کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

سیاهی دور چشم با کبد مرتبط است؟

سیاهی دور چشم با کبد مرتبط است؟

حلقه سیاه اطراف چشم

سیاهی دور چشم با کبد مرتبط است؟

شاید شما هم با افرادی مواجه شده باشید که ‌هاله ی سیاه رنگی در اطراف‌ چشم‌ شان وجود دارد.

برخی تصور می ‌کنند که وجود این‌ هاله ی سیاه رنگ به دلیل وجود بیماری های داخلی و از جمله بیماری‌ های کبدی است. اگر چه بیماری‌ های کبدی می ‌توانند سبب تیرگی پوست اطراف چشم شوند، اما این تیرگی منحصر به اطراف چشم‌ ها نمی ‌شود و ممکن است در پوست بقیه بدن هم لکه ‌های سیاهی ایجاد شود. در صورتی که این لکه‌ های سیاه در تمام بدن باشند، لازم است که فرد به پزشک متخصص داخلی مراجعه کند، اما اگر این لکه ها به صورت‌ هاله ی سیاه ‌رنگی فقط در اطراف چشم‌ ها باشند، این، نوعی مشکل پوستی و عموما ژنتیکی است و معمولا هم در برخی از افراد خانواده دیده می ‌شود. حلقه ‌های سیاه اطراف چشم، در واقع، مویرگ ‌های خونی هستند که‌ هاله ‌ای سیاه رنگ را به وجود می ‌آورند. متخصصان پوست می ‌گویند سیاهی دور چشم، در افراد با رنگ پوست تقریبا تیره(سبزه‌ ها) بیشتر دیده می ‌شود و بیشتر جنبه فامیلی و وراثتی دارد و تنها گاهی اوقات می ‌توان با روش ‌های خاص درمانی آن را کم‌ رنگ ‌تر کرد. تیرگی اطراف چشم به تنهایی اصلا مشکل داخلی نیست و می‌ توان با برخی از انواع لیزر، آن را روشن ‌تر کرد، اما به طور کامل نمی ‌توان آن را از بین برد. به افرادی که دچار این مشکل هستند باید گفت هیچ کرم خاصی نمی‌ تواند تیرگی دور چشم را از بین ببرد، ولی شاید بتواند آن را روشن‌ تر کند. تیرگی دور چشم در بیماری ‌های داخلی ممکن است با تیرگی بقیه قسمت‌ ها همراه باشد و تنها در حلقه دور چشم نیست. البته عواملی چون خستگی، بی‌ خوابی و عصبانیت می ‌تواند تیرگی را واضح‌ تر کند. تیرگی دور چشم در افرادی که زمینه آلرژی، حساسیت فصلی بهاره، آب‌ریزش بینی و خارش دارند یا افرادی که دچار کهیر هستند هم ممکن است بیشتر دیده شود.

 

 

رفع سیاهی دور چشم

رفع سیاهی دور چشم

سیاهی زیر چشم

رفع سیاهی دور چشم

پوست اطراف چشم نازک‌ترین پوستی است که در بدن وجود دارد و به همین دلیل بسیار آسیب‌پذیر است و در مقابل تحریک‌ها به سرعت واکنش نشان می‌دهد. حلقه‌های سیاهی که گاهی اطراف چشم مشاهده می کنیم، در واقع مویرگ‌های خونی هستند که هاله‌ای سیاه رنگ به وجود می‌آورند.

علل این سیاهی:

به گفته پزشکان، آلرژی و ناراحتی‌های کلیه می‌تواند از جمله دلایل تیره‌تر‌شدن این حلقه‌ها باشد.

البته کمبود ویتامین K ، آهن و آنتی‌اکسیدان‌ها و  نیز بی‌خوابی از دیگر عوامل شایع در ایجاد این حلقه‌هاست و هرچه سن بالاتر رود با توجه به نازک‌ترشدن پوست، حلقه‌های دور چشم تیره‌تر می‌شوند.

راه های رفع سیاهی:

کارشناسان توصیه می‌کنند که 7 تا 9 ساعت خواب شبانه و تغذیه سالم سرشار از میوه و سبزیجات تا حدود زیادی از ایجاد حلقه سیاه دور چشم جلوگیری می‌کند. همچنین در صورتی که شب، هنگام خواب یک دستمال یا حوله مرطوب روی چشم ها قرار داده شود، تاثیر شگفت‌انگیز آن پس از بیدارشدن از خواب قابل مشاهده است. گفته می‌شود که گلابی و اسفناج هم در درمان این حلقه‌ها مفیدند. برخی پزشکان مالیدن روغن بادام به اطراف چشم ها در دو نوبت صبح و بعد‌ از ظهر را توصیه می‌کنند. خیار حلقه حلقه شده و چای کیسه‌ای خنک هم می‌تواند پف و کبودی اطراف چشم‌ها را برطرف کند. جای تردیدی وجود ندارد که پرهیز از استعمال سیگار نیز نه تنها به نفع سلامتی بدن است، بلکه مانع از آن می‌شود که مویرگ های اطراف چشم تیره‌تر به نظر برسند.

کاهش تیرگی دور چشم

کاهش تیرگی دور چشم

تیرگی دور چشم

کاهش تیرگی دور چشم

تیرگی دور چشم معمولا به بیماری جسمی خاصی مرتبط نیست، بلکه عوامل آناتومیکی با منشأ ارثی و ژنتیکی منجر به بروز تیرگی دور چشم می‌شود علت آن‌که در برخی افراد پوست دور چشم، تیره‌تر به نظر می‌رسد، این است که پلک‌های آنها پوست نازکی دارند و حاوی مقدار کمی بافت چربی هستند خونی که از داخل وریدهای بزرگ نزدیک پوست دور چشم می‌گذرد باعث می‌شود، پوست این ناحیه سیاه مایل به آبی به نظر برسد. البته عوامل زمینه‌ای از قبیل کم‌خونی، بیماری‌های تیروئیدی، برخی بیماری‌های هورمونی و حساسیت‌های پوستی نیز موجب به وجود آمدن سیاهی در اطراف چشم می‌شود. عواملی همچون خستگی، بی‌خوابی، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و تغییرات هورمونی ماهیانه خانم ها نیز نقش چشمگیری در تشدید سیاهی دور چشم دارد. خستگی و رنگ پریدگی علت بروز تیرگی چشم موقتی است. همچنین تیرگی دور چشم در برخی خانم ها، در دوران قاعدگی و در پایان دوران بارداری تشدید می‌شود. افزایش سن نیز دلیل دیگری برای بروز تیرگی دور چشم است. سیاهی دور چشم با افزایش سن و به تدریج ظاهر می‌شود، زیرا در مرحله سالمندی تغییر رنگ در اغلب نقاط پوست بدن رخ می‌دهد که از آن جمله تغییر رنگ پوست پلک و دور چشم است که دائمی می‌شود.

سیاهی دور چشم درمان قطعی ندارد

سیاهی دور چشم، در اغلب موارد بیماری محسوب نمی‌شود و این جزو خصوصیات طبیعی پوست برخی افراد است. پس برطرف کردن و پیشگیری کردن باعث از بین رفتن کامل سیاهی دور چشم نمی‌شود.

سیاهی دور چشم در اکثر افراد زمینه ژنتیکی دارد. برای این مشکل هیچ درمان قطعی وجود ندارد و فقط استفاده از داروها و اصلاح عادات رفتاری و کاربرد روش‌های درمانی از جمله کرم‌های آرایشی دور چشم، دم کرده بابونه و استراحت کافی می‌تواند در کمرنگ شدن آن موثر باشد.

به دلیل این‌که کرم‌های مذکور تغییرات را در گردش خون عروق پوست پلک به وجود می‌آورند، تا حدودی از تجمع خون وریدی در پلک جلوگیری کرده و باعث کاهش سیاهی دور چشم می‌شوند، ولی آن را از بین نمی‌برند.

روش ‌هایی از قبیل استفاده از لیزر و لایه‌برداری‌های شیمیایی خفیف هم می‌تواند در کاهش سیاهی موثر باشد؛ ولی تاثیرات این روش ‌ها در افراد، متفاوت و غیرقابل پیش‌بینی بوده و مورد توافق همه متخصصان نیست و می‌توان گفت این نوع درمان موقتی است.

10 فرمان برای کاهش تیرگی دور چشم

1- مخفی کنید. افراد جوان‌تر که با تیرگی دور چشم مواجه هستند، می‌توانند با کرم‌های پوشاننده ی استاندارد، آن را مخفی نمایند.

2- عینک بزنید. در افرادی که از عینک استفاده می‌کنند، این تیرگی کمتر به نظر می‌آید.

3- خوب و به قدر کافی بخوابید. توجه داشته باشید که دومین علت شایع کبودی زیر چشم اختلالات خواب است.

4- صورت تان را با آب خنک بشویید.

5- از ماسک‌های طبیعی شبانه استفاده کنید. این ماسک‌ها، محیطی مغذی و مرطوب برای پوست صورت شما ایجاد می‌کنند.

6- سیگار نکشید. توجه داشته باشید سیگار بزرگ‌ترین دشمن پوست شماست.

7- مصرف نمک را کاهش دهید.

8- سبزی‌ و میوه تازه به خصوص سبزی‌های حاوی مواد آنتی‌اکسیدان مثل اسفناج بخورید.

9- ویتامین C و آهن را به میزان کافی مصرف کنید.

10- ورزش را هیچگاه فراموش نکنید.

 

گیاهان دارویی افزاینده یا کاهنده قوای جنسی

گیاهان دارویی افزاینده یا کاهنده قوای جنسی

گیاهان داروییگیاهان دارویی افزایش دهنده یا کاهش دهنده میل جنسی را به شرح زیر نام می برد.

 

افزاینده جنسی:

انیسون- بادام زمینی- توت فرنگی- پنج انگشت- جعفری- جین سینگ- رازیانه- ریحان- زردآلو- زعفران- سیر- شاهتره- شنبلیله- فلفل- کرفس- گردو- گشنیز- نعنا فلفلی- نعنا قمی- همیشه بهار- هویج- انغوزه- اسفنددانه- بنگ دانه- پنیرباد- تاتوره- دارچین- زیره سبز- زینیان- سورنجان- شاهدانه- قهوه- کاکائو- گل محمدی- وانیل- هل

کاهنده میل جنسی:

بید- شاهدانه- کافور- خشخاش- تاجریزی پیچ- انیسون- رازک- مریم گلی- نعنا فلفلی

 

در متن پایین تعدادی از گیاهان دارویی مفید برای افزایش یا کاهش میل جنسی را بیان می کنیم.

 

این نکته ی خیلی مهم را باید متذکر شویم که بیان موارد استفاده ی این گیاهان دارویی، تنها بر اساس وظیفه اطلاع رسانی سایت می باشد و به هیچ عنوان به معنای تجویز یا تکذیب مورد درمانی ذکر شده نمی باشد.

 

گیاهان زیاد کننده میل جنسی :

1- 50 تا 100 گرم پیاز را روزی دو مرتبه همراه با غذا میل کنید.

 

2- 5/0 تا 1 گرم زعفران را با غذا بخورید.

 

3- 2 تا 5 گرم کرفس خام را را با غذا مصرف کنید.

 

4- 1 تا 2 گرم تخم تره را با یک لیوان شیر، چند روز متوالی میل کنید.

 

5- 10 تا 20 گرم موسیر را همراه غذا میل کنید.

 

6- 2 تا 5 گرم پوست دارچین را بکوبید. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی سه بار، هر بار یک فنجان میل کنید.

 

7- 2 تا 4 گرم گیاه مارچوبه را بکوبید. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی سه بار، هر بار یک فنجان میل کنید.

 

گیاهان کم کننده میل جنسی :   

1- 5/0 تا 1 گرم تخم سداب را بکوبید. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی سه بار، هر بار یک فنجان میل کنید.

توجه: مصرف مقادیر زیاد سداب، سمی است.

 

2- 2 تا 4 گرم تخم یا میوه پنج انگشت را بکوبید. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی سه بار، هر بار یک فنجان میل کنید.

 

3- روزی سه بار و هر بار یک تا دو فنجان آب انار ترش میل کنید.

 

4- روزی سه بار و هر بار یک فنجان آب ترنج (بالنگ) میل کنید.

 

5- حداقل روزی یک بار، مقداری عدس بپزید و همراه غذا میل کنید.

شرایط مناسب جمع آوری و خشک کردن گیاهان دارویی در منزل

شرایط مناسب جمع آوری و خشک کردن گیاهان دارویی در منزل

گیاهان دارویی

کمیت و کیفیت مواد موثر، و اثرات درمانی گیاهان دارویی مستقیما به زمان جمع آوری آن ها بستگی دارد. زمان مناسب جمع آوری، یک روز خشک و زمانی است که گیاه رسیده و حداکثر میزان مواد موثر در آن ایجاد شده باشد. در این شرایط پس از جمع آوری، باید به تندی آن ها را خشک نمود.


گیاهان خشک را باید دور از نور نگه داشت تا از اکسید شدن مواد آن و تبخیر شدن اسانس آن ها جلوگیری شود. هم چنین برای جلوگیری از کپک زدن باید در جای هوادار، خشک و گرم به خشک کردن آن ها پرداخت. خشک کردن گیاهان در زیر هودهای فن دار و اطاق های آفتاب گیر و دارای در باز کاملا مناسب است.

خشک کردن گیاهان در مقدار زیاد می تواند در یک باغچه یا زمینی که رطوبت نداشته باشد با کمک یک فن دارای قدرت کم صورت گیرد.

برای خشک کردن گیاهان هیچ گاه نباید از محیط گاراژ و نظایر آن استفاده نمود؛ چون بوی بنزین و دود، آن ها را خراب می کند.

در شرایط مناسب ذکر شده، گیاهان می توانند حداکثر به مدت یک هفته خشک شوند. مدت بیش از این باعث کاهش بوی گیاهان و کم رنگ شدن آن ها می شود.

درجه ی حرارت مناسب اطاق برای خشک کردن گیاهان بین 20 تا 32 درجه ی سانتیگراد می باشد. برای نگه داری گیاهان خشک شده باید از ظروف شیشه ای رنگی یا چینی دردار استفاده کرد. ظروف باید تمیز و خشک باشند و در آن ها محکم باشد تا از کپک زدن آن ها جلوگیری شود. در صورتی که ظروف شیشه ای رنگی نباشند، بهتر است آن ها را در کمدهای تاریک قرار داد. تاریخ خشک کردن گیاهان را باید با برچسب روی ظرف نگه داری آن ها یادداشت نمود؛ چون گیاهان خشک شده در شرایط مناسب بین 12 تا 18 ماه قابل مصرف هستند.

گل ها:

گل ها بعد از طلوع آفتاب وقتی که شبنم ها تبخیر می شوند جمع آوری می شوند؛ چون که شبنم باعث افزایش رطوبت و پوسیدگی می شود، بهترین زمان برای اکثر گل ها هنگامی است که کاملا باز می شوند. البته استثناء نیز وجود دارد؛ برای مثال در مواردی باید گل ها قبل از باز شدن کامل جمع آوری شوند، مانند گل های پیرتر که خاصیت حشره کشی دارند و باید زود جمع آوری شوند. گلبرگ ها چون به سرعت خراب می شوند باید آن ها را در یک سطح مانند سینی خشک نمود.

در مورد گل های ریز و کوچک مانند اسطوخودوس(لاواندار) مانند دانه ها عمل می کنیم؛ به این گونه که قبل از ریختن گل ها، از حدود 20 سانتی متر سرشاخه ی گلدار را جدا نموده و آن را به طرف پایین آویزان می کنیم.

در خشک کردن گیاهان باید دقت نمود که کلیه ی حشرات یا ناخالصی ها را جدا کنیم و گل ها را روی کاغذ خشک کن یا روزنامه خشک کنیم.

گل های خشک شده را باید در ظروف دربسته و چه بهتر که رنگی، بریزیم تا رطوبت، هوا و نور به آن آسیب نرساند. گل هایی را که دارای نهج(قسمت وسط) بزرگ می باشند باید بعد از جدا نمودن گل برگ ها، قسمت وسط را دور بیندازیم.

قسمت هوایی و برگ ها:

برگ های بزرگ مانند بابا آدم(بوردوک) رامی توان چید و به طور جداگانه خشک نمود؛ اما در برگ های کوچک مانند نعنا و باد رنجبویه، باید برگ را با ساقه خشک نمود.

برگ های خزان شونده(برگ ریز) را درست قبل از گل دادن باید چید و برگ گیاهان همیشه سبز مانند رزماری(اکلیل کوهی) را می توان در تمام طول سال چید.

در صورتی که کل قسمت هوایی مورد نیاز باشد، باید در نیمه ی گل دهی جمع آوری شوند تا در این زمان دارای ساقه، برگ، گل و دانه باشد.

برای خشک کردن می توان 8 تا 12 دسته ساقه ی برگ دار را با هم بسته و به سمت پایین آویزان نمود؛ سپس وقتی کاملا خشک شد و حالت شکنندگی پیدا کرد، آن ها را از ساقه جدا کرد. در صورتی که کلیه ی قسمت هوایی منظور باشد همه را با هم خرد کرده و در یک شیشه دردار و بهتر آن که رنگی باشد بریزیم.

گیاهان دارویی

پوست:

در فصل پاییز و قبل از این که صمغ ها و شیرابه ها آسیبی به پوست برسانند، پوست ها جمع آوری می شوند. هیچ گاه نباید به طور کامل پوست گیاهان را کند؛ مگر این که بخواهیم کل گیاه را به صورت تنتور دارویی استفاده کنیم. پوست را نباید با آب شست بلکه برای زدودن آلودگی های خارجی، حشرات و یا قارچ های پوست، باید این گونه مواد را از روی آن ها تمیز کرد؛ سپس آن ها را به قطعات کوچک 2 تا 3 سانتی متری تقسیم نمود و بر روی یک سطح مانند سینی خشک کرد.

میوه ها:

بهترین زمان جمع آوری میوه ها پس از رسیدن کامل و قبل از نرم شدن آن ها است. در غیر این صورت ضمن خشک شدن اثرات خود را از دست می دهند. میوه ها را باید در یک سطح قرار داد و پیوسته آن ها را پشت و رو کرد تا از کپک زدگی آن ها جلوگیری شود. در صورتی که میوه ها کپک داشته باشند باید آن ها را دور ریخت.

ریشه ها:

ریشه ها اکثرا در فصل پاییز و زمانی که قسمت هوایی گیاه در حال خشک شدن است جمع آوری می شوند. در بعضی گیاهان مانند گل قاصدک ریشه ی گیاه را باید در بهار جمع آوری نمود.

برای خشک کردن ریشه ها ابتدا باید آن ها را شست تا گرد و خاک و گل آن ها تمیز شود؛ سپس در صورت لزوم پوست آن ها را جدا نمود و در صورت درشت بودن، آن ها را به قطعات و قسمت های کوچک تری تقسیم کرد. البته این عمل بهتر است تا ریشه تازه و نرم است انجام شود؛ چون ریشه های خشک بسیار سخت شده و خرد کردن آن ها مشکل است.

تکه های خرد شده ی ریشه را باید در روی کاغذ خشک کن و بر روی یک سطح قرار داد و در محلی گرم یا اطاق آفتابی و یا در کنار پنجره ی آفتابی گذاشت تا خشک شوند.

دانه ها:

دانه ها را باید پس از رسیدن کامل جمع آوری کرد. اکثر دانه ها در فصل تابستان به طور کامل می رسند. چنان چه دانه های ریز و کوچک در روی سرشاخه قرار داشته باشند باید حدود 20 سانتی متر بالای ساقه را چید و به طرف پایین آویزان نمود تا خشک شوند. زیر ساقه باید کاغذ خشک کن قرار داد تا دانه هایی که خشک شده و می ریزند را جمع آوری نمود. چون دانه ها پس از رسیدن توسط پرندگان یا باد از بین می رود از این رو قبل از این باید آن ها را جمع آوری نمود. هم چنین دانه ها را نباید زیر نور مستقیم آفتاب خشک کرد.

پیازها:

بهترین زمان جمع آوری پیازها هنگامی است که قسمت هوایی کاملا خشک شود. البته در بعضی موارد مانند سیر قبل از پژمرده شدن کامل برگ ها به خاطر گم نشدن محل آن ها، باید به جمع آوری سریع آن ها پرداخت.

معرفی برخی داروهای گیاهی صنعتی

معرفی برخی داروهای گیاهی صنعتی

داروهای گیاهی

در این مطلب قصد داریم گروهی از داروهای گیاهی صنعتی را به همراه توضیح کوتاهی از خواص شان برای شما ذکر نماییم.

به خاطر داشته باشید با این که این داروها گیاهی هستند، باید آنها را نیز تحت نظر پزشک مصرف کنید و از مصرف خودسرانه آنها بپرهیزید.

شربت گیاهی لیکوریس (Liqurice  syrup) :

ریشه گیاه شیرین بیان به طور عام لیکوریس نامیده می شود. شربت گیاهی لیکوریس از بهترین عصاره ها و عرقیات گیاهی تهیه گردیده است که برای مشکلات و رفع انواع سوء هاضمه ها بسیار مناسب است. این شربت برای ناراحتی های زیر نیز مفید و موثر است.

رفع نفخ معده، رفع ترشی معده (آنتی اسید)، ورم معده، درد معده، نفخ روده ها، تنبلی روده ها و رفع کم کاری آن، رفع زخم معده و زخم اثنی عشر.

طریقه مصرف: 3 بار در روز هر بار 2 قاشق غذاخوری از شربت را داخل یک لیوان آب ولرم ریخته نیم ساعت بعد از هر غذا استفاده شود.

 

شربت گیاهی سینکس (Sinex) :

شربت گیاهی سینکس برای دفع سنگ کلیه توسط یک پژوهشگر جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی تولید شده است. این شربت بدون هیچ گونه ماده شیمیایی صد درصد گیاهی بوده و از عصاره 7 گیاه ساخته شده که دارای خاصیت ساناتیناکسانول می باشد. کاهش درد سنگ کلیه و دفع سنگ های ریز مجاری ادراری و مثانه از ویژگی های دیگر این دارو می باشد.

 

شربت برونکوتیدی (Broncho T.D):

حاوی عصاره هیدروالکلی آویشن شیرازی با خاصیت ضد سرفه و خلط آور است. مقدار مصرف آن در بزرگسالان یک قاشق غذاخوری 3 تا 4 بار در روز و در کودکان یک قاشق مرباخوری 3 تا 4 بار در روز می ‏باشد.

به دلیل وجود ساکاروز نباید در افراد دیابتیک مصرف شود.

 

شربت تیمکس (Thymex):

این شربت حاوی عصاره ی الکلی برگ‏ ها و سرشاخه ‏های گل دار آویشن می‏ باشد که در درمان سرفه، رفع التهاب مخاط تنفسی و به عنوان خلط اور کاربرد دارد.

نحوه مصرف در کودکان زیر 12 سال، نصف تا یک قاشق مرباخوری سه بار در روز و در بزرگسالان، یک قاشق مرباخوری 5 تا 6 بار در روز می باشد.

 

لوسیون موضعی رزماری (Rosemary Lotion):

این قطره ی 30 میلی لیتری برای جلوگیری از ریزش موی سر و تقویت آن، جلوگیری از ریزش ابرو و تقویت آن و درمان شوره ی سر (Anti-dandruff) به کار می رود.

دستور مصرف: * برای تقویت مو ی سر و جلوگیری از ریزش آن: صبح و شب هر بار به مدت حداقل 2 دقیقه؛ آقایان 10 تا 15 قطره و خانم ها 15 تا 20 قطره از لوسیون رزماری را با نوک انگشتان روی ناحیه مورد نظر ماساژ دهند.

* برای تقویت ابرو و جلوگیری از ریزش آن: صبح و شب هر بار به مدت حداقل 2 دقیقه؛ 1 تا 2 قطره از لوسیون رزماری را با نوک انگشتان روی ابروها ماساژ دهید.

موارد منع مصرف: اسانس رزماری را نباید در دوران بارداری، مبتلایان به فشار خون بالا و سردردهای میگرنی به کار برد.

عوارض جانبی: حساسیت پوست در مصرف بیش از مقادیر توصیه شده.

 

قطره میرتکس (Myrtex):

قطره ی میرتکس جهت درمان آفت های مینور به کار می رود.

این قطره حاوی اسانس گیاه مورد (Myrtus communis) می باشد.

مقدار مصرف: روزی 5 تا 6 بار هر بار 10 قطره از محلول را روی تنظیف ریخته به مدت 30 ثانیه روی ضایعات قرار دهید.

موارد احتیاط: با مصرف این فرآورده احتمال بروز واکنش های آلرژیک وجود دارد. از آن جایی که اسانس مورد بر روی صورت کودکان موجب اسپاسم حنجره و برونش، حملات شبیه آسم و حتی نارسایی تنفسی می گردد هنگام مصرف این فرآورده در افراد فوق می باید احتیاط لازم صورت گیرد.

موارد منع مصرف: در صورت وجود التهاب مجاری گوارشی یا صفرایی و بیماری های کبدی مصرف داخلی این فرآورده ممنوع است.

 

قطره خوراکی اورتیدین (Urtidin Oral Drop):

اورتیدین برای بر طرف نمودن مشکلات ادرار کردن (مانند تکرر ادرار، قطره قطره آمدن ادرار، معطل شدن هنگام ادرار کردن) در مرحله ی 1 و 2 آدنوم خوش خیم پروستات و مثانه ی تحریک پذیر کاربرد دارد.

این فرآورده حاوی عصاره ی ریشه ی گزنه (Urtica dioica) است.

دستور مصرف:  40 قطره 3 بار در روز همراه با مقداری مایعات

موارد منع مصرف: باید از مصرف فرآورده های تهیه شده از گزنه در دوران بارداری اجتناب نمود. همچنین بهتر است از مصرف بیش از حد این فرآورده ها در دوران شیردهی نیز اجتناب گردد.

عوارض جانبی: با مصرف مناسب مقادیر توصیه شده ی درمانی هیچ گونه خطری مشاهده نشده است. ممکن است به صورت اتفاقی شکایات خفیف گوارشی رخ دهد. گه گاه کاهش تشکیل ادرار و ندرتا اِدم گزارش شده است.

تداخلات دارویی: * مصرف بیش از حد اورتیدین همزمان با داروهای ضددیابت و داروهای مؤثر بر فشار خون می‌ تواند ایجاد تداخل نماید.

* اورتیدین، اثر داروهای مضعف سیستم عصبی مرکزی را تشدید می ‌کند.

* مصرف مکمل های آهن باید 1 تا 2 ساعت از زمان مصرف اورتیدین فاصله داشته باشد.

 

قطره خوراکی لومکس(Lomex Oral Drop):

این قطره برای اسهال غیر عفونی (کاهش دل پیچه، تعداد دفعات دفع و مدت اسهال) کاربرد دارد.

این قطره حاوی اسانس مرزه (Satureja hortensis) است.

دستور مصرف: 20 قطره با یک استکان آب 3 تا 4 بار در روز به مدت 3 روز.

نکات قابل توصیه:

* در طول مدت درمان؛ مصرف فراوان مایعات از جمله ORS ضروری است.

* در صورت تداوم اسهال بعد از 3 روز درمان، وجود تب یا مشاهده ی خون در اسهال؛ با پزشک مشورت شود.

* دارو دور از دسترس اطفال، در ظرف دربسته، دور از نور و در دمای 15 تا 30 درجه ی سانتی گراد نگهداری شود.

 

قرص سیر:

از قرن ها پیش سیر به عنوان داروی گیاهی در درمان سرفه، مسمومیت، بیماری های انگلی، مشکلات گوارشی، درمان مار گزیدگی، دردهای شکمی، از دست دادن اشتها و عفونت ریه به کار رفته است. علاوه بر این مصرف سیر بدن را در برابر مواد سرطان زا محافظت می کند.

سیر به سلامت قلب و تنظیم میزان کلسترول کمک کرده، از تراکم و انباشته شدن کلسترول بد در بدن جلوگیری می کند. بنابراین مانع از اثرات مُضر کلسترول بد می شود.

از دیگر اثرات سودمند سیر، خاصیت ضد انعقادی آن بوده و جلوی تجمع پلاکت را گرفته و خطر تشکیل لخته را کاهش می دهد.

هر قرص سیر حاوی 500 میلی گرم سیر فشرده(آلیسین) می باشد که برابر با 1250 میلی گرم حبه سیر است. آلیسین شاخص قدرت و کارایی قرص سیر می باشد.

دستور مصرف: روزانه دو بار، هر بار یک عدد قرص همراه با غذا مصرف شود.

احتیاط: در دوران بارداری یا شیردهی و قبل از اعمال جراحی، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

عدم اطمینان به برخی اشخاص و اماکن فروش گیاهان دارویی

عدم اطمینان به برخی اشخاص و اماکن فروش گیاهان دارویی

گیاهان دارویی

با وجود این که رقابت برای مُدرن شدن همچنان در ظاهر خانه‌ های ما جریان دارد، اما هنوز در داخل کابینت ‌های "ام ‌دی ‌اف" همه ی ما مشتی گل‌ گاوزبان وجود دارد که به ‌عنوان آرام بخش دم می ‌کنیم و می‌ نوشیم، هنوز موقع سرماخوردگی یادمان نمی ‌رود از خاصیت دانه ی به دم کرده بگوییم و هنوز ته قلب مان احساس خوبی نسبت به این داروها در مقابل داروهای شیمیایی داریم.


البته فقط ایرانیان از گیاهان به ‌عنوان دارو استفاده نمی ‌کرده ‌اند. کشف خاصیت‌ های درمانی گیاهان سرفصلی در تمدن نوع بشر است. اما ایرانیان و اهالی چین بیشترین تعداد داروهای گیاهی را می‌ شناختند و بزرگ ‌ترین گروه  مصرف ‌کننده ی آن بودند. علم پزشکی ایرانی نیز بیش از هر چیز مبتنی بر شناخت خواص این گیاهان است.

این سنت کهن، حالا در مغازه ‌های اغلب بی ‌‌دکور و ساده ‌ای نفس می ‌کشد که عطاری نام دارد. عطاری شغلی استوار بر دانش تجربی است. شاید عطار محل ما هیچ‌ گاه بافت یک گیاه را زیر میکروسکوپ ندیده باشد و تا به حال پا به هیچ آزمایشگاهی هم نگذاشته باشد، اما با دیدن هر کدام از گیاهان موجود در مغازه ‌اش خواص آن را می ‌گوید و ما هم طبعا به تجربه ی او اعتماد می ‌کنیم و به گروه بزرگ مصرف‌ کنندگان داروهای گیاهی می ‌پیوندیم.

اما نتیجه ی یک تحقیق مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان می‌ دهد این اعتماد می‌ تواند خطرناک باشد.

در این تحقیق 206 عطار تهرانی مورد مطالعه قرار گرفتند که مطالعه ی اندک و آگاهی کم آن ها و نیز عدم نظارت کافی از سوی نهادهای مسوول از مهم‌ ترین نقاط ضعف این شغل شناخته شد.

بسته‌ بندی و خشک ‌کردن نامناسب این گیاهان می ‌تواند خواص دارویی آن را به حداقل برساند و این یکی دیگر از مشکلات عرضه ی سنتی این گیاهان است.

از سویی دیگر شما به ‌راحتی نمی ‌توانید از هر داروخانه ‌ای آرام‌ بخش یا حتی استامینوفن کدئین‌ دار خریداری کنید، اما می‌ توانید وارد این عطاری ‌ها شوید و از انواع گیاهان با خاصیت مُخدر، یکی را خریداری کنید.

مصرف کنترل نشده و نادرست گیاهانی نظیر انگشتانه یا تاتوره که در هر عطاری وجود دارد می ‌توانند به مرگ انسان منجر شوند.

با همه ی این ها عطاران و جمع ‌آوری‌ کنندگان داروهای گیاهی هم بخشی از بدنه ی این حوزه هستند که به کسب درآمد از این کار می ‌پردازند. درآمدی که طبق تحقیق مذکور گاهی بیش از درآمد یک داروخانه است.

 

گزارشی از نابسامانی عطاری ها

عطاری‌ ها روزگاری دارالشفای بیماران بودند، اما اکنون برخی از آن ها به محل فروش مواد شیمیایی غیرمجاز و تبلیغات مختلفی از جمله درمان تضمینی اعتیاد، لاغری و چاقی مبدل شده‌ اند.

از طرفی با گسترش فرهنگ شهرنشینی و عوارض خاص این نوع زندگی که در پی آن انواع اعتیادها و چاقی ‌ها از یک طرف و کمردردها و مسائل جنسی و غیره از طرف دیگر اتفاق افتاده موجب شده است که برخی از مردم برای درمان بیماری ‌خود به همان عطاری ‌های قدیم متوسل ‌شوند اما وضعیت کنونی عطاری ‌ها در پرده‌ ای از ابهام قرار دارد تا جایی که برخی مسئولان و کارشناسان پزشکی کشور عقیده دارند که برخی از عطاری ‌ها به اسم داروی گیاهی از اعتماد مردم سوء استفاده می‌ کنند و بعضاً عوارضی هم از آن را شاهدیم.

کار برخی از این عطاری‌ ها به جایی رسیده است که بر خلاف قانون‌ های موجود در کشور درمان بیماری ‌های مختلفی مانند چاقی، لاغری، تقویت جنسی، ریزش مو، سنگ کلیه، لکنت زبان، درد مفاصل، اعصاب، افسردگی، قاعدگی، شهوت، قلب، زخم معده، بواسیر و غیره را تبلیغ می ‌کنند و در برخی موارد مرگ بیمارانی که از این دارها استفاده کردند گزارش شده است.

حالا چند سالی می‌ شود که موضوع ساماندهی عطاری ‌ها مطرح است که طرح ‌هایی هم در دست تدوین و اقدام هست اما این که چه میزان این طرح ‌ها توانسته است طب سنتی را از طب خرافه قدیمی جدا کند و مردم را به سمت طب صحیح سنتی هدایت کند جای ابهام دارد.

عطاری ‌ها مجاز به تشخیص بیماری و تجویز داروی گیاهی نیستند

به همین منظور برای بررسی هر چه بیشتر موضوع به سراغ مردم و کارشناسان امر رفتیم و نظرات آن ها را جویا شدیم.

* پودر چاقی، کبدم را داغون کرد

شهاب احمدی جوان 28 ساله که به منظور چاق شدن به یک عطاری مراجعه کرده بود می ‌گوید: به پیشنهاد عطار برای چاق شدن پودری دست ‌ساز که به گفته عطار از پودر قند، پودر پسته و شکر و ثعلب تشکیل شده که به گفته خودش هیچ عوارضی ندارد، کاملا گیاهی است و می‌ تواند 8 تا 10 کیلو ماهانه وزن را زیاد کند استفاده کردم به طوری که نیم ساعت قبل از غذا یک قاشق مربا خوری از این پودر استفاده می ‌کردم تا این که پس از مدتی به طرز وحشتناکی هنگام غذا خوردن گرسنه ‌ام می ‌شد و اشتهایم بالا می‌ رفت و پس از 3 ماه 20 کیلو چاق شدم.

بعد از این که نتیجه مثبت استفاده از دارو را دیدم به پیشنهاد عطار برای این که دوباره لاغر نشوم این کار را ادامه دادم اما در این بین متوجه شدم رنگدانه ‌هایی در پوستم ایجاد می ‌شود که خیلی دیر از روی پوستم می ‌رود. با خودم گفتم احتمالا مشکل کبدی پیدا کرده ‌ام اما باز هم آن را مصرف کردم تا این که به دلیل سفت شدن سینه‌ هایم همراه با درد شدید به دکتر مراجع کردم که پس از معاینه پزشک گفت پرولاکتین خونم 5 برابر افراد عادی فعالیتش افزایش یافته که برایم اسکن مغزی نوشت اما خوشبختانه توموری در سرم نبود. همچنین پس از مدتی این دارو را کنار گذاشتم و فقط ورزش کردم تا این که این غده از سینه من رفت.

البته عوارض دیگری هم با مصرف این دارو به سراغ من آمد که به عنوان مثال صبح‌ ها که از خواب بیدار می ‌شدم اضطراب شدیدی وجودم را می‌ گرفت و چربی خونم به شدت بالا ‌رفت و پاهایم در خواب می ‌گرفت. همچنین این دارو موجب خروپف ‌های بلند و زیاد شدن خواب من می ‌شد.

* داروی سردرد یک عطاری موجب مرگ یک زن 40 ساله شد

رسول ستوده ‌منش، عضو انجمن گوارش و کبد ایران نیز در این زمینه می‌ گوید: بیماران متعددی در بیمارستان ‌های مختلف می ‌بینیم که به دلیل مصرف بیش از حد و غیر قابل کنترل داروهای به اصطلاح گیاهی دچار مسمومیت ‌های مختلف از جمله مسمومیت با سرب می ‌شوند.

وی می ‌افزاید: خانم 40 ساله ‌ای به خاطر سردرد دم‌ کرده ‌های متعددی مصرف کرده بود که آرام آرام دچار یرقان شده و فوت کرد. در این جا باید چه کسی پاسخگو باشد چرا که عطاری هم می ‌گوید این خانم اشتباه مصرف کرده است.

 

داروهای غیر مجاز با تبلیغات ماهواره‌ ای در جامعه مشتری پیدا کرده‌ اند

ثریا امامی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: اخیرا با تبلیغات ماهواره ‌ای و اینترنتی بسیاری از داروهای غیر مجاز که مورد تأیید وزارت بهداشت نیستند وارد کشور شده و جای خود را در جامعه باز کرده ‌اند.

نظام دارویی کشور داروهای وارداتی را بررسی می ‌کند و حتما این داروها باید به تأیید کارشناسان دارویی وزارت بهداشت برسند و پس از آن برای مصرف عموم توزیع شود.

متأسفانه اخیرا با تبلیغات ماهواره ‌ای و اینترنتی بسیاری از داروهایی که مورد تأیید وزارت بهداشت نیستند و کارخانه‌ های معتبری آن را تولید نکرده ‌‌اند وارد کشور شده و با تبلیغاتی سوء، جای خود را در بین جامعه باز می ‌کنند.

هیچ دارویی را هر چند تبلیغات آن در جاهای مختلف شده باشد در صورتی که تأییدیه ی وزارت بهداشت را نداشته باشد نباید مورد استفاده قرار گیرد چرا که از نظر علمی قابل قبول نیست.

در دانشگاه علوم پزشکی ایران مواردی از این داروهای تبلیغاتی را ردیابی و کشف کردیم که تبلیغات آن در ماهواره انجام می‌ شد اما مواردی که کشف شد برچسب تقلبی و حتی بارکد تقلبی داشت.

موضوع افزایش قد توسط یک دمپایی نیز کاملا غیر کارشناسی است و هیچ تأییدی از متخصصان غدد تاکنون در این خصوص نداشته ‌ایم. اگر مردم موارد تخلف را به وزارت بهداشت دهند پیگیری انجام می ‌شود.