کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

دوپینگ در ورزش،دارو های نیروزا

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


دوپینگ ومواد نیروزا در بدنسازی http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg



مواد نیروزا یا به اصطلاح رایج‌تر «دوپینگ» گذشته از آن که نوعی تقلب و بازی ناجوانمردانه به شمار می‌آید، عوارض جانبی زیادی را برای ورزشکاران به وجود می‌آورد و زندگی آنها را دستخوش بحران می کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ در تعریف «دوپینگ» آورده که عبارت است از مصرف مواد شیمیایی و یا فیزیولوژی که از سوی کمیته‌ پزشکی ورزشی المپیک به علت تحریک دستگاه‌ عصبی و واکنش سریع در برابر رویدادها ممنوع شده باشد. همچنین در تعریف این کمیته‌ آمده است که علت ممنوعیت استفاده از این مواد نیروزا آسیب ها و آثار جانبی زیاد آن‌ها برای ورزشکاران است تا جای که گاهی اوقات به مرگ ورزشکار منتهی می‌شود. گذشته از این به سبب این که این مواد سبب عملکرد بهتر، کاهش درد و یا افزایش توانایی بدنی و روانی ورزشکار می‌شود استفاده از آن‌ها نوعی تقلب و رقابت ناجوانمردانه به شمار می‌آید.
آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ WADA که نهادی مستقل و جهانی است و مسئول اجرا و هماهنگی و اداره روند منع دوپینگ در تمام رشته های ورزشی است، این مواد نیروزا را به سه دسته تقسیم کرده است:

* داروها و وسایلی که در هر وقت و زمانی ممنوعه هستند، چرا که منجر به پمپاژ انواع هورمون‌ها در جسم می‌شوند و به ساخت عضلات کمک می‌کنند.

* داروها و مواد نیروزای که در چارچوب مسابقات ممنوع هستند، چرا که میزان اکسیژن در خون را افزایش می‌دهند و منجر به فعال ساختن ژن‌ها و درمان شیمیایی و فیزیکی در جسم می‌شود.

* داروها و موادنیروزای که در انواع خاصی از ورزش‌ها مصرف می‌شوند و این‌ها هم به علت انتقال اکسیژن و فعال ساختن ژن‌ها ممنوع هستند.

عوارض ناشی از مصرف این داروها فرا زمانی است که در زیر می‌توان به بعضی از آن‌ها اشاره کرد:

* اتصال سریع استخوان‌های در حال رشد

* تغییرات منفی در کبد

* نازایی دائم

* رویش مو در بعضی قسمت‌های معین بدن خانم‌ها

* بروز رشد غیر عادی

* اضطراب هورمون‌ها

* کاهش توانایی قلب

* افزایش قند در خون

* اختلال چرخه قاعدگی

* اختلال غدد درون ریز و متابولیسم

* عدم تعادل در نمک خون

البته یک ورزشکار با مجوز WADA می‌تواند طبق ضوابط و شرایط خاصی از این داروها استفاده کند، ولی به شرط این که تا ۲۱ روز قبل از آغاز هر رقابتی از آن‌ها استفاده نکند.

در قوانین آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ آمده است که مسئول دوپینگ می‌تواند از یک بازیکن چه به صورت تصادفی و چه به صورت انتخابی در وقت مسابقه و یا خارج از آن درخواست تست دهد به طوری که احتیاج به آگاه ساختن ورزشکار از قبل نیست، حتی اگر یک هفته‌ قبل از آن آزمایش داده باشد، اما باید ورزشکار یک فرم مخصوص را پر کند و یک نفر از کادر فنی تیم و یا نزدیکان او همراه او باشند، گذشته از آن باید رضایت ورزشکار نسبت به تست دهی و اطمینان او از سلامت ابزار ها و وسایل آزمایش دهی حاصل شود چرا که در صورت عدم رضایت او و پر نکردن فرم های مخصوص هیچ آزمایش صورت نخواهد گرفت.

بزرگترین رسوایی های دوپینگ در ورزش قهرمانی

دوپینگ لانس آرمسترانگ وچرخه سوار مطرح آمریکایی مشهورترین دوپینگ تاریخ ورزش است.وی با استفاده از مواد نیروزا موفق شد ۷ بار در توردوفرانس قهرمان شد.تابستان ۲۰۱۲ لانس آرمسترانگ در رقابت‌های استقامت سه گانه آماتور شرکت کرد و طبق معمول جام قهرمانی را با خود به خانه برد. اما سازمان ضد دوپینگ آمریکا با انتشار گزارشی، این اسطوره دوچرخه سواری اهل تگزاس را متهم به استفاده بی‌سابقه از داروهای نیروزا کرده است.

دیه گو مارادونا فوتبالیست مطرح آرژانتینی از جمله دوپینگی های مشهور است.اودر فینال جام جهانی ۱۹۸۶ مقابل انگلیس با دست خود گلزنی کرد و گفت که این گل با دست خدا به ثمررسیده است.وی در سال ۱۹۹۱ نیز متهم به مصرف کوکائین شد.موارد دوپینگ مارادونا تنها به این ختم نمی شود.البته ورزش در ورزش فوتبال تکنیک و تاکتیک بیشتر از توان جسمانی میتواند کاربرد داشته باشد به همین علت در رشته های ورزشی که دوپینگ نقش کمرنگ تری دارد از مجازات های سبکی برای ورزشکاران خاطی استفاده میکنند.

بن جانسون دونده مطرح کانادایی در المپیک ۱۹۸۸ پس از قهرمانی در دوی ۱۰۰ متر به دلیل افشا شدن استفاده از مواد نیروزا دو سال محروم شد.با دومین مورد دوپینگش وی برای همیشه از حضور در میادین محروم گشت.

تیم ملی بسکتبال پارالمپیک اسپانیا در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی قهرمان شد. اما پس از اینکه مشخص شد ۱۰ بازیکن این تیم دچار معلولیت نیستند مدال طلای این تیم بازپس گرفته شد.

لوئیس رستو بوکسور مطرح به دلیل مجروح کردن چشم حریفش که جبران ناپذیر بود برای همیشه از دنیای ورزش محروم شد و به سه سال حبس جریمه گشت.

یوهان مولگ اسکی باز مطرح آلمانی. پس از مشخص شدن دوپینگ وی همه مدال های طلایش که در المپیک های مختلف کسب کرده بود بازپس گرفته شد و دو سال نیز محروم گشت.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد