کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

20 توصیه مهم بهداشتی - درمانی به زائران در مراسم اربعین


1- با توجه به تراکم جمعیت در اربعین حسینی، استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به بیماری از ویروس ها و میکروب ها موثر خواهد بود، لذا بهتر است تا زائران؛ به تعداد روزهای سفر ماسک به همراه داشته باشند و هر روز ماسک خود را تعویض کنند.

2- همراه داشتن چفیه، کلاه، چتر، عینک، سمعک و هر وسیله ی کمک توانبخشی برای زائران اربعین ضروری است.

3- زائرین اربعین حسینی حتماً باید صابون (به صورت مایع دستشویی یا خمیر صابون که در تمامی داروخانه ها موجود است) را در کوله پشتی خود قرار دهند و مرتب به شست و شوی دست ها اقدام کنند، چرا که شست و شوی دست ها با مایع دستشویی از سرما خوردگی، ابتلا به بیماری های مختلف چون اسهال و استفراغ و ... جلوگیری می کند.

4- زائرین اربعین حسینی به تعداد روزهایی که در سفر هستند جوراب به همراه داشته باشند و هر شب جوراب های خود را از پا خارج کنند و با دقت پاهای خود را شست شو دهند، این کار انرژی بهتری به زائر می دهد.

5- زائرین اربعین حسینی شب ها در محل پاشنه پا از پماد ویتامین «AD» استفاده کنند و اگر امکان دارد شب پاها را 20 تا 30 سانتی متر بالاتر نگه دارند.

6- در مسیر حرکت زائران اربعین حسینی هوا سرد و یا آفتابی است، لذا بهتر است دست و صورت در معرض باد و آفتاب قرار نگیرد و حتما از کرم های ضد آفتاب یا «AD» استفاده شود.

7- با توجه به احتمال بالای عرق سوز شدن بدن برای زائران پیاده اربعین حسینی، زائران می توانند ازکرم های «زینک اکساید» «کالاندولا» و یا «پودر تالک» استفاده کنند همچنین همراه داشتن لباس زیر برای تعویض مکرر نیز به این موضوع کمک می کند.

8- زائرین اربعین حسینی بیش از مقدار مصرف، داروهای خود را همراه داشته باشند و این داروها را نیز در محلی قرار دهند که به هیچ وجه آن‌ها را فراموش نکنند. همچنین نسخه داروهای مصرفی را به همراه داشته باشند تا اگر اتفاقی برای داروها افتاد پزشکان بتوانند داروها را تهیه کنند.

9- زائران اربعین حسینی توجه کنند؛ همراه داشتن داروهایی که جنبه درمان روان پزشکی ، کنترل صرع ،فشار خون ، بیماری قلبی‌ و قند دارند، بسیار ضروری است و به هیچ وجه نباید مصرف این داروها قطع و یا خود سرانه کم یا زیاد شود.

10- زائرین اربعین حسینی بهتر است یک کارت شناسایی درمانی برای خود درست کنند. در برگه ای مشخصات خود شامل نام و نام خانوادگی و نام پدر، سن ، سابقه بیماری، شماره تلفن ضروری ، آدرس، گروه خونی و محل استقرار خود را در این کارت بنویسند و همراه عکس خود در کوله پشتی قرار دهند وحتما گذرنامه همراه داشته باشند.

11- زائرین اربعین حسینی توجه نمایند؛ با توجه به اینکه مقدار غذای ارائه شده به صورت نذری در اربعین بسیار زیاد است، لزومی به حمل مواد غذایی نیست، اما زائران برای احتیاط، کمی خرمای خشک، انجیر خشک ، کشمش، مغز دانه های آجیل و کشک خشک همراه داشته باشند که کشک خشک از نظر پروتئین بسیار مناسب ، انرژی زا و بهداشتی است و از ابتلا به بسیاری از بیماری های معده جلوگیری می کند.

12- زائرین اربعین حسینی لیوان شخصی در دار، چنگال ، قاشق ، بشقاب، پتوی مسافرتی ، حوله کوچک ، ملحفه کوچک مسافرتی و بطری خالی به همراه داشته باشند و از این بطری برای شستن دست و صورت استفاده کنند.

13- کفش طبی دارای پاشنه نرم ، مناسب‌ترین کفش برای این منظور است به کمر ضربه وارد نمی کند و از آنجایی که زائر در هنگام پیاده روی پای متورم پیدا می کند داشتن کفش بند دار موجب فشار کمتری به پا می شود.

14- همراه داشتن سیم کارت، تلفن همراه، شارژر، کمک شارژر و کاغذ و خودکار ضروری است.

15- پیاده روی آرام و منسجم داشته باشید ، پیاده روی با شتاب و زیاد در روز اول موجب می شود به شدت دچار گرفتگی عضلات و اسپاسم شوید.

16- بهتر است زائرین اربعین حسینی از کوله پشتی استفاده کنند و وسایل خود را با دست حمل نکنند چرا که همراه داشتن یک وسیله در یک دست، موجب فشار آوردن به شانه و ستون فقرات می شود و با کمی پیاده روی دچار خستگی می شوند.

17- زائرین اربعین حسینی از عادت غیر بهداشتی روبوسی و دست دادن با بیماران به شدت پرهیز و مرتب دست های خود را پیش از غذا و پس از استفاده از سرویس های بهداشتی شست و شو نمایند.

18- به زائرین اربعین حسینی گرم نگه داشتن سر با گذاشتن کلاه و بستن سر با چفیه یا دستار مخصوصاً موقع خواب به زائران توصیه می شود.

19- به زائرین اربعین حسینی توصیه می شود از لیوان شخصی یا یکبار مصرف استفاده کنند و به هیچ عنوان از آب های موجود در ظرف های روباز و آلوده استفاده نکنند.

20- در صورت بیماری، مهم ترین راه انتقال آنفلوانزای فصلی استنشاق قطرات تنفسی آلوده (عطسه و سرفه) است لذا به زائرین اربعین حسینی توصیه می شود هنگام عطسه و سرفه ، جلوی دهان و بینی خود را بگیرند و پس از تماس با بیماران و هنگام عطسه و سرفه دست ها را با آب و صابون بشویند .



افراد قد کوتاه بخوانند

متوسط قد در پایان سن رشد در زنان 162 و در مردان نیز 172 تا 175 سانتی‌متر و حداقل قد در زنان و مردان به ترتیب 152 و 162 است و اگر پایین‌تر از معیار گفته باشد کوتاهی قد به فرد نسبت داده می‌شود. رشد قد از تولد تا 16 سالگی در دختران و تا 18 سالگی در پسران آهنگ رشد منظمی دارد که برای هر فرد مختص خودش است که به عنوان یک الگوی رشد به کار برده می‌شود؛ به طوری که اگر آهنگ رشد یک کودک از حد طبیعی کمتر باشد و سیر بالا رونده نداشته باشد، باید علت آن بررسی شود.بیشترین علت کوتاهی قد، خانوادگی است و حتی بستگان نزدیک مانند عمو، دایی، عمه و ... نیز در کوتاهی قد مؤثرند. همچنین سوء تغذیه در دوران کودکی، عفونت‌های مزمن و تکرار شونده، بیماری‌های دستگاه گوارش، کم‌کاری تیروئید، تأخیر بلوغ سرشتی، کم بودن هورمون رشد، کم‌خونی مزمن و... از علل کوتاهی قد به شمار می‌رود.

در برخی موارد علت کوتاهی قد به اختلالات کروموزوم و سندروم ترنر و یک نقص ژنتیکی در استخوان باز می‌گردد که راه درمانی هم برای آن وجود ندارد.بیشتر افرادی که با مشکل کوتاهی قد به پزشک مراجعه می‌کنند، دوست دارند قد بلند شوند اما باید گفت درمان کوتاهی قد بستگی به علت کوتاهی قد دارد. به عبارت دیگر در مواردی که کوتاهی قد ناشی از بیماری‌هایی مانند نارسایی کلیه، کم‌خونی، کم‌کاری تیروئید و کمبود هورمون رشد باشد با درمان و برطرف کردن علت‌ها البته به شرطی که سن رشد به پایان نرسیده باشد، امکان بلند شدن قد وجود دارد.اگر کودکی دچار بیماری باشد که موجب رشد ناکافی قد او شده باشد، درمان بیماری باید تا قبل از قاعدگی در دختران و قبل از 14 تا 16 سالگی در پسران باشد. همچنین در خصوص مصرف کلسیم و آهن باید گفت که زمانی این موارد بر رشد قد تأثیر گذارند که علت کوتاهی قد ناشی از کمبود این مواد در بدن باشد.

لخته شدن خون در رگ های پا

DVT مخفف Deep Vein Thrombosis ، به معنای پیدا شدن لخته ی‌ خون در ورید‌های عمقی پا ، به ویژه ساق پا است.

ورید‌های (سیاهرگ های) ساق و ران پا به دو دسته طبقه‌بندی می‌شوند:

1- ورید‌های سطحی که گاهی هم قابل رویت هستند و بعضی مواقع با نارسا شدن آنها بیماری واریس پیدا می‌شود. این ورید‌ها خون اندام تحتانی را به بالا می‌برند.

2- ورید‌های عمقی که خون را از همان ورید‌های سطحی و از عمق اندام‌ها تحویل می‌گیرند و راه اصلی انتقال خون به سمت بالا هستند. این وریدها بعدا خون را به وریدهای رانی و سپس لگن تخلیه کرده و از طریق وریدهای شکمی به قلب منتقل می‌کنند تا پس از تصفیه به سراسر بدن منتقل ‌شود.

پیدایش DVT یا لخته خون در وریدهای عمقی اندام‌ تحتانی، در انتقال خون اختلال ایجاد می کند و به درد و تورم عضو منجر شود.از طرف دیگر ممکن است این لخته‌ها حرکت کرده و به وریدهای بالاتر و دستگاه‌های حیاتی مثل ریه، مغز، قلب و غیره بروند و عارضه‌های بدتری درست کنند.

به‌طور خلاصه سه عامل اصلی برای ایجاد و تشکیل لخته در پا وجود دارد:

الف) توقف خون در اندام‌ها:

این عامل از مهم ترین علل تشکیل لخته در وریدهای ساق پا است. به همین دلیل ایستادن طولانی، بی‌حرکتی طولانی مدت یا در بستر بودن که سبب توقف خون در وریدها می‌شود، از علل مساعدکننده در ایجاد DVT هستند.

ب) خرابی دیواره رگ‌ها:

سلول‌های پوششی دیواره وریدها به دلایل مختلف مثل ضربه‌ها و تصادفات، دستکاری‌های رگ و عفونت تخریب می‌شود و عاملی برای تشکیل لخته است.

ج) بیماری‌های انعقادی:

انعقاد خون، یک فرایند لازم و مناسب است، چون اگر خون لخته نمی‌شد، فرد در اثر ایجاد یک زخم، آنقدر خون‌ریزی می‌کرد که فوت می‌نمود، اما واکنش انعقاد خون از این اتفاقات ناگوار جلوگیری کند. ولی گاهی اوقات هین واکنش‌ انعقادی تشدید می‌شود و باعث تشکیل لخته در ساق پا می‌گردد.اگر چه سه عامل فوق از عوامل اصلی برای تشکیل لخته در ساق پا هستند، ولی عوامل دیگری نیز وجود دارند که موجب تشدید علل فوق شده و احتمال تشکیل لخته را در رگ‌های وریدی پا بیشتر می‌کنند. بعضی از این عوامل عبار‌ت‌اند از:

سن: هرچه سن بالاتر برود، احتمال پیدایش لخته‌ در وریدهای پا بیشتر می‌شود.

جراحی‌های بزرگ: انجام جراحی‌‌های طولانی مدت و بزرگ، خطر لخته را افزایش می‌دهد، به ویژه اگر این جراحی‌ها در لگن انجام شوند و وریدهای لگنی دستکاری ‌شوند، خطر ایجاد DVT افزایش می‌یابد.

بستری شدن طولانی: بیمارانی که به هر دلیل، به مدت طولانی در بستر می‌خوابند، احتمال لخته خون در آنها افزایش می‌یابد. این وضعیت برای افراد فلج و در بستر افتاده نیز پیش می‌آید.

سرطان‌ها: سرطان‌ها به طور کلی موجب افزایش DVT می‌شوند، به ویژه سرطان‌های دستگاه گوارش و سرطان پانکراس (لوزالمعده).

چاقی: افزایش وزن و عدم تناسب قد با وزن از عوامل تشدیدکننده برای تشکیل لخته هستند.

مسافرت‌های طولانی: مسافرت‌ طولانی چه با هواپیما و چه با اتومبیل، احتمال تشکیل لخته را افزایش می‌دهد. این احتمال در پروازهای هوایی و بیش از سه ساعت بیشتر می‌شود.تصادفات و ضربه‌ها: هر نوع ضربه و تصادفی خطر احتمال DVT را افزایش می‌دهد.

واریس: ایجاد رگ‌های واریسی در ساق پا خطر ایجاد لخته در وریدهای عمقی پا را افزایش می‌دهد. به همین جهت مبتلایان به واریس بهتر است از جوراب‌های واریسی و بستن ساق پا استفاده کنند تا خطر لخته در رگ‌های عمقی کاهش یابد.

بیماری‌های قلبی: بعضی از بیماران قلبی که دچار کاهش جریان خون در قلب هستند یا عارضه دریچه‌های قلبی دارند و یا مبتلا به التهابات و عفونت‌های پرده‌های قلب شده‌اند، احتمال بیشتر برای ابتلا به DVT دارند.

هورمون‌ها: مصرف بعضی هورمون‌ها سبب افزایش خطر DVT می‌شود. هورمون‌های زنانه، به ویژه استروژن و پروژسترون که بعضی افراد پس از یائسگی آنها را مصرف می‌کنند و در قرص‌های ضدبارداری نیز وجود دارند، از جمله معروف‌ترین این هورمون‌ها هستند.

بارداری: در بارداری‌‌ها، احتمال DVT افزایش می‌یابد. علت آن به دلیل افزایش هورمون‌های زنانه و شل شدن عضلات و دیواره ی عروق و نیز وجود جنین در درون لگن است که روی وریدهای لگن فشار وارد می‌کند و موجب توقف خون در وریدهای ساق پا می‌شود.

دستکاری وریدها: وارد کردن کاتاتر یا لوله‌های پلاستیکی به بدن بیمار، به دلایل مختلف از جمله تزریق طولانی مدت سرم و مواد غذایی ، خطر DVT را افزایش می‌دهند.بیماری‌های انعقادی: افزایش عوامل انعقادی خون که به دلایل مختلف از جمله غلیظ بودن خون پیش می‌آید و در افراد سیگاری نیز شایع‌تر است، از علل مهم تشکیل لخته هستند.هرگاه بیشتر از یکی از عوامل فوق، در فردی پیدا شود، احتمال DVT چند برابر می شود. مثلا فرد مسنی که جراحی بزرگی داشته و در بستر خوابیده است، و یا فردی که مجبور است ساعات زیادی سر پا باشد و یا در هواپیما بنشیند، بیشتر به DVT مبتلا می‌شود.

6 توصیه برای جلوگیری از DVT

اگرچه افزایش سن غیرقابل پیشگیری است، اما با اقدامات زیر می‌توان از بروز DVT به خصوص در افراد سالم پیشگیری کرد:

1) ورزش کردن: ورزش منظم شامل پیاده روی ، شنا، نرمش و ... از عوامل تقویت کننده عضلات هستند که می‌توانند از بروز DVT پیشگیری کنند.

2) خودداری از مسافرت‌ طولانی: در صورتی که مجبور به مسافرت طولانی هستید، باید در حین سفر، عضلات پاهایتان را حرکت و ورزش دهید و یا از جوراب‌ واریسی استفاده کنید و هرگز برای مدت طولانی بی‌حرکت نایستید یا ننشینید.

3) جلوگیری از افزایش وزن: پیشگیری از افزایش وزن و چاقی کار مشکلی نیست، اما از بروز بسیاری از عوارض سلامتی از جمله DVT پیشگیری می‌کند.

4) استفاده از جوراب‌های واریسی: برای افرادی که طولانی‌مدت می‌ایستند، توصیه می‌شود.

5) پرهیز از مصرف هورمون‌ها و آسپیرین: از مصرف هورمون ها، به ویژه اگر ضرورتی برای استفاده از آنها وجود ندارد، خودداری کنید.همچنین از مصرف آسپیرین به خصوص برای افراد مسن و بالاتر از 60 سال پرهیز شود، اگر چه اثربخشی آن برای پیشگیری از DVT مورد تردید است.

6) پیشگیری از بروز DVT و آمبولی ریه ( لخته شدن خون در ریه ) در بعضی از بیماران بستری در بیمارستان که معمولا توسط کادر پزشکی صورت می‌گیرد.