کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

اختلالات روحی و روانی عوارض جانبی استروئید ها


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


اختلالات روحی روانی وعوارض استروئیدها http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

ورزشکارانی که از استروئیدها و به خصوص از استروئید های آندروژنیک با دوز های بالا و در دوره های طولانی مدت استفاده میکنند،رفتارو روحیه پرخاشگری و حالت های تهاجمی در آنها به طرز چشمگیری افزایش میابد .

از مضرات این مسئله آن است که بسیاری از این افراد با این تغییر حالت نمیتوانند کنار بیایند ،بنا بر این اجازه میدهند تا کنترل روحیه و تعادل روحی آنها از دستشان برود.

این افراد به سادگی عصبی، بد اخلاق،بی حوصله،کج خلق،برآشفته و خشمگین میشوند.در بسیاری از موارد این مسئله میتواند باعث از بین رفتن ارتباط این افراد با نزدیکترین افراد خانواده و دوستان صمیمی آنها شود.

در تحقیقی که از موسسه تحقیقات علمی مرکز واشنگتن بر روی عده ای از افراد چرخاشگر و عصبی مزاج انجام گردید رقمی معادل ۷۰ درصد طلاق و جدا افتادن از خانه و خانواده و قتل و ضرب و شتم ثبت شده است که میتواند کاملا این مطلب را اثبات کند.

مطلب قابل توجه دیگر این است که بعضی از افرادی که استروئید مصرف میکنند دچار افسردگی های شدید و مزمن میشوند و این شاید یکی از دلایل روانی مصرف چندین و چند باره این مواد توسط این افراد میباشد.
و دلیل این مثئله امکان دارد این باشد که بدن این افراد به تبدیل و تغییر شکل دادن مقادیر زیادی از این استروئیدها به استروژن گرایش پیدا کرده است و همچنین میتواند کاملا توضیح دهد که چرا حالت و وضع روحی آنها عوض میشود و به افسردگی آنها می انجامد چراکه در حقیقت ترشحات غده هیپوتالاموس این افراد در برابر استروئید ها از خود واکنش نشان داده و به هورمون زنانه استرادیول تغییر حالت میدهد.

این تصور که استروئید ها ورزشکاران را بعد از قطع مصرف این دارو ها به خود وابسته و معتاد خواهد کرد اصلا تصور غلطی نیست.آن افرادی که با یاری و مساعدت استروئیدها پرس سینه ۲۰۰ کیلویی میزدند و بعد از قطع مصرف این مواد سریعا مقدار به ۱۵۰ کیلو گرم میرسد و بعد از مدتی نهایت این مقدار به ۱۳۰ کیلو گرم میرسد،این افراد دچار یک رنج روحی و روانی میشوند و حتی توسط سایرین احتمال دارد که تحقیر شوند.پس دوباره به مصرف این مواد مضر و خطرناک میپردازند و بیش از پیش خود را دچار عوارض جبران ناپذیر استروئید ها میکنند.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد