کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

نکات مهم در پیاده روی برای چربی سوزی بیشتر

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

-سرعت پیاده روی باید آن قدر باشد که فرد عرق کند و ضربان قلب او در محدوده ضربان قلب هدف قرار گیرد.


-پیاده روی باید حداقل 15 دقیقه به طور پیوسته باشد؛قدم زدن با دوستان، خرید کردن و تماشای ویترین مغازه ها را نمی توان جزء ورزش پیاده روی محسوب کرد و به لاغری هم کمکی نمی کند.

-هنگام پیاده روی باید پشت صاف و شکم به داخل باشد و دست ها در جهت مخالف یکدیگر، به جلو و عقب حرکت کنند.

-اگر سابقه انجام فعالیت ورزشی را ندارید، بهتر است روزهای اول با 5 تا 10 دقیقه راه رفتن تند پیاده روی را آغاز کنید و به مرور طی مدت 6 هفته آن را به 30 دقیقه برسانید.

-پیاده روی شما نباید خیلی به طول بیانجامد تا خسته شوید و برای دفعه بعدی دیگر انگیزه ای نداشته باشید.

-دقت کنید تا سرعتتان را در پیاده روی کم و زیاد کنید و مدام با یک سرعت مشخص حرکت نکنید تا با این روش و تغییر ضربان قلب کالری بیشتری بسوزانید.

-برای اینکه از نتایج پیاده روی بهره مند شوید بهتر است که زمان بین 30تا 40 دقیقه  آن هم حداقل 4روز در هفته را به پیاده روی اختصاص دهید.لازم است بدانید پیاده روی کمتر از این زمان به کاهش وزن کمک نمی کندو فقط برای سلامتی مفید است.
 
-زمان مناسب برای پیاده روی؛زمانی است که شما آن را ترجیح می دهید و در آن احساس راحتی دارید، به طور مثال اگر  احساس می کنید هنگام صبح، انرژی و علاقه  بیشتری برای ورزش کردن دارید، پس صبح بهترین زمان برای پیاده روی شما محسوب می شود.




توصیه های غذایی برای پوست های مختلف

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

پوست های خشک و مستعد به اگزما: برای حفظ رطوبت پوست، ماهی های سرشار از اسید چرب مصرف کنید. این امر پوست صورت را از هوای سرد و خشکی محافظت می کند. ماهی سالمون و ماکارو نیز خاصیت ضدالتهابی دارد. اگر پوست شما مستعد به اگزماست، پیشنهاد می کنیم از این مواد غذایی استفاده کنید. برای به دست آوردن نتیجه مطلوب مصرف هفته ای سه بار ماهی توصیه می شود.
 
پوست کدر: ویتامین E مهم ترین ماده ی استفاده شده در ساخت کرم های پوست است ولی بهترین روش برای دریافت این ویتامین مصرف میوه و سبزی های زرد و نارنجی مانند هویج، انبه، فلفل دلمه ای زرد و نارنجی است.این گروه مواد غذایی حاوی کاروتنوئید نوعی آنتی اکسیدان است که بدن آن را به ویتامین E تبدیل می کند و لایه زیر سطح پوست را تغذیه می کند. برای به دست آوردن نتیجه بهتر، روزی 2 وعده از این مواد غذایی مصرف کنید.

میوه های توتی مانند قره قاط، انگور سیاه و... نوعی رنگدانه دارد که فیبرهای کلاژن پوست را تقویت، محکم، سالم و شاداب تر می کند. علاوه بر آن، با سرد شدن هوا از آن جا که کمتر در معرض نور خورشید قرار می گیریم، بدن ویتامین D کمتری دریافت می کند که این امر به شکل خستگی در صورت نمایان می شود.از آن جا که تنها 10 درصد ویتامین D مورد نیاز بدن از طریق مصرف مواد غذایی تامین می شود، روغن ماهی عالی ترین منبع ویتامین D است اما زرده تخم مرغ و جگر نیز حاوی این ویتامین است.
 
پوست رنگ پریده و شکننده: برای از بین بردن این حالت، پوست به سلنیم موجود در گوشت بوقلمون، گوشت گاو، مرغ و تخم مرغ نیاز دارد.
 
پوست ترک خورده: برای از بین بردن خشکی پوست مصرف ویتامین های B را بالا ببرید. ویتامین B ، ماده مغذی پوست را تامین می کند. برنج سبوس دار، سبزی های برگ سبز از جمله کلم بروکلی و برگ چغندر را که سرشار از ویتامین های B است به طور روزانه مصرف کنید.


درمان‌های خانگی گلودرد

«بهترین راه حل برای تسکین گلو درد قرقره کردن آب نمک است.»اگر گلو درد دارید یک قاشق چایخوری نمک را داخل یک لیوان آب ولرم حل کرده و آب نمک تهیه کنید. این محلول را چندین بار داخل دهان قرقره کنید. این راه حل بسیار عمومی و البته در دسترس است.افرادی که گلود درد دارند فرای این مسئله که دلیل آن چیست بهتر است از خوردن غذاهای شیرین و پرچرب خودداری کنند زیرا این غذاها باعث خس خس سینه و افزایش خلط می‌شود.بهترین مواد غذایی مناسب برای نرم کردن سینه مخصوصاً در بیماران مبتلا به سرماخوردگی  میوه‌هایی مانند موز و سیب و غذایی مانند برنج و نان برشته میباشند.


۷ عادتی که مغز را زود پیر می کند

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
برخی افراد با وجود سن بالا، از قدرت حافظه و تمرکز بالایی برخوردارند و بعضی دیگر به محض ورود به دهه ششم زندگی، به مرور با مشکلات حافظه مواجه می شوند. ولی می توان با چندراهکار ساده، سلامت مغز را کنترل کرد. عادت های مخرب مغز به شرح زیر هستند:

۱-رژیم غذایی پرچرب و پرکالری
رژیم غذایی حاوی چربی، شکر و غذاهای فرآوری شده، به مرور زمان مغز را فرسوده می کنند. مصرف شکر به اندازه ای در کاهش حافظه و قابلیت تفکر موثر است .بهترین رژیم برای محافظت از مغز، رژیم مدیترانه ای، شامل چربی های مفید، میوه، سبزیجات، آجیل و ماهی است.

۲-زندگی در مجاورت بزرگراه و خیابانهای شلوغ
آلودگی هوا مهمترین دلیل پیری زودرس مغز است. زندگی در مجاورت بزرگراه و خیابان های پرتردد، سبب انباشتگی آلودگی در ریه وخون می شود و این حالت احتمال یک نوع آسیب مغزی به نام سکته مغزی خاموش را افرایش می دهد. علاوه بر این، آلودگی هوا به مرور زمان حجم مغز را کاهش می دهد و مهمترین نشانه پیری زودرس مغز است.

۳- استرس مزمن
زندگی پر استرس، بزرگترین جنایت ممکن علیه مغز است. استرس سبب کوتاه شدن تلومر (انتهای رشته DNA) و پیری زودرس سلول ها و مغز می شود. به علاوه هورمون هایی که بر اثر استرس ترشح می شوند، به مغز آسیب وارد می کنند.

۴- کم خوابی
کم خوابی به مرور زمان سبب کاهش حجم مغز و بروز آلزایمر می شود. خواب مهمترین فرآیندی است که در آن سلول های مغز بازسازی می شوند.

۵ – نشستن طولانی مدت در طول روز
نشستن طولانی مدت و کم تحرکی، مهمترین دلیل بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و مرگ زودرس است. به علاوه نشستن زیاد مناطق مغز مرتبط با حافظه را منقبض و سبب کاهش عملکرد مغز می شود.

۶ – تنبل کردن مغز
مطالعه، بازی های فکری، یادگیری زبان جدید، به خاطر سپردن اشعار و به طور کلی فعالیت هایی که سبب فعال شدن مغز می شوند برای سلامت مغز ضروری است.

۷-دخانیات و الکل
تقریبا تمام افراد از تاثیر سوء مصرف سیگار و الکل بر بدن و مغز آگاه هستند. تا آخرین ثانیه عمر به مغز نیاز داریم، در حفظ و نگهدری آن کوشا باشید.



درمان دلهره با طب سنتی

برای کاهش اضطراب توصیه می شود که یک برنامه روزانه منظم تهیه و براساس آن رفتار شود.در این برنامه علاوه بر ورزش کردن و تحرک کافی بهتر است رژیم غذایی مناسبی از خوراکی‌های متنوع و مقوی نیز تدارک دیده شود.عدم استعمال دخانیات و کاهش مصرف خوراکی های کافئین‌دار مثل چای، قهوه و شکلات که به میزان بالا مصرف شود از دیگر راهکارهای کاهش دلهره و اضطراب است.

مصرف برخی جوشانده ها مثل سنبل الطیب، بادرنجبویه و بابونه مفید است چون خاصیت ضداسترس داشته و آرامبخش اعصاب است حتی سردردهای ناشی از ناراحتی های عصبی را هم کاهش می دهند.حمام کردن، صبحانه خوردن، پرهیز از افکار منفی و نفس عمیق کشیدن به هنگام عصبی شدن از راههای کاهش اضطراب است.همچنین مصرف امگا۳ و خوردن تخم مرغ و ماهی نیز فراموش نشه.


چرا چشمانمان سیاهی می‌رود؟

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

وقتی شخصی تغییر وضعیت می‌دهد یعنی از حالت خوابیده به طور ناگهانی به حالت ایستاده در می‌آید چشمان فرد سیاهی می‌رود. علل زیادی زمینه ساز سیاهی رفتن چشم‌ها است از جمله کاهش فشار خون، ناراحتی‌های گوش، تعرق زیاد و مصرف ناکافی مایعات و آرتروز گردن.هنگامی که فشار خون پائین می‌آید خون به مغز و مخچه نمی‌رسد فرد دچار سرگیجه و سیاهی رفتن چشم می‌شود و بعد از چند لحظه مشکل حل می‌شود. همچنین به هنگام تعرق شدید آب نمک زیادی از بدن دفع می‌شود و در صورت استفاده نکردن از مایعات فرد دچار سیاهی رفتن چشم می‌شود.


مشکل فشار خون را جدی بگیرید. از جمله عواملی که منجر به این مشکل می‌شوند خونریزی کردن، ناراحتی کلیه و قلب، کاهش قند خون و اسهال و استفراغ را می‌توان نام برد.سرما خوردگی و آلرژی در این زمینه تاثیر زیادی ندارند مگر اینکه سرما خوردگی پیشرفت کرده باشد و در پرده‌های مغز اثر نامطلوبی گذاشته باشد. گاهی اوقات استرس و اضطراب نیز منجر به سرگیجه و سیاهی رفتن چشم می‌شود.در صورتی که سرگیجه‌ها مداوم و شدید است بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و نیز برای رفع مشکل کم خونی علت آن را با آزمایش خون و نوار قلب به کمک پزشک مشخص کنید.



8 خوراکی نفخ آور :

1. مواد غذایی بسیار چرب : این مواد علاوه بر این که منجر به اضافه وزن می شوند، فرآیند گوارش را با مشکل مواجه می سازند و سطح کلسترول خون را افزایش می دهند. به عنوان مثال، مصرف سیب زمینی سرخ کرده که ممکن است برای هر کسی وسوسه انگیز باشد، همچون انفجار بمبی در معده خواهد بود چون نشاسته و چربی بالایی دارد.
 
2. نوشیدنی های گازدار :دی اکسید کربنی که در این نوشیدنی ها وجود دارد، در بدن تولید نفخ و ورم می کند و اسید معده را افزایش می دهد.
 
3. سبزیجات چلیپایی :این نوع از سبزیجات حاوی پلی ساکارید هستند. این ماده ی غذایی دیرهضم است و زمانی که در معرض باکتری های روده قرار می گیرد، تخمیر می شود و در ناحیه معده تولید ناراحتی هایی مثل گازهای معده و آروغ می کند. علاوه بر این، به علت فیبری که این نوع سبزیجات دارند، روده دچار ورم می شود.
 
4. نمک :مصرف بی رویه نمک یکی از مهم ترین دلایلی است که مانع از آبرسانی به بافت های بدن می شود. اگر مصرف نمک را به حداقل برسانید، شاهد تغییرات مثبتی در تمام ارگان های بدن خواهید بود.
 
5. کربوهیدرات های تصفیه شده : یکی از معروف ترین این مواد آرد سفید است که در غذاهای متداولی چون پیتزا، نان و انواع شیرینی ها استفاده می شود.
 
6. غذاهای تند و پرادویه :ادویه ها برای سلامتی مفید هستند، اما اگر به میزان متعادل مصرف نشوند، ممکن است در بدن تولید التهاباتی کنند. در حقیقت غذاهای تند و پر ادویه، در بدن اسیدهایی آزاد می کنند که معده را تحریک می کند و منجر به التهاب آن می شود.

7. فرآورده های لبنی :افرادی که به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارند، نباید از فرآورده های لبنی استفاده کنند.
 
8. انواع لوبیا :چون حاوی میزان بالایی پلی ساکارید(ماده ای که منجر به تجمع گاز در ناحیه ی روده ها می شود) است؛  این گازها باعث ورم در ناحیه شکم می شوند و مشکلات گوارشیِ ناراحت کننده ای نیز به همراه دارند.بهتر است تا حد امکان در مصرف آن ها زیاده روی نکنید و یا پیش از خوردن، آن ها را به خوبی بپزید. پروتئینی که در لوبیا وجود دارد می تواند جایگزین پروتئین موجود در ماهی، مرغ و سویا شود.  از آنجا که مصرف این مواد غذایی هشت گانه ممکن است به تولید نفخ و ورم در ناحیه شکم ختم شود، بهتر است که در مصرف آن ها جانب اعتدال را نگه دارید تا از دردهای شکمی در امان بمانید.


کدام سردردها را جدی بگیریم؟

سردردهای ناشی از سرماخوردگی و استرس از نوع سردردهای ثانویه محسوب می‌شود که به سیستم اعصاب مرکزی مربوط نمی‌شود و نیاز به پیگیری جدی ندارد.سردردی که به تازگی شروع شده و مدت آن کمتر از یک ماه است، به ویژه در افراد بالای 40 سال نیز نیاز به پیگیری دارد.سردرد مزمن که الگوی آن تغییر کرده و به داروهایی که فرد می‌خورد هم پاسخ نمی‌دهد باید جدی تلقی شود. همچنین سردردهایی که موجب اختلال در خواب فرد می‌شود از سر دردهای هشدار دهنده است که نیاز به پیگیری دارد.

هرگونه سردرد همراه با استفراغ غیرقابل کنترل، سردرد همراه با تاری دید و بی‌حسی دست و پا در یک طرف بدن حتما نیازمند مراجعه به پزشک و پیگیری‌های بیشتر است. سردردهای صبحگاهی نیز علت‌های مختلفی دارد که ممکن است ناشی از میگرن یا افزایش فشار جمجمه باشد، البته برخی داروها نیز ممکن است باعث ایجاد سردردهای صبحگاهی در افراد شود.افراد با مشاهده علائم فوق حتما به پزشک مراجعه کنند و علت سردرد خود را پیگیری کنند، علائم یاد شده در برخی موارد نشان از یک بیماری جدی است و در بعضی موارد ممکن است بی‌خطر باشد، اما افراد حتما باید پیگیر علت سردرد خود باشند.