کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

گرمازدگی را جدی بگیرید

http://img1.tebyan.net/big/1388/04/239124371924065179196328815710130126114247.jpg

در روزهای گرم تابستان فعالیت در هوای گرم می‌تواند طیفی از بیماری‌های مرتبط با گرما را ایجاد کند. گرمازدگى هم در این دسته جاى دارد.در هوای گرم بدن از مکانیسم فیزیولوژیک عرق کردن برای خنک نگه داشتن دمای بدن استفاده می کند. فعالیت در هوای گرم توانایی بدن در خنک کردن خود را محدود می کند و علائم گرمازدگی ایجاد می شود. علاوه بر گرمی هوا، رطوبت هوا از فاکتورهای مهم مختل کننده سیستم خنک کننده بدن است. اگر رطوبت هوا زیاد باشد عرق بدن نمی‌تواند به بخار تبدیل شود و در نتیجه مکانیسم خنک کننده دمایعلائم گرمازدگی بدن به خوبی کار نمی‌کند.

گرمازدگی بیماری خاصی نیست که همه افراد مستعد ابتلا به آن باشند و این حالت بیشتر در فصل‌های گرم سال، مکان‌های گرم و در محیط طبیعی که دمای آن بالاتر از حد نرمال باشد اتفاق می‌افتدگرما زدگی معمولا بدنبال فعالیت بدنی متوسط تا شدید در هوای گرم ایجاد میشود. در این عارضه به علت تعریق شدید آب بدن از دست رفته و متعاقب آن درجه حرارت مرکزی بدن بالا میرود. .علائم ابتلا به گرمازدگی شامل گرفتگی عضلانی، ضعف، بی‌حالی‌، بیهوشی و در موارد شدید تشنج و ایست قلبی است، زنان باردار، کودکان و سالمندان نسبت به سایر افراد آسیب‌پذیرتر هستند.پوشیدن لباس‌های رنگ روشن، پرهیز از قرار گرفتن در معرض آفتاب در ساعات گرم و قدم زدن در سایه و استفاده از کلاه و نوشیدن آب و مایعات از جمله راهکارهایی است که می‌تواند از گرمازدگی کودکان، زنان باردار و افراد مسن جلوگیری کند.

اهمیت گرمازدگی بسیار مهم است زیرا می‌تواند از مرگ جلوگیری ‌کند، در صورت عدم درمان گرمازدگی عملکرد قلب دچار اختلال می‌شود و فرد با افت فشارخون، اختلال هوشیاری و خطر مرگ نیز مواجه است.چه خوب است بدانیم مسائل و مشکلات جسمى ناشى از گرما هیچ ارتباطى با میزان قوى بودن بدن فرد ندارد. حتى ورزشکاران نیز ممکن است در معرض این خطر قرار گیرند،وقتی ورزش میکنیم بدن ما بوسیله عرق کردن خودش را خنک میکند. با عرق کردن بدن ما مقادیر زیادی آب و املاح را از دست میدهد و اگر این آب و املاح را جایگزین نکنیم بدن ما دیگر آبی ندارد که بصورت عرق از دست بدهد. بعد از مدتی عرق کردن متوقف میشود و بدن نمیتواند خود را خنک کند. بتدریج حرارت بدن بالا رفته و این حرارت بالا به بدن آسیب میرساند.ورزشکاران بعد از هر 10 الی 20 دقیقه نرمش و ورزش باید آب و مایعات بنوشند،به دلیل اینکه در زمان ورزش کردن سدیم بدن دفع می‌شود، بهتر است ورزشکاران در صورت انجام ورزش‌های سنگین کمی نمک به آبی که می‌نوشند، اضافه کنند تا دچار گرمازدگی نشوند.

در گرمازدگی دمای بدن از حد نرمال بالاتر می‌رود، در این حالت آب و املاح بدن مانند نمک به علت تعرق شدید از بین می‌رود.کودکان، زنان باردار و افراد مسن در فصل گرما باید بیشتر مراقب گرمازدگی باشند و توصیه می‌شود فرد گرمازده را از محیط گرم به یک محیط خنک‌تر منتقل و در صورت هوشیاری برای جبران کمبود آب بدن به او مایعات داد. چنانچه سطح هوشیاری او پایین است باید سریعا به مراکز درمانی منتقل شود.

گرما زدگی در ابتدا خود را بصورت درد عضلانی و سپس گیجی و تهوع نشان داده و در حالات شدید میتواند حتی به مرگ منجر شود.گرچه در صورت بروز گرما زدگی میتوان آن را درمان کرد با این حال مانند هر بیماری دیگر بهترین کار پیشگیری از بروز آن است.از زمان پارچ‌های بلور و قدیمی مادربزرگ‌ها تا لیوان‌های دسته بلند امروزی، همیشه شربت خاکشیر یار روزهای گرم تابستان ما ایرانی‌ها بوده است. از بیرون که بیایی و یک ذره گونه‌هایت از گرما سرخ باشد از دهان همه می‌شنوی شربت خاکشیر بخور، این شربت دوای قدیم گرمازدگی است.دانه‌های ریز ریز و قهوه‌ای خاکشیر هیچ‌وقت جایشان را به قرص و شربت‌های مختلف داروخانه‌ها نمی‌دهند و هیچ وقت هیچ دارویی به اندازه یک شربت خاکشیر خنک و پرملات نمی‌تواند جلوی گرمازدگی آدم‌ها را بگیرد.

گرمازدگی یک اصطلاح کلی است و بهتر است به جای آن صدمه حرارتی را عنوان کرد، زمانی که بدن در معرض حرارت قرار گرفته و دچار آسیب می‌شود، عملا در اثر گرما فرد دچار گرمازدگی شده یا این که به فرسودگی گرمایی مبتلا می‌شود که علائم این دو با هم متفاوت است.  زمانی که بدن قادر به دفع حرارت اضافی نباشد، در نتیجه حرارت در بدن باقی مانده و بدن شروع به داغ کردن می‌کند، این افراد دچار تب شدیدی ‌شده و درجه حرارت آنها به ۴۲ درجه هم می‌رسد.  اولین اقدام برای بهبود فرد گرمازده، قرار گرفتن بیمار در محیط خنک و در سایه و نیز شست و شوی او با آب ولرم است.

معمولاً بعد از اینکه برای مدت طولانی در معرض دمای بالای هوا قرار بگیرید، گرمازدگی رخ می دهد ، مثل کار کردن در محیطی خیلی گرم، مخصوصاً اگر به گرما عادت نداشته باشید یا ورزش شدید مخصوصاً در تابستان یا وقتی که در اثر یک بیماری ، تب بالایی داشته باشید.آب وهوای مرطوب باعث می شود، تعریق تأثیر چندانی در خنک کردن بدن نداشته باشد ، زیرا عرق کمتر تبخیر می شود.پوشیدن لباس زیاد و پُرخوری از عوامل افزایش دهنده دمای بدن هستند.همیشه به نکات زیر توجه کنید تا گرما زده نشوید:

-در حین فعالیت شدید بدنی لحظاتی را برای استراحت و مصرف مایعات بگنجانید.

-مطمئن شوید که قبل، در حین و بعد از ورزش بدن شما مایعات کافی دریافت کرده است.

-دو ساعت قبل از ورزش سه لیوان آب بنوشید و درست قبل از شروع ورزش هم یک لیوان دیگر بنوشید. در حین ورزش هر 20 دقیقه یک لیوان آب بنوشید.

-به رنگ ادرارتان توجه کنید. اگر تیره است یعنی آب به اندازه کافی به بدن شما نرسیده است. رنگ ادرار شما همیشه باید روشن باشد.

-قبل و بعد از ورزش خود را وزن کنید تا مقدار آب از دست رفته را متوجه شوید و اگر کسری وجود دارد آنرا جبران کنید.

-وقتی تازه به منطقه ای با هوای گرم رفته اید بتدریج و در عرض هفت روز سطح فعالیت های ورزشی خود را بالا ببرید تا بدن شما فرصت داشته باشد خود را با شرایط جدید وفق بدهد.

-لباس های روشن و سبک بپوشید.

-خود را از اشعه شدید آفتاب محافظت کنید.

-ورزش در هوای آزاد را در ساعات خنک شبانه روز انجام دهید.

-روزانه به درجه حرارت هوا توجه کنید.

-در هوای بشدت گرم یا با رطوبت بالا فعالیت ورزشی خود را متوقف کنید.

حالا اگر با توجه به سهل انگارى در انجام توصیه هاى ارائه شده، مشکل گرمازدگى به وجود آمد، باید دنبال به کارگیرى اقدامات اولیه و راهکارهایى جهت بهبودى و یا کاهش علائم تا مراجعه بیمار به پزشک باشیم.از آنجا که علائم هر دو نوع گرمازدگى به هم شبیه است، تشخیص آنها از یکدیگر نیاز به گذشت اندکى زمان دارد. به این معنا که اگر پیامدهاى ناشى از گرمازدگى پس از خروج فرد از منطقه گرما و مراقبت هاى اولیه و گذشت نیم ساعت اثربخش نبود، فرد باید به پزشک مراجعه کند

نکات مهم:
گرمازدگی ، اکثراً در شرایطی که فرد در محیطی گرم بوده و گرمای بدن نتواند دفع شود ، به خصوص در مواردی که فرد فعالیت بدنی زیادی دارد ، روی می دهد.مصرف نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌دار دفع مایعات بدن را بیشتر می‌کند و علائم گرمازدگی را تشدید می‌کند.افرادیکه دچار گرمازدگی می‌شوند تا یک هفته برای ابتلا به یک حمله دیگر گرمازدگی مستعدتر هستند بنابراین در این یک هفته از تماس با هوای گرم یا فعالیت کردن در محیط گرم پرهیز شود. یادتان باشد از فعالیت‌های شدید بدنی در محیط گرم و یا مرطوب خودداری کنید.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد