کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

مواد نیروزا باعث بروز صرع می‌شود

صرع اختلالی در کارکرد مغز است؛ یک بیماری علت‌های زیادی می‌تواند داشته باشد یا حتی ممکن است بدون علت خاصی بروز کند که براساس علت آن انواع متفاوتی دارد مثلا در صرع‌های کانونی فقط قسمتی از مغز درگیر می‌شود.60 درصد صرع بدون علت است و زمان شیوع آن نیز می‌تواند از آغاز تولد هر شخص تا سنین نوجوانی و بزرگسالی باشد. صرع می‌تواند به دنبال تروماها و آسیب‌های حین زایمان به ناحیه سر در زمان نوزادی ایجاد شود یا به دلیل عفونت در دوران شیرخوارگی اتفاق بیفتد یا با علائمی همچون تب از 5 ماهگی تا پنج سالگی به عنوان شایع‌ترین علت تشنج، بروز کند.بیماری صرع ممکن است در اثر سایر بیماری‌های مغزی و متابولیک یا در دوره نوجوانی و جوانی در اثر ضربه‌های مغزی، انواع تومورهای مغزی یا اختلالات متابولیک بروز کند. متاسفانه سوءمصرف انواع مواد به خصوص داروهای نیروزا مانند ترومادول در جوانی یکی از علت‌های مهم بروز و ابتلا به صرع است.

بروز بیماری‌هایی همچون آلزایمر یا سکته‌های مغزی در سنین بالا، ضایعات فراگیرتر مانند تومورهای مغزی، ضربه های مغزی و اختلالات عروقی مغز در اثر بیماری دیابت، ممکن است منجر به بروز صرع شود. بنابراین براساس علت و نوع صرع درمانی دارویی یا جراحی برای بیماران انتخاب می‌شود.درمان صرع را نمی‌توان صددرصد عنوان کرد اما بین 60 تا 70 درصد بیماران مبتلا به صرع با دارو کنترل می‌شوند و هر دوره درمان لازم است به طور متوسط حدود سه سال ادامه داشته باشد و به جرات می‌توان گفت 70 درصد بیماران مصروع به درمان‌ها پاسخ می‌دهند و بهبود می‌یابند.خیرگی و قطع ارتباط شخص با محیط به عنوان مثال پلک‌زدن و بوهای خاص، تغییر در فاصله و شکل اشیاء، دست و پا زدن و خارج شدن کف از دهان، قرار گرفتن زبان در بین دندان‌ها و در بعضی از موارد بی‌اختیاری ادرار، از علائم شایع صرع است که این علائم بین سه تا پنج دقیقه طول می‌کشد.

در دوران نوجوانی شایع‌ترین علت صرع ضربه‌های مغزی و سوءمصرف موادمخدر از جمله روان‌گردان‌ها مانند ترامادول است که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. طبق آمارهای جهانی تقریبا یک درصد مردم جهان مبتلا به صرع هستند که در ایران هم اگر جمعیت کشور را 70 میلیون نفر در نظر بگیریم حدود 700 هزار نفر مبتلا به بیماری صرع هستند.باورهای نادرست درباره صرع در تمام کشورها وجود دارد به خصوص در ایران که کمی نسبت به سایر کشورها پررنگ‌تر است به عنوان مثال این باور عمومی شایع است که یک فرد مبتلا به صرع نمی‌تواند ازدواج کند. باید بگویم با مصرف دارو این بیماری کنترل می‌شود و حدود 70 درصد قابل درمان و بهبود است.در جهان دانشمندان بزرگی به صرع مبتلا بودند و علی‌رغم فقدان درمان‌های مناسب در آن زمان؛ به انجام فعالیت‌های خود مشغول بودند. بنابراین با پیشرفت علم و درمان جدید صرع امروزه افراد مبتلا به صرع می‌توانند زندگی بهتری نسبت به گذشتگان داشته باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد