کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

عوامل مستعد کننده بیماری‌های قلبی و عروقی


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

عواملی در ابتلا به بیماری‌های قلبی دخیل‌اند که می‌توان با کنترل آن‌ها به طریق طبیعی یا دارویی، خطر ابتلا را کاهش داد.مصرف سیگار از جمله عوامل مستعد کننده بروز بیماری‌های قلب و عروقی است و افراد سیگاری بیشتر از افراد غیرسیگاری در معرض ابتلا به بیماری‌های عروقی و قلبیقرار دارند.سیگار یکی از عوامل اصلی مرگ بر اثر ایست ناگهانی قلب هستند، این مقدار در سیگاری‌ها دو برابر افراد غیرسیگاری است. استعمال دخانیات با مشارکت با سایر عوامل، موجب تشدید تاثیرات این عوامل هم می‌شوند. استنشاق دود سیگار از محیط حتی خطر ابتلا را در افراد غیرسیگاری بالا می‌برد.هنگامی که کلسترول خون افزایش می‌یابد، میزان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هم افزوده می‌شود. زمانی که کلسترول بالای خون با عوامل دیگر مانند مصرف سیگار و فشارخون در فردی وجود داشته باشد، احتمال خطر ابتلا افزایش می‌یابد.فشارخون بالا کار قلب را زیاد می‌کند و سبب فرسوده شدن و نارسایی عمل و کارکرد قلب می‌شود، این عامل موجب بالا رفتن خطر سکته و یا نارسایی قلبی و نارسایی کلیوی می‌شود.افزوده شدن عامل فشارخون بالا به عواملی مانند چاقی، مصرف سیگار، دیابت و کلسترول بالای خون موجب می‌شود که احتمال بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی چند بار بیشتر شود.


http://www.taknaz.ir/upload/71/0.662451001351331515_taknaz_ir.jpg

 

توتون برای بدن انسان مضر است. همه می دانیم که افراد سیگاری بیشتر از سایر افراد گرفتار بیماری می شوند. ضمن اینکه سیگاری ها به مراتب کمتر از مردم عادی عمر می کنند. اگر شما هم جزو افراد سیگاری هستید و به سلامتی خود اهمیت می دهید، لازم است هر چه سریع تر به فکر ترک آن باشید.بسیاری از افراد ترک سیگار را عملی سخت می پندارند. نیکوتین ِ سیگار بسیار اعتیادآور است و به راستی ترک سیگار را بدون کمکی جانبی، برای فرد سخت می کند. در واقع اکثر سیگاری ها برای بار اول که برای ترک سیگار اقدام می کنند، موفق به انجام آن نمی شوند، اما اگر واقعاً بخواهند، با چند بار سعی کردن، از پس ترک سیگار بر می آیند.

● برنامه عملی

برای اینکه برنامه ی ترک سیگار را شروع کنید، لازم است ابتدا یک تصمیم قطعی برای شروع کار بگیرید؛ تصمیم شما باید به حد کافی جدی و قطعی باشد تا شما را برای طرح ریزی برنامه ای عملی برای ترک سیگار، مجاب کند.در اولین مرحله باید از یک پشتیبانی مناسب برخوردار باشید. پشتیبان یا پشتیبان های شما را اعضای خانواده، دوستان، دکتر شما، همکارانتان، همکلاسی هایتان و حتی گروه های پشتیبان حضوری و تلفنی را شامل می شوند. پشتیبان ها حتی می توانند داروها و یا غذاهایی باشند که باید در دوران ترک سیگار مصرف می کنید تا به کمک آنها، و در کنار یک مدیریت صحیح، مراحل پایان دادن به این عادت را به خوبی طی کنید.در مرحله ی بعدی، شما باید خود را برای مبارزه آماده کنید. برای مثال لیستی از مکان هایی که ریسک سیگار کشیدن شما را بالا می برند تهیه کنید. باید دقت و تلاش کنید که در طول دوره ی ترک سیگار خود، به این مکان ها رجوع نکنید. برای مثال اگر رفتن به کافه یا خانه ی برخی دوستان ممکن است باعث شود که هوس کشیدن سیگار به سرتان بزند، بهتر است برای مدتی به این مکان ها سر نزنید. به جای آنها بیشتر به مکان هایی بروید که اجازه ی سیگار کشیدن در آنها وجود ندارد. برای مثال می توانید به مکان های عمومی تر مانند سینماها، موزه ها و مراکز خرید سر بزنید.

● زندگی ِ بدون سیگار را دوباره تجربه کنید

برای اینکه بتوانید معنی این عبارت را درک کنید، باید بتوانید یک زندگی سالم تر و طولانی تر را برای خود متصور شوید. در دوره ای که نسبت به ترک سیگار اقدام کرده اید، مطمئناً بارها و بارها دلتان می خواهد پوکی به سیگار بزنید و دوباره لذت کاذب گذشته را درک کنید. اما باید با اراده خود سعی کنید تا دوباره به وضع قبل برنگردید.بر طیق تحقیقات، یک سال پس از ترک سیگار، احتمال بروز حمله قبلی نسبت به افراد سیگاری به نصف می رسد. افرادی که سیگار کشیدن را کنار می گذارند، پس از پنج سال تقریباً به اندازه فردی که اصلاً سیگار نکشیده سلامتی خود را باز میابند.

زندگی ِ بدون سیگار، کیفیت زندگی را بالاتر می برد و علاوه بر این باعث می شود توان بیشتری داشته باشید، کمتر دچار استرس شوید و از زندگی بیش از پیش لذت ببرید.

البته زندگی بدون سیگار، الزاماً یک زندگی بدون استرس برای شما به ارمغان نمی آورد. یکی از بهانه های سیگاری ها این است که فکر می کنند کشیدن سیگار استرس آنها را کاهش می دهد. اما بجای اینکه از نیکوتین برای استرس حریف بسازند، باید راه های جدید و بهتری را برای پیشگیری و مقابله با استرس پیدا کنند.برای اینکه بتوانید شرایط را کنترل کنید تا کمتر دچار استرس و فشارهای عصبی شوید، می توانید با یک دکتر مشاور در مورد راه های پیشگیری از بروز استرس مشورت کنید

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد