کسب درامد به هر بهایی ؟


  بعد از سالها فعالیت علمی ای که این بلاگ داشت، اکنون تبدیل شده به درد و دل های شخصی بنده با همکاران، شاید به نوعی اینجا بتوان معضلات را راحت تر بیان کرد، تا هم به افراد و هم به برخی شرکت ها و سازمانها بر نخورد !

   تعصب در تخصص خوب است یا بد !
شاید خوب باشد، شاید بد!!   اما برای بنده و بعضی دوستان بد بوده چون در مراحلی که بعض ها راههای به ناحقی را یافتند، با حقیقت مواجه شدند!
  ای کاش قدری قبل از آنکه همه اهداف و زندگیمان مادیات شود، اندکی هم متوجه شویم که جان افرادی همچون قشر زحمت کش کارگر، بالاتر از خیلی بحث هاست ...
و خیلی وقت ها هم خوب بوده ( این تعصب )، لا اقل علاوه بر اینکه با دوستان پاکدل آشنا شدم، یادم ماند زنده ام و میتوانم منشاء اثر باشم ...


بررس اثر صدای محیط کار بر آستانه شنوایی دانشجویان رشته دندانپزشکی



بررس اثر صدای محیط کار بر آستانه شنوایی دانشجویان رشته دندانپزشکی

دکتر محمد جواد جعفری ، دکتر اشرف اسادات بطحایی،  سعید علیزاده

مقاله را از اینجا دانلود کنید

ارگونومی در لپ تاپ


لپ تاپ دارید؟

   از لپ تاپ خود درست استفاده میکنید؟

توصیه میکنیم این مقاله را حتما مطالعه کنید

دریافت کنید

دندانپزشکی


دندانپزشکی
شاید باور نکنید اما جالب است بدانید دندانپزشکی یکی از مشاغل پرخطر است که شاغلان آن و حتی دستیارانش با آسیب‌ها و خطرات جدی روبه‌رو هستند، البته لازم نیست زیاد نگران باشید چون این خطرات با کمی توجه و رعایت موارد لازم قابل‌پیشگیری خواهند بود.

افت شنوایی و عوارض ناشی از صدای دستگاه‌ها یکی از آسیب‌های شغلی دندانپزشکان است که با کمک توربین‌ها و فرزهای مناسب و استاندارد و با صدای کم قابل پیشگیری است. از دیگر آسیب‌هایی که دندانپزشکان را تهدید می‌کند، اثرات ناشی از تابش اشعه ایکس به‌دلیل استفاده از دستگاه عکسبرداری است. عوارض عضلانی و اسکلتی، حساسیت پوستی، آلرژی و مسمومیت در اثر تماس با مواد مختلف مانند جیوه، آلودگی میکروبی به‌دلیل پاشیدن مایع دهان بیمار به چشم و صورت پزشک، ابتلا به عفونت‌هایی مانند ایدز و هپاتیت و کاهش بینایی و سردرد و.....

:::::::::: ادامه در ادامه مطلب ::::::::::

ادامه نوشته

اصول بهداشت روانی در سازمان


   
اصول بهداشت روانی در سازمان

۱-ایجاد جو صمیمیت، همدلی، صداقت، همکاری و احترام متقابل در میان کارکنانسازمان.
۲-پرهیز از اعمال روش های مبتنی بر زور و اجبار در محیط سازمان.
۳-شناسایی استعدادهای بالقوه کارکنان تحت نظارت سازمان و فراهم ساختن رشد وشکوفایی این استعداد در حد توان و امکانات سازمان.
۴-پرهیز از قضاوت های کورکورانه و مبتنی بر پیشداوری در مورد کار و رفتارکارکنان سازمان. استرس و نگرانی های افراد نسبت به کار ، خانواده و نگرانی هایمادران کارمند نسبت به وضع کودکان خود، وضع اقتصادی، انتظارات سازمان از کارمندان و… همگی سبب می شود که فرد از لحظه بیداری بامداد تا هنگام آرمیدن شامگاه هموارهدچار هیجان ها، تنش ها، نگرانیها و امیدهای گوناگونی باشد که گاه با ظرفیت بدنی،عصبی و روانی وی متناسب نیست و افراد و سازمان را دچار مشکل می کند.اگر سازمان بهسطح تولید مناسب برسد اما کارکنان سازمان افراد عصبی، افسرده، ناراحت و پرخاشگر درانتظار فرصتی تا پریشانیهای روانی خود را با کم کاری، ترور شخصیت یکدیگر، غیبت،شایعه پراکنی و ایجاد سوانح و حوادث و به شیوه ای مخرب نشان دهند در این صورت آیامی توان چنین جامعه ای را سالم یا موفق دانست؟ شکی نیست که پاسخ به این سؤال منفیاست بنابر این می توان گفت نقش و وظیفه دیگر هر مدیر لایق، دورنگر و کاردان، تأمینبهداشت روانی کارکنان سازمان است.
بهداشت روانی به سه قسمت تعریف می شود :
۱-نگرانی های مربوط به خود، ۲- نگرش های مربوط به دیگران، ۳- نگرشهای مربوط بهزندگی.

نشانه هایی وجود دارد که ما را از دشواریهای روانی، به ویژه در خود فرو رفتن،پرخاشگری، خودمداری، بی اعتمادی شدید، احساس ناتوانی و وابستگی مطلع سازد. به علاوهبرای داشتن بهداشت روانی خوب شرایطی وجود دارد که عبارتند از : روبه رو شدن باواقعیت، کم توقع بودن، دشمنی نکردن با دیگران و کمک رسانی به مردم.


تعریف بهداشت روانی در محیط کار :

بهداشت روانی در محیط کار یعنی........

:::::::: ادامه مطلب در ادامه :::::::::

ادامه نوشته

كيسه نمونه برداري


 

كيسه نمونه برداري

 

 کیسه های نمونه برداری از دیگر وسایل جمع آوری و نمونه گیری از هوا هستند که در اندازه ها،جنس ها و شکل های مختلف یافت می شوند و از محاسن آنها می توان به سبکی،غیرقابل شکستن،قیمت ارزان و کاربرد آسان اشاره کرد. کیسه های نمونه برداری از جمله وسایل آنی نمونه برداری هستند.

کیسه های نمونه برداری از حجم های 250میلی لیتر تا250 لیتر موجود هستند که البته انواع 250میلی لیتر تا 15 لیتری آنها حائز بیشترین کاربرد در بهداشت حرفه ای است.این کیسه ها با جنس های مختلف شامل پلی استر،پلی ونیل کلراید،تفلون یا دیگر فلوروکربن ها یافت می شوند.

به منظور نمونه برداری از آلاینده های موجود در هوای محیط کار تنها کافی است که حجم مورد نظر از هوای محیط کار،توسط پمپ (دستی یا الکتریکی) به درون کیسه منقل شود.از امتیازات کیسه های نمونه برداری آن است که برای خروج هوا از آن احتیاجی به مکنده یا ابزار ویژه ای نیست.

ـ کلیه کیسه ها قبل از نمونه برداری باید از نظر نشت تست شوند.

ـ  کیسه ها نباید برای نمونه برداری از مواد بی ثبات یا بسیار واکنش پذیر استفاده شود.

ـ کیسه های استفاده شده باید از هوای فشرده و یا نیتروژن تمیز شوند.

ـ از کیسه ها نمی توان برای نمونه برداری از گرد وغبار و دیگر آئروسل ها استفاده کرد.

ـ حداکثر 80٪از ظرفیت کیسه ها را می توان جهت جمع آوری نمونه هوا مورد استفاده قرار داد.

فضاهای محصور-Confind space


فضاهای محصور

Confind space
 
 
 


::::::برای مشاهده به ادامه مطلب بروید ::::::

ادامه نوشته

عکس هایی از حادثه تجهیزات برقی


عکس هایی از حادثه تجهیزات برقی


Hazards: Switching Industrial Electrical Equipment




ادامه نوشته

پیامهای ایمنی


پیامهای ایمنی




1.       آن روزی پایانش خوش است که حادثه ای رخ ندهد .

2.       اول ایمنی – بعد کار

3.       از تصادفات دیگران درس عبرت بگی......

:::::: ادامه در ادامه مطلب :::::::

ادامه نوشته

کودکان ما از مسائل ایمنی چه می دانند !


کودکان ما از مسائل ایمنی چه می دانند !

 

مادران و پدران عزيز آيا به همراه تامين کيف و کفش، کتاب و دفتر و قلم و ... آن هم از نوع بهترين براي رضايت و شادي فرزندانتان و هدايت آنها به سوي مدارس براي کسب علم و دانش و شکوفايي جامعه و کشورمان انديشه اي در رابطه با حفاظت و ايمني جان آنان در آغاز سال تحصيلي نموده ايد؟

سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني تبريز بر اساس رسالت خود نکاتي کوچک را بشرح زير جهت ايمني بيشتر اين عزيزان پيشنهاد مي کند:

 

1- نسبت به وقت خواب کودکان خود دقت نمائيد و صبح نيز با آرامش کامل و بدون اضطراب و شتاب زدگي كودكان خود را آماده رفتن كنيد. عجله براي کودکان مخاطراتي را به باد مي آورد.

2- گذاشتن يک يادداشت در جيب يا کيف کودکان با محتواي آدرس کامل و شماره تلفن منزل، محل کار والدين و يا خويشاندان نزديک و گروه خوني بسيار مهم است.

3- در صورتي که کودک مسير مدرسه را پياده يا با وسيله نقليه عمومي طي مي کند حتماً والدين چند بار مسير فوق را با او همراهي نموده و بهترين و کم خطرترين محل را براي عبور او تعيين نموده و روش صحيح عبور از خيابان و خط کشي عابر پياده را به کودک آموزش دهند. ضمناَ به کودکان نحوه ي کمک گيري از پليس براي عبور ايمن از خيابان هاي پررفت و آمد را يادآوري نموده و هر چند وقت يک بار نيز به طور نامحسوس مسير حرکت آنها را کنترل کنيد.

4- خطرات ناشي از بازيگوشي، پريدن از محل هاي مرتفع، بالا رفتن از درخت ها، تيرهاي برق و روي جداول خيابان و جوي هاي آب را به کودکان تذکر دهيد.

5- آخريبن آدرس و شماره تلفن منزل، محل کار و يا خويشاوندان نزديک را براي مواقع ضروري در اختيار مسئولين مدرسه قرار دهيد.

علیرضا داداشی نسرین