کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

10 توصیه غذایی ضداسترس

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

بالاخره همه ما کم و بیش استرس داریم ولی چگونگی مقابله با آن در افراد مختلف، متفاوت است. مدیریت استرس می‌تواند یک ابزار قوی برای حفظ و ارتقای سلامت باشد. راهکار‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که یکی از آنها داشتن رژیم غذایی مناسب است.غذاها از چند طریق باعث کاهش استرس می‌شوند؛ مثلا غذای دلچسبی مانند یک لیوان ذرت مکزیکی، سطح سروتونین را که یک ماده‌ میانجی شیمیایی آرامش‌بخش در مغز است، افزایش می‌دهد. برخی غذاها هم می‌توانند سطوح کورتیزول و آدرنالین را که هورمون‌های استرس‌زای بدن هستند، کاهش دهند. در این مطلب با خوراکی‌های ضداسترس آشنا می‌شوید.

1. کربوهیدرات

همه کربوهیدرات‌ها باعث می‌شوند مغز سروتونین بیشتری تولید کند. برای تامین بلندمدت ترشح این ماده ‌شیمیایی آرامش‌بخش، بهتر است از کربوهیدرات پیچیده استفاده کنیم زیرا هضم و جذب آنها بیشتر طول می‌کشد. انتخاب‌های مناسب شامل غلات کامل، انواع نان، پاستا و غلات آماده صبحانه‌ هستند. همچنین کربوهیدرات‌های پیچیده با تثبیت سطوح قندخون باعث احساس تعادل در بدن می‌شوند.

2. مرکبات

مرکبات منبع غنی ویتامین C هستند. مطالعات نشان داده است این ویتامین می‌تواند سطوح هورمون‌های استرس را تعدیل کند و باعث ارتقای سیستم ایمنی شود. در یک مطالعه نشان داده شد اگر افرادی که فشارخون بالایی دارند، قبل از انجام کارهای پراسترس، ویتامین C مصرف کنند، مقدار فشارخون و سطوح کورتیزول (هورمون استرس) در بدنشان در حد طبیعی باقی می‌ماند.
 
3. اسفناج

کاهش سطح منیزیم در خون، می‌تواند باعث سردرد و خستگی شود که از نشانه‌های استرس است. یک فنجان اسفناج کمک می‌کند مقدار دریافت منیزیم خود را افزایش دهید. اگر اسفناج دوست ندارید، سایر سبزی‌های برگ سبز، سویای پخته‌شده و فیله ماهی قزل‌آلا نیز غنی از منیزیم هستند.

4. ماهی

برای اینکه بتوانید استرستان را کنترل کنید، از ماهی‌های چرب استفاده کنید. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی از قبیل ماهی آزاد و ماهی تن، جلوی تشدید استرس را می‌گیرد و می‌تواند برای بیماری‌های قلبی، افسردگی و نشانگان پیش از قاعدگی (PMS) مفید باشند. برای اینکه دریافت خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 داشته باشید، مصرف 90 گرم ماهی چرب حداقل 2 بار در هفته را در برنامه خود قرار دهید.
 
5. چای

نوشیدن چای می‌تواند آرامبخش باشد. در یک مطالعه افرادی که 4 فنجان چای در روز به مدت 6 هفته مصرف کردند، با افرادی که نوشیدنی دیگری استفاده می‌کردند، مقایسه شدند. افرادی که چای می‌نوشیدند، احساس آرامش و سطوح پایین‌تر کورتیزول (هورمون استرس) پس از موقعیت‌های استرس‌زا را گزارش کردند.

6. پسته

پسته و سایر مغزها و دانه‌ها منابع خوبی از چربی‌های سالم هستند. خوردن روزانه یک مشت پسته، گردو و بادام ممکن است به کاهش کلسترول، التهاب عروق قلب و احتمال بروز دیابت کمک و از شما در برابر اثر استرس محافظت کند. البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که آجیل، کالری زیادی دارد و در مصرف آن نباید زیاده‌روی کرد.

7. آووکادو

یکی از بهترین راه‌های کاهش فشارخون بالا، مصرف پتاسیم کافی است و نصف آووکادو دارای پتاسیم بیشتری از یک موز متوسط است. با توجه به اینکه آووکادو غنی از چربی و کالری است، حد متعادلی از این ماده غذایی را میل کنید.

8. بادام

بادام سرشار از ویتامین‌هاست. ویتامین E که برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم است و ویتامین‌های گروه Bکه شما را در برابر حملات استرس یا افسردگی مقاوم‌تر می‌کند. روزانه یک‌چهارم لیوان بادام خام به‌عنوان میان‌وعده مصرف کنید تا از فواید آن بهره‌مند شوید.
 
9. سبزی

سبزی‌های خام می‌توانند استرس را از طریق کاملا مکانیکی کم کنند. خوردن کرفس یا هویج باعث حرکت زیاد فک می‌شود که می‌تواند به رفع تنش و استرس کمک کند.

10. شیر

یکی دیگر از کاهنده‌های استرس در زمان خواب، نوشیدن یک لیوان شیر ولرم است. تحقیقات نشان می‌دهد که کلسیم، اضطراب و نوسانات خلقی مرتبط با نشانگان پیش از قاعدگی را کاهش می‌دهد. البته استفاده از شیر بدون چربی یا کم‌چرب توصیه می‌شود.
 
وعده قبل از خواب

مصرف کربوهیدرات هنگام خواب می‌تواند ترشح ماده شیمیایی سروتونین از مغز را سریع‌تر کند و باعث شود خواب بهتری داشته باشید. از آنجا که مصرف غذای سنگین قبل از خواب می‌تواند باعث سوزش سر دل شود، از غذاهای سبک استفاده کنید.
 
مکمل‌های گیاهی

مکمل‌های گیاهی بسیاری هستند که ادعا می‌شود کاهنده استرس هستند. یکی از بهترین موارد مطالعه شده، علف چای (چای کوهی) است که فواید زیادی برای افراد مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط دارد. اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است ولی به‌نظر می‌رسد مکمل‌های گیاهی می‌توانند باعث کاهش علائم اضطراب شوند. سنبل‌الطیب نیز گیاه دیگری است که گفته می‌شود اثر آرام‌بخش دارد.
 
ورزش

علاوه بر رژیم غذایی، یکی از بهترین راهکارهای کاهش استرس، ورزش است. ورزش‌های هوازی باعث افزایش گردش خون و انتقال اکسیژن می‌شود و باعث خواهد شد بدن مواد شیمیایی به نام اندورفین ترشح کند که احساس آرامشی را در انسان ایجاد می‌کند. 30 دقیقه ورزش هوازی 3 تا 4 بار در هفته توصیه می‌شود.با رعایت رژیم‌غذایی صحیح، کامل و متنوع و مصرف مواد‌غذایی‌ای که نقش بیشتری در کاهش استرس دارند، تا حدودی می‌توان از میزان استرس و تنش‌های روانی که امروزه بسیاری از افراد جامعه دچار آن هستند، کاست.



پوکی استخوان تهدیدی جدی برای جامعه

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

در دنیای امروز دیدگاه های سلامت، چشم انداز وسیعی پیدا کرده و ضرورتاً توجه ویژه ای به عوامل تعیین کننده غیرطبی سلامت شده است. بدین معنا که عوامل اجتماعی موثر بر سلامت نظیر میزان درآمد ، سطح تحصیلات، شغل، تغذیه ، طبقه اجتماعی بسیار بیشتر از عواملی مانند عوامل بیولوژیکی باعث ابتلا به بیماری می شوند و در سلامت انسان نقش بسزایی دارند.

رژیم غذایی خوب و مناسب برای ارتقای سلامتی از ضروریات  است و مواد غذایی و تنوع آن موجب بروز بیماری های ناشی از سوء تغذیه می شوند. امروزه پوکی استخوان یکی از مشکلات تغذیه شایع در کشور است که به دلیل کمبود دریافت کلسیم در رژیم غذایی روزانه در طولانی مدت رخ می دهد. در واقع اگر فردی کلسیم را از طریق مواد غذایی دریافت نکند، ابتدا دچار کاهش تراکم استخوان ، نرمی استخوان و سپس دچار پوکی استخوان می شود.


http://www.mums.ac.ir/shares/emrc/rajabianr/object/Osteoporosis.png

طبق مطالعات انجام شده 90 درصد خانواده های ایران کمبود کلیسیم دارند و بعد از حذف یارانه شیر و افزایش قیمت مواد لبنی ، خرید مواد لبنی 14 درصد کاهش نشان می دهد. در واقع گرانی شیر و لبنیات باعث شده که بسیاری از خانواده های ایرانی شیر را از سبد کالاهای  مصرفی حذف کنند و اولویت را به نان، برنج، گوشت و مرغ بدهند. شیر یکی از منابع با ارزش و اصلی در هرم غذایی است و بدن انسان بیشتر از  گروه غلات، میوه و سبزیجات به این منبع غذایی نیاز دارد.  پیش از گرانی این ماده غذایی آمار مصرف شیر و لبنیات 80 تا 100 کیلوگرم  در سال بود که در حال حاضر با کاهش 22 درصدی مواجه شده ایم و به 60 تا 70 کیلوگرم در سال کاهش پیدا کرده است.


با جدی تلقی کردن  موضوع فرهنگ سازی مصرف این ماده مهم غذایی برای مردم، باید نسبت به اثرات قیمت شیر توجه ویژه شود. سیاست استمرار تغذیه با شیر در مدارس و اصلاح سبد غذایی مردم به گونه ای که مصرف شیر ، میوه و سبزی‌ها جایگزین نوشابه ، چیپس و پفک شود ، راه برون رفت از وضع موجود است.

در حال حاضر شاهد کاهش تراکم استخوان در سنین زیر 30 سال در کشور هستیم که این دسته از افراد با کوچکترین ضربه ، خود به خود دچار شکستگی می شوند که بار مالی زیادی را به خانواده و جامعه تحمیل می کند.همچنین 30 درصد افراد جامعه ما اضافه دارند، 15 درصد افراد چاق هستند همچنین 6 درصد جمعیت کودکان زیر 5 سال جامعه دچار کوتاهی قد، 4 درصد دچار لاغری ، 4 درصد دچار کمبود وزن و 28 درصد از جامعه نیز دچار کم تحرکی هستند.


خامه ، سرشیر و کره که جزو فرآورده های شیر هستند هیچ گاه منبع مناسبی برای کلسیم نیستند. این فرآورده ها  تنها باعث بالا رفتن چربی خون و کلسترول می شوند و اضافه وزن و چاقی را به دنبال دارند.ماست خامه ای ، پنیر خامه ای و شیر پرچرب نیز کمترین میزان کلسیم را دارند و نمی توان به لحاظ منبع غنی کلسیم به آنها تکیه کرد. بر این اساس از یک طرف کاهش مصرف شیر و فرآورده های لبنی و از سوی دیگر آمار تکان دهنده نوشابه های گازدار که ایران را در جایگاه نخست استفاده از نوشابه در دنیا قرار داده است هشداری جدی برای تغییر نگرش مردم در برنامه غذایی خود است.سرانه استفاده از نوشابه گازدار در دنیا 10 لیتر است. این در حالی است که ایران به صورت سالانه 42 لیتر نوشابه گازدار استفاده می کند. این برنامه غذایی غلط سبب پوسیدگی دندان، چاقی، سوء تغذیه ، اثرات مخرب بر کلیه ، اختلال در خواب و ... خواهد شد.




پرتقال‌هایی که سلامت مردم را تهدید می‌کند

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
با آمدن فصل پاییز تقاضای خرید مرکبات افزایش‌ می‌یابد که این موضوع سبب گرم شدن بازار دلالانی شده که تنها برای کسب سود بیشتر اقدام به رنگ زدن میوه می‌کنند.برخی افراد وقتی پرتقال هنوز رنگ سبز دارد به چیدن آن اقدام می‌کنند و با رنگ زدن، رنگ پرتقال‌ها را به زرد براق تبدیل کرده و برای فروش به بازار عرضه می‌کنند.ولی نباید رنگ را با واکس اشتباه گرفت به‌دلیل اینکه واکس برای حفاظت و ماندگاری بیشتر میوه کاربرد دارد و در تمامی دنیا پذیرفته است.واکس نمی‌تواند درون میوه نفوذ پیدا کند و صرفا برای آراستگی میوه به ویژه مرکبات استفاده می‌شود.

با توجه به اینکه یکی از شرایط واکس زدن شستن میوه است که این امر سبب از بین رفتن میکروب شده و از نفوذ قارچ به درون میوه جلوگیری می‌کند. واکسن زدن میوه، روشی خوب، مدرن و بهداشتی در دنیا بوده و افراد هیچ نگرانی نباید نسبت به این موضوع ایجاد شود.مهم‌ترین نکته این است که افراد نباید از میوه‌های رنگی استفاده کنند؛رنگ‌افزایی مرکبات نارس قبل از فصل برداشت، امری غیراخلاقی است وممنوع است  و به هیچ وجه نباید استفاده شود،به‌دلیل اینکه این کار سلامت عمومی را تهدید می‌کند.



درد سینه ها نشانه ی چیست؟

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

بسیاری از زنان تا دردی در ناحیه سینه خود احساس می‌کنند آن را به سرطان سینه ربط داده و برای خود ایجاد نگرانی می‌کنند با این حال اغلب مواد درد هیچ ارتباطی با این بیماری خطرناک ندارد. لذا لازم است بدانید که دلایل دیگری باعث صدمه دیدن سینه خواهد شد.غالبا زنان درد سینه‌ای که چندین بار در طول زندگی خود تجربه می‌کنند را به یک علامت شایع از تغییرات هورمونی از قاعدگی یا بارداری تلقی می‌کنند.التهاب، حساسیت‌ سینه به  علت تغییرات هورمونی بسیار معمول بوده و به یک مسئله جدی مرتبط نمی‌شود اگر شما با انجام معاینات سینه مورد غیرعادی را یافت نکردید. اما همچنان به طور متناوب احساس درد در این ناحیه داشتید این ممکن است ریشه در دیگر بیماری‌های خوش‌خیم داشته باشد در اینجا به برخی از علل شایع در بروز درد سینه اشاره می‌شود.

علل هورمونی
به طور کلی نوجوانان با شروع چرخه قاعدگی و یا پیش از آن دردهایی را در ناحیه سینه خود احساس می‌کنند.بسیاری از زنان نیز درد سینه را در طول سال بارداری خود به طور مکرر تجربه می‌کنند. باید گفت هر دو فاز گفته شده با تغییر ناگهانی در سطح هورمونی زنانه همراه است.
 
بارداری
یکی از علائم اولیه بارداری درد سینه است به طور کلی میزان درد در سه ماهه اول شدت می‌یابد و سینه‌ها رشد کرده و رگ‌های آبی‌رنگ آن قابل مشاهده خواهد بود. چرا که این رگ‌ها نشان از افزایش جریان خون است.
 
شیردهی
در این دوره زمانی نیز زنان دچار درد سینه خواهند شد اما باید توجه داشته باشند که اگر دردها مکرر بوده و یا بهبود نمی‌یابند نشان از ورم سینه است.
 
کیست سینه
این کیست یک نوع کیسه پر مایع بوده که داخل سینه تشکیل می‌گردد. زمانی که غده سینه به طور قابل توجهی افزایش سایز می‌دهد  (یکبار یا بیشتر) ایجاد درد می‌کند غالبا این کیست‌ها خوش‌خیم بوده و با لمس کردن قابل تشخیص‌اند، اما در برخی موارد نیاز به انجام ماموگرافی یا سونوگرافی می‌باشد.
 
ورم سینه
این مشکل التهابی است که از انسداد مجاری بیشتر به وجود می‌آید این اتفاق ریشه در یک عفونت سینه ناشی از یک ویروس، باکتری‌ها و قارچ دارد که علائم هشدار آن قرمز، درد و به خصوص تب می‌باشد.


9 پیشنهاد برای کاهش استرس

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

راه های آسانی وجود دارد که با استفاده از آن می توان استرس را کاهش داد و به آرامش رسید. با انجام برخی از این روش ها در روز، استرس به میزان چشمگیری کاهش پیدا می کند.

مدیتیشن

 این روش نیاز به مهارت های زیادی ندارد. تمرین روزانه می تواند در انتقال های عصبی تغییراتی ایجاد و در نتیجه فرد را به استرس مقاوم کند. صاف بنشینید و چشم های خود را ببندید. جمله هایی مانند «احساس آرامش می کنم» را تکرار و آن را با تنفس خود هماهنگ کنید. اگر فکری به ذهن شما می رسد، به آن توجه نکنید.

نفس های عمیق بکشید

این روش همانند مدیتیشن عمل می کند. این روش میزان ضربان قلب را کند می کند و فشارخون را نیز پایین می آورد؛ در نتیجه با استرس مقابله می کند. صاف بنشینید و چشم های خود را ببندید. از طریق بینی آرام هوا را به داخل ریه ها بکشید. توجه داشته باشید نفس باید از ناحیه شکم شروع شود بعد به قسمت بالای بدن برسد و سپس خارج شود. برای باز دم این عمل را وارونه انجام دهید.

 روی یک موضوع تمرکز کنید

با تمرکز کردن می توانید استرستان را کاهش دهید. 5 دقیقه روی یک موضوع تمرکز کنید. این تمرکز می تواند روی طعم غذایی باشد که می خورید یا احساس کوبیدن کف پا به زمین هنگام راه رفتن.

با دوستانتان صحبت کنید

یک راه خوب کم کردن استرس این است که در خود فرو نروید. صحبت کردن با دیگران، از نزدیک یا تلفنی می تواند نگرانی شما را کم کند.

 به علایم بدن خود توجه کنید

گاهی نمی فهمید استرس و تنش فیزیکی کجای بدن قرار دارد؛ اما با یک اسکن ذهنی می توانید تأثیر روزانه استرس روی مفصل ها، عضله ها و استخوان ها را بفهمید. صاف بنشینید یا به پشت قرار بگیرید. از شست پا شروع کنید و آن قسمت را که شل یا سفت است، حس کنید.

 نعمت ها و توانمندی هایتان را به خود یادآوری کنید

یادآوری نعمت هایی که در اختیار دارید، خیلی از نگرانی ها و فکرهای منفی شما را از بین می برد. برای این کار، یک دفترچه تهیه کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا تمامی چیزهایی که به دست آورده اید، افرادی که به آن ها عشق می ورزید و مهارت ها و احساسات خود را به خاطر بسپارید. هنگامی که احساس استرس می کنید، به نوشته های خود مراجعه کنید. این کار به شما کمک می کند تا بفهمید که چه چیزهایی اهمیت دارد.

با ماساژ یا کمپرس بدن را تسکین دهید

به مدت 10 دقیقه گردن، شانه، صورت، قسمت بالای سینه و عضلات پشت را با آب ولرم کمپرس کنید.

بخوانید و بخندید

خندیدن روی خلق و خوی فرد تأثیر می گذارد زیرا میزان کورتیزول را کاهش می دهد و آندروفین را در بدن رها می کند. کورتیزول هورمون استرس و آندروفین ماده شیمیایی است که از طریق مغز برای بهبود خلق و خو تولید می شود.

ورزش کنید

ورزش راه دیگری برای رهایی از استرس است. لازم نیست که ورزش های شدید انجام دهید. فعالیت هایی مانند پیاده روی و یوگا می تواند اضطراب و افسردگی را کاهش دهد.



خوراکی های موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

-قارچها: این خوراکی سرشار از پلی ساکاریدهایی به نام بتاگلوکان ها هستند که سیستم ایمنی بدن را برای جلوگیری از ابتلا به عفونتها فعال نگه می دارند. این مواد سلول های سفید خون را تنظیم و در حالت آماده نگه می دارند و آن هم برای مقابله با حمله مهاجمان خارجی. قارچ همچنین غنی از استرول ها و روی است که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند.

-فلفل قرمز: جالب است بدانید که ویتامین ث موجود در فلفل قرمز سه برابر بیشتر از پرتقال است. ویتامین ث یک آنتی اکسیدان قوی است که نه تنها برای خلاص شدن زودتر از آنفلوآنزا و سرماخوردگی مفید عمل می کند، بلکه منجر به تولید آنتی بادی ها و سلول های سفید خون برای کمک به مبارزه با عفونت می شود.

-پروبیوتیک ها: این محصولات باکتری های مفید روده را حفظ می کنند و برای سلامت سیستم ایمنی بدن بسیار ضروری هستند. پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده هستند که به مبارزه با باکتری های بد می روند.

-دانه کدو تنبل: ویتامین ای، روی، و اسیدهای چرب ضروری این دانه ها مانند اسیدهای چرب امگا سه خاصیت ضد التهابی دارند. ویتامین ای، برای تولید ایمونوگلوبولین ها مورد نیاز است. روی نیز کمک به افزایش تولید سلول های سفید خون برای مبارزه با عفونت می کند.

-سیر: یک آنتی بیوتیک طبیعی است. ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس نیز هست. خاصیت آنتی اکسیدانی سیر برای مبارزه با عفونت ها مفید است.

-اسفناج: این گیاه غذایی نیز درجه ایمنی بدن را بالا می برد و در زیبایی پوست و مو نقش به سزایی دارد. اسفناج همچنین دارای زو ماده ریبوفلاوین (ویتامین ب 2) است. ویتامین ب دو نیز در بازسازی بافت های بدن بسیار موثر است.



قابل توجه افرادی که دچار بی‌خوابی و پریشان حالی هستند

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

افراد با مزاج گرم و خشک بی‌خواب‌تر از بقیه هستند،برای اینکه افراد خواب راحتی داشته باشند باید مزاج خود را تر بکنند تا مشکلی در خوابیدن پیدا نکنند و همچنین افراد با مزاج گرم و خشک و سرد و خشک و حتی گرم و تر به علت فعل و انفعالات شیمیایی داخل بدن تحریک هورمون‌های اعضای بدن شده و فرد را دچار تشنج روانی و در نتیجه بی‌خوابی می‌کنند.گیاهان زیادی در طبیعت موجود است که طبع انسانی را سرد و تر کرده و در نتیجه مقدمات یک خواب خوب را مهیا می‌کند و این دمنوش‌ها افراد را از پریشان خوابی نجات می‌دهد و هیچ گونه عوارضی ندارند.دمنوش گیاهانی همچون گلاب، بیدمشک و عرق کاسنی باعث تر شدن مزاج انسان شده و با خوردن با برنامه این گیاهان طبیعی آرامش زیادی به انسان داده می‌شود.

طبق طب ابوعلی سینا، مصرف دمنوش‌هایی چون گل گاوزبان، اسطوخودوس و بادرنجبویه آرامش خاطر را به انسان هدیه داده و افراد را از بی‌خوابی نجات می‌دهند.حجامت سر باعث شده که مزاج و طبع بدن سر دو تر شده و انسان راحت‌تر به خواب عمیقی فرو رود و در اثر این کار انسان با خوردن ماست که طبعی کاملاً سرد دارد به جنگ بر علیه پریشان خوابی می‌رود.هر زمانی که افراد ذهنش مشغول بوده و یا هنگام خواب استرس و اضطراب بالایی دارد این حالت سبب پریشان خوابی و خواب‌زدگی افراد می‌شود.مصرف قرص‌های آرام‌بخش مثل دیازپام، زاناکس و لورازپام در درازمدت به علت حاوی مقادیر زیادی مرفین سبب اعتیاد بدن افراد به این قرص‌ها شده که در زمان مصرف طولانی این قرص‌ها دیگر بر بدن اثربخش نبوده و بدن افراد نسبت به این قرص‌ها واکنشی نشان نمی‌دهند.مصرف بی‌برنامه و بدون تجویز پزشک قرص‌های آرام بخش سبب از بین رفتن حافظه و تأثیر منفی بر روی مغز افراد می‌شود.



غذیه، زیبایی، تناسب اندام

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

با تغذیه سالم می توان وزن و شکل بدنی متناسبی داشت و از ایجاد تجمع چربی های اضافی در بدن پیشگیری نمود.از لحاظ تغذیه ای دو گروه مواد غذایی بر وضعیت شکل بدنی تاثیرگذار هستندکه متعادل و متنوع خوردن مواد غذایی باعث تناسب اندام می شود
 
-مواد غذایی کاهنده چربی های ذخیره ای:ترکیباتی مانند کافئین، پوست مرکبات و زیره را نام برد که با تحریک سلول های بدن به فعالیت بیشتر باعث می شوند تا متابولیسم کلی بدن افزایش یابد و طبیعتا با افزایش میزان متابولیسم، سوخت چربی های ذخیره ای در بدن افزایش می یابند و به این ترتیب میزان چربی های تجمعی در نقاط باسن، شکم و ران ها به تدریج کاهش می یابند.
 
مواد غذایی تحریک کننده و افزایش دهنده هورمون های عضله ساز:انند سویا، مواد پروتئینی مرغوب و کم چرب (لبنیات)، میوه جات مناطق گرمسیری (خرما، نارگیل، آناناس و موز) قراردارند که به دلیل دارا بودن ترکیبات اولیه هورمون های استروژن و پروژسترون می توانند باعث افزایش حجم عضلات در نقاط مختلف بدن شوند و به این ترتیب باعث زیبایی بدن گردند.(در بدن خانم ها با افزایش غیر مستقیم هورمون استروژن، تغییرات جزئی در وضعیت شکم، باسن و ران ها پدیدار می شود. در حالی که در آقایان با افزایش غیر مستقیم هورمون تستوسترون، افزایش جزئی در توده عضلانی بخصوص در عضلات بازو، شکم و ران ها مشاهد می شود.)
 
حال اگر فردی در رژیم غذایی خود سعی نماید روزانه چندین بار از مواد غذایی موجود در گروه اول یا دوم مواد غذایی فرم دهنده بدن استفاده نماید، می تواند با چربی سوزی و تحریک هورمون های بدن منجر به تغییرات قابل ملاحظه ای در چربی های ذخیره ای بدن و در نتیجه تغییر شکل بدن خود به سمت یک بدن زیبا گردد.