کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

ویتامینی علیه آلودگی هوا

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
ویتامین E از ترکیب‌های مهمی است که بدن را درمقابل اثرات زیان‌آور آلودگی هوا مصون می‌کند. ویتامین E با اکسیژن ترکیب می‌شود و رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد.بنابراین مصرف موادغذایی حاوی ویتامینE باعث مصون‌ماندن بدن در مقابل آلودگی‌هامی‌شود.
 
1 ـ قلب و ویتامین E : ویتامین E در زمان آلودگی هوا باعث حفظ سلامت قلب می‌شود.
 
2 ـ مغز و ویتامین E : در زمان آلودگی هوا، این ویتامین باعث کمک به دریافت اکسیژن توسط سلول‌های مغز شده و همین مساله زوال عقل و پیری سلول‌های مغز را به تاخیر می‌اندازد.
 
3 ـ سلول‌ها و ویتامین E : یکی از مشکلات ناشی از آلودگی هوا، افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان‌هاست بنابراین با خوردن موادغذایی حاوی این ویتامین، بدن در مقابل ابتلا به انواع سرطان‌ها مصون می‌ماند.
 
4 ـ DNA و ویتامینE : یکی از دلایل بروز مشکلات ژنتیکی آسیب به ژن‌ها بویژه DNA است. مصرف ویتامین E مانع آسیب به ژن‌ها و DNA در زمان آلودگی هوا می‌شود.
 
5 ـ سیستم ایمنی و ویتامینE : مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن شده و همین مساله باعث حفظ سلامت بدن در زمان آلودگی هوا می‌شود. در نتیجه فرد هنگام آلودگی هوا به انواع بیماری‌ها از سرماخوردگی ساده تا بیماری‌های سخت دچار نمی‌شود.
 
6 ـ قرنیه و ویتامین E : در زمان آلودگی هوا یکی از اندام‌هایی که بشدت در معرض آسیب قرار دارد، چشم بویژه قرنیه آن است. مصرف ویتامین E باعث محافظت از قرنیه در مقابل آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا می‌شود.
 
7 ـ پوست و ویتامین E : در زمان آلودگی هوا، پوست در معرض آسیب قرار دارد. بنابراین برای جلوگیری از آسیب به پوست و چروک خوردن آن، مصرف ویتامین E ضروری است.

منبع ویتامین E:
 
-غذاهای دریایی: انواع ماهی و میگو
 
-آجیل‌ها: انواع خام این خوراکی‌ها
 
-سبزی‌ها: انواع سبزی‌های پهن برگ با رنگ تیره،بویژه اسفناج، کاهو و کلم



‌معجزه آب گرم پس از صرف غذا

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

مصرف آب گرم بعد از هر وعده غذایی به هضم و عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می‌کند. در واقع نوشیدن آب گرم فواید زیادی برای سلامتی داشته و در کاهش وزن بسیار موثر است.نوشیدن آب گرم بعد از هر وعده غذایی بهترین روش برای کاهش وزن و سرعت بخشیدن به سوخت و ساز بدن است.آب گرم با افزایش دمای بدن، منجر به افزایش سرعت سوخت وساز شده و به کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین آب گرم برای شست‌وشوی سیستم گوارشی، بخصوص چربی مفید است و مواد غذایی را به راحتی هضم می‌کند.از دیگر مزایای نوشیدن آب گرم بعد از هر وعده غذایی، سم‌زدایی بدن است و مشکل نفخ معده را از بین می‌برد. بنابراین به جای استفاده از آب معمولی از آب گرم استفاده کنید و این عمل را در میان هر وعده یا بعد از آن انجام دهید و به صورت جرعه جرعه وآهسته بنوشید.



کنترل اشتها با تخم‌مرغ

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

-تخم‌مرغ ماده‌ای با ارزش و دارای مواد غذایی همچون پروتئین،‌ فسفر، کلسیم، کلر، پتاسیم، آهن، ویتامین D، ویتامین C و B و املاح با ارزش می‌باشد، به همین دلیل یک غذای کامل با قیمت بسیار مناسب است که مصرف آن توصیه می‌شود.
 
-تخم‌مرغ به دلیل اینکه حاوی مقدار فراوانی پروتئین است،موجب کاهش ترشح هورمون‌هایی می‌شود که اشتها را تحریک می‌کنند و هورمون‌هایی که باعث سیر شدن سلول‌ها می‌شوند، را افزایش می‌دهند به همین دلیل باعث کاهش اشتها شده و در مصرف کالری روزانه صرفه‌جویی می‌شود.
 
-توصیه می‌شود افرادی که سالم هستند و فاقد بیماری‌هایی همچون فشار خون، مشکلات قلبی و عروقی هستند و کلسترول خون بالایی ندارند، روزانه یک تخم‌مرغ را مصرف کنند و افرادی که دارای این بیماری‌ها هستند نیز مصرف این ماده غذایی را کنترل کرده و تنها سفیده آن را مصرف نمایند.



ادویه ای که نیاز به مصرف مسکن را برطرف می کند

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
دردهای مزمن، مشکل بسیاری از مردم در سراسر جهان است.این درحالی است که ایبوپروفن که داروی ضدالتهاب ‌غیراستروئیدی است، در صورت مصرف طولانی مدت، مشکلات شدید معده ایجاد می کند. قرص های قوی تر با پایه مورفین نه تنها می تواند اعتیادآور باشد بلکه مشکلاتی مانند یبوست و ناراحتی تنفسی ایجاد می کند. به نقل از سایت، «دیلی میل» خوشبختانه مواد طبیعی برای کاهش درد وجود دارد. به عنوان نمونه زردچوبه از بهترین ضد التهاب های طبیعی محسوب می شود.

«کورکومین»، یکی از مواد فعال در زردچوبه به علت داشتن خاصیت قوی آنتی اکسیدانی می تواند بیماری آلزایمر را درمان کندواین ادویه مانع از بروز سرطان شود. علاوه بر آن، برای درمان دردهای مزمن مفید است. یکی از علل عمده درد، التهاب بدن است بنابراین در صورت درمان شدن التهاب، بیمار می تواند احساس راحتی کند.اگرچه مصرف مکمل های زردچوبه خوب است اما مصرف زردچوبه تازه می تواند بسیار مفیدتر باشد.جوشانده ۲ تکه زردچوبه تازه سائیده، یک بوته کاهو، ۳ عدد هویج، یک عدد خیار و یک عدد لیموی بدون پوست را بگیرید و در یخچال قرار دهید و پس از خنک شدن مصرف کنید. برای رفع درد مزمن و التهاب به طور مرتب از این نوشیدنی استفاده کنید.


تحرک بدنی و تغییر الگوهای غذایی مناسب‌ترین راه درمان چاقی

http://i33.tinypic.com/vg4m6q.jpg

افزایش تحرک بدنی و تغییر الگوهای غذایی بهترین و سالم ترین راه‌های درمان چاقی و اضافه وزن است.  کم تحرکی و شیوع زندگی ماشینی را از اصلی‌ترین علل شیوع چاقی و اضافه وزن در جامعه است: افزایش مصرف شیرینی جات وتنقلات، فست فودها و نوشابه‌های گازدار بە نوبه خود در شیوع چاقی و اضافه وزن موثرند.

استفاده از غذاهای سرخ شده سبب شیوع چاقی می گردد،  سرخ کردن سبب افزایش چند برابری کالری غذا می‌شود و این مسئله می تواند در شیوع چاقی اثرگذار باشد.نادری گفت: افزایش مصرف روغن جامد در بین مردم جامعه نیز از دیگر علل شیوع چاقی است.پرخوری یکی دیگر از اصلی ترین علل شیوع چاقی است، پرخوری بە معنای دریافت کالری بیش از نیاز بدن است کە بە نوبه خودسبب شیوع چاقی و اضافه وزن می گردد.

استفاده از غذاهای چرب‌تر، شورترو شیرین‌تر سبب تغییر ذائقه اشخاص جامعه می‌شود،  پیشنهاد می گرددخانواده‌ها از مصرف بیش از حد چنین موادی اجتناب کنند چرا کە مصرف بیش ازحد این نوع مواد سبب تغییر ذائقه اشخاص می گردد.

چاقی  زمینه ساز بروز بیماریهای چاقی زمینه ابتلا بە بیماریهای قلبی و عروقی، ابتلا بە فشارخون، چربی و کلسترول خون را فراهم می‌کند.وی افزود: چاقی همچنین زمینه ابتلا بە بیماری‌های کبد چرب، بیماری‌های خودایمنی نظیر ام اس، سنگ های صفراوی و آرتروز زانوها و کمر درد را فراهم می‌کند.


http://axgig.com/images/43458887984722580853.gif

عدم چالاکی، خستگی زودرس، تنگی نفس و اختلال درروند زندگی  از پیامدهای چاقی می باشندچاقی همچنین زمینه سرخوردگی و ابتلا بە افسردگی را در فرد بە وجود می آورد چرا کە سبب انگشت نما شدن فرد می‌شود.چاقی در مردان خطرناک‌تر است،  در مردان به ازای ۱۰ درصد افزایش وزن ۱۳ درصد احتمال مرگ افزایش می‌یابد کە این رقم در زنان کمتر است. خوردن غذاهای صنعتی سبب سیری کاذب می گردد، این در حالیست کە سلول‌های بدن گرسنه می باشند و مواد مغذی مورد نیاز خود رادریافت نکرده‌اند.

 

خواص درمانی به:

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
-مصرف به قوه بینایی را تقویت کرده و در قلب محبت ایجاد می‌کند مصرف آن در زنان باردار سبب شده فرزندانی شجاع و زیبا داشته باشند، از حضرت علی (ع) نیز نقل شده است که به برای ضعف قلب و شجاعت مؤثر است.

-مصرف ناشتای به غم و اندوه را می‌زداید و سبب تصفیه نطفه نیز می‌شود،  تانن موجود در به در معالجه اسهال و ورم روده بسیار مؤثر است، به‌دانه نیز ورم معده را رفع کرده و می‌توان ۴ گرم به‌دانه را با سه چهارم لیوان آب مخلوط کرد و پس از هم زدن و ایجاد حالت ژلاتینی برای رفع معده‌درد آن را استفاده کرد.

-جوشانده برگ درخت به بی‌خوابی را درمان کرده و در صورتی که این جوشانده طی ۱۰ دقیقه تهیه شود و با شکوفه نارنج شیرین مخلوط شود و قبل از خواب افرادی که دچار بی‌‌خوابی هستند آن را مصرف کنند دیگر دچار مشکل اختلالات خواب نمی‌شوند.

-جوشانده برگ به بهترین راه درمان عصبانیت بوده و لعاب خیس کرده به‌دانه گلودرد را تسکین و سرفه را درمان می‌کند، همچنین این جوشانده قابض است و در هضم مؤثر واقع می‌شود.

-آب به مخلوط با شکر در معالجه معده و روده مؤثر است و دم‌کرده شکوفه به به اضافه عرق بهار نارنج نیز برای خواب‌آوری مناسب است، همچنین به دارای ویتامین E و آنتی‌اکسیدان بوده و جلوی سرطان را می‌گیرد، ویتامین B موجود در به نیز سبب آرامش اعصاب می‌شود و تقویت قلب و اعصاب را نیز درمان می‌کند، به برای کسانی که عرق بدن آنها بدبو است نیز مفید است و مشکلشان را رفع می‌کند.

-کودکانی که میلی به خوردن خاک و گل دارند با به دادن به آنها می‌توان این مشکلشان را رفع کرد، همچنین برای رفع عطش، سوزش دهان و گرفتگی صدا خوردن به‌دانه بسیار مؤثر است.

-جوشانده به‌دانه روی پوست برای ترک لب، پوست و ناراحتی‌های بواسیر بسیار مناسب بوده و جوشانده برگ درخت به برای پانسمان سطح بدن و شست‌وشوی چشم به کار می‌رود؛‌همچنین این میوه برای اسهال مزمن، خلط خونی، ورم کبد مفید و این مشکلات را در افراد دچار این بیماری‌ها رفع می‌کند.

-یک لیوان آب به، به همراه نصف لیوان روغن زیتون ؛ برای شوره سر، سوزش دهان مفید است، جویدن به‌دانه نیز کندی دندان را رفع می‌کند.

-به دارای ویتامین‌های A،B و C همچنین املاحی مانند پتاسیم، روی، فسفر، کلسیم، آهن، منیزیم و سلانیوم لذا از آنجایی که یک مولتی‌ویتامین کامل محسوب می‌شود برای درمان لاغری و جلوگیری از چاقی مصرف این میوه توصیه می‌شود، همچنین زنان باردار برای رفع مشکل تهوع در این دوران می‌توانند به مصرف کنند.


10توصیه برای رهایی از افسردگی و اضطراب

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
تندخویی، اضطراب و افسردگی مشکلات سلامت روان هستند که امروزه بسیاری از افراد گرفتار آنها هستنددر اکثر موارد این حالات به شکل موانع هیجانی و جسمانی بروز می کنند که به راحتی نمی توان بر آنها غلبه کرد. خوشبختانه، علم به ما کمک می کند تا ارتباط بین روح و جسم را بشناسیم. به علاوه، عوامل زمینه ساز اضطراب و افسردگی نیز شناخته شده است.

عوامل زمینه ساز ناراحتی های روحی از جمله اضطراب و افسردگی به شرایط تغذیه، فیزیولوژیک، هیجانات، محیط، اجتماع، معنویات، ژنتیک و حتی بیماری های مغز بستگی دارد. گرچه معمولا عوامل بیوشیمی در این باره مورد بحث است اما واضح است که تغییرات فعالیت ناقل های عصبی می توانند زمینه ساز تندخویی، اضطراب و تحریک پذیری شوند یا این تغییرات نشانه هایی از بروز این ناراحتی های روحی است.گرچه تندخویی، اضطراب و افسردگی سه حالت متفاوت هستند اما در بسیاری موارد به طور مشابهی بروز می کنند. در واقع، اصلا عجیب نیست که فرد افسرده دچار حالات اضطراب باشد و یا اینکه فرد مضطرب از افسردگی و تندخویی رنج نبرد.

بهبود سلامت روان

گرچه افسردگی و اضطراب عموما جز بیمار ی های روان محسوب می شوند اما منطقی این است که مانند یک تغییر وضعیت سلامت مغز که مرکز مشلات جسمی، هیجانی و ارتباطی است در نظر گرفته شود.این در حالی است که سلامت مغز همانند دیگر اندام های بدن مهم است. در واقع، مغز نیز مانند اندام های بدن تحت تاثیر سبک زندگی ما خواهد بود. همچنین تغذیه، فعالیت ها و خواب بر عملکرد مغز تاثیر می گذارند. به علاوه، روش کنترل استرس، هیجانات، کیفیت روابط و احساس نسبت به زندگی همه نقش اساسی در سلامت روان دارند.

علائم افسردگی و اضطراب

افسردگی و اضطراب مانع از روند زندگی طبیعی می شوند و عادات، رفتارها روابط با دیگران را در ابعاد شخصی و شغلی تغییر می دهند. این حالات با علائم جسمانی مانند دردهای شکمی، درد قفسه سینه، اختلالات تنفسی، حالت تهوع، لرزش عضلات، تعریق، خستگی و... و علائم روانی از جمله تحریک پذیری، ترس، تندخویی، احساس عدم امنیت، کاهش تمرکز، غم و... بروز می کنند. به طور کلی، این تغییرات نتیجه نگرانی بیش از حد و مزمن مانند عدم سازگاری با برخی تغییرات زندگی شخصی و اجتماعی خواهد بود.

10 توصیه برای رهایی از افسردگی، اضطراب و تندخویی:

- تنفس آرام
-تحرک
-گذراندن اوقاتی در طبیعت
-خواب مطلوب و نیرو بخش
-گذراندن زمان بیشتری همراه با نزدیکان
-قبول اینکه همه چیز عالی نیست.
-تغذیه متعادل و نوشیدن زیاد آب
- ریلکسیشن و روش های تمرکز
-یادگیری عذر خواستنت از دیگران

-یادگیری شناخت خود



سونوگرافی‌ های غیرضروری دوران بارداری

http://www.resalat-news.com/Uploads/NewsPics/20151118193256094.gif

انجام سونوگرافی‌هی سه بعدی برای اکثر زنان باردار ضرورتی ندارد، و نمی‌توان هزینه‌هایی هم برای اینگونه غربالگری‌ها در نظر گرفت در حالی که اکثر نتایج این سونوگرافی‌ها نیز نُرمال است زیرا اگر یک رصدی از بخش خصوصی در طی چند سال اخیر صورت پذیرد که این غربالگری‌ها را انجام می‌دهند مشاهده می‌شود در بیش از 90 درصد موارد وضعیت نرمال و طبیعی است.

به هر حال این گونه سونوگرافی‌ها را متخصصان زنان و زایمان به زنان باردار توصیه می‌کنندکه این فرهنگ درستی نبوده و نیست، بلکه به مادران در معرض خطر از جمله زنان بالای سن 35 سال، و یا دارای بیماری‌ زمینه‌ای؛ چنین غربالگری برای انجام این گونه سونوگرافی‌ها باید توصیه شود.لیکن مشکلی که پیش آمده این است که زن باردار را وادار به انجام اینگونه سونوگرافی‌ها می‌کنند و لحن پیشنهاد به صورتی است که مادر فکر می‌کند که اگر این سونوگرافی را انجام ندهد دچار مشکل می‌شود.