کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

توصیه های بهداشتی برای شروع سال تحصیلی


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

چند روزی بیشتر به اول مهر و بازگشایی مدارس باقی نمانده است. هم برای کلاس اولی ها و هم برای بقیه ی بچه ها، این روزهای آخر از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین والدین باید تلاش کنند که بچه ها را از هر لحاظ برای شروع یک سال تحصیلی جدید آماده کنند. در این بین کاهش استرس بچه ها، رسیدگی به مسائل سلامتی شان، آماده سازی روحی روانی آنها، تنظیم ساعات خواب و خوراک و غیره از اهمیت بالایی برخوردار است.

بچه ها را به ساعت جدید عادت دهید

از اول مهر ساعت ها، یک ساعت به عقب کشیده می شوند و لازم است بچه ها به این ساعت جدید عادت کنند. در گام اول لازم است که این چند روز باقیمانده اجازه ندهید بچه ها صبح ها تا دیروقت بخوابند و یا اینکه شب ها تا دیر وقت بیدار بمانند. دیر خوابیدن مانع از احیای درست سلول های مغز در بچه ها شده و تمرکز آنها را سلب می کند.می توانید از چند روز قبل، ساعت را به عقب بکشید تا بچه ها به ریتم جدیدعادت کنند. کلاس اولی ها را تشویق کنید تا ساعت نه شب بخوابند. به آنها یاد بدهید که نیم ساعت قبل از خواب، مطالعه کنند.


سر ساعت معینی به بچه ها غذا بدهید

در این روزهای باقی مانده، در خصوص مدرسه و شرایط تحصیلی با بچه تان گفتگو کنید، بخصوص اگر کلاس اولی باشد. او را از نظر روحی روانی برای پذیرش دنیای جدید و آدم های جدید آماده کنید.تعطیلات و مسافرت های آخر تابستان باعث می شود که وقت غذا خوردن به هم بریزد. قبل از بازگشایی مدارس تجدید نظری در این باره کنید. بچه ها باید تغذیه ی سالم و منظمی داشته باشند تا سالم بمانند.صبحانه ی قبل از رفتن به مدرسه از اهمیت بالایی برخوردار است. با شروع مدارس حتما بچه ها را ساعتی بیدار کنید که فرصت کافی برای خوردن یک صبحانه ی کامل را داشته باشند.


یک چکاپ کامل بدنی انجام دهید

معمولا مدارس برای کلاس اولی ها این کار را انجام می دهند. اما شما برای همه ی بچه مدرسه ای ها در هر سنی این کار را انجام دهید. معاینه چشم، گوش و دندان ها از اهمیت بالایی برخوردار است. حتما حواستان به واکسن بچه ها باشد.امکان دارد بچه ها صرفا به خاطر اینکه چشم شان ضعیف است و یا گوششان مشکل دارد، تبدیل به شاگردی تنبل شوند و شما علت اصلی افت تحصیلی شان را متوجه نشوید. در نتیجه یادتان باشد بچه ها زمانی نتایج بهتری کسب می کنند که از سلامت خوبی برخوردار باشند.

پوست سر او را بررسی کنید

این چند روز مانده به مدرسه بهترین فرصت برای رسیدن جدی تر به سلامت بچه هاست. در این روزها پوست سر بچه ها را با دقت بررسی کنید، چون تماس بچه ها با هم در مدرسه زمینه را برای تکثیر شپش سر فراهم می کند.موهای بچه ها را ببندید و به آنها یاد بدهید که لوازم شخصی مانند شانه، کلاه، شال گردن و غیره را به بچه های دیگر ندهند و از لوازم شخصی آنها نیز استفاده نکنند.اگر متوجه وجود شپش در سر آنها گشتید، نگران نباشید، چون شپش سر یک بیماری خطرناک و جدی نیست. اما لازم است که مسائل بهداشتی در جهت رفع آن در پیش گرفته شود.

اگر کودکان از خارش پوست سر شکایت می کنند و شما متوجه وجود شپش ها شده اید، می توانید با مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای ضدشپش، این مشکل را رفع کنید. البته حواستان باشد که استفاده از این داروها برای کودکان زیر شش سال و خانم های باردار ممنوع است. در هر حال بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا خیالتان راحت شود.


از نظر روحی روانی آنها را آماده کنید

در این روزهای باقی مانده، در خصوص مدرسه و شرایط تحصیلی با بچه تان گفتگو کنید، بخصوص اگر کلاس اولی باشد. او را از نظر روحی روانی برای پذیرش دنیای جدید و آدم های جدید آماده کنید.نیازی نیست به او استرس بدهید. با زبانی که متناسب با سن و سال اوست صحبت کنید. از در دوستی وارد شوید. به او بگویید که قرار است با بچه های جدیدی آشنا شود که متفاوت هستند. او را برای انجام کارهای جدید، درس خواندن، مشق نوشتن و غیره آماده کنید.

اگر استرس دارد به او بگویید که درکش می کنید و همه ی بچه های هم سن و سال او همین حس را دارند. هیچ وقت پشت سر معلم یا بچه های دیگر بدگویی نکنید. به او اطمینان خاطر دهید اگر مشکلی پیش بیاید در کنار او هستید و به کمک هم هر مشکلی را از پیش رو برخواهید داشت. با همین حرف های ساده به میزان زیادی از استرس مخرب کاسته کودک مدرسه ای تان خواهد شد.یادتان باشد بچه ی مضطرب آسیب پذیرتر بوده و سلامتی شکننده تری خواهد داشت. بنابراین با این استرس ها مقابله کنید.

استرس مسیر خانه تا مدرسه را کاهش دهید

برای کلاس اولی ها که تا حالا مدرسه ی خود را ندیده اند و یا بچه هایی که برای اولین بار به مدرسه ی جدید می روند، مسیر ناشناخته کمی استرس آور است.بهتر است قبل از روز اول مدرسه، با هم چندین بار مسیر خانه تا مدرسه را طی کنید. اگر امکان دارد او را به داخل مدرسه ی جدید برده و حیاط، کلاس ها و محیط را به او نشان دهید. شناخت بیشتر محیط، استرس را کاهش و اعتماد به نفس بچه ها را افزایش می دهد.

روز اول مدرسه:عجله ممنوع

روز اول مدرسه زودتر بیدار شوید تا استرس دیر رسیدن به مدرسه را نداشته باشد. صبحانه ی کاملی به بچه تان بدهید و با آرامش لباس هایش را عوض کنید. خوراکی ها مدرسه را در کیفش گذاشته و خودتان او را به مدرسه برسانید.در این روز تا حد امکان از استرس، عجله و یا درگیری با افراد دیگر بپرهیزید، چون سلامت روحی بچه تان را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد