کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

اگر کمردرد دارید بخوانید

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

یکی از نکات مهم در کمردرد، تشخیص علت آن است که آیا منشا عصبی، عضلانی یا مفصلی دارد.در ستون فقرات حدود 24 تا 25 منطقه وجود دارد که می‌توانند علت درد شوند، اما دیسک یکی از مهم‌ترین مواردی است که به وسیله ام.آر.آی نیز به خوبی به تصویر کشیده می‌شود. در همین زمینه افراد زیادی وجود دارند که نیاز به عمل دارند، اما بعضا متاسفانه به دلیل ترس از بدتر شدن وضعیت خود که صرفا ناشی از شنیدن گفته‌های بیماران دیگر است، اقدام به جراحی نمی‌کنند.علت ادامه بسیاری از دردهای کمر، تنها تشخیص نادرست از ابتدای بیماری است. پس یک فیزیوتراپیست یا پزشک حتما باید قبل از شروع درمان، علت کمردرد را تشخیص دهد تا بتواند هدفمند برنامه درمان را به بیمار ارائه دهد.

به استناد منابع، منشأ 70 درصد کمردردها عضلانی است که طی آن عضله و غلاف پوشاننده آن دچار التهاب شده یا تاندون آن کشیده می‌شود، ولی گاهی اوقات نیز کمردرد ناشی از دیسک است که طی آن دیسک یا برجسته شده یا در صورت جدی‌تر، از محل خود بیرون آمده است. دیسک می‌تواند ضمن ایجاد فشار به لیگامان طولی خلفی ستون فقرات، موجب ایجاد برجستگی شود که در این صورت با فشار به نخاع، دردهای مرکزی ایجاد می‌شوند؛ اما اگر به صورت محیطی یا جانبی به ریشه‌های نخاعی فشار وارد کند، بیمار علایم محیطی به خود می‌گیرد مثلا می‌گوید درد در پای من می‌پیچد.

ورزش‌هایی باید انجام شودکه در درجه اول موجب تقویت ستون فقرات و سپس تقویت عضلات شکمی می‌شود. در این روند، 4 یا 5 عضله که تشکیل‌دهنده جدار شکم هستند باید با ورزش‌های خاص تقویت شوند.در این حالت بهتر است به روی کمر بخوابید در حالی که یک پا روی زمین و به صورت کشیده است، پای دوم را به صورت جمع در شکم آورید چند ثانیه نگه دارید و این کار را ضمن تعویض پاها، چند نوبت با سرعت ملایم تکرار کنید. در حرکت دیگر، به شکم بخوابید و سعی کنید با آرنج‌های خود که روی دست و کف دست خود تکیه داده‌اید خود را به سمت بالا بکشید و سینه را از زمین دور کنید تا کمر قوس راست شدگی به خود بگیرد؛ این تمرین موجب می‌شود هم دیسک جا بیفتد هم عضلات تقویت شوند.هنگام راه رفتن نیز شکم خود را به داخل ببرید و با شکم سفت راه بروید، زیرا طبق اطلاعات بیومکانیکی ثابت شده هر چه شکم داخل‌تر باشد فشار روی دیسک برداشته می‌شود. به اصطلاح ساده‌تر باید «فیگور» بگیرید و راه بروید زیرا اگر شکم به سمت جلو باشد، بدن را هم با خود به جلو می‌کشد و موجب فشار روی مفاصل می‌شود.

نکات کاربردی ومهم تغذیه‌ای در ماه رمضان

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
ماه شعبان رو به پایان است و رمضان، ماه بهار قرآن در راه و  مومنین خود را برای میهمانی خدا آماده می کنند بهترین تعبیری که می توان در رابطه با ماه مبارک رمضان به کار برد این است که ما در حال وارد شدن به یک مهمانی هستیم که تفاوت هایی با مهمانی های دنیایی دارد. هرچند مهمانی ها یک نقطه مشترک باهم دارند و نقطه اشتراک آنها در این است که انسان اصولا برای مهمانی باید خود را از جهت آراستگی ظاهری و همچنین وسیله ای که با آن به مهمانی می رود، آماده کند. طبیعتا مهمانی خدا نیز آمادگی های خاصی می طلبد. اما چون این مهمانی یک مهمانی معنوی است آمادگی برای آن نیز باید جنبه های معنوی داشته باشد.

تفاوت این مهمانی با مهمانی دنیایی آن است که انسان در مهمانی های دنیایی با مادیات پذیرایی می شود اما مهمانی خدا شکل و شمایل دیگری دارد. چرا که خدا با روزه و گرسنگی و برخی محرومیت های مادی از ما پذیرایی می کند که درعین حال این محرومیت ها نتایج والاتر و بالاتری برای انسان به دنبال خواهد داشت روزه گرفتن تأثیرات بسیار مفیدی بر سلامت جسم واندام‌های داخلی بدن دارد و برای حفظ سلامت و توانایی سپری کردن این ماه پرفیض لازم است در گروه‌های سنی مختلف نکاتی رعایت شود.رعایت راهکارهای ساده تغذیه ای در افطار و سحر می تواند روزه داران را به منظور دریافت منافع بدنی و تسهیل بهره مندی از مزایای روحانی این ماه مبارک یاری کند زیرا یک فرد بیمار به درستی نمی تواند از برکات ماه رمضان فیض ببرد. ماه رمضان امسال به دلیل مصادف شدن با روزهای گرم و طولانی تابستان دارای حساسیت و تحمل بیشتری است که با یک برنامه تغذیه ای درست هنگام افطار و سحر می توانیم بدون هیچگونه مشکلی از مزایای آن بهره ببریم و به مشکلاتی مانند ضعف بدنی، افت فشار، تشنگی و گرسنگی نیز دچار نشویم.

http://media.jamnews.ir/Original/1393/04/14/IMG10404243.jpg
اغلب پس از ماه مبارک رمضان افراد دچار افزایش وزن، ضعف شدید بدنی و بیماری‌های گوارشی می‌شود.ممکن است با روزه گرفتن دچار پایین آمدن قندخون شویم، بنابراین بهتر است برای افطار کردن از آب نیمه گرم، شیر، فرنی و مواد حاوی قند طبیعی مانند عسل، کشمش،  خرما و ...، استفاده شود. خوردن غذاهای چرب و پرکالری مانند آش، کله پاچه، حلوا و ... می‌تواند مضرات زیادی را در پی داشته باشد.آب سرد وانواع نوشابه‌ها می‌توانند آسیب‌های جدی را به سیستم گوارش فرد وارد کنند. مصرف سوسیس و کالباس می‌تواند فرد را دچار خستگی و تشنگی کند.با توجه به طولانی بودن روز در ماه‌‌های فصل تابستان، بهتر است غذای مصرفی در وعده سحر خصوصیات و ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتواند از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری کند.  

بهتر است تا دو ساعت بعد از افطار شام میل نکنید. علاوه براین وعده‌ی شام باید دارای پروتئین  کافی، چربی کم و به میزان کم استفاده شود. نوشیدن شش تا هشت لیوان آب بین افطار تا سحر می‌تواند در تأمین آب بدن مؤثر واقع شود. خوردن میوه‌جات و سبزیجات نیز علاوه بر آب‌رسانی بدن می‌تواند برای جلوگیری از یبوست مفید باشد.برای وعده‌ی غذایی سحر توصیه می‌شود از موادغذایی که مولکول درشت هستند استفاده شود مانند سیب‌زمینی و نان، چرا که این مواد زمان بیشتری برای هضم شدن لازم داشته و می‌توانند انرژی مورد نیاز افراد را تأمین کنند.افراد بیماری که علاقه به روزه گرفتن دارند نباید خودسرانه مصرف داروهای خود را قطع یا تغییر دهند. قطع ناگهانی برخی از داروها می‌تواند خطرات زیادی را در پی داشته باشد. بنابراین لازم است بیماران با پزشک خود در این خصوص مشورت کنند.پرهیز از خوردن غذاهای سنگین و تند غذا خوردن نیز می‌تواند از بروز اختلالات گوارشی جلوگیری کند.

راهکار کاهش ضعف ناشی از گرسنگی وتشنگی
خوردن غذاهای پروتئینی موقع سحر، ضعف ناشی از گرسنگی را کاهش می دهد.مصرف غذاهای مرکب چون چلوگوشت، ماکارانی یا چلوکباب می‌تواند از گرسنگی زود رس درهنگام ماه رمضان پیشگیری کند این مسئله به خصوص به دلیل 17ساعت روزه داری در طول روز اهمیت پیدا می‌کند این مواد غذایی ترکیبی به دلیل آنکه دیر هضم هستند به این مسئله کمک می‌کنند.مصرف مواد غذایی که حاوی قند ساده هستند در هنگام سحر توصیه نمی‌شود از این مواد غذایی می‌توان به شربت و مربا اشاره کرد این مواد غذایی قند خون فرد را به سرعت بالا می‌برند و سبب ترشح انسولین بدن فرد دم صبح می‌شود این مسئله گرسنگی را برای وی در طول روز به همراه دارد.مصرف فراوان آب در فاصله میان افطار تا سحر می‌تواند از بروز تشنگی در طول روز جلوگیری کند همچنین مصرف زیاد سبزیجات مانند کاهو می‌تواند در این مسئله تاثیر بگذارد.
http://teeteel.notkade.com/wordpress/wp-content/uploads/2013/04/Nutrition-Tips-for-Athletes.jpg

نکات تغذیه ‌ای برای روزه‌ داری در فصل‌ گرما
1. برای اینکه کمتر هنگام روزه داری تشنه شوید بهتر است در برنامه غذایی سحری از خوردن غذاهایی مثل انواع کوکو، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و همچنین غذاهای چرب و پرنمک که سبب تشنگی زیاد در طول روز می شود پرهیز کنید.

2. سعی کنید از غذاهای آب پز شده و خورشت های آبدار و کم نمک استفاده کنید.

3. خوردن مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه هنگام سحر سبب افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می شود.

4. بعد از خوردن سحری، بهتر است هنگام مسواک زدن برای کاهش تشنگی و خشکی دهان، از حجم کمتری خمیر دندان استفاده کنید.

5. سعی کنید در ماه رمضان میوه های آبدار و سبزیجات بیشتری مصرف کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید.

6. بهتر است هنگام افطار از مخلوط آبلیموی تازه با آب یا چای کمرنگ یا شربت خاکشیر به جای قهوه و چای پر رنگ استفاده کنید.

7. خوردن 8 تا 12 لیوان آب از افطار تا هنگام سحر سبب می شود تا شما در طول روز کمتر دچار تشنگی شوید.

8. برای اینکه بعد از خوردن افطار و سحری دچار سوزش معده و ترش کردن نشوید بهتر است از غذاهای سبک و کم چرب استفاده کنید. در ضمن مایعات را پس از اتمام غذا بخورید و بلافاصله بعد از خوردن سحری به رختخواب نروید.

9. بهتر است افطار خود را با یک استکان آب ولرم یا یک فنجان شیر و عسل باز کنید و از خوردن غذا و شیرینی جات فراوان هنگام افطار بپرهیزید تا دچار سنگینی و مشکلات معده نشوید.

10. سعی کنید وعده های غذایی مانند پلو و خورشت را دو ساعت بعد از افطار میل کنید تا هضم آن آسان باشد.

11. برای جلوگیری از بروز یبوست و مشکلات روده، بعد از خوردن افطار آلو و انجیر خیس شده و میوه هایی همچون گلابی، هلو و هندوانه میل کنید.

12. ورزش سبک و پیاده روی بعد از افطار به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک زیادی می کند.

13. وعده سحری را به هیچ عنوان حذف نکنید زیرا ادامه دادن به این روال در طول ماه رمضان سبب افت بدنی و تحلیل عضلانی خواهد شد.
 
14. نان و پنیر کم نمک با سبزی یا گردو با یک لیوان شیر از بهترین خوردنی ها برای سحر محسوب می شود زیرا علاوه بر حجم سبک دارای قوت بسیار است.

15. برای اینکه در طول روز کمتر تشنه شوید بهتر است علاوه بر خوردن آب فراوان در فاصله افطار تا سحر، از کربوهیدرات هایی همچون نان و غلات و ماکارونی سبوس دار در وعده افطار و سحر استفاده کنید.
اسلام دین آسان و بنای آن بر سهولت و سخت نگرفتن است. هر کس مریض یا مسافر باشد، باید روزه نگیرد و قضای آن را بگیرد. اگر وضو گرفتن برای کسی مشکل است، باید تیمّم کند. اگر ایستاده نماز خواندن برایش مشکل است، اجازه ی نشسته نماز خواندن را می دهد که این قانون به نام «قاعده ی لاحرج» در فقه مشهور است.

راه‌هایی برای بالا بردن تحمل بدن

تشنگی و گرسنگی در ماه‌رمضان وضعیت ویژه‌ای را برای افراد روزه‌دار ایجاد می‌کند. بسیاری از روزه‌داران در این ماه ممکن است خستگی، بی‌حوصلگی، سردرد، گرفتگی عضلات، مشکلات کلیه، دردهای معده و... را تجربه کنند. دلیل عمده این حالات کاهش مصرف مواد غذایی مورد نیاز بدن است. روزه گرفتن در تابستان، با وجود گرما و ساعات طولانی برای تحمل گشنگی و تشنگی، کار روزه‌داران را سخت‌تر می‌کند. با این‌وجود می‌توان راه‌هایی را برای تحمل فشارِ کمتر روزه در این ایام به‌کار بست تا به بدن نیز صدمه کمتری وارد شود.برای بالا بردن تحمل بدن در این ماه و آسان‌شدن روزه‌داری، در کنار این‌که بدن نیز در سلامت بیشتری قرار گیرد، می‌توان اقدامات زیر را انجام داد.

- تاجای ممکن سحری را از وعده‌های غذایی ماه رمضان حذف نکنید. نتیجه نخوردن سحری عدم دریافت کربوهیدرات در طولانی‌مدت، اُفت قند خون، بی‌حالی، سردرد، ضعیف‌شدن اعصاب و... است.

- خوردن نمک زیاد و یا غذای شور در وعده سحر باعث تشنگی مفرط در طی روز خواهد شد.

- هرچند که بسیاری از افراد چایی را از مایعات موثر در رفع تشنگی ماه رمضان می‌دانند، اما خوردن چایی، خصوصا چایی پررنگ، منجر به دفع شدن آب بدن می‌گردد.

- میوه و سبزیجات پخته در ماه رمضان علاوه‌بر اینکه آب بیشتری را در بدن ذخیره خواهد کرد، جلوی نفخ معده بر اثر خوردن سبزیجات و میوه‌های خام را نیز خواهد گرفت.

- اگر در ساعات اولیه صبح اندکی پیاده‌روی کنید، نه تنها منجر به کاهش وزن در ماه رمضان خواهد شد، بلکه قند خونتان را نیز تنظیم خواهید کرد.

- نوشیدن آب زیاد به هنگام سحری یک اشتباه رایج است. این‌کار منجر به رقیق‌شدن شیره معده و درنتیجه نفخ و اخلال در هضم می‌شود.

- خوردن میوه به هنگام سحر باعث دفع یبوست می‌گردد.

- قهوه، شکلات و تمام مواد کافئین‌دار را باید در ماه رمضان کاهش داد، چرا که منجر به تشنگی زیاد می‌شود.

- خوردن مواد غذایی حاوی فیبر (سبزی و میوه) باعث جذب‌شدن تدریجی مواد غذایی توسط بدن، کاهش خستگی می‌شود و از افزایش ناگهانی قندخون و ترشح انسولین جلوگیری خواهد کرد.

- هنگامی که می‌خواهید افطار خود را باز کنید، هرچند که تشنه هستید، به خوردن آب و نوشیدنی‌های سرد اقدام نکنید.

- دهیدراسیون و یا کم‌آبی بدن در فصل تابستان، به کلیه‌ها آسیب شدیدی می‌زند. این آسیب با روزه‌داری تشدید می‌گردد. برای پیشگیری از ابتلا به دهیدراسیون بدن نوشیدن و خوردن مواد زیر مفید است: دوغ، شیر، آب‌میوه، میوه و سبزیجاتی همچون هندوانه، خربزه، هویج، چغندر، خیار، کرفس و... .

- در این ایام سعی کنید خوردن مواد سرخ‌شده را کاهش دهید تا کمتر تشنه شوید.

- داشتن فعالیت‌ها و ورزش‌های شدید در این ماه خوب نیست، اما نداشتن تحرک در حد متوسطِ آن نیز منجر به یبوست می‌شود.

- خوردن برخی غذاها مانند حلیم به این دلیل که دیرتر هضم می‌شوند جلوی گرسنگی زودهنگام را در این ماه می‌گیرند. موادی مانند گندم، جو و بادام نیز از این دسته‌اند.

- اگر در این ماه دچار دردهای معده بر اثر اسید معده هستید، زردآلو و هلو بخورید.

- خوردن غذاهایی با کالری منفی به دلیل این‌که انرژی بیشتری برای هضم غذا نیاز دارند، نتیجتا منجر به گرسنگی کمتر خواهند شد. این غذاها شامل کلم بروکلی، گل کلم، سیر، لوبیا سبز، آناناس، توت‌فرنگی، گوجه‌فرهنگی، طالبی، هلو و... می‌شود.

- برخی افراد به هنگام افطار و به دلیل تشنگی نوشابه می‌نوشند، این ماده به دلیل گاز و قندی که دارد باعث سردرد خواهد شد.

- یکی از راه‌های رفع سردرد در ماه رمضان نوشیدن چای سبز در حد فاصل افطار تا سحر است.

- شیر سرد، هندوانه، هلو، خیار و سایر میوه‌های خنک برای باز کردم افطار مناسب نیست.

- انجام ورزش‌های سبک در ماه رمضان به کاهش سموم ذخیره‌شده در بدن کمک می‌کند.

- بهتر است قبل از خوردن سحری ورزش کنید؛ اینکار به سلامت بدن در این ماه کمک زیادی خواهد کرد. همچنین بهترین ورزش‌ها پس از افطار شنا، پیاده‌روی و ورزش‌های هوازی است که باعث پیشگیری از گرفتگی عضلات خواهد شد.

- یکی از فواید این ماه پاکسازی کبد از طریق خوردن سبزیجات و میوه‌جات است. پاک‌سازی کبد از این طریق منجر به شفاف‌شدن پوست، جلوگیری از پیری، کاهش حساسیت‌ها، سم‌زدایی از داروها، خواب راحت و تصفیه بدن می‌گردد.

- از مشکلات برخی افراد در ماه رمضان، بدبو شدن دهان است. برای جلوگیری از بویِ بدن دهان مسواک‌زدن، نخ‌کشیدن، مسواک‌کردن زبان و نوشیدن ۲ الی ۳ لیوان آب در سحر موثر است.

جمع بندی:

روزه گرفتن در روزهای گرم و بلند تابستان کمی با فصل‌های دیگر فرق دارد. زود تشنه می‌شوید و اگر شاغل باشید در طول روز با کاهش میزان انرژی و فعالیت‌های جسمی روبه رو می شوید.خلاف عقیده برخی افراد که در روزهای مانده به ماه مبارک رمضان حجم غذایی خود را با هدف افزایش ذخیره بدن برای روزه‌داری افزایش می‌دهند، این کار روزه‌داری را سخت‌تر می‌کند.بهترین کار برای کاهش فشار گرسنگی و تشنگی در روزهای ماه مبارک رمضان این است که از این هفته تا 10 روز قبل از شروع ماه مبارک، حجم غذای مصرفی به تدریج کاهش داده شود.
این کار موجب می‌شود سطح متابولیسم و سوخت و ساز بدن کاهش یابد و بدن به شرایط کم غذایی در زمان روزه‌داری عادت کند. در این زمینه مصرف تمام گروه‌های غذایی متناسب با هم باید کاهش داده شود و در این بین کاهش مصرف مواد نشاسته‌ای اهمیت بیشتری دارد، زیرا موجب خواهد شد بدن در روزهای مانده به ماه مبارک رمضان به برداشت قند از منابع دیگر عادت کند.در کنار انجام این کار، تمام عادات غذایی مانند مصرف میان‌ وعده‌ها و نیز مصرف بیش از حد چای و سایر نوشیدنی‌ها مانند قهوه و نیز شکلات و شیرینی باید کنار گذاشته شود.این کار موجب خواهد شد تا سطح این مواد در خون کاهش یابد و وابستگی به آنها به ویژه به قهوه و شکلات کم شوددر غیر اینصورت ادامه عادات غذایی تا شروع ماه رمضان موجب خواهد شد در روزهای ابتدای روزه‌داری دچار علائمی مانند سردرد و سرگیجه شوید و تحمل روزه‌داری برای شما دشوار شود.هشدارهای غذایی برای روزه‌گیران
در طول افطار تا سحر باید به ازای هر20 کیلوگرم وزن بدن حدود 700 سی‌سی تا یک لیتر مایعات مصرف شود.در وعده سحر بایستی از خوردن کله‌پاچه و غذاهای پرچرب، سوسیس و کالباس، سس مایونز، نمک و ادویه‌جات به خصوص فلفل خودداری شود. زیرا این مواد اصطلاحا ایجاد آتش می‌کنند و برای هضم و دفع نیاز به آب فراوان دارند و باعث تشنگی شدید می‌شوند. در این وعده مقداری برنج یا ماکارونی بدون روغن، مقداری گوشت سفید، ماست کم چرب و سالاد بدون سس و در کنار آن مقداری میوه و مایعات پیشنهاد می‌شود.در زمان افطار نیز باید یک وعده مفید و کم حجم در نظر گرفته شود مثلا مقداری حلیم که به آن کمی عسل اضافه شده باشد به همراه یک لیوان شیر یا چای کم‌رنگ گزینه مناسبی است.از نیم ساعت پس از وعده افطار نوشیدن جرعه جرعه مایعات شروع شود و از یک ساعت پس از آن مصرف میوه و سبزیجات به دلیل بالا بودن فیبر و تامین ویتامین‌های محلول در مایع ضروری است. فیبر به دلیل اینکه آب فراوانی به خود جذب می‌کند در این دوران در رفع تشنگی بسیار کارسازاست.برای وعده غذایی شام نیز باید یکی از کربوهیدرات‌های مرکب مانند نان، برنج، ماکارونی یا سیب‌زمینی به همراه مواد پروتئینی  مانند انواع گوشت‌ها یا سفیده تخم‌مرغ، سالاد و ماست کم چرب در برنامه غذایی لحاظ شود.یادتان نرود در طول افطار تا سحر باید به ازای هر 20 کیلوگرم از وزن بدن حدود 700 سی‌سی تا یک لیتر مایعات مصرف کنید تا بدن‌تان با کم‌آبی مواجه نشود، زیرا سلول‌های بدن در محیط کم‌آبی اکسیده می‌شود.


سخن آخر:

ماه رمضان، آن نام برگرفته از نام خدای سبحان، عید بزرگ وفرخنده ای است که نور محبت از آن شمس می تابد و بهار را برای دوستداران حق به ارمغان می آورد و این خجستگی و مبارکی برای میهمانان جوان، آن محبوبان میزبان مهربان، سبزی و خرمی را به دنبال داردماه مبارک رمضان که از آن به عنوان (عید اولیای الهی) یاد شده است، ممتاز ترین زمان پیوند خلق با خالق و موسم میهمانی پر راز و رمز الهی برای انسان است. از این رو، بایسته و سزاست تا رمضان را در منظرجوانان، بهاران دل ترجمه کنیم.رمضان، موسم عبادت و شستشوی جان در نهر پاک روزه داری است. بندگان خدا در این ماه با اتصال به حلقه های دعا و عبادت، آسمانی می شوند و وجود خود را جانی تازه می بخشند.روزه گرچه فوائد و منافع طبی از قبیل: دفع و برطرف شدن مواد زاید بدن در اثر گرسنگی را دارد؛ اما سحرخیزی ولطافت روح واستجابت دعا در ماه رمضان چیز دیگری است ومحروم واقعی کسی است که از این همه خیر وبرکت محروم باشد.غذای این ماه، غذای روح است که برای رشد معنوی لازم است، نه غذای جسم. لطف غذای این مهمانی، آیات قرآن است که تلاوت یک آیه ی آن در ماه رمضان، همچون تلاوت تمام قرآن در ماه های دیگر است.این مهمانی، هیچ گونه همخوانی و شباهتی با مهمانی های دنیوی ندارد. خداوندِ عالِم و غنی و خالق و باقی و عزیز و جلیل، میزبان انسان های جاهل و فقیر و فانی و مخلوق و ذلیل می شود و می گوید: «من دعایتان را مستجاب می کنم و برای هر نفسی که در ماه رمضان می کشید، پاداش تسبیحی عطا می کنم».


 روزه ای که اسلام واجب کرده، بزرگترین ضامن سلامتی بدن است.

نقش ایمنی میوه و سبزی در سلامت انسان‌ها


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

مواد غذایی ناسالم موجب ابتلای آدمی به بیش از 200 بیماری از یک اسهال ساده تا سرطان پیشرفته شده و علت مرگ و میر سالانه بیش از دومیلیون نفر در جهان می‌شود؛ به همین علت سال 2015 از سوی سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان «بهبود ایمنی مواد غذایی از مزرعه تا بشقاب» نامگذاری شده تا به این صورت، توجه مسئولان و دست‌اندرکاران به این مقوله معطوف شود و مرگ و میر ناشی از غذای ناسالم کاهش یابد.

http://www.bibaknews.com/images/newsread/1394/01/30/zZ1429390443.jpg

سبزی‌ها و میوه‌های تازه فواید زیادی دارند و توصیه می‌شود روزانه حداقل 5 وعده از آن‌ها مصرف کنید.گاهی بی‌توجهی به نکته‌های بهداشتی هنگام خرید، شست و شو و نگهداری میوه و سبزی سبب ایجاد آلودگی محصول و بیماری می‌شود میوه و سبزی‌ها هنگام رشد در مزرعه ممکن است با حیوانات، مواد خطرناک موجود در آب و خاک و بهداشت نامناسب کارگران و کشاورزان آلوده شوند که انتقال این محصولات بعد از برداشت نیز خطر آلودگی را افزایش می‌دهد.

آلودگی می‌تواند بعد از خرید محصول و هنگام تهیه غذا و با نگهداری نامناسب هم اتفاق بیفتد بنابراین توصیه می‌شود میوه‌ها و سبزی‌های که له یا خراب شده‌اند. انتخاب نکنید، چرا که احتمال رشد باکتری در این قسمت‌ها بیشتر است.سبزی‌ها و میوه‌ها از گروه‌های غذایی اصلی در هرم غذایی هستند که باید هر روز به مقدار توصیه شده در برنامه غذایی روزانه گنجانده شوند.گروه میوه‌ها شامل انواع آبمیوه طبیعی، کمپوت میوه‌ها و میوه‌های خشک (خشکبار) می‌شود که این گروه دارای مواد مغذی مهم از جمله ویتامین آ، ث، فیبر و مواد معدنی است.

گروه سبزی‌ها نیز شامل انواع سبزی‌های برگ‌دار، هویج، بادمجان، نخود سبز، انواع کدو، قارچ، خیار، گوجه‌فرنگی، پیاز، کرفس، ریواس و سبزیجات مشابه دیگر است که این گروه دارای انواع ویتامین‌های آ، ب، ث و اسید فولیک، مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و مقدار قابل توجهی فیبرو آنتی‌اکسیدان است.سبزی‌های نارنجی مانند هویج و کدو تنبل دارای بتاکاروتن هستند که در صورت نیاز بدن، در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. این ماده بدن را در مقابل سرطان‌ها محافظت می‌کند.

سبزی‌های سبز رنگ، دارای کاروتنوئیدها، ساپونین‌ها، لوتئین و فلاوونوئیدها هستند که فیبر، فولات و بتاکاروتن مورد نیاز بدن را تأمین و  بدن را در مقابل چند نوع سرطان حفظ می‌کنند. کرفس، اسفناج، بروکلی و جعفری از جمله سبزی‌های برگ سبز هستند.سبزی‌های قرمز رنگ مانند گوجه‌فرنگی، هندوانه و کلم بنفش دارای انواع مختلفی از فیتوکمیکال‌ها هستند و سبزی‌های خانواده کلم نیز از ارزش غذایی بالایی برخوردارند که در پیشگیری از سرطان‌ها موثرند.«ایندول» موجود در انواع کلم در ایجاد خاصیت ضد سرطانی کلم نقش دارد. از سبزی‌های خانواده کلم می‌توان از بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و کلم بنفش نام برد.

نقش میوه و سبزی در عدم ابتلا به سرطان و بیماری‌قلبی
اکثر سبزی‌ها دارای ویتامین C فراوان هستند. این ویتامین نقش مهمی در پیشگیری از سرطان‌ها دارد و به وفور در سبزی‌هایی مانند فلفل، بروکلی و گوجه فرنگی یافت می‌شود.فیبر موجود در سبزی‌ها در پیشگیری از سرطان روده بزرگ نقش اساسی دارد و به رشد باکتری‌های مفید روده نیز کمک می‌کند.سبزی‌ها دارای کالری پایین حجیم و سیرکننده هستند و مصرف زیاد آنان در مقایسه با سایر مواد غذایی بسیار کمتر موجب افزایش وزن می‌شود.بر عکس میوه‌ها، سبزی‌ها و خصوصاً‌ سبزی‌های تازه قند بسیار کمی دارند و مصرف آنها تعادل قند را فراهم و سبب رسیدن ویتامین‌ها و املاح معدنی به بدن می‌شود.سبزی‌ها حاوی فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و املاح معدنی فراوان و ترکیبات دیگرند که خطر پیشرفت دیابت نوع دوم و عوارض آن را کاهش داده و از سوی دیگر مصرف آنان فاکتوری برای کاهش وزن محسوب می‌شود.

چربی موجود در سبزی‌ها بسیار پایین است و سبزی‌ها فاقد کلسترول هستند بنابر این مصرف آنان برای سلامت قلب تجویز می‌شود.پتاسیم یکی از املاح معدنی مهم برای بدن است که فعالیت بسیاری از آنزیم‌های بدن به وجود آن وابسته است کمبود پتاسیم در بدن می‌تواند زمینه‌ساز حملات قلبی شود و البته این پتاسیم به صورت روزانه از طریق مصرف سبزی‌هایی مانند جعفری، کرفس، لوبیا، سبوس گندم و سیب‌زمینی به دست می‌آید.همچنین سبزی‌هایی مانند کرفس و ریواس به علت دارا بودن پتاسیم فراوان موجب کاهش فشار خون می شوند.

نحوه نگهداری سبزی‌ و میوه‌ها در منزل
سبزی‌های برگ سبز، مانند اسفناج را باید در کیسه‌ای پلاستیکی قرار داده و در یخچال نگهداری کنیدسبزیجاتی مانند کاهو را نیز در پارچه خشک و تمیز بپیچید و در یخچال بگذارید؛ ضمن اینکه در مورد سبزی خوردن نیز بعد از شستشو و خشک کردن کامل آن، در ظرف «رویی» دردار در یخچال نگهدار شود با این کار شما تا 5،6 روز سبزی خوردن تازه دارید.سبزیجاتی مانند انواع کلم‌ها و گل‌کلم را نشسته در یخچال باید قرار داد و قبل از هر بار مصرف آن‌ها را شست.

نحوه شست و شوی میوه و سبزی
برای از بین بردن میکروب‌ها باید سبزی‌ها را که در مرحله قبلی با مایع ظرفشویی شسته شده‌اند در مایع ضد عفونی کننده ریخت، برای این کار باید در یک ظرف 10 لیتری آب یک قاشق چای خوری پرکلرین (گرد کلر) راحل کرد و سبزی‌ها را به مدت 5 دقیقه در آن نگه داشت.


5 نشانه کمبود پتاسیم در بدن

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
-معمولا بشقاب غذایتان رنگین نیست :میوه ها و سبزیجات از غنی ترین منابع پتاسیم هستند، پس رنگین کمانی از این مواد غذایی باید در بیشتر وعده های غذایی که میل می کنید حضور داشته باشند. اگر اغلب بشقابتان تک رنگ است یعنی بیشتر مواقع در حال خوردن گوشت، نشاسته های تصفیه شده، و یا غذاهایی که از جعبه یا بسته بندی بیرون می آیند هستید – این غذاهای به اندازه کافی پتاسیم ندارند. پتاسیم نشانگر یک برنامه غذایی مناسب برای سلامت کل بدن است.
 
-احساس ضعف و خستگی:خوردن میوه و سبزیجات حاوی پتاسیم کمکتان می کند سرحال بمانید.در صورت عدم تغییر باید با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص شود عوامل دیگر چیست.
 
-فشار خون بالا  :برنامه غذایی حاوی پتاسیم پایین باعث بالا رفتن فشار خون می شود.بسیاری از مردم زیاد غذاهای نمکی می خورند و کمتر به سراغ میوه ها و سبزیجات می روند. این کار موجب عدم تعادل و در نتیجه بالا رفتن فشار خون می شود.
 
-مستعد گرفتگی شدید عضله:اسپاسم های دردناک عضلانی زیاد برای پاها،در اثر خروج الکترولیت ها ازبدن  رخ می دهد که یکی از سریع ترین راه حل ها استفاده از نوشیدنی ورزشی است که حاوی الکترولیت باشد. فقط آب خالی ننوشید چون ممکن است مشکل بدتر شود.
 
-تپش قلب دارید :گر حس می کنید قفسه سینه به شدت تکان می خورد، می لرزد و یا انگار قلبتان در حال بیرون آمدن از قفسه سینه است، دچار تپش غیر طبیعی قلب شده اید. باید هرچه سریعتر کمک پزشکی دریافت کنید.
 
-چگونه پتاسیم دریافتی خود را بالا ببریم:خوردن انواع مختلف میوه و سبزیجات(اسفناج، توت فرنگی، بروکلی، و برگ چغندر.) در طول روز است.در این میان سیب زمینی پخته با پوست دو برابر موز پتاسیم دارد.


کاربرد غیرمجاز داروها در ورزش (دوپینگ)

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
دوپینگ عبارت است از تجویز یا مصرف یک ماده خارجی یا ماده درون زای بدن با مقادیر غیرعادی و یا استعمال غیر طبیعی توسط شخص سالم با هدف افزایش کارائی ورزشی.در سالهای اخیر پدیده‏ای به نام پارادوپینگ نیز مطرح شده است که عبارت از دادن دارو به یک ورزشکار توسط حریف جهت کاهش کارائی وی و یا بدنام کردن ورزشکار.میزان مرگ و میر قابل توجه ناشی از ارتکاب دوپینگ، موارد فراوان خلع مدال و عوارض گسترده جسمی و روحی، حاکی از گسترش تکان دهنده این ضد ارزش در حرفه ورزش می‏باشد.
بنابراین با توجه به اثرات جانبی ناخواسته و زیانبار برای بدن که در پاره‏ای از موارد صدمات جبران ناپذیری بر روی سلامتی ورزشکار وارد می‏نماید و همچنین با توجه به ایجاد برتری غیرمنصفانه در صحنه ورزش و مغایرت دوپینگ با اهداف عالیه ورزش که سالم سازی جسم و روح ورزشکاران می‏باشد عمل دوپینگ ممنوع گردیده است. همچنین مصرف داروهای محرک سیستم اعصاب مرکزی، ضد دردهای مخدر، استروئیدهای آنابولیزان، داروهای مدر، مسدود کننده‏ گیرنده‏های بتا آدرنرژیک نیز توسط ورزشکاران در مسابقات ورزشی ممنوع می‏باشد.
● داروهای محرک سیستم اعصاب مرکزی:
این داروها در ورزشکاران جهت افزایش انرژی، دقت، تمرکز حواس، افزایش سطح هوشیاری و تحریک رفتاری مورد استفاده قرار می‏گیرد. از این دسته داروها می‏توان به کوکائین، کافئین، آمفتالین وپروپانول آمین اشاره کرد.
از عوارض جانبی کوکائین می‏توان به کاهش هماهنگی حرکات، هیجان، بی‏خوابی، بی‏قراری، اضطراب، جنون، سکته‏های قلبی و نارسائی احتقانی قلب اشاره کرد.
از عوارض جانبی آمفتامینها می‏توان به عوارض قلبی و عروقی، اختلالات انعقاد خون، خشونت، اعتیاد و گرمازدگی اشاره کرد.
از عوارض فنیل پروپانول آمین که در فرمول داروی سرماخوردگی جهت رفع احتقان بکار رفته است می‏توان به افزایش فشارخون، حملات صرعی، آریتمی قلب و افزایش احتمال سکته قلبی اشاره کرد.
از عوارض کافئین که در چای و قهوه و برخی از داروهای مسکن و سرماخوردگی موجود می‏باشد می‏توان به آریتمی قلب، عدم هماهنگی کارهای دقیق و بر هم زدن وضعیت خواب و بیداری را در کنار عوارض کلی سایر داروها اشاره کرد.
● داروهای مدر (ادرار آور):
مصرف نابجای این داروها در ورزش بدلیل کاهش وزن ناشی از آنها و همچنین رقیق کردن ادرار و فرار از نتیجه آزمایشات مثبت سایر داروهای مورد استفاده در دوپینگ می‏باشد. از عوارض این داروها می‏توان به برهم خوردن تعادل آب و الکترولیت‏های بدن و عوارض قلبی - عروقی و عصبی اشاره کرد.
● استروئیدهای آنابولیزان: این داروها از مشتقات هورمونهای مردانه یا تستوسترون می‏باشند که در ورزشکاران جهت افزایش کارآیی ورزشی، حجم و قدرت عضلانی، ایجاد ظاهری درشت و خشن، افزایش حالت تهاجمی و کاهش احساس خستگی استفاده می‏شوند.
از عوارض این داروها می‏توان به ایجاد جوش صورت، طاسی، کاهش میل جنسی، تحلیل رفتن بیضه‏ها، تحریک‏پذیری، حالت تهاجمی، بزرگ شدن پستانها، ایجاد خصوصیات مردانه در زنان، عقیمی، رکود رشد در دوران نوجوانی و جوانی، افزایش احتمال در رفتگی استخوان، عدم تناسب عضله، تخریب مفاصل، احتباس صفرا، یرقان انسدادی، تخریب بافت کبد و سرطان کبد (تا 22 سال پس از مصرف دارو)، بزرگ شدن پروستات، سرطان پروستات، افزایش احتمال سکته قلبی، سکته مغزی، افزایش انعقاد خون، افزایش تعداد سلولهای خونی، افسردگی، جنون و اعتیاد را نام برد. از این دسته داروها می‏توان تستوسترون، ناندرولون، استانوزولول، متیل تستوسترون را ذکر کرد.

شب ادراری در کودکان و راه های درمان

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
بی‌اختیاری ادراری شبانه زیر 7 سالگی خیلی نگران‌کننده نیست. در این سن هنوز ممکن است سیر تکاملی کنترل ادرار شبانه در کودک کامل نشده باشد. شب‌ادراری به بی‌اختیاری ادراری شبانه در کودک بالای 5 سال اطلاق می‌شود. البته تا 7 سالگی اکثر این کودکان بدون دخالت درمانی بهبود پیدا می‌کنند.علت واقعی شب‌ادراری مشخص نیست ولی عواملی که در ایجاد آن می‌توانند نقش ایفا بکنند عبارتند از:  کوچک بودن حجم مثانه کودک، اگر اعصاب کنترلی مثانه بلوغ کافی نداشته باشد پر شدن مثانه را کودک احساس نمی کند و یا اینکه بعضی از کودکان هورمون ضد ادراری کافی در طی شب تولید نمی‌کنند.
 
وجود خواهر و برادر که گاهی به‌عنوان رقیب موجب کم توجهی می شود، شروع مدرسه، کودکان طلاق و تغییر محیط خواب و زندگی نیز می‌تواند به‌عنوان عوامل استرس‌زا در کودک سبب شب‌ادراری شود. عفونت ادراری یکی دیگر از علل شب‌ادراری می‌تواند باشد که علائم آن شامل سوزش و تکرر ادرار، ادرار صورتی یا قرمزرنگ و درد موقع ادرار کردن است. خرخر کردن یکی دیگر از علل شب‌ادراری در کودکان است. حملات وقفه تنفسی، وجود لوزه و آدنوئید (لوزه ی سوم) بزرگ، عفونت‌های سینوس و گوش میانی در ایجاد انورزیس یا شب‌ادراری می‌توانند نقش داشته باشند. از علائم اولیه و شایع بیماری دیابت شروع شب‌ادراری همراه با تشنگی شدید، دفع ادرار زیاد، خستگی و کاهش وزن علیرغم اشتهای زیاد و پرخوری هست. عضلات دفع مدفوع و ادرار مشترک هستند در کودکان مبتلابه یبوست مزمن با اختلال دفعی، امکان بروز شب‌ادراری افزایش پیدا می‌کند. گاهی نقص تکاملی سیستم عصبی مثانه باعث شب‌ادراری در کودک می‌شود.اگر حجم مثانه آن‌قدر کم باشد که حجم ادرار تولیدشده در شب را نگه ندارد.  می تواند مشکا آفرین باشد.
 
احساس گناه و شرمندگی در محیط خانواده و فامیل، عدم حضور فعال در اجتماع و شرکت در اردوهای مدرسه به دلیل کاهش اعتماد به‌ نفس، بروز سوختگی در دستگاه تناسلی و کشاله ی ران به علت عدم امکان شستشوی به موقع وباقی ماندن ادراربه مدت طولانی در ناحیه از عوارض های این بیماری است پزشک باید در روند شناسایی و درمان این بیماری شرح‌حال کاملی از کودک و خانواده‌اش اخذ کند. از جمله این که آیا از اول و بعد از گرفتن از پوشک بی‌اختیار بوده است یا نه؟ و یا ادرار کردن با سوزش و تکرر ادرار همراه است یا نه؟ در این موارد تست ادرار برای بررسی عفونت ادراری و دیابت درخواست می شود. در صورت لزوم بررسی‌های سونوگرافی و رادیولوژی نیز انجام می شود.

 درمان:
 در روند درمان دارویی از داروهای هورمونی که تولید ادرار را کم می‌کنند استفاده‌ می شود. البته از خوردن مایعات زیاد همراه با این دارو به علت احتمال کاهش سدیم خون و تشنج به دنبال آن، باید خودداری شود. این داروها تأثیری روی خوب شدن قطعی بیماری ندارد ولی می‌تواند به‌صورت موقت سبب بهبود کودک شود. از داروهای کم کننده فشار داخل مثانه نیز استفاده می‌شود.
 
البته محدود کردن خوردن مایعات در شب و همچنین محدودیت خوردن مایعات حاوی کافئین نیز توصیه می شود. قبل از خواب دو بار دستشویی رفتن توصیه‌شده است زمان تصمیم به خواب و زمانی که در رختخواب دراز می‌کشد. استفاده از چراغ‌خواب توصیه می‌شود. در طول روز باید رفتن به دستشویی به‌صورت منظم یاد آوری گردد. درمان یبوست مزمن همراه هم به جد توصیه می‌شود.درمان با هیپنوتیزم، کایروتراپی، طب سوزنی، رژیم‌درمانی، هومیوپاتی و گیاه‌درمانی هم به‌عنوان روش‌های آلترناتیو توصیه‌ شده است ولی اثرات درمانی آن‌ها تائید شده نیست. کودک باید تحقیر نشود و در صورت وجود استرس همراهی والدین و پزشک برای کنترل استرس توصیه می‌شود. برای تمیز کردن رختخواب، خانواده با کودک همکاری کنند تا احساس تنبیه نکند.



یک بار امتحان کردن مساویست با یک عمر بدبختی

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
http://www.resalat-news.com/Uploads/NewsPics/20150531192030685.gif
سیگار به عنوان یک معضل اجتماعی در میان جوانان و متأسفانه نوجوانان فراگیر شده و در حال رواج است و عوامل فردی و اجتماعی در این مسئله، دخیل است؛معمولاآمار مصرف سیگار در مردان بیشتر از زنان است، اما با توجه به موج فمنیستی که از غرب در حال رواج و گسترش به کشورهای شرقی است، شرکت های تولیدکننده سیگار از این موضوع سوءاستفاده کردند و با تولید سیگارهایی برای زنان با این شعار که تفاوتی نباید بین زن و مرد باشد، این سیگارها را روانه بازار کردند،بسیاری از زنان جوان سیگاری مصرف دخانیات را روشی برای آرامش و حتی لاغر شدن می‌دانند و متاسفانه کسی به آنها اطلاعات درست و آموزش لازم را نمی‌دهد.

اکثر معتادان، سیگار مصرف می کنند و نیز اعتیاد را از سیگار شروع کرده اند. بر اساس معیارهای تشخیصی سازمان بهداشت جهانی، سیگار در ردیف مواد اعتیادآور محسوبشده و در ورودی اعتیاد، و چراغ سبزی برای سایر اعتیادها میباشد. مصرف سیگار، نخستین قدم به سوی اعتیاد و زمینه ساز اعتیاد به مواد مخدر بوده و مادر اعتیاد به مواد مخدر محسوب می شود. مصرف دخانیات مثل سیگار، پیپ، چپق و قلیان نه فقط اعتیاد روانی، بلکه اعتیاد جسمانی نیز ایجاد می کند.از آنجا که هر رفتاری تحت تأثیر عوامل مختلفی می باشد اعتیاد به سیگار نیز می توانداز آنجا که هر رفتاری تحت تأثیر عوامل مختلفی می باشد اعتیاد به سیگار نیز می تواند عوامل مختلفی داشته باشد . بعضی از این عوامل عبارتند از: عوامل اجتماعی ، عوامل خانوادگی ، فشار دوستان و همسالان ، عوامل فردی و غیره .... .

آمار ها چه می گویند:
 گرایش به مصرف سیگار در بین افراد جامعه و بخصوص جوانان گسترش روز افزونی داشته است این قضیه آنگاه ابعاد فاجعه بار خود را نشان میدهد که بدانیم 84 درصدسیگاریها در کشورهاى در حال توسعه زندگی می کنند و جالب تر آن است که بدانیم حتی در کشورهاى توسعه یافته نیز طبقات پایین جامعه بیشترین مصرف سیگار را دارند و بیشترین بار اقتصادى و بهداشتی سیگار را بر دوش می کشند.متاسفانه سن مصرف سیگار در کشور به 12 سال رسیده است و 65 درصد از جوانان در راه مدرسه با سیگار آشنا می‌شوند و ممکن است در آینده آسیب جدی ببینند چرا که 97 درصد از معتادان ابتدا با سیگار اعتیاد خود را شروع کردند.شایع‌ترین محصول دخانی در بین نوجوانان ایرانی قلیان است که قبلاً به ازای هر 9 مرد یک زن محصول دخانی مصرف می‌کرد اما اکنون به ازای هر 6 مرد یک زن مصرف‌کننده است..از هر 4 نوجوانی که دخانیات را تجربه می‌کند 3 نفر سیگاری می‌شود و از هر 3 نفر یک نفر نسبت به همسن و سال خود 16 سال زودتر می‌میرد.این ها آمار تکان دهنده‌ای است که به دلیل استعمال دخانیات در جامعه بویژه قشر جوان و زنان ما وجود دارد و روزانه از صدها تریبون تکرار می شود.

 دلایل رشد مصرف دخانیات
الگوی نامناسب در خانواده و مدرسه بیشترین علت گرایش دانش‌آموزان، نوجوانان و جوانان به‌ استعمال دخانیات به‌خصوص سیگار است.دسترسی آسان، آموزش ناکافی و نبود ساختار روشن برای کنترل در مصرف دخانیات به خصوص سیگار از دیگر علت‌های گرایش است.وقتی والدین و معلم که الگو برای نوجوان و جوان هستند سیگار مصرف می‌کنند مصرف سیگار توسط دانش‌آموزان چندان غیرطبیعی نیست.چیزی که نگران کننده تر است مصرف رو به رشد قلیان در بین جوانان و نوجوانان و از آن نگران کننده تر افزایش شتایان مصرف قلیان در بین دختران و خانواده ها میباشد.یکی از مهم‌ترین دلایل رشد مصرف دخانیات ، عرضه آسان آن در سراسر کشور است و در حال حاضر جوانان و نوجوانان ما با فرصت کمتر از 3 دقیقه می‌توانند به اولین مرکز توزیع سیگار دسترسی داشته باشند ودلیل دوم قیمت ارزان دخانیات در سطح کشور است از طرفی در خانواده های ما نیز عزم جدی برای دوری از آسیبهای سیگار ایجاد نشده است؛ مثلا وقتی پدر خانواده که از یک طرف فرزند خود را از کشیدن سیگار منع می‌کند، از طرف دیگر او را برای خرید سیگار به مغازه می‌فرستد یا جلوی فرزند خود سیگار می‌کشد چگونه می‌تواند در آینده جلوی لغزش فرزند خود را بگیرد؟

راهکارهای مقابله
یکی از مسائل مهم در طرح تحول نظام سلامت این است که عوامل خطرزا را باید شناسایی کرد و آنها را کاهش داد تا سلامت جامعه بازگردد.ویکی از مهمترین مسایل اینروز هامصرف سیگار و قلیان است که خطرات بسیاری را برای جوانان ما خواهد داشت و از نظر اقتصادی و اجتماعی مشکلاتی را ایجاد می کند و بار بیماری های ناشی از آن مانند سرطان ها و ریوی و... را افزایش داده و به نظام سلامت هزینه های زیادی را تحمیل می کند.

85 درصد از افراد سیگاری دارای والدین سیگاری هستند.کودکان و نوجوانان اولین درس‌های اخلاق و رفتار را در خانواده و توسط والدین آموزش می‌بینند.کسی که قدرت نه گفتن به دوستان خود را به دلیل نداشتن اعتماد به نفس ندارد، بسیار زود‌تر از دیگران در معرض سیگاری شدن و سقوط در گرداب اعتیاد قرار می‌گیرد. ما باید با حل مشکلات شخصیتی فرزندان، از سیگار کشیدن آنان جلوگیری کنیم. در واقع نهادینه شدن نوع تربیت در افراد عامل مهمی در گرایش یا عدم گرایش فرد به سمت سیگار است،‌ نوع وگرایش والدین نیزبه مصرف دخانیات نیز در این عامل دخیل است، اما در این بین نوع تربیت تاثیر بیشتری دارد.  کودکان باید یاد بگیرند که عدم پذیرش چیزی در یک محفل دوستانه به معنای ضعف آنان نیست، بنابراین اگر با عملی مخالف هستند به سرعت با آن مخالفت کنند و از عواقب آن ترسی نداشته باشند.  آموزش این مهارت‌ها از دوران کودکی به فرد کمک می‌‌کند تا در بزرگسالی با نگرش بهتری در جامعه حضور یافته و انتخاب بهتری برای زندگی خود داشته باشد.

ممنوع کردن سیگار و مصرف آن در اماکن عمومی، مراکز خرید و مبارزه با عرضه نخی سیگار در مغازه و دکه های روزنامه فروشی می تواند از اقدامات موثری در پیشگیری از مصرف سیگار باشد.برقراری کلینیک‌های ترک سیگار به طور رایگان در مناطق مختلف شهر، سازمانهای دولتی، تشدید جریمه مصرف کنندگان سیگار در مکان‌های عمومی پیشنهاد کاربردی در جهت کاهش مصرف و اعتیاد به سیگار است. همچنین انجام برنامه ها و فعالیتهای آموزشی و فرهنگی برای بیان زیان‌ها و آسیبهای مصرف سیگار می‌تواند راهکار بسیار موثری در این زمینه باشد

باید علت‌ها را ریشه‌یابی و آموزش‌های متناسب با سن دانش‌آموزان ارائه شود.برای کنترل یا بهتر شدن مصرف دخانیات در کشور و مقابله با این پدیده اجتماعی که با سلامتی و بهداشت فرد سر و کار دارد باید به قانون جامع کنترل دخانیات توجه و طبق آن عمل شود. متاسفانه این قانون از حدود 10 سال گذشته در کشور تصویب شده است که تا کنون به برخی از آن‌ها اجرایی شده است. این در حالی است که اگر به طور کامل و با دقت بیشتری به جزئیات آن پرداخته شود بهترین راهکار برای کاهش مصرف دخانیات در کشور است.جدای از اینکه با گرفتن مالیات می‌توان مصرف سیگار را کاهش داد می‌توان با رونق دادن به صنعت ورشکسته داخلی و جلوگیری از قاچاق در مقیاس بالا، از ابتلای بیشتر افراد به دود کشنده سیگار جلوگیری کرد.

ترک سیگار یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که سیگاری‌ها می‌توانند برای بهبود اوضاع سلامتی و افزایش طول عمرشان انجام دهند. البته این کار اصلا ساده نیست، ولی می‌توان انجامش داد. فقط برای داشتن بیشترین شانس موفقیت باید بدانید با چه چیزی مبارزه می‌کنید. تقریبا همه می‌دانند که سیگار کشیدن ممکن است به سرطان ریه بینجامد، ولی کمتر کسی می‌داند سیگار ریسک ابتلا به سرطا‌ن‌های دیگری همچون دهان، تارهای صوتی، حنجره، مثانه، کلیه، لوزالمعده، رحم، معده و انواع سرطان‌های خون را بشدت افزایش می‌دهد. همچنین سیگار کشیدن می‌تواند باعث بیماری‌های ریوی مثل عفونت ریه، آمفی‌زم (تجمع مایع در شش‌ها)‌ و ذات‌الریه مزمن شود. سیگاری‌ها دو برابر دیگران در اثر سکته می‌میرند. سیگار یکی از عوامل مهم در گرفتگی مویرگ‌های دست و پاست. همچنین بر دیواره‌های رگ‌های خونی که به مغز می‌روند تاثیراتی می‌گذارد که به سکته مغزی منجر می‌شود. سیگار احتمال سکته قلبی را هم افزایش می‌دهد، اما احتمال آن در مردان سیگاری بیشتر از زنان است.چرا ترک کنیم؟ مهم نیست چند سال دارید یا چند سال سیگار کشیده‌اید. با ترک سیگار در هر مرحله‌ای، به سال‌های عمرتان می‌افزایید. کسانی که قبل از 50 سالگی سیگار را ترک می‌کنند، احتمال مرگشان ظرف 15 سال آینده به 50 درصد کاهش می‌یابد. همچنین کلیه سیگاری‌ها پس از ترک زندگی بهتری پیدا می‌کنند، کمتر مریض می‌شوند و می‌توانند از زندگی سالم لذت ببرند. مهم این است که تصمیم بگیرید.

از آنجا که پیشگیری بهتر و راحتتر از درمان است در ابتدا به راههای پیشگیری می پردازیم . همانطور که قبلاً گفته شد شخصیت افراد در ابتدا در خانواده شکل می گیرد وخانواده بهترین و مؤثر ترین عامل در ایجاد و یا حذف یک رفتار می باشند. در این رابطه والدین باید ازسیگار کشیدن در منزل و در حضور فرزندان خود اجتناب کنند و هچنین از معاشرت با افراد سیگاری خودداری کرده و فرزند خود را در کنار کسی که سیگار می کشد قرار ندهند. آموزش مهارتهای زندگی ( مهارت حل مشکل ، قدرت تصمیم گیری ، توانائی نه گفتن ، هنر دوست یابی وغیره ) از عوامل حفاظت کننده می باشد . در رابطه با ترک اعتیاد نیز راههای فراوانی پیشنهاد و ارائه گردیده است که البته همه این راهها به اراده و خواست درونی فرد باز می گردد. اما آنچه مسلم است ریشه یابی در حل تمام مشکلات می تواند بهترین راه حلها را به ما ارائه دهد. پس اگر ما ریشه و علل اعتیاد را شناسائی کنیم دقیقتر و مؤثرتر می توانیم آن را درمان کنیم . موارد دیگر که در زیرآمده است به عنوان راههای مؤثر در ترک نیز کاربرد فراوانی داشته است . این راهها عبارتند از : مطالعه و آگاهی از مضرات سیگار ، آموزش افراد سیگاری و تقویت روحی و روانی آنها ، ورزش و فعالیتهای جسمی هدفدار ، وضع قوانین در ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و جدیت در اجرای آن ، آموزش از راه رسانه ها با اطلاع رسانی و پخش یا چاپ تصاویر از عاقبت افراد مبتلا ، مشاوره ، استفاده از روشهای جایگزین مثل اسپری بینی ، قرص مکیدنی ،استفاده از آدامسهای ترک سیگار.

یک نوجوان پیش از ورود به کلوپ سیگاری‌ها و نیز برای مقابله با وسوسه‌های سیگاری شدن باید به معضلات سیگاری شدن و تنفر مردم از خودش هم فکر کند و اعتیاد به سیگار را شوخی نگیرد و بداند شاید هیچ فردی در اولین استفاده از سیگار، فکرش را هم نمی‌کرده که روزی باید برای ترک آن و رسیدن به محبوبیت خانوادگی و اجتماعی تلاش طاقت‌فرسایی را انجام دهد.هریک ازما در زندگی خود افرادی را می شناسیم که سرگردان در بیابان ترسناک بی هویتی بدون هدف و رنجور و مردد  شیرین ترین روزگار عمر خود را با تلخی و ناکامی تباه می سازند و با هر نسیمی دگرگون شده و شخصیت ثابتی ندارند. به هر کجا سفر می کنند یا با هرکسی رفیق می شوند رنگ و بوی او را می گیرند. در واقع خود را به چیزی وابسته نمی دانند و در وجودشان شخصیت مستقل احساس نمی کنند. مشکل اصلی آنها عدم احراز هویت است. بنابراین ضرورت طرح این موضوع در شرایط کنونی با توجه به تعدد منابع هویت یابی و الگوهای متنوع و متضاد که فراروی نسل جوان و نوجوان است بیش از هر زمان دیگر احساس می شود. احراز هویت یکی از نیازهای اساسی نسل جوان است. به نظر بعضی از صاحب نظران, این نیاز با همانندسازی و یا با تلاش و خلاّقیّت حاصل می گردد. کسب هویت نوسازی شخصیت بازآفرینی و تکامل هویت در جوامعی که تغییرات زیاد نیست سریع تر و آسان تر است و افراد کمتر بحران هویت را درک می کنند اما در شرایط کنونی که حوزه های انتخاب گسترش یافته و تغییرات به سرعت انجام می گیرد، طبیعی است هویت یابی تلاش بیشتری طلب می کند.
http://www.imna.ir/images/docs/000147/n00147504-b.jpg
مصرف سیگار و گرایش جوانان آنقدر در جامعه به امری عادی و بدیهی تبدیل شده که حتی نصب پوسترها و کلاس‌های آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها نیز دردی از درد جامعه دوا نمی‌کند، بهترین نمونه آن تصویر یک بسته سیگار است که به صورت یک اسلحه درآمده و در زیر آن نوشته شده " سیگار می‌کشد"!!!!سیگار همه را می‌کشد چه آنهایی که به طور مستقیم از آن استفاده می‌کنند و چه افرادی که به صورت غیرمستقیم در معرض دود ان قرار می‌گیرند، حتی در بسیاری موارد آسیب وارد شده به کودکانی که در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند بسیار بیشتر از والدین سیگاری آنها است، تنگی نفس،‌ آلرژی، افسردگی و بدخوابی از برخی از آثار دود سیگار بر روی کودکان است.علاوه بر سیگار این روزها مصرف تنباکو نیز به اوج خود رسیده است،‌ بسیاری مصرف سیگار و دخانیات را عامل مهمی در ایجاد سرطان می‌دانند که مصرف تنباکو دلیل اصلی ایجاد چنین بیماری است.بنابراین امروز برای جلوگیری از رشد قارچ گونه کارخانه‌های تولید سیگار و افزایش بیماری‌های وابسته به دخانیات برای یک روز هم که شده سیگار خود را خاموش کرده و یا حداقل سعی کنیم که برای همین یک روز از خرید و فروش دخانیات جلوگیری کنیم.

سیگار و عوارض آن

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

سیگار کشیدن یکی از بزرگترین مشکلات بهداشتی قابل پیشگیری در جوامع مختلف است. در تحقیقات ثابت شده است که شروع مصرف دخانیات یک جنبه روانی دارد و بطور موقت باعث کاهش اضطراب می‏شود ولی ساعاتی بعد ، همان اضطراب با شدت بیشتری بروز می‏کند. دود سیگار حاوی 4000 نوع ماده شیمیایی خطرناکی همچون آمونیاک ، سرب و آرسنیک می‏باشد که اغلب آنها سرطان‏زا هستند ولی ماده‏ای که سبب می‏شود افراد به کشیدن سیگار گرایش پیدا کنند نیکوتین است.نیکوتین از برگهای گیاه تنباکو بدست می‏آید. این ماده یک آلکالوئید ( شبه قلیا) بسیار سمی و روغنی مانند است. یک نخ سیگار حاوی 8 الی 20 میلی گرم نیکوتین است که تنها 1 میلی گرم آن هنگام کشیدن سیگار جذب می‏شود. راههای ورود نیکوتین به بدن 3 طریق می‏باشد:
1) پوست ، 2) ریه ها ، 3) غشا مخاط بینی و دهان
بیشترین جذب نیکوتین از طریق استنشاقی ( تنفسی ) و آلوئولهای* ریه است . نیکوتین پس از ورود به جریان خون، در ظرف چند ثانیه به سرعت به مغز می‏رسد.
عوارض مصرف سیگار:
1) سرطان ریه : حدود 8% سرطان های ریه در رابطه با مصرف طولانی مدت سیگار است. پیشروی این بیماری بستگی به تعداد سیگار در روز و تعداد روزهای مصرف سیگار دارد. سرطان ریه شایع‏ترین علت مرگ در زنان و مردان می باشد.
در حال حاضر سرطان ریه در مردان رو به کاهش و در زنان رو به افزایش می‏باشد. طبق مطالعات انجام شده احتمال گرفتار شدن به سرطان ریه در زنان سیگاری نسبت به زنان غیرسیگاری تا 60 درصد بالا می‏رود.
2) حدود 4/3 درصد علت برونشیت های* مزمن سیگار است. سیگار به دیواره‏ شش‏ها آسیب رسانده ، باعث ترشح مقادیر زیادی موکوس* شده و منجر به برونشیت مزمن می‏شود. تمامی سیگاری‏ها به درجاتی از آمفیزم* دچار می‏شوند.
3) حدود 4 درصد از سکته‏های مغزی در افراد زیر 65 سال مصرف سیگار می‏باشد.
4) گرفتاری‏های عروق دست و پا و تنگی شریانی این اندام ها در اثر التهاب عروق که ممکن است منجر به قطع عضو شود در اثر مصرف سیگار است.
5) ارتباط نزدیکی بین کشیدن سیگار و سرطان لوزالعمده* وجود دارد.
6) مواجهه کودکان با دودسیگار ، خطر پیدایش عفونت هایی مثل عفونت های گوش را افزایش می‏دهد که می‏تواند زمینه ایجاد آسم یا آلرژی را فراهم نماید.
7) سیگار کشیدن مادران باردار می‏تواند باعث نقص جنین به احتمال 20 درصد شود. این نواقص می‏تواند مواردی از قبیل لب شکری و شکاف کام ( یک نوع بیماری مادرزادی ) در جنین باشد.
8) کودکانی که مادرانشان در طی بارداری سیگار کشیده اند در سنین 9-8 سالگی در معرض خطر چاقی قرار دارند. مصرف سیگار علاوه بر وزن پایین نوزاد در زمان تولد ، شانس سقط ، زایمان زودرس و سایر عوارض بارداری را بالا می برد.
9) مصرف سیگار ریسک سرطان دهانه رحم را در زنان افزایش می‏دهد و این شانس با تعداد سیگارهای مصرفی روزانه ارتباط مستقیم و با سن شروع سیگار کشیدن ، نسبت عکس دارد. به طوری که هر چه سن شروع مصرف پایین‏تر باشد، ریسک این سرطان بالاتر خواهد بود.
10) عوارض عفونی ناشی از مصرف سیگار در کبد و در افراد مبتلا به هپاتیت شایع‏تر است. سیگار به طور حتم می‏تواند منجر به ابتلای آنها به بیماری مزمن کبدی شود.
بطور کلی می‏توان گفت : کشیدن مداوم تنها 2-1 نخ سیگار در طول روز ، احتمال مبتلا شدن به سرطان را در مقایسه با یک فرد عادی که سیگار نمی‏کشد به میزان 2 برابر افزایش می‏دهد.
همچنین کشیدن 4-3 سیگار در روز به صورت مداوم ، احتمال ابتلا به سرطان را در مقایسه با یک فرد عادی تا 8 برابر افزایش می‏دهد.
در صورت قطع مصرف سیگار ، سالانه شانس بروز سرطان نیز کم خواهد شد بطوری که پس از 10 سال از ترک آن شانس ابتلا به نصف مواردی که هنوز سیگار می‏کشند ، خواهد رسید. بنابراین کسانی که به عللی غیر از کشیدن سیگار مبتلا به سرطان ریه می‏شوند ، شانس زنده ماندن آنها بسیار بیشتر از سیگاری‏ها است و این اهمیت مبارزه با استعمال دخانیات را بیشتر از قبل مشخص می کند.