کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

غذاهایی که آلودگی هوا را دفع می‌کنند

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

مواد غذایی حاوی ویتامین‌هایD، C، E، کاروتنوئیدها و سلنیم آنتی‌اکسیدان هستند و می‌توانند سموم ناشی از آلودگی هوا را از بدن خارج کنند. این مواد در شیر، زرده تخم‌مرغ، روغن‌های گیاهی، جوانه گندم، سبزیجات پهن‌برگ، کلم بروکلی، اسفناج، کاهو و زردآلو وجود دارد.هنگامی که هیدروکربنهای ناشی از سوختن ناقص مواد سوختی در هوا پخش شوند، اصطلاحا می‌‌گویند هوا آلوده است. از سوختن موادی چون بنزین و گازوئیل، فلزات سنگین مثل سرب که سرطانزاست در هوا منتشر می‌شوند. قرمز شدن چشمها، سرفه و احساس تنگی نفس از علائم شایع در زمان افزایش سطح آلودگی هوا است. از عوارض آلودگی شدید هوا نمی‌توان در امان ماند اما با تدابیری می‌توان اثرات آن را کم کرد.مهم‌ترین مواد آلوده‌کننده هوا شامل مونوکسید کربی، دی‌اکسید گوگرد، اکسیدهای نیتروژن‌دار، هیروکربن‌های سوخته نشده، ذرات ریز معلق، برمید سرب و سایر ترکیبات سربی است.برخی افراد و گروه‌های سنی مانند کودکان، سالمندان، مادران باردار و مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی بیش از سایرین از آلودگی هوا آسیب می بینند و باید در چنین شرایطی اخطارهای لازم به این گروه‌ها داده شود.افراد مبتلا به دیابت دو برابر افراد دیگر در معرض مشکلات قلبی ناشی از آلودگی هوا قرار دارند. از  طرفی افراد بالای 75 سال به شدت در معرض آسیب‌های قلبی عروقی هستند.


کودکان نیز از گروه‌های مهم در خطرند و قرار گرفتن در هوای مملو از دی‌اکسید گوگرد و دی‌اکسید نیتروژن موجب افزایش 300 درصدی بروز علایم مزمن تنفسی در میان آنان خواهد شد کودکان دو ساله در معرض سطوح بالاتری از آلاینده‌های هوا، به احتمال زیاد از خس خس، عفونت گوش، بینی، گلو، و آنفلوآنزا و سرماخوردگی جدی رنج می‌برند.اگرچه سیستم دفاعی بدن سلولها را از آسیب‌های بیرونی محافظت می‌کند، اما آلودگی‌های محیطی باعث تضعیف بدن و در نتیجه تخریب ساختمان و عملکرد سلول‌های بدن توسط رادیکال‌های آزاد می‌شود. در مقابل آنتی‌اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که جلوی عمل رادیکال‌های آزاد را گرفته و مانع از تخریب سلول‌های حیاتی بدن خواهند شد. یکی از دلایل ایجاد رادیکال‌های آزاد در بدن، ورود هوای آلوده به ریه‌هاست. آنتی‌اکسیدان‌ها با اتصال به رادیکال‌های آزاد موجب خنثی شدن آنها می‌شوند.در مورد نقش تغذیه در کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا، تحقیقات زیادی در ایران انجام نشده اما می‌توان بر مبنای مطالعات محدود داخلی و تحقیقات انجام شده در دیگر جوامع نشان داد که با تغذیه سالم و هوشمندانه می‌شود به میزان زیادی جلوی عوارض ناشی از آلودگی را گرفت.منابع غذایی آنتی‌اکسیدانی عبارتند از ویتامین‌های E، C، کاروتنوئیدها، سلنیوم و پلی‌فلنول‌ها، برای کم شدن مضرات آلودگی هوا، مصرف غذاهایی شامل ویتامین E و ویتامین D پیشنهاد می‌شود.


ویتامین E در روغن‌های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز و پهن برگ مانند کلم بروکلی، اسفناج و کاهو موجود است. این ویتامین از قلب و مغز در برابر آلاینده‌ها محافظت کرده، از ابتلا به سرطان به میزان زیادی جلوگیری می‌کند و ایمنی بدن را هم افزایش می‌دهد.ویتامین D هم در شیر، کره و زرده تخم‌مرغ وجود دارد. شیر سرشار از فسفر و منیزیم است و بدن را در مقابل مسمومیت ناشی از قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها مصون می‌سازد. مصرف لبنیات پروبیوتیک تاثیر به مراتب بیشتری دارد.علاوه بر این، در شرایط آلودگی هوا مصرف غذاهایی که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های سلنیوم و بتاکاروتن‌اند توصیه می‌شود.سبزیجاتی مثل اسفناج، کلم، کدو تنبل، طالبی، انبه، فلفل و  زردآلو حاوی بتاکاروتن هستند. سلنیوم را هم می‌توان در نان و غلات سبوس‌دار و غذاهای دریایی یافت.همچنین ویتامین C آنتی‌اکسیدان دیگری است که می‌تواند به دفع سربی که با هوای آلوده وارد بدن ما شده کمک کند که از منابع آن می‌توان به انواع مرکبات، کلم‌ها، طالبی و خربزه، فلفل دلمه‌‌ای، اسفناج، سیب‌زمینی و شلغم اشاره کرد. در آخر نوشیدن آب کافی، کاهش مصرف فست‌فودها و نمک نیز فراموش نشود.



3 خاصیت فوق‌العاده آب چغندر

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

آب چغندر قدرت عضلانی بیماران قلبی را بهبود می‌بخشد، فشار خون را کاهش می‌دهد و به تناسب اندام کمک می‌کند.


آب چغندر و افزایش قدرت عضلانی بیماران قلبی
آب‌چغندر حاوی غلظت بالایی از نیترات است و می‌تواند به افزایش قدرت عضلات بیماران قلبی کمک کند. نیترات‌ها طی فرآیندی در بدن به اکسید نیتریت تبدیل می‌شوند که در کمک به شل شدن دیواره رگ‌های خونی و بهبود سوخت و ساز بدن نقش مهمی دارند. تحقیقات نشان داده است که نیترات موجود در چغندر و سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج، عملکرد عضلانی افراد به ویژه ورزشکاران و دوچرخه‌سواران را افزایش می‌دهد.

قدرت بدنی شاخص مهمی برای نوع عملکرد افراد است؛ خواه نارسایی قلبی یا سرطان داشته باشند یا هر بیماری دیگری. به‌طور کلی هرچه فرد از لحاظ جسمی قدرتمندتر باشد زندگی طولانی‌تری خواهد داشت. از سن خاصی به بعد، به ازای هر یک سال، یک درصد از قدرت عملکرد ماهیچه و عضلات بدن کاسته می‌شود. امید است یافته‌های این مطالعه بتواند در به تعویق انداختن ضعف و سستی ماهیچه‌ها ناشی از کهولت سن مؤثر باشد.

آب چغندر و کاهش فشار خون
طی بررسی اخیر در آمریکا که در ژورنال فشار خون به چاپ رسیده است، نوشیدن روزانه یک فنجان آب چغندر می‌تواند موجب کاهش فشارخون شود.آب چغندر محتوی 2 گرم نیترات رژیمی است. نیترات در بدن ابتدا به نیتریت و سپس نیتریک اکسید خون تبدیل می‌شود. نیتریک اکسید گازی است که موجب گشادی عروق خونی می‌شود و به جریان خون کمک می‌کند.افراد با فشار خون بالا در صورت مصرف 250 میلی‌لیتر آب چغندر (معادل یک لیوان) می‌توانند فشارخون خود را تا 10 میلی‌متر جیوه کاهش دهند ، امید است که با افزودن سبزیجات با نیترات بالا مثل یک واحد سبزیجات برگ سبز یا چغندر به رژیم غذایی افراد سبب ارتقای سطح سلامت قلب و عروق شویم.

آب چغندر و تناسب اندام
برای آنکه ورزش کردن نتیجه مثبتی داشته باشد، لازم است مصرف این نوشیدنی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.مصرف آب چغندر کمک می‌کند تا ورزش کردن برای افراد مؤثرتر بشود.نیترات موجود در آب چغندر در بدن به اکسید نیتریت تبدیل می‌شود، که این مولکول قادر است رگ‌های خونی را گشاد کرده و جریان خون را افزایش دهد.این نوشیدنی شگفت‌انگیز کار قلب را سبک کرده و میزان O2 تحویلی را بالا می‌برد، با این حرکت می‌توانید پیش از آن که خسته شوید میزان فعالیت بالایی داشته باشید.



7 دلیل عالی برای خوردن ماهی

خواص غذایی ماهی بسیار است اما برخی افراد هم هستند که تمایلی به خوردن آن ندارند. اگر شما هم جزو این افرادید، بهتر است با چند اثر بی‌نظیر آن آشنا شوید؛ شاید برای حفظ سلامت خودتان هم که شده، ‌خودتان را قانع کردید که از این پس به خوردن ماهی رو آورید.

1- قلبی مقاوم و سالم

به همه افراد توصیه می‌شود حداقل 2 بار در هفته ماهی و دیگر خوراکی‌های دریایی میل کنند زیرا مقادیر بالای امگا 3 موجود در آن موجب تقویت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. اسیدهای چرب امگا 3 برای بدن ضروری هستند و اگرچه در بدن ساخته نمی‌شوند اما برای عملکرد مطلوب اندام‌ها لازمند. این چربی‌ها همچنین خطر ابتلا به پرفشاری خون، افزایش کلسترول، تری گلیسرید و... را نیز کاهش می‌دهند.

2- کاهش قند خون
دیابتی‌ها باید ماهی را به عنوان یکی از غذاهای اصلی خود در نظر بگیرند زیرا علاوه بر تامین نیازهای غذایی می‌تواند به کنترل مقدار قند موجود در خوراکی‌ها کمک کند. البته توصیه می‌شود این افراد از ماهی‌های سرشار از جیوه مانند انواع وحشی پرهیز کنند زیرا عامل پیشرفت دیابت نوع 2 محسوب می‌شود. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که امگا 3 با منشا دریایی تاثیر قابل توجهی برای مقابله با دیابت و عدم تحمل گلوکز است زیرا باعث می‌شود سلول‌ها نسبت به انسولین حساستر شوند که همین حالت باعث کاهش قند خون می‌شود. به افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نیز توصیه می‌شود 3 بار در هفته ماهی میل کنند.

3- تضمین استحکام استخوان‌ها
با افزایش سن، حجم استخوان‌ها کاهش می‌یابد و بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان بروز می‌کنند. برای مقابله با این مشکلات بدن نیاز به دو ماده معدنی مکمل و اساسی یعنی کلسیم و فسفر دارد که بخش مهمی از استخوان‌ها را شامل می‌شوند. ماهی بخصوص ماهی روغن، کپور و آزاد منبعی غنی از فسفر محسوب می‌شوند و به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کنند.

4- تقویت ضریب هوشی
یکی از نتایج تعجب آور تحقیقات این است که مصرف منظم ماهی در نوجوانان موجب افزایش ضریب هوشی می‌شود. تا مدت‌ها پیش تصور می‌شد که این تاثیر به خاطر وجود فسفر ماهی است. گرچه اجزای مغز به طور اساسی از فسفر تشکیل شده‌اند اما عملکرد این نمک معدنی روی قشر خاکستری همچنان مورد بررسی است. اما بدن معمولا دچار کمبود اسیدهای چرب امگا 3 است که عملکرد‌ها و فواید بسیار دارند. این چربی‌ها همچنین نقش اساسی در پیشگیری از تحلیل‌های‌شناختی دارند. جالب است بدانید فسفر در بدن به شکل فسفات پتاسیم، سدیم یا کلسیم وجود دارد و بخش قابل توجهی از تجمع آن در استخوان‌های بدن است.

5- تاخیر در بروز چین و چروک‌ها
پیر شدن پوست که چین و چروک‌ها علائم آن هستند در نتیجه عدم تعادل بین تولید رادیکال‌های آزاد و دریافت آنتی اکسیدان‌ها بروز می‌کند. رادیکال‌های آزاد به مقدار خیلی زیاد پیر شدن سلول‌ها را تسریع می‌کنند و مقدار بسیار کم آنتی اکسیدان‌ها نمی‌توانند با عملکرد آن‌ها مقابله کنند.مصرف ماهی علاوه بر تامین امگا 3 برای کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی با خاصیت آنتی اکسیدانی مانند ویتامین A، E، سلنیوم و روی را نیز به بدن می‌رساند.

6- تسریع شیردهی
ماهی حاوی ترکیباتی است که برای رشد مطلوب کودک عالی است. مصرف ماهی برای بهبود شیردهی به مادران جوان توصیه می‌شود. همچنین در دوران بارداری نیز مفید است زیرا خطر تولد زود هنگام جنین را کاهش می‌دهد. البته باید توجه داشت که ماهی‌های وحشی مانند آزاد و تن حاوی جیوه هستند که برای کودک مضر است. به علاوه باید از مصرف غذاهایی که با ماهی خام تهیه می‌شود نیز اجتناب کرد.

7- از همه مهمتر: حفظ سلامتی
ماهی می‌تواند با دردهای معمول روزمره مقابله کند زیرا این غذای دریایی، خواص ضد التهابی دارد. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که روغن ماهی قدرت بهبود بیماری‌ها را در خود دارد. در واقع مصرف منظم این روغن لنفوسیت‌های B را تقویت می‌کند که مسئول مقابله با تهاجمات ویروس‌ها و باکتری هاست. همچنین موجب احساس سرزندگی و تحرک به خاطر ویتامین‌های B، D و فسفر موجود در آن می‌شود.

کدام بیماران نمی‌توانند روزه بگیرند؟

 بیماران باید برای روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنند. وی در خصوص بیماران دیابتی اظهار کرد: بیمارانی که قصد روزه‌داری دارند باید سه - چهار روز پیش از شروع ماه رمضان قند خون خود را کنترل کنند و تا پیش از سحر و افطار قند خونشان زیر ۱۳۰ و دو ساعت پس از آن زیر ۱۸۰ باشد.نارسایی مزمن کلیه به پنج مرحله تقسیم می‌شوند؛ بیمارانی که در مراحل اول تا سوم بیماری قرار دارند، علایم نارسایی کلیه در آنان بسیار خفیف است و حتی بسیاری از این مبتلایان از ابتلای خود به این بیماری آگاهی ندارند. این بیماران منعی برای روزه‌داری ندارند، مگر اینکه روزه گرفتن موجب تشدید نارسایی کلیه آنها شود.

ابتلای مبتلایان به نارسایی کلیه به بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون، موجب می‌شود که آنها برای روزه‌داری محدودیت داشته باشند، این دسته از بیماران باید با مشورت با پزشک معالج خود، اقدام به روزه گرفتن کنند.هموفیلی یک بیماری ژنتیک است که مبتلایان به آن دچار اختلال انعقاد خون هستند. بدن مبتلایان به هموفیلی با این بیماری سازگار شده است و این افراد منعی برای روزه‌داری ندارند، چون روزه گرفتن موجب افزایش اختلال انعقادی آنها نمی‌شود؛ البته بیمارانی که سابقه اختلالات و خونریزی‌های گوارشی دارند، باید پس از مشورت پزشک اقدام به روزه‌داری کنند.

مبتلایان به ام اس که بیماری‌شان عود کرده و در حال مصرف کورتون هستند، نباید روزه بگیرند. علاوه بر آن بیمارانی که نیازمند مصرف داروهای خوراکی هستند یا پس از تزریق آمپول‌ دچار علائمی مانند تب و بدن درد می‌شوند و برای کاهش این علائم باید داروی خوراکی مصرف کنند، مجاز به روزه‌داری نیستند.مبتلایان به ام اس که بیماری آنان با گرسنگی عود می‌کند نیز اجازه روزه‌داری ندارند. اما بیمارانی که علائم بیماریشان خاموش است و برای کنترل آن به مصرف مستمر داروهای خوراکی نیاز ندارند، می‌توانند پس از مشورت با پزشک خود روزه بگیرند. البته اگر علائم بیماری این دسته از بیماران به علت گرسنگی شروع یا تشدید شود، آنان نیز نباید روزه بگیرند.مبتلایان به تالاسمی ماژور به علت شرایط متابولیک خود توانایی روزه‌داری ندارند چون بدنشان نمی‌تواند گلیکوژن کافی در کبد ذخیره کند.

مبتلایان به آنمی داسی شکل نیز وضعیت مشابه مبتلایان به تالاسمی ماژور را دارند و شرایط خون‌رسانی‌شان ایده‌آل نیست. این بیماران هم باید پس از مشورت با پزشک، اقدام به روزه‌داری کنند.مبتلایان به تالاسمی مینور افراد سالم تلقی می‌شوند و روزه‌داری برای آنها منعی ندارد. البته آنها در شرایطی مجاز به انجام این کار هستند که به بیماری مبتلا نباشند تا موجب ایجاد محدودیت در روزه‌داری آنها شود.یماران ریوی به خصوص آنهایی که شغل‌شان ایجاب می‌کند که در محیط باز فعالیت کنند و گرما و به خصوص روزهای بلند تابستان، بدن آنها را دچار کم آبی می‌کند، بهتر است روزه نگیرند.

بیماران دچار آسم و برونشیت مزمن با غلیظ شدن خلط بیماری‌شان تشدید می‌شود، این بیماران چنانچه مایعات کافی در طول روز مصرف نکنند این کم آبی به علاوه گرمی هوا بر شدت بیماری‌شان می‌افزاید.در آستانه ماه رمضان همواره سوال می‌شود آیا افرادی که از عینک استفاده می‌کنند، نباید روزه بگیرند و آیا روزه‌داری موجب ضعیف‌تر شدن چشم‌های آنها و بالا رفتن شماره عینک می‌شود و شاید دلیل این پرسش از آنجا ناشی شود که مردم عیوب انکساری چشم که برای اصلاح آن از عینک کمک می‌گیرند را نمی‌شناسند.

تاکنون هیچ مدرکی که ثابت کند روزه‌داری موجب می‌شود مشکلات انکساری چشم بیشتر شود یا شماره عینک شما تغییر کند، وجود ندارد، تنها یک مورد منع روزه‌داری از سوی متخصصان چشم تاکید می‌شود و آن هم مبتلایان به آب سیاه یا گلوکوم است. از آنجاکه فشار داخل چشم این بیماران بالاست، اگر روزه بگیرند، در هنگام افطار که مایعات مصرف می‌کنند و به اصطلاح روزه را افطار می‌کنند، به یکباره فشار مضاعفی به آنها وارد می‌شود که خطرناک است.در سه ماهه نخست بارداری، اصلا جایز نیست که خانم‌ها، روزه بگیرند چون سلول‌های حیاتی بدن جنین در حال رشد بوده و نیازمند تغذیه از خون مادر است.

روزه‌داری در این مورد بر عهده خود مادران است، اما قطعا برای افزایش شیر، مادران باید در طی روز مایعات مصرف کنند و میوه و سبزی در وعده‌های غذایی خود بگنجانند تا بتوانند کودک‌شان را از نعمت شیر خود برخوردار کنند. به هر حال مسلم آن است که روزه از حجم شیر مادران می‌کاهد.به طور کلی مبتلایان به مشکلات دریچه‌ای قلب نیز منع روزه‌داری ندارند، اما باید با پزشک خود مشورت کنند. شاید ابتلای آنها به برخی بیماری‌های همراه یا شرایط خاص سنی یا جسمی‌شان نیازمند بررسی و حتی منع روزه‌داری شود.

گروهی از بیماران که فشارخون‌های کنترل نشده دارند، نباید روزه بگیرند. هرگونه تغییری در حجم خون و شرایط فیزیکی بدن موجب عدم تعادل آب و الکترولیت‌ها در خون و برهم خوردن فشارخون می‌شود و این بیماران منع روزه‌داری دارند. بیمارانی که به دلیل تنگی رگ‌های قلبی تحت عمل آنژیوپلاستی قرار گرفته یا جراحی قلب شدند و در حال حاضر هیچ مشکلی ندارند و تحت کنترل پزشک هستند، با اینکه منع روزه‌داری ندارند اما باید حتما درباره انجام این فریضه با پزشک خود صحبت کنند و توصیه‌های مصرف دارو یا رژیم خاص خود را در طول ماه مبارک رمضان جدی و پیگیر دنبال کنند.زخم های فعال دستگاه گوارش شامل زخم معده و زخم اثنی عشر، بیمارانی که به تازگی آندوسکوپی کرده‌اند و تشخیص زخم معده داده شده، باید از روزه گرفتن بپرهیزید.

 بیماران کبدی که تحت درمان هستند و علایم پیشرفته کبدی ندارند، می‌توانند با نظر پزشک داروهای خود را تنظیم کرده و روزه بگیرند، اما بیمارانی که به نارسایی کبد یا مشکلات کبدی به همراه تورم بدن دچارند و تنظیم پروتئین بدن و دیگر فاکتورهای حیاتی آنها از طریق داروها تحت کنترل درآمده است، هرگز نباید روزه بگیرند.کسانی که به یبوست مزمن دچارند نباید روزه بگیرند؛ چرا که کم آبی بدن یبوست را تشدید می‌کند. اما اگر تمایل دارند روزه بگیرند برای جلوگیری از مشکل جدی‌تر، حجم مواد فیبری مانند میوه و سبزی‌ها را در وعده غذایی خود بیشتر کرده و در طول شبانه روز ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات بنوشند.

به طور معمول افراد زیادی هستند که علایم برگشت اسید، حالت ترش کردن، سوزش سردل و بدمزه شدن دهان را تا به حال تجربه کرده‌اند و این افراد به طور عمده در اثر خالی ماندن معده‌شان و ترشح اسید معده، علایم‌شان تشدید می‌شود. آنهایی که کلیه‌هایشان مکررا سنگ‌سازی می‌کند و سابقه چند نوبت سنگ‌سازی دارند یا در حال حاضر سنگ دارند، باید در طول روز مقادیر زیادی آب بنوشند تا سنگ‌شان بزرگ نشود.کسانی که پیوند کلیه شده‌اند و هنوز یکسال از موعد پیوند آنها نگذشته است، نباید روزه بگیرند. اما چنانچه اگر یکسال از پیوند گذشته باشد و هیچ مشکلی نداشته باشند، شاید بتوانند با نظر پزشک روزه بگیرند.دیالیزی‌ها اصلا نباید روزه بگیرند؛ چرا که این دسته از بیماران مانند دیگر گروه‌ها به مایعات کافی در طول روز نیاز دارند.

راهکارهایی برای افزایش عمر

افرادی که این عادات و ویژگی ها را در زندگی خود دارند نسبت به دیگران طول عمر بیشتری می کنند که توصیه می کنیم در این مطلب با برخی از آنان آشنا شوید.زندگی سختی های زیادی دارد و همه ما برای داشتن یک زندگی شاد تلاش می کنیم. اما شاد بودن یک طرف آن است. برای این که شاد بودن را در کنار طول عمر زیاد داشته باشیم، چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟،اگر این نشانه ها را دارید، شما طول عمر زیاد و زندگی شادی خواهید داشت.


ورزش
ورزش منظم برای سلامتی شما مفید است. بهتر است به دنبال ورزشی باشید که به آن علاقه دارید و برای سن و شخصیت شما مناسب است.


استراحت کافی

مطمئنا همه ما از خوابیدن لذت می بریم.خواب برای سلامت افراد ضروری است. بزرگسالان به حدود 8 ساعت خواب در شبانه روز احتیاج دارند.


غذای سالم ومتعادل
همه ما به تغذیه مناسب احتیاج داریم. آنچه ما مصرف می کنیم بر ظاهر بیرونی و احساس درونی مان تاثیرگذار است. برخی مواد غذایی بر طول عمر بیشتر و شادی افراد موثر است. بنابراین در انتخاب مواد غذایی خود محتاط باشید.پرخوری مشکل بسیاری از افراد است. بشقاب های بزرگ باعث می شوند که شما غذای بیشتری برای خود بریزید و آن را تا انتها بخورید. پرخوری به بدن شما آسیب می رساند و منجر به اضافه وزن نیز می شود. به محض این که احساس سیری کردید، از غذا خوردن دست بکشید تا بدن تان نیز از شما ممنون باشد.


مبارزه با استرس
در زندگی پر مشغله امروزی، فرار از استرس تقریبا غیرممکن است. عدم اعتماد به نفس موجب استرس و استرس نیز منجر به بیماری های گوناگون می شود. با برنامه ریزی دقیق برای کارهای خود، زندگی شادتری خواهید داشت.


مراقبت
استراحت و مراقبه به شما احساس آرامش و شادی می دهد. چرت زدن، کتاب خواندن، دوش گرفتن و… عصبانیت، افسردگی، درد و استرس را از شما دور می کند. اگر در زندگی احساس آرامش داشته باشید، زندگی طولانی و شادتری خواهید داشت.


خندیدن
خنده نشانه شادی است اما فواید بسیاری برای سلامتی شما نیز دارد. خندیدن از افسردگی و بیماری های قلبی جلوگیری می کند و موجب آزاد کردن اندورفین (مسکن‌های طبیعی بدن) می شود. بنابراین زیاد بخندید تا زندگی طولانی و شادتری داشته باشید.


ازدواج
ازدواج موفق بر سلامت و طول عمر شما تاثیر مثبتی دارد.  داشتن رابطه زناشویی بر تعداد سال های زندگی شما می افزاید. اگر ازدواج نکرده اید، در گروه های اجتماعی شرکت کنید. هر رابطه نزدیکی که با دیگران برقرار می کنید در بهبود حال شما موثر خواهد بود.


بچه دار شدن
معمولا افرادی که صاحب فرزند هستند، فکر می کنند طول عمر کمتری خواهند داشت اما برعکس این موضوع صحت دارد. مطالعات نشان داده که این افراد طول عمر بیشتری نسبت به دیگران دارند. هر چه تعداد فرزند بیشتر باشند، تعداد سال های اضافه شده به سن شما نیز بیشتر می شود.


رفتار خوب
شاید این مورد به ظاهر، ضروری به نظر نرسد اما در واقع اگر در زندگی روزمره خود مثبت باشید، طول عمر بیشتری خواهید داشت. رفتارهای خوب مانند بخشش و قدردانی 7 سال به طول عمر شما خواهد افزود.


بهداشت فردی
راههای زیادی برای مراقبت از خود، مانند شستن دست ها، مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و حمام منظم، وجود دارد. با رعایت کردن آنها خطر ابتلا به بیماری های گوناگون را در خود کاهش دهید.


 کمک به دیگران
کمک کردن به افراد، یکی از راههای رسیدن به طول عمر و شادی بیشتر است.


هر صبح با انگیزه از خواب بیدار می شوید
افرادی که هر صبح با دلیل از خواب بیدار می شوند، برای زندگی خود انگیزه دارند. هدفمندی زندگی به افزایش طول عمر و شادی بیشتر افراد کمک می کند.


نوشیدن چای و قهوه
پس از آب، چای و قهوه رایج ترین نوشیدنی میان افراد است. چای و قهوه منبع خوبی از کافئین و آنتی اکسیدان ها هستند. مطالعات نشان می دهد که مصرف متعادل این نوشیدنی ها طول عمر را افزایش می دهد، به خصوص چای سبز که برای سلامت شما بسیار مفید است.

علت اصلی بروز سکته قلبی در جوانان

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


علت سکته قلبی در جوانان http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

مصرف بی رویه فست فودها موجب افزایش آمار ابتلای جوانان به سکته قلبی شده است.کم تحرکی، سیگار، آلودگی‌ها و استرس‌های محیطی از دیگر عوامل بروز سکته قلبی در جوانان است. بیماری عروق کرونر یا اپیدمی قلب یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در کشور می باشد که سن ابتلا به این بیماری در کشور در مقایسه با کشورهای اروپایی 8 تا 10 سال پایین‌تر است.دیابت، فشار خون و استفاده از غذاهایی که باعث چربی اشباع شده در بدن می‌شوند همچون فست فودها و استفاده مکرر از سرخ کردنی‌ها که در آنها روغن جامد استفاده شده است از عوامل ابتلا به سکته قلبی هستند.

مصرف غذاهای پرکالری و استفاده از رژیم غذایی که در آن فیبر کافی وجود ندارد نیز موجب افزایش خطر ابتلا به سکته قلبی یا عروق کرونر می‌شود.  استفاده از رژیم‌های غذایی کم چربی و کاهش کلسترول خون، ورزش کردن و ترک سیگار خطر بروز حمله قلبی را در جوانان کاهش می‌دهد. بیماری عروق کرونر در بعضی افراد به صورت مادرزادی وجود دارد. بعضی افراد جوان نیز مستعد بروز حمله قلبی هستند که علائم آن نامنظمی در تپش قلب است.  گاه ابتلا به بیماری ارثی چربی خون، موجب بروز اختلال کبدی در فرد می‌شود که علائم آن، چربی خون بالا در سنین پایین است که باعث بروز تنگی عروق کرونر شده و خطر بروز سکته قلبی را افزایش می‌دهد.