کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

چه غذاهایی استرس را کاهش می‌دهند؟

به‌طور قطع و یقین، بین نوع تغذیه و افزایش یا کاهش استرس رابطه وجود دارد.نخستین توصیه برای کاهش استرس و فشار روانی در افراد، افزایش مصرف مایعات به‌طور منظم است، زیرا آب و مایعات در تنظیم سیستم عصبی نقش بسزایی دارند.60 تا 65 درصد بدن انسان بالغ را آب تشکیل می‌دهد که تنظیم‌کننده تمامی فعالیت‌های درون و برون‌سلولی بدن انسان است. البته باید دانست که افراد برای کاهش استرس حتما باید نیمی از مایعات را از طریق مصرف آب و نوشیدنی‌ها و مابقی را از طریق مواد غذایی که آب فراوان دارند، تأمین کنند.

مصرف سبزی و میوه سبب کاهش فشار روانی می‌شود

مصرف سبزی و میوه به چند علت سبب کاهش استرس و فشارروانی در افراد می‌شود، در میوه و سبزی مایعات فراوان وجود دارد. به طور مثال میزان آب موجود در کاهو بیشتر از آب موجود در شیر است و نوشیدن آب به افراد آرامش می‌دهد. علاوه بر این، رنگ‌های طبیعی که در میوه و سبزی وجود دارد باعث نشاط در انسان شده و این خود سبب کاهش استرس و اضطراب در افراد می‌شود.مصرف غذاهایی مثل میوه و سبزی به‌دلیل احساس خوشایندی که در فرد ایجاد می‌کند، اضطراب را در افراد کاهش می‌دهد. در میوه و سبزی، ویتامین، املاح و ریز‌مغذی‌هایی وجود دارد که به تنظیم خلق و خوی افراد کمک می‌کند.مصرف موز برای کاهش استرس در افراد توصیه می‌شود،ویتامین 6B در موز به ترشح سروتونین کمک می‌کند و این انتقال‌دهنده عصبی ترکیبی است که سبب کاهش استرس می‌شود. موز در عین کاهش استرس، خواب‌آور نیست اما آرام‌بخشی مناسب است.

علاوه بر میوه و سبزی، در دانه‌های غلات کامل (سبوس‌دار) و پروتئین‌های حیوانی و گیاهی هم ویتامین 6B وجود دارد که مصرف این نوع مواد غذایی هم می‌تواند به کاهش استرس در افراد کمک کند. اغلب ویتامین‌های گروه B به‌طور معمول در غلات و حبوبات یافت می‌شود که می‌تواند به کاهش استرس در افراد کمک کند.متأسفانه در کشور غلات به‌طور کامل مصرف نمی‌شود،غلات در ایران چه برنج و چه گندم بدون سبوس است و این درحالی است که افراد برای کاهش اثرات استرس و فشار روانی حتما باید غلات را به‌طور کامل و سبوس‌دار مصرف کنند، زیرا غلات تصفیه‌شده و بدون سبوس و بدون فیبر ارزش غذایی مطلوبی ندارند. حبوباتی که از 2 روز قبل خیس شده باشد و نفخ‌کننده نباشد نیز از دیگر مواد غذایی مفید است که باعث کاهش استرس در افراد می‌شود.

افرادی که غذاهای دریایی مصرف می‌کنند، آرامش بیشتری دارند

مصرف گوشت سفید به‌دلیل پروتئین و اسیدهای چرب به‌ویژه امگا 3 موجود در آن می‌تواند خلق و خوی افراد را تنظیم کند، به همین دلیل افرادی که غذاهای دریایی همراه با سبزیجات را مصرف می‌کنند، آرامش بیشتری دارند.مصرف مواد لبنی همراه با غلات از قبیل نان و ماست و خیار از غذاهای مناسبی است که به‌ویژه در فصل تابستان می‌تواند به آرامش افراد کمک کند. البته مصرف آجیل‌های تازه و بی‌نمک به دلیل داشتن فیبر، اسیدهای چرب غیراشباع، املاح و ویتامین و صدایی که هنگام خوردن ایجاد می‌کند، نیز سبب کاهش استرس می‌شود.

در هنگام استرس جوشانده لیموعمانی و گل گاوزبان مصرف کنید

مصرف جوشانده لیموعمانی و گل گاوزبان در مواقع استرس توصیه می‌شود،از مواد غذایی سرشار از ویتامین B،C ، D حتماً استفاده شود. همچنین مردم برای کاهش استرس نباید 3 وعده غذایی سنگین مصرف کنند بلکه باید رژیم غذایی در قالب 5 یا 6 وعده سبک داشته باشند. داشتن تنوع غذایی، تمرین آرام خوردن غذا و نیاشامیدن آب همزمان با خوردن غذا از مواردی است که می‌تواند به کاهش استرس افراد کمک کند. نمک، قندهای ساده و تصفیه‌شده، شکر، شیرینی، مربا، نوشابه، آبمیوه‌های صنعتی، چربی‌های حرارت‌دیده و کافئینی که در نوشابه، قهوه و چای وجود دارد سبب تحریک سیستم عصبی فرد شده و او را مستعد استرس و اضطراب می‌کند، علاوه بر این، خوردن فست‌فودهای غنی از نمک و چربی نیز باعث می‌شود که استرس افراد تشدید شود، زیرا مصرف این قبیل مواد غذایی سبب تحریک سیستم عصبی فرد می‌شود.

درمان فشار خون بالا با تغییر شیوه زندگی

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


درمان فشار خون بالا با تغییر شیوه زندگی http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg


تغییر سبک زندگی می تواند به کنترل و یا پیش گیری از فشار خون بالا کمک کند این تغییرات را می توان در کنار مصرف داروهای کاهنده فشار خون نیز ایجاد کرد.

تغییراتی که می توانید ایجاد کنید عبارت هستند از:

1- غذاهای سالم بخورید

یکی از رژیم های غذایی معروف در کنترل فشار خون رژیم غذایی DASH می باشد (رژیم غذایی به منظور قطع فشار خون بالا). این رژیم بر مصرف میوه و سبزیجات، غلات کامل و لبنیات کم چرب تمرکز دارد.پتاسیم فراوانی دریافت کنید چرا که به پیش گیری و کنترل فشار خون بالا کمک می کند و چربی اشباع و به طور کل چربی تام کمتری مصرف کنید.

2- نمک غذای خود را محدود  کنید

میزان مناسب سدیم دریافتی روزانه برای بزرگسالان سالم 2400 میلی گرم می باشد ولی این مقدار در افراد دچار فشار خون بالا به 1500 میلی گرم در روز کاهش می یابد. چنان که نمک دریافتی از طریق غذا را با کنار گذاشتن نمکدان کاهش می دهید باید به مقادیر نمک موجود در غذاهای فرآیند شده نیز توجه کرده و آن ها را محدود کنید؛ غذاهایی مانند سوپ های کنسروی و یا غذاهای منجمد.

3- وزن سلامت خود را حفظ کنید

اگر دچار اضافه وزن هستید، حتی کاهش  2 تا 2/5 کیلوگرم از وزن شما منجر به کاهش فشار خون می شود.

4- فعالیت بدنی خود را افزایش دهید

فعالیت بدنی منظم به کاهش فشار خون و کنترل وزن کمک می کند. سعی کنید حداقل 30  دقیقه در روز ورزش کنید.

5- الکل مصرف نکنید

حتی اگر شما فرد سالمی باشید مصرف الکل می تواند منجر به افزایش فشار خون شما شود.

6- سیگار نکشید

سیگار به دیواره ی عروقی آسیب وارد می کند و فرآیند سخت و تنگ شدن شریان ها را تسریع می بخشد. چنان چه سیگار می کشید از پزشک خود بخواهید در جهت ترک آن به شما کمک کند.

7- استرس خود را مدیریت کنید

استرس خود را تا جایی که می توانید کاهش دهید. تکنیک های استرس زدایی را تمرین کنید روش هایی مانند ریلکس کردن ماهیچه ها و تنفس عمیق و خواب کافی نیز کمک کننده است.

8- فشار خون خود را در خانه کنترل کنید.

کنترل فشار خون در منزل به شما کمک می کند تا اثر گذاری داروهای مصرفی را ارزیابی کنید؛ حتی این امر می تواند در تشخیص به موقع عوارض بالقوه ی فشار خون بالا توسط پزشک تان کمک کننده باشد.چنان چه فشار خون شما تحت کنترل باشد با کنترل فشار خون در منزل می توان از تعداد دفعات ویزیت دکتر کاست.

9- آرامش ذهنی و یا تنفس عمیق و آهسته را تمرین کنید.

شما می توانید تنفس عمیق و آهسته را خودتان به تنهایی تمرین کنید.

درمان های جایگزین

اگر چه رژیم غذایی و فعالیت بدنی بهترین روش در کاهش فشار خون به شمار می آیند ولی برخی مکمل ها نیز در این امر کمک کننده هستند و عبارت هستند از:

- نوعی اسید چرب به نام آلفا لینولنیک اسید(ALA)

- نوعی فیبر به نام پسیلیوم

- کلسیم

- روغن کبد ماهی

- کوآنزیم Q10

- اسیدهای چرب امگا 3

- سیر

گرچه بهترین حالت استفاده از این مکمل ها به صورت طبیعی و به شکل غذا در رژیم غذایی است ولی می توانید از این مکمل ها به صورت قرص یا کپسول نیز استفاده نمایید. پیش از وارد کردن هر یک از این مکمل ها به برنامه ی درمان خود حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

تعهد و پشتیبانی

فشار خون بالا بیماری نیست که بتوان آن را درمان کرد و بعد از درمان آن را نادیده گرفت. در واقع شرایطی است که به کنترل مادام العمر نیاز دارد. برای تحت کنترل درآوردن فشار خون بالا موارد زیر را در نظر داشته باشید:

- داروهای خود را به دقت مصرف نمایید.

چنانچه عوارض جانبی داروها و یا هزینه آن ها برای شما مشکل ساز شده اند، به هیچ وجه درمان خود را قطع نکنید. دراین حالت با پزشک خود در مورد راه حل ممکن مشورت نمایید.

- برنامه های منظم ویزیت داشته باشید.

درمان فشار خون بالا به یک کار گروهی نیاز دارید. این کار از عهده شما و یا پزشک به تنهایی ساخته نیست و همکاری دو طرفه شما و پزشک را می طلبد. با پزشک خود برای رساندن فشار خون به حد نرمال و حفظ آن همکاری کنید.

- عادات رفتاری سالم را پیاده کنید.

غذاهای سالم بخورید. وزن اضافه خود را کاهش دهید و فعالیت بدنی منظم داشته باشید. مصرف الکل و سیگار را ترک کنید.

- استرس را کنترل کنید.

به کارهای بیش از حد توان خود نه بگویید. فکرهای منفی را رها کنید. روابط خوب را حفظ کرده، صبور و خوش بین باشید و از زندگی خود لذت ببرید .

خوراکی های ضد چربی و فشار خون

بسیاری از داروهای ضد فشار خون به طور غیر مستقیم اثر کرده و فشار خون را پایین می آورند. همچنین دارای عوارض جانبی متعددی هستند. برعکس خوراکی هایی که روی حیوانات آزمایش شده اند هم عوارض جانبی کمتری دارند و هم با گشاد کردن عروق خونی به طور مستقیم فشار خون را پایین می آورند. به طور مثال کرفس این گونه عمل می کند.البته مکانیسم های دیگری نیز مطرح شده اند، مانند: مهار تولید کاتکول آمین ها (Catecholamines) که همان هورمون های استرس و تنگ کننده های عروقی هستند.

ضمناً کرفس مقداری هم سدیم دارد. بنابراین بهتر است در مصرف آن زیاده روی نشود.نمونه خوراکی هایی که ممکن است تا حدودی موجب کاهش فشار خون شوند: کرفس، شنبلیله، روغن ماهی، گریپ فروت، روغن زیتون، پیاز و سیر.

خوراکی های کاهنده ی چربی خون

خوراکی ها می توانند کلسترول مضر خون (LDL) را کاهش و کلسترول مفید خون(HDL) را افزایش دهند و نیز مانع اکسیداسیون LDL و در نتیجه کاهش صدمه به عروق شوند.این ها دقیقاً همان مواردی است که داروهای شیمیایی کاهنده ی چربی خون انجام می دهند.

خوراکی های مختلف مکانیسم اثرهای متفاوتی دارند. به طور مثال "جو" با کاستن ذخایر اسیدهای صفراوی در روده ها سبب کاهش چربی خون می شود، یا آنتی اکسیدان ها با به دام انداختن LDL های اکسید شده به تنظیم چربی خون کمک می کنند.

نمونه خوراکی های کاهنده کلسترول بد خون: سیب، جو، هویج، سیر، گریپ فروت، سبوس، لوبیای سویا، گردو و بادام می باشد.

خوراکی های دیورتیک (ادرارآور)

گیاهان مثل داروهای شیمیایی که با افزایش دفع آب و نمک اثر دیورتیک(مدر) دارند عمل نمی کنند، بلکه با تحریک فیلتر سلولی موجود در کلیه فقط سبب دفع آب می شوند و به این ترتیب قدرت داروهای شیمیایی را ندارند. نمونه ی بارز آنها جعفری است که اگر دو قاشق مرباخوری پُر جعفری خشک شده را در یک فنجان آب جوش بریزید و بنوشید، اثر آن را خواهید دید.تئوفیلین موجود در چای نیز از کافئین بهتر اثر می گذارد، اگرچه در اثر عادت بدن اثرشان از بین خواهد رفت.

خوراکی های مدر شامل : کرفس، قهوه، سیر، زیره سبز، گشنیز، شیرین بیان، لیمو، پیاز، کاسنی، بادمجان، جوز هندی، جعفری، نعناع و چای می باشد.

 


.

چگونه فشار خون را پایین بیاوریم؟



http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


چگونه فشار خون را پایین بیاوریم http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

فشار خون طبیعی، فشار کمتر از 120 روی 80 می‌باشد. فشار خون بیش از 130 روی 80، فشارخون بالا محسوب می‌شود. فشارخون بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، کلیوی، سخت شدن دیواره‌ی عروق (آترواسکلروزیس)، آسیب‌های چشمی و سکته را افزایش می‌دهد.

اندازه گیری فشار خون

وجود مشکل در دستگاه قلبی عروقی باعث افزایش فشار خون می‌شود. راه‌های متعددی برای کاهش سریع و مؤثر فشارخون وجود دارد.

1- هر روز ورزش کنید. چاقی باعث افزایش فشار خون می‌شود، خصوصاً وقتی که مواد غذایی ناسالم و مضر برای سلامتی بدن را مصرف کنید مثل غذاهای سرخ کرده و چرب. لذا بایستی هر روز ورزش کنید، ورزش‌هایی مثل پیاده روی تند، دویدن، استفاده از تردمیل یا شنا کردن.فعالیت بدنی به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند.

2- عادات غذایی خود را تصحیح کنید و مواد غذایی‌ای را بخورید که فشار خون را کاهش می‌دهند.از مصرف نمک در غذاها خودداری کنید. اگر هم می‌خواهید نمک بخورید، از نمک دریایی به جای نمک معمولی استفاده کنیداز مصرف کره، چربی‌های اشباع (چربی گوشت، روغن نباتی جامد و مارگارین)، لبنیات پرچرب و غذاهای آماده تا حد امکان پرهیز کنید و اگر می‌خواهید بخورید، به مقدار بسیار کم مصرف کنید.هرگز الکل ننوشید زیرا فشار خون را بالا می‌برد.

مواد غذایی‌ای که بیشتر باید بخورید شامل ماهی، نان سبوس‌دار، سبزیجات، حبوبات، آجیل و میوه‌ها است. اصلا گوشت قرمز نخورید، ولی می‌توانید گوشت مرغ و بوقلمون بدون پوست را مصرف کنید. از روغن زیتون برای پخت و پز غذا استفاده کنید، چون فشار خون را کم می‌کند (ولی برای سرخ کردن غذاها هیچ وقت از روغن زیتون استفاده نکنید، بلکه از روغن سرخ کردنی به مقدار کم استفاده کنید). استفاده از سیر هم در غذاها مفید است.

کپسول روغن ماهی و ماهی

3- مکمل‌های غذایی مناسب مصرف کنید. کپسول روغن ماهی یا امگا – 3 مفید است. این مکمل فشار خون را کم می‌کند. قرص سیر هم مفید است. البته بهتر است هر نوع مکملی را تحت نظر پزشک خود مصرف کنید تا عارضه‌ای برای شما نداشته باشد.روزانه 8 تا 10 لیوان آب خنک بنوشید. چای سبز بنوشید که نوشیدنی مفیدی است. شما می‌توانید هر روز 5 فنجان چای سبز بنوشید. تحقیقات نشان می‌دهد نوشیدن چای سبز تا 65 درصد فشار خون افراد میان‌سال را کاهش می‌دهد.همچنین نیاز به یک برنامه غذایی مناسب دارید تا بتوانید سریعاً و به طور مؤثر، فشار خونتان را کم کنید، زیرا داروها به تنهایی مؤثر نیستند، یعنی اگر دارو بخورید، ولی برنامه غذایی نادرستی داشته باشید، فشار خون‌تان همچنان بالا خواهد ماند.فشار خون طبیعی، فشار کمتر از 120 روی 80 می‌باشد. فشار خون بیش از 130 روی 80، فشارخون بالا محسوب می‌شود. فشارخون بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، کلیوی، سخت شدن دیواره‌ی عروق (آترواسکلروزیس)، آسیب‌های چشمی و سکته را افزایش می‌دهد.


عوارض، تشخیص و انواع فشار خون بالا

فشار وارد شده بر دیواره ی عروق ناشی از فشار خون بالا می تواند منجر به آسیب بر دیواره عروق و یا سایر ارگان های بدن شود. هرچه فشار خون بالاتر باشد و به مدت طولانی کنترل نشود، آسیب های جدی تری به دنبال دارد.فشار خون بالای غیر کنترل شده می تواند منتهی به موارد زیر شود:

* آسیب به عروق

آسیب به عروق موجب سخت و ضخیم شدن شریان ها (آترواسکلروزیس) می شود که می تواند منتهی به سکته، حمله قلبی و یا سایر عوارض شود.

* اتساع موضعی شریان ها

افزایش فشار خون منجر به ضعیف و متورم شدن عروق می شود و اتساع شریانی شکل می گیرد. اتساع شریانی نیز تهدید کننده زندگی است.

* نارسایی قلبی

در نتیجه ی پمپاژ خون با فشار بالا در عروق، ماهیچه قلب ضخیم خواهد شد. نهایتاً ماهیچه ضخیم شده قلب به سختی خون کافی برای برآورد نیازهای بدن را پمپاژ می کند که می تواند منتهی به نارسایی قلبی شود.

* پارگی عروق خونی مغز

فشار خون بالا در شریان ها منتهی به کاهش جریان خون در مغز و یا پارگی عروق خونی در مغز و نهایتاً سکته مغزی می شود.

* تنگ و باریک شدن عروق خونی کلیه

که می تواند از عملکرد طبیعی کلیه ها جلوگیری کند.

* ضخیم شدن، باریک شدن و یا پارگی عروق خونی چشم ها

که منتهی به از دست دادن بینایی می شود.

* سندرم متابولیک

این سندرم شامل گروهی از نارسایی های متابولیکی بدن است که عبارت هستند از افزایش اندازه ی دور کمر، تری گلیسرید بالا، HDL (کلسترول خوب) پایین، فشار خون بالا و سطوح بالای انسولین. چنان چه شما دچار فشار خون بالا هستید، احتمال ابتلا به دیگر اجزای سندرم متابولیک در شما وجود دارد. هرچه مبتلا به اجزای بیش تری از سندرم متابولیک باشید ریسک بالاتری از ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و یا سکته در شما وجود دارد.

* اختلال در یادگیری و حافظه

فشار خون بالای کنترل نشده توانایی فکر کردن، به خاطر آوردن و یادگیری را تحت تاثیر قرار می دهد. اختلال در به خاطر آوردن و یا یادگیری در افراد مبتلا به فشار خون بالا معمول است.

فشار خون

آمادگی های لازم جهت جلسه ویزیت با پزشک

آمادگی خاصی برای چک کردن فشار خون لازم نیست. یک لباس آستین کوتاه بپوشید تا دستبند فشار سنج به راحتی به دوره بازوی شما بسته شود.از آن جایی که دریافت برخی داروها مانند داروهای سرماخوردگی، قرص های جلوگیری از بارداری و غیره منجر به افزایش فشار خون می شوند، توصیه آن است که لیستی از داروها و مکمل هایی که دریافت می کنید را تهیه و برای جلسه ویزیت خود به همراه ببرید. حتی اگر فکر می کنید مصرف داروی خاصی منجر به افزایش فشار خون شما می شود آن را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید.

تست ها و تشخیص

فشار خون توسط یک فشار سنج مشتمل بر یک دستبند قابل تورم و یک صفحه مدرج اندازه گیری می شود. فشار خون اندازه گیری شده بر حسب میلی متر جیوه (mm Hg) می باشد و شامل دو عدد می شود. اولین عدد و یا عدد بالاتر فشاری را اندازه می گیرد که قلب شروع به ضربان می کند(فشار سیستولیک)، دومین عدد و یا عدد پایین تر، فشار موجود در شریان را در بین ضربان ها اندازه گیری می کند(فشار دیاستولیک).

فشار خون های اندازه گیری شده به گروه های زیر تقسیم بندی می شوند:

* فشار خون نرمال

فشار خون پایین تر از 80/120 میلی متر جیوه، نرمال می باشد. برخی از پزشکان فشار خون 75/115 را به عنوان میزان اپتیمال توصیه می کنند. هنگامی که فشار خون به بیش از 75/115 میلی متر جیوه افزایش می یابد، ریسک بیماری قلب و عروق نیز شروع به افزایش می کند.

* مرحله ی پیش از فشار خون بالا

این مرحله به فشار سیستولیک بین 120 تا 139 میلی متر جیوه و یا فشار دیاستولیک بین 80 تا 89 میلی مترجیوه گفته می شود. این مرحله در صورت عدم کنترل به مرور زمان بدتر خواهد شد. ابتلا به این مرحله به مدت 4 سال، درحدود یک سوم از بزرگسالان سنین 35 تا 64 سال و در حدود نیمی از بزرگسالان بالای 65 سال را دچار فشار خون بالا خواهد کرد.

* فشار خون بالای مرحله اول

فشار خون سیستولیک 140 تا 159 میلی متر جیوه و فشار دیاستولیک 90 تا 99 میلی متر جیوه را فشار خون بالای مرحله اول می نامند.

* فشار خون بالای مرحله دوم

فشار سیستولیک 160 میلی متر جیوه و یا بالاتر و فشار خون دیاستولیک 100 میلی متر جیوه و بالاتر را پُرفشاری خون مرحله دوم می نامند که شدید ترین نوع فشار خون بالا است.

هردو عدد خوانده شده در اندازه گیری فشار خون مهم هستند ولی بعد از سن 50 سالگی اندازه گیری فشار سیستولیک با اهمیت تر است. فشار خون بالای سیستولیک زمانی است که فشار دیاستولیک نرمال بوده ولی فشار سیستولیک بالا است. این نوع فشار خون بالا معمول ترین نوع فشار خون بالا در افراد بالاتر از سن 50 سال است.

پزشک شما قبل از این که فشار خون بالا را در شما تشخیص بدهد، فشار شما را دو تا سه بار  در ویزیت های جداگانه اندازه گیری خواهد کرد. زیرا به صورت طبیعی فشار خون در طول روز و گاهی در طول جلسه ویزیت پزشک (فشار خون ناشی از روپوش سفید!) متفاوت است. پزشک شما از شما می خواهد که فشار خون خود را در خانه و محل کار ثبت کنید تا بدین طریق اطلاعات بیشتری جمع آوری کند.

چنان چه شما دچار هر یک از انواع فشار خون بالا باشید، پزشک آزمایشات معمول مانند آزمایش ادرار، آزمایش خون و نوار قلب(ECG) را توصیه خواهد کرد. الکترکاردیوگرام تستی است که فعالیت الکتریکی قلب شما را اندازه گیری می کند. انجام دیگر آزمایشات حداقل برای مراحل اولیه ضرورت ندارند.



.

کانال ما در تلگرام

کانال نکات مهم سلامتی

نکاتی درباره قرص‌های زیرزبانی فشار خون


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


نکاتی درباره قرص‌های زیرزبانی فشار خون http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدیدی به تازگی اعلام کرده که فشار خون بالا فاکتور خطرزای درجه یک و عامل 12/4 درصد وقوع مرگ و میرهای زودرس در سراسر جهان است.محققان، این گزارش را با استفاده از اطلاعات سازمان جهانی بهداشت و سایر مطالعات علمی برای محاسبه 24 فاکتور خطرزای جهانی و مؤثر در بروز بیماری ‌ها و مرگ و میر براساس منطقه، سن، جنسیت و درآمد کشورها تنظیم کرده‌اند.

این گزارش نشان داده سایر فاکتورهای مهم توأم با فشار خون بالا که خطر بروز بیماری‌ های مزمن از جمله بیماری قلبی، دیابت و سرطان ‌ها را افزایش می ‌دهند، شامل استعمال دخانیات، عدم ‌تحرک و چاقی و اضافه وزن هستند.این فاکتورهای خطرزا در واقع در تمام طبقات جوامع کشورهای دنیا به لحاظ درآمد از جمله گروه‌های کم ‌درآمد، ثروتمند و با درآمد متوسط وجود دارند. اما سهم کشور ما از مرگ و میر 12/4 درصدی ناشی از فشار خون بالا چقدر است؟

براساس آمارهای به دست آمده یک پنجم مردم ایران به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند. به عبارت دیگر 18/6 درصد افراد بالای 15 سال به این مشکل دچار هستند که به گفته کارشناسان این آمار رقم بسیار بالایی است.

خودسرانه درمان نکنید

اما در میان کسانی که از بیماری فشار خون رنج می ‌برند، بیمارانی هم هستند که علاوه بر تحمل رنج ناشی از فشار خون بالا، متحمل بیماری‌ های دیگری نیز خواهند شد که همگی به خاطر مصرف نابجای قرص ‌های زیرزبانی پایین ‌آورنده فشار خون، می باشد.برای همین است که کارشناسان هشدار می‌ دهند مصرف قرص ‌های زیرزبانی حتما باید با تجویز پزشک باشد چون مصرف نابجای آن ها هم روی سیستم قلبی- عروقی اثر می‌ گذارد و هم روی سیستم مغز.

قرص‌ های زیرزبانی، فشار خون را خیلی سریع پایین می‌ آورند و اگر در هنگام مصرف این قرص‌ ها، فشار خون تا حدی پایین هم باشد، بیمار حالاتی از سرگیجه، تپش قلب، عرق کردن وسردی اندام را تجربه خواهد کرد؛ چون وقتی فشار خون افت کند، خون دیگر به اندام‌ های حیاتی نخواهد رسید.

همچنین با توجه به تاثیر مستقیم این داروها روی سیستم قلب و عروق، مصرف بی‌ موقع آن ها باعث عدم‌ تپش قلب یا کم و زیاد شدن ضربان قلب می ‌شود؛ به علاوه این که این داروها روی سیستم خونی هم اثر می ‌گذارند و باعث مقاومت قلب در برابر مصرف داروهای حیاتی می‌‌ شوند.

قرص‌های زیرزبانی و خطر وقوع سکته قلبی

کنترل فشار خون بالا در مراحل حاد توسط قرص ‌های زیرزبانی به‌ خصوص اگر بیمار در مراحل حاد سکته قلبی باشد، توصیه نمی ‌شود چون این داروها با تند کردن ریتم قلب، احتمال سکته قلبی را بالا خواهند برد.

گاهی اوقات این داروها فشار خون را بیش‌ از حد پایین می ‌آورد، این اتفاق برای کسی که سال‌ ها فشار خون داشته و فشار خونش با درجه بالای 16 و 17 می‌ تواند خون را به مغز برساند، خطرناک خواهد بود چون در چنین فردی رگ‌ های مغز به‌ دلیل فشار خون بالا تنگ شده است.

متأسفانه به‌ علت اینکه درصد زیادی از مردم به بیماری فشار خون مبتلا هستند، برای همین ما شاهد هستیم که مردم یا در مواقع غیرضروری خود اقدام به مصرف آن ها می‌ کنند یا به‌ علت این که این دارو‌ها اغلب توسط پزشکان تجویز می ‌شود، در خیلی از موارد مردم آن ها را به اطرافیان هم توصیه می ‌کنند و این در حالی است که اغلب داروخانه‌ ها هم این داروها را بدون نسخه به بیماران می ‌فروشند.با این اوصاف، در این میان قرص ‌هایی هم هستند که جزوداروهای ایمنی محسوب می ‌شوند و در کنترل فشار خون می ‌توان آن ها را به‌ کار برد ، بنابراین، همه قرص‌ های زیرزبانی فشار خون هم خطرناک نیستند و قرص‌ هایی که فشار خون را تا حد قابل‌ قبولی پایین می ‌آورند، برای استفاده بیمار مناسب هستند.



افزایش فشار خون در روزهای سرد

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


ارتباط سرما با فشار خون بالا http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg


نتایج تحقیقات حاکی از آن است که برودت و دمای سرد هوا با افزایش فشار خون در ارتباط است. بنابراین هوای سرد فشار خون را به ویژه در افراد سالمند افزایش می دهد و آنان در معرض خطر سکته قرار می گیرند.

هوای سرد

تحقیقات نشان می دهد که فشار خون افراد با دمای هوا تغییر می کند. طی زمان این نوسانات احتمال مرگ را بیش از یک سوم افزایش می دهند.نتایج تحقیقات در دانشگاه گلاسکو نشان می دهد که فقدان نور آفتاب و بارش شدید باران تلفات خاص خود را در پی دارد.در حالی که نتایج این تحقیقات به نظر عجیب می رسد، اما باید توضیح داد که رگ های خونی نزدیک به سطح بدن، به منظور حفظ گرما در شرایط آب و هوایی سرد منقبض و باریک شده که این امر موجب افزایش فشار خون می شود.تغییرات فشار خون، بدن را تحت فشار قرار داده و خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد.محققان اظهار داشتند که پزشکان باید هنگام اندازه گیری فشار خون بیمار به آب و هوا توجه کنند.

این امر به آنها کمک می کند که تشخیص دهند کدام بیمارها حساس هستند و درمان خود را بر آن اساس قرار دهند.

کاهش 10 درجه ای دمای هوا به افزایش فشار خون بین سه تا شش میلیمتر جیوه منجر می شود.

بررسی ها نشان می دهد که فشار خون افراد در فصول سرد سال نسبت به فصول گرم تابستان حدود پنج درجه افزایش می یابدشاید به نظر برسد که این رقم چندان قابل توجه نیست، اما افزایش فشار خون به میزان فقط دو میلیمتر جیوه برای ایجاد یک حمله یا سکته قلبی کشنده در بیماران دارای فشار خون بالا کافی است، یعنی هر میلیمتر افزایش فشار خون حائز اهمیت می باشد.بررسی بیشتر نشان می دهد افرادی که فشار خونشان نسبت به دمای هوا حساس است، تا 35 درصد با احتمال مرگ در دوره تحقیق رو به رو بودند.فقدان نور خورشید و افزایش فشار خون در اثر طولانی تر شدن روزهای سرد سال است.

شاید باران نتایج مخربی روی این نوع بیماران داشته باشد، اما تحقیقات این نتایج مخرب را به بیمارانی نسبت داده اند که با دیدن هوای بارانی برای رفتن به مطب پزشک دچار استرس می شوند.بررسی ها نشان می دهد که فشار خون افراد در فصول سرد سال نسبت به فصول گرم تابستان حدود پنج درجه افزایش می یابد.از این رو پزشکان توصیه می کنند برای کاهش خطر بروز سکته به ویژه در سالمندان در فصول سرد سال، درها و پنجره های منزل را محکم کنید و دمای اتاق را بین 18 تا 21 درجه سانتیگراد نگه دارند.

اگر سابقه افزایش فشار خون دارید باید در این فصول تحت نظر پزشک، فشار خون را کنترل کنید.

غذاها سبب گرم شدن بدن می شوند. پس سعی کنید در زمان سرما از غذاهای گرم استفاده کنید و مصرف چربی های اشباع و نمک را به حداقل برسانید و مایعات گرم بنوشید.همچنین در صورت امکان سعی کنید فعالیت بدنی خوبی داشته باشید و در صورت فعالیت در فضای باز حتما از کلاه، دستکش و لباس و کفش گرم استفاده کنید.

زمستان بیشتر مراقب فشار خونتان باشید

تغییرات آب و هوا و گذر فصل‌ها می‌تواند روی خلق‌و‌خو و رفتارهای ما تأثیر بگذارد؛ این را اکثر ما می‌دانیم.اما چیزی که شاید کمتر به آن توجه کرده باشیم، این است که وقتی هوا سرد می‌شود، ممکن است احتمال بیماری‌های قلبی بالاتر برود یا فشار خون‌‌مان خوب کنترل نشود.این، حاصل مطالعه‌ای است که تعدادی از محققان انجام داده‌اند و نتایج آن را چند روز پیش در نشست انجمن قلب آمریکا، ارائه کرده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این مطالعه که به‌طور مشخص روی فشار خون بیماران مبتلا به پرفشاری خون انجام شده، نشان می‌دهد پاسخ به درمان بیماران در فصل زمستان، اندکی کمتر از تابستان است.البته کار این محققان نه روی خود بیماران، بلکه روی پرونده‌های الکترونیک حدود 500 هزار بیمار آمریکایی بوده که در مناطق جغرافیایی کاملا متفاوت در این کشور زندگی می‌کنند؛ از آلاسکا گرفته تا سن‌خوان در پورتوریکو. مناطقی که هر کدام از آنها آب و هوای لزوما یکسانی ندارند.

در این مطالعه روشن شده که در فصل تابستان، تعداد افرادی که پاسخ مناسب به درمان ضد فشار خون داشته‌اند و فشار خون آنها به سطح طبیعی برگشته، حدود 9 درصد بیشتر از فصل زمستان بوده است.به گفته مجریان این طرح، یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع، احتمالا تغییرات رفتاری و تغییر در سبک زندگی بیماران، در فصل زمستان است.آنها می‌گویند، مشاهدات نشان می‌دهد اشتهای مردم در این فصل بیشتر است، بیشتر تمایل دارند غذاهای با کالری بالا مصرف کنند و علاقه‌شان به ورزش کمتر است. در صورتی که تمام این شرایط در تابستان معکوس است.

ضمن این که به‌دلیل گرمای هوا، میزان تعریق هم بیشتر است و به این ترتیب احتمال کاهش وزن و نیز پایین آمدن فشار خون هم بیشتر می‌شود. یکی از این محققان احتمال داده که بیماران، به‌دلیل نامشخصی، در زمستان بیشتر از خوراکی‌های شور استفاده می کنند یا پرهیزهای غذایی‌شان را کنار می گذارند.

این نتایج را در کنار این نکته بگذارید که در زمستان، به‌دلیل سردی هوا، عروق تغذیه‌کننده قلب تنگ‌تر می‌شوند و به همین علت احتمال افزایش تنگی یا حتی انسداد کامل این عروق، در زمستان بیشتر می‌شود.بالا رفتن جزئی فشار خون، به اضافه این تنگی اضافه، دست به دست هم می‌دهند و زمینه را برای بروز یک حمله قلبی یا حتی مغزی، فراهم می‌کنند.

البته فشارخون همه افراد، اعم از سالم و بیمار، در موقعیت‌های مختلف، نوسان‌های جزئی دارد.

سیگار کشیدن، مصرف چای و قهوه، پر بودن مثانه، فشار عصبی و استرس، همه و همه می‌توانند فشار خون را به‌طور موقت بالا ببرند؛ که اینها همه برای بیمار مبتلا به فشار خون مزمن، خطرناک است و باید حتی‌الامکان از آنها اجتناب کند.اما مسئله مشکل بودن کنترل فشار خون در فصل زمستان، نکته‌ تازه‌ای است که به‌نظر می‌رسد در این میان اهمیت بیشتری داشته باشد.

بیماران مبتلا به فشارخون باید توجه داشته باشند که این بیماری، هیچ علامت مشخصه قابل‌اعتمادی ندارد و جز با اندازه‌گیری آن با دستگاه، راه دیگری برای اطلاع از میزان دقیق آن توصیه نشده است.به همین علت، به همه آنها توصیه می‌شود اندازه‌گیری مرتب فشارخون خود را، به ویژه در فصل زمستان، از یاد نبرند.بهتر است در این فصل، بیشتر مراقب مواردی مانند خودداری از مصرف غذاهای شور و چرب، ورزش و عدم مصرف سیگار باشند؛ چرا که همین موارد جزئی می‌تواند در سلامت آنها، تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.



نقش تغذیه در پیشگیری و درمان پرفشاری خون

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


نقش تغذیه در پیشگیری و درمان پرفشاری خون http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg


با توجه به خطراتی که پرفشاری خون در بعضی از مهمترین اعضای بدن به خصوص مغز، قلب، چشم ها، کلیه ها و ... به وجود می آورد، لزوم پیشگیری و تشخیص به موقع این بیماری موضو عی کاملاً محرز می باشد. فشارخون برمبنای عوامل ایجاد کننده ی آن به دو گروه تقسیم می شود: پرفشاری خون اولیه( که فا قد هرگونه تغییرات ارگانیک قابل اثبات می باشد) و پرفشاری خون ثا نویه( که تحت تأثیربیماری های کلیوی ،اختلالات غدد درون ریز و تغییرات بیمار گونه ی رگ های بدن و ... ایجاد می گردد)

گسترده ترین علایم بالینی در پر فشاری خون عبارتند از: احساس فشار و سردرد، خستگی و احساس افت قدرت و توانایی وسرگیجه. در صورتی که پر فشاری خون به مدت طولانی و بدون تشخیص و درمان ادامه یابد، احساس درد در نواحی قلب، تنگی نفس در مواقع پیاده روی سریع به خصوص در سربالایی ها و یا بالا رفتن از پله ها و یا حمل اشیای سنگین ایجاد می گردد.

عوامل غیرقابل کنترل ایجاد کننده ی پرفشاری خون

1- وراثت: وجود پرفشاری خون در پدر و مادر و یا هر دوی آنها و یا سایر خویشاوندان نزدیک

2- سن: به موازات افزایش سن خطر بروز و وقوع پرفشاری خون بالا می رود.

3- جنس: مردها معمولاً بیشتر از خانم های غیر یائسه در معرض ابتلا به پرفشاری خون قرار دارند. ولی بعد از یائسگی خطر ابتلا به پرفشاری خون در هر دو جنس یکسان می باشد.

4- نژاد: سفید پوستان در مقایسه با سیاه پوستان کمتر به پرفشاری خون مبتلا می گردند.

لازم به یادآوری است داشتن یک یا دو مورد از عوامل نام برده شده در بالا، دلیل ابتلای حتمی شما به پرفشاری خون نبوده و تنها هشداری است برای این گونه افراد، که در صورت بی احتیاطی در قبا ل عوامل قابل کنترل ایجاد کننده ی پرفشاری خون، از شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری برخوردار هستند.

عوامل قابل کنترل ایجاد کننده ی پرفشاری خون:

1- چاقی: به موازات افزایش وزن، خطر ابتلا به پرفشاری خون نیز به طور چشمگیری افزایش می یابد به خصوص اگر چربی ناشی از زیاده روی در مصرف خوراکی ها، در ناحیه شکم  انباشته شود.

2- ترشح بیشتر انسولین:تحت تأثیر پرخوری و ریزه خواری و به موازات بالا رفتن وزن، گیرنده های انسولین حساسیت خود را از دست داده و مرتباً به مقدار ترشح و انباشتگی انسولین در جریان خون افزوده می شود و به علت انباشتگی مایعات و عدم دفع سدیم، موجبات پرفشاری خون فراهم می شود.

3- سدیم:

در حالی که نیاز به سدیم ضروری برای بدن محسوب می گردد، با مصرف 3-2 گرم نمک، این نیاز تأمین می گردد. ولی متأسفا نه به علت عادات غلط و تغذیه ی نامناسب، ذائقه ی اغلب ما نمک بیشتری را طلب می نماید و با استفاده از نمکدان سرسفره، با پاشیدن نمک در غذاهای خود، مقدار مصرف خود را باز هم بالاتر می بریم. بعلاوه مصرف تنقلات حاوی نمک مثل چیپس  ، بادام شور، چوب شور، پفک، بادام زمینی ، انواع تخمه ها ،سس، خیارشور، کلم شور، ترشی ها ، رب ها، سوسیس و کالباس، گوشت ها و ماهی های دودی، انواع پنیرها، کنسروها، ترد کننده های گوشت، ادویه های مرکب، ( کاری، سویا سس) چاشنی های آماده برای درست کردن سالاد،منجر به دریافت سدیم بیشتر می شود. که این مصرف بالای سدیم خود در ایجاد پر فشاری مو ثر است.

به این نکته باید توجه کرد که، سدیم در ترکیب طبیعی اغلب مواد غذایی مصرفی وجود دارد و به مواد غذایی فرآوری شده نیز برای طعم دادن و یا به منظور نگهداری بیشتر و افزودن به زمان ماندگاری آنها نمک اضافه می شود.

4- کشیدن سیگار: از ابعاد مختلفی بر افزایش پرفشاری خون تأثیرگذار می باشد.

5- عصبانیت: هر نوع عصبانیتی، تغییراتی را در سطح هورمون های مختلف بدن ایجاد می نماید که باعث پرفشاری خون می گردد و این موضوع در افرادی که عصبانیت ، ناامیدی و سرخوردگی ها را در درون خود سرکوب و نگهداری می نمایند، اثرات مخرب و مضاعفی در بالا بردن سطح فشار خون از خود باقی می گذارد.

6- شیوه ی زندگی:عدم تحرک و ورزش، عامل تحلیل عضلات و موجب پرفشاری خون تلقی می گردد.

افرادی که نمی توانند نمک به مقدار زیادمصرف کنند می توانند با استفاده از سبزی جات معطر و ادویه جا ت گوناگون، طعم و مزه ی دلخواه خود را تأمین و میزان نمک مصرفی را کاهش دهند. بدین منظور می توان از موادی مانند: سیر، ریحان، پیاز، فلفل قرمز، جعفری ، شوید، زنجبیل، فلفل سیاه، خردل، برگ بو، آب لیمو،  نارنج، ماست  کم چربی، زعفران  ،آویشن، پودرجوزهندی ،ترخون، آویشن،اکلیل کوهی و زیره استفاده نمود.

تو صیه های غذایی جهت پیشگیری و درمان پر فشاری خون:

1- کاهش مصرف چربی ها به حداقل ممکن و استفاده ی بیشتر از روغن های حاوی اسیدهای چرب غیراشباع با یک باند دوگانه (مثل روغن زیتون ) و یا چند باند دوگانه (مثل روغن های نباتی مایع ذرت، بادام زمینی، هسته ی انگور،  آفتاب گردان).

2- استفاده از کپسول های حاوی روغن امگا 3  به میزان 3-1 گرم در روز.

3-کاهش مصرف گوشت قرمز و گوشت مرغ ودر عوض ماهی  به جای آنها مصرف شود ( به صورت کباب شده، فرپز یا بخارپز. توجه داشته باشید سرخ کردن ماهی از ارزش درمانی آن می کاهد.)

مصرف 3-2 حبه سیر، در کاهش پرفشاری خون بسیار مؤثر است

4- افزایش مصرف سیر و پیاز  درتهیه مواد خوراکی و یا به صورت خام مثلاً نصف پیاز در روز و یک حبه سیررنده شده درهروعده ی غذایی

5- همه ی سبزی جات و میوه ها بسیار ارزشمند می باشند ولی در میان میوه ها، سیب ، پرتقال ، گریپ فروت،  آلو،  انگور و موز  و در بین انواع سبزی جات، مصرف  کرفس، هویج ، و گوجه فرنگی  در کاهش شدت پرفشاری خون بسیار مؤثر می باشد. سبزی جات دیگر نیز با دارا بودن  فیبر  و موادی نظیر پتاسیم ، منیزیم ، ویتامین C  و کلسیم  در کاهش فشار خون از ارزش خاصی برخوردار می باشند.

 


چرا رژیم غذاییDASH، فشار خون بالا را کاهش می دهد؟

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


چرا رژیم غذاییDASH، فشار خون بالا را کاهش می دهد http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg


پژوهشگران انستیتوی ملی بهداشت ثابت کردند که چگونه رژیمDASH، فشار خون را در بیش از 80 درصد افراد دچار فشار خون بالا، به حد طبیعی می رساند.رژیم غذایی *DASH ( روش های غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا ) حاوی مقادیر زیادی مواد گیاهی ولبنیات مانند میوه ، سبزی ، غلات کامل ، حبوبات ، آجیل و سایر دانه های خوراکی و لبنیات کم چرب می باشد که حتی بدون کم کردن وزن ، فشار خون بالا را کاهش می دهد.

رعایت این رژیم غذایی حداقل برای مدت 10 سال توصیه می شود تا بتواند مؤثر واقع شود.

همانطور که گفته شد، در این رژیم غذایی سبزیجات برگی شکل به مقدار زیاد مصرف می شوند که منبع غنی نیتریت هستند. نیتریت نمکی است که در جریان خون وجود دارد و با تبدیل شدن به اکسید نیتریک می تواند رگهای خونی را باز کند. در حقیقت نیتریت ها، یک شیوه جدید برای درمان فشار خون بالا، حملات قلبی، بیماری سلولهای داسی شکل و رگهای مسدود شده قلب و مغز و پاها می باشد.

هموگلوبین که رنگدانه قرمز موجود در گلبول های قرمز است، اکسیژن را با خود در جریان خون حمل می کند و وقتی اکسیژن را رها کرد، نیتریت را به اکسید نیتریک تبدیل کرده و باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود. در افراد دچار فشار خون بالا، سطح خونی نیتریت پایین است.

اما غلظت بالای نیتریت خون هم، مسمومیت زاست، در نتیجه بایستی به میزان معین و محدود آن را مصرف کرد. سبزیجات برگی شکل مثل کلم، کاهو و... منابع خوبی از نیتریت هستند که به بدن انسان آسیبی نمی رسانند. نیتریت موجود در جریان خون وقتی در معرض اکسیژن قرار بگیرد، تبدیل به اکسید نیتریک شده و اکسید نیتریک باعث گشاد شدن رگ ها و کاهش فشار خون بالا می شود.افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، بایستی سبزیجات و سالاد و غذاهای گیاهی را به مقدار زیاد مصرف کنند، ولی مصرف گوشت قرمز و مرغ را کاهش دهند، زیرا گوشت ها حاوی سدیم بالایی هستند و فشار خون را افزایش می دهند.

 


چند نکته دیگر راجع به سلامتی

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


نکات سلامتی http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

الکل مصرف نکنید.

مصرف الکل نه تنها حرام است بلکه زیانبار است ؛ زیرا باعث افزایش فشارخون می شود.

سیگار نکشید.

دود کشیدن، خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری ها را زیاد می کند. خطراتی که اگر فشارخون بالا داشته باشید اثری مضاعف دارند. اگر سیگار می کشید سعی کنید برای قطع آن یاری بجویید.

تمام دستورات دارویی را رعایت کنید.

هیچگاه مصرف داروهای ضد فشار خود را قطع یا تعدیل نکنید مگرآن که به توصیه پزشکتان باشد. هر عارضه ای را فوراً گزارش کنید.

استرس را کم کنید.

از پزشک یا پرستارتان درباره فنون آرامسازی سؤال کنید، مانند تنفس عمیق و تمرکز.

چند پرسش و پاسخ

هر چند وقت یکبار باید فشارخون خود را بررسی کنیم؟

به طور کلی، بستگی به فشار خونتان دارد. در ابتدا ممکن است لازم باشد به طور هفتگی بررسی کنید. سپس ممکن است لازم شود هر چند ماه یکبار بررسی کنید. جزئیات را از پزشک خود بپرسید.

حاملگی چه اثری بر فشار خون دارد؟

بعضی زنان در انتهای حاملگی دچار فشارخون بالا می شوند. درمان ممکن است شامل استراحت در بستر و بازنگری فشارخون در خانه باشد. در اکثرموارد پس از زایمان، فشارخون به سطح طبیعی باز می گردد.

آیا فشار خون بالا قابل ریشه کنی است؟

در اکثر موارد، نه. اما بسیاری از افراد با درمان می توانند فشارخون بالا را تحت کنترل در آورند. فشارخون بالا که ثانویه به بیماری های دیگر باشد( مثل بیماری کلیه ) ممکن است با درمان بیماری اولیه ریشه کن شود.

عوارض جانبی داروهای ضد فشار خون بالا چیست؟

ممکن است شامل اختلالات خواب، ضعف عضلانی، خستگی و سرگیجه باشد. اگر دچار عوارض جانبی شدید  به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است او بتواند مقدار مصرف را تعدیل کند یا داروها را تغییر دهد. به یاد داشته باشید که نباید داروی خود را قطع کنید مگر آن که با تأیید پزشک باشد.

اطلاعات بیشتر را از کجا کسب کنیم؟

با پزشک خود در درمانگاه یا بیمارستان محله خود مشورت کنید. یا درصورت امکان با پزشک محل کار خود صحبت کنید. در پایان تأکید می کنیم که فشارخون شما کلید سلامتی شماست و شیوه زندگی سالم ، فشار خون شما را تحت کنترل نگه می دارد!