کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

رژیم غذایی مناسب؛ اندام متناسب


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


رژیم غذائی مناسب؛اندام متناسب http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

یکی از نگرانی‌های افرادی که از رژیم‌های غذایی لاغری پیروی می‌کنند، بازگشت مجدد وزن  کاهش یافته است. اما اضلا جای نگرانی نیست؛ با کمی دقت در نوع و میزان مواد غذایی مصرفی روزانه و می‌توان اندامی مناسب داشت. توصیه کارشناسان تغذیه نیز کمک بسیار مناسبی برای افرادی است که علاقه‌مندند وزنی ایده آل داشته باشند.

 
به گفته «کتایون باقری» کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، تنها با کاهش ۱۰۰ کیلوکالری انرژی در روز بدون هیچ‌گونه احساس گرسنگی و تغییر در مزه و ظاهر غذاها می‌توان در طی سال چهار و نیم کیلوگرم کاهش وزن را تجربه کرد و از بازگشت مجدد وزن پیشگیری نمود. به منظور کاهش ۱۰۰ کیلوکالری انرژی دریافتی می‌توان با تغییرات کوچکی مانند تغییر در نور، نوع لیوان جهت استفاده از نوشیدنی‌ها، میزان خواب، مصرف آب و میان وعده‌ها بدون بروز هیچ‌گونه مشکلی، انرژی دریافتی را کاهش داد.
 
تحقیقات جدید نشان می‌دهد نور محل سرو غذا می‌تواند در  کنترل اشتها و میزان غذای مصرفی تأثیر گذار باشد. به طوری که با کاهش میزان نور در وعده غذایی شام می‌توان تا ۱۷۵ کیلوکالری از انرژی دریافتی از غذاهای مصرفی کاست، بدون اینکه شخص نارضایتی احساس نماید. در واقع در نور زیاد، افراد به طور فیزیولوژیکی تمایل بیشتری به مصرف غذا نسبت به نور کم دارند. بنابراین استفاده از نور کم در انتخاب غذاهای کم انرژی و کلاً دریافت کمتر انرژی نقش بسیار حایز اهمیتی دارد.
 
استفاده از لیوان‌های منحنی شکل سبب افزایش مصرف نوشیدنی‌ها می‌شود. بنابراین با توجه به این که برخی نوشیدنی‌ها مانند انواع آب میوه‌ها به خصوص نوشیدنی‌های حاوی شکر دارای انرژی بالایی هستند تنها با استفاده از لیوان‌های استوانه ای می‌توان میزان کمتری از این‌گونه نوشیدنی‌ها را مصرف کرد و به این ترتیب انرژی کمتری دریافت نمود.
 
از طرف دیگر، کمبود ساعت خواب کمتر از شش ساعت و نیم در طی روز سبب افزایش هورمون‌های تحریک کننده  اشتها می‌شود و به این صورت دریافت انرژی افزایش می‌یابد.
 
نکته مهم دیگر توجه به مصرف میان وعده در فاصله بین وعده های غذایی است که نقش بسیار موثری در کاهش نیاز به دریافت مقدار زیادی غذا در وعده های اصلی غذایی مانند ناهار و شام دارد. به علاوه این که مصرف ۱ لیوان آب قبل از غذا می‌تواند در کنترل اشتها و در نتیجه تنظیم انرژی دریافتی از طریق غذا نقش موثری ایفا نماید.
 
با مصرف درست و به اندازه مواد غذایی تنی سالم و شاداب داشته باشیم.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد