کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

عرقیاتی برای فصل سرما

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

با کاهش دمای هوا، بدن شروع به تولید گرما می‌کند تا تعادل دمای بدن را حفظ کند. برای این هدف بدن دو راه را انتخاب می‌کند که یکی ذخیره چربی و دیگری تامین سوخت از طریق مصرف برخی مواد غذایی مقوی است. بنابراین توجه به رژیم غذایی در فصل سرما از اهمیت بسیاری برخوردار است.مزاج‌ها در هر فصل متغیر است. مزاج فصل پاییز سرد و خشک است و مزاج فصل زمستان سرد و تر است. در سن میانسالی (از سن 40 سالگی تا 60 سالگی) مزاج‌ها معمولا سرد و خشک است و در سن پیری (از 60 سال به بالا) سرد و تر است، بنابراین افرادی که در سن میانسالی هستند، در فصل پاییز و افرادی که در سن پیری هستند، در فصل زمستان بیشتر دچار مشکل می‌شوند.

کنترل مزاج را در دست بگیرید
در فصل پاییز معمولا مزاج سرد و خشک است، بنابراین بیماری‌های پوستی مثل اگزما، ترک لب و اختلالات روانی مثل وسواس و افسردگی تشدید می‌یابد.خشکی پوست و اگزما در فصل پاییز بیشتر می‌شود، بنابراین یکی از تمهیدات لازم برای افراد بین 40 تا 60 سال چرب کردن پوست و استفاده از غذاهای گرم و تر مثل آبگوشت و انواع آش و سوپ‌های سنتی می‌باشد.

پوست، حساس ترین عضو پاییزی
برای چرب کردن پوست حتما باید از روغن‌های طبع گرم مانند روغن زیتون، روغن سیر  روغن زنجبیل و روغن‌های حیوانی مانند روغن کوهان شتر یا روغن شهن گاو، روغن کرمانشاهی، روغن زرد و روغن گوسفندی استفاده کنید. همچنین مصرف گوشت بره، تخم‌مرغ عسلی، انجیر، کشمش، سیر، پیاز، زنجبیل و دارچین به بهبود این بیماری‌های فصلی کمک می‌کند.

غذاهای مناسب فصل برگ ریزان
افرادی که در فصل زمستان که مزاج این فصل سرد و تر است دچار ترک لب می‌شوند، توصیه می‌شود در هنگام خواب ناحیه اطراف ناف خود را با روغن حیوانی ماساژ بدهند، این روش به تدریج موجب بهبود ترک لب می‌گردد و افراد بالای 60 سال به ویژه زنان بیشتر دچار ورم مفاصل و دست درد و پا درد می‌شوند، بنابراین در چنین افرادی که به بیماری‌های روماتیسمی درد مفاصل و دردهای آرتروزی دچار هستند، توصیه می‌شود از موادغذایی گرم مثل آبگوشت، انواع سوپ و آش، هویج، انجیر، کشمش، شیره انگور استفاده کنند و در هر دو فصل کمتر از آب سرد و بیشتر از آب گرم استفاده نمایند.

استفاده از شربت‌ها و عرقیات سنتی و گرم مانند گل گاو زبان، زعفران و دارچین برای کاهش بیماری‌های فصلی در روزهای سرد بسیار موثر است که توصیه می‌شود برای شیرین شدن آنها از عسل.و حتی الامکان در صورت تشنگی از نوشیدن آب یخ خودداری کنید.از جمله عرقیات گرم می‌توان به عرق یونجه اشاره کرد که بسیار برای تقویت بینایی موثر است. همچنین عرق‌های بیدمشک، بهار نارنج، نعناع، پونه و آویشن از جمله عرق‌های گرمی هستند که از ابتلا به سرماخوردگی و بسیاری از بیماری‌های دیگر جلوگیری می‌کنند.



نظرات 1 + ارسال نظر
خسرویانی سه‌شنبه 17 بهمن‌ماه سال 1396 ساعت 11:41 ق.ظ http://www.khosroyani.com

کپی مطلب با ذکر منبع مشکلی ندارد؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد