کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

سوال و جواب های رایج در زمینه ایدز+دانلود

1.تعریف ایدز چیست؟
ایدز یک بیماری عفونی ویروسی است که به علت ورود ویروس نقص ایمنی انسان (HIV ) به بدن ایجاد شده و باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن میشود.


2.آلودگی به ویروس ایدز چیست؟ بیماری ایدز چیست؟
بیماری ایدز مرحله نهایی آلودگی به ویروس ایدز است و ممکن است 10 سال (و یا بیشتر) پس از آلودگی با ویروس ایدز اتفاق افتد. افراد آلوده به ویروس ایدز سالها بدون داشتن علامت  زندگی می کنند و آلودگی را به دیگران منتقل می نمایند. بیماران حدود 3 ـ 5/2 سال پس از تشخیص بیماری ایدز می میرند.


3.علائم بیماری ایدز چیست؟
ابتلا به بیماری ایدز در اغلب موارد با عوارض ساده‌ای مانند اسهال، خارش پوست و افزایش خفیف حرارت بدن شروع می‌شود. این عوارض پس از چند هفته خودبخود برطرف می‌شود و فرد خیال می‌کند که به سرماخوردگی دچار بوده است. از آنجا که ساخته شدن پادتن های موثر حدود 14 روز طول می‌کشد دراین زمان جدال بین ویروسها و پادتن ها در جریان است. پس از سپری شدن این مرحله دورانی فرا می‌رسد که حال بیمار خوب می‌شود اما در خون او پادتن ضد ایدز را می‌توان تشخیص داد و از خون وی ویروس ایدز را میتوان بدست آورد. عرق کردن در شب و احساس خستگی، التهاب بیضه‌ها از سایر علایم این بیماری است. مرحله بعدی که در آن تصویر نهایی بیماری ایدز به نمایش گذاشته می‌شود حاصل درهم شکسته شدن کامل سیستم دفاعی بدن است. در این حالت انواع بیماریهای باکتریایی، ویروسی و انگلی قادر هستند که فرد مبتلا را از پای بیاندازند.


4-  فاصله زمانی بین ابتلا و ظهور علائم بالینی ایدز چقدر است؟
از زمانی که ویروس وارد بدن شده و وارد اولین سلولهای دفاعی می شود ابتلا صورت پذیرفته است. اما بطور معمول حداقل 15-10 سال طول  میکشد که فرد وارد مرحله بیماری ایدز شود. در صورت وجود عواملی مانند فقر غذایی، عدم رعایت بهداشت، ابتلا به عفونت های مختلف و تعداد بیشتر ویروس وارد شده ، این مدت کوتاهتر می شود و استفاده از غذاهای مغذی و بهداشتی، مصرف ویتامین های لازم، انجام ورزش و داشتن روحیه بالا و تشخیص و درمان عفونت ها در این مسیر٬ مدت زمان را طولانی تر کرده. منابع پزشکی  این مدت را تا 20 سال هم گزارش نموده است.

5. ویروس ایدز از کجا آمده است؟
ویروس ایدز در همه کشورها وجود دارد. مشخص نیست از کجا آمده است. مهم این است که سعی شود آلودگی رخ ندهد.


6. ویروس ایدز اولین بار در کدام کشور پیدا شد؟
اولین بار در سال 1981 میلادی ویروس ایدز در بین هم جنس بازان در آمریکا دیده شد. شواهدی وجود دارد که قبل از این تاریخ هم بیماری ایدز در چند منطقه جهان وجود داشته است.

7. آیا خطر آلودگی و ابتلا به ایدز در زن و مرد مساوی است؟
 خیر، زنان در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

8.آیا شخص مبتلا به ایدز را می توان از ظاهر او یا به طریق دیگری شناسایی کرد ؟
این بیماری علایم مشخصی ندارد، لذا هیچگاه از ظاهر شخص نمی توان به بیماری او پی برد. شخص مبتلا تا وارد مرحله بیماری نشده ،علائم ظاهری ندارد. مرحله ی قبل از ایدز را که شخص فقط ناقل ویروس می باشد و علائم بیماری در وی آشکار نشده است،مرحله« اچ آی وی مثبت »می گوییم

9.چگونه می توان دریافت که ما به ویروس  ایدز آلوده ایم یا خیر؟
امروزه ما میتوانیم با آزمایش خون بعد از ۱۵ روز از وضعیت قرمز ،که احتمال الودگی وجود داشته است،
به وجود ویروس ایدز در سیستم دفاعی بدنمان پی ببریم. اگر آزمایشات خون در همان زمان مثبت باشد نشانه ی این است که توسط ویروس ایدز آلوده شده ایم.
برعکس اگر نتیحه تست منفی باشد، تنها با تست مجدد ۳، ماه بعد از آخرین وضیت قرمز، می توان مطمئن شد که آلوده به ویروس هستیم یا خیر. در این مدت زمان ۳ ماهه باید از وسایل پیشگیری کننده  صد در صد استفاده کرد. بنابرین اگر تست شما منفی است زیاد خوشحال نشوید چرا که این قدرت ویروس است که خود را تا مدت ۹۰ روز بدون وجود کوچکترین علایم بیماری، پنهان می کند .تنها بعد از  دومین تست می توانید از عدم ابتلای خود مطمئن شوید.
در تمام شرایط بسیار مهم است که با پزشک خود سریعا مشورت کنید چرا که او به سوالات شما پاسخ خواهد داد و در صورت نیاز تست دوم را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

10. چگونه بفهیم اطرافیانمان آلوده به HIV هستند یا خیر؟
هیچ گاه نمی توانید فقط با نگاه به اطرافیانتان به این مورد پی ببرید. هرفرد ظاهرا سالمی را که درمحل کار، مدرسه، استادیوم ورزشی، خیابان و ... ملاقات می کنید ممکن است بدون آنکه حتی خود آگاه باشد ناقل این ویروس باشد ودر حالی که واقعا سالم به نظر می رسد ویروس را به فرد دیگری منتقل کند.

11. آیا کودکان هم ایدز می گیرند؟

بله. در کودکان آلوده، علائم بیماری ایدز زودتر از بالغین ایجاد می شود و مرگ و میر آنها نیز زیاد است.


12. راه های انتقال HIV کدام است؟
شایعترین راههای انتقال HIV درحال حاضر به قرار زیر است :
الف - مقاربت (واژینال، مقعدی و یا دهانی) با فرد آلوده
ب - استفاده از سوزن مشترک با فرد آلوده
پ - از مادر آلوده به جنین در داخل رحم ، حین زایمان و یا درطی شیردهی  
علاوه بر آن ویروس می تواند از راه مصرف خون و یا فاکتورهای انعقادی آلوده هم منتقل شود.
ویروس می تواند از راه ورید (مثلا درحین تزریق وریدی)، مقعد، واژن، آلت، دهان و سایر غشاهای مخاطی (نظیر چشم و مخاط داخل بینی) و یا بریدگی ها و زخم ها وارد شود.
پوست سالم یک سد بسیار قوی دربرابر ورود HIV و سایر ویروسها و باکتری ها است.

13. کدام یک از مایعات و یا ترشحات بدن می توانند ایدز را منتقل کنند؟
انتقال این ویروس از طریق مایعات زیر به اثبات رسیده است :
الف - خون
ب - منی
پ - ترشحات واژن (ناحیه تناسلی زن)
ت - شیر مادر
ث – هر مایع دیگری در داخل بدن که حاوی خون باشد.



14. چرا تماس جنسی راه انتقال ایدز محسوب می شود ؟
در ترشحات جنسی مرد آلوده و یا زن آلوده، ویروسHIV  وجود دارد و ویروس قادر است به مخاط دستگاه تناسلی چسبیده و به داخل بدن راه یافته و خود را به سلولهای میزبان اصلی یعنی "لنفوسیت های کمک کننده" برساند.


15. در صورت ارتباط جنسی با شخص آلوده (مرد با زن – مرد با مرد)، احتمال آلوده شدن کدام یک بیشتر است؟
همواره خطر انتقال HIV در مورد مردان همجنسگرا بالاتر و تقریباً دو برابر مردان غیر همجنسگرا است. (خطر دریافت ویروس در بین مردان همجنس گرا در فرد مفعول بیشتر است)
میزان درصد انتقال آلودگی از مرد به زن در حدود 1.1درصد می باشد.این در حالیست که میزان درصد انتقال آلودگی از زن به مرد در حدود 0.9درصدمی باشد.

16. چرا احتمال انتقال ایدز در همجنس بازان بیشتر است ؟
این مسئله مربوط به نوع تماس جنسی است :
1-  مخاط روده ظریفتر از مخاط دستگاه تناسلی زنان (واژن ) است.
2-  مویرگهای زیر مخاط روده بیشتر از مویرگهای زیر مخاط دستگاه تناسلی است.
3-  احتمال آسیب و زخم شدن در روده بیشتر است.
4-  مدت زمان تماس ترشحات آلوده با مخاط روده بیشتر است.
علاوه بر این، فاکتور های اندامی افراد همجنس باز٬ شرکاء جنسی متعدد و فعالیت آمیزشی بیشتر آنها احتمال ابتلا را افزایش می دهد.

17. درصورت خودارضایی (زن و یا مرد)، آیا خطر انتقال HIV ودیگر بیماری های مقاربتی وجود دارد؟
شماازطریق خودارضایی به ویروس ایدز (HIV) آلوده نخواهید شد. HIV تنها درصورتی انتقال خواهد یافت که دو نفر دارای ارتباطی باشندکه به تماس خونی یا ترشحات جنسی آنان منجر شود، (رابطه جنسی – استفاده ازسرنگ مشترک و...) که البته یکی از آن دو نفر، قبلاً به HIV آلوده شده باشد.

18. آیا تزریق موجب انتقال ویروس ایدز می شود؟
بله. اگر سرنگ و سوزن آلوده باشند. استفاده اشتراکی از سرنگ و سرسوزنهای آلوده در معتادان تزریقی یکی از راههای انتقال آلودگی است. باید از تزریقات غیر ضروری خودداری کرد ودر صورت لزوم، از سرنگ و سوزنی استفاده کردکه مطمئن هستیم ضدعفونی شده است و یا از انواع یکبار مصرف آن استفاده کرد.

19. پس از یک تماس جنسی مشکوک و یا استفاده از سوزن مشترک، چه زمانی باید برای انجام آزمایش از نظر HIV مراجعه کنیم؟
آزمایشاتی که بطور معمول برای تشخیص این عفونت بکار می رود براساس جستجوی آنتی بادی های ایجاد شده توسط بدن دربرابر HIV است. میزان این آنتی بادی ها دراکثر مردم درطی 3 ماه پس از عفونت قابل شناسایی است (بطور متوسط حدود 25 روز پس از تماس). اما در بعضی موارد ممکن است این زمان به 6 ماه هم برسد. بنابراین درحال حاضر پیشنهاد می شود که 3 ماه پس از تماس احتمالی برای انجام آزمایش مراجعه کنید. نکته بسیارمهمی که نباید فراموش شود این است که درطی این 3 ماه نباید خود و دیگران را درمعرض HIV قرار داد .

20. آیا آلودگی از طریق خون و فرآورده های خونی امکان پذیر است؟
بله. ویروس ایدز از راه خون و فرآورده های خونی آلوده منتقل می شود. چون امروزه نمونه های خون اهدایی مورد آزمایش قرار می گیرند و خونهای آلوده دور ریخته می شوند درصد ابتلا از این طریق بسیار کاهش یافته است. بطور کلی٬ نقش خون و فراورده های خونی در انتقال HIV  بین 3تا 5 درصد است.

21. آیا خانمی که به ایدز مبتلا شده است می تواند بچه دار شود؟
زنان آلوده به ویروس ایدز باید در مورد بچه‌دار شدن به دقت فکر کنندو مشورت نمایند. از هر ۳ نوزادی که متولد می‌شود، امکان آلودگی یک نوزاد به ویروس ایدز وجود دارد. حدود ۳۰ درصداز زنان مبتلا به ایدز احتمال بدنیا آوردن نوزاد آلوده به ویروس ایدز را خواهند داشت.

22. آیا آلودگی به ویروس ایدز از طریق شیر مادر آلوده امکان دارد؟
بله. ویروس ایدز در شیر مادر وجود دارد و می تواند از این طریق کودک را آلوده نماید.


23. آیا مصرف مشروبات الکلی می تواند عامل ابتلا به ویروس  HIV باشد ؟
مشروبات الکلی باعث اختلال در قدرت تصمیم گیری می شود و همچنین میل جنسی فرد را افزایش می دهد و فرد قادر به تصمیم گیری صحیح جهت حفظ سلامت خودش نخواهد بود و اکثر تماس های جنسی به دنبال استفاده از مشروبات الکلی بدون استفاده از کاندوم است.


24. آیا تیغ استفاده شده که خونی روی آن دیده نشود هم می تواند بیماری ایدز را منتقل کند؟
بله ، تیغ به ظاهر سالم می تواند لخته های خون بسیار کوچک که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود، داشته باشد و ویروس میتواند تا یک هفته در چنین لخته هایی زنده و عفونت زا باقی بماند.

25. آیا خالکوبی و سوراخ کردن گوش موجب انتقال آلودگی ایدز می شود؟

بله. خالکوبی و سوراخ نمودن گوش بوسیله سوزن و وسایل آلوده سبب انتقال بیماری ایدز می گردد.


26. آیا ویروس ایدز از راههای تنفسی، گوارشی و یا از طریق تماسهای معمولی خانوادگی و یا در محیط کار، مدرسه و اردوگاههای جمعی کاری و یا تفریحی منتقل می شود؟
خیر. این ویروس درطی فعالیت های روزمره منتقل نمی شود. ازجمله فعالیت های روزمره میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
الف - تماس های اجتماعی روزمره شامل دست دادن، روبوسی و درآغوش گرفتن دوستان.
ب - ورزش و کار .
پ - خوابیدن در یک اتاق و یا نفس کشیدن در هوای مشترک (محیط کار، اتومبیل و ... ) .
ت - ظروف غذا یانوشیدنی مشترک، دستگیره در، استفاده از آب مشترک درشستشو و شنا در استخر مشترک.
ث - آب دهان انداختن، عطسه و سرفه.
ج - عرق بدن و اشک.
چ - گزش پشه یا سایر حشرات.


27. آیا حشرات مانند پشه این بیماری را منتقل می کند ؟
خیر،حشرات دارای سیستم دفاعی می باشند که ویروس را از بین می برند و خوشبختانه ساختمان بدن پشه به گونه ایی است که به خاطر مکیدن هیچگاه خون را به بدن فرد وارد نمی کندو تنها خون را می مکد. بنابراین حشرات قادر نخواهند بود ویروس را منتقل کنند.


28 . چرا نیش حشرات بیماری ایدز  را منتقل نمی کند؟

خون آلوده ی مکیده شده بوسیله حشرات به سرعت توسط آنزیمهای حشره پاره شده و ویروس خارج شده از سلول میزبان قادر به ادامه ی حیات در داخل بدن حشره نمی باشد و حشره با گزش فرد دیگر، نمی تواند ویروس فعال را منتقل کند.


29.  آیا بوسیدن بادهان باز، HIV را منتقل می کند؟
رو بوسی و بوسیدن عادی باعث انتقال ویروس نمی شود ولی بوسیدن با دهان باز٬ کمی خطر دارد چون بزاق دهان به میزان بسیار کمی حاوی HIV میباشد. البته درمواردی که بوسه با دهان باز طولانی باشد ممکن است باعث ایجاد خراش در دهان یا لب شده و ویروس را منتقل کند. علاوه بر آن بعضی افراد گاهگاهی خونریزی خفیف از لثه یازخمهای کوچک دردهان دارند که می تواند عامل انتقال HIV باشد.

 30. آیا ابتلا به بیماری آمیزشی مانند سوزاک و سیفلیس آلودگی به ویروس ایدز را تسهیل می کند؟
بله. تمام بیماریهای مقاربتی سبب افزایش خطر آلودگی به ویروس ایدز می شوند.


31. آیا ویروس ایدز از طریق اقدامات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی منتقل می شود؟

بله. اگر پزشک یا دندانپزشک و یا سایر کارکنان مراکز بهداشتی درمانی آلوده باشند و رعایت احتیاط را نکنند و یا اگر وسایل درمانی آنها آلوده شده باشند وبصورت ضدعفونی نشده مورد استفاده قرار گیرند، آلودگی انتقال می یابد.

32. آیا مسافران بطور اتفاقی در یک کشور خارجی به ویروس ایدز آلوده می شوند؟
خیر، آلودگی از راه تماس جنسی با فرد آلوده اتفاق می افتد. دست دادن، سرفه، عطسه، سوار شدن به اتوبوس، مترو و استفاده از تلفن عمومی سبب آلودگی نمی شود.


33. درصورت انجام "چک آپ  و آزمایشهای صحت مزاج" ، آیا آزمایش HIV نیز انجام می گیرد؟
آزمایش ایدز به جز در موارد خاص، جزو آزمایشات متداول پزشکی جهت چک آپ(بررسی سلامت بصورت دوره ای ) نمی باشد. بنابر این باید دقیقاً نام آزمایش HIV  در برگه ذکر شود تا آزمایشگاه آن را انجام بدهد. پس در صورتی که تمایل به انجام آزمایش ایدز دارید باید دقیقاً قضیه را با پزشک خود در میان بگذارید.

34. کجا می توان برای انجام یک آزمایش ایدز  مراجعه کرد؟
در ایران به کلینیک ها و مراکز انتقال خون مراجعه می شود.

35. چرا آزمایش تشخیص قبل از ازدواج در تشخیص ایدز اجباری نمی شود ؟
داشتن یک پاسخ منفی دلیلی بر اینکه فرد آلوده نمی باشد، نیست و ممکن است فرد در چند ماه اخیر آلوده شده باشد و هنوز جواب ایشان مثبت نشده باشد. از طرفی فردی که دارای رفتارهای پر خطراست مانند اعتیاد تزریقی و داشتن آمیزش با شرکاء جنسی متعدد ، می تواند در هر زمان آلوده شود و داشتن سلامت قبل از ازدواج ضامن پایداری و سلامت خانواده نخواهد شد.


36. درصورت اهدای خون در سازمان انتقال خون ایران، آیا آزمایش HIV روی آن انجام میگیرد؟ آیا نتیجه آن قابل استفاده و معتبر است؟
بله و نتیجه آن معتبر است.
در سازمان انتقال خون ایران، آزمایش های خاصی (وسترن بلات-الایزا) بر روی خون انجام می شود. البته باید به خاطر داشت که آزمایش الایزا (HIV ELISA) حساسیت و دقت 100% ندارد. درصد دقت تست الیزا در حدود 97.5% است این بدان معنی است که این تست تنها 97.5% از مبتلایان را شناسایی می کند، به عبارت دیگر اگر شخصی مبتلا باشد 97.5% احتمال دارد که تست مثبت باشد. دقت تست وسترن بلات در حدود 98.5% است وآن به این معنی می باشد که اگر شخصی مثبت گزارش شود 1.5% احتمال دارد که واقعاً مبتلا نباشد. که به آن فاصله مثبت کاذب می گویند.
در هر صورت شخصی که جواب آزمایش الایزا مثبت دارد لازم است که با روش وسترن بلات (Western blot)  نیز مجدداً چک شود که روش دقیق تری است.
آزمایشگاه ها معمولاً قبل از اعلام نتیجه این کار را انجام می دهند. بنابراین جوابی که بیمار گرفته است در صورتی که مثبت باشد قابل اطمینان است چون چند بار کنترل می شود.

37. آیا افراد آلوده به ایدز اجازه کار ندارند؟
آلودگی به ویروس ایدز مانعی برای کارکردن نیست، تا زمانی که قدرت کار دارند و علائمی از بیماری نشان نداده اند، می توانند مانند سایرین کار کنند.. اگر هم علامتی نشان دادند باید زیر نظر پزشک قرار گیرند و در کنار دیگران به کار مشغول باشند.


38 . آیا کار کردن با کسی که آلوده به ویروس ایدز است اشکال دارد؟
خیر. همکاران آلوده خطری برای دیگران در محیط کار ندارند. استفاده از تلفن مشترک و کارکردن در کنار هم در محیط کار و حتی استفاده از یک لیوان و فنجان سبب انتقال آلودگی نمی شود.


39. چرا در محیط کار، بیماری از همکاران آلوده به ما منتقل نمی شود؟
زیرا آلودگی از طریق خون و ترشحات جنسی اتفاق می افتد و در محیط کار تماسی با خون و ترشحات جنسی وجود ندارد (البته در بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی خطر تماس با خون و ترشحات خونی آلوده وجود دارد).


40. آیا آلودگی و بیماری ایدز درمان دارد؟
متاسفانه درمان موثری ندارد. استفاده از داروهای موجود فقط کمی طول عمر افراد را زیاد می کند و مرگ را تا مدتی به تعویق می اندازد. این داروها فوق العاده گران بوده، عوارضی سخت و جدی دارند. در حال‌ حاضر داروها در معالجه‌ عفونت‌ ایدز مؤثر نیستند. برای‌ مقابله‌ با عفونت‌ها یا پیشگیری‌ از آنها ممکن‌ است‌ آنتی‌بیوتیک‌ تجویز شود. داروهای‌ ضد ویروسی‌ و نیز داروهای‌ مهارکننده‌ پروتئاز در درمان‌ عفونت‌ با ویروس‌ ایدز مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند و ممکن‌ است‌ پیشرفت‌ بیماری‌ را به‌ تأخیر اندازند. تجویز آنها باید توسط‌ پزشکان‌ با تجربه‌ انجام‌ پذیرد. با این‌ داروها می‌توان‌ انتقال‌ عفونت‌ به‌ نوزادان‌ مادران‌ حامله‌ را کاهش‌ داد. تحقیقات‌ زیادی‌ در رابطه‌ با داروهای‌ جدیدتر وتولید واکسن‌ آن‌ از طریق مهندسی ژنتیک در دست‌ انجام‌است.


41. آیا تاکنون واکسنی علیه بیماری ایدز ساخته شده است؟
متاسفانه خیر. ولی تحقیقات برای ساختن واکسن ادامه دارد.


42. چگونه می شود از آلودگی به ویروس ایدز از طریق تماس جنسی جلوگیری نمود؟
به تاخیر انداختن تماس جنسی تا زمان ازدواج، داشتن فقط یک شریک جنسی (همسر) و استفاده از کاندوم از انتقال عفونت جلوگیری می کند.

43. در صورت استفاده از کاندوم درارتباط جنسی با شخص آلوده، آیا خطر انتقال HIV و دیگر بیماری های مقاربتی همچنان وجود دارد؟
در صورتی که کاندوم سالم باشد و ترشحات جنسی از آن خارج نشود احتمال انتقال صفر است. البته همیشه باید به خاطر داشت که در رابطه جنسی با شخص آلوده خطر انتقال وجود دارد.
در ارتباط با افرادی که اطمینان کامل نسبت به سلامتی آنها ندارید، استفاده صحیح از کاندوم بطور جدی توصیه میشود.


44. کاندوم تا جه اندازه می تواند از ایدز جلوگیری نماید؟
مطالعات نشان می دهد که اگر کاندوم از جنس لاتکس بوده و به طور صحیح در هر بار نزدیکی، استفاده شود در جلوگیری از انتقال  HIV بسیار موثر است.
بعلاوه استفاده صحیح و مداوم از کاندوم لاتکس می تواند خطر انتقال دیگر بیمارهای جنسی (STD) را کاهش دهد.


45. کاندوم های لاتکس چقدر درپیشگیری از انتقال ایدز موثرند؟
بر طبق پژوهش های انجام شده بر روی افراد سالمی که با افراد ناقل این ویروس تماس جنسی داشته اند، 98 % از آنهایی که بطور منظم و به روش صحیح از کاندوم لاتکس استفاده می کرده اند به ویروس آلوده نشده اند. لذا کاندوم لاتکس درصورت استفاده منظم می تواند تا حد زیادی ازخطر انتقال HIV بکاهد.


46.جهت استفاده صحیح از کاندوم چه مواردی باید رعایت شود؟
-در هر بار نزدیکی یک کاندوم جدید استفاده شود.
-کاندوم را به محض ایجاد نغوظ و قبل از هر گونه تماس جنسی (واژینال، مقعدی یا دهانی)  استفاده کنید.
-به استفاده صحیح و مداوم از کاندوم توجه کنید. گاهی حین استفاده ممکن است کاندوم پاره شود.
-علت اصلی انتقال HIV و دیگر بیماری جنسی علیرغم استفاده از کاندوم، استفاده ناصحیح یا غیر مداوم از کاندوم است.
-استفاده از کاندوم هایی که ماده ی لغزنده ی آن روغنی (oil- Based) می باشد لاتکس را ضعیف کرده و احتمال پاره شدن کاندوم را بیشتر می کند.
-همچنین کاندوم اگر در معرض حرارت یا نور خورشید قرار گیرد یا فرسوده شود، ضعیف می شود و نیز ممکن است بوسیله دندان یا ناخن در حین عمل جنسی پاره شود.
-همیشه قبل از استفاده کاندوم٬ تاریخ انقضاء آنرا کنترل کنید.


47. در صورت عدم استفاده از کاندوم در ارتباط جنسی با شخص آلوده، آیا احتمال آلوده شدن در اولین ارتباط نیز وجود دارد؟
بله، حتی در اولین ارتباط این شانس در حدود 0.9% از زن به مرد و در حدود 1.1% از مرد به زن میباشد.


48. من با شخصی نزدیکی داشته ام و از کاندوم هم استفاده کرده ام. برای اطمینان از سلامتی خود ۷۰ روز بعد از آن آزمایش دادم که مشکلی نداشتم.آیا لازم است دوباره آزما یش بدهم؟
بطور کلی اگر شما از کاندوم درست استفاده کرده باشید احتمال ابتلا به ایدز نزدیک به صفر است . درست استفاده کردن به این معنا است که از ابتدای نزدیکی ،کاندوم کارگزاری شود و تا پایان نزدیکی بر روی آلت باقی بماند. در صورتیکه بخواهید  آزمایشی با بیشترین میزان دقت داشته باشید، با توجه به اینکه آنتی بادی های اچ آی وی عموما دو تا دوازده هفته بعد از شروع عفونت در گردش خون ظاهر میشوند ، باید پس از دوازده هفته وحتی کمی بیشتر به انجام آن اقدام نمایید.


49. مبارزه با ایدز به چه دلایلی جهانی شده است؟
- تخمین زده شده که در پایان سال 2002 حدود 68 میلیون نفر آلوده به ویروس ایدز شده‌اند.
- نود درصد  مبتلایان به بیماری ایدز در کشورهای در حال توسعه (قاره آسیا و آفریقا) می‌باشند.
- در سال 2002 حدود 26 میلیون نفر به خاطر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.
- روزانه 16-10 هزار نفر در جهان به ویروس ایدز مبتلا می‌‌شوند.
 - روزانه حدود 7 هزار جوان در سنین 24-10 ساله آلوده می‌شوند.
- در هر دقیقه 5 جوان به ویروس ایدز آلوده می‌شوند.


50. نکاتی که باید دانش آموزان درباره ی ایدز بدانند تا از خطر ابتلا به آن در امان بمانند چیست؟
•    دانش آموزان حتما باید رعایت نکات زیر را فراموش نکنند:
-در برابر تعارفات خانمان‌سوز در خصوص سیگار، مواد مخدر، شرکت در مجالس ناسالم، وسوسه در انجام کارهای ناسالم از طرف دوستان و حتی بستگان «نه» بگویند.   
-با ورزش ،مطالعه و انجام کارهای هنری و علمی زندگی خود را پربارتر، سودمند و سالم نگه دارند.
-به اصول موازین اخلاقی و انسانی دین مبین اسلام و ادیان الهی پایبند باشند و بدانند که یکی از مهمترین دلایل انتشار این بیماری در دنیا رفتارهای پرخطر و غیر اخلاقی میباشد.
-دقت کنید که استفاده از هر نوع مواد مخدر و الکل باعث کاهش هوشیاری و عدم خویشتن‌داری می‌گردد. پس می‌تواند انسان را در برابر رفتارهای پرخطر و به دنبال آن بیماریها و مشکلات دیگر قرار دهد لذا از مصرف این مواد جدا‌ٌ خودداری کنند.


 دانلود دانستنی هائی درباره ایدز 



دانلود :کتابچه ایدز 


دانلود : آیا ممکن است من هم به اچ آی وی مبتلا شوم



کتاب آموزش پیشگیری از ایدز به افراد در معرض رفتارهای پرخطر جنسی

مقاله نقش رسانه های ارتباط جمعی در آگاهی و پیشگیری از ایدز در بین دانشجویان


مقاله ویژگی های خانوادگی افراد دارای رفتارهای پر خطر جنسی

دانلود:یائسگی وHIV


فقر و HIV

مطالب مرتبط:


http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgبارداری و HIV

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgالفبای پیشگیری از ایدز

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgآنچه که باید درباره ایدز بدانیم

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgایدز و HIV : آیا شما در خطرید؟

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgچند رسانه ای درباره ایدز (پمفلت وپوستر)

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgروز جهانی روبان های قرمز (بیماری ایدز)

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgمشکلات روانی بیماران مبتلا به اچ آی وی

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgاقدامات لازم در صورت مواجه با ویروس ایدز

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgزندگی با کیفیت و مثبت با اچ. آی. وی/ایدز

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgآموزش مهارت‌های زندگی برای پیشگیری از ایدز

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgنکات مهم تغذیه ای دربیماران مبتلابه عفونت اچ- آی- وی

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgآیا آرایشگاه ها می توانند سبب انتقال ویروس نقص ایمنی انسان( HIV) شوند؟

http://axgig.com/images/10119210293701737724.jpg



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد