کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

14 باور درست ونادرست درباره رژیم غذایی

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
-ماکارونی سبب چاقی می شود:تنها در صورتی این باور صحیح خواهد بود که در خوردن ماکارونی، چون خوراک های دیگر، زیاده روی شود. آنچه چاق کننده است سس ها یا لایه های پنیر همراه ماکارونی است که کالری بسیاری دارند.
 
-سالاد سبز حاوی مقدار زیادی ویتامین است:این تصور اشتباه است، زیرا مثلا یک برگ کاهو از 95 درصد آب تشکیل شده است و مواد مغذی فراوانی در آن یافت نمی شود.
 
-گریپ فروت با داروهای مختلف سازگاری ندارد:این امر صحیح است. مواد تشکیل دهنده در گریپ فروت سبب می شوند دفع برخی داروها با تاخیر بسیاری انجام شوند. در چنین شرایطی سطح دارو در خون بیش از حد لازم افزایش می یابد و می تواند به عوارض جانبی خطرناکی منجر شود.
 
-مواد بدون قند کالری ندارند:این باوراشتباه است، زیرا جایگزین های قندی نیز دارای کالری هستند. یک بسته 15 گرمی شامل 10 آدامس بدون قند حدود 22 کیلوکالری دارد. یک بسته 15 گرمی شامل 10 آدامس به همراه قند اما بیش از دوبرابر، حدود 45 کیلوکالری دارد.
 
-مواد کم چرب، کم کالری هستند:این تصور نیز نادرست است، زیرا بسیاری از مواد کم چرب دارای قند بسیار یا دیگر کربوهیدرات ها هستند. این مواد در بعضی موارد حتی بیشتر از مواد چرب کالری دارند.
 
-مرکبات حاوی ویتامین C بسیاری هستند:این ادعا اشتباه است. البته درست است که پرتقال و لیمو دارای ویتامین C هستند، اما میزان ویتامین C در فلفل و جعفری بسیار بیشتر از این میوه ها است.
 
-نمک فشار خون را افزایش می دهد:این باور تا حدودی درست است. در هر سه موردِ افزایش فشار خون، یک مورد در مورد کسانی بوده که نمک بیش از اندازه در مواد خوراکی شان وجود داشته است. مسلم این امر است که بیماران فشار خونی با نخوردن نمک این فاکتور احتمالی بالا بردن فشار خون را حذف می کنند.
 
-اسفناج را نباید دوباره گرم کرد:این ادعایی اشتباه است. گرچه اسفناج حاوی نیترات است که به مواد مضری تبدیل می شود، اما اگر اسفناج پس از آماده سازی در یخچال قرار گیرد و یک روز بعد استفاده شود، هیچ اشکالی بوجود نمی آورد. البته گفته می شود نوزادان و کودکان بهتر است از اسفناج مانده استفاده نکنند.
 
-اسفناج باعث قدرت می شود، زیرا آهن فراوانی دارد:باید گفت که آهن اسفناج به هیچ وجه زیاد نیست و بدن انسان می تواند آهن مورد نیاز خود را خیلی بهتر از منابع حیوانی تا منابع گیاهی به دست آورد؛ منابعی چون محصولات گوشتی.

زنان باردار باید به اندازه 2 نفر غذا بخورند:این باور نیز اشتباه است. نیاز به انرژی در یک زن باردار در 4 ماهگی کمی بیشتر از یک زن غیرحامله یعنی حدود 250 کیلوکالری بیشتر، در روز است. 250 کیلوکالری حدود یک لقمه نان و پنیر است.
 
-هرچه بیشتر ویتامین به بدن انسان برسد بهتر است:این باور نیز اشتباه است، زیرا دریافت بیش از حد ویتامین هایی چون B6 ، A D یا E از طریق مکمل های غذایی می تواند برخی عوارض جانبی ناخواسته برای بدن بوجود آورند.
 
-افرادی که شب غذا می خورند چاق می شوند:این باور نیز اشتباه است. موضوع اصلی زمان غذاخوردن نیست، بلکه میزان انرژی ای است که به بدن می رسد. کسی که کالری بیش از حد مصرف، به بدن خود می رساند، چاق می شود، چه صبح، چه نیمروز یا شب.
 
-خوراک های قارچی را نباید دوباره گرم کرد:این تصور نیز اشتباه است. اگر خوراک های قارچی به سرعت سرد شوند، می توان آنها را بدون نگرانی گرم و صرف کرد. البته باید آنها را قبل از خوردن خوب گرم کرد.
 
-برطرف شدن اسهال از طریق نوشیدن نوشابه گازدار:قند و کافئین موجود در نوشابه های گاز دارحتی به افزایش اسهال می انجامند. این 'داروی خانگی' نامناسب را باید بخصوص در ارتباط با کودکان کنار گذاشت.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد