کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

خواص خاکشیر

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

خاکشیر در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله رفع لک و جوش، دفع سنگ کلیه، رفع بدبویی دهان، افزایش وزن و ضد اسهال موثر است.درمان بیماری‌های مختلف نیاز به بررسی و تشخیص کامل توسط پزشک متخصص دارد اما برخی تجربیات استفاده از خاکشیر را در درمان برخی مشکلات و بیماری‌ها تایید کرده است.


کمک به بهبود جوش صورت
مخلوط 2 قاشق غذاخوری خاکشیر با عرق شاه‌تره و عرق کاسنی ترکیب خوبی برای درمان جوش‌های صورت است. برای استفاده از این مخلوط کافی است یک استکان از هر یک از عرق‌های گیاهی شاه‌تره و کاسنی را با هم مخلوط کرده و آن را با 2 قاشق غذاخوری خاکشیر ترکیب کنید. نوشیدن این ترکیب علاوه بر آنکه جوش‌های صورت را درمان می‌کند برای افرادی که دچار گرفتگی صدا هستند نیز موثر است. مدت درمان با این نسخه دست‌کم سه هفته است و پس از این مدت نتایج بهبود به مرور در چهره بیمار نمایان می‌شود.


کمک به کنترل فشار خون
یکی دیگر از خواص معجزه‌آسای دانه‌های خاکشیر، کمک به کنترل و تسکین فشار خون است. اگر به فشار خون مبتلا هستید و در حال حاضر داروهای کنترل‌کننده فشار خون مصرف می‌کنید، می‌توانید از این شیوه برای اثربخشی بیشتر استفاده کنید.برای این منظور کافی است یک لیوان خاکشیر را به خوبی بکوبید و آن را به صورت پودری نرم درآورید، سپس در ظرفی ریخته و به مرور به آن آب اضافه کنید تا خمیری یک دست به دست آید. می‌توانید در هفته یک تا دو بار این مرهم را روی پاهایتان بمالید و شب تا صبح  با آن بخوابید. این مرهم به شما کمک می‌‌کند تا بهتر بتوانید فشار خون خود را کنترل کنید. بهتر است نوبت اول استفاده از خمیر در طول روز باشد.


دفع سنگ کلیه
درمانگران، مصرف مخلوطی از خاکشیر و ترنجبین برای درمان سنگ کلیه در افرادی که به این بیماری مبتلا هستند یا کلیه آنها استعداد سنگ‌سازی را دارد، توصیه می‌کنند. برای تهیه این نسخه خانگی کافی است 3 قاشق غذاخوری ترنجبین صاف کرده را با 2 قاشق غذاخوری خاکشیر مخلوط کرده و آن را میل کنید. نوشیدن این مخلوط به صورت روزانه به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند.


اگر دوست داریدوزن اضافه کنید
افراد لاغر و کسانی که تمایل دارند وزن خود را بالا ببرند، می‌توانند از این نسخه استفاده کنند. این‌ گروه اگر خاکشیر را با شیر میل کنند می‌توانند با نوشیدن این خاکشیر صبح ناشتا به درمان لاغری و افزایش وزن خود کمک کنند. به اعتقاد درمانگران، در صورتی که شیر تازه و طبیعی باشد میزان تاثیرگذاری این نسخه بیشتر می‌شود.


شربت ضد بدبویی دهان
اگر شما هم در گروه افرادی هستید که به دلیل افزایش اخلاط فاسد در بدن به بدبویی دهان مبتلا شده‌اید می‌توانید از شربت ترنجبین و خاکشیر برای برطرف کردن بدبویی دهانتان استفاده کنید. تنها کافی است هر روز عصر یک لیوان از شربت ترنجبین و خاکشیر را بنوشید. ترنجبین را به مدت 5 تا 6 ساعت درون آب خیس کنید و پس از صاف کردن آن را با یک تا 2 قاشق خاکشیر مخلوط کنید. نوشیدن این شربت به شما کمک می‌کند تا با دفع اخلاط و مواد ناسالم و فاسد به مرور احساس بهتری پیدا کنید.


بهبود لک‌ها با خاکشیر
برای کمک به بهبود لک‌های پوست به‌ویژه صورت یکی از بهترین روش‌ها، نوشیدن خاکشیر و ترنجبین است. افرادی که از این ترکیب به صورت روزانه و مستمر به مدت 3 هفته استفاده کنند بعد از مدتی با روشنی پوست و از بین رفتن لک‌های صورت و پوست‌شان رو‌به‌رو می‌شوند. برای تهیه این ترکیب نیز لازم است ترنجبین را 5 ساعت در آب بخیسانید و صاف شده آن را با 2 قاشق خاکشیر مخلوط کرده و میل کنید.
درمان دل ضعفه
براساس اعلام انجمن طب سنتی ایران، برخی افراد هستند که در طول روز دچار دل ضعفه می‌شوند. این دل ضعفه ممکن است در طول روزهای گرم تابستان یا در ایام ماه رمضان به سراغ افراد بیاید. برای پیشگیری از بروز دل‌ضعفه کافی است، خاکشیر و آب عسل را با هم ترکیب کرده و میل کنید. برای تهیه آب عسل باید یک لیتر آب و یک کیلو عسل را با هم بجوشانید.بعد از مدتی که این ترکیب جوشید کفی روی آن تشکیل می‌شود که باید از دیگر مواد موجود در ظرف جدا شود. مابقی مواد همان ترکیبی است که برای بهبود دل ضعفه و پیشگیری از بروز آن مصرف می‌شود. اگر چه عسل با حرارت، برخی از ویتامین‌ها‌ و مواد مغذی خود را از دست می دهد اما در عین حال مواد مفیدی در آن باقی می‌ماند که برای درمان دل‌ضعفه بسیار مناسب است.


بهبود اسهال
ابتلا به اسهال در فصل تابستان یکی از اختلالاتی است که در کودکان بسیار شایع است. برخی درمانگران طب سنتی ایران برای درمان این مشکل، دارویی را تجویز می‌کنند که در تمامی خانه‌ها امکان تهیه و مصرف آن وجود دارد.برای تهیه این دارو کافی است خاکشیر را بو داده و آن را با آب عسل مخلوط کنید و به بیمار بدهید. این ترکیب را متناسب با سن بیمار، هر 2 ساعت یک بار برای او تجویز می‌کنند. میزان مصرف این مخلوط از یک قاشق غذاخوری تا یک سوم استکان برای خردسالان تجویز شده است. البته در اسهال‌های شدید همراه با تب و درد شدید و در کودکان زیر 3 سال مراجعه به پزشک ضروری است.

بهترین خوارکی های ضد ریزش مو

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

آنتی اکسیدان ها:میوه ها و سبزیجات مهم ترین منابع غذایی آنتی اکسیدان های طبیعی هستند که باید در برنامه غذایی روزانه برای تقویت و تحریک رشد موها گنجانده شوند. میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C مانند پرتقال، لیمو، کیوی، کلم بروکلی و اسفناج ارجحیت دارند. این خوراکی ها تولید کلاژن را تحریک می کند که این ترکیب از جمله مهم ترین ترکیبات موها هستند.

 
فیبرهای حل نشدنی:اساسا در غلات سبوس دار وجود دارند. این غلات مقاومت خوبی نسبت به انسولین ایجاد می کنند که این هورمون زمینه ساز طاسی در مردان است. علاوه بر این منبع غنی از ویتامین های گروه B از جمله اسید فولیک است که در اکسیژن رسانی به فولیکول های مو نقش دارند.
 
سبزیجات سبز:سبزیجات با برگ های سبزعلاوه بر اینکه سرشار از آنتی اکسیدان هستند مقدار بالایی نیز آهن دارند که این ماده برای تقویت و تحریک رشد موها مؤثر است. به همین دلیل توصیه می شود برگ چغندر، کلم بروکلی، کلم دکمه ای، اسفناج و انواع سبزی خوردن در برنامه روزانه مصرف گردد.
 
روی:یکی از مهم ترین منابع روی گوشت است که البته منبع غنی از آهن، پروتئین، ویتامین B6 و B12 نیز محسوب می شود و به پیشگیری از ریزش موها کمک می کند. البته خوراکی های دیگری مانند کرفس، مارچوبه، انجیر، سیب زمینی و بادمجان نیز روی دارند.
 
خوراکی های سرشار از بیوتین و اسید فولیک:این دو ماده به تعادل فعالیت های متابولیک بافت هایی مانند موها، ناخن ها و پوست که مولکول هایی با تکثیر سریع دارند، کمک می کند. بیوتین از طریق مصرف خوراکی هایی مانند جگر، نان خمیر ترش، غلات، فندق، نخود، جو و موز به بدن می رسد. اسید فولیک نیز در جگر و انواع حبوبات وجود دارد.
 
ویتامینA:کمبود آن عامل ریزش موهاست. این ویتامین مانع از خشکی غده های مسئول تامین رطوبت فولیکول های مو می شوند که نقش مهمی در پیشگیری از ریزش موها دارند. به علاوه، ویتامین A اکسیژن رسانی به فولیکول ها و رشد موها را تسهیل می کند و موجب تقویت موها نیز می شود. این ویتامین در جگر، تخم مرغ، سبزیجات، شیر غنی شده، روغن ماهی، آفتابگردان و زیتون وجود دارد.
 
آب:تاثیر زیادی در تقویت موها و جلوگیری از ریزش داردلذا توصیه میشود روزانه 8 لیوان آب نوشیده شود و از مصرف زیاد نوشابه های گازدار و انرژی زا پرهیز گردد.

6 خوراکی افزایش دهنده چاقی شکمی


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

نوشابه‌های گازدار رژیمی: مصرف‌کنندگان نوشابه‌های رژیمی نسبت به افرادی که این نوع نوشابه‌ها را نمی‌نوشند، واجد درصد بالاتری چربی‌ها شکمی هستند.چای سفید در عوض از تشکیل سلول‌های چربی جدید ممانعت و به بدن در سوزاندن چربی‌های ذخیره‌شده کمک می‌کند.

 
سیب‌زمینی سرخ‌ شده :
افرادی که به‌طور منظم سیب‌زمینی سرخ‌کرده می‌خورند، هر ۴ سال بیش از یک کیلوگرم اضافه‌وزن پیدا می‌کنند. پس زمانی که برای شام بیرون می‌روید به‌جای سیب‌زمینی سرخ‌کرده همراه با غذایتان، سالاد با سس‌های درست‌شده با سرکه درخواست کنید.
 
آب‌میوه :
بیشتر شیرینی آبمیوه‌ها ناشی از قند فروکتوز است؛ نوعی قند که در گسترش بافت چربی احشایی و درنتیجه چاقی شکمی دخیل است.برای کوچک کردن شکمتان، آب معدنی را جایگزین آب میوه حتی طبیعی کنید و چند قطره از میوه هایی نظیر پرتقال یا گریپ فروت را در آن بچکانید.
 
استیک :
استیک‌های گوشت دنده یکی از ۳ مورد چرب‌ترین بخش‌های گوشت گاو هستند. داشتن یک رژیم غذایی غنی از گوشت قرمز چرب و تازه با چاقی شکمی و افزایش دور کمر همراه است.
 
پیتزا:پیتزا دومین عامل بزرگ دریافت چربی‌های اشباع‌شده است و خوردن برش‌های پیتزا مسئول نیمی از دریافت غذایی چربی‌های اشباع‌شده مسدودکننده شریان‌ها است.
 
چیپس سیب‌زمینی :
خوردن چند پر چیپس ممکن است درنهایت به خوردن تمام چیپس‌های درون یک بسته بزرگ بینجامد ودر نهایت موجب اضافه شدن حدود یک کیلوگرم چربی شکمی در طی یک دوره چهارساله میگردد؛بنابراین اگر شما مصرف چیپس را کنار بگذارید حتی بدون ایجاد تغییر در رژیم غذایی خود می‌توانید به‌طور مستقیم بیشتر از ۲۵۰ گرم از چربی شکمی خود را کاهش دهید.

شش درمان گیاهی مفید برای زنان

سیکل قاعدگی طبیعی بین 21 تا 35 روز متغیر است. اما ممکن است گاهی به دلیل تغییرات فیزیکی یا عدم تعادل هورمون‌ها یک تا دو هفته به تأخیر افتد. با این حال، برای پیشگیری و درمان تأخیر مذکور می‌توان از طب گیاهی بهره برد...قاعدگی در زنان و دختران از زمان بلوغ آغاز می‌شود و با یائسگی پایان می‌یابد. مدت خونریزی، معمولاً 3-5 روز طول می‌کشد، اما بین 2-8 روز نیز می‌تواند متغیر باشد. اگر چه برای درمان تأخیر در عادت ماهانه، داروهای زیادی وجود دارد اما راه‌های طبیعی و گیاهی نیز هست که چند نمونه از این راه‌ها در ادامه توضیح داده شده است.

1. جعفری
جعفری برای اغلب زنان، سبزی قابل دسترسی است که بیشترین تأثیر را برای درمان عقب‌افتادگی قاعدگی دارد. بدین منظور می‌توان این گیاه را به صورت چای گیاهی و 3 تا 4 بار در روز مصرف کرد.هم جعفری خشک و هم نوع تازه آن می‌تواند برای درمان بی‌نظمی قاعدگی مورد استفاده قرار گیرد. چای جعفری را در آب جوش بریزید و 20 تا 30 دقیقه پس از این که کاملاً رنگ گرفت، مصرف کنید.
2. زنجبیل
زنجبیل را به‌راحتی می‌توانید از داروخانه تهیه کنید. درست مانند جعفری، این گیاه را نیز می‌توانید به صورت پودر یا تازه مصرف کنید. این ماده محرک است و ممکن است پس از مصرف، احساس گرگرفتگی کنید اما در درمان بی‌نظمی قاعدگی بسیار موثر است. زنجبیل را به چای خود اضافه کنید یا آن را با آب بجوشانید و 3 بار در روز مصرف کنید تا قاعدگی منظمی داشته باشید.
3. میوه‌هایی چون انبه، انار و انگور
ثابت شده تعدادی از میوه‌ها برای درمان تأخیر قاعدگی موثرند که مشهورترین آن‌ها انبه است. می‌توانید آن را به صورت خام یا پخته مصرف کنید. انگور، به‌خصوص نوع سیاه آن، میوه درمانگر دیگری است. روزانه مقداری آب انگور بخورید اما در مصرف آن زیاده‌روی نکنید زیرا موجب فقر آهن می‌شود. مصرف روزانه آب انار نیز به قاعدگی منظم شما کمک می‌کند.
4. بومادران
بومادران گیاه دارویی دیگری است که برای درمان مشکلات قاعدگی از جمله تأخیر آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌راحتی می‌توانید آن را از عطاری‌ها تهیه کنید. این ماده موجب تعادل هورمون‌های بدن زنان می‌شود. زمانی که قاعدگی شما به تأخیر افتاد، چای سرد بومادران را 3 تا 4 بار در روز مصرف کنید. این گیاه در کاهش درد نیز موثر است.
5. سبزیجات
سبزیجاتی مانند هویج، تربچه و خیار چنبر تلخ نیز برای درمان تأخیر قاعدگی مناسب‌اند. اگر دچار بی‌نظمی قاعدگی شده‌اید، جوشانده خیار چنبر تلخ را 3 بار در روز مصرف کنید.ثابت شده تعدادی از میوه‌ها برای درمان تأخیر قاعدگی موثرند که مشهورترین آن‌ها انبه است. می‌توانید آن را به صورت خام یا پخته مصرف کنید. انگور، به‌خصوص نوع سیاه آن، میوه درمانگر دیگری است.
6. ریشه انجیر هندی
ریشه انجیر هندی درمان فوق‌العاده‌ای برای تأخیر قاعدگی است. جوشانده آن را به همراه شیر قبل از خواب مصرف کنید. این روند را در 3 چرخه قاعدگی متوالی خود دنبال کنید تا تأثیر آن را ببینید.عقب‌افتادگی قاعدگی برای سلامت زنان مضر است و ممکن است منجر به بیماری‌های خطرناکی شود.



آموزش مهارت‌های زندگی برای پیشگیری از ایدز

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

زندگی سالم و مولد، مستلزم تسلط بر مجموعه‌ای از مهارت ها می‌باشد. تغییرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جهان، افراد را با مسایلی مواجه می‌سازد که در بسیاری موارد روش رویارویی مناسب با آن‌ها را نمی‌دانند. طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت مهارت های زندگی، توانایی‌های روانی اجتماعی است که افراد را برای مقابله با مشکلات زندگی روزانه توانمند می‌سازد.منظور از مهارت های زندگی در واقع توانایی‌های روانی اجتماعی است که افراد را برای مقابله‌ی مؤثر و حل مشکلات و کشمکش ها و شرایط سخت زندگی یاری می‌کند تا به طور گروهی کار کنند، به خودباوری برسند، اختلاف ‌نظرها را در صلح و آرامش رفع کنند و در برابر فشار گروه‌های همسان که آنها را تشویق به انجام اقدامات مخاطره‌آمیز می‌کنند ایستادگی کنند.به بیان دیگر، آموزش مهارت‌های زندگی روش کاملی برای تقویت باورها و ارزش‌های مثبت، دانش و مهارت‌ها به افراد است تا آنها را برای حفاظت از خود و دیگران در مقابل موقعیت های مخاطره‌آمیز توانمند سازد.


آموزش مهارت‌های زندگی شامل آموزش روش هایی برای افزایش رفتار مسئولانه، اعتماد به نفس، قاطعیت و جرأتمندی و امتناع و مقابله در مقابل سوء استفاده و آزار است. توانایی‌های روانی اجتماعی در ارتقای بهداشت و سلامت نقش عمده‌ای به عهده دارند. در اینجا منظور از سلامت به مفهوم سلامت و آسایش کامل روانی، جسمی و اجتماعی است. زمانی که مشکلات بهداشتی ناشی از رفتارها هستند و این رفتارها ناشی از ناتوانی فرد در مقابله‌ی صحیح با استرس‌ها و فشارهای زندگی است؛ افزایش توانایی‌های روانی اجتماعی نقش اساسی در فعالیت‌های پیشگیرانه خواهد داشت. به این ترتیب آموزش مهارت های زندگی نقش اساسی در پیشگیری از ایدز به عنوان بیماری رفتاری نیز خواهد داشت.آموزش مهارت‌های زندگی به دو شیوه است، آموزش مهارت‌های اصلی و پایه‌ای که هدف آن ارتقای سلامت، بهداشت روان و اتخاذ رفتارهای سالم است و آموزش مهارت های اختصاصی با هدف پیشگیری از یک آسیب مشخص مانند آموزش مهارت قاطع‌ بودن در مقابل فشار گروه جهت سوء مصرف مواد یا ارتباط جنسی ناایمن است.


مثالهایی از ترس وابسته به ایدز / انگ و برچسبها


http://iranhiv.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/01/ang.gif

 

ادامه مطلب ...

سندرم متابولیک و اصلاح شیوه زندگی

اصطلاح سندرم متابولیک به گروهی از عوامل خطر از جمله: چاقی شکمی، فشار خون بالا، قند خون بالا و سطوح نامناسب کلسترول خون گفته می‌شود.

سندروم متابولیک

شاید تعجب برانگیز باشد اما هیچ الگوی درمانی ویژه و خاصی برای این سندرم تعریف نشده است. به جای آن، معالجه این عارضه عموماً از طریق تمرکز بر هر یک از عوامل خطر و تلاش برای برطرف کردن آن‌ها می‌باشد. هدف از درمان آن است که شانس خطرات برای بیماری‌های قلبی – عروقی و دیابت، کاهش یابند.در اغلب موارد بهترین راهکار درمانی برای سندرم متابولیک؛ تداوم مراقبت و تلاش شخص خودتان است. اصلاح رفتارهای غذایی نظیر خوردن غذاهای سالم‌تر و فعالیت بدنی بیشتر از اولین مواردی هستند که پزشک معالج‌تان از شما درخواست می‌کند.آنچه به عنوان یک اصل باید بپذیرید آن است که عادات غذایی ناسالم برای شما دردسرساز می‌گردند. ولی با اصلاح روش زندگی، چه بسا بتوانید تمام ریسک فاکتورها را به طور کامل برطرف نمایید.

 

کاهش خطرات سندرم متابولیک با اصلاح شیوه زندگی

متخصصین علوم پزشکی اظهار می‌دارند که اصلاح شیوه زندگی، درمان اصلی برای سندرم متابولیک است. از مراحل اصلاح شیوه زندگی عبارتند از:

* انجام فعالیت بدنی و ورزش:

ورزش و فعالیت بدنی یک راهکار عالی برای کاهش وزن و تناسب اندام است. اگر دارای اضافه وزن هستید، ورزش و فعالیت بدنی یک راهکار کلیدی برای حل مشکل شماست. ولی اگر علیرغم ورزش و فعالیت بدنی عقربه ترازو تکان نخورد و پیشرفت سریعی در کاهش وزن نداشتید؛ ناامید و بی انگیزه نگردید. حتی اگر شما با ورزش نتوانسته باشید حتی نیم کیلو وزن کم کنید؛ باز باید امیدوار باشید چرا که ورزش در کاهش فشار خون، بهبود سطوح کلسترول خون و بهبود مقاومت به انسولین موثر است.

از طرف دیگر باید توجه داشته باشید که اگر تناسب اندام شما به هم ریخته است باید به تدریج و به آرامی، ورزش و فعالیت بدنی‌تان را شروع کنید. سعی کنید پیاده‌روی خود را افزایش دهید. سعی کنید فعالیت بدنی بیشتری را به زندگی روزانه‌تان بیاورید. هر زمانی که سرپا هستید؛ بهانه‌ای را پیدا کنید که موجب شود بیشتر قدم بزنید و فعالیت داشته باشید. همچنین می‌توانید برای افزایش انگیزه و تداوم تلاش‌تان، یک همراه برای خود برگزینید.حتی اگر شما با ورزش نتوانسته باشید حتی نیم کیلو وزن کم کنید؛ باز باید امیدوار باشید چرا که ورزش در کاهش فشار خون، بهبود سطوح کلسترول خون و بهبود مقاومت به انسولین موثر است.

ایده آل آن است که فعالیت بدنی خود را در طی روزهای هفته افزایش دهید تا این که سرانجام هر روز از فعالیت بدنی مطلوبی برخوردار گردید. ولی نباید خیلی بلند پروازانه فکر کنید و از خود توقع‌های بیش از حد داشته باشید، چرا که اگر برنامه فعالیت و ورزشی که برای خود تنظیم می‌نمایید خیلی دشوار باشد، ممکن است فقط منجر به ناامیدی و تسلیم شدن شما گردد. شما نیازمند دست‌یابی به سطوحی از ورزش و فعالیت بدنی هستید که مناسب شرایط تان باشند. متخصصین تغذیه و تناسب اندام می‌توانند رهنمودهای مفیدی را در این زمینه به شما ارائه نمایند.

 

* یک رژیم غذایی سالم:

یک رژیم غذایی سالم می‌تواند در بهبود سطوح کلسترول خون، مقاومت به انسولین و فشار خون بسیار موثر باشد، حتی اگر وزن‌تان مناسب نباشد. می‌توانید در مورد چگونگی رژیم غذایی‌تان، با یک متخصص تغذیه مشاوره کنید. افرادی که به بیماری قلبی یا دیابت مبتلا هستند، به الگوهای غذایی ویژه‌ای نیاز دارند.به طور کلی نشان داده شده است که یک رژیم غذایی سالم (که محتوای چربی اشباع، چربی ترانس، کلسترول و نمک آن محدود بوده و غنی از میوه و سبزیجات باشد)؛ به افراد دارای فشار خون بالا و در معرض خطر بیشتر برای بیماری قلبی کمک می‌نماید.بسیاری از پزشکان و متخصصین تغذیه رژیمی شبیه رژیم مدیترانه‌ای را پیشنهاد می‌کنند. این رژیم غذایی بر مصرف چربی‌های خوب (نظیر چربی تک غیر اشباع موجود در روغن زیتون) تاکید دارد و دارای یک توازن خوب از کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌های سالم می‌باشد. شما می‌توانید در راستای دست‌یابی به یک رژیم غذایی مناسب، با یک متخصص تغذیه مشورت داشته باشید.

 

* کاهش مقداری از وزن مازاد:

اگر شما دارای اضافه وزن و یا چاقی هستید؛ کاهش وزن شاه کلیدی برای بر طرف نمودن خطرات مرتبط برای سندرم متابولیک در شماست.

واضح است که کاهش وزن از نتایج ورزش و رژیم غذایی سالم است. کاهش وزن حتی قبل از رسیدن شما به وزن مطلوب و حتی با 5-7 درصد کاهش وزن می‌تواند در تخفیف هر یک از جنبه‌های سندرم متابولیک موثر باشد.

 

* ترک استعمال سیگار و دخانیات:

استعمال سیگار، به خودی خود ریسک فاکتوری برای سندرم متابولیک نیست. ولی سیگار کشیدن به میزان زیادی خطرات عوارض قلبی - عروقی را تشدید می‌کند. علاوه بر آن که سیگار باعث افزایش مقاومت به انسولین می‌گردد.

یک رژیم غذایی سالم می‌تواند در بهبود سطوح کلسترول خون، مقاومت به انسولین و فشار خون بسیار موثر باشد، حتی اگر وزن‌تان مناسب نباشد

داروهای مورد استفاده برای سندرم متابولیک

برخی از افراد مبتلا به سندرم متابولیک به مصرف داروها نیاز خواهند داشت. اگر اصلاح شیوه زندگی برای کاهش خطرات کفایت نکند، ممکن است نیاز به مصرف دارو گردد.

برخی داروهایی که ممکن است مصرف شوند عبارتند از:

* داروهای کاهنده فشار خون بالا: برخی از داروهای درمان فشار خون بالا عبارتند از: ممانعت کننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین، مسدود کننده‌های رسپتور آنژیوتانسین 2، ادرار آورها، و دیگر داروها

* داروهای کاهنده کلسترول: این داروها عبارتند از استاتین ها، نیاسین، رزین های متصل شونده به اسید صفراوی (از جمله: Colestid و Questran )، داروی Zetia و دیگر داروها

* داروهای دیابت: اگر شما دارای مشکل عدم تحمل گلوکز باشید، ممکن است مصرف برخی داروها برای شما لازم شوند از جمله: متفورمین، اکتوس و آواندیا...

* دوز پایین از داروی آسپیرین: ممکن است از داروی آسپیرین برای کاهش خطرات حمله‌های قلبی و سکته‌ها استفاده شود. این دارو به ویژه ممکن است برای افراد مستعد تشکیل لخته‌های خونی، مفید باشد.

  ادامه مطلب ...

رتروز، شایع‌ترین بیماری مفصلی

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

آرتروز یا سائیدگی مفاصل در کل دنیا شایع‌ترین بیماری مفصلی میان زنان و مردان به شمار می‌رود. آرتروز در موارد زیادی علائم رادیولوژی و عکسبرداری دارد، اما برای بیمار علائم خاصی ایجاد نمی‌کند.آرتروز زمانی جدی است و نیاز به درمان دارد که برای بیمار علائم بالینی ایجاد کرده باشد. شایع‌ترین علائم بالینی آرتروز درد مفاصل است. دردی که عمدتا در هنگام حرکت مفصل ایجاد می‌شود، نشان دهنده بروز آرتروز است.


پس از درد، انحراف مفاصل و ایجاد محدودیت‌های حرکتی برای بیمار جزو شایع‌ترین علامت آرتروز به شمار می‌رود. دردهایی که در آرتروز ایجاد می‌شود معمولا در هنگام حرکت مفاصل بروز می‌کند. بنابراین اگر مفاصل در هنگام استراحت نیز دردناک باشند و این درد همراه با قرمزی و تورم و گرما باشد، ممکن است به دلیل درگیری‌های خاص مفصلی مانند رماتیسم یا عفونت باشد که نیاز به درمان سریع دارد.

هر دردی در مفاصل، ستون فقرات و اندام‌ها به معنای آرتروز نیست. معمولا مفاصل زانو، لگن، بند انتهایی انگشتان دست، شست پا، مفاصل ستون فقرات و سوراخ‌های بین مهره‌ها در گردن و کمر در آرتروز درگیر می‌شوند.اگر ستون فقرات گردن یا کمر مبتلا به آرتروز شوند، علائم آن به صورت دردهای گردنی که به دست انتشار می‌یابد یا دردهای کمری که به پاها انتشار می‌یابد، خود را نشان می‌دهد.

این نوع از آرتروز را تحت عنوان تنگی کانال کمر یا گردن می‌نامند که در موارد شدید نیاز به اعمال جراحی دارد که مفاصلی مانند مچ دست، بندهای میانی دست، مفصل مچ پا و مفصل شانه و آرنج معمولا در آرتروز کمتر درگیر می‌شوند، مگر اینکه نوع آرتروز، آرتروز ثانویه باشد که در اثر ضربه یا عفونت رخ داده باشد.رایج‌ترین روش درمان آرتروز که به بیماران توصیه می‌شود شامل کاهش وزن اضافی و محدود کردن فعالیت‌های بدنی مانند بالا و پائین رفتن از سطوح شیب‌دار و تعدیل فعالیت‌های شغلی است

یک دنیا خاصیت در دل خرما

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

خرما به علت داشتن ویتامین B12 و C و املاحی چون کلسیم و فسفر تغذیه‌ای مناسب برای رشد عضلانی و رژیم غذایی مناسب است و زمانی که این ماده لذید با شیر مخلوط شود، تبدیل به غذایی بسیار مقوی و مفید می‌شود.

 
-خرما بهترین غذا برای زنان باردار بوده و از سرطان شکم پیشگیری می‌کند و این ماده غذایی به گرسنگان یک احساس سیری آرامی می‌دهد که به همین علت است که متخصصین تغذیه خوردن آن را بسیار سفارش می‌کنند.
 
-خرما یبوست را از بین می‌بر: مصرف مداوم خرما سبب می‌شود که ارگانیسم‌های پاتولوژیک را تحت تأثیر قرار داده و به رشد باکتری‌های مفید کمک شایانی می‌کند و خرمای خیس شده یک داروی طبیعی مفید برای تقویت قلب است و به علت طبع گرمش برای افرادی که از دل درد رنج می‌برند، بسیار سودمند و اثربخش است.
 
-خرما سرشار از ویتامین‌های B بوده و این سبب ایجاد تعادل در بین سلول‌های اعصاب و روان بوده و همچنین خرما به نوعی یک آرام‌بخش طبیعی محسوب می‌شود.
 
-خرما حاوی مقدار زیادی آهن است و کم‌خونی را در افراد جبران و برای افرادی که دیابت دارند، می‌توان به عنوان یک قند طبیعی از آن استفاده کرد.
 
-خرما دارای ویتامین C فراوانی بوده و فسفر موجود در آن برای سرزنده نگه‌داشتن افراد و خصوصاً سلول‌های مغزی بسیار مفید و سودمند است.