کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

شایعترین مشکلات پوستی در فصل تابستان

با شروع فصل تابستان و شدت یافتن گرمای هوا شیوع برخی از بیماری‌های پوستی افزایش می‌یابد که تنها با رعایت چند نکته در خصوص بهداشت فردی می‌توان جلوی بروز این مشکلات را گرفت؛ بیماری‌های پوستی به دو دسته تقسیم می‌شوند بیماری‌های پوستی که ناشی از انواع عفونت‌های قارچی و باکتری است و بیماری‌ها که با قرار گیری در معرض نور خورشید ایجاد حساسیت می‌کند.

در فصل تابستان بسیاری از عفونت‌های قارچی افزایش می‌یابد، بیماری‌های قارچی پوست نیازمند رطوبت بیشتر برای تکثیر هستند که بخاطر شروع فصل تابستان و رطوبت بیش از  حد در کشاله‌های ران و کف پا شاهد بسیاری از عفونت‌های قارچی هستیم که تنها با  رعایت بهداشت فردی می‌توان جلوی این عفونت‌ها را گرفت یکی دیگر از عوامل بروز بیماری‌های قارچی استقبال بیش از حد از استخرها در این فصل است که زمینه بسیاری از عفونت‌های قارچی را فراهم می‌کند؛ معمولا نشانه‌های ابتلا به قارچ وجود لکه‌های قهوه‌ای و سفید رنگ در سطح پوست است که در صورت بروز این نوع عفونت‌ها فرد باید بهداشت فردی خود را رعایت کند و از رفتن به استخرهای عمومی پرهیز کند.

 در خصوص کاهش حساسیت‌های پوستی استفاده از کرم‌های ضد آفتاب پوشش مناسبی برای بالا بردن سطح سلامت پوست در تابستان است.بسیاری از بیماری‌های پوستی مستقیمی با نور آفتاب تشدید می‌شوند که مهم‌ترین آن سوختگی‌ سطحی پوست و ایجاد کهیر بر روی پوست است که بهترین راه برای جلوگیری از این حساسیت‌ها، استفاده مداوم از کرم‌های ضد آفتاب مناسب با پوست است.بنابراین توجه به نکاتی چون رعایت بهداشت فردی، استحمام مداوم، عدم ورود به استخرها در صورت بروز علائم عفونت‌های قارچی و استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در این فصل به افراد توصیه می‌شود.

شایع‌ترین بیماریهای پوستی در تابستان

با شروع فصل تابستان و شدت یافتن گرمای هوا شیوع برخی از بیماری‌های پوستی افزایش می‌یابد که تنها با رعایت چند نکته در خصوص بهداشت فردی می‌توان جلوی بروز این مشکلات را گرفت؛ بیماری‌های پوستی به دو دسته تقسیم می‌شوند بیماری‌های پوستی که ناشی از انواع عفونت‌های قارچی و باکتری است و بیماری‌ها که با قرار گیری در معرض نور خورشید ایجاد حساسیت می‌کند.

امیر در فصل تابستان بسیاری از عفونت‌های قارچی افزایش می‌یابد، بیماری‌های قارچی پوست نیازمند رطوبت بیشتر برای تکثیر هستند که بخاطر شروع فصل تابستان و رطوبت بیش از حد در کشاله‌های ران و کف پا شاهد بسیاری از عفونت‌های قارچی هستیم که تنها با رعایت بهداشت فردی می‌توان جلوی این عفونت‌ها را گرفت یکی دیگر از عوامل بروز بیماری‌های قارچی استقبال بیش از حد از استخرها در این فصل است که زمینه بسیاری از عفونت‌های قارچی را فراهم می‌کند؛ معمولا نشانه‌های ابتلا به قارچ وجود لکه‌های قهوه‌ای و سفید رنگ در سطح پوست است که در صورت بروز این نوع عفونت‌ها فرد باید بهداشت فردی خود را رعایت کند و از رفتن به استخرهای عمومی پرهیز کند.

در خصوص کاهش حساسیت‌های پوستی استفاده از کرم‌های ضد آفتاب پوشش مناسبی برای بالا بردن سطح سلامت پوست در تابستان است. بسیاری از بیماری‌های پوستی مستقیمی با نور آفتاب تشدید می‌شوند که مهم‌ترین آن سوختگی‌ سطحی پوست و ایجاد کهیر بر روی پوست است که بهترین راه برای جلوگیری از این حساسیت‌ها، استفاده مداوم از کرم‌های ضد آفتاب مناسب با پوست است.بنابراین توجه به نکاتی چون رعایت بهداشت فردی، استحمام مداوم، عدم ورود به استخرها در صورت بروز علائم عفونت‌های قارچی و استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در این فصل به افراد توصیه می‌شود.

میوه ای خطرناک و در دسترس

خیلی از اشخاص  بر این باورند که میوه‌ها و سبزیجات چون  از مواد طبیعی درست شده اند و مواد نگه دارند ندارند پس همه قسمتهای ان خوردنی است و ضرر دارد  اگر شما هم بر این باور هستید باید بگویم که دارید اشتباه می کنید، برخی از قسمت‌های میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند مقدشار بسیار زیادی سم  ای خطرناک داشته باشد  و اگر شما می خواهید قسمتهای مضر میوه  ها و سبزیجات را بخورید باید با ما همراه باشید  تا در این مورد بیشتر بدانیدچون سموم موجود در این قسمت از میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند به مرور زمان در بدن‌تان انباشته شده و زمینه‌ساز مشکلات فراوانی برای شما شود، در ادامه به شما خواهیم گفت که کدام قسمت از میوه‌ها و سبزیجات خوراکی نیستند و می‌توانند مضر باشند. با ما همراه باشید.

بادام تلخ ممنوع!

بادام تلخ محتوی مقادیر بالایی از آمیگدالین گلوکوزید است که در بدن به اسید پیروسیک یا همان سیانید هیدروژن تبدیل می‏شود ، سیانید هیدروژن یکی از اصلی‌ترین ترکیبات آفت‌کش‌هاست که در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دقیقا همان ترکیب کشنده‌ای است که نازی‌ها برای کشتار دسته جمعی از آن استفاده می‌کردند.بنابراین اگر در جنگلی مشغول پیاده‌روی بودید و به یک درخت بادام برخورد کردید، بهتر است مبادرت به خوردن نکنید چراکه این بادام‌ها می‌توانند محتوی مقدار قابل توجهی از آمیگدالین سمی باشند. اگر میزان این سم حدود 68 میلی‏گرم به ازای هر پوند(حدود نیم‌کیلوگرم) از وزن بدن برسد، می‌تواند ظرف چند ثانیه سبب مرگ شود. فرآیند حرارت دادن بادام می‌تواند با غیر فعال کردن آمیگدالین گلوکوزیداز مانع از مشکلات خطرآفرین آن شود.


دانه‌های سیب ممنوع!

شاید بسیار دیده باشید که بعضی‌ها سیب را چنان می‌خورند که تنها قسمت زائد و دور ریختنی‏اش، چوب آن است. اگر شما هم از این گروه هستید بهتر است بدانید که دانه‌های سیب محتوی سم بسیار خطرناکی به نام آمیگدالین است. که تجمع و انباشته شدن آن به مرور زمان در بدن می‌تواند مشکل ساز باشد. آمیگدالین ترکیب سیانید و قند است که در بدن به سیانید هیدروژن تبدیل می‌شود. این ترکیب با آسیب رساندن به گلبول‌های قرمز خونی، مانع از اکسیژن‌رسانی صحیح در بدن می‌شود.البته جای شکرش باقی است که دانه‌های سیب پوشش تقریبا ضخیمی دارند که مانع خارج شدن آمیگدالین می‌شوند و تنها در صورتی‌که این دانه‌ها خرد شوند، له شوند یا زیر دندان جویده شوند، دیگر عامل محافظتی به حساب نمی‌آیند و از آن پس آمیگدالین به راحتی وارد بدن می‌شود و در دراز مدت می‌تواند صدمات جبران ناپذیری ایجاد کند. بنابراین بهترین حالت آن است که جانب احتیاط را رعایت کنید و از خوردن دانه‌های سیب جدا خودداری کنید.


 سیب زمینی سبز ممنوع!

شاید بارها چشم‌تان به سیب‌زمینی‌هایی که قسمت‌هایی از آن سبز شده، افتاده باشد و با خود فکر کرده‌اید که این رنگ سبز روی سیب‌زمینی از چه می‌تواند باشد. زمانی‏که سیب زمینی‌ها در حال رشد هستند، آن قسمت‌هایی که خارج از خاک و در مقابل نور خورشید قرار می‌گیرد و همچنین در زمان‌هایی که تغییرات درجه حرارت بسیار زیاد است، پروسه سبز شدن در سیب زمینی اتفاق می‌افتد و ماده‌ای سمی به نام سولانین در آن تشکیل می‌شود. سولانین سمی بسیار خطرناک است که اگر مقدار آن به‌طور قابل توجهی در بدن بالا برود، می‌تواند با تاثیر روی سیستم عصبی مشکلات متعددی را برای فرد ایجاد کند. در رابطه با سیب‌زمینی‌ها همیشه یادتان باشد که هرگز سیب‌زمینی‌های سبز را مصرف نکنید و قسمت‌هایی که به این رنگ هستند را هنگام پخت و پز برش بزنید و دور بریزید.


خوردن هسته زردآلو و هلو ممنوع!

خیلی‌ها عادت دارند که پس از خوردن زردآلو، هسته آن را بشکنند و دانه آن را میل کنند چون بیشتر این افراد معتقدند که دانه‌های زردآلو، نفخ شدید این میوه خوشمزه را می‌تواند کنترل کند. البته این اتفاق در رابطه با هسته‌های هلو کمتر اتفاق می‌افتد. چرا که سختی بیش از اندازه هسته و تلخ بودن دانه آن معمولا مانع از خوردن آن می‌شود اما به هر حال در هسته هر دوی این میوه‌های تابستانی خوشمزه مقادیر قابل توجهی سم آمیگدالین موجود است که مشابه مکانیسم‌های گفته شده می‌تواند برای بدن مشکل‌ساز باشد.
 
خوردن گیلاس با هسته ممنوع!

مشابه همان مشکلی که در رابطه با دانه‌های سیب وجود دارد، هسته گیلاس هم محتوی آمیگدالین است. آمیگدالین موجود در هسته گیلاس هم می‌تواند به محض ورود به بدن با آزادسازی آنزیم گلوکوزیداز از دستگاه گوارش، متابولیزه شده و به سیانید و گلوکز تبدیل شود. سیانید آزاد شده ترکیبی بسیار سمی، خطرناک و حتی کشنده است که با اختلال در سیستم اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها می‌تواند سبب مرگ تدریجی سلول شده و در مقادیر بالا سبب مرگ فرد شود. پس به یاد داشتن این نکته بسیار حائز اهمیت است که هرگز گیلاس را با هسته نخورید. این اشتباه به ویژه در کودکان بسیار اتفاق می‌افتد و به سبب پایین‌تر بودن قدرت سیستم ایمنی در آنها می‌تواند خطر بیشتری به همراه داشته باشد.


 دانه‌های گلابی ممنوع!

در رابطه با دانه‌های گلابی هم همان داستان گفته شده است. بسیاری از افراد گلابی را هم مشابه سیب تمام قسمت‌هایش را می‌خورند و تنها چوب آن را دور می‌ریزند. دانه‌های گلابی هم محتوی مقادیر قابل توجهی از سم آمیگدالین است که در بدن تبدیل به سیانید می‌شود. ترکیب سمی حاصله می‌تواند با اختلال در سیستم اکسیژن‌رسانی برای بدن مشکل‌ساز باشد. پس فکر نکنید که تمام اینها از طبیعت آمده است و خوردن تمام قسمت‌های یک خوراکی مشکلی برای سلامتی‌تان به وجود نمی‌آورد.


برگ ریواس ممنوع!

همان قدر که ساقه‌های ترش مزه این گیاه می‌تواند اشتها برانگیز و پر خاصیت باشد، برگ‌های آن به سبب داشتن دو ترکیب به نام اکسالیت و آنتراکوینون گلیکوزید بسیار سمی و خطرناک است و در صورت مصرف طولانی مدت و انباشته شدن بیش‏از حد این مواد سمی در بدن می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

اگر تری گلیسرید بالا دارید، بخوانید

اگر تری گلیسرید بالا دارید، از این غذاها اجتناب کنید:


سبزیجات نشاسته ای

اگر باید مراقب تری گلیسرید خود باشید، برخی سبزیجات برایتان بهتر از بقیه هستند. مقدار سبزیجات نشاسته ای مانند نخود و ذرت را محدود کنید. به این صورت بدن شما نشاسته اضافی را به تری گلیسرید تبدیل نمیکند. موارد جایگزین برایتان زیاد است مانند گل کلم، کلم و قارچ.
 
خوراک لوبیا با گوشت

لوبیا حاوی فیبر و مواد مغذی دیگر است اما اگر با گوشت آن را درست (یا خریداری) کنید، ممکن است گزینه خیلی مناسبی برایتان نباشد. برچسب روی محصولات آماده لوبیا را بخوانید تا بدانید این محصول چقدر چربی دارد. به جای آن میتوانید لوبیا را بدون چربی اشباع شده خریداری کنید.
 
افراط در مواد غذایی خوب

تردیدی نیست که میوه برایتان خوب است به خصوص اگر به جای دسر، میوه مصرف کنید. اما وقتی تری گلیسرید بالا دارید، ممکن است لازم باشد مصرف خود را به 2 تا 3 میوه در روز محدود کنید. به این صورت قند طبیعی بیش از حد دریافت نمیکنید. اگر میوه خشک میخورید به یاد داشته باشید اندازه هر سهم خیلی کمتر از میوه تازه است:  مثلا یک سهم میوه برابر است با 2 قاشق غذا خوری کشمش.
 
الکل

الکل میتواند تری گلیسریدتان را بالا ببرد. علت آن قندهایی است که به طور طبیعی در الکل وجود دارند. قند زیاد از هر منبعی که باشد میتواند مشکل ساز باشد. پزشک شما ممکن است توصیه کند اگر تری گلیسریدتان بالا است، اصلا الکل مصرف نکنید.
 
کنسرو ماهی پر روغن

ماهی برای سلامت قلب شما خوب است اما وقتی کنسرو ماهی خریداری میکنید، برچسب روی آن را بخوانید تا ببینید محتوای روغن آن چقدر است. بهتر است محصولاتی خریداری کنید که به جای روغن، در آب غوطه ور باشند. معمولا هر دو نوع کنسرو در دسترس هستند.
 
نارگیل

نارگیل امروزه مصرف زیادی دارد. میتوانید شیر نارگیل، آب نارگیل، پودر نارگیل، روغن نارگیل و خود میوه را هر جایی پیدا کنید. برخی میگویند نارگیل فوایدی برای سلامتی دارند اما چربیهای اشباع شده زیادی نیز دارد بنابراین یا مصرف آن را به طور کامل قطع کنید یا از پزشک درباره محدود کردن آن سوال کنید.
 
غذاهای نشاسته ای

ماکارونی، سیب زمینی یا غلات، حاوی نشاسته زیادی هستند و مصرف زیاد آنها باعث افزایش نشاسته در بدن و تبدیل آنها به تری گلیسرید میشود. میتوانید این مواد غذایی را مصرف کنید به شرط این که در اندازه مناسب بخورید. یک سهم برابر است با یک نان تست، یک سوم فنجان برنج یا ماکارونی یا نصف فنجان سیب زمینی یا جوی پخته.
 
نوشیدنی های شیرین

ممکن است متوجه نباشید نوشیدنی که مصرف میکنید، حاوی قند زیادی است. چه چای سرد شیرین مصرف کنید یا نوشابه یا آب میوه حاوی شکر، در هر صورت قند خیلی زیادی وارد بدن میکنید. مقداری از این قند به تری گلیسرید تبدیل میشود. بنابراین وقتی میخواهید مصرف شکر را کاهش دهید، نوشیدنیها را نیز به خاطر داشته باشید. بیشتر از یک فنجان نوشیدنی حاوی شکر در روز مصرف نکنید.
 
عسل یا شیره های طبیعی  

ممکن است فکر کنید عسل غذایی سالم و طبیعی بوده و بهتر از شکر تصفیه شده است اما عسل و شیره های طبیعی نیز مانند شکر تری گلیسرید بدن را بالا میبرند. وقتی تلاش میکنید میزان تری گلیسرید خون را پایین بیاورید باید کلیه شیرین کننده های حاوی قند را محدود کنید حتی اگر طبیعی باشند.
 
نانها

چربیهای اشباع شده را باید در رژیم غذایی خود محدود کنید. چربیهای اشباع شده موجود در کره نیز که در برخی نانها استفاده میشود، از این قبیل مواد است. باید از چربیهای ترانس نیز پرهیز کنید. برای اطمینان جدول غذایی روی برچسب محصولات را بخوانید.
 
گوشت پرچرب

لازم نیست به طور کامل گوشت را کنار بگذارید اما باید گوشت بدون چربی انتخاب کرده و چربیهای مشخص روی آن را جدا کنید. گوشت نیز حاوی چربیهای اشباع شده است بنابراین مصرف آن را تا حد ممکن باید محدود کنید تا تری گلیسرید خود را کنترل کنید.
 
کره یا مارگارین

از روغن زیتون به عنوان جایگزینی برای کره و مارگارین استفاده کنید. کره بر خلاف روغن زیتون چربی اشباع شده یا ترانس زیادی دارد. روغن کانولا، گردو و تخم کتان نیز جایگزینهای عالی به جای کره و مارگارین هستند.

این غذاها را دوبار گرم نکنید

غالبا دیده می شود که افراد باقیمانده غذای خود را فریز کرده و بعدها مجددا آن را مصرف می کنند.اگرچه در برخی موارد، این کار قابل قبول است اما گاهی سلامتی افراد را تهدید می کند.واقعیتت این است که برخی غذاهای خاص پس از دوباره مصرف کردن هیچگونه ارزش غذایی ندارند.

1) چغندر

این سبزی حاوی نیترات بوده و برای سلامتی مفید است چغندر پس از مصرف دوباره خطرناک نمی‌باشد اما بهتر است که به صورت سرد مصرف شود.

2) مرغ

خوردن گوشت مرغ پس از یک روز می‌توانند بسیار خطرناک باشد چرا که ترکیب پروتئین تغییر کرده و مشکلات گوارشی را به بار می‌آورد. از آنجا که مرغ نسبت به گوشت از پروتئین بیشتری برخوردار بوده لذا بهتر است که به طور سرد مصرف شود.اگر لازم باشد بهتر است که در دمای کم و در طولانی مدت گرم شود.

3) سیب زمینی

این ماده غذایی ارزش غذایی بالایی داشته و برای بدن مفید است. اما اگر سیب زمینی برای بار دوم گرم شود ارزش غذایی خود را از دست داده و ایجاد سم دربدن می‌کند.

4) قارچ

این ماده غذایی یکی از شناخته شده ترین مواد بوده که تحت هیچ شرایطی نبایستی برای دومین بار گرم شود، چرا که ترکیب پروتئین آن پس از گرم شدن دوباره تغییر خواهد کرد و مشکلات بهداشتی چون مشکلات گوارشی را برای فرد به همراه خواهد داشت. در صورت لزوم سرد مصرف کنید.

5) اسفناج

گرم کردن مجدد اسفناج می‌تواند بسیار خطرناک باشد این سبزی حاوی درصد بالایی نیتراتها می‌باشد که پس از گرم کردن مجدد به نیتریت تبدیل می‌گردد و ایجاد سرطان در بدن می‌کند اسفناج را بلافاصله پس از پختن مصرف کنید.

6) تخم مرغ

این ماده غذایی زمانی که در معرض دمای بالا قرار می‌گیرد ایجاد سم در بدن می‌کند. گفتنی است که این اتفاق شامل غذاهایی که در پخششان از تخم مرغ استفاده شده است، نمی شود. لذا از گرم کردن مجدد آن بپرهیزید.

7) کرفس

این سبزی کاربرد زیادی در پخت سوپ دارد. لازم به ذکر است که کرفس نیز حاوی نیترات بوده و در صورت گرم شدن مجدد به ماده خطرناک تبدیل می شود لذا اگر در پخت سوپ از آن استفاده می‌کنید، به هنگام مصرف دوباره کرفس آن را جدا کنید.در پایان باید گفت که حتی نوع گرم کردن غذا نیز بسیار حائز اهمیت است چرا که امروزه افراد به طور چشمگیری از مایکروویوها برای گرم کردن و پخت غذای خود استفاده می‌کنند و غافل از عوارض آن هستند.

مردان تا می‌توانند گوجه‌فرنگی بخورند!

یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها میان مردان، سرطان پروستات است که رعایت اصول تغذیه‌ای تا حد زیادی از آن پیشگیری می‌کند؛ به طوری که مصرف گوجه‌فرنگی، چای سبز، ویتامین C و D اثر پیشگیرانه دارند.خوشبختانه سرطان پروستات، سرطان مهاجمی نیست و روند رشد آن تدریجی است و در صورت تشخیص زودرس به خوبی درمان می‌شود.مردان 50 سال به بالا باید از طریق انجام آزمایش PSA غربالگری شوند تا در صورت مشاهده مورد مشکوک سریع تحت درمان قرار گیرند.مردان بالای 50 سال و افرادی که سابقه خانوادگی مبتلا به سرطان پروستات دارند، بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان قرار دارند.قطع و وصل شدن ادرار، احتباس ادرار، تکرر ادرار، وجود خون در ادرار و درد در ناحیه لگن و پایین کمر در صورتی که متناوب باشد از علائم ابتلا به سرطان پروستات است.

سرطان پروستات در موارد بسیار کمی موجب مرگ و میر افراد و در بیشتر موارد به خوبی درمان می‌شود؛ به شرطی که سرطان پروستات در مراحل اولیه باشد و اجزای مجاور را درگیر نکرده باشد، کل پروستات برداشته می‌شود.با توجه به شرایط بیمار و روند پیشرفت بیماری درمان آغاز می‌شود و از روش‌های جراحی، پرتو درمانی، هورمون درمانی و شیمی درمانی با توجه به شرایط بیمار استفاده می‌شود.در روش جراحی، کل پروستات خارج و در روش رادیوتراپی از انرژی قوی برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. هورمون درمانی نیز به منظور متوقف کردن تولید هورمون تستوسترون در بدن انجام می‌شود، چراکه سلول‌های سرطانی برای رشد، به هورمون تستوسترون نیاز دارند.

در ماه رمضان، دور این غذاها را خط بکشید!

روزه گرفتن در روزهای گرم و بلند تابستان کمی با فصل‌های دیگر فرق دارد. زود تشنه می‌شوید و اگر شاغل باشید در طول روز با کاهش میزان انرژی و فعالیت‌های جسمی روبه رو می شوید. روزه عبادت و تمرینی برای تحمل سختی‌هاست و اگر نکات روزه‌داری را خوب به کار نبرید روزهای سختی را پشت‌سر خواهید گذاشت. پس اگر می‌خواهید ماه رمضان را با سلامت کامل پشت‌سر بگذارید،ما، راه‌های مفیدی را برای سلامت شما در این ماه پیشنهاد می‌کنیم.
  
نخوردن سحری ممنوع

خیلی‌ها بدون خوردن سحری روزه می‌گیرند و اصلا به ضررهای این کار فکر نمی‌کنند. نخوردن غذا در وعده سحر، به بدن آسیب می‌رساند و باعث طولانی شدن گرسنگی و ضعف شدید طی روز می‌شود. اگر عادت دارید بدون خوردن سحری روزه بگیرید باید بدانید با دست خودتان باعث آسیب دستگاه گوارش‌تان مخصوصا معده و روده‌ها می‌شوید. پس تنبلی را کنار بگذارید و بدون سحری روزه نگیرید.

زیاده‌روی نکنید

زیاد خوردن در روزهای معمولی سال خوب نیست چه برسد به ماه رمضان که سیستم گوارشی بدن ساعت‌هایی را بدون مواد غذایی می‌گذراند. اگر فکر می‌کنید هر چه بیشتر بخورید دیر‌تر گرسنه‌تان می‌شود اشتباه می‌کنید. در خوردن وعده سحری و افطاری باید حد اعتدال رعایت شود. غذا و آب را به اندازه‌ای بخورید که بدن‌تان نیاز دارد. با رعایت نکاتی مانند رعایت قدرت هضم، رعایت عادت‌های غذایی و داشتن نشاط پس از غذا خوردن و خوردن وعده‌های سحری و افطاری باعث سلامت معده و بدن، رشد بیشتر عقل و سبکی بیشتر جسم‌تان می‌شوید.

آشنایی با آداب خورد و خوراک در ماه رمضان

متناسب با مزاج‌  بخورید

رعایت اصول بنیادین درست خوردن و درست آشامیدن که در همه حال توصیه می‌شود، در ماه مبارک رمضان و به‌ویژه در روزهای بلند و گرم سال، اهمیت بیشتری دارد. دقت کنید از غذاهایی استفاده کنید که با مزاج‌تان متناسب است. برای شروع نخست سراغ غذای لطیف و سبک‌تر بروید. هرگز قبل و بعد از غذا یا بین غذا آب ننوشید. غذای‌تان را خوب بجوید و پرخوری نکنید و همه چیز هم نخورید. 

افزایش رطوبت بدن

برای کاهش عطش و مقابله با خشکی بدن در ساعات روزه‌داری، می‌توانید از ماءالشعیر طبیعی استفاده کنید. اگر بر اثر گرمی مفرط مزاج قلب، معده، کبد یا تولید حرارت مفرط در بدن و بر اثر تعب جسمی یا روانی طی ساعات روزه‌داری، دچار تشنگی شدید و کاهش رطوبت بدن می‌شوید، می‌توانید با مصرف ماءالشعیر طبیعی به جای آب و چای در سحر و ساعات پس از افطار، عوارض ناخواسته احتمالی را کاهش دهید.

گیاهی برای تقویت بنیه

در روزهای گرم سال به‌ویژه روزهایی‌ که روزه‌ می‌گیرید، از خوردن میوه‌های گرمسیری مانند موز و انبه (و کمتر آناناس) پرهیز کنید چراکه زیاده‌روی در خوردن آنها موجب افزایش غلظت خون می‌شود. گلاب، هم برای تقویت معده و دهانه آن و همچنین تقویت روح و قوا هنگام افطار بسیار مناسب است.

معده را تقویت کنید

خوردن کمی شله‌زرد، فرنی یا شیربرنج برای شروع افطار خوب است. اگر معده مرطوبی دارید روی آنها کمی دارچین و سیاه‌دانه بریزید. بد نیست که برای تقویت دهانه معده، همراه با فرنی، شله‌زرد یا شیر‌برنج‌تان کمی مربا بخورید. البته شاید برای کسانی که گرمی و خشکی زیادی در معده دارند، سوپ‌جو همراه با آلوبخارا مناسب‌تر باشد البته به شرطی که در آن قارچ نریزند. برای گرم‌مزاجانی که دچار ریزش صفرا به معده هستند (مثلا احساس سوزش یا درد گزنده‌ای سر معده دارند، دهان‌شان خیلی بدبوست، تحریک‌پذیر و عصبی شده‌اند)، شربت سکنجبین ولرم در شروع کار بسیار مفید است تا معده را از صفرا بشوید.

غذایی برای رفع عطش

برای کاهش تشنگی و عطش در ماه رمضان می‌توانید از شربت‌های سرکه‌شیره، سکنجبین یا شربت آبلیمو در وعده‌های سحری یا افطاری استفاده کنید. نوشیدن کمی عرق کاسنی به تنهایی یا همراه با یک قاشق چای‌خوری تخم خرفه در وعده سحری هم برای کاهش تشنگی در طول روز به شما کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم اگر خیلی تشنه می‌شوید، خوردن خورش‌های همراه با آلو و زرشک را در وعده سحری فراموش نکنید. در طول ساعات روزه‌داری هم می‌توانید عطش خود را با بوییدن سیب گلاب، خیار یا لیمو، اسپری کردن گلاب خنک در فضای اتاق، شست‌وشوی سر و گردن و سینه با آب خنک و تنفس هوا و نسیم خنک که حرارت زاید قلب را کم می‌کند، کاهش دهید.

روزه را چطور باز کنیم ؟

از نیم ساعت پیش از افطار، کمی از چهار مغز بادام، گردو، فندق و پسته، به اندازه یک قاشق غذاخوری بکوبید (طوری که پودر نشود) و آن را در یک لیوان شیر داغ بخیسانید و مخلوط را با کمی شکر یا عسل شیرین کنید یا یکی، دو خرمای بدون هسته به آن اضافه کنید. در زمان افطار ابتدا خرما میل کنید و سپس مخلوط را هم بزنید و قاشق قاشق با کمی نان برشته‌ شده، بخورید. یادتان باشد اگر خواستید خوراک دیگری بخورید، دست‌کم با یک ساعت فاصله بخورید.

نوشیدنی سنتی تهیه کنید

نوشیدن این مایع بهتر از هر نوشیدنی دیگری می‌تواند در برابر استرس گرمایی و تشنگی و تحلیل رطوبت بدن، شما را محافظت کند. اگر معده سرد یا تری دارید بهتر است در هر لیوان آن یک قاشق مرباخوری عسل حل کنید و سپس بنوشید. ماءالشعیر طبیعی نباید غلیظ و ژله‌ای شود وگرنه تاثیر آن معکوس خواهد شد. اگر جو کاملا مرغوب و مناسب باشد، رنگ ماءالشعیر به سرخ ملایم و کمرنگ مایل می‌شود. هنگام مصرف عادی، ماءالشعیر را تکان دهید تا دُردی و بخش رقیق آن با هم مخلوط و بخش غذایی ماءالشعیر هم خورده شود. 

برای تهیه این ماء الشعیر سنتی 50 گرم جوی پوست‌کنده سالم (نه پرک و نه نیمکوب) را با چهار لیوان آب (یک لیتر)، با حرارت ملایم، آهسته بجوشانید تا وقتی که جوها به حالت شکفته و کاملا پخته برسند. این زمان به‌طور متوسط 40 تا 50 دقیقه طول می‌کشد. پس از آن، تا این ترکیب سرد نشده، آن را صاف کنید و در جای خنک قرار دهید تا سرد شود. از این چهار لیوان، بیش از سه لیوان آب‌جو به دست می‌آید که حداکثر دو روز در یخچال قابل نگهداری است. 

اگر از نوشیدن ماءالشعیر همراه با رسوب آن خوش‌تان نمی‌آید، فقط قسمت آبکی رقیق بالای آن را بنوشید و دُردی آن را دور بریزید، بدین ترتیب از کیفیت سردی‌ و تری‌بخشی ماءالشعیر طبیعی بهره‌مند می‌شوید ولی از ماده مغذی آن سودی نمی‌برید. مصرف این فرآورده خانگی، به کسانی‌که مزاج گرم و خشک دارند کمک می‌کند تا از خشکی و زردی رنگ پوست بدن، گود افتادگی چشم‌ها، یبوست، غلظت خون، تحریک‌پذیری عصبی و آزردگی‌های کلیوی احتمالی دور بمانند.

تدابیر سنتی را آویزه گوش کنید

غذا باید براساس فصل و ماه انتخاب شود. یادتان باشد که در فصل گرم سال دستگاه گوارش انسان ضعیف می‌شود و به همین‌دلیل است که ایرانیان از دیرباز در تابستان و روزهای گرم سال غذاهای سبک با مزاج معتدل مایل به خنک مانند آب‌دوغ‌خیار می‌خوردند. روزه‌های بلند تابستانه دستگاه گوارش را ضعیف‌تر می‌کند پس رعایت تدابیر خوردن و آشامیدن در روزه‌داری، بسیار مهم‌ و لازم است. ابتدا از شرایط بدنی و مزاجی خود مطلع شوید و پس از آن غذاهای مناسب فصل را انتخاب کنید؛ مثلا غذاهای خیلی سنگین مانند کله‌پاچه، حلیم، آبگوشت یا غذاهای خیلی گرم و خیلی شیرین یا تند را از برنامه غذایی این ماه‌تان حذف کنید.

تشنگی در ماه رمضان

اگر در ماه رمضان غذاهای ادویه‌دار گرم و خشک، غذاهای مولد صفرا، خوراک‌های چرب و سرخ‌کردنی بخورید، شک نکنید که طی روز تشنگی امان‌تان را می‌برد. کارهای بدنی زیاد و سنگین، گرمای روز و تابش آفتاب، بوها، فکر و خیال، استرس‌ و احساساتی که موجب افزایش گرما در مغز و قلب و معده و کبد می‌شود همگی دلایلی هستند که شما را در روز تشنه‌تر می‌کنند. 

پرخوری و شیرینی‌ ممنوع

باتوجه به طولانی بودن روزهای تابستان و فاصله کم وعده‌های افطاری و شام با سحری، از پرخوری در زمان افطار و پس از آن پرهیز کنید، در صورت رعایت نکردن دچار ناراحتی‌های گوارشی می‌شوید. در روزهای ماه مبارک بهتر است کمتر از شیرینی‌ها، به‌ویژه شیرینی‌هایی مانند زولبیا و بامیه یا پشمک استفاده کنید. توصیه شده در مناطقی که درخت نخل رشد نمی‌کند، از مصرف زیاد خرما پرهیز شود ولی در مناطق خرماخیز زیاد خوردن آن منعی ندارد.

دور این غذاها خط بکشید

 تا می‌توانید از خوردن خوراکی‌های چرب، مخصوصا در وعده سحری، پرهیز کنید چون باعث عطش و تشنگی زیاد طی روز می‌شود. اما اگر گاهی غذای چرب می‌خورید کافی ا‌ست پس از ‌آن (به‌ویژه در وعده افطار) کمی پودر رازیانه را با نبات در آب مخلوط کنید و بنوشید تا عوارض آن را کم کند و به گوارش بهتر خوراک کمک کند.

کی شام بخوریم ؟

باز کردن روزه و آغاز یکباره افطار با خوراک‌های سنگین معمول، به‌ویژه در افراد گرم‌مزاج و کسانی‌‌ که معده‌های گرمی دارند، به بدن آسیب می‌رساند. هر مزاجی که دارید برای باز کردن روزه، از یک استکان آب گرم و یک عدد خرما استفاده کنید و اگر خیلی احساس گرسنگی می‌کنید، دو تا سه لقمه غذا بخورید تا کمی گرسنگی‌تان رفع شود. شام را دست‌کم یک ساعت پس از افطار میل کنید.

راهکارهای برطرف کردن ترس کودکان از آمپول


"ترس از آمپول" یا "سوزن هراسی" در برخی بزرگسالان و بسیاری از کودکان وجود دارد اما می‌توان با آگاهی دادن به آنان، از آن جلوگیری کرد.ترس از آمپول در کودکان و بزرگسالان وجود دارد اما ترسی که باعث شود فرد بزرگسال نتواند سراغ آمپول برود و ترس به مرحله حاد برسد، سوزن هراسی یا فوبیای سوزن نام دارد.این ترس از اوایلی که آمپول کشف شد وجود داشته است اما حدود بیست سال است که سوزن هراسی به رسمیت شناخته شده است.افراد در مقابل آمپول هراسی واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند اما شوک وازووگال از شایع‌ترین این واکنش‌هاست که با غش کردن و از حال رفتن فرد همراه است.از دیگر واکنش‌ها می‌توان به افت فشار در فرد اشاره کرد.این بیماری در افرادی رخ می‌دهد که زمینه‌ای دردناک را در دوران کودکی خود تجربه کرده باشند.

برای جلوگیری از این حالت در بزرگسالی بهتر است والدین، کودکان را از آمپول نترسانند و از ‌آمپول به عنوان ترس یا تنبیه کودکی استفاده نکنند.راه درمان این بیماری این است که فرد فکر خود را در لحظه‌ی تزریق، روی چیز دیگری متمرکز کند و یا اینکه در صورت مراجعه به پزشک با عنوان کردن مشکل خود به پزشک کمک کند تا اقداماتی برای او جایگزین شود.در مراحل بعدی بهتر است بیمار یک ست سرنگ را در دست بگیرد و چند بار آن را باز و بسته کند و همچنین استفاده از اسپری بی حسی و کمک گرفتن از تصاویر ذهنی و خلاق و آهنگ‌های شاد در لحظه‌ تزریق به درمان این بیماری کمک می‌کند.تزریق سریع به وسیله سرنگ‌های مخصوص از دیگر راهکارهای درمان این نوع ترس است.در مواقع خیلی حاد هم پزشکان از داروهای آرام بخش و حتی بی حسی استفاده می‌کنند.برای درمان اصولی و کار ساز باید به روانپزشک مراجعه و با انجام روان کاوی و رفتار درمانی به بهبود قطعی این بیماری کمک کرد.