خونشان همچنان بالا است رژیم غذایی‌شان را کنترل کنند.این بیماران می‌توانند از مشاور تغذیه خود یا پزشک‌شان کمک بگیرند تا دچار مشکل نشوند. به هر حال متوجه باشند که اگر قند خون‌شان هنگام شب بالا باشد، نتایج مثبت روزه‌داری عاید آنان نخواهد شد.اگر میزان قند خون بیماران، بعد از سحری بالای 200 باشد، باید از مواد غذایی سحری خود 20 درصد کم کنند؛‌ اما اگر قند خونشان بالای 350 بود، توصیه می‌شود که اصلا روزه نگیرند و حتما با پزشک خود مشورت کنند.

بیماران دیابتی به طور کلی قرص‌های مصرفی صبح و ظهر را همزمان هنگام افطار و قرص شبانه را پیش از سحری مصرف کنند. البته اگر قند خون بیماری تحت کنترل باشد، ممکن است تحت نظارت پزشک بتوانند تعداد قرص‌هایشان را کم کنند.از آنجا که کم‌آبی طی روز می‌تواند به غلیظ شدن خون و بالاتر رفتن قند خون و عوارض دیگر منجر شود به ویژه در صورتی که معمولا قند خون بالا است، توصیه میشود حتما قرص به موقع مصرف شود واگر فراموش شد آن روز را روزه نگیرند.همچنین اگر مبتلایان دیابت برای خوردن سحری نتوانستند بیدار شوند، بهتر است از روزه‌گرفتن در آن روز منصرف شوند.

فعالیت بدنی مبتلایان دیابت باید در حد معمول باشد و استراحت زیاد به نفع آنها نیست. ضمن اینکه این افراد، امور نیازمند به فعالیت جسمی شدید را بهتر است بعد از ظهرها انجام ندهند تا از افت شدید قند خون پیشگیری کنند.ورزش سبک 10 تا 15 دقیقه‌‌ای هنگام صبح احتمالا برایشان مناسب است اما ورزش هنگام بعد از ظهر و قبل از افطار مشکل‌ساز خواهد شد؛ این بیماران باید در صورت امکان شب‌ها چند ساعت‌ بعد از افطار زمانی را به ورزش اختصاص دهند.بهتر است که مبتلایان دیابت، آب کافی بنوشند تا در طول روز دچار کمبود آب بدن نشوند.

توصیه می‌شود مبتلایان دیابت بعد از خوردن سحری و قبل از شروع روزه، حداقل یک تا دو لیوان آب بنوشند.روزه‌داران از مصرف غذاهای چرب و شور در وعده سحری پرهیز و از کاهو و گوجه‌فرنگی برای کاهش احساس تشنگی استفاده کنند.وعده سحری می‌تواند ویژگی یک صبحانه معمولی یا ناهار متوسط را داشته باشد و افرادی که غذای سرد می‌خورند، می‌توانند وعده‌ای مشابه صبحانه و کسانی که به غذای گرم عادت دارند می‌توانند وعده‌ای مانند ناهار میل کنند.بسیاری از افراد معتقدند هنگام سحری باید از مواد غذایی که انرژی بالایی دارند استفاده کنند تا در طول روز احساس گرسنگی نکنند به همین دلیل خوردن غذاهای چرب را ترجیح می‌دهند، ولی باید متوجه باشند که به دنبال مصرف مواد غذایی خیلی چرب، تشنگی شدیدی عارض و مشکلات عدیده‌ای برای آنان ایجاد می‌شود.

از سوی دیگر عده‌ای مواد قندی را ترجیح می‌دهند که باید به آنان این نکته را یادآوری کرد که مصرف مواد قندی و شیرینی به مقدار زیاد و در یک وعده، باعث افزایش ناگهانی هورمون انسولین در خون می‌شود و با توجه به این که این هورمون قند خون را کاهش می‌دهد ممکن است عوارضی چون سرگیجه، بی‌حالی، پرخاشگری، عصبانیت و ضعف ناگهانی برای فرد به وجود آید.از این رو بهتر است در وعده غذایی سحری از مواد غذایی استفاده شود که بتواند هم انرژی روزانه را تامین و هم از افت ناگهانی قند خون جلوگیری کند و مهم‌تر از همه این که باعث ایجاد تشنگی شدید نشود.برای جلوگیری از گرسنگی و تشنگی در طول روز بهتر است از تمام گروه‌های غذایی در وعده سحری مصرف شود.

مصرف میوه و سبزی تازه، علاوه بر تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی، مقدار فیبر بالایی را نیز به بدن می‌رساند که هم از یبوست جلوگیری می‌کند و هم قسمتی از آب مورد نیاز بدن را نیز تأمین می‌کند.بهتر است در وعده سحر از مواد حاوی کلسیم مثل پنیر و شیر استفاده شود و نان‌های سبوس‌دار نیز گزینه بسیار مناسبی برای وعده سحری هستند.در وعده سحری می‌توان سالادی متشکل از سبزی‌های برگ سبز (کاهو، خیار و سبزی‌های معطر) به همراه مواد غذایی حاوی ویتامین ‌C نظیر گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه، لیمو ترش و همچنین هویج رنده‌شده یا جوانه گندم به همراه یک یا دو عدد گردو با اندکی روغن زیتون مصرف کرد.

نوشیدن مقدار زیاد چای در وعده سحری از ترس تشنگی به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، زیرا زیاد نوشیدن چای موجب افزایش دفع ادرار و از دست رفتن املاح معدنی بدن می‌شود.برای جلوگیری از بروز تشنگی، مصرف آب، چای کمرنگ، آب میوه، میوه‌ها و سبزی‌های آب‌دار و به خصوص شیرکم چرب در افراد مسنی که روزه می‌گیرند، بسیار با اهمیت است.مایعات را می‌توان در مدت زمان افطار تا سحر مورد استفاده قرار داد،روزه‌داران به حتم برای صرف سحری، کمی زودتر از خواب برخیزند تا هم ضمن استفاده از برکات معنوی ساعات سحر و مناجات، بدون عجله و با آرامش سحری بخورند و حتی اگر میل به خوردن غذا ندارند، مصرف آب، چای و شیر را فراموش نکنند.با توجه به ساعات طولانی گرسنگی در روز، باید غذاهای حاوی فیبر زیاد را مصرف کرد که به کندی و دیرهضم می‌شوند.

غذاهای دیرهضم به طور معمول هشت ساعت در دستگاه گوارش می‌مانند، در حالی که غذاهای زودهضم فقط سه تا چهار ساعت در معده باقی می‌مانند و فرد خیلی زود احساس گرسنگی می‌کند.نباید فراموش کرد که پرخوری هنگام سحر نه‌تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی‌کند، بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارشی وارد می‌آورد که سبب بروز علایمی نظیر سوءهاضمه، درد و نفخ معده می‌شود.در وعده سحری می‌توان از مواد غذایی پروتئین‌دار استفاده کرد،در سحری نباید از چندین نوع غذای پختنی استفاده کرد و فرد به جای آنکه معده خود را از چندین نوع غذای پختنی پرکند می‌تواند از میوه، سبزی، صیفی و نوشیدنی‌های سالم مصرف کند.باید غذاها را خوب جوید زیرا بزاق قلیایی در اثر خوب جویدن غذا، حالت اسیدی آن را تبدیل به قلیایی می‌کند.روزه‌داران از خوردن غذاهای دارای مواد افزودنی مانند مواد رنگی مصنوعی، طعم‌دهنده، مواد نگهدارنده و نیز از مواد غذایی تصفیه شده که عوارض متعدد غیرقابل جبرانی دارند و برخی نیز باعث خستگی روزانه می‌شوند،  پرهیز کنند.روزه‌داران علاوه بر پرهیز از مصرف غذاهای شور باید غذاهای پرادویه نیز نخورند.

علاج نفخ معده با نسخه طب سنتی

زیاد غذا خوردن بیشتر از نیاز روزانه، باعث می‌شود معده به شدت پر شده و عمل هضم را به خوبی انجام ندهد.این امر باعث ایجاد درد و نفخ در معده می شود.نوشیدن مایعات حین غذا، خوب نجویدن غذا از علل بروز نفخ است البته گاهی خالی بودن معده نیز موجب ایجاد نفخ می‌شود.استراحت نکردن باعث افزایش حرارت معده و عدم هضم مناسب غذا در معده شده در نتیجه فرد احساس دردهای ناشی از نفخ می شود.مصرف برخی گیاهان دارویی و سنتی مثل زیره، گلپر، هل و آویشن برای رفع نفخ مفید است.همچنین مصرف دارچین برای درمان اختلالات گوارشی مثل نفخ معده کاربرد فراوان دارد. مصرف زنجبیل به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی برای علاج دردهای معده موثر است.البته نباید فراموش کرد که مصرف زنجبیل برای افرادی که فشار خون بالا دارند خطرناک است.هویج تقویت‌کننده معده است که می توان به همراه غذا خورد یا نعناع را به صورت خشک شده در ماست و دوغ یا به صورت شربت با غذا میل کرد چون به کاهش نفخ معده کمک می‌کند. مصرف ریحان نیز توصیه شده است.

روش‌هایی برای بلند قد شدن

شما بر روی ژن‌های خود کنترلی ندارید، ولی کنترل عوامل محیطی در اختیار شماست. پس می‌‌توانید برای اصلاح قد خود راه‌های زیر را امتحان کنید.

 1ـ ورزش کنید:

ورزش‌های کششی مثل یوگا، ژیمناستیک، شنا یا حتی تلاش برای صاف ایستادن به افزایش قد کمک می‌‌کنند. مایع بین مفصلی یک مایع با قابلیت ارتجاعی است که با ورزش مناسب می‌‌توانید آنرا کش بیاورید. تمرین‌های ورزشی زیر، نمونه‌ای از ورزش‌های مناسب برای کمک به رشد قد است ولی توجه داشته باشید که ورزش، حداقل 2 ساعت با خوردن غذا فاضله داشته باشد.

 کشش پا:

● به پشت بخوابید و تصور کنید که یک جعبه را با کف پای راست فشار می‌‌دهید. تا 5 بشمارید، همین کار را با پای چپ انجام دهید.

● بر روی شکم بخوابید و همین ورزش را تکرار کنید.

 کشش لگن:

● به پشت بخوابید و زانوهایتان را تا سینه بالا بیاورید. آنها را با دست گرفته، بکشید.
● در همان زمان از طریق دهان بازدم کنید و ماهیچه‌های شکم را به داخل بکشید. در حالی که پاها را صاف می‌‌کنید نفس بکشید و هوا را از طریق بینی به داخل ریه وارد نمایید.

2ـ تغذیه مناسب و کافی داشته باشید:

مقدار و نوع غذاهایی که می‌‌خورید بر روی قد، رشد و سلامت شما تاثیر دارد. برای دریافت کافی پروتئین و سایر مواد مغذی مهم، روزانه باید گروه‌های غذایی مختلف و منابع غذایی گوناگون در برنامه غذایی شما وجود داشته باشد.

ضمن این که از برنامه غذایی مناسب استفاده می‌‌کنید، به توصیه‌های زیر برای افزایش قد توجه کنید:

● غذاهای نشاسته‌ای مثل سیب زمیین تنوری، نان و مربا، اسپاگتی یا غلات آماده مصرف انتخاب‌های مناسبی هستند ولی غذاهایی که مقدار قند یا شکر زیادی دارند مناسب نیستند.

● سعی کنید در هر وعده غذا، زیاد نخورید. پیشنهاد می‌‌شود تعداد وعده‌های غذا را در روز به حدود 5 وعده برسانید و حجم هر وعده را کم نمائید.

● پروتئین‌های زود جذب و با کیفیت بالا مثل شیر، ماست، پنیر و مرغ یا ماهی مصرف کنید.

 ● استخوان‌های شما برای رشد نیاز به کلسیم، فسفر، منیزیم، ید، ویتامین A دارند. عضلات نیز برای رشد به پروتئین و کربوهیدارت نیازمندند. بنابراین برای بلند شدن قد و رشد استخوان‌ها و عضلات، رژیم معمول شما باید غنی از مواد زیر باشد:

 ● کلسیم در شیر و لبنیات، بادام و فندق، کنجد، کلم، اسفناج و بامیه وجود دارد.

● فسفر در گوشت قرمز، مکیان، ماهی، زرده تخم مرغ، لوبیاهای خشک، آجیل، غلات، غلات کامل، نخود سبز، ذرت، شکلات و دانه‌ها فراوان است.

● منیزیم در سبزی‌های با برگ سبز تیره مثل اسفناج همچنین مغزها، دانه‌ها و برخی غلات کامل دیده می‌‌شود.

● غذاهای دریایی تامین کننده خوب ید هستند و در کشور ما لازم است در مواردی که نیاز به مصرف نمک است، از نمک یددار استفاده شود.

● جگر به خصوص کبد ماهی، کره، هویج، سبزی‌های برگ سبز تیره و زرد رنگ مناب خوب ویتامین A هستند.

● پروتئین‌ها در گروه گوشت و لبنیات فراوان‌تر هستند.

● کربوهیدرات در غذاهای نشاسته‌ای مثل برنج، نان، سیب‌زمینی، ذرت و سایر غلات وحبوبات و نیز در برخی میوه‌ها وجود دارد ولی برای اجتناب از دریافت زیاد انرژی باید از مصرف بیش از حد کربوهیدرات خودداری نمود.

● توصیه می‌‌شود شب‌ها بعد از غذا خوردن حداقل 2 ساعت استراحت کنید، سپس برای خوابیدن آماده شوید.

10 روش موثر برای کاهش سریع وزن

 افزایش وزن یکی از معضلات زندگی مدرن و ماشینی است اما روش های مختلفی از جمله تغییر شیوه زندگی، مصرف یک صبحانه سالم، پرهیز از سرخ کردن غذاها و روی آوردن به کباب کردن از جمله روش هایی است که موجب کاهش سریع وزن می شود. یک روش موثر برای کاهش وزن تغییر شیوه زندگی است. فعالیت هایی که انسان در طول روز انجام می دهد با سلامت ارتباط دارد.

* تقلب نکردن در رژیم غذایی
تقلب در رژیم غذایی یک خلاف جدی است. عواقب سرپیچی از رژیم غذایی سالم بعدا با افزایش وزن خود را نشان می دهد. این بدان معناست که افراد نباید در مورد اطلاعات یک غذای ناسالم چشم پوشی کرده و یا از آن بگذرند.

*مصرف یک صبحانه سالم
صبحانه آغاز غذا خوردن روزانه است. اگر صبحانه سالمی مصرف کنید احتمال پرهیز از مصرف چند کالری در طول روز بیشتر می شود. دانه های غلات، حبوبات، بلغور جو دوسر یا تخم مرغ موثرترین وعده های غذایی هستند.

* پرهیز از غذا خوردن همراه با استرس
زمانی که تحت استرس قرار دارید به هیچ وجه غذا نخورید و سعی کنید که استرس و تنش خود را با غذا خوردن حل نکنید.

*پرهیز از سرخ کردن و روی آوردن به کباب کردن
سعی کنید که از سرخ کردن غذاها به کباب کردن آنها روی بیاورید زیرا خوراکی های کباب شده حاوی مقادیر کمی کالری هستند و کباب کردن غذاها یک روش مطمئن برای از بین بردن کالری هاست.

*برای کاهش چربی های بدن، چربی مصرف کنید
چربی امگا 3 عامل سوزاندن چربی های بدن است .خوراکی هایی مصرف کنید که حاوی چربی های امگا سه هستند. این خوراکی ها شامل ماهی، روغن زیتون و گردو هستند.

*پرهیز از نگاه داشتن غذاهای وسوسه انگیز در خانه
از نگهداری خوراکی های وسوسه انگیز در یخچال خودداری کنید زیرا وجود آنها در خانه جلوگیری از مصرف آنها را برای انسان دشوار می سازد.

*کاهش مصرف کالری
مصرف خوراکی هایی که بدن شما آنها را به چربی ها تبدیل نمی کند، کاهش دهید. این خوراکی ها شامل کیک، مافین ها، کاپ کیک ها ، آب میوه ها و شرینی هستند.

*هنگام کشیدن خوراکی ها در بشقاب خود توازن ایجاد کنید
هنگام کشیدن غذا در بشقاب، نیمی از آن را با سبزیجات غیر نشاسته ای پر کنید. و یک چهارم آن را با پروتیین و یک چهارم دیگر را با غلات کامل پر کنید.

* یک ظرف میوه در خانه بگذارید
بر روی میز خود یک ظرف میوه داشته باشد. میوه ها مملو از ویتامین ها هستند که برای سلامت حیاتی است.

* بیشتر ورزش کنید
مشکل ترین و موثرترین روش برای کاهش وزن ورزش کردن است. ورزش زمانی که به درستی انجام شود بسیار راحت است. ورزش در کوتاه مدت مانع از خستگی ذهنی نیز می شود.

چگونه استخوان هایی قوی داشته باشیم

یکی از مواد غذایی که همه روزه به صورت پیوسته در وعده های غذایی از آن استفاده می شود، مشتقات گندم است. برای مثال نانی که در وعده های غذایی مان مصرف می شود از این دست می باشد.گندم، طبیعتی گرم، خشک و معتدل دارد. برای رفع بیماری های پوستی، استفاده از گندم بسیار مفید است. برای تقویت کودکان بهتر است در وعده های غذایی شان از گندم استفاده شود. علاوه بر این، آرد گندم برای درمان بیماری های  پوستی از قبیل ورم پوست بسیار مفید است. در گندم املاح معدنی و عناصر کاتالیتیک فراوان وجود دارد مثل کلسیم، منیزیوم، سدیم، پوتاسیوم، کلر، گوگرد، فلوئور، سیلیسیوم، مس، منگنز، کوبالت، ید، آرسنیک، چربی فسفور، روی، نشاسته، ویتامین آ، ب 1، ب 2 که در جوانه گندم به وجود می آید. همچنین ویتامین کا گندم از مواد غذایی کامل طبیعت است که قرن هاست خوراک بشر را تأمین می کند و یکی از نعمتهای بزرگ خداوند به شمارمی رود. امروز در سایه علم و دانش ‍ معلوم شده این دانه کوچک و حقیر، گنجی از املاح و ویتامین در خود نهفته دارد، چنانکه به این امر در توصیه های غذایی ائمه اطهار (ع) پرداخته شده است.

در این باره از امام باقر (ع) روایت شده است که ایشان فرموده اند: بهترین غذا، آرد سبوس گرفته گندم است که اگر گرسنه باشی سیر می کند و اگر سیر باشی، غذایت را هضم می کند. همچنین حسین بن احمد بن اسحاق از بکر بن محمد از ابی عبدالله الحسین (ع) روایت کرده که فرمودند: آرد سبوس گرفته، گوشت می آورد و استخوان را محکم می کند. و نیز در جایی دیگر فرمودند: همانا آرد گندم، غذای پیامبران است.علاوه بر این امام موسی کاظم (ع) در باره این ماده غذایی بیان داشته اند: به درستی که آرد گندم از آسمان نازل شده است . از علی بن محمد بن بندار از احمد از موسی بن قاسم از یحیی بن مساور از ابی عبدالله الحسین (ع)روایت شده که فرمودند: آرد گندم، تلخی و بلغم را به کلی از معده می برد و 70 نوع از بلاها را دفع می کند. و نیز آمده است: هر کس بنوشد (جوشانده) آرد گندم سبوس گرفته را (به مدت) 40 صبح، دو بازو و کتف او را قوتمند می کند.

همچنین بنا به روایات رسیده، این ماده غذایی برای کودکان نیز ثمرات فراوانی دارد، چنانکه از ابی عبدالله الحسین (ع) روایت شده که فرمودند: در باره نوزادی که ضعیف است چه چیزی شما را از آرد گندم بازداشته؟ به درستی که آن استخوان ها را محکم می کند و گوشت می رویاند. و نیز در جایی دیگر می فرمایند: به فرزندان کوچکتان (جوشانده) آرد گندم بنوشانید که آن گوشت می رویاند و استخوان را محکم می کند. و نیز فرمودند: هر کس چهل صبح از (جوشانده) آرد گندم بنوشد، بازوانش از قوت پر خواهد شد. علاوه بر این از ابراهیم بن بسطام از مردی از اهل مرو روایت شده که امام رضا (ع) نزد ما آمد و درخواست آرد گندم کرد. پس به سوی ایشان فرستادیم آرد مخلوط و خمیر شده (با آب یا روغن) (ملتوت). پس قبول نکردند و فرمودند: به درستی که آرد گندم چون صبح ناشتا در حالی که خشک است، خورده شود، حرارت درون را خاموش می کند و ناراحتی را از بین می برد و اگر ملتوت باشد چنین نمی کند. و نیز از اباعبدالله الحسین (ع) روایت شده است که فرمودند: نوشیدن (جوشانده) آرد گندم با روغن زیتون، گوشت می رویاند و استخوان را محکم می کند و پوست را براق می کند و قوه جنسی را می افزاید.با این وجود، امروزه کارشناسان امور تغذیه به این نتیجه رسیده اند که باید از مشتقات گندم بسیار استفاده کرد، زیرا جوانه گندم برای تمام کسانی که دچار کمبود املاح معدنی شده اند یا بی خونی و ضعف پیدا کرده و از لحاظ جسمی و روحی ناتوان و ضعیف شده اند، رشد آنها سریع نیست، نرمی استخوان دارند، مسلول شده اند، خانم هایی که حامله هستند و یا فارغ شده و یا بچه شیر می دهند، غذایی عالی و ممتاز است و مصرف آن به تمام این اشخاص توصیه می شود.

منابع:

1- کلینی، فروع کافی، ج6: 305، 306
2- برقی، المحاسن، 488
3- حمیری، قرب الاسناد، 9
4- محمدحسین ورپشتی، آیین تندرستی (ترجمه جلد 16-17 وسایل الشیعه)، 31-33