کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

بهبود ایمنی مواد غذایی از مزرعه تا بشقاب

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

تغذیه سالم همراه با مواد غنی و مغذی، علاوه بر اینکه سلامت افراد را تضمین می کند، باعث می شود تا هزینه های درمان ناشی از تغذیه مواد غذایی ناسالم و بعضا آلوده نیز کاهش چشمگیری یابد. بنابراین، یکی از اهداف اصلی نظام های سلامت در هر جامعه ای، سلامت مواد غذایی است که در برنامه غذایی مردم قرار داردمتاسفانه وضعیت سلامت محصولات کشاورزی و فرآورده های غذایی در کشور ما، به دلیل استفاده نادرست و غیرعلمی از سموم و کودهای شیمیایی، به مخاطره افتاده است. همین مسئله سبب گردیده که مسئولان نظام سلامت و وزارت بهداشت، در تلاش برای کاستن از این مخاطرات باشد. اما، آنچه مسلم است اینکه با توجه به میزان بالای تولید محصولات کشاورزی و... در کشور، بهبود این وضعیت نیازمند زمان تقریبا طولانی است.

مواد غذایی آلوده تهدید جدی برای سلامت انسان است و برطرف کردن این تهدید در گرو همکاری مشترک تولید‌کننده و مصرف‌کننده است بر اساس اطلاعیه‌ی سازمان بهداشت جهانی مواد غذایی ناسالم باعث مرگ‌ومیر 2 میلیون نفر در سال می‌شود که کودکان بیشتر قربانیان هستند حال آن‌که مواد غذایی آلوده به عوامل میکروبی، شیمیایی و یا فیزیکی باعث بروز بیش از 200 نوع بیماری می‌شود که اسهال تا برخی سرطان‌ها از همین بیماری‌هاست.وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم‌سو با سازمان بهداشت جهانی برای دسترسی عادلانه به خدمات سلامت، شعار «ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره» را با کمک مسئولان دولتی، کشاورزان، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان، کارشناسان حوزه‌ی بهداشت و سلامت هم‌چنین مصرف‌کنندگان برگزید که چنین شعاری با توجه به نیازهای تغذیه‌ای و افزایش تولید مواد غذایی می‌تواند باعث ارتقای سطح آگاهی مصرف‌کننده شود.
http://petpr.ir/wp-content/uploads/2013/06/World-health-day-2.jpg

عرضه‌ی مواد غذایی در سطح جهان لزوم توجه بیش‌ از پیش به سیستم ایمنی مواد غذایی در میان کشورها را مطرح کرده و از همین‌رو شعار بهبود ایمنی مواد غذایی از مزرعه تا بشقاب به‌صورت همیشگی و همه‌جا از سوی سازمان بهداشت جهانی برای سال 2015 انتخاب شده است.ایمنی غذایی یک مسئولیت مشترک بین کشاورزان، تولیدکنندگان، فروشندگان و مصرف‌کنندگان است، برای داشتن مواد غذایی سالم باید در ابتدا با رعایت نکات بهداشتی آن‌ها را تمیز نگه داشت و علاوه‌بر آن با جدا کردن مواد غذایی خام از پخته، پختن کامل مواد غذایی، طبخ غذا با درجه حرارت مناسب و استفاده از آب و مواد غذایی سالم در این راه کوشید.همچنین هفته سلامت نیز در سال جدید با شعار “عزم ملی برای دسترسی عادلانه به خدمات سلامت” از ۱ تا ۷ اردیبهشت برگزار خواهد شد، که روز شمار این هفته به شرح زیر است:

سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۹۴: سلامت و ارتقای ایمنی غذا

چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۹۴: سلامت و سبک زندگی ایرانی- اسلامی

پنج‌شنبه ۳ اردیبهشت ۹۴: عدالت در سلامت و ارتقای خدمات بهداشتی- درمانی

جمعه ۴ اردیبهشت ۹۴: سلامت، آموزش همگانی و خودمراقبتی

شنبه ۵ اردیبهشت ۹۴: سلامت و مشارکت‌های اجتماعی

یکشنبه ۶ اردیبهشت ۹۴: سیاست‌های کلی سلامت، همکاری بین‌بخشی

دوشنبه ۷ اردیبهشت ۹۴: اقتصاد سلامت و توسعه سرمایه‌گذاری
http://blogs-images.forbes.com/judystone/files/2015/04/World-Health-Day-FDAbanner-blog_0.jpg

 3 توصیه پنج گانه سازمان جهانی بهداشت برای بهبود ایمنی غذا
هر کسی علاقمند است که سالم به نظر برسد و سلامتی را احساس کند، با انتخاب مواد غذایی ایمن‌تر، تغذیه سالم‌تر و فعالیت بدنی منظم، می‌تواند سلامت خود و خانواده‌اش را بهبود بخشد.این انتخاب‌ها بسیار مهم هستند زیرا آنها در مورد تصمیم‌هایی هستند که تنها مردم می‌توانند برای مراقبت از سلامت خود و عزیزان‌شان بگیرند.

پنج رفتار کلیدی برای ایمنی مواد غذایی
 تمیزی و پاکیزگی را حفظ کنید، مواد غذایی خام و پخته را جدا نگهداری کنید، مواد غذایی را کاملا بپزید، مواد غذایی را در دمای مناسب نگه دارید و از آب و مواد اولیه سالم استفاده کنید.

پنج رفتار کلیدی برای یک رژیم غذایی سالم
به نوزادتان در شش ماه نخست زندگی فقط شیر مادر بدهید، موادغذایی متنوعی را بخورید، سبزی‌ها و میوه‌ها را به اندازه کافی مصرف کنید، از چربی‌ها و روغن‌ها بطور محدود استفاده کنید و نمک و قند کمتری مصرف کنید.

پنج رفتار کلیدی برای فعالیت بدنی مناسب
 اگرفعالیت بدنی کافی ندارید، خیلی دیر نیست، فعالیت بدنی منظم را شروع کنید و کم‌تحرکی را فراموش کنید، با هر روشی که برای شما ممکن است، هر روز از نظر بدنی فعال باشید، حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط در هر هفته داشته باشید،اگر می‌توانید، برای ارتقای سلامت و تناسب اندام از برخی فعالیت‌های بدنی منظم با شدت بالا، لذت ببرید و نهایت اینکه نوجوانان و جوانان در سن مدرسه باید حداقل 60 دقیقه در روز فعالیت بدنی با شدت متوسط تا بالا داشته باشند.

خودمراقبتی برای بهبود ایمنی غذا
 افزایش دانش مردم برای خودمراقبتی با اجرای پنج رفتار کلیدی مربوط به هر یک از زمینه‌های 3 گانه فوق می‌تواند به مردم کمک کند انتخاب بهتر و در نتیجه زندگی سالم‌تری داشته باشند.  این رفتارهای کلیدی برای سلامتی مردم مهم هستند و تفاوتی نمی‌کند که چند سال داشته باشند یا اینکه کجای ایران زندگی کنند.  بهتر به نظر رسیدن، داشتن احساس بهتر، کاهش مراجعه به پزشک، حفظ قند خون و فشار خون در حد طبیعی و حفظ وزن مناسب، تنها چند مورد از مزایای اتخاذ این 15 رفتار کلیدی برای خودمراقبتی با هدف بهبود ایمنی غذا است.
http://iaeo.org/wp-content/uploads/ghaza3.jpg
حرف آخر:
هفتم آوریل برابر با 18 فروردین ماه،روز جهانی بهداشت نام گرفته است و همه ساله برنامه هایی در گرامیداشت این روز در سراسر جهان برگزار می شود اما با توجه به اهمیت سلامتی در زندگی آحاد جامعه و نقشی که انسان سالم می تواند در شکل دهی جامعه سالم داشته باشد، تعیین زمان بیشتر از یک روز برای گرامی داشت برنامه های مرتبط با سلامت و تکریم فعالیت های دست اندرکاران عرصه بهداشت و درمان مورد توجه قرار گرفته است .

هفته سلامت همه ساله به منظور جلب مشارکت همکاری های بین بخشی و دستگاه های مرتبط با سلامت مردم، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در راستای ارتقای سلامت و تاکید بر اصلاح روش های زندگی برای تأمین سلامتی مردم و به ویژه با موضوع شعار سال ،جلب مشارکت مردم و همکاری عمومی در راستای توجه به نقش سلامت و پیش گیری برای داشتن جامعه ای سالم و برجسته سازی موفقیت ها و دستاوردهای حوزه سلامت و بیان چالش های موجود و انتظارات برگزار می شود. بسیاری از دغدغه‌های مردم در رابطه با سلامت مواد غذایی ناشی از تفکر نادرست است که همین موضوع می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر تغذیه‌ی شهروندان داشته باشد، هرچند نظارت‌ بر تولید مواد غذایی توسط کارشناسان به‌طور مستمر و دقیق انجام می‌شودشعار امسال روز جهانی بهداشت، «ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره» نامگذاری شده تا اهمیت موضوع سلامت تغذیه مردم، بیش از پیش مورد توجه کشورهای دنیا قرار بگیرد.

کانال ما در تلگرام

کانال نکات مهم سلامتی

تمرینات مناسب برای مبتلایان به ایدز

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی، بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی بدن HIV بروز می کند. این بیماری در سه مرحله مختلف بروز می کند که مرحله اول آن شبیه به آنفولانزا بوده و به دوران نهفتگی مشهور است. اما هر چقدر بیماری پیشرفت می کند و در مراحل بعدی تداخل بیشتری با دستگاه ایمنی شخص پیدا کرده و عفونت های بیشتری را در بدن به دنبال خواهد شد تا دستگاه ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار داده و با کوچکترین عامل ویروسی، عملکرد سیستم ایمنی بدن بیمار مختل شود. ایدز از طرق مختلفی از جمله ارتباطات جنسی، انتقال خون آلوده، مادر به فرزند، شیردهی و ... منتقل می شود.

در واقع افراد آلوده به HIV نسبت به انواع عفونت های فرصت طلب واختلالات خود ایمنی مستعد هستند . در حال حاضر عفونت HIV حالت مزمنی است که ممکن است تا مدتها نیز غیر قابل تشخیص بوده و پس از 10-15 سال عفونت بدون علامت به صورت سندرم نقص ایمنی اکتسابی یا ایدز ظاهر می شود.به رغم اینکه سندروم ایدز خطرات زیادی برای سلامتی میلیونها نفردر پی داشته است. اما متاسفانه با وجود تحقیقات علمی زیادی که در دهه های گذشته انجام شده هنوز هیچ درمان و واکسن خاصی برای پیشگیری از آن کشف نشده و منجر به مرگ و میر انسانهای زیادی گردیده است.

نقش ورزش در کنترل بیماری ایدز

ایدر یا عفونت ویروس نقص ایمنی انسان (HIV) عفونت مزمنی است که باعث اختلالات متعدد ایمونولوژیکی از جمله افت تدریجی تعداد وعملکرد سلولهای T CD4(گروهی از سلولهای دستگاه ایمنی ) شده و در نتیجه به بروز نقص در عملکرد ایمنی و نارسایی آن منتهی می شود .ویروس HIV از طریق گیرنده های سطحی4 CD به داخل سلولهای T دسترسی پیدا کرده و پس از وارد کردن DNAویروسی باعث مرگ سلول می شود . چون سلولهای T CD4 (گروهی از سلولهای دستگاه ایمنی ) مهمترین جمعیت سلولی تنظیم کننده در انواع پاسخ های ایمنی سلولی واکتسابی هستند، تخلیه این سلول ها عواقب حادی در عملکرد ایمنی بر جای می گذارد .

فعالیت بدنی منظم تاثیرات سودمند بسیاری بر سلامت جسمانی و روانی انسانها اعمال می کند. اگرچه تمرینات بدنی منظم تغییرات مفیدی در بیماران مبتلا به ایدز ایجاد کرده ولی نحوه عمل آن مشخص نیست؛ چون تاثیرات فعالیت بدنی منظم و علائم بیماری ایدز با یکدیگر ترکیب می شوند. ارتباط بین فعالیت بدنی و عوامل بیماری زا نشان می دهد که با افزایش آمادگی جسمانی، منجر به کاهش عوامل بیماری زا می شود.در واقع برای نقش ورزش در کنترل این بیماری باید گفت که برنامه تمرینی منظم علاوه بر تغییرات سودمنددر تعداد سلولهای T CD4 (گروهی از سلولهای دستگاه ایمنی ) و ظرفیت های عملکردی، تاثیرات مرگ و میر و بیماری زا را در افراد مبتلا به ایدز به تاخیر می اندازد.

تمرینات مناسب برای مبتلایان به ایدز

تمرین های ورزشی (هوازی-قدرتی)برای افراد مبتلا به HIV یا ایدز که از نظر پزشکی stable (شرایط ثابتی ) هستند، بی خطر است.

-تمرینات هوازی

متاسفانه ظرفیت هوازی افراد مبتلا به بیماری ایدز به دلایل، اختلال در عملکرد ریه ها، کم خونی، ضعف آمادگی جسمانی، اختلال در عملکرد قلب و عروق و محدودیت در تحویل اکسیژن به عضلات محیطی کاهش می یابد.اما خوشبختانه تمرینات هوازی با شدت های کم تا متوسط میزان عفونت اضافی و بار ویروسی را افزایش نمی دهد. علاوه بر این اثرات جانبی نامطلوبی در مورد تمرینات با شدت بالا هم گزارش نشده است. تقریبا بدون هیچ استثنایی مطالعات اثرمفید تمرینات هوازی را در تقویت ظرفیت عملکردی، استقامت قلبی –عروقی وعضلانی نشان می دهند.در نهایت برنامه های تمرینی هوازی باید با حجم های کم شروع شده و سرعت پیشرفت نیز نسبت به افراد سالم کمتر باشد.

-تمرینات قدرتی

اگرچه شواهد اندکی در حمایت از تاثیر تمرینات قدرتی برای افراد مبتلا به HIV وجود دارد. اما ازآنجاییکه به کرات کاهش وزن بخصوص در عضلات نگهدارنده ناشی از تحلیل عضلانی دیده می شود. تصور می شود حفظ عضلات نگهدارنده مثل انجام تمرینات مقاومتی (با وزنه ) ممکن است در محدود کردن برخی از عواقب ناتوان کننده ناشی از بیماری موثر بوده و به طور حتم پیشرفت بیماری را کند می کند.همچنین برنامه های قدرتی توده بافت لاغرشده را افزایش داده و قدرت عضله را بدون تحلیل عضلانی افزایش می دهد. پس طراحی یک برنامه قدرتی، علاوه بر در نظر گرفتن محدودیت های بیماری و دارویی باید بر اساس اصول تست و تجویز ACSM باشد.

صرفنظراز سطح پیشرفت بیماری، همه افراد مبتلا بهHIVقبل از شرکت در برنامه ورزشی باید مجوز پزشکی داشته باشند. آنها باید از نظر عملکرد فیزیکی استاندارد شامل ظرفیت هوازی عملکردی، قدرت عضلانی، ترکیب بدنی و انعطاف پذیری ارزیابی شوند. همچنین عملکرد نوروماسکولار آنان نیز باید ارزیابی شود چرا که نوروپاتی اعصاب محیطی یکی از عوارض شایع ابتلا به HIV است و می تواند اشکال خاصی از تمرین را اعمال کند.

همچنین باید سطح آمادگی بیمار قبل از تجویز برنامه تمرینی ارزیابی شود و توجه به این مقوله بسیار مهم است. در حالیکه این موضوع مشخص شده که ظرفیت عملکردی اکثر این افراد نسبت به افراد سالم کمتر است ،اکثر تست های آمادگی جسمانی استاندارد برای این افراد قابل اجراست. بنابراین فرایند تست ورزشی این افراد خیلی با افراد سالم متفاوت نیست. تست آمادگی قلبی تنفسی وتست آمادگی عضلانی از این قبیل تست هاست که قبل از آغاز ورزش باید انجام شود.

کنترل مداوم سلامت عمومی فرد شرکت کننده در برنامه ورزشی ضروری است. این موضوع بویژه برای افراد مبتدی ضروریست. افراد غیر ورزشکار معمولا در معرض افزایش خطر عفونت های فرصت طلب هستند مخصوصا اگر در سطحی بالاتر از سطح تواناییشان تمرین کنند. درمانگر باید بر اهمیت گزارش افزایش حس خستگی ، تغییرات در عملکرد گوارشی، کوتاهی نفس یا حس اافزایش تلاش جهت انجام کارهای روزانه تاکید کند.