سومین عامل مرگ‌ومیر در کشورابتلا به سرطان است. به‌طورکلی رفتارها، سبک زندگی، تغذیه، نوع فعالیت‌ها و وضعیت هوا از عواملی هستند که بر بروز سرطان به‌ عنوان سومین عامل مرگ‌ومیر  تاثیر دارد.

شکی وجود ندارد که تغییر سبک زندگی در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از انواع سرطان موثر است. اگر بخواهیم عوامل موثر در ابتلا به سرطان را که ناشی از شیوه‌های مبتنی بر زندگی شهرنشینی است، بشماریم باید به نداشتن تحرک فیزیکی کافی، تغذیه نامناسب، بویژه استفاده زیاد از فست‌فودها و غذاهای آماده و نیمه‌آماده، استفاده ناکافی از سبزیجات و میوه، استنشاق هوای آلوده بخصوص وجود سرب ناشی از دود اگزوز وسایل نقلیه موتوری، استفاده از دخانیات، بویژه سیگار در سنین کمتر از 15 سال و وجود استرس و اضطراب اشاره کنیم.

اصل نخست در مبارزه با بیماری‌ها، پیشگیری از عوامل خطرساز بیماری است،هدف حوزه سلامت ارائه اطلاعات به مردم و شناسایی عوامل خطر و همچنین روش‌های لازم برای خودمراقبتی است که با تغییر رفتارها و سبک زندگی و گزینش الگوهای زندگی سالم می‌توان درصد خطر ابتلا را کاهش داد.
 
یکی از راهبردهای مبارزه با سرطان ارتقای سواد سلامت به‌ویژه در گروه زنان میباشد؛ باید کمپین‌های در مورد مبارزه با دخانیات، قلیان، اعتیاد، فست‌فودها و... تشکیل شود و همچنین برنامه‌هایی مانند خودمراقبتی، آموزش به بیماران سرطانی از طریق بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی، جلب مشارکت مردمی و افزایش دسترسی مردم به اطلاعات مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر با استفاده از تکنولوژی روز به‌ عنوان عواملی موثر در راستای ارتقای سواد سلامت تقویت شود.بهره‌مندی مردم از خدمات بهداشتی  عامل مهم دیگری در مبارزه با سرطان است و باید مردم به حدی از آگاهی برسند که بتوانند عوامل خطرساز و نشانه‌های بیماری را شناسایی کنند.
 
سومین راهبرد پیشگیری از بیماری‌ها نهادینه‌سازی کار فرابخشی برای کاهش عوامل خطر آن‌ها ست,لذا؛ باید این تصور غلط که مبارزه با سرطان تنها بر عهده‌ وزارت بهداشت است، از بین برود. کار فرابخشی برای کاهش عوامل خطر باید نهادینه شود تا سرطان شناخته شده و جامعه نسبت به بیماری سرطان حساس شود و چه بساکه با خودآزمایی به تشخیص زودهنگام آن کمک کنند.

همان گونه که برای کاهش بیماری‌های قلب و عروق و حتی دیابت باید از کودکی تمهیدات جدی اعمال شود، برای سرطان نیز این امر صدق می‌کند، بنابراین فاکتور‌های مهمی مانند تحرک و فعالیت‌های فیزیکی بویژه ورزش، اصلاح وضعیت تغذیه و کاهش استرس باید از کودکی مورد توجه خاص قرار گیرد.
 
هـوای آلـوده:
اگر از بنزین با کیفیت نامناسب و سیستم احتراق ناکامل در وسیله نقلیه استفاده شود، ماده بسیار مضری چون سرب تولید می‌شود که با هوای آلوده در دستگاه تنفس جذب خون شود، به بافت‌ها و ارگان‌های مختلف بدن انتقال می‌یابد (مغز استخوان خون‌ساز) که نتیجه آن ایجاد سرطان خواهد بود.
 
غذاهایی با رنگ و بوی سرطان!:
بیشتر علاقه‌مندان به فست‌فودها به علت آن که کم‌حرکتی یا بی‌حرکتی فیزیکی نیز دارند به چاقی هم که خود ریسک بیماری‌زایی را بالا می‌برد، مبتلا می‌شوند.
 
استرس، سرطان‌زاست:
استرس‌های مزمن معمولا پس از تولید موادی مثل اپی نفرین و نور اپی نفرین در خون باعث تحریک مکرر و مزمن سلول‌ها در ارگان‌ها و بافت‌های مختلف بدن می‌شوند که یکی از نتایج شایع چنین تاثیری، تغییرات غیرطبیعی در هسته سلول‌های طبیعی بدن است که شکلی از آن به نام جهش سلولی یا سرطانی شدن سلول‌ها شناخته شده است.  همچنین استرس بر فعالیت طبیعی سیستم ایمنی بدن اثر می‌گذارد و به فعالیت غیرطبیعی سلول‌های مهم و موثر در سیستم ایمنی بدن منجر می‌شود و با کاهش فعالیت سلول‌های مورد نظر، توانایی مقابله و دفاع بافت‌ها و ارگان‌های بدن را تضعیف می‌کند.
 
ورزش کنید تا سرطان نگیرید:با
ورزش جریان خون وضربان قلب بیشتر شده که در نتیجه اکسیژن و مواد مورد نیاز سلول‌های مورد نیاز بدن بیشتر در اختیار شان قرار می‌گیرد که شادابی و در نتیجه مقاومت به عوامل بیماری‌زا را افزایش می‌دهد. در افرادی که ورزش را مرتب انجام می‌دهند ثابت شده استرس و حالات عصبی، بخصوص افسردگی‌ها بسیار کاهش خواهند داشت و شاید هم در موارد زیادی وجود نداشته باشند. همچنین به علت تحرکات مناسب فیزیکی در انواع ورزش‌ها سوخت و ساز سلول‌ها و بافت‌های بدن زیاد شده و در نتیجه با ایجاد تعریق، مقادیر زیادی از سموم دفع خواهد شد.
 
تشخیص زودهنگام، راز درمان:
نیمی از بیماران مبتلا به سرطان چنانچه در مراحل ابتدایی بیماری، مراجعه کنند و تحت درمان قرار گیرند، عمر طولانی و بی عارضه‌ای خواهند داشت. لذامیتوان با استفاده از روش‌های غربالگری و تشخیصی زودرس،از بروز انواعی از سرطان‌های شایع (پروستات، روده بزرگ، پستان و...)پیشگیری کرد.


موضوعات مرتبط: بهداشت عمومی ، فشار خون وبیماری قلبی وعروقی ، سبک زندگی در بخش بهداشت ودرمان

تاريخ : یکشنبه یازدهم بهمن ۱۳۹۴ | 21:28 | نویسنده : کارشناس بهداشت |

اضطراب از اختلالات روحی روانی است که به دلیل شیوع و گسترش آن در اشکال مختلف میان همه سنین، با عنوان 'بیماری قرن' شناخته شده است.  دلهره و اضطراب از مواردی است که هر روزه در روابط کاری، اجتماعی، تحصیلی و حتی در زندگی خانوادگی در ارتباط با موضوعات متفاوت تجربه می کنیم، لازمه زندگی و باعث تلاش و تکاپو در امور روزمره انسان است.

http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1394/10/21/543380_517.jpg

وجود استرس نشانه وجود فهم و شعور است و هر موجودی که 'فکر' داشته باشد با استرس و اضطراب نیز آشنا است زیرا وجود اضطراب زیانی برای انسان ندارد بلکه این ترس از آینده و خطرهای قریب الوقوع است که مشکلاتی را به همراه دارد.اضطراب بخشی از زندگی روزانه انسان مدرن است. همه ما ممکن است هنگام مواجه با مشکلات کاری یا خانوادگی، در زمان آزمون مدرسه یا دانشگاه، یا زمانی که مجبور به اتخاذ تصمیم های مهم در زندگی هستیم دچار اضطراب شویم.
 
اما بیماری اضطراب چیزی بیش از این دلواپسی ها و ترس های گاه و بیگاه است. برای فرد مبتلا به این بیماری، اضطراب از بین نمی رود و نه تنها در اکثر ساعات شبانه روز در ذهن او وجود دارد، بلکه به مروز زمان بر میزان آن افزوده می شود. این اضطراب و ترس اغلب باعث کند شدن روال عادی زندگی برای فرد بیمار می شود و عملکرد وی را در کار، درس و روابط شخصی تحت تاثیر قرار می دهد.
 
علائم اضطراب

 
 افراد مبتلا به بیماری اضطراب معمولا نمی توانند خودشان را از شر افکار مضطرب کننده رها کنند، حتی وقتی می دانند که اضطراب آن ها بیشتر از حد معمول است.آن ها نمی توانند استراحت کنند، به راحتی وحشت زده می شوند و نمی توانند تمرکزشان را حفظ کنند. اغلب آن ها نمی توانند به راحتی بخوابند و در طول شب بار ها از خواب بیدار می شوند. علائم فیزیکی بیماری اضطراب می تواند شامل سرگیجه، سردرد، گرفتگی عضلات، درد عضلانی، سختی در خوردن غذا، لرزش بدن، انقباض ناگهانی عضله، عرق کردن بیش از حد معمول، حالت تهوع و ادرار بیش از حد معمول، نفس تنگی و گر گرفتگی باشد.
 
بیماری اضطراب اغلب به آهستگی برای افراد بوجود می آید و در طول زمان میزان آن افزایش پیدا می کند. علائم ممکن است در طول زمان بهتر یا بد تر شوند، اما اغلب استرس آن را شدید تر می کند. وقتی بیماری اضطراب هنوز وخیم نشده، مبتلایان به آن می توانند از نظر اجتماعی یا کاری فعال باشند، اما مبتلایان به نوع وخیم اضطراب اغلب در انجام کوچک ترین کارهای روزمره ناتوان هستند.
 
علت ابتلابه اضطراب

 
با آنکه علت اصلی ابتلا به بیماری اضطراب هنوز مشخص نیست، اما عوامل ژنتیکی به عنوان یکی از عوامل اصلی این بیماری شناخته شده است استرس و عوامل محیطی از دیگر عوامل ابتلا به این بیماری اند. محققان بر این باورند که بخش های خاصی از مغز مسئول عواطف و حالاتی مثل ترس و اضطراب هستند. آن ها بر این امید اند که پیشرفت های علمی در زمینه شناخت مغز بتواند در درمان اضطراب موثر باشد.
 
چه کسانی در معرض ابتلا هستند؟

 
کمی بیش از سه درصد افراد بالای 18 سال در کشور آمریکا در معرض بیماری اضطراب قرار دارند. متوسط سن مبتلایان به این بیماری 31 سال است. زنان دو برابر مردان در معرض ابتلا به بیماری اضطراب اند. معمولا از افرادی که بیش از شش ماه در معرض اضطراب دائمی قرار دارند که از بین نمی رود خواسته می شود حتما به دکتر مراجعه کنند.بیماریهایی از جمله استرس، وسواس، اضطراب و انواع دیگر، فشارهای ناشی از عدم سلامت روح در انسان و بزرگنمایی مشکلات در ذهن فرد است.
 
درمان اضطراب

 
معمولا بیماری اضطراب از دو طریق روان درمانی و دارویی یا هر دو با هم درمان می شود یا دست کم بهتر می شود.  نوع خاصی از روان درمانی به نام درمان شناختی رفتاری به بیماران یاد می دهد که در موقعیت هایی که مضطرب می شوند چطور فکر کنند یا چطور از ترس دائم رهایی یابند. داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی مخصوصی هم توسط پزشکان برای بیماران مبتلا به نوع حاد اضطراب تجویز می شود که البته مصرف آن ها در دراز مدت می تواند عوارض جانبی برای بیمار به همراه داشته باشد.
 
شناسایی و درمان هرچه سریعتر بیماریهایی از جمله استرس، اضطراب و افسردگی موجب جلوگیری از پیشروی بیکاری و تنهایی در فرد و بروز عواقب جبران ناپذیر می شود.  آگاهی از مهارتهایی که با نام 'مهارتهای زندگی' مشهورند در جهت چگونگی مقابله با اضطراب و استرس وارده از جانب محیط بر فرد، بسیار کار ساز می باشد لذا آموختن آنها برای هر فرد و در هر سن لازم است.


موضوعات مرتبط: افسردگی

تاريخ : دوشنبه بیست و یکم دی ۱۳۹۴ | 20:47 | نویسنده : کارشناس بهداشت |

آیا می دانستید که برخورداری از سلامت دستگاه گوارش، یعنی داشتن سلامت روانی؟ غذاهایی که می خوریم و سبک زندگی که داریم، تعیین کننده سلامت سیستم گوارش ما است. اگر پیرو قوانین اصولی باشیم، می توانیم عملکرد صحیح سیستم گوارش مان را به خوبی حفظ کنیم.سیستم گوارشی مجموعه ای از ارگان ها می باشند که با هم برای تبدیل غذا به انرژی کار می کنند تا مواد مغذی اساسی را برای تغذیه بدن مهیا کنند. بیشتر افراد فکر می کنند سیستم گوارش تنها معده و روده است، البته به طور انتزاعی درست است، اما در واقع بسیار پیچیده تر از این هاست، خیلی مهم تر از آنی که فکرش را بکنید.
 
اگر کسی نسبت به سلامت گوارش خود بی اهمیت باشد، ممکن است در هضم و گوارش غذا به مشکلاتی بربخورد و متعاقبا موادمغذی کمتری توسط بدنش جذب گردد.غذاهایی که می خوریم و سبک زندگی که داریم، تعیین کننده سلامت سیستم گوارش ما است. اگر پیرو قوانین اصولی باشیم، می توانیم عملکرد صحیح سیستم گوارش مان را به خوبی حفظ کنیم.حال ده نکته برای بهبود و حفظ سلامت دستگاه گوارش را برایتان می گوییم.

-آب بنوشید:چیزی بهتر از نوشیدن آب برای سلامت عمومی بدن نیست. نوشیدن آب کافی ( هشت لیوان در روز) کمک می کند قابلیت های جسمی و روانی ما به خوبی حفظ شود. سیستم گوارشی به آب نیاز دارد تا مفید و موثر کار کند.عدم نوشیدن آب کافی، این فرایند را کُند کرده و عمل دفع مواد زاید را با مشکل مواجه می نماید. لذا به اندازه کافی آب بنوشید، مخصوصا بعد از ورزش. یک راه ساده برای تشخیص این که به اندازه کافی آب به بدن مان می رسد، رنگ شفاف ادرار در تمام طول روز است.
 
-ورزش کنید:ورزش برای سلامت گوارش مهم است، همان طور که برای سلامت عمومی اهمیت دارد. ورزش کردن، جریان خون را افزایش داده و به کنترل وزن کمک می کند. این جریان خون، ماهیچه های معده و روده را تحریک کرده، و این اندام ها را وامی دارد تا بهتر کار کنند. در نتیجه سرعت تجزیه و هضم غذا بیشتر شده و احتمال یبوست کاهش می یابد.تجربه نشان داده، روزانه سی دقیقه ورزش مفید است. این ورزش و تحرک می تواند بالا و پایین رفتن از پله ها، دوچرخه سواری، شنا، پیاده روی، آهسته دویدن، انواع رشته های ورزشی و ... باشد. همچنین خیلی خوب است که این سی دقیقه را تدریجا و کم کم افزایش دهید.
 
مصرف غذاهای چرب را کاهش دهید:تعجب ندارد: غذاهای چرب به ضرر سیستم گوارشی هستند. غذاهای چرب، فرایند هضم را کُند کرده و در نتیجه منجر به مشکلاتی مانند یبوست می شوند.از آنجایی که چربی تا حدودی برای بدن لازم است، توصیه می شود از چربی های سالم مثل امگا3 که در روغن زیتون، تخم مرغ، آجیل و گوشت کم چرب مانند مرغ و بوقلمون یافت می شود استفاده کنیم. همچنین همراه با غذاهایی که حاوی چربی هستند، فیبر بیشتری مصرف کنیم تا فرایند گوارش را تسهیل نماییم.
 
-بیشتر فیبر مصرف نمایید:روشن است که مصرف فیبر برای گوارش ضروری است. اگر سیستم گوارش را مانند جاده ای فرض کنیم، فیبر هم نقش پلیس ترافیک را دارد که حرکت را آسان کرده و مانع انسداد و ازدحام می شود. ضمنا فیبر برای کاهش سرعت گوارش و جذب گلوکز مهم است تا به تنظیم قندخون مان کمک کند. اگر برای دفع به مشکل برمی خوریم یا دچار نفخ می شویم، این احتمال وجود دارد که فیبر کافی در تغذیه مان نداریم.خوراکی های زیادی وجود دارند که سرشار از فیبر هستند، اما معروف ترین آنها از این قرارند: گلابی، سیب، موز، پرتقال، کشمش و مویز، بادام، بادام زمینی، آرتیشو، بروکلی، نخودفرنگی، عدس و لوبیا.
 
-آهسته تر غذا بخورید:بر خلاف کاری که بیشتر افراد انجام می دهند، سیستم گوارش ما دوست ندارد عجله کنیم. بعضی علائمی که بدن به مغز می فرستد زمانبر هستند و فرستادن پیام سیری هم جزو این علائم است. توصیه می شود هر لقمه را حداقل بیست بار بجویم، این کار باعث می شود معده زمان کافی جهت آماده شدن برای هضم موادغذایی که واردش می شود داشته باشد. همچنین زمان کافی برای بدن فراهم می گردد تا پیام سیری را به مغز ارسال کند.یک نکته جالب دیگر این است که جلوی تلویزیون غذا نخورید، زیرا مطالعات نشان داده وقتی ما هنگام غذاخوردن حواس مان به چیز دیگری است، رفتارهایی داریم که مناسب زمان خوردن نیستند.
 
-پروبیوتیک مصرف کنید:پروبیوتیک ها، باکتری های سالم و طبیعی هستند که در روده ما موجودند. این باکتری های سالم، برای مبارزه با تاثیرات منفی تغذیه نامناسب، استرس و آنتی بیوتیک ها بسیار مفیدند.بعلاوه، پروبیوتیک ها، جذب مواد مغذی را افزایش می دهند، باکتری های مفید را کنترل می کنند و دفع را راحت تر می نمایند. منابع بسیار خوب که به این باکتری ها کمک می کنند: مکمل های پروبیوتیک، ماست کم چرب و کفیر.
 
-از الکل اجتناب کنید:سیستم گوارش ما می تواند تحت تاثیرات منفی مصرف الکل قرار بگیرد.سنگ کیسه صفرا، توده سفتی است که در کیسه صفرا تشکیل می شود و می تواند موجب تنش معده، کمردرد، تب و کاهش اشتها گردد و این ها همه می توانند ناشی از مصرف الکل باشند. الکل می تواند موجب سندرم سوخت و ساز هم شود؛ گروهی از علائم که خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت را افزایش می دهند.چند عارضه جانبی دیگر مصرف الکل روی سیستم گوارش: سوزش معده، گاستریت، سرطان روده، التهاب پانکراس و بیماری های کبدی باشد.
 
-استرس را کنترل کنید:استرس می تواند روی هر بخش از سیستم گوارش تاثیر بگذارد و باعث شود مری تان دچار اسپاسم یا گرفتگی گردد. استرس می تواند اسید معده را افزایش دهد. معده ممکن است فعالیتی نکند و دچار تهوع شوید. استرس می تواند موجب شود روده بزرگ تان جوری واکنش نشان دهد که دچار اسهال یا یبوست شوید. پس بیماری سیستم گوارش را هم به لیست بلندبالای پیامدهای استرس اضافه کنید و استرس تان را به خوبی کنترل نمایید.

-در طول روز وعده های کوچک بخورید:خوردن وعده های غذایی کوچک تر در طول روز به جای خوردن دو یا سه وعده مفصل و سنگین، به نفع سیستم گوارش و سوخت و ساز است. این شیوه از خوردن، باعث می شود خیلی گرسنه نشویم، و زیاد و با شتاب نخوریم. خوردن وعده های کوچک تر همچنین به مبارزه با درد شکمی، نفخ و قولنج کمک می نماید.به طور خلاصه، خوردن وعده های کوچک تر در طول روز سبب می شود فشار زیادی به سیستم گوارش وارد نشود که دلیل شروع بسیاری از مشکلات گوارشی ما می باشد.
 
-اندیشمندانه بخورید:غذاخوردن مان اغلب با شتاب و عجله است. بیشتر اوقات، بدون فکر، فقط غذا را در دهان مان می چپانیم و نگاه مان هم به ساعت است. این طور غذا خوردن استرس را بیشتر کرده و اثرات زیانبخشی روی سلامت گوارش مان دارد.بهتر است غذا را به آرامی در دهان بگذاریم و در حالی که از ترکیب و طعم و بوی آن لذت می بریم، آن را بجویم. غذا را مزه مزه کنید و روی فرایند خوردن فکر کنید. این کار خیلی لذت بخش ترو مفیدتر است.



تاريخ : چهارشنبه شانزدهم دی ۱۳۹۴ | 18:57 | نویسنده : کارشناس بهداشت |

همه ساله با شروع فصل سرما، شمارش معکوس برای مرگ و میرهای ناشی از گازگرفتگی در نقاط مختلف کشور آغاز می شود. متاسفانه بسیاری از آنها نشأت گرفته از عدم رعایت نکات ایمنی در ساخت وسایل گرمازا توسط بعضی از سازندگان، تولید لوازم غیراستاندارد و بی توجهی شهروندان است و این در حالی است که با شناسایی علایم گاز گرفتگی، می توان از خطر مرگ، جان سالم به در برد.‏

بررسی های انجام شده حاکی از آن است که استاندارد نبودن وسایل گرمایشی، یکی از مهم ترین دلایل مرگ و میر بر اثر استنشاق گاز منواکسید کربن است.لذا اقدام اساسی برای حل مشکلات ناشی از گازگرفتگی، طراحی، اجرا و اصلاح دودکش ساختمان ها و یا به کارگیری وسایل و سیستم های حرارتی خاص است، به این منظور همه دست اندرکاران ساختما ن ها باید به مسئولیت هایشان در قبال کیفیت طراحی و اجرای ایمن دودکش های استاندارد و تهویه هوا برای سیستم های مختلف گرمایشی، تامین آب گرم ساختمان های در حال احداث و انتخاب سیستم های گرمایشی مناسب آگاه باشند و به نظارت مهندسان ناظر گاز و تاسیسات بسنده نکنند، زیرا آنان به تنهایی مسئول تامین کیفیت دودکش ها نیستند و مهندسان طراح، سازه، معمار، عمران و مجریان ساخت و سازها، همگی در این مورد نقش دارند. ‏

عامل اصلی بیش از ۸۰ درصد حوادث گازگرفتگی، مشکل های ساختمان است و از این رو هر نوع سیستم گرمایشی در ساختمان هایی که مطابق با مقررات ملی ساختمان و اصول مهندسی طراحی نشده و توسط افراد ذیصلاح نیز ساخته و بر آن ها نظارت نشود، می تواند به حوادث جبران ناپذیر بیانجامد.آنچه در درجه اول اهمیت قرار دارد، آن است که در هر ساختمان متناسب با نوع و شرایط آن، از سیستم گرمایشی مناسب با آن استفاده شود و در مرحله دوم، باید ساختمان و همچنین سیستم گرمایشی مطابق با مقررات ملی ساختمان و اصول ایمنی، به صورت مهندسی طراحی و توسط افراد و یا شرکت های ذی صلاح، اجرا شود.‏

متاسفانه اغلب ساخت و سازهای کشور و همچنین اجرای تاسیسات آنها، توسط افراد فاقد صلاحیت قانونی، طراحی و اجرا می شود و تا زمانی که این معضل حل نشود، مشکل حوادث ناشی از گازگرفتگی به صورت ریشه ای حل نخواهد شد و از اینرو هرسال باید منتظرحوادث تلخ گازگرفتگی و مرگ های خاموش باشیم.

ایمنی صرفاً در ایمن بودن خود سیستم یا وسیله تامین گرمایش خلاصه نمی شود، بلکه به ایمن بودن ساختمان و شرایط محل نصب و نحوه اجرا، نصب و نگهداری آن نیز وابسته است.از این رو، با اینکه به درستی انتظار می رود سیستم حرارت مرکزی نسبت به سایر سیستم ها ایمن تر بوده و حادثه گازگرفتگی و مرگ های خاموش نداشته باشد، اما در عمل این گونه نیست و متاسفانه در ماه های سرد سال، شاهد اخبار متعدد حوادث گازگرفتگی های دسته جمعی در مجتمع های مسکونی و خوابگاه های دارای سیستم حرارت مرکزی هستیم.

*تاثیر گازگرفتگی بر اعضای بدن
مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن بسیار خطرناک است و می تواند به راحتی جان افراد را بگیرد. ‏اگر فردی از مسمومیت با گاز ‏CO‏ نجات پیدا کرد، باید مطمئن شود که این گاز کشنده تاثیر و عوارض چندانی بر سلامت ریه هایش نگذاشته است.از آنجا که مونواکسیدکربن با هموگلوبین خون ترکیب و مانع اکسیژن رسانی مناسب به بدن می شود، می تواند نوعی خفگی تدریجی برای مصدوم ایجاد کند و به همین دلیل به گاز مونواکسیدکربن، «قاتل خاموش» گفته می شود.‏

اگر فردی دچار گازگرفتگی شود، باید از نظر مغزی مورد بررسی قرار گیرد، به هنگام گازگرفتگی، میزان اکسیژن رسانی خون به مغز کاهش می یابد و این در حالی است هر چه مدت زمان استنشاق گاز مونواکسیدکربن بیشتر باشد، امکان آسیب رسیدن به سلول های مغز هم بیشتر خواهدشد. در مواردی دیده شده است که اثر منفی گازگرفتگی بر مغز، تا پایان عمر در فرد مصدوم باقی می ماند و باعث ابتلایش به برخی بیماری ها مانند پارکینسون می شود که ریشه در اختلال کارکرد مغز دارد.

اگر فردی که در معرض مسمومیت با مونواکسیدکربن قرار گرفته است، به سرعت از شرایط بحرانی و فضای مسموم خارج شود و اقدام های درمانی لازم مانند اکسیژن رسانی مناسب برای او انجام گیرد، امکان در امان ماندن مغز او از آسیب های احتمالی وجود دارد.با وجود این اگر زمان استنشاق این گاز پرخطر طولانی باشد و فرد مصدوم در این زمان فوت نکند و به هوش بیاید، امکان بروز عارضه های مختلف مغزی مانند اختلال های حرکتی در وی چندان دور از انتظار نخواهد بود.

اگر فرد بعد از گازگرفتگی دچار علایم عصبی شود، باید هر چند ماه یکبار برای بررسی بیماری به پزشک مراجعه کند، تا تحت درمان های مستمر قرار بگیرد‏‎گازمونواکسیدکربن به صورت برگشت ناپذیر به هموگلوبین خون، که نقش آن جابه جا کردن اکسیژن در عروق بدن است، می چسبد و جای اکسیژن را می گیرد،در این حالت، میزان اکسیژن رسانی به بافت ها کاهش می یابد و ارگان های مختلف و از جمله قلب و مغز، تحت تاثیر این کاهش اکسیژن قرار می گیرند.‏

*تغذیه مسمومان گازگرفتگی
مغز جزو اولین ارگان هایی است که از استنشاق گاز مونواکسیدکربن تاثیر می گیرد، بنابراین علایمی مانند خوا ب آلودگی، سردرد، تهوع و استفراغ در بدن بروز می دهد که گاهی در موارد شدید گازگرفتگی، فرد مصدوم دچار آسیب ایسکمیک غیرقابل برگشت مغز هم می شود.این اختلال کارکرد ممکن است برای تمامی ارگان های بدن و به خصوص ارگان های حیاتی مانند قلب و کلیه ها هم بر اثر گازگرفتگی و اکسیژن رسانی های نامناسب، ایجاد شوداگر گازگرفتگی خفیف تا متوسط برای افراد دچار مشکلات قلبی زمینه ای رخ دهد و به موقع از شرایط بحرانی نجات پیدا کنند، سیستم قلبی- عروقی شان می تواند شرایط را به خوبی و راحتی تحمل کند. در حالی که اگر گازگرفتگی برای بیماران مبتلا به بیماری های زمینه ای قلب و عروق، نارسایی های قلبی، اختلال در پمپاژ خون به وسیله قلب، اختلال همودینامیک یا اختلال فشارخون یا حتی در سالمندان اتفاق بیفتد، خطرهای بیشتر و غیرقابل برگشت تری آنان را تهدید خواهدکرد.‏

‏به همین دلیل بررسی کامل این بیماران و رساندن سریع آنان به مراکز درمانی پس از گازگرفتگی، اهمیت زیادی دارد. گرفتن نوار قلب ساده یا گرافی قفسه سینه برای افراد طبیعی که سیستم قلبی وعروقی سالمی دارند، پس از گازگرفتگی کافی است و به بررسی های مکرر یا مراقبت های قلبی خاصی نیاز ندارند، اما در گازگرفتگی های شدید که ارگان های حیاتی بدن مانند قلب تحت تاثیر قرار می گیرند، به مراقبت های ویژه ای نیاز است.اگر سلول های قلبی و مغزی مصدوم بر اثر کمبود اکسیژن دچار اختلال شوند، پزشکان مجبور به بستری کردن بیمار در بخش «آی سی یو» هستند.

بیماری که به دلیل گازگرفتگی در بخش آی سی یو بستری می شود، مراقبت های تغذیه ای خاصی دارد و این مراقبت ها هم از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است.گاهی ممکن است ۴۸ ساعت یا بیشتر، تغذیه فرد مصدوم به صورت وریدی باشد. گاهی هم ممکن است تغذیه این بیماران به طور خاص از طریق لوله بینی به معده باشد تا کم کم شرایط تغذیه دهانی برای آنها فراهم شود و این در حالی است که اگر گازگرفتگی شدید نباشد و آسیب جدی به سلول های حیاتی و مغز وارد نشده باشد، دستور تغذیه ای خاصی برای مصدوم وجود ندارد و او می تواند از تمامی خوراکی های عادی و در دسترس، برای خوردن و آشامیدن کمک بگیرد.

از آنجا که همه گازهای خطرناک، اکسیدکننده هستند، مصرف فراوان خوراکی های سرشار از انواع ویتامین ها، املاح و آنتی اکسیدان ها در روزهای پس از گازگرفتگی، بسیار ضروری است.این توصیه و تاکید در مورد افراد آسیب پذیر مانند کودکان، سالمندان و خانم های باردار بیشتر مطرح می شود. به همین دلیل به تمامی کسانی که دچار گازگرفتگی شده اند، توصیه می شود تا می توانند میوه، سبزی، صیفی و آبمیوه های طبیعی و تازه را که سرشار از آنتی اکسیدان ها است، در برنامه غذایی روزهای پس از حادثه خودبگنجانند‏‎.‎‏ ‏

*نجات فرد گاز گرفته ‏
‏ اولین و مهم ترین اقدام برای نجات فردی که دچار مسمومیت با مونواکسیدکربن و سایر انواع گازگرفتگی شده، رساندن اکسیژن (هوای تازه) به او است.به محض مشاهده فردی که دچار گازگرفتگی شده است، باید پنجره ها را باز کنید تا هوای تازه وارد اتاق شود و در صورت امکان، او را به پنجره نزدیک کنید و بلافاصله دستمال مرطوبی جلوی دهان و بینی تان بگیرید تا شما نیز دچار گازگرفتگی نشوید.

منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کنید و اگر کپسول اکسیژن در منزل دارید، ماسک آن را روی بینی و دهان بیمار بگیرید و شیر آن را به آرامی باز کنید تا اکسیژن مورد نیاز به او برسد.با اورژانس تماس بگیرید، حوله مرطوبی را به آرامی در اتاق بچرخانید تا گاز با سرعت بیشتری از اتاق خارج شود و تا رسیدن اورژانس، هیچ خوراکی با نوشیدنی ای به فرد گاز گرفته ندهید، زیرا به دلیل حالت تهوع، احتمال خفگی بیشتر می شود، به زنان باردار، کودکان و سالمندان زودتر از بقیه آسیب دیده ها کمک کنید. ‏از آنجا که گاز مونواکسید کربن بدون بو و رنگ است، به آسانی می تواند قربانی بگیرد. در بررسی های گذشته بیشترین قربانیان مسمومیت با گاز، کسانی بوده اند که از بخاری و آبگرمکن های دارای نقص فنی یا فاقد دودکش، استفاده کرده اند.‏

*به این نکات توجه کنید‏
‏- در خرید وسایل گازسوز به ایمنی محصول، نشان استاندارد ملی، گارانتی های معتبر و دسترسی به خدمات پشتیبانی توجه کنید، تا از خطرهای احتمالی پیشگیری به عمل آورید.

- چنانچه در محل سکونت خود دچار سردردها و سرگیجه های غیرطبیعی می شوید، وضعیت گاز خانه را حتما بررسی کنید، زیرا ممکن است در معرض نشت گاز مونواکسیدکربن قرار گرفته باشید.

- به محض بروز علایـم مسمومیت ناشی از گاز مونواکسیدکربن (سرگیجه، سردرد، خواب آلودگی، سنگینی هوا و...) به سرعت پنجره ها را باز و وسیله گازسوز را خاموش کنید.

- محل نصب دستگاه های گازسوز دودکش دار باید به گونه ای انتخاب شود که قابلیت نصب دودکش و امکان تخلیه دود به فضای خارج، وجود داشته باشد. دستگاه های گازسوز که نیاز به دودکش ندارند، مانند اجاق گاز و بخاری های بدون دودکش، باید در محلی نصب شوند که امکان تهویه به صورت طبیعی یا مکانیکی وجود داشته باشد.

- گازهای سمی حاصل از احتراق لوازم گازسوز دودکش دار، باید از طریق دودکش های استاندارد و مطمئـن تعبیه شده در ساختمان یا با استفاده از دودکش های فن دار، دوجداره یا دوبل از محیط نصب خارج و به فضای آزاد هدایت شود.


موضوعات مرتبط: بهداشت محیط

تاريخ : پنجشنبه سوم دی ۱۳۹۴ | 18:36 | نویسنده : کارشناس بهداشت |

نام ايدز، به خودي خود براي ايجاد لرزه بر اندام انسان کافيست،که گرچه راههايي براي پيشگيري از آن کشف شده اما هنوز درمان ندارد. ايدز يک بيماري عفوني است که توسط ويروس  اچ‌‌آي‌وي  باعث نقص و تحليل شديد  قدرت سيستم ايمني بدن انسان و بدنبال آن باعث رشد بيماريها يعني عفونتهاي فرصت طلب و سرطانها شده و سپس باعث مرگ مي شود.بدون شک این مسئله به همان اندازه که يک مشکل بهداشتي است يک مشکل اجتماعي نيز هست که اپيدمي پنهان آن لزوم همبستگي و حمايت از افراد و خانواده قربانيان را طلب مي کند تا روند صعودي آن متوقف شود.

ايدز، يکي از تهديدهاي اصلي زندگي در جهان امروز و يکي از پرسش‌هاي جدي انسان امروز در حوزه سلامت و درمان به شمار مي‌رود. اين بيماري براي نخستين‌بار در دهه هشتاد قرن بيستم کشف شد و از آن تاريخ تا کنون جان ميليون انسان را گرفته است. ايدز، يکي از پرتلفات‌ترين بيماري‌هاي جهان معاصر است. از دهۀ هشتاد تا کنون، بيماري ايدز، بيش از بيست‌وپنج ميليون انسان را به کام‌ مرگ فرستاده است. آن‌چه نگران‌کننده است اين است که تلفات ناشي از اين بيماري سير صعودي داشته است، براي نمونه، تنها در سال گذشته بيش از سه‌و‌نيم ميليون نفر در سراسرجهان بر اثر ابتلا به ايدز جان خود را از دست داده‌اند.

در شرايط کنوني، بيش از چهل ميليون انسان در جهان به اين بيماري مبتلا‌ شده‌اند؛ اين هيولاي افسار گسيخته قرن، اگرچه در نگاه اول، يک بيماري همانند بيماري هاي خطرناک ديگر به شمار مي رود، اما پديده مرموزي است که وسعت بي حسابي از آسيب هاي مختلف را در زواياي پنهان خود، مخفي کرده است.مهم نيست که ويروس اچ‌‌آي‌وي اولين بار چه زماني و چگونه، نسل انسان را هدف گرفت، مهم آن است که آمارها همان گونه که از پيشرفت نسبي جهان توسعه يافته در کنترل اين بيماري و ابعاد مختلف آن حکايت دارند، روايتي غم بار از توسعه ابعاد قلمرو حکمراني اين ويروس در جهان درحال توسعه، بر صفحات تاريخ نگاشته اند، به گونه اي که اين ويروس و بيماري ناشي از آن، به يکي از جدي ترين کابوس هاي درماني، اجتماعي، اقتصادي و حتي فرهنگي جهان تبديل شده است.

از ايدز بايد گفت و نوشت و ماسکي را که از حيا و شرم و نفرت بر چهرهِ اين کابوس هماره شب ها و روزها، خودنمايي مي کند، از خاطر برد تا راه براي شناخت ابعاد پيدا و پنهان اين بيماري و آگاهي از روش هاي کنترل عوارض آن، آشکار شود. بيماران مبتلا به ايدز به دليل محروميت از مشارکت اجتماعي مجبور به زيستن در پس پرده اي از غبار مي شوند که اين اندوه، از دغدغه سلامت و رهايي از بيماري، دردآورتر است. افراد جامعه، فرد آلوده به ويروس نقص ايمني انساني را طرد مي کنند و او از فعاليت هاي اجتماعي و اشتغال محروم مي ماند.

ايدز بيشتر از آنکه يک مشکل درماني به حساب آيد، در شمار معضلات و آسيب هاي اجتماعي قرار مي گيرد. لذا انجام امور زيربنايي، ساختاري ، فرهنگ‌سازي و نوآوري و اقدامات پيشگيرانه لازمه تحقق اهداف نيکوکارانه در حوزه ايدزاست واميدواريم سازمان‌هاي مردم‌نهاد بيش‌ازپيش دراين حوزه ورود کنند و روزي فرارسد که در کنار اين سازمان‌ها ، اداره اماکن ، نيروي انتظامي ،وزارت ارشاد وشهرداري‌ها نيزگوشه چشمي نسبت به حوزه سلامت نشان دهند.کليد حل مشکل ايدزآموزش است و رسانه ملي ما در اين زمينه نقش مهمي دارد اما جاي آن در همايش و گردهمايي‌هاي اين‌چنيني خالي است.

مردم بايد بدانند اين بيماري با يک آزمايش ساده قابل تشخيص است و اگر بيماري در مراحل اوليه خود شناسايي شود کاملا قابل کنترل خواهد بود زيرا در حال حاضر دسترسي به داروهاي ضد اچ آي وي سهل است و ما جز معدود کشورهاي منطقه هستيم که مبتلايان به ايدز به صورت کاملا رايگان درمان مي شوند.سال 94 زنگ خطر موج سوم ايدز را شاهد هستيم؛ چراکه 40 درصد ابتلا به ايدز از طريق اعتياد تزريقي و 40 درصد از طريق تماس‌هاي جنسي و 20 درصد از علل ديگر حاصل مي‌شود.بايد نگران راه تغيير انتقال ايدز باشيم؛ چراکه جامعه معتاد محدود بود، ولي افرادي که فعاليت جنسي غيرايمن دارند در دسترس نيستند و اين مسئله سلامت جامعه را به خطر مي‌اندازد.

افزايش چشمگير زنان مبتلا به ويروس اچ آي وي، کاهش سن ابتلا، تغيير راه انتقال از تزريق به سمت روابط جنسي و شيوع بيماري هاي مقاربتي مهمترين مسائلي است که امروز با آنها مواجه هستيم.بسياري از مردم با تورهاي گردشگري به کشورهاي ديگر مي روند و در آنجا به علت رفتارهاي پرخطر و محافظت نشده جنسي در حالي به کشور باز مي گردند که حامل ويروس اچ آي وي هستند.بسياري از جوانان تصور مي کنند با مصرف روانگردان و شيشه از ايدز دور مي شوند زيرا تزريق در کار نيست در حالي که با مصرف روانگردان ها، حتي محجوب ترين جوان نيز شرم و محابا را کنار مي گذارد و وارد روابطي مي شود که تصور نمي کند.

در حال حاضر با موج ديگري رو‌به‌رو هستيم به اين معني که الگوي مصرف مواد مخدر از شکل سنتي به روانگردان‌ها تغيير کرد. اين مواد شدت ابتلا به ايدز را زياد کرد، چرا که موجب افزايش رفتار‌هاي پرخطر جنسي افسارگسيخته شد.کاهش تعداد مبتلايان اچ آي وي هنوز به عنوان، مهمترين اهداف تمام کردن اچ آي وي است. هنوز نگراني هاي زيادي در رابطه با کم شدن سرعت کاهش ايدز و يا حتي افزايش ايدز در بعضي کشور ها وجود دارد.در دنيا ايدز کنترل شده، ولي در منطقه شمال آفريقا و خاورميانه نه تنها کنترل نشده، بلکه رو به افزايش است، بنابراين بايد از راه‌هاي ميانبر استفاده کرده و از تجارب کشورهاي موفق بهره‌مند شويم.

جان کلام: ايدز جزئي از زندگي امروزه جامعه بشري است که نمي‌توان با کتمان و پاک کردن صورت‌ مسئله ، انتظار حل اين معضل را داشت ؛در این خصوص اقدامات پيشگيرانه در حوزه بيماريتنها محدود به دستگاه‌ها و مسئولان بهداشت و درمان نمي‌شود و بدون ترديد تغيير نگرش در بين عموم مردم لازمه دستيابي به جامعه‌اي آگاه و آماده در برابر بيماري‌هايي مانند ايدز و حتي ساير معضلات فرهنگي و اجتماعي است.

آموزش و اطلاع‌رساني بهترين روش پيشگيري از اين بيماري است چراکه به علت تنوع گروه هدف و گستره جغرافيايي نمي‌توان يک نسخه واحد براي گروه‌هاي هدف پيچيد.در این بین خانواده‌ها مي‌توانند با آموزش صحیح از ابتلابه اين بيماري جلوگيري كنند.؛لازم بذکر است که نوع آموزش خانواده به فرزندانشان در گروه‌هاي سني مختلف، متفاوت است و تاثيرگذاري والدين براي پيشگيري از رفتارهاي پرخطر از سنين پيش دبستاني شروع مي‌شود، در واقع حتي نوع مراودات خانواده در الگوسازي جوانان در آينده موثر خواهد بود.

تلنگر:بيش از 90 درصد موارد جديد ابتلابه ايدز در ايران از طريق تماس جنسي و به خصوص در شهرهاي بزرگ و درگروه سني 25 تا 30 سال است. اين آتشفشان خفته به زودي بيدار مي‌شود و حالت انفجاري در كشور خواهد داشت.

http://prncdc.ge/sites/default/files/909090.png


90 درصد مبتلایان بهHIVشناسایی،90 درصد افراد شناسایی شده تحت درمان و در 90 درصد افراد تحت درمان مطمئن شویم که درمان باثبات وپایدار و موفق است وتا سال2030 به حذف همه‌گیری برسیم.

http://www.unaids.org/sites/default/files/documents/20141118_PR_WAD2014report_01.png

«استراتژي سريع پيگيرانه»:آگاهی90درصد افراد مبتلادرباره وضعيت بيماري خود-دسترسی90درصد افراد مبتلا به درمان ودر بدن 90درصد مبتلاياني که در حال درمان هستند،تاسال 2020 نتوان ويروس اچ‌آي‌وي را شناسايي کرد.



تاريخ : دوشنبه بیست و سوم آذر ۱۳۹۴ | 15:24 | نویسنده : کارشناس بهداشت |

امروزه با گسترش شهرنشینی و کمبود نور آفتاب در آپارتمان‌ها، تنش‌ها در فصول سرد افزایش می‌یابد، از این‌رو رعایت یکسری نکات به بهبود این وضعیت کمک می‌کند.در زمستان و پاییز، میزان قرار گرفتن در معرض آفتاب و کاهش ساعت بیولوژیک بدن که خواب حالات درونی‌ و هورمون‌ها را تنظیم می‌کند به تاخیر افتاده و معمولا در زمستان روند کندی را دنبال می‌کند. بیرون رفتن از خانه، در معرض نور قرار گرفتن، یک رژیم غذایی متعادل سرشار از ویتامین و مواد معدنی باعث بوجود آمدن انرژی مورد نیاز در طول روز در افراد می‌شود. نور درمانی تا حد زیادی می‌تواند در درمان بیماری موثر واقع شده، همچنین گذراندن روز، در زیر نور خورشید نیز می‌تواند به بهبود بیمار کمک کند.

کوتاه شدن طول روز و کاهش تابش نور خورشید و به دنبال آن کاهش ملاتونین در ایجاد این نوع افسردگی نقش دارد و زمینه بروز افسردگی فصلی را ایجاد می کند.احساس غم و اندوه، تمایل به گریه، عدم تصمیم‌گیری صحیح، کسالت و یکنواختی و کاهش انرژی از جمله مهمترین علایم این بیماری است. شناخت و درمان به موقع افسردگی فصلی اهمیت خاصی دارد و می توان فرد را در گذراندن این دوران حدودی کمک کند.



تاريخ : پنجشنبه دوازدهم آذر ۱۳۹۴ | 12:38 | نویسنده : کارشناس بهداشت |

برای داشتن اندامی متناسب با کمترین درصد چربی بهترین راه داشتن رژیم غذایی صحیح در کنار تمرینات مناسب و اصولی است. با وجود اینکه روز به روز رشته های مختلف ورزشی جدیدی با نوید چربی سوزی بالاتر به دنیای ورزش اضافه می شوند و در کنار آن نیز تجهیزات ورزش هوازی نیز روز به روز پیشرفت می کنند اما همچنان اختلاف نظرهایي بین متخصصین و کارشناسان علم تمرین و علم تغذیه برای بهترین راه چربی سوزی وجود دارد. البته در نهایت همه می دانند که بهترین راه برای رسیدن به اندامی ایده آل و بدنی سلامت پیروی از رژیم غذایی صحیح و اصولی و در کنار آن انجام تمرینات ورزشی مناسب برای تیپ های بدنی مختلف است.اما انجام دادن چنین کاری بسیار سخت است و گاهی در مسیر دچار خطا می شویم تا جاییکه بسیاری از ورزشکاران حرفه ای نیز در تلاش‌های چربی‌سوزی خود به بن بست می رسند.

-گنجاندن کربوهیدرات در برنامه غذایی :
بارها شنیده‌ایم که کربوهیدرات یک دشمن لاغری  است و با حذف آن با سرعت بالایی به لاغری دست پیدا می کنیم.اما حقیقت اینطور نیست.درست است که قطع‌کردن کربوهیدرات به‌طور حتم باعث کاهش وزن سریع می‌شود، اما در عین حال باعث می‌شود بی‌انرژی شوید و احساس خستگی شدید داشته باشید.کربوهیدرات‌ها برای زندگی و مغز ضروری هستند و سیستم اعصاب مرکزی یا همان CNS به کربوهیدرات نیاز دائم دارد تا بتواند به‌درستی کار کند. محدود کردن کامل کربوهیدرات امکان عضله‌سوزی را فراهم می‌کند. راهکار صحیح این است که به‌درستی از این ماده غذایی استفاده شود، نه اینکه به طور کامل حذف شود. برای کات‌کردن بدن، یک مقدار درست و متناسب کربوهیدرات در رژیم لازم است که بخشی از آن باید اول صبح تامین شود و بخش دیگر بعد از تمرین.

-چربی بیشتری مصرف کنید:
به رغم تصور عموم و حتی برخی مربیان برای چربی سوزی باید چربی بیشتری بخورید.حذف چربی ها از برنامه غذایی باعث ازدیاد وزن و چربی بدن می شود. چربی خوردن باعث چاق‌شدن نمی‌شود بلکه مصرف غذای زیادی است که منجر به چاقی می‌گردد.با مصرف چربی بیشتر می‌توانید اشتهای خود را بعد از کاهش دادن کربوهیدرات مصرفی کم کنید. چربی‌ها به مهار اشتها کمک می‌کنند چون تجزیه آنها در بدن مدت بیشتری طول می‌کشد. هورمون‌ها نیز نقش مهمی دارند، به‌ ویژه زمانی که بحث تستوسترون باشد. به همین دلیل وجود چربی‌ها برای ایجاد و بالانس هورمونی در بدن و عملکرد نرمال، ضروری هستند.

-جایگزین کردن سبزیجات به جای میوه ها
میوه عالی است، چرا که سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان است که به محافظت از بدن کمک می‌کند اما مشکلش این است که سرشار از قند (کربوهیدرات) است.تنها راهی که می توان از تمامی فواید میوه ها استفاده کرد اما قند بالای آنان مارا دچار مشکل نکند ،این است کهسبزیجات را جایگزین میوه‌ها کنید. این استراتژی اجازه می‌دهد که دریافت مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها حفظ شود، اما کل کالری و مصرف کربوهیدرات‌تان کاهش یابد.یک عدد سیب حاوی 125 کالری و 25 گرم کربوهیدرات است. اما یک عدد فلفل قرمز بزرگ حاوی 40 کالری و 5 گرم کربوهیدرات است. خودتان تفاوت‌ها را محاسبه کنید.

-انجام تمرینات استقامتی متابولیک
تمرینات استقامتی متابولیک روشی است که در صورتی که افراد تمایل داشته باشند انرژی که می سوزانند را بالا ببرند و میزان متابولیک را افزایش بدهند باید تمریناتی انجام دهند که تمام بدن را درگیر می کند.( یا تا جایی که امکان دارد قسمت های زیادی از بدن) و البته باید این تمرینات را پشت سر هم و با شدت زیاد انجام دهند.

-دویدن بر روی تردمیل
وقتی صحبت از چربی سوزی با حداکثر سرعت ممکن است، به سراغ تردمیل بروید، شدت را در حدود 70 درصد حداکثرضربان قلب خود حفظ کنید. می تواند این مقدار را با کسر کردن سن خود از 220 و محاسبه 70 درصد آن بدست آورید. برای مثال یک فرد 20 ساله روی تردمیل باید با شدتی کار کند که ضربان قلب او در حدود 140 تکرار در دقیقه باشد.همچنین می توانید  یک روز در میان را 30 دقیقه هوازی با شدت اینتروال (یعنی 2تا3 دقیقه بدوید و همین مدت راه بروید و دوباره این روش را تکرار کنید تا 30 دقیقه تمام شود) کار کنید

-پیاده روی
اگرچه تمرینات هوازی سنگین برای بالا بردن متابولیسم بدن بسیار خوب هستند اما تمرینات هوازی سبک مثل پیاده روی هم می توانند رای پایین آوردن وزن موثر باشند. این مساله به این خاطر است که تمرینات هوازی سبک درصد زیاد تری چربی می سوزانند و آن را  به عنوان سوخت صرف تمرن بدنی می کنند. بنابراین اگر شما می خواهید چربی بسوزانید و عادت به انجام تمرینات سنگین ندارید می توانید به یک پیاده روی طولانی بروید و یا یک ورزش سبک انجام دهید که به شما کمک کند به فرم بدنی که می خواهید برسید.

-کار با وزنه
در حدود صد سال است که از حرکت هایی که با وزنه انجام می شود ،می گذرد و هر روز نیز به طرفداذان این رشته اضافه می شود.  دلیل آن واضح است. این حرکات به سفت شدن نواحی شل بدن کمک می کند و از آنجاییکه در این نوع تمرینات ضربان قلب  بالا می رود در سوزاندن چربیها نیز موثر است. علاوه بر این تمرین با وزنه چون به ساخت عضله بیشتر کمک میکند باعث می شود تا فرد در هنگام استراحت نیز کالری بیشتری بسوزاند. زیرا عضلات نسبت به چربی ها به سوخت بیشتری نیاز دارند.

-دویدن درجا
این حرکت چربی سوز در حالیکه بسیار ساده است بسیار هم موثر است. زمانی که درجا می زنید پشت خود را صاف نگه دارید و زانوها را تا جایی که می توانید بالا بیاورید. برای حفظ تعادل دست ها را حرکت دهید. بعد از 15 یا 30 ثانیه قلب شروع به تپیدن می کند و این ضربان قلب را بالا می برد. که در صورتی که شما می خواهید بدنتان را به کم کردن وزن ترغیب کنید ضرورری است.

-وزنه برداری
بلند کردن وزنه های سنگین در خلال یک دوره تمرینی می تواند برای سوزاندن چربی بسیار موثر باشد. وزنه برداری چه به حالت تک ضرب و چه به حالت دو ضرب به سوزاندن چربی ها بسیار کمک می کند. هم چنین بلند کردن وزنه های سنگین به شما کمک می کند که بعد از تمرین انرژی بیشتری بسوزانید چون بافت چربی ماهیچه ها را بالا می برد و این بافت هم به نوبه خودش متابولیسم بدن را بالا می برد.هرگز بیشتر از حد اعتدال وزنه نزنید چون وزنه بیش از حد سنگین به این معنی است که فشار بیش از حدی به بدن می‌آورید که باعث بد فرمی می شود و این یکی از منع های  بزرگ ورزش است.

-طناب زدن
طناب زدن یکی از تمرینات سنگین و هوازی است که می تواند به شما کمک کند وزن کم کنید چون متابولیسم بدن را حتی زمانی که تمرین تمام شده است بالا می برد. این مهم است چون می تواند به این معنی باشد که در یک دوره تمرینی انرژی بیشتری را می سوزاند و بنابراین  در کل نسبت به دیگر تمرینات هوازی سنگین تر نیست.

روش های مختلف و صحیح تغذیه ای و تمرینی که منجر به چربی سوزی می شود را در اینجا مطرح کردیم که با بهره گیری از آن شما می توانید به اندامی متناسب و در عین حال سالم دست پیدا کنید اما نکته حائز اهمیت که در مسیر چربی سوزی ما را دچار مشکل می کند، یکنواختی است. پس سعی کنید چه در برنامه تمرینی و چه در برنامه غذایی خود گه گاه تغییراتی ایجاد کنید تا در این راه موفق باشید.همچنین دقت کنید که بهترین تمرین برای چربی سوزی انجام دادن تمرینات هوازی در کنار کار با وزنه است.زیرا بهترین و کوتاه ترین و سالم ترین راه برای رسیدن به این مهم محسوب می شود.



تاريخ : چهارشنبه چهارم آذر ۱۳۹۴ | 16:28 | نویسنده : کارشناس بهداشت |

مینا قابل رویت ترین قسمت دندان می‌باشد، که  اگر به اندازه کافی مواد معدنی داشته باشد، رنگ دندان روشن‌تر یا سفیدتر بنظر خواهد رسید. با این وجودمشاهده میشود رنگ  دندان در برخی افراد، اغلب نیمه شفاف، خاکستری روشن یا زرد رنگ می‌باشد.

*دلایل تغییر رنگ دندان

-شرایط وراثتی، بیماری (hyperbilirubinemia و غیره) -میزان بیش از حد فلوراید (که سبب لکه‌های قهوه‌ای و سفید می‌شود)-داروهای مشخص (مثل تتراسایکلین) که قبل از ۸ سالگی استفاده شوند-شوک و ضربه جسمی و روحی که منجر به خونریزی درون pulp دندان و در پی آن تغییر رنگ دندان می‌شود.
 
*عوامل این لکه‌ها موارد زیر می‌باشند:
 غذاها (سس سویا) و نوشیدنی‌ها (قهوه، چای، کولا، شراب قرمز، آب جو)، به ویژه آن دسته از نوشیدنی‌ها که اسیدی هستند، استعمال توتون، بهداشت دندانی ضعیف که منجر به پلاک و جرم می‌شود و لکه‌ها به آسانی روی دندان‌ها انباشته می‌شوند. مواد مکمل حاوی آهن. استفاده بیش از دهان شویه‌های حاوی کلرهگزیدین و کلرید ستیلپریدینیوم. ورودی بیش از اندازه فلوراید به خاطر سطوح بالا و غیر معمول در آب یا از طریق مصرف پیوسته فلوراید خمیر دندان یا دهان شویه‌ها. داروهایی که حاوی آنتی‌هیستامین، آنتی‌سایکوتیک هستند یا داروهای کنترل کننده فشار خون بالا.
 
*جلوگیری از تغییر رنگ
از عوامل خارجی لکه‌ها تا حد امکان اجتناب کرده و به طور مرتب بعد از هر غذا مسواک بزنید تا از لکه‌های ایجاد شده به وسیله غذاها و نوشیدنی‌هابرروی دندان جلوگیری به عمل آورید. همچنین با استفاده از نخ دندان می‌توانید تشکیل باکتری و جرم‌های بین دندان‌ها را کاهش دهید و سلامت دهان و دندان خود را بهبود ببخشید.

کانال نکات مهم سلامتی
@public_health


موضوعات مرتبط: بهداشت عمومی ، نکات وپیام های سلامتی

تاريخ : جمعه بیست و نهم آبان ۱۳۹۴ | 10:35 | نویسنده : کارشناس بهداشت |

 خشم یکی از قدرتمند ترین احساسات بشری است که اغلب مواقع با احساسات دیگر اشتباه گرفته می شود. متأسفانه برداشت های نادرستی که در مورد عصبانیت وجود دارد به رفتار های غیر سازنده ی زیادی منجر می شوند.به همین دلیل است که شناسایی این سوء تفاهم ها و برطرف کردن آنها اهمیت زیادی پیدا می کند. در ادامه می توانید 7 باور نادرست درباره ی خشم را از نظر بگذرانید.

1- خشم احساسی منفی است

عصبانیت چیز بدی نیست و یک احساس طبیعی و سالم است. در حقیقت بسیاری از چیز هایی که مفید تلقی می شوند از همین عصبانیت سرچشمه می گیرند.بسیاری از نابرابری های اجتماعی توسط کسانی مورد انتقاد قرار گرفته اند که از وجود آنها خشمگین شده اند. برای نمونه خشم مارتین لوتر و جمع کثیری از سیاهپوستان آمریکا نسبت به نابرابری های اجتماعی آن دوران باعث شد برای دستیابی به حقوق انسانی خود دست به اعتراض بزنند. تین نمونه و بسیاری نمونه های دیگر نشان می دهند احساس عصبانیت می تواند به تغییرات مثبتی بینجامد.


2- خشم همان خشونت است

بسیاری از مردم متوجه تفاوت احساس خشم و رفتارهای پرخاشگرانه نمی شوند. احساس عصبانیت طبیعی است اما رفتارهای پرخاشگرانه خیر. راه های سالم متعددی برای دست و پنجه نرم کردن با عصبانیت هست که به تهدید و خشونت متکی نیستند.


3- مدیریت خشم نتیجه ای ندارد

افراد وقتی مهارت های لازم برای مدیریت خشم خود را نداشته باشند، این احساساتشان می تواند در تمام حوزه های زندگیشان دردسرساز شود. بسیاری از دشواری های روابط، مسائل کاری و مشکلات قانونی نتیجه ی ابراز احساس خشم به شکلی نادرست است.دوره ها و تکنیک های مدیریت خشم می توانند ابزار های قدرتمندی باشند که به افراد در کاهش فوران های عصبی کمک می کنند. درمان های شناختی-رفتاری برای مسائل مرتبط با خشم، درمان های مؤثری تشخیص داده شده اند.

4- خشم تنها احساسی ذهنی است

حوزه ی درگیری احساسی مثل خشم تنها به ذهن انسان محدود نمی شود. آخرین باری که واقعاً عصبانی بوده اید را به یاد بیاورید. احتمالاً ضربان قلبتان بالا رفته، صورتتان قرمز شده و دستهایتان شروع به لرزیدن کرده اند.همه ی اینها نشان می دهند عصبانیت واکنشی فیزیولوژیک بر می انگیزد و همین واکنش است که اغلب به افکار خشمگینانه و رفتار خشونت آمیز منجر می شود. آزاد کردن ذهن و بدن از این احساسات و واکنش ها در کاهش فوران های یادشده نقشی کلیدی ایفا می کند.


5- خالی کردن عصبانیت آن را فرو می نشاند

مشت زدن به بالشت، خرد کرد وسایل داخل اتاق و یا فریاد زدن، خشم درونتان را فرو نمی نشاند. در حقیقت تحقیقات نشان داده اند خالی کردن عصبانیت به این شکل نتیجه ی معکوس دارد. هرچه بیشتر عصبانیت خود را با خشونت خالی کنید، احساس بدتری خواهید داشت.

6- بی اعتنایی به خشم باعث از بین رفتن آن می شود

سرکوب کردن خشم نیز کار درستی نیست. استفاده از خنده برای پوشاندن استیصال، انکار احساس عصبانیت، و یا اجازه دادن به دیگران برای داشتن رفتاری نامناسب برای رسیدن به احساس آرامش می تواند احساس خشم شما را به سمت درونتان راهنمایی کند. در واقع خشم فروخورده، از فشار خون گرفته تا افسردگی، با بسیاری از بیماری های جسمی و روحی مرتبط دانسته شده است.

7- مردان عصبی تر از زنان هستند

نتایج به صورت مستمر نشان می دهند مردان و زنان میزان یکسانی از خشم را تجربه می کنند، فقط آن را به شیوه های متفاوتی بروز می دهند. مردان در بروز احساس خشم خود به رفتار تهاجمی و ناگهانی تمایل بیشتری دارند و زنان معمولاً به شیوه ای غیر مستقیم، مثل بیرون راندن کسی از زندگی شان، از آن بهره می گیرند.


شیوه های سالم مقابله با عصبانیت

بهترین شیوه برای دست و پنجه نرم کردن با خشم این است که راه سالمی برای بروز آن بیابید. تبدیل کردن عصبانیت به چیزی سازنده مثل تغییری مثبت، بهترین راه غلبه بر خشم محسوب می شود.با این حال پیش از آنکه بتوانید احساسات خود را بروز دهید باید درک درستی از احساس خود داشته باشید. هنگام تجربه ی احساسات مختلفی نظیر درماندگی، یأس و یا خشم مطلق، سعی کنید نشانه ها و علائم هر یک را شناسایی کنید.

به علائم هشدار دهنده ی اولیه ی عصبانیت توجه خاص داشته باشید. برای اینکه احساس عصبانیتتان پیش از رسیدن به سطح انفجار متوقف شود خود را از موقعیتی که در آن قرار دارید دور کنید. کمی پیاده روی یا تنفس عمیق می تواند هم ذهن و هم بدن شما را آرام کند.وقتی آرامش خود را به دست آوردید، برای حل فعالانه ی مسئله و باز کردن آن به شکلی سازنده تر قدم هایی بردارید. بالا بردن هوش هیجانی می تواند شما را از بیان حرف ها و انجام کارهایی که ممکن است بعداً باعث پشیمانیتان شوند بازدارد.


موضوعات مرتبط: بهداشت روان

تاريخ : دوشنبه بیست و پنجم آبان ۱۳۹۴ | 15:38 | نویسنده : کارشناس بهداشت |

نمی شود ایرانی باشی و دنبال تعطیلات برای تفریح و پختن یک کباب عالی نباشی اما شناخت گوشت ها و فوت و فن هایی برای طبخ آنها می تواند تعطیلات شما را هرچه شادتر و سالم تر برگزار کند، شاید قدیم‌ترها به جز گوشت گاو، گوسفند و مرغ، گوشت دیگری در غذای ما ایرانی‌ها پیدا نمی‌شد اما اگر همین امروز سری به بازار گوشت و قصابی محل های مختلف بزنید، با گوشت انواع و اقسام حیوانات و پرندگان مواجه می‌شوید که بیشتر آنها حتی آماده شدند تا برای شما یک مراسم خوب دورهمی و کباب خوری رو توی یه روز بخصوص تعطیل رقم بزنند.

درواقع فقط ایرانیان که تا تقویم رو دستشون میگیرن دنبال روزای تعطیل و  بین التعطیلین می گردند تا بساط سفر و درست کردن کباب رو از همین اول بچینند. آدم هایی که برای رفتن به سرکار و مدرسه و دانشگاه صبح زود با سختی از رختخوابشون دل می کنند اما روزای تعطیل برای مراسم شیشلیک خوری دورهمی ،از صبح کله سحر حاضر دم در ایستادند!

فکر کن یک سینی کباب گوشت خالص. وای حتی تصورشم خوشمزه است. حالا فکر کن این سینی کباب رو خودت درست کرده باشی. دیگه چه شود! همه به خصوص آقایون عاشق کباب درست کردن توی تعطیلات اند. اصلا معتقدند توی غذا گوشت نباشه که اون غذا، غذا نمی شه!

در میان غذاها گوشت بیشترین منتخب برای درست کردن غذاها است یعنی در حجم مشابه با سایر خوردنی‌‌ها مقدار انرژی و رشد دهندگی بیشتری دارد. منتها هضم آن نسبت به سایر غذاهای اصلی انسان سخت‌تر است و بنابراین افرادی که دارای بدن‌‌های ضعیف و کم فعالیت و یا معده‌‌های ضعیف هستند، نمی‌توانند هر گوشتی و به هر میزانی استفاده کنند. بنابراین اینکه بدونیم کدوم گوشت مفیدتره و کبابش لذیذتره ، میتونه مراسمات دورهمی ما را قشنگ تر و سالم تر کنه!

-غذایی فوق العاده با کلی پروتئین
گوشت ها در هر دو دسته گوشت سفید و گوشت قرمز برای بدن منبع تامین پروتئین هستند و پروتئین نقش بسیار مهمی در دوران رشد و برای ترمیم بافت ها به ویژه در دوران سالمندی دارد. همچنین به دلیل وجود املاح معدنی مثل آهن ، روی ، منیزیم ، فسفر و ویتامین های گروه ب درواقع گوشت یکی از غذاهای مهم به حساب می آید.

-گوشت هایی که خستگی می آورند!
گوشت گاو ،گوسفند ،شتر ، شترمرغ، گوساله در دسته گوشت های قرمز و مابقی جزو گوشت های سفید هستند که به گوشت آبزیان و گوشت طیور تقسیم بندی می شوند. گوشت قرمز از نظر ترکیبات معمولا دارای بیشترین مقدار آهن و بیشترین مقدار چربی است. طبع سرد گوشت گاو از بین گوشت های قرمز هضم آنها را سنگین می کند و با افزایش سستی و رخوت در بدن گاهی ممکن است خستگی و کوفتگی را بعد از خواب باعث شود.

- غذای مد شده امروزی
گوشت شتر که امروزه مصرف آن در بین مردم مد شده ،با سایر گوشت ها از نظر مقدار پروتئین ، کلسیم ، آهن و روی کمتر و سدیم بیشتر متفاوت است همچنین چربی آن  از گوشت گاو هم کمتر می باشد. گوشت شترمرغ هم نسبت به گوشت قرمز کالری ، چربی و کلسترول کمتر و حدود 29 تا 30 درصد پروتئین دارد که این مقدار پروتئین نسبت به سایر گوشت های قرمز زیاد است و از این نظر می تواند یکی از گوشت های قرمز خوب برای مصرف باشد.

-بفرمایید کباب... با طعم بوقلمون!
گوشت مرغ (از دسته گوشت های سفید) از نظر پروتئین تقریبا با گوشت های قرمز مثل گوشت گاو و.. برابری می کند اما چربی کمتر، حدود 7 تا 10 درصد دارد که این یکی از مزایای گوشت مرغ  است. گوشت بلدرچین حاوی مقدار مناسبی از ویتامین های گروه ب  و روی است دارد و چربی و کلسترول پایینی دارد. گوشت بوقلمون چربی کم و یتامین آ بسیار مناسب را دارد و یکی از خصوصیات های گوشت بوقلمون همین وجود ویتامین آ است که میتواند نقش تقویت سیستم ایمنی را خصوصا در بچه ها و سالمندان ایفا کند و درواقع حدود 27 درصد پروتئین آن در کنار چربی پایین می تواند یکی از گوشت های خوب محسوب شود.

-گوشت های که سرطان را از شما دور می کند
گوشت کبک هم خیلی با گوشت مرغ تفاوتی ندارد و دارای ویتامین ب6 زیاد است اما یک اشکالی که در مصرف این نوع گوشت وجود دارد، این است که حاوی چربی اشباع شده است که این چربی های اشباع شده برای انسان مضر هستند، خصوصا کسانی که بیماری های قلبی و عروقی و افزایش چربی خون دارند باید مراقب باشند چراکه گوشت کبک چربی زیادی دارد.

گوشت اردک از نظر اینکه همه ویتامین ها را تقریبا دارا است و سلنیوم و منیزیم و فولاد مناسبی هم دارد، نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی ایفا می کند اما چربی و کلسترول زیاد گوشت اردک می تواند برای کسانی که مشکلات کلسترول و فشار خون دارند دردسرساز باشد.

استفاده از گوشت غاز می تواند یک انتخاب خوب باشد چرا که دارای فسفر ،کلسیم ،سدیم ، پتاسیم و پروتئین متناسب ،چربی و کلسترول کم و ايمونوگلوبين های خوب (یکی از خصوصیات مفید گوشت غاز) است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود .همچنین آنتی اکسیدان موجود در این نوع گوشت خاصیت ضد سرطانی را القا می کند و چربی های غیر اشباع آن می تواند مصرف را برای همه بی خطر کند.

زندگی سالم تر با مصرف ماهی
دسته دیگر از گوشت سفید گوشت آبزیان مثل گوشت ماهی است که درواقع بهترین نوع از گوشت های سفید محسوب می شود، گوشت آبزیان دارای ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن و ساختار ساده با درصد جذب بالا و حدودا 15درصد پروتئین است و کمتر از 30در صد چربی از نوع غیر اشباع و مفید برای بدن دارد.

یک نوع اسید چرب به نام اسید چرب امگا 3 در گوشت آبزیان وجود دارد که در کمتر غذایی هست.مثلا جز ماهی در گردو هم مشاهده شده است. گوشت میگو هم مقدار پروتئین ساده ،سلنیوم و آهن و ویتامین های گروه ب را دارد و غنی از اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری است اما دارای یک اشکال است که آن هم مقدار بالای کلسترول آن است که البته بازهم به اندازه کلسترول گوشت قرمز نیست.

چگونه یک پیک نیک سالم داشته باشیم؟
یکی از اشکالاتی که غذاهای کبابی دارند، روغنی است که از کباب به روی ذغال می چکد و دود ایجاد می کند که میتواند این دود سرطان زا باشد. بنابراین کسانی که قصد برنامه شیشلیک پزی و کباب پزی را دارند، باید سعی کنند که حتی المقدور این نوع غذاها را کمتر استفاده کنند و منوط به بعضی تعطیلات کنند که این مواد سرطان زا به بدنشان وارد نشود ،همچنین باید دقت شود گوشت های کبابی مغزپخت باشد، چون خیلی از آلودگی ها در بافت گوشت وجود دارد که اگر حرارت لازم را نبیند و وارد بدن شود مشکلاتی را برای بدن به وجود می آورد.

گوشتها را تا جایی که امکان دارد آب پز تهیه کنید و برای زمانهایی هم که قصد کباب کردن گوشت را دارید درحد امکان از قسمت های کم چرب گوشت استفاده کنید، خصوصا کسانی که مشکلات چربی خون و کلسترول دارند، باید دقت کنند که گرفتار چربی های گوشت قرمز نشوند.

فوت و فن هایی برای خوشمزه کردن تعطیلات
هر گوشتی فواید خودش را دارد و نمیتوان گفت یک نوع گوشت را مدام مصرف کنیم و گوشت دیگر را کلا استفاده نکنیم، مثلا باید هفته ای دو تا سه بار گوشت قرمز بخوریم و مابقی روزها را گوشت سفید مثل گوشت ماهی مصرف کنیم

-طرز تهیه یک شیشلیک خوشمزه برای اوقات فراغت :

در قصابی ها ابتدا گوشت گاو را به چند تکه اصلی تقسیم می کنند و معمولا مغز ران که ترد ترین و گران ترین قسمت گوشت گاو است برای استیک و فیله برش زده میشود. شیشلیک هم نوعی کباب است که از شش تکه گوشت و از راسته گوسفند تهیه می شود که روش پخت مخصوصی داشته و برای اینکه به طعمی لذیذ از این کباب ها برسیم باید سعی کنیم گوشت را در کنار استخوان و دمبه متصل به آن بخار پز یا کباب کنیم. اما 100 گرم گوشت راسته گوساله (200 کالری ) با 150 گرم دنبه با یک فنجان روغن زیتون (هر100گرم برابر 900کالری ) درکنار ادویه ها و پیاز و کره و گوجه فرنگی می تواند یک شیشلیک با طعمی بسیار لذیذ را برای تعطیلات شما حاضر کند.


موضوعات مرتبط: تغذیه وبهداشت مواد غذائی ، سبک زندگی در بخش بهداشت ودرمان

تاريخ : شنبه بیست و سوم آبان ۱۳۹۴ | 13:30 | نویسنده : کارشناس بهداشت |
.: Weblog Themes By Bia2skin :.