کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

در ماه رمضان ورزش کنیم


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


بدنسازی در ماه رمضان http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

باید توجه داشت که فراموش کردن ورزش در این ماه نه تنها به حفظ سلامت و قوای بدنی افراد کمک نمی کند، بلکه مشکلاتی همچون اضافه وزن را برای روزه داران به دنبال دارد. از لحاظ بیوشیمیایی برخی اشخاص به دلیل تغذیه نامناسب و عدم تحرک بعد از اتمام ماه رمضان دچار افزایش وزن می شوند.

ورزش کردن در طی روزه داری به کنترل وزن، کاهش استرس و حفظ سلامتی افراد کمک می کند، بهتر است در طول ماه رمضان از انجام فعالیت های ورزشی خیلی سنگین پرهیز شود. در واقع می بایست شدت حرکات ورزشی را در این ماه نسبت به روزهای غیر روزه داری سبک تر کرد.

برخی از پزشکان معتقدند دو تا سه ساعت پس از خوردن سحری بهترین زمان برای ورزش کردن است. اما باید توجه داشت با فعالیتی که فرد در ساعات اولیه روز انجام می دهد ممکن است دچار کم آبی در طول روزه داری شده و به دلیل کاهش ذخایر گلیکوژنی تا هنگام افطار با مشکل سرگیجه و ضعف مواجه شود؛ به رغم اینکه در این حالت، عضلات در وضعیت مناسبی هستند اما جهت حفظ ذخایر بدنی در طول روز، توصیه می شود از ورزش کردن در این زمان خودداری شود.

نظر دیگری که درخصوص بهترین زمان ورزش کردن در طول روزه داری مطرح می شود، انجام فعالیت های ورزشی دو تا سه ساعت پیش از زمان افطار است. یکی از مزایای این ایده این است که بدن ساعت ها ناشتا بوده و آمادگی بسیار زیادی برای مصرف کردن چربی انباشته بدن به جای قندها دارد. به طوری که بدن به سمت چربی سوزی رفته و از این طریق به کاهش وزن در روزه داران کمک می کند. اما در این زمان به علت افت قند خون شاید فرد از لحاظ ذخایر بدنی قادر نباشد که به ورزش بپردازد.جبران کمبود آب از دست رفته بدن باید اولین اولویت روزه داران ورزشکار باشد

دوتا سه ساعت بعد از افطار بهترین زمان برای ورزش کردن در ماه مبارک رمضان: مصرف مقدار مناسب آب برای کسانی که ورزش می کنند بسیار مهم است. اگر فرد جزو گروهی است که حین روزه داری به انجام فعالیت های ورزشی می پردازد، باید در اولین فرصت بدست آمده بعد از صرف افطار کمبود آب بدن خود را جبران نموده و با کم آبی ورزش را آغاز نکند. همچنین لازم است بلافاصله بعد از افطار از ورزش کردن پرهیز شود.

توجه به احساس تشنگی به عنوان معیار برای کم آبی بدن از سوی ورزشکاران تصوری غلط است،: افراد بویژه ورزشکاران حتی زمانی که احساس عطش ندارند باید آب بنوشند چرا که تشنگی علامت دیررس کمبود آب در بدن است. توجه به رنگ و حجم ادرار بعد از افطار برای کسانی که ورزش می کنند ضروری است. چنانچه رنگ ادرار تیره و حجم آن کم باشد شخص حتما دچار کمبود آب است و باید پیش از شروع ورزش این کم آبی را جبران کند.بی حالی، ضعیف بودن واکنش ها و افزایش غلظت خون از جمله عوارض کم آبی در بدن است که می توان با مصرف آب، نوشیدنی های مختلف و مایعات حین تمرین و بعد از آن علاوه بر جبران کمبود آب از دست رفته در حین روزه داری، حرارت بدن را نیز کنترل کرد.بهتر است از مصرف نوشابه و دوغ های گازدار در ماه رمضان خودداری شود،: هر یک از اعضای خانواده یک بطری یک و نیم لیتری آب معدنی را برای خود اختصاص داده و در نظر داشته باشند که بین افطار تا سحر تمام محتوای آن که می تواند علاوه بر آب حاوی چند قطره لیمو ترش تازه باشد را میل کنند و با این شیوه‌ی ساده، به تنظیم آب بدن خود کمک کنند.نوشیدن آب خنک در زمان افطاری که روزه داران به ویژه ورزشکاران تمایل زیادی برای انجام آن دارند موجب بروز مشکل در سیستم گوارش می شود، لذا بهتر است که افراد از انجام این کار خودداری کنند.


 

نظرات 1 + ارسال نظر
علی دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 06:11 ب.ظ http://bannerdl.mihanblog.com

با سلام
طراحی بنر و لوگو تبلیغاتی حرفه ای تنها با 1000 تومان کارت شارژ ایرانسل
به علت افتتاح وبلاگ و ماه میهمانی خدا از نخفیف ها و هدیه های ویژه ای برخورداد شوید
سفارش 2 بنر=یک بنر هدیه
سفارش 3 بنر=2بنر هدیه
سفارش یک هدر=1 بنر هدیه
سفارش یک بنر و یک لوگو=یک بنر هدیه
bannerdl.mihanblog.com
توجه::::بنر های معمولی رایگان!!!
تو نظرسنجی هم حتما شرکت کن
طراحی قالب فقط با کارت شارژ همراه اول
ارسال بازدید کننده به وبلاگ شما فقط با کارت شارژ ایرانسل
ارسال 1000 بازدید=1000تومان کارت شارژ ایرانسل
ارسال 2000 بازدید=2000تومان کارت شارژ ایرانسل
ارسال 5000 بازدید=4000تومان کارت شارژ ایرانسل
ارسال 10000 بازدید=5000تومان کارت شارژ ایرانسل
ارسال 20000 بازدید=10000تومان کارت شارژ ایرانسل
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد