کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

زندگی سالم با چای سالم

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
امروزه در سرتاسر دنیا به‌ندرت می‌توان محلی را پیدا کرد که نوشیدن چای بخش مهمی از فعالیت‌های زندگی روزانه‌ی حداقل عده‌ای از ساکنان آن نباشد.نوشیدن چای در هر ساعت از روز و در هر مکانی کاملا عادی و مرسوم است؛ از جمله در حین کار و فعالیت روزانه، در خانه، در جمع دوستان، در چایخانه‌ها و … در بعضی از کشورها مثل انگلستان، روسیه، ژاپن و چین نوشیدن چای جز آداب و سنن فرهنگی محسوب می‌شود.ویژگی اصلی این نوشیدنی لذت‌بخش و محبوب، کمک به حفظ آرامش و رفع خستگی است.

چای حاوی کافئین و آمینواسیدی به نام تیانین است که هر دو عامل کاهش اضطراب و استرس هستند و یک فنجان چای داغ در هر موقعیت ناخوشایندی می‌تواند باعث آرامش شود و تمرکز و خلق‌وخوی خوش را به ما بازگرداند. البته دلیل نوشیدن چای برای افراد مختلف متفاوت است. عده‌ای صرفا از طعم آن لذت می‌برند و بعضی هم از آن به‌عنوان بهانه‌ای برای ملاقات دوستان و وقت‌گذرانی با آن‌ها استفاده می‌کنند. نوشیدن چای در بعضی از کشورها جایگاه خاصی دارد و بعد از گذشتن سالیان متمادی به مجموعه‌ای از آداب‌ورسوم جذاب و درعین‌حال جدی و بدون انعطاف تبدیل شده است.

آنچه که باید درباره این مایع و ماده ارزشمند بدانیم این است که به نوبه خود حاوی آنتی اکسیدان است و در واقع از بین برنده سرطان است.چای سبز حاوی موادی به نام آنتی اکسیدان است که در واقع خواص آن می‌تواند سرطان در بدن از بین ببرد که در بدن ما رادیکال‌های آزادی تولید می‌شود که با مصرف این چای در بدن از بین می‌رود، چای سبز به علت وجود کافئین بسیار شادی آور و انرژی زاست و از قدیم‌الایام در برنامه غذایی ما بوده است.

زندگی سالم با چای سالم
متاسفانه امروزه به علت‌های مختلف عواملی به وجود می‌آیدکه چای‌های بی‌کیفیت را به بازار عرضه می‌کنند که به صورت چای‌های کیسه‌آی و باز پخش می‌کنند و اینها چای‌هایی هستندکه رنگ ها و طعم‌ دهنده‌های غیر طبیعی در آنها استفاده می‌شود.در چایی‌های که اسانس های شیمیایی دارند در واقع از طریق مواد شیمیایی درست می‌شوند و در بدن تجمع پیدا می‌کنند و همین تجمع مواد شیمیایی است که ناشی از مصرف رنگ‌ها، اساسن‌ها و طعم‌دهنده‌ها به وجود می‌آید و در چای عوارض خاص خودش را دارد.عوارضی چون واکنش‌های آلرژی در بدن، بیش فعالی در بچه‌ها، تغییر سیستم ایمنی بدن، اختلال در خواب که در خیلی از افراد وجود دارد که می‌تواند ناشی از مصرف چای اسانس‌دار باشد.

دیگه چی سرطان زا نیست؟!
مصرف مواد مصنوعی، شیمیایی،‌رنگ های مصنوعی می‌تواند اثرات نامطلوب داشته باشد،‌اثراتی همچون بر عملکرد کبد و کلیه و غدد بدن مخصوصا غده تیروئید، باعث کاهش سطح ویتامین‌ها و در واقع آنتی اکسیدان‌ها در بدن دارد بنابراین می‌تواند اثرات سرطان‌زایی را به دنبال داشته باشد.چای می‌تواند با داشتن آنتی اکسیدان‌ ضد سرطان باشد اما چایی هایی که به آنها رنگ و اسانس‌ اضافه می‌کنند در ایران بر عکس این است و می‌تواند اثرات سرطان‌زایی داشته باشد.

چای طبیعی معمولا حدود 10 دقیقه طول می‌کشد تا رنگ خود را بگیرد ولی چای‌هایی که کیسه‌ای هستند به محض اینکه وارد آب جوش می‌شوند کاملا رنگ آب را عوض می‌کنند و این از نشانه‌هایی است که متوجه می‌شویم چای‌ها درونشان رنگ های مصنوعی استفاده شده است.

حالا اگر به اضافه رنگ های مصنوعی، طعم‌های تلخ هم به مشام برسد غیر مجاز خواهند بودو اثرات بسیار خطرناک‌تری دارند و اگر بخواهیم چای‌ها را بر اساس طعم و رنگ انتخاب کنیم بخاطر مصرف زیادی است که روزانه انجام می‌دهیم و چای‌های خوب قیمت‌های متفاوتی دارد ولی خاک چای یاهمان کیسه‌ای قیمت‌های کمتری را به خود اختصاص داده‌اند بنابراین اگر قیمت و بو و طعم هر چای بالا رود مضرات آن بیشتر می شود.

از ابهام تا اثبات طعم های مصنوعی
حال در مورد چای‌هایی بحث‌ می‌شود که ارزش‌های بالایی دارند ولی صحت داشتن اسانس‌ آنها به اثبات نرسیده است.چای از نوشیدنی‌های سنتی و قدیمی ایران است ورود چای به ایران طی سفری  که یکی از درباریان قاجار به هندوستان داشت به انجام رسید و گسترش کشت آن حدود 50 سال پیش اتفاق افتاد و مردم ایران از 10 سال پیش بیشتر چای مصرف می‌کنند.

برگ‌های چای را به سه مدل خشک می‌کنند یک مدل چای سبز است  که برگ‌هایش را طوری خشک می‌کنند که در سایه باشد و زیاد حرارت نبیند و به حالت سبز باقی می ماند مدل دیگر چای این است که با حرارت بالا خشک می‌کنند و چای سیاه می‌شود و ما از همین چایی بیشتر استفاده می‌کنیم و حالت دیگری که وجود دارد حالت بین مدل اول و مدل دوم است که به چای اولانگ معروف است و نه سبز است و نه سیاه و این‌ چای را زیاد مصرف نمی‌کنیم.

چای لب سوز و دلچسب همراه با خطرات
اگر در چای رنگ و اسانس اضافه می‌کنند یانه، اینها همه حدس و گمان است و کار تحقیقاتی در این مورد صورت نگرفته است، و می‌بینیم که چای زود دم می‌کشد یعنی زمانی که در آب جوش قرار می دهیم رنگ از آن زود خارج می‌شود و احتمال می دهیم که رنگ و اسانس به آن اضافه شده در صورتی که هیچ آزمایشی علمی در این باره صورت نگرفته است.

دیر دم و تازه دم و کهنه جوش
برای رنگ و اسانس هیچ آزمایشی انجام داده نشده  اصلا چای را مورد آزمایش قرار ندادیم که چه اسانسی و چه رنگی است و این اسانس‌ها و رنگ‌ها مجاز هستند و یا غیر مجار؟؟، به هر حال چای خوب چایی است که دیر دم باشد و مردم ما حوصله ندارند که صبر کنند تا چای دم بکشد بنابراین از چای خارجی استفاده می‌کنند.

چایی‌که اصل باشد زود دم می‌کشد و طعم کش دارد یعنی اینکه آب دهان را جمع می‌کند مثل خرمالوی نارس که می‌خورید، اگر به کسی چای اصل بنگریم طعم تلخ و مزه تلخی هم دارند و اگر بخواهیم رنگ و اسانس‌ها را از هم جدا کنیم یک کار علمی می‌خواهد که آیا ضرر دارد یا نه؟ و اصلا نمی‌توانیم بگوئیم که حتما ضرر دارد تا این کار انجام نشود.

آزمایش‌هایی که نتیجه بدون اثبات دارند
در حال حاضر چایی‌هایی که به بازار می‌آیند سازمان‌های نظارت کننده و کنترل کننده یکسری آزمایشات اولیه را انجام می‌دهند یعنی قبل و بعد از ورود چای به بازار انجام می‌شود و رنگ و اسانس جزء آزمایش‌های آنها نیست و اینها چیزهایی است که هنوز مشخص و علمی نیست.دراین جهان هستی دیگر باید چه بخوریم تا به سرطان گرفتار نشویم از نوشیدنی هر روزمان گرفته تا غذاهایی که می‌خوریم همه بر اساس حرارت بالا، اضافه کردن اسانس‌ها و رنگ های مصنوعی و غیر طبیعی، روغن‌هایی با حرارات بالا و . . .همه اینها سرطانی‌اند و با امید به اینکه یک جامعه‌ای بدون سرطان داشته باشیم .


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد