کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

چگونه استخوان هایی قوی داشته باشیم

یکی از مواد غذایی که همه روزه به صورت پیوسته در وعده های غذایی از آن استفاده می شود، مشتقات گندم است. برای مثال نانی که در وعده های غذایی مان مصرف می شود از این دست می باشد.گندم، طبیعتی گرم، خشک و معتدل دارد. برای رفع بیماری های پوستی، استفاده از گندم بسیار مفید است. برای تقویت کودکان بهتر است در وعده های غذایی شان از گندم استفاده شود. علاوه بر این، آرد گندم برای درمان بیماری های  پوستی از قبیل ورم پوست بسیار مفید است. در گندم املاح معدنی و عناصر کاتالیتیک فراوان وجود دارد مثل کلسیم، منیزیوم، سدیم، پوتاسیوم، کلر، گوگرد، فلوئور، سیلیسیوم، مس، منگنز، کوبالت، ید، آرسنیک، چربی فسفور، روی، نشاسته، ویتامین آ، ب 1، ب 2 که در جوانه گندم به وجود می آید. همچنین ویتامین کا گندم از مواد غذایی کامل طبیعت است که قرن هاست خوراک بشر را تأمین می کند و یکی از نعمتهای بزرگ خداوند به شمارمی رود. امروز در سایه علم و دانش ‍ معلوم شده این دانه کوچک و حقیر، گنجی از املاح و ویتامین در خود نهفته دارد، چنانکه به این امر در توصیه های غذایی ائمه اطهار (ع) پرداخته شده است.

در این باره از امام باقر (ع) روایت شده است که ایشان فرموده اند: بهترین غذا، آرد سبوس گرفته گندم است که اگر گرسنه باشی سیر می کند و اگر سیر باشی، غذایت را هضم می کند. همچنین حسین بن احمد بن اسحاق از بکر بن محمد از ابی عبدالله الحسین (ع) روایت کرده که فرمودند: آرد سبوس گرفته، گوشت می آورد و استخوان را محکم می کند. و نیز در جایی دیگر فرمودند: همانا آرد گندم، غذای پیامبران است.علاوه بر این امام موسی کاظم (ع) در باره این ماده غذایی بیان داشته اند: به درستی که آرد گندم از آسمان نازل شده است . از علی بن محمد بن بندار از احمد از موسی بن قاسم از یحیی بن مساور از ابی عبدالله الحسین (ع)روایت شده که فرمودند: آرد گندم، تلخی و بلغم را به کلی از معده می برد و 70 نوع از بلاها را دفع می کند. و نیز آمده است: هر کس بنوشد (جوشانده) آرد گندم سبوس گرفته را (به مدت) 40 صبح، دو بازو و کتف او را قوتمند می کند.

همچنین بنا به روایات رسیده، این ماده غذایی برای کودکان نیز ثمرات فراوانی دارد، چنانکه از ابی عبدالله الحسین (ع) روایت شده که فرمودند: در باره نوزادی که ضعیف است چه چیزی شما را از آرد گندم بازداشته؟ به درستی که آن استخوان ها را محکم می کند و گوشت می رویاند. و نیز در جایی دیگر می فرمایند: به فرزندان کوچکتان (جوشانده) آرد گندم بنوشانید که آن گوشت می رویاند و استخوان را محکم می کند. و نیز فرمودند: هر کس چهل صبح از (جوشانده) آرد گندم بنوشد، بازوانش از قوت پر خواهد شد. علاوه بر این از ابراهیم بن بسطام از مردی از اهل مرو روایت شده که امام رضا (ع) نزد ما آمد و درخواست آرد گندم کرد. پس به سوی ایشان فرستادیم آرد مخلوط و خمیر شده (با آب یا روغن) (ملتوت). پس قبول نکردند و فرمودند: به درستی که آرد گندم چون صبح ناشتا در حالی که خشک است، خورده شود، حرارت درون را خاموش می کند و ناراحتی را از بین می برد و اگر ملتوت باشد چنین نمی کند. و نیز از اباعبدالله الحسین (ع) روایت شده است که فرمودند: نوشیدن (جوشانده) آرد گندم با روغن زیتون، گوشت می رویاند و استخوان را محکم می کند و پوست را براق می کند و قوه جنسی را می افزاید.با این وجود، امروزه کارشناسان امور تغذیه به این نتیجه رسیده اند که باید از مشتقات گندم بسیار استفاده کرد، زیرا جوانه گندم برای تمام کسانی که دچار کمبود املاح معدنی شده اند یا بی خونی و ضعف پیدا کرده و از لحاظ جسمی و روحی ناتوان و ضعیف شده اند، رشد آنها سریع نیست، نرمی استخوان دارند، مسلول شده اند، خانم هایی که حامله هستند و یا فارغ شده و یا بچه شیر می دهند، غذایی عالی و ممتاز است و مصرف آن به تمام این اشخاص توصیه می شود.

منابع:

1- کلینی، فروع کافی، ج6: 305، 306
2- برقی، المحاسن، 488
3- حمیری، قرب الاسناد، 9
4- محمدحسین ورپشتی، آیین تندرستی (ترجمه جلد 16-17 وسایل الشیعه)، 31-33

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد