X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
 
کلینیک جامع آموزش پزشکی
کانال ما در تلگرام با عنوان: نکات مهم سلامتی https://telegram.me/public_health
                                                                 
آخرین مطالب
موضوعات
پیوندها
آمار وبلاگ
کانال نکات مهم سلامتی
شبکه وبلاگی استان کردستان
یکشنبه 3 شهریور‌ماه سال 1392 :: 07:49 ب.ظ ::  نویسنده : کارشناس

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


با چاقی  هم خوش اندام شویم http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

امروزه اکثر افرادی که با آنها روبرو می شویم در تلاش اند تا از اندامی متناسب برخوردار باشند.


اگر چه زیبایی ظاهری انگیزه ای قوی برای آن است، اما نباید اهمیت تناسب اندام را در سلامت نادیده گرفت. همه می دانیم که چاقی، مادر همه بیماریهاست. علاوه بر بیماریهای جسمی به تأثیر چاقی درروح و روان فرد و کشاندن او به انزوا و کاستن اعتماد به نفس نیز باید توجه داشت.

معمولاً افراد چاق به خاطر خجالت و یا تنبلی کمتر به انجام فعالیتهای اجتماعی و ورزشی می پردازند باز هم چاقتر می شوند. وزن بالا، فشار زیادی را بر روی مفاصل و ستون فقرات وارد می کند و احتمال ابتلا به بیماری  های قلبی را بیشتر می کند. همچنین افراد چاق به دلیل اضافه وزنی که دارند، معمولاً پس از انجام فعالیت های روزانه بسیار احساس خستگی می کنند و پس از رسیدن به منزل ترجیح می دهند ساعت ها پای تلویزیون دراز بکشند. اکثر آنها از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند و از وضعیت فیزیکی خود رنج می برند. چه زندگی ملال آوری! شما چگونه هستید؟ آیا شما به تناسب اندام خود اهمیت می دهید؟ اگر تا امروز به این موضوع اهمیت چندانی نمی دادید، بهتر است تجدید نظر کنید و به سلامتی و داشتن اندامی مناسب فکر کنید.

قدم اول: اهمیت ورزش کردن را در زندگی خود دریابید
ورزش از بسیاری جهات برای شما مفید است. ورزش می تواند به بالا بردن سطح انرژی و حفظ وزن سالم شما کمک کند و نیز در کاهش استرس و بهبود خلق و خوی شما کمک می کند.

ورزش می تواند و باید سرگرم کننده باشد. این راهنما شامل سه توصیه می شود که به شما کمک می کند تا بدانید چه چیزهایی انگیزه شما را برای ورزش کردن بر می انگیزد. یعنی شامل فعالیت هایی می شود که شما از آنجام انها لذت می برید و به شما کمک می کند تا این تمرینات را در برنامه زندگی خود بگنجانید.

قدم دوم: تناسب اندام با فعالیت های سرگرم کننده

برنامه تناسب اندام خوب؛ در برگیرنده تعادلی بین حرکات کششی و قدرتی و فعالیت های هوازی می شود. تمرینات کششی، بدن شما را انعطاف پذیر نگه خواهد داشت، به آرامش شما و پیشگیری از آسیب هایی مانند کشیدگی عضله کمک می کند.
ورزش های هوازی کمک خواهد کرد که  قلبتان را سالم و قوی نگه دارید.

تمرینات قدرتی کمک می کند تا ماهیچه های قوی داشته باشید و نیز موجب  افزایش سوخت و ساز بدن می شود.

ورزش هایی که از آنها لذت می برید بر روی کاغذی بنویسید.  شما می توانید تمرین های راکه از یک تیم ورزشی، یا در  سالن ورزش و یا از یک مربی ورزش آموخته اید وارد لیستتان کنید.

قدم سوم: برنامه تناسب اندام من
مطمئن شوید که زمان کافی  برای انجام فعالیت هایی که شما انتخاب کرده اید، وجود دارد. این برنامه تناسب اندام به شما کمک خواهد کرد که یک برنامه خوب شخصی داشته باشید و آنچه را که دوست دارید به عنوان بخشی از برنامه هفتگی خود قرار دهید. 
حال جدول زیر را با تمریناتی که خود انتخاب کرده اید پر کنید. به این نکته توجه کنید که کدام حرکت ورزشی برای شما بهترین بوده و چه مقداری از زمان شما را در طی روز گرفته است.  شما مجبور نیستید تمام تمرین هایی را که انتخاب کرده اید در طی یک روز انجام دهید. اما توجه کنید که در تمام روزهای هفته یک تمرین را استفاده نکنید و  تمرینات متنوع را به کار گیرید.

توصیه می شود بعد از تهیه برنامه هفتگی تناسب اندامتان، در پایان روز فعالیتی را که انجام داده اید در جدول علامت بزنید. این جدول را در معرض دیدتان قرار دهید که تا چشمانتان به آن افتاد، یادتان بیاید که ورزش امروزتان را انجام دهید.

99.1_tanasobandam.jpg

تبریک میگویم! شما توانستید دریابید چه چیزهایی شما را به سوی ورزش کردن بر می انگیزد و توانستید سرگرمی های مورد علاقه تان را پیدا کنید و موفق به برنامه ریزی در زمینه ورزش کردن خود شدید. شما یک گام بزرگ به سوی سلامتی و داشتن اندام متناسب برداشتید. به خود افتخار کنید و به این کار خوب ادامه دهید! در دین اسلام نیز، توصیه بسیار به حفظ سلامتی شده است. بدیهی است یکی از راههای تأمین سلامتی ورزش کردن است.

رسول گرامی اسلام فرمودند:
«صحت و سلامتی از هر نعمت دیگری بهتر و ارزشمندتر است.»

پیامبر گرامی اسلام صلی علیه واله و سلم همچنین در باره حق بدن بر انسان می فرمایند:
«پروردگارت بر تو حقی دارد، و بدنت بر تو حقی دارد»

همچنین فرمودند: «خداوند متعال انسان قوی و نیرومند را دوست دارد.»