کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

عوامل تاثیر گذار در امر خود- مراقبتی

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


خودمراقبتی http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

خود- مراقبتی یعنی چه؟ خود- مراقبتی عبارت است از مراقبت فرد از خویش در جهت سلامتی؛ از مسواک زدن دندان‌ها گرفته تا خوردن دارو به هنگام ابتلا به سرماخوردگی و یا انجام حرکات ورزشی در خانه.خود- مراقبتی می تواند به معنای ادامه فعالیت با انجام چیزهایی باشد که برای شما مهم است؛ مثل: باغبانی، دیدار دوستان و خویشان، رفتن به مسافرت، یا اشتغال به کار. به عبارتی، خود- مراقبتی یعنی توجه به آنچه توانایی و تمایل انجام آن را دارید، نه آنچه در توانتان نیست.چنانچه از حوزه های مرتبط با خود- مراقبتی آگاه باشید، خودتان تاکید بیشتری بر روی آنها داشته و می توانید به تدریج به این کار اقدام نمایید. بعلاوه با استفاده از ابزار آموزش خود- مراقبتی به دانش آموزان، می‌توان سبب افزایش سلامت آنان در حوزه های جسمی، هیجانی و عاطفی، روحی، ارتباطی، و کار/ مدرسه در حال حاضر و آینده شد.پرداختن به ورزش و فعالیت از اهداف مورد نظر در این حوزه است که منجر به حفظ سلامت جسمی، کاهش استرس، بالا رفتن میزان آرامش و خونسردی، و مدیریت برخی موقعیت های عاطفی چالش برانگیز (از جمله موقعیت های کاری) در زندگی افراد می گردد.

بهبود روابط و افزایش شبکه‌های اجتماعی از عوامل تاثیر گذار دیگر در امر خود- مراقبتی است.توجه به تغذیه افراد یکی دیگر از شیوه‌های مهم حفظ و ارتقاء سلامت جسمی افراد جامعه می باشد. با گنجاندن این بخش در مراکز مشاوره بهداشت عمومی می توان به ارزیابی و بهبود عادات غذایی خانواده‌ها پرداخته و توصیه هایی دررابطه با هرم غذایی و نمونه های مناسب تغذیه و پیگیری آنها در خانواده‌ها پرداخت.شریل ریچاردسون در کتاب خود تحت عنوان «هنر مراقبت از خود» می نویسد: «طی سالها تجربه طولانی کار سخت با مردان و زنان دیگر، دریافتم که وقتی با تامل و دقت بیشتری از خود مراقبت می کنیم، طبیعتا شیوه های موثرتر و بهتری در جهت سلامت خانواده، دوستان، و دنیای اطراف خود در پیش خواهیم گرفت.»

سه مولفه اصلی مراقبت یا به عبارت دیگر کمک به خود عبارتند از: خود- مراقبتی جسمی، عاطفی/هیجانی، روحی یا معنوی. از نظر جسمی، خیلی ساده می توان با انجام چند حرکت ورزشی، کششی، پیاده روی و یا حتی رقصیدن به خود کمک کرد. داشتن تغذیه مناسب نیزکار سختی نیست؛ فقط کافی است برای خود آشپزی کنید؛ برای خودتان وقت بگذارید نه آنکه ساده ترین و سریعترین چیزی که از دستتان برمیاید را بخورید تا فقط خود را سیر کرده باشید. از رنگ های روشن استفاده کنید و به هنگام بیماری به پزشک مراجعه کنید.
http://ts2.mm.bing.net/th?id=HN.608046878286938298&pid=1.7

از نظر عاطفی و هیجانی ساده‌ترین راه آن است که با خود مهربان باشید و خودتان را ببخشید. بعد از هر سه بار گفتن «من باید»، به خود بگویید «نه» دیگر بس است. از خود انتظارات منطقی داشته باشید. این بدین معنا نیست که انگیزه نداشته باشید و سخت کار نکنید. نکته اینجاست که کار کردن باید ما را قوی کند، نه شکننده. برای نیازهای خود محدودیت قایل شوید. افرادی را برای معاشرت انتخاب کنید که بتوانید با آنها بخندید، پیتزا بخورید، در مواقع بحرانی بتوانید با آنها جدی صحبت کنید.دوستانی را انتخاب کنید که به شما احترام می گذارند و از شما انتظار ندارند که هر کاری را انجام دهید تا رابطه دوستی‌تان خدشه دار نشود. زمانی را برای تفریح خود اختصاص دهید، دوستانی برای تقسیم این لحظات برای خود داشته باشید و گاهی نیز از تنهایی خود لذت ببرید. اگر ایده‌ای در این زمینه به ذهن تان نمی رسد، به چیزهایی که در بچگی دوست داشتید و مدتهاست آنها را فراموش کرده اید فکر کنید. مثلا نقاشی، طراحی، و یا حتی می‌توانید میخ و چکش را بردارید و چیزی بسازید.

و دست آخر، به روح و روان خود توجه کنید. هرآنچه شما را از نظر روحی و معنوی ارضا می کند؛ نماز، مراقبه، توجه به خویش و هرآنچه به روح و باور شما ارتباط پیدا می کند را انجام دهید. افراد همفکر خویش را پیدا کنید، درباره خود فکر کنید و ارزش ها و اولویت های خود را بشناسید، کتاب هایی در این رابطه بخوانید و با دیگران درباره آن به بحث و گفتگو بنشینید تا خود و دنیای درونتان را عمیق تر دریابید. تا آنجا که از دستتان برمی‌آید به دیگران کمک کنید.هرگاه احساس کردید از زندگی خسته شده اید، به این بیندیشید که چه وقت، کجا، چرا و چگونه این اتفاق افتاده است؟ همانجاست که باید به این موضوع فکر کنید که چگونه می توانید از خود مراقبت کنید. برای آنکه بهتر بتوانید به این امر واقف شوید به این سوال کلیدی پاسخ دهید:

بیشترین حقی که در حال برای خود قایل هستم چیست؟
چه حقی را کمتر برای خود قایلم؟
در حال حاضر چه چیزی می خواهم؟
به چه دلیل آن را می خواهم؟
چه چیزی یا چه کسی باعث شده تا نسبت به زندگی بی میل شوم و دلیل آن را چه می بینم؟
بیشتر از همه چه چیزی مرا رنج می دهد؟
در پاسخ به خود نگویید: «احساس می کنم از زندگی خسته شده ام زیرا هیچ زمانی برای خودم ندارم.» به سوالات دقیق تر پاسخ دهید. مثلا بگویید: «احساس می کنم دست تنها هستم، زمانی که بی وقفه برای همسر و فرزندانم صرف می‌کنم، به من اجازه انجام هیچ کاری مثل خواندن رمان، خوردن نهار با دوستانم یا حتی یک دوش گرفتن ساده را نمی دهد.»

گاهی برخی از ما باورهای غلطی در این باره داریم که سبب می شود به خود بی توجهی کنیم. مثلا گاهی توجه به خود را خودخواهی می پنداریم. یادمان باشد اول باید دم دست خودمان باشیم تا بتوانیم به دیگران کمک کنیم. وقتی به دیگران زیاد توجه می کنیم و در واقع به آنها فرصت انجام کارهای خودشان را نمی دهیم، به آنها این فرصت را نیز نمی دهیم تا یاد بگیرند چگونه از خود مراقبت کنند.

باور غلط دیگری که غالبا می شنویم این است: «اصلا وقت نمی کنم به خودم توجه کنم!» یک فرد بالغ به خوبی می داند که پس از انجام یکسری فعالیت ها حتما باید زمانی را به شارژ نمودن باتری خویش اختصاص دهد. کارشناسان مدیریت زمان و برنامه ریزی زندگی، همیشه توصیه می کنند که خود- مراقبتی باید بخشی از برنامه زندگی شما باشد، درست مثل سایر برنامه های کلاسی یا کاری.باور غلط دیگر هنگامی پیش میاید که تصور می کنیم وقتی بقیه خواب هستند، بهترین زمان برای دیدن فیلم، خوردن چیپس و خوش گذرانی است. اما با این عادت های شبانه تنها ناراحتی معده، کمخوابی، اضافه وزن، خواب ماندن صبح، و احساس کسالت و بی نشاطی روز بعد نصمیبمان می شود.«مگر می توان به تنهایی این کار را انجام داد؟» این هم یک باور غلط دیگر است. گرچه این کار به صورت گروهی نتیجه بهتری دارد اما گاهی برخی کارها باید به تنهایی انجام گیرند.


کرونا یابیماری مرس MERS-CoV


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


کلیات بیماری کرونا http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

ویروس کرونا از دسته ویروس های سرماخوردگی محسوب می شود و بسیار شایع است اما ویروسی که در حال حاضر تحت عنوان MERS-CoV شناخته می شود، نوعی از ویروس کرونا است که با انواع قبلی متفاوت بوده و ایجاد بیماری های شدید تنفسی و گوارشی می کند.گر چه موارد بروز ویروس جدید از حدود یک سال و نیم پیش در منطقه خاورمیانه بخصوص عربستان سعودی و به دنبال آن در کشورهای امارات، قطر، اردن، کویت و عمان مشاهده شد، اما هم چنین تعداد موارد بروز عفونت در عربستان سعودی به مراتب بیشتر از سایر کشورها بود.ویروس«کرونا» به عنوان عامل این بیماری به سیستم تنفسی حمله می‌کند و به تدریج این سیستم را از کار می‌اندازد و از علائم این بیماری می‌توان به سرفه، تب شدید که به التهاب ریه و نارسایی کلیه منجر می‌شود، اشاره کرد ،اما تاکنون واکسنی برای جلوگیری از ابتلای به آن ساخته نشده است.

ویروس‌ کرونا، ویروسی‌ که اکثر افراد در طول زندگی‌شان به آن مبتلا می‌شوند.ویروس‌های انسانی کرونا معمولا منجر به بیماری‌های خفیف تا نیمه شدید شبکه تنفسی فوقانی می‌شوند.ویروس‌های کرونا به‌خاطر تیغ‌های تاج مانند روی سطح آنها به این نام شناخته شده‌اند و سه زیر گروه اصلی برای ویروس‌ها وجود دارد، با عنوان‌«آلفا، بتا، گاما» و یک گروه چهارم که به تازگی بوجود آمده، با عنوان «دلتا».ویروس‌های کرونا، ویروس‌هایی هستند که اکثر افراد در طول زندگیشان به آن مبتلا می‌شوند. ویروس‌های انسانی کرونا معمولا منجر به بیماری‌های خفیف تا نیمه شدید شبکه تنفسی فوقانی می‌شوند.ویروس‌های کرونا بخاطر تیغ‌های تاج مانند روی سطح آنها به این نام شناخته شده‌اند و سه زیر گروه اصلی برای ویروس‌های کورونا وجود دارد، با عنوان‌های«آلفا، بتا، گاما» و یک گروه چهارم که به تازگی بوجود آمده، با عنوان«دلتا».

ویروس‌های کرونا برای اولین بار در اواسط دهه 60 شناسایی شدند. پنج ویروس کورونا که می‌تواند افراد را مبتلا کند، عبارتند از: ویروس کورونای آلفا 229E، NL63 و ویروس کرونای بتا OC43، HKU1 و SARS-CAV. ویروس کورونا می‌تواند به سندرم تنفسی حاد منجر شود.ویروس‌های کرونا ممکن است حیوانات را نیز مبتلا کند، اکثر این ویروس‌های کرونا معمولا تنها یک گونه جانور را مبتلا می‌کنند ازجمله میمون‌ها، گربه‌های هیمالیایی، سگ‌های راکون، گربه‌ها، سگ‌ها و جوندگان.

http://www.qudsonline.ir/Images/News/Smal_Pic/9-3-1393/IMAGE635371203576060886.jpg

مطالعات نشان می دهد ابتلا به موارد شدید این عفونت در یک سوم موارد منجر به مرگ می شود، موارد شدید ابتلا و مرگ ناشی از این عفونت بیشتر در گروه های پرخطر که دارای یک بیماری زمینه ای نظیر دیابت شدید کنترل نشده، فشار خون بالا، بیماری های قلبی-ریوی شدید و مزمن، نارسایی کلیه، سرطان و سایر بیماریهای خونی شدید،هستند و یا از بیماریها و درمان هایی که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود رنج می برند ، مشاهده می شود.
موارد ابتلا در دنیادر حال حاضر موارد ابتلا به این بیماری در کشورهای ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، یونان، هلند، عربستان، امارات متحده عربی، قطر، اردن، عمان، کویت، مصر، یمن، لبنان، تونس، مالزی و فیلیپین گزارش شده است. همچنین تا کنون 672 نفر در 18 کشور جهان مبتلا به این بیماری شده اند که از این تعداد 207 نفر فوت کرده اند ونیزبروز این بیماری در کشور عربستان 562موردبوده است که ازاین تعداد هم 186 مورد مرگ گزارش گردیده است .

توصیه های بهداشتی
 منبع این بیماری بر اساس آنچه که تاکنون معلوم شده، شتر بوده است، اما هنوز نقش سایر حیوانات معلوم نیست و راههای انتقال بیماری نیز به صورت قطعی مشخص نشده است.چون تماس خیلی نزدیک با شتر، استفاده از لبنیات پاستوریزه نشده بخصوص شیر و خوردن گوشت خوب پخته نشده شتر ممکن است سبب بروزاین بیماری شود بنابراین باید در این خصوص احتیاط کرد . این بیماری در مواردی از طریق فرد مبتلا باعث انتقال به دیگران به خصوص اطرافیان نزدیک و کادر درمانی که وظیفه مراقبت از بیماران را دارند، منتقل می شود. این موارد به خصوص هنگامی رخ می دهد که هنوز ابتلا به بیماری قطعی نشده و کادر درمانی رعایت نکات حفاظت از خود را نکرده باشند.
 گرچه در موارد بروز این بیماری به صورت خفیف بهتر است بیمار در منزل تحت مراقبت قرار گیرد اما در موارد شدید و توام با اختلال تنفسی باید فرد حتما در بیمارستان بستری و در شرایط ایزوله مراقبت شود.اگر نکات ضروری مراقبت از بیمار مبتلا به کرو نا ویروس رعایت شود مراقبت در منزل در موارد بروز خفیف بیماری به مراتب بهتر از مراقبت در بیمارستان است و احتمال انتقال بیماری را کمتر می کند.  بهتر است وظیفه مراقبت از بیمار در منزل تنها به یک نفر سپرده شود و بقیه اطرافیان در صورت امکان از رفت و آمد به اتاق بیمار خودداری کرده و یا فاصله حداقل یک متر را هنگام تماس با بیمار رعایت کنند.
همچنین فردی که مراقبت از بیمار را بعهده دارد، نباید از گروه افراد پرخطر باشد . به باور او شستشوی دستها بخصوص قبل از تماس با بیمار و بعد از تماس با او اجباری بوده و اهمیت بسیاری در جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران دارد. سطوح داخل اتاق بیمار لازم است روزانه ضدعفونی و تمیز شود،  مدفوع و ادرار بیمار می تواند برای دیگران آلوده کننده باشد. او هم چنین یاد آوری کرد بیمار نیز باید به دقت نکات بهداشتی را در این رابطه رعایت کرده و دستهای خود را به طور مرتب شستشو دهد.

در صورت ابتلا چه باید بکنیم؟

اگر در اثر ویروس‌های انسانی بیمار شده‌اید، می‌توانید مانع ابتلای دیگران به این بیماری شوید: هنگامی که بیمار هستید، در خانه بمانید، از تماس نزدیک با سایر افراد خودداری کنید، هنگام سرفه و عطسه، جلوی دهان خود را بگیرید، اشیا و سطوح را تمیز و غیر آلوده نگهدارید.

بیماری ما چگونه تشخیص داده می‌شود؟

می‌توان تست‌های آزمایشگاهی را برای تایید اینکه آیا بیماری شما در اثر ویروس انسانی کرونا بوده یا خیر، انجام داد. هرچند، این تست‌ها همیشه استفاده نمی‌شود، زیرا افراد معمولا علائم بیماری خفیف را دارند، همچنین ممکن است انجام این آزمایش‌ها تنها به چند آزمایشگاه تخصصی محدود شود.

تست‌های آزمایشگاهی خاص ممکن است شامل موارد زیر باشد: ایزوله نمودن ویروس در کشت سلولی، آزمایش واکنش زنجیره ترکیب شده(PCR) که کاربردی‌تر و از لحاظ اقتصادی قابل دسترسی‌تر است، و آزمایش سرم شناسی برای آنتی‌بادی‌هایی برای ویروس های انسانی کرونا.نمونه‌برداری از بینی و گلو بهترین انواع نمونه‌برداری برای شناسایی ویروس‌های انسانی کرونا شایع است. آزمایش سرم شناسی نیازمند جمع‌آوری نمونه‌های خونی است.

آیا درمانی برای آن وجود دارد؟

درمان خاصی برای بیماری‌هایی که براثر ویروس کرونا ایجاد می‌شود، وجود ندارد.اکثر افرادی که مبتلا به بیماری کرونا هستند، پس از مدتی، خود، بهبود می‌یابند، هرچند کارهایی هست که با انجام آن می‌توان از علائم آن خلاصی یافت، مانند: مصرف داروهای مسکن و تب بر (مراقب باشید، نباید آسپرین را برای کودکان استفاده کنید) و استفاده از مرطوب کننده‌های هوای اتاق یا دوش آب گرم برای التیام گلودرد و سرفه.اگر بیمار هستید، باید زیاد مایعات بنوشید، در خانه بمانید و استراحت کنید و اگر نگران علائم بیماریتان هستید، به مراکز درمانیتان مراجعه کنید.
کسانی که از مسافرت حج یا یکی از کشورهای یادشده بازمی گردند، به خصوص زائران حج تا 14 روز بعد از بازگشت لازم است مراقب بوده و چنانچه علائمی از یک سرماخوردگی یا بیماری اسهالی پیدا کردند، از خوددرمانی پرهیز و به پزشک یا نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنندو هم چنین این افراد با ید در هنگام مرا جعه به پزشک اعلام کنند که از سفر حج بازگشته اند. زائری که دچار چنین علائمی می شود، باید از رو بوسی و تماس نزدیک با دیگران پرهیز کند، این بیماری در حال حاضر واکسن ندارد وتاکنون دارویی نیز در دنیا برای درمان آن کشف نشده است .



کمبود انرژی, خستگی , بی حوصلگی, بی انگیزگی, آدیسون, ادرنالین

غدد فوق کلیوی درون ریز مثلثی شکل بوده و دقیقا بالای کلیه ها قرار دارند و مسئول ترشح هورمون ها، بویژه در هنگام استرس و فشارهای عصبی هستند.این بیماری به زبان ساده نتیجه پرکاری و خستگی غدد فوق کلیوی است که نهایتا منجر به خستگی فرد می شود. هورمون های غدد فوق کلیوی به خوبی فعالیتهای بدن از جمله تنظیم هورمونهای تیروئید و جنسی را کنترل می کنند. نکته قابل توجه اینست که هورمون های غدد فوق کلیوی توان سوخت و ساز چربی ها، کنترل قند خون و مواجهه با استرس را تحت تاثیر قرار می دهند.

امروزه نحوه زندگی روزمره ما از سیستم فوق کلیوی بیش از توان آن کار می کشد. تغییراتی که در بدنتان احساس می کنید دقیقا نتیجه همان واکنش هایی است که در این غدد ایجاد می شود. مثلا اگر احساس خوبی دارید مطمئن باشید که آنها بخوبی کار می کنند. همه ما در زندگی عوامل استرس زا را تجربه می کنیم. این فشارها در صورت ادامه داشتن زنگ خطری برای سلامت غدد فوق کلیوی خواهد بود و با بی توجهی ممکن است منجر به از کار افتادن آنها شود.هزاران نفر در سراسر دنیا از خستگی مدام رنج می برند که با خوابیدن و استراحت کردن بر طرف نمی شود، این علامت اصلی و اولیه، ضعف یا نارسایی غدد آدرنالین(فوق کلیوی) می باشد. در دنیای زندگی می کنیم که بسیاری با مشکل خستگی و کمبود انرژی روبرو می باشند و به درستی درک صحیحی از علل ایجاد آن ندارند. نکته تاسف بار این است که اگر از کمبود انرژی و خستگیتان با دیگران سخن بگویید آن ها شما را فردی تنبل خطاب می کنند و برای آن ها وضعیت جسمی شما قابل درک نیست.متاسفانه کمبود انرژی در لیست بیماری های پزشکی قرار ندارد و اگر شما به پزشکی مراجعه و درباره خستگی خود با او مشورت و از او کمک بخواهید، احتمالا به شما خواهد گفت همه ما خسته هستیم و شاید از خودتان بیش از حد انتظار دارید!!

اما در واقع کمبود انرژی خطر جدی است و تاثیر مستقیم بر جسم، روان، زندگی فردی و اجتماعی ما می گذارد. اگر ضعف و کمبود انرژی بدون درمان ادامه یابد بدن توان کافی برای بازسازی اندام های خود را نخواهد داشت و این مسئله سبب پیری زودرس و بروز انواع بیماری ها می گردد. از طرفی شما باید انرژی کافی داشته تا در روابط اجتماعی و حتی عاشقانه موفق باشید، با دیگران معاشرت کنید، بخندید و دیگران را بخندانید.

بسیاری از جنبه های شخصیتی، رفتاری و حتی تفکرات ما ارتباط مستقیم با میزان انرژیمان دارد. تصویر زندگی در دید افراد کم انرژی شکلی اشتباه دارد. بعضی از این افراد از آنجا که علاقه و تمایل خود را به انجام فعالیت های اجتماعی از دست می دهند بر این باورند که چرا دیگران وقت و انرژی خود را صرف امور بیهوده می کنند و حتی خود را معنوی می پندارند، اما در واقع این معنویت نیست و از وضعیت خود اطلاعی ندارند که چقدر بی انرژی و افسرده می باشند.افراد کم انرژی معمولا بی حوصله و حساسند و از آنجا که انرژی کافی برای حل و بررسی مشکلات را ندارند زود عصبی می شوند و همیشه دیگران را برای مشکلات خود مقصر می دانند. کمبود انرژی می تواند تمام بخش های بدن از سیستم اعصاب مرکزی گرفته تا تمایلات جنسی را تحت تاثیر قرار دهد به عبارتی وقتی انرژی کافی وجود ندارد ممکن است هر یک بخش های بدن فعالیت خود را بدرستی انجام ندهند.

غدد فوق کلیوی باعث آزاد شدن قند در خون می شوند وسپس غده تیروئید این قند را به انرژی و ATP تبدیل می کند و آنرا در اختیار تمام ارگان های بدن قرار می دهد تا فعالیت خود را انجام دهند. غده تیروئید مانند شمع در موتور ماشین عمل می کند و باعث مشتعل شدن سوخت و تبدیل آن به انرژی می شود.همچنین فعالیت غدد تیروئید و آدرنال(فوق کلیوی) تعیین کننده سرعت متابولیزم بدن می باشند اگر پرکار باشند سرعت متابولیزم بدن سریع و اگر به اندازه فعالیت کنند سرعت متابولیزم بدن نرمال و اگر کم کار باشند سرعت متابولیزم بدن کند می شود.در حقیقت افرادی که با خستگی و کمبود انرژی روبر می باشند بدنشان دارای سرعت متابولیزم کند و به عبارت دیگر غدد فوق کلیوی و یا تیروئید آن ها کم کار می باشند، البته در بیشتر موارد مشکل از کم کاری غدد فوق کلیوی است.


غدد فوق کلیوی:
همان طور گفته شد غدد آدرنال(فوق کلیوی) 2 غده گرد به اندازه 3 الی 4 اینچ که هر کدام بالای هر کلیه قرار گرفته اند. این غدد هورمون های مختلفی از جمله آدرنالین، کورتیزون، آلدوسترون، استروژن، تستسترون، پروژسترون ،DHEA و.... تولید کرده که نقش های مختلفی در بدن ایفا می کنند. بعضی از وظایف هورمون های تولید شونده توسط این غدد عبارتند از: فعال کردن سیستم فرار و گریز(سیستم مقابله با استرس)، تولید انرژی، افزایش قند خون، تنظیم قوای جنسی، تنظیم سوخت و ساز بدن و چندین نقش مهم و حیاتی دیگر. هر گاه شما تحت استرس قرار می گیرید غدد آدرنال با تولید هورمون های مختلف به بدنتان کمک می کند تا از حالت فشار و استرس رهایی یابید به همین دلیل ممکن است بارها هنگام فشار های روحی و استرس دردی در بالای کلیه ها احساس کرده باشید.

علائم معمول ضعف غدد آدرنال شامل ضعف بدنی، خستگی و معمولاً همراه با افسردگی، تمایل بیش از حد به خوردن مواد قندی و شیرینی جات(به دلیل اینکه هورمون های مولد انرژی در بدن به اندازه کافی تولید نمی شوند و فرد برای کسب انرژی تمایل به خوردن مواد قندی خواهد داشت)، کاهش فشار خون، قند خون و دمای بدن به خاطر کمبود هورمون کورتیزول و علامت های ثانویه ضعف غدد آدرنال شامل: اختلال در هضم غذا، عدم توانایی در کنترل استرس، تحریک پذیری، آلرژی به خوردن برخی از غذاها، درد و ضعف عضلات، ابتلای مکرر به انواع عفونت ها، ریزش مو، تغییر در رنگ پوست ،ضعف و ناتوانی جنسی می باشند.

اگر شما جزء کسانی هستید که صبح هنگام بیدارشدن از خواب به جای احساس تازگی و سرحالی، حس بی حالی، کرختی و افسردگی دارید و با گذشت روز این حالت بر طرف می شود، احتمالا به ضعف غدد آدرنال مبتلا هستید. در افرادی که دچار ضعف غدد آدرنال می باشند هنگام صبح این غدد به درستی فعالیت نمی کنند و با گذشت روز و یا استفاده از محرک ها مانند قهوه و چای فعالیت این غدد بیشتر شده و حس خستگی و کرختی از بین می رود.


علائم روانی مرتبط با ضعف غدد فوق کلیوی:
کورتیزول یکی از هورمون هایی است که توسط این غدد ترشح می شود، یک نشاط آور طبیعیست، وقتی غدد آدرنال کم کار شوند این هورمون نیز کمتر ترشح شده و به جای حس نشاط، خستگی، بی حوصلگی و افسردگی جایگزین می شود. به عنوان مثال کسانی که برای درد از مشتقات این هورمون مانند داروی کورتیزون استفاده می کنند معمولاً بعد از تزریق آمپول حس نشاط به آن ها دست می دهد و یا ورزش کردن سبب ترشح بیشتر این هورمون می شود به همین دلیل است که معمولا افراد ورزشکار با نشاط تر از سایرین هستند.

افسردگی، بی تفاوتی، ناامیدی، حس پوچی، آدم های مودی(یک روز با انرژی هستند و روز یا ساعتی دیگر عصبی و بی حوصله)، بی قراری، بی خوابی، اضطراب و تحریک پذیری از علائم روانی ضعف غدد آدرنال می باشند.در زندگی زناشویی افرادی که دچار ضعف غدد آدرنال هستند، شریک زندگی آن ها به اشتباه تصور می کند که علاقه و جذابیت خود را برای طرف مقابل از دست داده است، در واقع ضعف غدد آدرنال در تولید هورمون های مولد انرژی و تحریک پذیری جنسی است که موجب می گردد فرد گرایش خود به ارتباط را از دست بدهد، کم انرژی، کم حرف شود و دائماً به فکر فرو رود، شخص ممکن است تمایل به برقراری ارتباط با دوستان و خانواده خود را نیز از دست دهد، معمولاً این افراد کارهای نیمه وقت انتخاب می کنند، ضعف جنسی نیز از علائم شایع نارسایی غدد آدرنال می باشد چون بخشی از هورمون های جنسی توسط این غدد ترشح می شوند.

علایم کلی:
 - ناتوانی در برابر فشارهای عصبی- اضطراب- احساس خستگی مداوم- میزان پایین قند خون-میزان پایین فشارخون- احساس سرگیجه هنگام برخاستن- پرخاشگری- افزایش شدت حساسیت- چاقی به خصوص در نواحی اطراف شکم- حساسیت به نور یا شب کوری- بی نظمی در ساعات خواب، احساس خفگی و نفس زدن در هنگام استراحت- دشوار به خواب رفتن و یا از خواب پریدن- کاهش فعالیت جنسی- بیماری های مداوم و یا ناتوانی در بهبود یافتن سریع- احساس نامطلوب بعد از تمرین های ورزشی- ویارهای غذایی گاه و بیگاه

عواملی که سبب تضعیف غدد فوق کلیوی می شوند:
استرس فاکتور بسیار مهمی در تضعیف غدد فوق کلیوی می باشد. استرس به هر شکل از مشکلات عاطفی، اقتصادی، کارهای سنگین گرفته تا زندگی در شهرهای شلوغ و پر سر و صدا، همه می توانند موجب تهی شدن غدد آدرنال شوند، هر گاه شخصی تحت استرس قرار می گیرد غدد آدرنال(فوق کلیوی) به کمک بدن شتافته و با تولید هورمون های مختلف به بدن کمک می کند تا از حالت فشار و استرس خارج شود، این امر موجب مصرف مقدار زیادی عنصر روی و منیزیوم توسط بدن می گردد، استمرار استرس موجب تهی شدن غدد آدرنال و مصرف بیشتر و در نهایت تخلیه ذخایر روی، منیزیوم و برخی دیگر از ویتامین ها و مواد معدنی در بدن می گردد.

کم خوابی و بی خوابی: بازیافت انرژی و بازسازی غدد آدرنال در هنگام خواب صورت می گیرد، فرد طی روز از سیستم اعصاب سمپاتیک خود استفاده می کند که باعث مصرف انرژی و خستگی بدن شده این سیستم با سیستم اعصاب پاراسمپاتیک تنظیم و متعادل می شود، که وظیفه آن بازسازی بدن و باز یافت انرژی است، سیستم اعصاب پاراسمپانیک در هنگام خواب و استراحت عمل می کند به همین دلیل خواب را زمان تعمیر و نگهداری بدن می نامند، چنانچه خواب کافی نداشته باشید بازسازی و فعالیت غدد آدرنال دچار مشکل می شود.

ازدیاد مس در بدن: وقتی غدد آدرنال ضعیف شوند مس در بدن تجمع می یابد، با افزایش میزان مس در بدن مشکلات جسمانی و روانی مرتبط با ازدیاد مس در فرد دیده خواهند شد و برعکس ازدیاد مس در بدن رابطه مستقیم با تضعیف غدد آدرنال دارد و یکی از عوامل اصلی در ایجاد آن می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله ازدیاد مس را مطالعه نمایید.


تغذیه نامناسب: اکثر برنامه های غذایی فاقد مواد معدنی و ویتامین هایی است که غدد آدرنال برای فعالیت خود به آن ها احتیاج دارند، این مواد شامل ویتامین های گروه A ,B ,C ,E و مواد معدنی مانند منگنز، روی، کرم و سلنیوم می باشد.


مردم به علت مشغله و نوع زندگی تمایل بیشتری به خوردن غذاهای فست فود و آماده دارند. معمولاً این غذاها دارای کالری زیاد و فاقد مواد مغذی به اندازه کافی می باشند، همچنین کاهش کیفیت مواد غذایی به دلایلی از قبیل: استفاده از هورمون ها برای پروار کردن دام ها، طیور و پرورش میوه ها و غیره، سبب کاهش مواد معدنی و ویتامین ها در آن ها شده است.


هرگاه شخصی تحت استرس قرار می گیرد نیاز بیشتری به مواد مغذی ذکر شده خواهد داشت و متأسفانه امروزه نسبت به گذشته هم زندگی پر استرس تر  و هم مواد غذایی بی کیفیت و بی ارزشتر شده اند.فلزات سمی و مواد شیمیایی: بدن هر فرد در معرض هزاران ماده شیمیایی و سمیست که در هوا، آب و غذاها می باشند و نقش مهمی در تضعیف غدد آدرنال ابفا می کنند، اکثر افراد آگاه نیستند که مصرف خیلی از داروها مانند انواع آنتی بیوتیک ها، مسکن ها و برخی داروهای دیگر چه تأثیر مخرب و جبران ناپذیری بروی کبد و غدد آدرنال می گذارند. به همین دلیل بنده همواره دیگران را به استفاده از سونای خشک جهت کمک به دفع مواد زائد از بدن تشویق می کنم.

انواع عفونت های مزمن: عفونت های مزمن نیز باعث تضعیف این غدد می شوند به عنوان مثال علت اینکه شما در حین ابتلا به سرما خوردگی احساس بی حالی و کمبود انرژی می کنید همین امر است، این غدد با تولید انرژی بیشتر به بدن کمک می نماید تا با عفونت و ویروس ها مقابله کند که موجب تضعیف این غدد شده و شما احساس کمبود انرژی می کنید. همچنین بیماری هایی مانند ایدز، هپاتیت و حتی عفونت های مزمن سینوس  ها می توانند سبب تضعیف غذذ فوق کلیوی شوند.

انجام فعالیت های ورزشی و بدنی سنگین و یا روابط جنسی بیش از حد: البته ورزش کردن و داشتن روابط جنسی متعادل موجب تقویت موقت غدد فوق کلیوی و ترشح بیشتر بعضی از هورمون ها مانند تستسترون، کورتیزول و افزایش شادی و قدرت بدنی می شوند، اما باید توجه داشت ورزش کردن و روابط جنسی نیاز بدن به برخی از مواد مغذی مانند پروتئین، ویتامین های ب، ث، ای و مواد معدنی مانند روی را افزایش می دهد و چنانچه شخص تغذیه درست و استراحت کافی نداشته باشد به مرور زمان موجب تضعیف غدد فوق کلیوی خود می شود.

نوشیدنی های محرک: محرک ها مانند چای، قهوه و سایر مواد حاوی کافئین، شکر، الکل و غیره باعث تخریب غدد آدرنال می شوند، مصرف این محرک ها انرژی موقت به فرد می دهند اما در نهایت موجب تضعیف غدد آدرنال شده و فرد برای کسب انرژی به مصرف بیشتر قهوه، الکل و.... روی می آورد. این یک نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود بویژه برای کسانی که به مواد محرک قویتر مانند کوکائین و غیره اعتیاد دارند و یکی از علل همیشگی در عدم توانایی فرد برای ترک اعتیاد ضعف غدد آدرنال می باشد که متاسفانه بسیاری از پزشکان از آن اطلاعی ندارند و صرفا تصور می کنند که بعد از آنکه اثرات ماده محرک یا مخدر از بدن فرد معتاد خارج شود، وی درمان شده است!

ضعف مادرزادی و ارثی: خیلی از کودکان با غدد آدرنال ضعیف به دنیا می آیند. این یک مشکل ژنتیکی نمی باشد بلکه به خاطر کمبود یا ازدیاد برخی مواد معدنی در بدن مادران می باشد و این کودکان با سطح مواد معدنی کم و یا ناهماهنگ به دنیا می آیند، به عنوان مثال: اگر مادری دچار کمبود عنصر روی و ازدیاد عنصر مس باشد فرزند به دنیا آمده نیز با همین عدم توازن روبروست. این کودکان وقتی به سن 5 تا 7 سالگی می رسند ضعف غدد بیشتر به چشم می خورد آن ها اکثراً مریض، کمی افسرده و اختلال در یادگیری دارند. بعضی از کودکان نیز با فعالیت بیش از اندازه و سایر مشکلات رفتاری واکنش نشان می دهند.


چگونگی تشخیص ضعف غدد فوق کلیوی:
متأسفانه وقتی افراد از خستگی و افسردگی و سایر علائم که معمولاً به خاطر ضعف غدد آدرنال است شکایت دارند اکثر پزشکان سوالات درستی از مریض و یا آزمایشات مربوط به غدد آدرنال را انجام نمی دهند، پاسخ ها معمولاً: به یک مسافرت برو یا تجویز قرص های ضد افسردگی است یا به مریض گفته می شود باید پیش مشاور بروی و دیدگاهت را عوض کنی! در مواردی هم که فرد دچار ضعف جنسی می شود با تجویز هورمون ها وضعیت را در نهایت بدتر از آنچه که هست می کنند و یا درمان هایی کاملا اشتباه تجویز می شود.

علائمی مانند خستگی و فشار خون پایین، تمایل به استفاده از محرک ها مانند قهوه، چایی برای شادابی بیشتر، افسردگی، درد مفاصل، تمایل به خوردن شیرینی جات و یا مواد شور، درد در قسمت پشت می تواند علائم بارزی از ضعف غدد آدرنال باشند.یک آزمایش خیلی ساده جهت تشخیص ضعف غدد آدرنال: پزشک فشار خون فرد را وقتی آرام دراز کشیده اندازه گیری می کند، سپس مریض بلافاصله و ناگهان بلند می شود و دکتر بار دیگر فشار خون او را اندازه گیری می کند. فشار خون باید بالا رود اما در افرادی که دچار ضعف غدد آدرنال هستند فشار معمولاً پایین می آید و فرد احساس ضعف و کمی سرگیجه می کند، این یک آزمایش ابتدایی و ساده جهت تشخیص ضعف غدد آدرنال است.


آزمایش های خونی که می توانند کمک به تشخیص کم کاری این غدد نمایند عبارتند از: Salvia, DHEAs, Testosterone, Cortisol, Na, K، همچنین انجام آنالیز مو در برخی موارد کمک به تشخیص این مشکل و علل ایجاد آن می کند.

درمان:
قدم اول و بسیار مهم استفاده از مکمل هایی غذایی مناسب برای بازسازی این غدد است. بدن شما به تمامی مواد معدنی، مواد مغذی و آنزیم ها نیاز دارد که متأسفانه در غذاها کمیاب است. مکملهای فراوانی در بازار یافت می شود و باید در انتخاب بهترین آنها دقت کرد. ویتامین C برای تولید هورمون های غدد فوق کلیوی ضروری است و در مواقعی که فرد دارای استرس است این ویتامین به سرعت مصرف می شود. مقدار کافی مکمل C نه تنها برای فعالیت های غدد فوق کلیوی حیاتی است، بلکه مورد نیاز سایر بخشهای بدن از جمله مغز، قلب و کبد است. علاوه بر این، این ویتامین نقش مهمی در فعالیت های بدن برای سوختن چربیها و تولید انرژی ایفا می کند، بدینگونه که به ترکیبات حیاتی کارنتین کمک می رساند. همچنین کارنتین افزایش یافته، سبب افزایش خستگی در زمان ورزش شده و نهایتا باعث دست کشیدن از تمرین می شود.

مکمل های حاوی منیزم نیز برای ترشح هورمونهای این غده ضروری است. در اکثر مواقع خستگی این غدد منجر به ناکارایی خاصی می شود. منیزیم در زمان استراحت باعث تمدد اعصاب و خواب راحت تر شده و تپش قلب را کم می کند و در زنان در طول دوره قاعدگی گرفتگی عضلات را کاهش می دهد.برای درمان ابتدا باید آزمایش های خون مربوطه جهت اندازه گیری هورمون ها، الکترولیت ها، مواد معدنی و ویتامین ها انجام شود و بر اساس نتیجه آزمایشات برنامه درمانی تنظیم گردد. معمولا درمان کامل این ناراحتی با توجه به میزان ضعف غدد فوق کلیوی بین 6 ماه تا 1 سال بطول می انجامد. اکثر افراد آگاه نیستند که نوع زندگی اعم از تغذیه، روابط اجتماعی و غیره چه تاثیری بر سلامت جسم و روان آن ها می گذارد. من نیز سال ها پیش به ضعف غدد فوق کلیوی مبتلا بودم و متاسفانه هیچ پزشک و حتی خودم  نیز درک صحیحی از علل افسردگی، خستگی و سایر مشکلاتم نداشتم که این امر موجب تحقیق و شناخت بیشتر بیوشیمی بدن و بررسی ارتباط بین جسم و روان و درمان خود و هزار بیمار دیگر  تا به امروز گردید.

درمان کم کاری غدد آدرنال و حتی سایر بیماری ها علاوه بر تجویز دارو و یا مکمل های غذایی، نیازمند تغییرات مهم در نوع زندگی اعم از تغذیه، میزان استراحت، انجام سونا درمانی برای دفع سموم و فلزات سمی که امروزه بدن همه ما به دلیل آلودگی محیط زیست با آن ها مواجه است، تغییر در روابط اجتماعی و حتی قطع ارتباط با افرادی که سبب تخریب روانتان می گردند و سایر موارد می باشد، به یاد داشته باشید آنچه سبب تضعیف غدد آدرنال گردیده عوامل ذکر شده است و درمان نیز با اصلاح آن ها و البته تجویز دارو و یا مکمل های غذایی مناسب صورت می گیرد.ضعف غدد فوق کلیوی یکی از مهمترین عوامل خستگی های مفرط هست. مخصوصا خستگی زودرس که هنگام مطالعه به سراغمان می آید یکی از نشانه های ضعف غدد فوق کلیوی می باشد.برای درمان این مسئله بهترین راه استفاده از برگ انگور فرنگی سیاه است. دم کرده ی این گیاه بسیار مفید است. برای تهیه دم کرده ی برگ انگور باید سی گرم از آن را در صد سی سی آب جوش به مدت 20 دقیقه بجوشانیم. پس از تهیه دم کرده آن را به سه قسمت تقسیم میکنیم و در سه وعده آن را میخوریم.
نکاتی در مورد سبک زندگی

غدد فوق‌کلیوی توانایی دارند از سموم خطرناکی که در بدن تولید می‌شود جلوگیری کنند و آثار آن را خنثی سازند. با وجود این‌که علم و دانش پزشکی تاکنون موفق نشده است تمام اسرار کار این غدد را فاش کند و محققان تاکنون به تمام رموز کار آن آگاهی نیافته‌اند، با این حال می‌دانیم، نیکوتین و سرب و مواد شیمیایی دیگری، مضر به حال این غدد هستند و همچنین غذایی که از جهت مواد مغذی و جذب‌شدنی متعادل نباشد به طور قطع آثار بدی در سلامت این غدد دارد. من و شما بسیاری از اشخاص را دیده‌‌ایم و می‌بینیم که هنوز در مراحل جوانی هستند و موهای سرشان خاکستری و به قول معروف فلفل‌نمکی می‌شود. این سفیدی موی بی‌موقع در این اشخاص علامتی از بدکار کردن غدد فوق‌کلیوی در بدن آنهاست. برای حفظ سلامتی غده‌های فوق‌کلیوی باید به غذای خودمان حداکثر مواد سفیده‌ای و به مقدار کافی نمک و همچنین ویتامین‌های A و C و مخصوصا تمام ویتامین‌های دسته B را وارد کنیم، زیرا ویتامین C در رفع سموم و ویتامین A در جلوگیری از احتقان خون و ویتامین‌های B برای تولید آدرنالین تاثیر بسیار  مهمی در غدد فوق‌کلیوی دارند.

یکی از هورمونهای این غدد که پاسخ دهنده به استرس محسوب می شود کورتیزول است و در مواقعی که میزان استرس بیشتر باشد ترشح آن افزایش می یابد. کم خوابی نیز ترشح آن را افزایش می دهد. در بهترین حالت میزان این هورمون در صبح در بالاترین حد بوده و در شب کاهش می یابد. فشارهای عصبی و فیزیکی سبب ترشح بیش از حد آن در طول روز می شود.کورتیزول بیش از حد سبب بیدار نگه داشتن فرد در طول شب و ایجاد حس خستگی در صبح می شود. این بی خوابی می تواند پرخاشگری را در فرد تشدید کند. استرس بیشتر مساوی است با کورتیزول بیشتر.فعالیتهای شدید تا رسیدن به مرز خستگی، این بیماری را تشدید می کند. هر چند ممکن است دشوار باشد ولی سعی کنید در مواقع خستگی کمی بخوانید. بدن ما همیشه تلاش می کند ما را آگاه کند پس به ریتم آن کمی بهتر دقت کنیم.

خوردن غذاهای با کیفیت و مغذی برای فعالیت غدد فوق کلیه و ثابت نگه داشتن میزان قند خون حائز اهمیت است. از خوردن غذاهای فرآوری شده و بی کیفیت خودداری کنید. قند مصنوعی که در بعضی از محصولات به کار می رود تماما شیمیایی است. کافئین هم باید کنار گذاشته شود. اگر شما اعتیاد به نوشیدن قهوه دارید باید آن را بطور تدریجی و نه یکباره کنار بگذارید. کنار گذاشتن کافئین می تواند فشار مضاعفی به غدد فوق کلیه وارد کند. علاوه بر این، کافئین علاوه بر اینکه بدن شما را در حالتی اسیدی و بیماری پذیر قرار می دهد، آب بدنتان را هم کم می کند.

از مصرف شکر و آرد خودداری کنید این دو کربوهیدراتهای ساده ای هستند که نیاز به تشرح بالای انسولین دارند.تشرح بالای انسولین، غدد فوق کلیه را برای ثابت کردن میزان قند خون پرکار کرده و تحت فشار قرار می دهد. سعی کنید از دانه های دست نخورده یا ترکیبی از دانه غلات استفاده کنید.خوردن میان وعده ها بطور مستمر مفید است از گرسنگی کشیدن های طولانی خودداری کنید. بهتر است حدودا هر 2 ساعت یکبار یک غذای ساده کم کالری و سالم مصرف شود.

اغلب صبحانه ها از میوه جات، غلات، نان و حبوبات تشکیل می شود که بعلت داشتن قندهای ساده، میزان قند خون را بطور ناگهانی بالا برده و غدد فوق کلیوی را تحت فشار می گذارند. ترکیبی از کربوهیدات پیچیده به همراه کمی پروتئین و چربی برای صبحانه عالی است. سوخت و ساز این ترکیب زمان بیشتری طول می کشد و موجب افزایش ناگهانی قند خون نخواهد شد. آب پنیر هم به عنوان بخشی از یک صبحانه ساده و مختصر گزینه خوبی است.محصولات ایزاژنیکس هم بسیار توصیه می شود. آب پنیر آن از نیوزلند وارد می شود. در این کشور جهت پروار کردن گاوها از هورمون یا استروئید استفاده نمی شود و همچنین مراتع دامی با آفت کش ها و سموم کشاورزی آلوده نمی شوند.

به جای نمک های معمولی از نمک های دریایی و حاوی ید استفاده کنید و برای مصرف آن محدودیت نگذارید. سدیم مستقیما بر فعالیت این غدد تاثیرگذار است. میزان سدیم معمولا در مبتلایان این بیماری پایین است. نمک دریا دارای مقدار زیادی مواد معدنی ضروری است که نمک معمولی فاقد آنهاست.آب بیشتری بنوشید. بدرستی که آب مایع حیات است زیرا آب برای تمامی واکنشهای بدن از جمله تولید هورمون ضروری است. اغلب مردم بدون اطلاع از اینکه میزان آب بدنشان کم شده، به کارهای روزمره خود می پردازند. این امر سبب اختلال در سیستم بدن شده و ممکن است به اشتباه آنها را به مصرف دارو (به جای نوشیدن آب) هدایت کند. دارو فشار بیشتری به بدن وارد می کند.وجود چربیهای سالم در برنامه غذایی بسیار مفید است. بدن ما برای ساختن هورمون ها نیاز به چربی و کلسترول دارد. چربیهای سالم عبارتند از: روغن زیتون، کره طبیعی، روغن دانه انگور و روغن نارگیل.

پنج غذای معجزه آسا برای کوچک کردن شکم

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
وجود چربی اضافی در اطراف کمر که باعث اضافه وزن هم می شود ضمن اینکه ظاهر ناخوشایندی دارد شما را مجبور به خرید شلوار بزرگتر نیز می کند. ورزش به همراه کاهش کالری اضافی ناشی از چربی ، برای کوچک شدن شکم شما ضروری هستند. اما بعضی از غذاها ممکن است بدون ورزش زیاد، دور کمر شما را کوچک کرده و معجزه آسا باشند.در اینجا پنج فرمول غذایی برای کوچک شدن شکم توصیه می شود:

-روغن کانولا
کانولا بهترین روغن برای پخت و پز جهت داشتن قلبی سالم است.کانولا حاوی مقادیر زیادی امگا 3 است که باعث کاهش سطح انسولین می شود، که در نهایت موجب جلوگیری از ذخیره چربی بیش از حد در بدن می شود.

-لوبیا
جایگزین کردن پروتئین های گیاهی مانند لوبیا با پروتئین های حیوانی در رژیم غذایی،می تواند به سلامتی قلب شما بسیار کمک کند.چنانچه مدت شش ماه از یک رژیم گیاهی مناسب استفاده شود، کالری آن باعث می شود چاقی رو به افزایش افراد به خوبی کنترل شود و منجر به کم شدن وزن افراد مبتلا به دیابت شود. رژیم غذایی گیاهی باعث سوزاندن چربی بیش از حد شکم می شود.

-شیر کم چرب
شیر (و دیگر محصولات لبنی کم چرب) به شما در ساخت استخوان های قوی کمک خواهد کرد ، اما اگر شما می خواهید کمر خوش تراشی داشته باشید نیاز به افزایش سوزاندن کالری عضلات خود برای رسیدن به آن خواهید داشت، پروتئین لبنیات، که دارای اسید آمینه لیوسین هستند، در تحریک تشکیل پروتئین های عضلانی (پر از چربی) جدید بسیار تاثیر گذار هستند.

-غلات سبوس دار
فیبر موجود در غلات سبوس دار، چربی موجود در ناحیه شکم را به میزان قابل توجهی ذوب میکنند، همچنین غلات سبوس دار سرشار از منیزیم هستند، که یک ماده معدنی در تنظیم متابولیسم چربی است.

-فلفل قرمز
از آنجا که بتاکاروتن و لیکوپن ها ، جزو آنتی اکسیدان های قوی هستند، نسبت به ترکیبات مضر که باعث ذخیره سازی چربی در بدن می شوند مفیدتر هستند.فلفل نیز که حاوی ویتامین C می باشد ، مواد مغذی مورد نیاز برای سوزاندن چربی را دارا است.


عادات روزمره ای که عمرتان را کم می کند

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
در حال حاضر وقتی در حال خواندن این مطلب هستید، در حالت نشسته به سر می برید؟ خب، همین کار عمرتان را کوتاه می کند.صادقانه بگوییم: از لحظه ای که به دنیا می آییم، هر لحظه داریم به مرگ نزدیک و نزدیک تر می شویم؛ اما عواملی هستند که ممکن است این روند را سرعت بخشند,لذا؛باید سعی کرد تا آن جا که ممکن است از این عوامل و عادات روزانه دوری نمود.

-نشستن بیش از حد: با بیش از روزی سه ساعت نشستن، دست کم دو سال از عمر خود خواهید کاست.

-فراموش کردن روابط با دوستان:افرادی که روابط اجتماعی ضعیفی دارند، سریع تر از سایرین به سمت مرگ می روند.

-تماشای بیش از حد تلویزیون:سپری کردن روزانه دو ساعت جلوی تلویزیون، می تواند منجر به مرگ زودرس، بیماری های قلبی و دیابت نوع دو شود.

-مصرف بیش از اندازه از غذاهای آماده و فست فود ها: این یکی، دیگر آشکار است؛ اما بسیاری از ما هم چنان به این کار ادامه می دهیم.



مشکلات کبدی عامل نا زیبا شدن

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

بسیاری از افراد از ریزش مو، ‌بدفرم بودن ناخن ها و خشکی و ترک خوردگی پوستشان ناراضی‌اند که با اصلاح این موارد می‌توانند ‌زیبایی شان را بر گردانند؛در طب سنتی عملکرد پوست و مو، ناخن ها و لب ها به کبد در بدن برمی‌گردد و اعتقاد بر این است افرادی که مشکلات کبدی مثل ضعیف بودن آن را دارند، بیشتر به عوارضی مثل ریزش مو و بیماری های مو دچار می‌شوند.

افراد با مشکلات کبدی بعضا ممکن است دچار طاسی، دفرمی ناخن ها، ریش ریش شدن پوست کنار ناخن، خشکی وسیع پوست دست و پاها، ترک های گوشه لب(شقاق گوشه لب )و شکنندگی بسیار ناخن شوند، پس حتما کبد باید اصلاح شود.در دیدگاه طب سنتی افرادی که خشکی و ترک پوست دارند به ‌یبوست های شدید هم مبتلا هستند و در واقع این طب وقتی با راهکارهای خود یبوست را درمان می‌کند، فرد می‌بیند که به صورت ریشه ای و آرام ترک های پوست و لب هایش هم از بین می‌روند.