کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

بدترین غذاهایی که شب ها نباید خورد

اگر شب ها احساس گرسنگی می کنید هیچ اشکالی ندارد که برای خود یک میان وعده در نظر بگیرید. اما وقتی بحث ، دیر وقت غذا خوردن است باید انتخابی هوشمندانه داشته باشید.انتخاب اشتباه علاوه بر اضافه کردن کالری بی مورد به برنامه روزانه باعث می شود خوابتان نیز بهم بخورد.به جای اینکه نزدیک ترین خوشمزه ترین چیزی که در یخچال پیدا می کنید بخورید، بهتر است ابتدا کمی فکر کنید. در ادامه چند غذایی که خوردنشان در شب بدترین کار ممکن است را به شما معرفی می کنیم.

-غذاهای روغنی و پرچرب: غذاهای روغنی، سنگین و چرب نه تنها باعث می شود صبح روز بعد احساس تنبلی کنید، بلکه باعث می شوند معده دوبرابر کار کند تا بتواند هضمشان کند.

-از فست فودها، آجیل، بستنی، و یا غذاهای سرشار از پنیر قبل از خواب اجتناب کنید.

-غذاهای سرشار از کربوهیدرات یا غذاهای قندی: شاید خوردن غذایی شیرین قبل از خواب دقیقا چیزی باشد که قبل از خواب می خواهید، اما اگر یک تکه بزرگ از کیک شکلاتی بخورید، بالا رفتن سطح قند خون باعث بالا رفتن انرژی و در نتیجه بهم خوردن خوابتان می شود.

-از خوردن کیک، کوکی، و میان وعده های حاوی کربوهیدرات مانند کراکرها، چیپس، و نان سفید پرهیز کنید. -گوشت قرمز و دیگر پروتئین ها: مانند غذاهای چرب، خوردن گوشت قرمز در آخر شب باعث می شود معده سخت مشغول هضم شود و به خواب رفتن برایتان دشوار شود (گوشت قرمز بدترین تاثیر را دارد، اما خوردن گوشت مرغ و ماهی نیز تاثیر خود را دارد).لازم نیست همه پروتئین ها را کنار بگذارید، فقط مطمئن شوید از پروتئین بدون چربی و در اندازه کم استفاده می کنید، مانند یک لیوان ماست یا شیر.

-غذاهای تند: ادویه ها شاید دوای طیف وسیعی از بیماری ها باشد، اما وقتی آخر شب هوس خوردن غذایی به سرتان می زند، از سس و غذاهای تند دوری کنید.

-غذاهای تند می توانند باعث ناراحتی معده شوند، و مواد شیمیایی موجود در غذاهای تند می توانند باعث تحریک حواس شوند، و به خواب رفتن را سخت کنند.

-وعده های بزرگ: خوردن میان وعده ی آخر شب نباید تبدیل به یک وعده کامل غذایی شود. مجموع کالری این میان وعده را از 200 کالری پایین تر نگه دارید، تا موقع خواب دچار مشکل نشوید.



7 علامت سرطان که اکثر زنان نادیده می گیرند!

برخی علائم به قدری برایمان تکراری شده اند که بی توجه از کنارشان عبور می کنیم، علائمی که می توانند زنگ خطر سرطان باشند. لازم است که افراد تنها به انجام آزمایشات پزشکی جهت تست کردن سرطانها در بدن خود اکتفا نکنند، و در صورت بروز برخی علائم که به آن اشاره می گردد پیگیر این موضوع بسیار مهم باشند.حال در اینجا به برخی علائم اشاره می گردد که به راحتی نادیده گرفته می شوند:
1. خس خس سینه یا تنگی نفس
یکی از اولین نشانه های سرطان ریه تنگی نفس است که غالبا این افراد به سختی قادر به حبس نفس خود هستند.

2. سرفه مزمن یا درد سینه
انواع مختلفی از سرطان، من جمله تومورهای سرطان خون و ریه، می تواند نشانه هایی شبیه سرفه بد یا برونشیت داشته باشد.گزارش شده است که برخی از بیماران مبتلا به سرطان ریه درد در قفسه سینه دارند که گستردگی آن تا شانه یا پایین بازوها می رسد.

3. تب یا عفونت های مکرر
این اتفاق می تواند نشانه ای از سرطان خون باشد، سرطان سلول های خونی که در مغز استخوان شروع می شود. این سرطان باعث می شود که مغز تولید غیر طبیعی سلول های سفید خون را داشته و قابلیت  مبارز با عفونت بدن شما از بین برود.

4. اشکال در بلع
وجود مشکل در بلعیدن معمولا با مری یا سرطان گلو همراه است، و گاهاً یکی از اولین نشانه های سرطان ریه محسوب می گردد.

5. متورم شدن غدد لنفاوی و یا توده در گردن، زیر بغل، کشاله ران
بزرگ شدن غدد لنفاوی نشان دهنده تغییراتی در سیستم لنفاوی است که خود علامت خطری از سرطان است.

6. کبودی بیش از حد یا خونریزی های بدون توقف
این علامت معمولا نشان می دهد که اتفاق غیر طبیعی با پلاکت و گلبول های قرمز خون رخ داده است، که می تواند نشانه ای از سرطان خون باشد. با گذشت زمان، سلول های سرطانی توانایی حمل اکسیژن از طریق خون را تضعیف می کنند.

7. ضعف و خستگی
خستگی و ضعف عمومی از نشانه های انواع مختلف سرطان است که نیازاست به آن نگاه ویژه ای شود، که غالبا در ترکیب با سایر علایم رخ می دهد. اما هر زمان که احساس خستگی بدون دلیل داشته و نتوانستید آن را با خواب رفع کنید، با دکتر خود صحبت کنید.



توصیه‌های بهداشتی به عزاداران حسینی


هرگونه پخت و پز باید در مکانهایی با شرایط بهداشتی صورت پذیرد و تمامی افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا باید دارای کارت بهداشت معتبر بوده و رعایت بهداشت فردی در هنگام ارائه خدمت ضروری است.


 مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد،  از مواد غذایی مشمول بسته بندی که مورد تایید وزارت بهداشت است استفاده شود .در پخت غذا از نمکهای بسته بندی ید دار تصفیه شده دارای مجوز ساخت از سازمان غذا ودارو در تهیه و پخت غذا، برنج و مصرف روی سفره ها استفاده شود ،  در تهیه غذا از روغن های دارای مجوز ساخت ازسازمان غذا و دارو با ترانس پایین استفاده شود  لازم است از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر ۲ ساعت) خودداری شود و در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت، باید مواد غذایی پخته در زیر ۴ درجه سانتی گراد یا در بالای ۶۳ درجه سانتی گراد (روی شمعک گاز) نگهداری تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر ۶۳ درجه نرسد

.

 از نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل یخچال و یا سردخانه خودداری شود و در صورت توزیع سبزی و سالاد رعایت مراحل چهارگانه سالم سازی الزامی است و توصیه می شود از سالاد و سبزی بسته بندی شده با پروانه ساخت از وزارت بهداشت استفاده شود. با نصب تابلوها و یا اطلاعیه ممنوعیت استعمال دخانیات و جمع آوری زیر سیگاری ها، از استعمال مواد دخانی در محل های مسقف خودداری شود. شستشو و گندزدایی مستمر ظروف چندبار مصرف که برای توزیع آب، چای و مواد غذایی استفاده می شود لازم و ضروری است و در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم باید از ظروف یکبار مصرف مناسب ترجیحا ظروف یکبار مصرف گیاهی، سلولزی و آلومینیومی استفاده کرد

.

استفاده از ظروف یکبار مصرف پلی استایرینی برای موادغذایی و نوشیدنی گرم و داغ (بالای۶۵درجه سانتی گراد )مناسب نیستضروری است پسماندها به صورت بهداشتی جمع آوری، انتقال و دفع شود بویژه در کنار هر ایستگاه صلواتی، سطل یا کیسه جهت جمع آوری مرتب ظروف و لیوانهای یکبار مصرف استفاده شده نگهداری شود.در صورت توزیع آب، شربت و یا شیر در بین دسته های عزاداری و یا در مراسم از لیوان یکبار مصرف استفاده شود و از فرو بردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است، جدا خودداری شود.


ویتامینی برای مردان

اسیدفولیک که با نام‏های فولات یا ویتامین B9 معروف است، برای بسیاری از اعمال حیاتی بدن ضروری است. این ویتامین، بدن را در مقابل بیماری‏های قلبی، نقص‏های مادرزادی، پوکی‌استخوان و برخی سرطان‏ها حفظ می‏کند.مصرف ویتامین B9 در سنین باروری می‏تواند از بروز نیمی از نقایص لوله عصبی مانند «اسپاینابیفیدا» جلوگیری کند. کمبود این ویتامین در زمان بارداری می‏تواند به کم‏ خونی، تولد نوزادنارس و ایجاد نقص لوله عصبی در جنین منجر شود.تا چندی پیش، مصرف اسیدفولیک فقط به زنان باردار توصیه می‏شد که در حال حاضر براساس نتایج تحقیقات انجام‏ شده مصرف آن به آقایان نیز توصیه می‏شود. براساس نتایج تحقیقات این ویتامین در تقسیم‌های سلولی نقش بسزایی دارد و حرکت و کیفیت اسپرم را بهبود می‏بخشد.
 
معمولا به تمام خانم‏ها توصیه می‌شود 6 ماه قبل از بارداری به پزشک زنان مراجعه کنند تا تمام آزمایش‌های روتین و موردنیازشان را انجام دهند. البته در این زمان حتما باید با حضور همسرشان به پزشک مراجعه کنند تا آزمایش‏های لازم هم برای همسرشان و هم برای خود خانم تجویز شود.معمولا یکی از آزمایش‏های تجویزشده به آقایان، آزمایش اسپرموگرام است که در آن حرکت، شکل و تعداد اسپرم‏ها ارزیابی می‏شود. گاهی ممکن است جواب آزمایش در بعضی از افراد غیرطبیعی باشد که می‏تواند علت‏های زیادی داشته باشد. جالب اینکه در مواردی فقط با تجویز انواع ویتامین‏ها مانند زینک، اسیدفولیک و ویتامین D مشکل برطرف می‏شود.
 
حتی در روش‏ IVF مردانی که 3-2 ماه قبل از بارداری همسرشان، مصرف ویتامین و اسیدفولیک را شروع میکنند کیفیت و شکل اسپرم و توانایی باروری در آنها افزایش می‏یابد.دوز اسیدفولیک مصرفی با توجه به اینکه فرد چه زمانی تصمیم به مصرف آن دارد، متفاوت خواهد بود مثلا اگر خانمی قرار است طی یکی، دو ماه آینده باردار شود مصرف اسیدفولیک 5 میلی‏گرمی و در آقایان 1 میلی‏گرمی توصیه می‏شود ولی اگر خانمی تصمیم بگیرد 6 ماه تا یک سال بعد باردار شود مصرف اسیدفولیک با دوز یک میلی‏گرم و در آقایان هم همان دوز یک میلی‏گرم پیشنهاد خواهد شد.



اطلاعاتی در مورد فشارخون باداری

فشارخون بالا شایعترین مشکل طبی در دوران بارداری است یعنی 3-2 % بارداریها را دچار مشکل می کند. به عبارت دیگر، 2 تا 3 نفر از هر صد خانم باردار طی حاملگی دچار این مشکل هستند. چهار حالت فشارخون بالا  در حاملگی وجود دارد:
فشارخون بالای مزمن
پره اکلامپسی یا پِ رِه اِک لامپ سی یا «پیش تشنج» و تشنج
پره اکلامپسی یا پِ رِه اِک لامپ سی یا «پیش تشنج» سوار شده روی فشارخون بالای مزمن
فشارخون بالای حاملگی (یعنی فشارخون بالای گذرای حین حاملگی یا فشارخون بالای مزمن مشخص شده در نیمه دوم حاملگی).
اخیراً این تقسیم بندی ساده¬تر شده است یعنی فشارخون و باداری به دو دسته تقسیم می شود:
فشارخون بالای از قبل موجود
فشارخون بالای حاملگی
که به هرکدام از موارد بالا پره اکلامپسی یا پِ رِه اِک لامپ سی یا «پیش¬تشنج» یا « مسمومیت بارداری » می تواند اضافه شود. به زبان ساده:    ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری، ممکن است پیش از بارداری و یا در دوران بارداری به صورت موقتی یا دائمی پدیدار شود.پره اکلامپسی یا پِ رِه اِک لامپ سی یا «پیش تشنج» در تقریباً 10 درصد اولین بارداری‌ها ( یعنی یکی از هر ده بارداری که بار اول است) و 8 درصد تمام بارداری‌ها (یعنی 8 مورد از هر صد مورد بارداری) رخ می‌دهد.فشار خون بارداری، در زنانی که قبلاً از داروهای پیشگیری از بارداری استفاده کرده اند، شایعتر است.دقت کنید که:در اکثر مواقع، کنترل فشار خون بالا در دوران بارداری ساده و آسان است. تنها در تعداد بسیار کمی زنان باردار علائم و نشانه‌های این بیماری به طور ناگهانی پیشروی نموده و جان فرزند و مادر را در معرض خطر ابتلا به بیماری و حتی مرگ قرار داده است. خوشبختانه بدلیل تلاش همه جانبه مسئولین سلامت و افزایش همکاری بیماران با تیم های سلامت این بیماری کمتر و کمتر شده ولی همچنان اتفاق می‌افتد.

بنابراین شما باید مطالب این راهنما را بدانید
اگر: خانم باردار، پدر آینده، دوست دلسوز و از اقوام این افراد هستید.

پیام: پی بردن به تأثیرات فشار خون بر دوران بارداری
فشار خون در دوران بارداری با دوران پیش از آن یکسان نیست. بدن زن باردار تغییرات بسیاری را جهت فراهم نمودن بهترین محیط برای رشد فرزند ایجاد می‌کند.مادر باید برای نگهداشتن فرزند خود، وی را از طریق تغذیه مواد مغذی و مایعات تقویت و از خودش مراقبت کند. برای این امر، رگهای خون مادر گشاد شده و میزان آب (به مقدار تقریباً 8 لیتر یا 2 گالن) و نمک در بدنش افزایش می‌یابد. باز شدن (گشاد شدن) رگها به طور عادی سبب افت فشار خون در 6 ماه اول دوران بارداری می‌شود.کسی که سابقه‌ی ابتلا به فشار خون بالا دارد ممکن است با مشورت پزشک بتواند مصرف داروهای فشار خون در دوران بارداری را قطع کند چراکه فشار خون به میزان عادی خود بازمی‌گردد.




اگر همیشه سردتان میشود

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
دچار کمبود هورمون تیروئید هستید:
 
 اگر همیشه سردتان می شود کمی هشیار بوده و مسئله را ساده و بی اهمیت ندانید. این مشکل می تواند نشان دهنده یک بیماری پنهان باشد. اگر علاوه بر سرمایی بودن احساس خستگی می کنید و بی دلیل وزنتان اضافه می شود بهتر است سلامت غده تیروئیدتان را بررسی کنید. این غده وظیفه کنترل دمای درونی بدن را نیز برعهده دارد. در واقع کم کاری تیروئید باعث بروز احساس سرمای زیاد در بدن می شود.  اگر غده تیروئید به خوبی عمل نکند سوخت و ساز بدن به شدت افت می کند و در نتیجه انرژی کافی تولید نمی شود.  برای مقابله با این مشکل مواد غذایی سرشار از یُد را دریابید. از مصرف ماهی های چرب، آجیل ها، مغزهای روغنی، جلبک های خوراکی و غذاهایی مانند سوشی غافل نشوید.
 
خونتان درست نمی چرخد:گردش خون نامناسب می تواند به معنی تنگی قطر رگ ها باشد. این مسئله با علائم متعددی مانند احساس سرمای مداوم خود را نشان می دهد. این مشکل در افرادی که دچار آرتریت اعضای تحتانی بدن هستند و زمانی که عروق پا گرفته شده باشد دیده می شود.اگر این احساس سرما بیشتر در انگشتان دست و پاها باشد به طوری که احساس یخ زدگی در انتهاهای بدن داشته باشید ممکن است به سندرم رینود مبتلا باشید که اختلالی در گردش خون در انتهاهای بدن محسوب می شود. برای مقابله و بهبود جریان خون می توانید به مواد غذایی متعددی مانند پرتقال، شکلات سیاه، فلفل کاین، آجیل ها، ریشه زنجبیل، سیر، لیموترش، آووکادو و غیره اعتماد کنید.
 
بدنتان خسته است :کم خوابی یا خستگی مزمن می تواند روی سیستم عصبی تان و مکانیسم های بدنتان تأثیر بگذارد که یکی از وظایفش تنظیم دمای بدن است. بهتر است شب ها زودتر بخوابید چون بی خوابی روی متابولیسم بدنتان تأثیر گذاشته و احساس لرز را به جانتان می اندازد. توصیه می کنیم غذاهای مقوی میل کنید و از مصرف محرک هایی که باعث بی خوابی می شوند بپرهیزید.هرچه کم تحرک تر باشید جریان خونتان کندتر می شود و بیشتر می لرزید.
 
کمبود آهن دارید: این مشکل به دلیل عادت ماهانه بیشتر دامنگیر خانم ها می شود. آهن یک ماده معدنی ضروری برای عملکردهای بدن است. این ماده معدنی به گلبول های قرمز کمک می کند تا اکسیژن را در خون منتقل کنند.اگر بافت ها اکسیژن کمی دریافت کنند این روند ضروری نیز که دمای بدن را تنظیم می کند با مشکل مواجه می شود. برای مقابله با کمبود آهن مواد غذایی سرشار از آن یعنی عدس، تخم مرغ، گوشت قرمز، انواع لوبیاها، شکلات و غیره را دریابید. اگر مشکلتان برطرف نشد حتماً به پزشک مراجعه کرده و آزمایش خون بدهید.
 
کمبود ویتامین B12 دارید:این ویتامین به میزان قابل توجهی در مواد غذایی حیوانی و محصولات لبنی وجود دارد و نقش مؤثری در تولید گلبول های قرمز برعهده دارد. فراموش نکنید که این مشکل علاوه بر ایجاد احساس لرز باعث بروز خستگی مزمن نیز می شود. برای تأمین هرچه بهتر این ویتامین به جگر گوساله، جگر گاو، بوقلمون، دل و قهوه، مغز گوساله، ماهی تن و غیره اعتماد کنید.
 
دچار کمبود آب هستید:کمبود آب بدن و به اصطلاح دهیدراته شدن بدن باعث تشدید لرز می شود. افراد سالمند و همچنین افراد بیمار و افرادی که از اسهال رنج می برند باید توجه ویژه ای به این مسئله داشته باشند.
 
قند خونتان پایین است :اگر خسته اید و همیشه احساس گرسنگی اذیتتان می کند احتمالاً دچار افت جزئی قند خون می شوید.زمانی که قند خون پایین باشد لازم است که به عنوان مثال با مصرف یک لیوان آب میوه این مشکل را جبران کنید. علاوه بر این افرادی که شاخص توده بدن آن ها از 18.5 کمتر باشد نیز بیشتر احساس سرما و لرز می کنند. در واقع، متابولیسم پایین و نبود چربی کافی در بدن این افراد باعث می شود که نسبت به سرما آسیب پذیر باشند.
 
دیابتی هستید: میزان بالای قند خون که به بیماری دیابت نوع 2 معروف است باعث ایجاد احساس لرز می شود. تمام رگ های خونی تحت تأثیر این بیماری قرار می گیرند و به مرور جداره ی عروق آسیب می بیند. این مسئله نیز منجر به بروز اختلالاتی در گردش خون می شود. اختلال گردش خون نیز به احساس سرما و لرز دامن می زند. این احساس لرز در نتیجه عارضه جدی دیگری به نام نوروپاتی محیطی نیز بروز می کند. این بیماری عصب های ارسال کننده سیگنال ها به مغز را تحت تأثیر قرار می دهد و در تنظیم دمای بدن اختلال ایجاد می کند.


خانواده ها و فشار خون بالا

اگر کسی از اعضای خانواده فشار خون بالا دارد و دارویش را مصرف نمی کند، چه باید کرد؟
خانواده باید از بیمار حمایت کند اما مسئولیت مصرف دارو به عهده¬ی خود بیمار است. باید علت مصرف نکردن دارو را پیدا کنید.  گاهی اوقات بیمار فراموش می کند که دارویش را مصرف کند یا بخاطر نمی¬آورد دارو را مصرف کرده یا نه. در اینگونه موارد، شما می توانید جعبه های مخصوص دارو برای وی بسازید یا از داروخانه تهیه کنید. روی این جعبه ها روز هفته و ساعت نوشته شده است. داروها را در جعبه قرار دهید. با این کار فرد بیمار از مصرف دارو مطمئن می شود. می توانید از زنگ ساعت یا ارسال پیامک هم استفاده کنید. گاهی هم وجود باورهای غلط باعث مصرف نکردن دارو می شود. شما باید فرد مبتلا را تشویق کنید تا باورها، نگرانی ها و سوالات خود را با پزشک درمیان بگذارد. اگر وی مشکلی با عوارض جانبی دارو دارد، پزشک ممکن است داروی وی را تغییر دهد و دارویی تجویز کند که سازگاری بیشتری با بیمار دارد. 

آیا اعضای خانواده باید از هر چیز یا کاری که موجبات ناراحتی فرد مبتلا به فشار خون بالا می شود، اجتناب کنند؟
معمولاً ادامه ی زندگی با همان روال معمول، مهمترین قسمت کمکی است که اعضای خانواده می توانند به فرد مبتلا به فشار خون بالا کنند. یک راه مفید این است که اعضای خانواده در گفتگوهای خانوادگی از خود بیمار سوال کنند انجام چه کاری را «کمک» محسوب خواهد کرد و چه کاری را «آزار» خواهد دانست. اگر خانواده در این زمینه به توافق نرسید، مشاوره کمک کننده است. مشاور می تواند مرجع مذهبی، روانشناس، روانپزشک و ... باشد. در هر حال، نتیجه ی این مشاوره باید راه های جدید زندگی مثبت تر و کم تشنج برای خانواده باشد.

اعضای خانواده چطور به خودشان کمک کنند؟
گاهی اوقات، اعضای خانواده از این نگرانند که آیا بهترین کار ممکن را در قبال بیماری فرد مبتلا به فشار خون بالا انجام می دهند یا نه. آنها ممکن است بخاطر عدم رعایت شیوه ی صحیح زندگی یا عدم مصرف دارو توسط بیمار عصبی و خسته شده باشند. ممکن است از آینده ی بیمار و احتمال بدتر شدن وضعیت نگران باشند. صحبت کردن درباره ی این نگرانی ها خیلی مهم است. گاهی، فقط بیرون رفتن از منزل و صحبت کردن با یک دوست خیلی آرامش بخش است. اگر باز هم نگرانی ادامه یافت، یا تاثیر منفی روی جنبه های دیگر زندگی (شغل، تحصیل و ...) گذاشت، مشورت با روانشناس ضروری است. یادتان باشد نگران بودن درباره ی عضوی از خانواده کاملاً طبیعی است. با صحبت کردن درباره ی این نگرانی ها اعضای خانواده حمایت و کمک بیشتری به فرد مبتلا خواهند کرد.

آیا اعضای دیگر خانواده ممکن است دچار فشار خون بالا شوند؟
بله، با توجه به اینکه فشار خون تمایل دارد در خانواده به ارث برسد، سایر اعضا هم در خطر هستند. بنابراین باید فشار خون آنها حداقل سالی یکبار توسط پزشک اندازه گیری شود.

اعضای خانواده چه علایمی را در بیمار بسیار جدی تلقی کنند؟
بروز بعضی علایم در بیمار بسیار جدی است بنابراین بلافاصله باید بیمار توسط پزشک معاینه شود. بعضی از علایم مهم عبارتند از:
علایم حمله ی قلبی: درد یا فشار (یا هر دو) روی قفسه سینه، که ممکن است (همیشه اینطور نیست) به بازوها، شانه یا گردن تیر بکشد، احساس سنکوپ و افتادن، تنگی نفس، احساس ناراحتی روی معده (زیر جناغ) و تعریق
علایم حمله ی مغزی: ضعف ناگهانی یا بی حسی صورت، بازو یا پا در یک طرف بدن؛ کاهش ناگهانی بینایی مخصوصاً در یک چشم؛ به سختی صحبت کردن یا تکلم نامفهوم، سردردهای ناگهانی و شدید؛ سبکی سر؛ ناتوانی در حفظ تعادل و افتادن ناگهانی
بیماری کلیه ها: درد در پایین کمر، ورم کردن دست و پا، افزایش دفعات ادرار، سوزش و ناراحتی هنگام ادرار کردن و وجود خون در ادرار.


خواص گوشت شتر

گوشت شتر منبع بسیار خوبی از مواد مغذی است و از جهت ترکیبات شیمیایی با گوشت سایر دام‌های اهلی مقداری تفاوت دارد. این گوشت در مقایسه با گوشت گاو از میزان پروتئین و چربی کمتری برخوردار است و در مقایسه با سایر گوشت‌های دیگر حاوی سدیم بیشتر و پتاسیم کمتری است.مقدار ویتامین «ب‌کمپلکس» و برخی عناصر معدنی نظیر فسفر و کلسیم آن بسیار زیاد است. اما باید افزود که نسبت آهن و روی آن کمتر ازگوشت سایر دام‌های اهلی است و نسبت کلسیم این گوشت در عضلات ران آن زیادتر است.

ویتامین‌های گروه ‌‌B این گوشت در تقویت اعصاب تاثیر زیادی دارند و «روی» آن در تقویت قوای جنسی و جلوگیری از اختلالات در رشد جنین کارآمد است. کالری بسیار بالای گوشت شتر قوای بدنی و استقامت را زیاد می‌کند و توصیه می‌شود که بانوان باردار و شیرده، دانش‌آموزان، ورزشکاران و افراد کهنسال از خوردن آن غافل نشوند.ویژگی اصلی و متمایزکننده گوشت شتر در مقایسه با دیگر گوشت‌ها، فقدان مواد هورمونی و آنتی‌بیوتیک در آن است؛ چرا که این حیوان در طبیعت آزاد و به دور از پرورش دامی رشد می‌کند. همچنین وجود مواد طعم‌دهنده و معطر در گوشت این حیوان موجب تحریک و ترشح غدد بزاقی و شیره معده شده و در نتیجه قدرت جذب را افزایش می‌دهد. معمولا از قلم و کوهان شتر در درمان درد پا و کمر و دردهای رماتیسمی استفاده می‌شود.

گوشت شترهای کم‌سن و سال که بین یک تا 2 ساله هستند از جهت مزه، طعم و نرمی شبیه گوشت گوساله است. اما دلایلی که باعث شده مردم گمان کنند این گوشت دیرپز است، استفاده از گوشت شتر پیر است. هرچه عمر شتر بالا برود پیوند بین بافت‌های گوشت آن افزایش یافته و حرارت پخت دیرتر بر آن تاثیر می‌گذارد. در ضمن گوشت شتر پیر برای سرخ‌کردن هم مناسب نیست؛ چرا که میزان کلاژن آن زیاد و حین سرخ کردن ناپز می‌ماند.

گوشت شتر در اکثر نقاط به صورت فله‌ای عرضه می‌شود. بنابراین هنگام تهیه آن دقت کنید که ظاهر گوشت لزج، چسبنده و مترشح نباشد و عضلات سفت و قوام طبیعی داشته باشند.هر نوع بوی غیرطبیعی و نامطبوع مانند ترشیدگی، تعفن و کپک‌زدگی، علامت فساد گوشت شتر است. خشک و چروکیده بودن از علایم نگهداری گوشت در شرایط نامناسب و غیربهداشتی است. این گوشت با دیگر فرآورده‌های آن (دل، جگر، قلوه و...) باید حتما در داخل یخچال‌های ویترین‌دار نگهداری شود.