کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

زندگی به شرط سلامتی

زندگی زمانی بر وفق مراد است که سالم باشید. پول، ماشین مدل‌بالا، خانه و زندگی آن‌چنانی و غیره زمانی بیش‌ترین لذت را به شما خواهند داد که در سلامت کامل از آن‌ها استفاده کنید.این شعار نیست: سلامتی یک سرمایه است. همین که مثلاً توموری در مغزتان نیست بیش از 20 میلیون تومان در زندگی جلو هستید، همین که میگرن ندارید، همین که دور از جانتان سرطان ندارید، همین که کلی بیماری جدی یا حتی جزیی دیگر ندارید خودش هم سرمایه است و هم لذت.اما سالم ماندن هم باید و نبایدهایی دارد. نمی‌شود عادت‌ها و رفتارهای ناسالم داشته باشید و درعین‌حال توقع هم داشته باشید که مریضی به سراغتان نیاید. در این مقاله چند توصیه برای سالم زیستن برایتان داریم. لطفاً خط به خط با ما باشید.

 

سیگار نکشید

سیگاری‌ها خودشان بهتر از هر کس دیگری می‌دانند که سیگار چه بلایی سرشان می‌آورد اما با این حال دست از این استوانه‌ی مرگبار نمی‌کشند. آقایان، خانم‌ها سیگار یعنی بیماری‌های قلبی، یعنی سرطان ریه، یعنی دندان‌های زرد و دهان بدبو و کلی مضرات دیگر که خودتان بهتر می‌دانید. خبر خوب اینکه نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد یک سال بعد از ترک سیگار خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مربوط به مصرف دخانیات 50 درصد کاهش پیدا می‌کند و حداقل 10 سال بعد از ترک آن، خطر مرگ‌ومیر ناشی از سرطان ریه نیز به نصف می‌رسد. به نظرتان این‌ها دلایل خوبی برای له کردن سیگار زیر پایتان نیستند؟ لطفاً همین الان آن پاکت را روانه‌ی سطل زباله کنید.شهرت فیبرها برای کنترل و تنظیم کار روده‌ها بر هیچ‌کسی پوشیده نیست.اما این فیبرها کارهای بیشتری جز رفع یبوست نیز انجام می‌دهند. اینکه در معده حجیم می‌شوند و به راحتی گرسنگی را از بین می‌برند و به کاهش میزان کلسترول و قند خون کمک می‌کنند

تنبلی موقوف!

یادتان هست آن شعر کودکی: «تنبل همیشه خوابه، جاش تویه رختخوابه، پاشو پاشو بیدارش کن، از رختخواب جداش کن.». از همان بچگی در گوش ما خوانده‌اند که تنبلی و کاهلی را از خود دور کنیم. اما چه شده است که الان چسبیده‌ایم به میز کارمان، خانه هم که می‌رسیم لم می‌دهیم روی مبل و مدام کانال عوض می‌کنیم؟ تحرک داشته باشید. ورزش کنید. منظورمان این نیست که حتماً باشگاه بروید و دمبل بزنید. مهم این است که به طور مرتب تحرک بدنی داشته باشید. اگر نمی‌توانید باشگاه بروید حتماً پیاده‌روی را در برنامه‌ی روزانه‌تان بگنجانید. بعد از شام از خانه بیرون بزنید و در نزدیک‌ترین پارک محل زندگی‌تان قدمی بزنید و کمی حرکات کششی انجام دهید.

 

تا جایی که می‌شود به کنسروها و غذاهای صنعتی نه بگویید

تا جایی که می‌شود میوه و سبزیجات تازه، غلات کامل، گوشت و ماهی را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان کرده و دور و بر غذاهای صنعتی و فراوری شده خط قرمز بکشید.

فیبر

 

میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

بهترین روش این است که میوه و سبزیجات تازه نیمی از فضای بشقابتان را پر کنند. در این صورت کلی ویتامین و مواد معدنی و فیبر عاید‌تان می‌شود. این مواد مغذی سلامتی‌تان را تضمین می‌کنند.

 

نمک کمتر: شما سالم‌تر

باید بدانید که 75 درصد سدیمی (نمک) که وارد بدن ما می‌شود از نان، رب، سوسیس و کالباس، غذاهای آماده، سوپ‌ها، سس‌های بسته‌بندی‌شده، غذاهای کنسروی، پنیر و غیره تامین می‌شود. متأسفانه نمک زیاد باعث ابتلا به فشارخون بالا می‌شود. بهتر است به فکر پیشگیری باشید تا اینکه چند وقت دیگر دارو بخورید و به فکر درمان بیفتید. توصیه می‌کنیم نمک کمتری مصرف کنید و سر سفره مدام دنبال نمکدان نباشید.

 

فیبر را دریابید

شهرت فیبرها برای کنترل و تنظیم کار روده‌ها بر هیچ‌کسی پوشیده نیست. اما این فیبرها کارهای بیشتری جز رفع یبوست نیز انجام می‌دهند. اینکه در معده حجیم می‌شوند و به راحتی گرسنگی را از بین می‌برند و به کاهش میزان کلسترول و قند خون کمک می‌کنند. برای دریافت فیبر بیشتر می‌توانید روی حبوبات، غلات کامل، دانه‌ها و مغزهای روغنی، میوه و سبزیجات حساب کنید.

 

گوشت قرمز کمتری مصرف کنید

محققان بر این عقیده‌اند که مصرف زیاد گوشت قرمز و به خصوص گوشت‌های فراوری شده مانند سوسیس و کالباس خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را بالا می‌برد. برای همین هم توصیه می‌کنیم مصرف گوشت قرمز را به هفته‌ای سه مرتبه محدود کنید. اگر بتوانید که مصرف پروتئین‌های گیاهی مانند حبوبات، توفو و آجیل‌ها را جایگزین گوشت قرمز بکنید می‌توانید میزان اسیدهای چرب اشباع‌شده را کاهش داده و میزان چربی‌های اشباع‌نشده‌ی بدنتان را بالا ببرید و این هم یک هدیه‌ی ارزشمند برای سلامتی قلبتان است.مصرف زیاد گوشت قرمز و به خصوص گوشت‌های فراوری شده مانند سوسیس و کالباس خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را بالا می‌برد

صرفا جهت اطلاع! الکل به سلامتی‌تان آسیب می‌رساند

مصرف الکل خطر ابتلا به مشکلات کبدی، فشارخون، تری گلیسیرید، سرطان سینه، سرطان دهان، سرطان معده، سرطان کولون و سرطان گلو را بالا می‌برد. الکل پرکالری است و به تناسب اندامتان هم رحم نمی‌کند.

 

استرس را از خود دور کنید

زمانی که استرس دارید بدنتان هورمونی به نام کورتیزول ترشح می‌کند. این هورمون اثرات مخربی روی بدن به جای می‌گذارد مانند افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر و اضطراب و غیره. در برخی افراد ترشح کورتیزول زیاد باعث افزایش اشتها می‌شود و آن‌ها را به پرخوری از روی احساسات می‌کشاند. استرس‌ها و تنش‌های روحی (که این روزها کم هم نیستند) را از خود دور کنید و به هر نحوی که شده آرامش از دست رفته را بازیابید.

خواب

باید خوابتان کیفیت لازم را داشته باشد

افرادی که کم می‌خوابند یعنی کمتر از 6 ساعت در شب میل بیشتری به خوردن پیدا می‌کنند چون زمان بیشتری بیدارند و وقت بیشتری هم برای خوردن دارند. از این گذشته زمانی که کم‌خوابی یا بدخوابی دارید بدن هورمون اشتها ترشح می‌کند. زمانی هم که خسته هستید بیشتر در معرض استرس و فشارهای روحی قرار می‌گیرید و برای همین هم برای کاهش این فشارها به سمت مواد غذایی کشیده می‌شوید. چند توصیه داریم تا بتوانید کیفیت خوابتان را بهتر کنید:

* به جای اینکه در رختخواب به فکر کارهای فردا باشید آن‌ها را قبل از خواب روی کاغذ بنویسید.

* یک رمان بخوانید، ترجیحاً پلیسی نباشد.

* یک حمام گرم هم موثر است.

* یک فنجان جوشانده‌ی آرام‌بخش میل کنید.

* چند قطره افشره‌ی خوراکی اسطوخودوس روی بالشتان بزنید.

* قبل از خواب کمی دعا کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد