کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

سلامت" مهم ترین"سین" هفت‌س


http://www.uploadfa.com/upload/Uploadfa.com_3934.JPG

سلامت" مهم ترین"سین" هفت‌سین

در ایام نوروز، یک سری آداب و سنن در کشور ما رایج است که بر تغذیه و الگوی غذایی افراد تاثیر زیادی دارد. در تعطیلات نوروز، بازار میهمانی و دید و بازدید بسیار گرم است و مردم به دیدار فامیل، دوستان و آشنایان خود می‌روند. برخی از افراد نیز ایام تعطیل را در سفر می‌گذرانند. این تغییر در برنامه زندگی، چه به علت دید و بازدیدهای دوستانه و فامیلی و چه به علت سفر،  دگرگونی‌های مهمی در برنامه غذایی اشخاص ایجاد می‌نماید

در این مقاله سعی بر این شده که تغییرات حاصل از ایام نوروز در تغذیه افراد و اثرات آن در سلامت جامعه مورد بررسی قرار گیرد. در دید و بازدیدهای ایام عید، مصرف تنقلات مختلف مرسوم است. یکی از این تنقلات، آجیل است. انواع مغزها از قبیل پسته، بادام، فندق، تخمه، بادام‌زمینی، بادام هندی و... از تنقلاتی هستند که از زمان‌های قدیم استفاده از آنها در میهمانی‌ها شایع بوده و هنوز هم رایج است

http://www.dowdani.net/fotos/7sin.jpg

مغزها یا آجیل:

"مغزها" که اصطلاحا آنها را "آجیل" می‌نامند، مواد غذایی مفیدی هستند که حاوی مواد مغذی ضروری برای سلامت انسان بوده و می‌توانند قسمتی از نیازهای تغذیه‌ای افراد را برآورده نمایند. مغزها از منابع غنی پروتئین گیاهی هستند. چنانچه مغزها را با یکی دیگر از پروتئین‌های گیاهی مانند حبوبات یا غلات مصرف نماییم، پروتئین آنها کامل شده و از ارزش تغدیه‌ای ‌بالایی برخوردار خواهند شد؛ مثلا استفاده از آجیل با گندم یا نخود بو داده موجب افزایش کیفیت پروتئین آنها می‌شود. انواع مغزها از منابع خوب ویتامین‌های گروه B محسوب می‌شوند و با مصرف آنها می‌توانیم قسمتی از نیازهای خود را به این دسته از ویتامین‌ها برآورده سازیم. ویتامین های گروه B در فعالیت و سلامت سیستم عصبی و نیز در سلامت، طراوت و شادابی پوست موثر است. مغزها حاوی مقادیر مناسبی "روی" هستند. "روی" از املاحی است که در رشد کودکان و نوجوانان، بلوغ جنسی نوجوانان، افزایش قدرت ایمنی بدن و سلامت و شادابی پوست، موها و ناخن‌ها تاثیر مهمی دارد. ماده معدنی دیگری که در مغزها به میزان مناسب وجود دارد "آهن" است. آهن از املاحی است که در تنفس سلولی دخالت دارد و در کمبود آن، اکسیژن به میزان کافی به سلول‌ها نمی‌رسد. این ماده مغذی همچنین در خون‌سازی موثر است و چنان چه به میزان کافی در غذا موجود نباشد، شخص دچار کم‌خونی خواهد شد. ضمنا آهن در قدرت ایمنی موثر است و کمبود آن موجب آسیب‌پذیری در برابر بیماری‌ها می‌شود. لازم به ذکر است که جذب آهن موجود در مغزها(آهن گیاهی) کمتر از جذب آهن موجود در منابع حیوانی( شامل انواع گوشت، تخم مرغ و جگر و قلوه) است. بنابراین چنان چه انواع آجیل همراه یک منبع غنی ویتامین C مانند مرکبات استفاده شود، جذب آهن موجود در آن افزایش می‌یابد. به این ترتیب مصرف آجیل برای انسان مفید است(البته میزان آهن آن از گوشت بسیار کمتر است(

حال این سوال پیش می‌آید که آیا ما می‌توانیم در ایام نوروز به هر میزانی که تمایل داریم آجیل میل کنیم؟ مغزها چنان چه به طور صحیح مورد استفاده قرار نگیرند، می‌توانند برای انسان مضر بوده و به سلامت شخص لطمه بزنند.

افراط در مصرف مغزها موجب افزایش وزن و چاقی می‌شود. با آنکه چربی موجود در مغزها جزء چربی‌های مفید است، ولی افراط در مصرف آن باعث چاقی می‌شود. هم چنین باعث کور شدن اشتها و احساس سیری شده و مانع مصرف غذای اصلی به میزان کافی می‌شود. در حالی که آجیل جزء تنقلات محسوب می‌گردد و نمی‌تواند جانشین غذای اصلی شود. هم چنین چنان چه آجیل حاوی نمک باشد، برای سلامت انسان مفید نیست و موجب افزایش فشار خون و اختلالات قلبی- عروقی می‌شود. افراط در مصرف آجیل به علت دارا بودن چربی زیاد، می‌تواند موجب اختلالات گوارشی و احساس سنگینی در دستگاه گوارش نیز شود. هم چنین مصرف مقدار زیاد آجیل در بعضی افراد باعث ایجاد جوش در پوست می‌شود. پس چنان چه مواد غذایی به طور صحیح مورد استفاده قرار نگیرند و یا در مصرف آنها رعایت اعتدال نشود، می‌توانند موجب بروز اختلالات مختلف در انسان شوند

http://www.zed.ir/files/gooya_haftseenstonejamshid.jpg

میوه ها:

یکی دیگر از مواد غذایی که مصرف آن در ایام نوروز متداول می‌باشد، میوه است. در میهمانی‌ها و دید و بازدیدهای عید، مصرف میوه به خصوص انواع مرکبات(پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، گریپ فروت) رواج زیادی دارد. خوشبختانه میوه‌های زمستانی مانند مرکبات و کیوی از منابع غنی ویتامین C محسوب می‌شوند. ویتامین C در افزایش قدرت ایمنی بدن و ترمیم زخم‌ها موثر است، همچنین در سلامت لثه‌ها و استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها و سلامت و شادابی پوست تاثیر دارد. بنابراین مصرف این قبیل میوه‌ها می‌تواند به حفظ سلامت انسان کمک نماید، به‌خصوص چون این میوه‌ها دارای پوست هستند و به هنگام مصرف، پوست آنها را جدا می‌کنیم، احتمال آلودگی‌ ناشی از عدم شست‌وشو و ضدعفونی را کاهش می‌دهد. البته باید توجه داشته باشیم که چنانچه این قبیل میوه‌ها به خوبی شسته نشوند آلودگی می‌تواند به هنگام جدا کردن پوست، توسط کارد به داخل میوه نفوذ نموده و آن را آلوده کند.

ضمنا میوه‌ها، حاوی مقداری ویتامین‌های گروه B نیز هستند.

چنان چه در دید و بازدیدهای عید از میوه‌هایی مانند سیب و انگور و امثال آن که با پوست مصرف می‌شوند استفاده شود، بایستی از شست‌وشو و ضدعفونی کردن کامل و دقیق آنها اطمینان داشته باشیم، در غیر این صورت بهتر است پوست آنها را جدا کنیم. البته قسمتی از مواد مغذی موجود در میوه در زیر پوست آن وجود دارد و ضمنا پوست میوه حاوی مقدار قابل توجهی فیبر غذایی است که در سلامت انسان تاثیر مهمی دارد، ولی در هر حال برای پیشگیری از بیماری، باید از شست‌وشو و ضدعفونی کردن میوه‌هایی که با پوست مصرف می‌شوند، اطمینان کامل داشته باشیم و به یاد داشته باشیم که زیاده روی در مصرف میوه هم می‌تواند باعث چاقی شود. این موضوع در مورد سبزی و سالاد نیز صدق می‌نماید. چنانچه در ایام نوروز در خارج از خانه، مثلا در میهمانی یا رستوران، غذا می خوریم باید به تمیز و بهداشتی بودن آن اطمینان کامل داشته باشیم. در غیر این صورت بهتر است از مصرف سبزی و سالاد در خارج از خانه پرهیز نماییم

http://www.ivo-nkh.ir/upload_images/images_medium/2co65bb_0_89944.jpg

در زیر مقاله 15 صفحه بصورت وردآفیس با محوریت نوروز وسلامتی تدوین شده است لطفا دانلود کرده ومطالعه بفرمائید

نوروز وسلامتی


http://i12.tinypic.com/4bf4os4.jpg
مطلب رو مطالعه کنید نظر یادتون نره منتظرم


قدرت ذهن ناخودآگاه برای فهم بهتر

http://www.uploadfa.com/upload/Uploadfa.com_3934.JPG

قدرت ذهن ناخودآگاه برای فهم بهتر

یکی از بهترین راههای تقویت توانایی یادگیری و بالا بردن نمراتتان این است که راه و روش کار کردن با قدرت ذهن ناخودآگاهتان را یاد بگیرید. فرایند فکر کردن ناخودآگاه است و ما آگاهانه از نتایج آن باخبر می شویم. همه تغییرات در ناخودآگاه ما صورت می گیرد. زمانیکه آمادگیش را داشته باشیم، با آگاهی از نآآن تغییر باخبر میشویم. اما این یعنی چه؟ اگر علاقه مندید بدانید این چه مفهومی دارد، مقاله را با ما دنبال کنید... تقریباً دو میلیون بیت ( واحد اطلاعات ) در هر ثانیه وارد سیستم عصبی انسان می شود. تقریباً می توان گفت که ما با بمبارانی از اطلاعات روبه رو هستیم. برای حفظ سلامت عقل، ذهن هوشیار ما اکثر محرک ها را فیلتر می کند و میلر (1956) کشف کرده است که ما فقط می توانیم مثبت هفت یا منفی دو بیت اطلاعات در یک زمان استفاده کنیم. این ذهن ناخودآگاه است که با سایر اطلاعات بالای هفت بیت (مثبت و منفی دو) سروکار دارد که در یک زمان خاص به آن توجه نمی کنید. به محض اینکه توجهمان را به چیزی می دهیم، آنوقت است که ذهنمان آگاه می شود. بعضی از قسمت های فیزیولوژی شما همیشه ناخودآگاه می ماند. این اصلاً نباید مایه تعجب باشد. ذهن ناخودآگاه ما همیشه مراقب ماست. ما که قلب، ریه ها، کلیه ها و سیستم ایمنی بدنمان را آگاهانه اداره نمی کنیم، می کنیم؟ می خواهیم به شما نشان دهیم که چطور برای دست یافتن به قدرت ذهن ناخودآگاهتان از ذهن آگاهتان بگذرید. ذهن ناخودآگاه تقریباً 90% از کل قدرت ذهن شما را گرفته است، درمقابل 10% از ذهنتان که برای فعالیت های روزمره از آن استفاده می کنید. ذهن ناخودآگاه گنجینه ای بسیار گرانبهاست، گنجینه ای از مهارت ها، حافظه، و تجربه. قدرت تفکر مثبت را می توان با استفاده از تاییدات و تصدیق ها تقویت کرد. تصدیق یک عبارت کوتاه در زمان حال است که مداوماً برای تاثیرگذاشتن روی ذهن ناخودآگاه تکرار می شود. ایدآلترین آن باید کوتاه و کاملاً واضح باشد. این اهمیت زیادی دارد چون ذهن ناخودآگاه نمی تواند به سادگی عبارات و جملات طولانی و پیچیده را تحلیل کنذ. ذهن ناخودآگاه معمولاً با جملات کوتاه و مناسب بیشتر تاثیر می گیرد. اما اکثریت مردم عادت به منفی اندیشی دارند. این یعنی بیشتر روی نقاط مشکل دار زندگی خود متمرکز می شوند و مداوماً اتفاقی را که دوست ندارند بیفتد، بر زبان می آورند. این مسئله معمولاً باعث می شود که مشکلات اصلی بیشتر و بیشتر شده و وضعیت حتی بدتر هم بشود. مثلاً یک دانش آموز ممکن است مداوم با خود بگوید: "من هیچوقت در این امتحان موفق نمی شوم". یا "همیشه وقتی می خواهم درس بخوانم حواسم پرت می شود". یا "من نمی توانم روی درسم تمرکز کنم". دانش آموزی که مداوم این تاییدات منفی را با خود تکرار می کند، چه آگاهانه و چه ناآگاهانه، معمولاً به احتمال کمتری در امتحانات خود موفق می شود و هیچوقت نخواهد توانست روی درس خود تمرکز کند. پشت هر احساس منفی یک فکر یا باور است و در اکثر موارد اینها افکار و عقایدی ناسالم هستند. از ناسالم منظور این است که نمی توانند به شما برای رسیدن به آنچه در زندگی می خواهید کمک کنند. یعنی هیچ خدمتی به شما نمی کنند. باور (معمولاً ناخودآگاه) مثل ماشه اسلحه می ماند و باعث می شود که در برخی موقعیت های خاص زندگی شکست بخورید. این را یادتان باشد: اگر مثبت فکر نکنید و فکرتان را با افکار و باورهای مثبت پر نکنید، آنوقت افکار منفی برای خالی کردن شکاف ها می آیند. لطفاً هیچوقت توانایی های خودتان را دست کم نگیرید. هیچوقت نباید فکر کنید که توانایی انجام کاری را دارید یا نه. سوال اصلی این است که آیا می خواهید فلان کار را بکنید یا نه! در مثالهای بالا، آن دانش آموز تاییدات منفی را وارد مغزش می کرد. درحالیکه باید آنرا با تاییدات مشابه اما مثبت آن جایگزین می کرد. "من می دانم که در امتحاناتم موفق می شوم". یا "وقتی برای درس خواندن می نشینم، اصلاً حواسم پرت نمی شود". یا "قدرت تمرکزم رو به پیشرفت است". شاید انجام اینکار به نظر سخت بیاید، مخصوصاً در انجام کاری که به نظرتان خیلی دشوار است. اما باور کنید، این هم مثل خیلی چیزهای دیگر، فقط تمرین می خواهد. هرچه این تاییدات را بیشتر و بیشتر با خود تکرار  کنید، آگاهانه یا ناآگاهانه، سریعتر به واقعیت تبدیل خواهد شد. اما باید مراقب باشید چون این روش هم برای افکار منفی و هم مثبت به این خوبی عمل می کند. یک زمان عالی برای تکرار تاییدات مثبت قبل از خواب یا بعد از بیدار شدن در صبح است. در این اوقات، ذهن ناخودآگاه شما بیشترین ارتباط را با شما خواهد داشت. اگر بتوانید آن عبارات را در طول روز با خود تکرار کنید یا حتی بنویسید و کپی هایی ازآن را همه جای خانه بگذارید، خیلی بهتر خواهد بود. یک جایگزین خیلی خوب این تاییدات "پیام های نیمه خودآگاه" است . قدرت پیام های نیمه خودآگاه در طول سالها به اثبات رسیده است و برای برنامه ریزی ذهن ناخودآگاه از طریق روش های سمعی و بصری استفاده می شود. درواقع، پیام های نیمه خودآگاه در عملکرد خود در ذهن ناخودآگاه آنقدر قدرت دارند که در سال 1974، دولت امریکا همه انواع تبلیغات رادیو و تلویزیون با روش پیام نیمه خودآگاه را ممنوع کرد.  پیام های نیمه خودآگاه با کار کردن در سطحی که توسط ذهن خودآگاه قابل تشخیص نیست، به ذهن ناخودآگاه می رسند. درنتیجه ذهن خودآگاه هیچوقت فرصتی برای رد کردن آن پیدا نمی کند و ذهن ناخودآگاه می تواند آن را پذیرفته و برحسب آن عمل کند.

استفاده از پیامهای نیمه خودآگاه دو روش دارد: سمعی و بصری

پیامهای نیمه خودآگاه بصری تاییداتی هستند که با سرعت بالایی پیش روی چشم فلاش زده که ذهن خودآگاه قادر به تشخیص آن نیست. درنتیجه این تاییدات مستقیماً وارد ذهن ناخودآگاه می شوند که بلافاصله هم آنرا درک کرده و نسبت به آن عمل می کند. پیام های نیمه خودآگاه سمعی هم به همان روش عمل می کنند بااین تفاوت که دراین روش، صدایی با فرکانسی که بالاتر از آستانه نرمال شنوایی انسان است، اجرا می شود. در این حالت هم مثل نوع بصری، بااینکه ذهن خودآگاه  قادر به تشخیص آن نیست، ذهن ناخودآگاه آن را دریافت کرده و بلافاصله به آن واکنش می دهد. هر دو نوع آن در رسیدن به قدرت شگرف ذهن ناخودآگاه بسیار نیرومند هستند. وقتی قدرت ذهن ناخودآگاه خود را درک کردید و شروع به تحت کنترل درآوردن آن کردید، قادر خواهید بود نمراتتان را با سرعت زیادی بالا برده و فرایند یادگیری خود را شدیداً تقویت کنید. آنوقت است که درس خواندن برایتان لذت بخش خواهد بود نه یک فعالیت اجباری.

در زیر مقاله 52 صفحه بصورت وردآفیس با محوریت مهندسی ذهن وخلاقیت تدوین شده است لطفا دانلود کرده ومطالعه بفرمائید

دانلود مقاله


http://i12.tinypic.com/4bf4os4.jpg
مطلب رو مطالعه کنید نظر یادتون نره منتظرم

 

دو بخش جداگانه ذهن

http://www.uploadfa.com/upload/Uploadfa.com_3934.JPG

دو بخش جداگانه ذهن

آنچه را فروید و بروئر در‌کار با بیماران هیستریک یافتند، انگار دو ذهن، یا دو بخش جداگانه در یک ذهن بود که پیام‌های متفاوت یا متناقض، حتی گاه متضاد داشتند. فرد، به یکی از آنها آگاه بود، پس خودآگاه نام گرفت که همان آگاهی سنت فلسفه بود که از زمان دکارت به عنوان واقعیتی بدیهی و چالش‌ناپذیر پذیرفته‌شده بود؛ دیگری بخشی از ذهن بود که فرد – یعنی مالک و دارنده آن- از محتوای آن خبر‌نداشت. انباری پنهان از یادهای فراموش شده و واپس‌زده که به یاد نمی‌آمدند، پس آن را ناخودآگاه نام دادند که دنیای دیگری بود، غریبِِ! آنچنان بیگانه که انگار به فرد دیگری تعلق داشت. بنابراین، می‌توان گفت که حداقل بخشی از گفتار و رفتار افراد می‌تواند تظاهر و فریب باشد که به نوعی انعکاس همان بخش ناخودآگاه ذهن آنهاست؛ گویی نقابی بر چهره دارند که خود نیز از کم و کیف آن بی‌اطلاع‌اند. فروید نیز معتقد بود که در پس واژه‌ها و بیان احساس‌ها باید به دنبال نیت و انگیزه‌های پنهان و احساس واپس‌زده دوران کودکی گشت. در واقع، روانشناس یا به طور دقیق‌تر روانکاو، برای حل مشکل بیمارش باید بتواند نقاب او را بردارد.

توهم‌، نوع دیگری از واقع‌گریزی

انگیزه انسان برای پنهان‌سازی واقعیت‌ها و به عبارتی واقع‌گریزی،: بشر با توهم سرمی‌کند، زیرا توهم، فلاکت زیستن را تحمل‌پذیر می‌کند.  اما اگر ماهیت توهم را دریابد و به عبارت دیگر از حالت خواب‌گونه اش رها شود،‌حواس خود را بازمی‌یابد و واقعیت را چنان دگرگون می‌کند که نیازی به توهم نداشته‌باشد. آگاهی کاذب یا تصویر تحریف‌شده واقعیت، انسان را ناتوان می‌کند. حال آنکه رویایی با واقعیت و داشتن تصویری شایسته از آن، به انسان توانایی می‌بخشد. بنابراین در روش درمانی فروید، آگاهی نسبت به واقعیت‌ها، بویژه واقعیت‌های پنهان، عامل اصلی و گام اول به شمار‌می‌آید. پس از این مرحله است که فرد امکان درک خود و دیگران را داشته و تلاش می‌کند آگاهانه تغییرات لازم و مناسب را در خود و رفتارش ایجاد کند. کارل گوستاو یونگ نیز در این زمینه می‌گوید: انسان دوست دارد خود را حاکم روان خویش بداند. اما مادام که از تسلط بر خلقیات و هیجانات خود عاجز باشد یا نتواند بر شیوه‌های گوناگون رخنه‌یابی عناصر ناخودآگاه در نقشه‌ها و تصمیماتش معرفت و وقوف یابد، قطعا مالک و صاحب‌اختیار نفس خود نیست. چگونه می‌توانیم احساسات واقعی خود را از میان لایه‌های عمیق ناخودآگاه ذهن تشخیص دهیم؟ شما وقتی جوان هستید به دلیل اینکه حساسیت بیشتری نسبت به برخوردهای تاییدگرایانه یا تکذیبی دیگران دارید، در عمل می‌آموزید احساساتی را که توسط دیگران تایید نمی‌شوند را بشناسید. اگر افرادی که با شما ارتباط دارند نتوانند حمایت خوبی از گفتار و رفتارتان داشته‌باشند، شما ممکن است در درک و فهم دنیای درونی خود دچار آشفتگی و سردرگمی شوید. یکی از وظایف اصلی هر روان‌درمانگری این است که به بیمارانش آموزش دهد چگونه گوش‌دادن به درون خود را آغاز‌کنند و به آنچه احساس می‌کنند و می‌خواهند واقف شوند. به این ترتیب،بیماران به طور فزایندهای با خودشان برخورد صمیمی و واقعی خواهند داشت. اگرچه در این مسیر، آنها بیشتر در فشار و محاصره مسایل مختلف قرار می‌گیرند تا اینکه بتوانند خود را به واقعیت‌ها بیشتر نزدیک‌کنند. گان بورگ پالم روان‌درمانگر، معتقد است که اگر به متخصص درمانگری دسترسی ندارید، شما می‌توانید احساسات واقعی خود را در مواردی که پیش می آید،با روش زیر شناسایی کنید: زمانی که احساس بد جسمی دارید، به خودتان فرصت دهید که بهتر مشکل اصلی‌تان را بشناسید.  در یک اتاق آرام و ساکت، دراز بکشید و چشم‌هایتان را ببندید.  در این زمان ممکن است بیشترین احساس ناخوشایندی را داشته‌باشید. این احساس ناخوشایندی شاید تقریبا غیرقابل تحمل باشد اما تلاش کنید بر احساسات واقعی‌تان، بدون کینه و بغض، متمرکز شوید. به این ترتیب به تدریج بیشتر و بیشتر نسبت احساسات و عواطف واقعی‌تان آگاه می‌شوید.  نگرانی زیاد، نفرت، شرم، عصبیت، ترس، وحشت، رنجش و غم همه نمودهایی از احساسات سرکوب‌شده‌ای هستند که به نوعی بر واقعیت و علل بروز آنها سرپوش گذاشته شده است.  احساس ناخوشایندی، به این دلیل خطرناک است که در واقع ، سرکوب می‌شود؛ نه، به این دلیل که به ماهیت و علل بروز آن، آگاه می‌شوید.  اجازه دهید احساس ناخوشایندی بارز شود و ضمن تماس قوی با آن، این احساسات را با ایجاد صداها و حرکت‌هایی متعادل و قابل قبول بیان کنید. احساس ناخوشایندی احتمالا حداقل برای مدت یک ربع ساعت، ازبین خواهد‌رفت. به این ترتیب، شما یاد‌گرفته‌اید که چگونه حل مشکلات خود را شروع کنید

در زیر مقاله 52 صفحه بصورت وردآفیس با محوریت مهندسی ذهن وخلاقیت تدوین شده است لطفا دانلود کرده ومطالعه بفرمائید

دانلود مقاله


http://i12.tinypic.com/4bf4os4.jpg
مطلب رو مطالعه کنید نظر یادتون نره منتظرم

ابتکار و خلاقیت چیست؟-مراحل و موانع خلاّقیت

ابتکار و خلاقیت چیست؟


http://up.iranblog.ir/4/1259839008.jpg


خلاّقیت یا ابتکار ، نوع خاصی از عمل است که در آن ، فرد ، بی آن که طبق دستور یا عادت یا سنّتی رفتار کرده باشد ، می تواند کارهای تازه و در عین حال ، ارزشمندی ارائه دهد . خلاّقیت به عنوان یک نیاز عالیه بشری ، در تمام ابعاد زندگی او مطرح است و عبارت است از تحولات دامنه دار و جهشی در فکر و اندیشه انسان ، به طوری که توانایی ترکیب عوامل قبلی با روش های جدید را می یابد . در واقع ، ابتکار ، همیشه پرداختن به عوامل جدیدی است که نسبت به آنها غفلت شده است . نوآوری و خلاقیت ، بیشتر یک فعالیت فکری و ذهنی است و به معنای توانایی ترکیب ایده ها با یک روش منحصر به فرد یا ایجاد پیوندی بین ایده هاست که به نتیجه ای متفاوت منجر شود . به طور کلی ، نوآوری و خلاقیت ، عبارت است از استفاده از اندیشه های قبلی در جهت تولید اندیشه های جدید . هر چیزی می تواند بدون این که تازه باشد خلاّقانه باشد . مهارت و توانایی در به کار بردن خلاقیت ، ظرفیت استقامت و صبر را افزایش می دهد و همچنین باعث می شود که مفهوم شکست ، تغییر کند . شکست خوردنِ به سادگی ، نمایانگر وجود فاصله میان آرمان و واقعیت است . عموم مردم ، دارای قدرت خلاّقه ای بیشتر از آن هستند که فکر می کنند . یک نابغه خلاّق ، تمام مرزها را می شکند و در لیستش تقاضاهای بسیاری را می گنجاند . تجسّم خلاّق نیز فن استفاده از نیروی خیال برای آفرینش است . بیشتر افراد ، تجسم خلاّق را به صورت ناخودآگاه به کار می برند . در این جا تخیل ، برای آفرینش تصویری روشن از آنچه می خواهیم متجلی کنیم به کار می رود . سپس با تمرکز بر روی این آرمان یا تصوّر ، می توان آن را به صورت واقعیت عینی مجسم کرد؛ کاری که قطعا همه مخترعان ، قبل از اختراعشان انجام داده اند؛ تخیّل خلاّق و به اختیار! ما باید بتوانیم تفاوت میان خلاّقیت و هیجان را شناسایی کنیم . فاصله بین آرمان و واقعیت موجود را می توان از طریق اقدام عملی برای ترکیب کردن آن دو و یا دست برداشتن از آرمان دراز مدّت و نزدیک کردن آن به واقعیت موجود (که روش دومی ، کوتاه مدّت و سریع الوصول است) ، کم کرد

http://sapand.blogfars.com/fotofiles/52776.jpg

مراحل و موانع خلاّقیت

برای ایجاد خلاّقیت ، ابتدا شخص در موضوع مورد نظر به جستجوی اطلاعات می پردازد و سعی می کند موضوع را به خوبی ریشه یابی کند . سپس این مورد به ضمیر ناخودآگاه می رود و پس از آن ، ممکن است شخص در هر لحظه به راه حلّی دست یابد . سپس فرد ، این راه کلّی را به آزمایش می گذارد و آن را پرورش می دهد . در این راه ، ممکن است موانعی چون : عدم اعتماد به نفس ، ترس از شکست ، تمایل به همرنگی ، عدم تمرکز ذهنی ، عدم انعطاف پذیری ، عادت زدگی و یا منفی نگری (به خود و جامعه( بر سر راه خلاّقیت ، وجود داشته باشد .

ویژگی های افراد خلاّق

فرد خلاّق ، هر چیزی را از دیدگاه های گوناگون بررسی می کند . از وضعیت موجود ، عموما ناراضی است . مسائلی را می بیند که قبلاً مورد توجه قرار نگرفته اند .ایده ها و تجربیات گوناگون را به هم ربط می دهد . محدود به رسم و عادت نمی شود . به عبارت دیگر ، استقلال فکری و ذهنی منتقد دارد انسان های خلاّق ، افرادی هدفمند هستند . تیزهوش تر از دیگران به نظر می رسند . نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی ، حساس هستند . استقلال طلب اند و نسبت به زندگی خود و دیگران ، احساس مسئولیت می کنند

http://www.shortstory.ir/back.jpg

آیا جنسیت ، بر روی خلاّقیت تأثیر دارد؟

حداقل دو عاملِ شناخته شده وجود دارند که همیشه اثر خود را در جنس ، باقی می گذارند : محیط طبیعی و منش فردی . تشخیص دقیق سهم جنس و تربیت در برخی رفتارها مشکل است . اغلب اتفاق می افتد که اختلاف بین افراد یک جنس ، مهم تر و معنادارتر از اختلاف بین افراد دو جنس مقابل است . از این جا نتیجه می گیریم که مطالعه چند فرد مذکر و مؤنث ، هر چند هم دقیق باشد ، باز هم نمی تواند اختلافات موجود بین جنس ها را به طریق عینی ، مورد ملاحظه قرار دهد . برای رسیدن به این هدف ، ناچار باید از قواعد روش تجربی پیروی کرد و نتایج بررسی بر روی نمونه های بی شماری را جمع آوری کرد . می توان به درستی انتظار داشت که اختلافاتی از مقوله بدنی ، بارزترین اختلافات باشند؛ ولی محققانی به مقایسه دو جنس از نظر هوش عمومی و استعدادهای مختلف ذهنی پرداخته اند که نتایج متفاوتی به بار آورده اند . از تعداد 56 پژوهشی که در یکی از کشورهای غربی انجام شده است ، چیزی که از لحاظ هوش عمومی ، دال بر برتری دختران یا پسران با یکدیگر باشد ، به دست نیامده است . البته در مورد استعدادهای ذهنی در زمینه حافظه و دقت در جزئیات ، برتری خفیف دختران نسبت به پسران ، نشان داده شده است؛ ولی فقط در مورد گویش و آن هم فقط در دوران خردسالی ، این برتری تأیید شده است . این امتیاز دختران ، در سرعت قرائت و سهولت در جمله سازی نیز به چشم می خورد . در آزمایش های مربوط به اعداد ، استدلال منطقی و بخصوص تجسم فضا ، پسران ، امتیاز بیشتری می گیرند . البته در این خصوص ، توجه پسران به تکنیک به هر شکلی یا تأثیر محیط خانوادگی و تحصیلی و دیگر عوامل را می توان در این برتری ، دخیل دانست

http://s39.radikal.ru/i085/0902/95/2067e32974bd.jpg

به اعتقاد روان شناسان رشد ، هوش و استعداد تا سن نوجوانی و جوانی ، رشد دارد و به اوج خود می رسد . این تکامل ، تا سنین جوانی و پایان آن ، رو به پیشرفت است و سپس متوقف می شود . برخی نوجوانان و جوانان ، از درجه هوشی بالاتری برخوردارند و قادر به تجزیه و تحلیل بهتر مسائل هستند . با این توضیحات ، می توان گفت که تقریبا همه افراد آدمی به خاطر این که از توانایی هوشی معمولی برخوردارند ، می توانند افرادی خلاّق باشند . این خصوصیت ، مربوط به آدمی از هر جنسی است و نمی توان میان دو جنس (زن و مرد) ، تفاوتی قائل شد . اگر چه می توان گفت که پسران با توجه به خصوصیاتشان ، قدرت تجسم و تحلیل قوی تری دارند و می توانند در این حوزه ، خلاّقیت بیشتری از خود بروز دهند و در عوض ، دختران نیز می توانند در زمینه مباحث نظری ، خلاّق تر باشند . البته اینها ویژگی های مخصوص این دو جنس نیست؛ بلکه هر دو می توانند در همه زمینه ها خلاّقانه عمل کنند

http://sepehrmag.com/pic/5158-Article1838.jpg.aspx.jpg

هیچ وقت به پستوی ذهن خود سفر کرده‌اید، قطعا سفر پر‌پیچ و خمی است؛ اگر پیچیدگی‌های آن را دریابیم. هیچ وقت به پستوی ذهن خود سفر کرده‌اید، قطعا سفر پر‌پیچ و خمی است؛ اگر پیچیدگی‌های آن را دریابیم. چرا که تجربیات گوناگون ما در این پستو، طبقه‌بندی و نگهداری می‌شوند و در واقع هر کلام، روایت و ماجرایی، پرونده‌ای از آنها را به بازخوانی فرا‌می‌خواند. این بازخوانی‌ها که به تصویرسازی‌های متفاوتی از واقعیت می‌انجامد. اما همه این تصویرها در پسپتوی ذهن، سخت ذخیره ‌می‌شوند و ناخودآگاه را شکل‌می‌دهند که احساس‌ها و تجربیات دوران کودکی در عمیق‌ترین لایه‌های آن قرار‌می‌گیرند کارل گوستاو یونگ، معتقد است آنچه سرشت آدمی را تشکیل‌می‌دهد و بیشتر الگوهای رفتاری انسان را تنظیم می‌کند، ریشه در ناخودآگاه انسان دارد. فلسفه ناخودآگاه philosophy of unconscious، در نیمه دوم قرن نوزدهم به عنوان یک اصل مهم در روانکاوی برای درمان بیماران مورد توجه قرار‌گرفت

The image “http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:SQlvkZk_725RyM:http://www.amajapan.co.jp/english/images/2008_ic_creativity.gif” cannot be displayed, because it contains errors.

در زیر مقاله 52 صفحه بصورت وردآفیس با محوریت مهندسی ذهن وخلاقیت تدوین شده است لطفا دانلود کرده ومطالعه بفرمائید

دانلود مقاله


http://i12.tinypic.com/4bf4os4.jpg
مطلب رو مطالعه کنید نظر یادتون نره منتظرم


چهارشنبه آخر سال ( چهار شنبه سوری )-اس ام اس

چهارشنبه آخر سال ( چهار شنبه سوری )

http://up.iranblog.ir/4/1259839008.jpg


یکی از آیینهای نوروزی امروز - که بایستی آمیزه ای از چند رسم متفاوت باشد - " مراسم چهارشنبه سوری " است که در برخی از شهرها آن را چهارشنبه آخر سال  گویند.  دربارهً چهارشنبه سوری، کتاب ها و سندهای تاریخی، مطلبی یا اشاره ای نمی یابیم و تنها در این قرن اخیر، یا دقیق تر، در این نیم قرن اخیر است که مقاله ها و پژوهشهای متعددی در این باره منتشر شده و یا در نوشته های مربوط به نوروز به چهارشنبه سوری نیز پرداخته اند.  برگزاری چهارشنبه سوری، که در همهً شهرها و روستاهای ایران سراغ داریم، بدین صورت است که شب آخرین چهارشنبهً سال ( یعنی نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه )، بیرون از خانه، جلو در، در فضایی مناسب، آتشی می افروزند، و اهل خانه، زن و مرد و کودک از روی آتش می پرند و با گفتن : " زردی من از تو، سرخی تو از من "، بیماری ها و ناراحتی ها و نگرانی های سال کهنه را به آتش می سپارند، تا سال نو را با آسودگی و شادی آغاز کنند. تا زمانی که از ظرف های سفالین چون، کاسه و بشقاب و کوزه، در خانه استفاده می شد، پس از خانه تکانی، کوزهً کهنه ای از پشت بام خانه به کوچه می انداختند؛ کوزه ای که در آن آب و چند سکه ریخته بودند. اسفند دود کردن و آجیل خودرن، فال گرفتن، " فال گوش " ( در کوی و گذر به حرف عابران گوش دادن و از مضمون آن ها برای نیت خود تفاًول زدن. ) و " قاشق زنی " ( معمولا زنان روی خود را می پوشانند و با قاشق، یا کلید به خانه ها در می زنند، صاحب خانه شیرینی، میوه و یا پول در ظرف آنها می گذارد. ) نیز از باورها و رسم هایی است که به ویژه در بین نوجوانان، هنوز به کلی فراموش نشده است؛ و این رسم ها و باورها در شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت اند.  بی گمان چهارشنبه سوری از رسم های کهن پیش از اسلام نیست. در آن زمان هر یک از روزهای ماه را نامی بود، نه روزهای هفته را. استاد پورداود در این باره می نویسد :  آتش افروزی ایرانیان در پیشانی نوروز از آیین های دیرین است شک نیست که افتادن این آتش افروزی به شب آخرین چهارشنبهً سال، پس از اسلام رسم شده است. چه ایرانیان شنبه و آدینه نداشتند ( ... ) روز چهارشنبه یا یوم الاربعاء نزد عرب ها روز شوم و نحسی است. جاحظ در المحاسن و الاضداد آورده : والاربعاء یوم ضنک و نحس.  این است که ایرانیان آیین آتش افروزی پایان سال خود را به شب آخرین چهارشنبه انداختند تا پیش آمدهای سال نو از آسیب روز پلیدی چون چهارشنبه بر کنار ماند.  در باورهای عامیانه، چهارشنبه روزی نامبارک است. سفر نبایستی کردن شب چهارشنبه، به احوال پرسی مریض نبایستی رفت. و منوچهری گوید

http://dl.onlydownload.ir/29vyr89.gif

چهارشنبه که روز بلاست باده بخور      به ساتکین می خور تا به عافیت گذرد

آتش افروختن شب چهارشنبهً آخر سال، یا چهارشنبه آخر صفر را، برخی به قیام مختار نسبت می دهند : مختار سردار معروف عرب وقتی از زندان خلاصی یافت و به خونخواهی شهیدان کربلا قیام کرد، برای این که موافق و مخالف را از هم تمیز دهد و بر کفار بتازد، دستور داد شیعیان بر بام خانه خود آتش روشن کنند و این شب مصادف با شب چهارشنبه آخر سال بود. و از آن به بعد مرسوم شد.  در برخی از شهرهای آذربایجان چون ارومیه، اردبیل و زنجان، همه چهارشنبه های ماه اسفند هر یک نقش و نام معینی دارند، که از جمله در منطقهً زنجان بدین شرح است:  نخستین چهارشنبه را موله گویند و به شستن و تمیز کردن فرش های خانه اختصاص دارد. دومین چهارشنبه را سوله گویند، در این روز به خرید وسیله ها و نیازمندیهای عید می روند.  سومین چهارشنبه را گوله گویند و به خیس کردن و کاشتن گندم و عدس و غیره برای سبزه های نوروزی اختصاص دارد.  چهارمین و آخرین چهارشنبه سال ( چهارشنبه سوری ) را کوله گویند؛ ( کوله در ترکی به معنی کهنه و فرسوده است).  در برخی از شهرهای ایران، از جمله ایلام (نوروز آباد)، تویسرکان، کاشان، زاهدان (قصبه مود) و ... مراسم چهارشنبه سوری را آخرین چهارشنبه ماه صفر برگزار می کنند. و آخرین آتش نیز از رسم ها است.  بنابر نوشته تذکره صفویه کرمان نیز، چهارشنبه سوری در ماه صفر بوده است.  در اصفهان چهارشنبه سوری را " چهار شنبه سرخی " نیز می گویند.  یکی از دلیل ها و سندهای دیگری که نشان می دهد چهارشنبه سوری از آیین های پیش از اسلام نیست، می تواند این باشد که مراسم آن در غروب آفتاب روز سه شنبه برگزار می شود. در گاهشماری قمری آغاز بیست و چهار

ساعت یک شبانه روز از غروب آفتاب روز پیش است؛ و چهارشنبه سوری، مانند بسیاری از آیین ها، جشن ها و سوگواری های مذهبی همچون عید غدیر، نیمه شعبان، رحلت حضرت پیامبر ( ص ) که بر اساس گاهشماری قمری است، در غروب روز پیش برگزار می شود. نحس بودن چهارشنبه در باورهای عامیانه باعث شده، که هنوز بعدازظهر سه شنبه ( یعنی شب چهارشنبه ) به احوال پرسی بیمار نمی روند، و پنجشنبه را عامه " شب جمعه " می گویند. در صورتی که آیین های کهن مثل نوروز، مهرگان، سده و ... که بر اساس گاهشماری خورشیدی است، آغاز بیست و چهار ساعت روز، از سپیده دم و یا از نیمه شب است. آن چه که چهارشنبه سوری را به جشن ها و آیین های کهن ایران پیوند می زند، می تواند برگزاری رسم و جشنی به نام " سور "، در روز پنجه ( خمسه مسترقه ) باشد که از آن تا سدهً چهارم، دوره سامانیان، آگاهی در دست است : صاحب تاریخ بخارا از برگزاری رسمی که " عادت قدیم " و با افروختن آتش در " شب سوری " ( پیش از نوروز ) همراه بوده خبر می دهد : ... آنگاه امیر سدید ( منصور بن نوح ) به سرای نشست، هنوز سال تمام نشده بود که چون شب سوری، چنان که عادت قدیم است، آتشی عظیم افروختند و پاره ای آتش بجست و سقف سرای در گرفت و دیگر باره جمله سرای  بسوخت و ...   امروز، با رسمیت یافتن تقویم مصوب 1304، دیگر از جشن های پنجه ( که در خوارزم، آغاز سال، و در پارس پایان سال بود ) کمتر نشانی میتوان یافت. چهار شنبه سوری پایان ماه صفر نیز - تا آن جا که آگاهی در دست است -  فراموش شده، و تنها با برگزاری مراسم چهار شنبه آخر سال یا چهارشنبه سوری، که در بر دارندهً رسم هایی از فرهنگ عامه است، مردم به پیشواز نوروز می روند.   این یادآوری لازم است که با وجود تکنولوژی های جدید خانه سازی، ایجاد مجموعه های مسکونی، آپارتمان نشینی، در دسترس نبودن " بوته و هیمه " ( به علت استفاده از گاز و برق به عنوان وسیلهً  حرارتی )، در اختیار نداشتن کوزه و پشت بام و فضای مناسب جلوی در خانه، و دگرگونی های دیگر فرهنگی، مراسم چهارشنبه سوری هنوز چهرهً نمادین خود را - با دشواری، به ویژه در شهرها و محله های سنتی - نگه داشته است.  

http://yekleh.persiangig.com/image/chahar-shanbe-sori.jpg

اس ام اس چهرشنبه سوزی

چهار شنبه سوریه نیا پایین می سوزی

.
.
.
.
.

چیه؟ توقع داشتی اینجا آتیش باشه بسوزی؟؟

*********

چهارشنبه سوری نزدیکه.یه وقت نری از رو آتیش بپری.

.

.

آخه تجربه ثابت کرده اگه جیگر بره رو آتیش کباب میشه

***********

سلام چهارشنبه سوری جایی قرار نذاری کار واجب باهات دارم

آحه آتیش کم داریم آتیش پاره

***********

چهارشنبه سوری هر آتیشی که دیدی به یاد قلب منم باش آخه از دوریت بدجوری آتیش گرفته

********

چهارشنبه ای که میاد….


با یاد سرخی گونه هات..


درخشش چشمات

 ..
سوزانندگی لبهات..


داغی عشقت


از رو آتیش میپرم


دوستت دارم آتیش پاره

*********

تام کروز ، نیکلاس کیج ، جنیفر لوپز ، رابرت دنیرو ، یانی ، دیووید کاپرفیلد ، آنتونی رابیز ، خود من و بقیه ی ستارگان جهان ازت خواهش میکنیم چهارشنبه سوری مواظب خودت باشی


The image “http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:630TAR6hoftGJM:http://www.chanter.com/yves/photos/2000-01-06/2000-01-01-Paris-Feu%2520d%27artifice%25203.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

چهار شنبه سوریه نیا پایین می سوزی


.
.
.
.
.
.
..
.
چیه؟حیف که دلم نیومد .والا این پایین یه کپسولی میترکاندم تا دیگه به حرف کنی

********

سلام چهارشنبه سوری جایی قرار نذاری کار واجب باهات دارم

.
.
.
.
.
.
.
آتیش پاره

********

دوستت دارم آتیش پاره چهارشنبه سوری مبارک

شما دوستان بزرگوار می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چهارشنبه سوری وفلسفه آن مقاله 10 صفحه ای زیر را  که بصورت ورد افیس تهیه شده است رادانلود بفرمائید


چهارشنبه سوری




http://i12.tinypic.com/4bf4os4.jpg
مطلب رو مطالعه کنید نظر یادتون نره منتظرم


تفکّر ، تمرکز و موفقیت-

تفکّر ، تمرکز و موفقیت


http://up.iranblog.ir/4/1259839008.jpg


بزرگ ترین آرزوی بشر ، کسب موفقیت است . موفقیت ، امری نسبی است و هرگز تعریف واحدی به خود نمی پذیرد ، موفقیت ، جریان مداومی است که ضمن آن ، فرد ، مشتاق و آرزومند توفیق های بیشتری است . در واقع ، راه موفقیت ، همواره در دست ساختن است

یکی از ملزومات موفقیت ، ایجاد تمرکز است . بسیاری از روان شناسان معتقدند که قدرت تمرکز ، ذاتی نیست بلکه تمرکز ، یک ویژگی اکتسابی است و باید هر روز ، پرورش و جهت داده شود و هر کسی با هوش عادی می تواند به آن دست یابد . یکی از پیش شرط های یادگیری و تمرکز ، کنجکاوی است که باید از دوران کودکی و نوجوانی پرورش یابد . در واقع ، می توان گفت هر گاه هر مسئله ، اندیشه یا هدفی به کامل ترین شکل ، فکر ما را اشغال کرد ، تمرکز اتفاق افتاده است . برای آموزش یادگیری و کسب تمرکز ، مسئله مهم و اصل اساسی ، رغبت ذهن به مقایسه و مقابله است ، به شکلی که گویی با آن عجین شده است . تقریبا همه مشکلات مربوط به طرز عمل و تفکّر ، ناشی از نبود روش های دسته بندی است و فقط در این مرحله می توان امید داشت که به برخی از نیازهای اساسی مربوط به شیوه های درست تفکّر و رفتار ، پاسخ داده شود . برای رسیدن به شیوه های صحیح تفکّر وعمل ، چند اقدام ، همواره از سوی دانشمندان ،توصیه می شود که عبارت اند از : آزاد کردن نیروهای درونی ، شناسایی خود و ارزیابی توانایی های فردی ، برنامه ریزی آینده بر مبنای اهداف روشن ، استفاده از نیروی عظیم ذهن ، داشتن تصویر ذهنی مطلوب از وضعیت خود ، افزایش بهره وری فردی و استفاده برنامه ریزی شده از ضمیر ناخودآگاه انسان علاوه بر حواس پنج گانه که به کمک آنها تصاویر ذهنی اش را شکل می دهد ، مجهز به دستگاهی است که به کمک آن ، می تواند ارتباط کلامی برقرار کند . قدرت ، نفوذ و اثر تلقینی ارتباط کلامی ، در شرایط ویژه ای بسیار افزایش می یابد و می تواند به خوبی در ذهن ، مؤثر افتد . سپردن آرزوها و خواسته ها به ضمیر باطن ، و درخواست راه حل از آن ، چنانچه به صورت یک عادت روزمره درآید ، به حل مشکلات ، کمک مؤثری خواهد کرد . همه افراد ، استعداد قلّه شدن را دارند ، به شرطی که قادر به استفاده از اندیشه خلاّق خود باشند . باید بدانیم که ضمیر باطن ، همواره به خواسته های درونی (اعم از مثبت یا منفی) پاسخ می دهد .



در زیر مقاله 52 صفحه بصورت وردآفیس با محوریت مهندسی ذهن وخلاقیت تدوین شده است لطفا دانلود کرده ومطالعه بفرمائید

دانلود مقاله


http://i12.tinypic.com/4bf4os4.jpg
مطلب رو مطالعه کنید نظر یادتون نره منتظرم

خلاقیت چیست؟ -ذهن خلاّق ، راه گشای آینده

خلاقیت چیست؟


http://up.iranblog.ir/4/1259839008.jpg


می‌توانیم از جنبه‌های مختلف به خلاقیت بنگریم. آیا عاملی در محیط وجود دارد که خلاقیت را ترغیب کند؟ آیا مجموع تمامی جریانات درونی ذهن است که خلاقیت را می‌سازد؟ و یا اینکه، خلاقیت نیازمند یک بازدهی عینی است، مانند تولید یک محصول یا ارایه یک برنامه اجرایی؟ ما معتقدیم که هر سه مفهوم در خلاقیت وجود دارند. خلاقیت، بازی با تخیل و امکانات است که در حین تعامل با عقاید، افراد و محیط،‌ منجر به ارتباطات و نتایج جدید و معنادار می‌شود. خلاقیت یک فعالیت پویا است که ضمیر خود آگاه و نیمه خود آگاه را در بر می‌گیرد در واقع خلاقیت تمامی ذهن را در بر می‌گیرد. ندهرمان نویسنده کتاب «ذهن خلاق» در تعریف خلاقیت چنین می‌نویسد: به نظر من خلاقیت از نظر کلی شامل پدید آوردن یک ایده و اظهار کردن آن می‌باشد. که نتیجه آن وقوع یک پدیده است. به منظور تحکیم قدرت خلاقیت می‌باید فکر یا ایده را به صورتی به کار گرفت که تجربه از یک سو و واکنش خود شخص و سایرین از سوی دیگر باعث تقویت عملکرد شوند. با تشویق فعالیت‌های خلاقانه، میزان خلاقیت در فرد افزایش می‌یابد. هنگامی که یک فرد خلاق بطور گسترده به مورد اجرا گذاشته می‌شود، بطوریکه باعث یک تحول دایمی شود، می‌توان گفت که نوآوری بوقوع پیوسته است. اگر در زمینه تکنولوژی به بررسی سیر نوآوری در هزار سال اخیر بپردازیم، در کمال شگفتی در می‌یابیم که نوآوری و خلاقیت در یک سرزمین باعث شکوفایی نوآوری و خلاقیت در فرهنگی دور دست شده است. خلاقیت به ندرت در انزوا رخ می‌دهد، زیرا نیازمند ذهن، افکار و اختراعات سایر مردم است از منظر کلی، خلاقیت در کیفیت راه‌ حل‌هایی که ضمن حل مسأله به آنها دست می‌یابیم بروز می‌کند.

در مدرسه برای رسیدن به نتیجه نیاز به معلومات دارید در حالیکه در زندگی برای رسیدن به نتیجه نیازمند خلاقیت هستید

http://vvfbr.persiangig.com/image/motefarege1/modiriat.JPG

ذهن خلاّق ، راه گشای آینده

سه پدیده حیاتی ، فکر ، نظم و عمل ، در صورتی که به همین ترتیب ، به کار بسته شوند ، در به سرانجام رساندن منطقی کارها نقشی بس اساسی ، زیربنایی و حساس دارند . در صورتی که این سه پدیده به نحو صحیح و به طور منطقی در خصوص هر عملی و لو مشکل ترین کارها ، در مرحله برنامه ریزی ، مورد بهره برداری قرار گیرند ، می توان به طور منطقی انتظار داشت که کار مورد نظر ، در زمان مطلوب و در هر شرایطی به نتیجه درست خود برسد . قبل از شروع هر عملی ، بخصوص در کارهای اساسی و زیر بنایی (یعنی در کارهایی که نسل های بعد نیز از آن می توانند منتفع یا متضرر شوند مثل برنامه ریزی های اجتماعی و اقتصادی یا برنامه های بلند مدت آموزشی و تربیتی) ، این مسئولیت برعهده عمل کننده است که دقیقا بررسی و ارزیابی کند که آیا هر یک از این سه پدیده ، نقش خود را در آن کار ، ایفا می کنند یا خیر ؟ مسئله فکر کردن قبل از اقدام به هر عملی به منظور طرّاحی و برنامه ریزی یک چارچوب معقول و منطقی ، از اساسی ترین مسائل زیربنایی شروع هر کاری است . این مسئله تا بدان اندازه اهمیت دارد که اکثر متفکران و بزرگان جهان ، چه الهی و چه غیر الهی ، در خصوص فکر و تأثیر آن بر روی تصمیمات انسانی ، تأکید فراوان کرده اند . به طور کلی ، فکر ، نظم و عمل ، به طور مستقل از یکدیگر ، کار نمی کنند به عنوان نمونه ، تنها در زمانی که فکر کردن در خصوص پدیده ای شروع می شود ، نظم ، امکان پذیر می گردد و عملاً و به تدریج ، اثرات خود را آشکار می کند . چگونه این سه پدیده می توانند طیّ فرایندهای منطقی اجتماعی ، جامعه ای سالم و سازنده به وجود آورند ، به نحوی که نسل های آینده بتوانند از عواقب اجرایی آنها ، به راحتی و با سلامت استفاده ببرند؟

فکر ، نظم و عمل

فکر ، پدیده ای پیچیده و چند بعدی و فرآیندی کم و بیش ناشناخته است که در ذهن ، شکل می گیرد؛ امّا اثرات ظاهری آن به صورت تصمیم و یا اقدام عملی ، قابل رؤیت است . فکر ، دارای اثرات مادی و معنوی متعدّدی است که هنوز از بسیاری جهات ، ناشناخته مانده اند. تفکّر در مسائل اساسی ، تمام راه ها واصول و مقدّمات و پیامدهای مربوط به یک مسئله را پیش روی شخص قرار داده ، به وی امکان تجزیه و تحلیل می دهد . قوّه تفکّر ، ویژگی مشترک همه انسان ها و در واقع ، مدیر و سامان دهنده محتویات ذهن است . نظم را می توان به «ارتباط منطقی موجود در میان عناصر شکل دهنده هر فرآیند» ، تعریف کرد به عبارت دیگر ، اگر بین عناصر شکل دهنده یک فرآیند ، ارتباطی معقول و منطقی متناسب با اثرات ساختاری این عناصر و نقشِ آنها در شکل گیری فرآیند وجود داشته باشد ، گوییم در این فرایند ، نظم وجود دارد و ساختار آن ، منظّم است . از سویی دیگر ، تبدیل مسئله از قوه(ذهنیت) به فعل (رفتار) را عمل می نامند . پس به فعلیت درآوردن هر فرآیند ذهنی ، «عمل» خوانده می شود . بر خلاف فکر و نظم ، عمل یا همان نتیجه حاصل از فکر و نظم ، قابلیت لمس و رؤیت دارد و می توان تأثیر نهایی عمل انجام شده را در شرایط مختلف دید

http://mit-ocw.sbu.ac.ir/Portals/1/images/bcshomepage.jpg

روشن اندیشی و رشد

فکر را از دو راه می شود روشن کرد : یکی از طریق شرح و توصیف و دیگری از طریق طبقه بندی مطالب . شرح و توصیف و تعریف مطالب ، بهترین تدبیری است که می توان برای روشنی فکر ، اندیشید. به خاطر سپردنِ شرح و تعریف ها نیز عمل بسیار ممتازی است ، نه تنها از لحاظ درک مطلب ، بلکه از این نظر که چنین محفوظاتی ، موادّی همیشه فراهم در دسترس قوّه استدلال اند . بنا بر این ، در دوره تحصیل (مدرسه و دانشگاه) باید به این موضوع ، خیلی توجه شود . البته یکی از عوامل رغبت به استدلال ، ایمان است . ایمان به آنچه که در ذهن ، طبقه بندی شده است ، بر خلاف تردید و حیرت ، میل به اندیشیدن و استدلال را در انسان ، زنده نگه می دارد . در برخی موارد ، احتیاط (که یکی از ویژگی های فطرت یا عقل فطری است) نیز به میان می آید و در ضمن جستجوی حقیقت ، تمام احتیاطات لازم را پیشنهاد می کند تا فرد ، در تفکّر خویش ، دچار افراط و تفریط یا تعصّب و خطا نشود . بنا بر این ، زندگانی ای با خوش بختی ، اعتدال و توانگری همراه است که امکانش از طریق برقراری روابط خلاّق با حقیقت ، فراهم شده باشد . کسی که از رشد فکری برخوردار است ، با کسب سطح معینی از موفقیت ، متوقّف نمی شود؛ بلکه بر عکس ، دائما در حال رشد کردن است؛ زیرا روابط او با زندگی ، مستحکم تر و غنی تر می شود و نظریات وی ، رشد این روابط را تضمین می کند . چنین فردی ، آن گونه نیست که حقایق زیادی را در حافظه خود جایگزین کند ؛ بلکه عادات فکری اش به نحوی است که در نتیجه تجزیه و تحلیل دائمی معلومات واستفاده عاقلانه از آنها ، مدام در حال پیشرفت است . شخصی که از رشد فکری بهره مند است ، فردی نیست که سهمیه معینی از روابط انسانی را برای خویشتن برگزیده باشد؛ بلکه شیوه درست عمل کردن و برقراری روابط صحیح در محیط انسانی را فرا گرفته ، قادر است پیوسته به کسب زمینه های تازه ای برای معاشرت با دیگران بپردازد . در غرب ، این ایده رایج است که هر فرد ، زمانی بهترین وضعیت را در زندگی خود دارد که فعالیت خود را به بهترین وجه انجام دهد و در حرفه ای که واقعا مورد علاقه اوست ، کوشش کند . در این صورت ، اغلب موانعی که سد راه رشد صحیح فکری اند ، از میان خواهند رفت . رشد فکری ، پدیده ای جز به ظهور رسانیدن استعدادهای شخصی نیست و تلف کردن این استعداد و یا مجبور کردن مردم به نشان دادن استعدادهایی که در واقع در جودشان نیست ، نتیجه ای جز شکست حرکت به سمت رشد فکری در بر ندارد . یکی از خصوصیات بارز فردی که از رشد فکری برخوردار است ، این است که زندگی را به همان شکلی که هست ، می پذیرد و برای نیل به تغییر مورد نظر خویش ، به کشف استعدادهای شخصی خود می پردازد و آنها را برای رسیدن به زندگانی مطلوب ، به کار می اندازد .



http://i12.tinypic.com/4bf4os4.jpg
مطلب رو مطالعه کنید نظر یادتون نره منتظرم

توانایی، یک برداشت ذهنی است

توانایی، یک برداشت ذهنی است


http://up.iranblog.ir/4/1259839008.jpg


میزان کاری که می توانیم انجام بدهیم، به میزان تصوری که از توانایی انجام آن کار داریم، بستگی دارد. وقتی به راستی ایمان داشته باشیم که می توانیم کار بیشتری انجام دهیم، ذهنمان خلاقانه در پی راه هایی می گردد که کلید کار را به دستمان بدهد. توانایی، به راستی، یک برداشت ذهنی است. به نظر می رسد که هر روز، چنین اتفاقاتی در دنیای پرتحول کسب و کار، روی می دهند. رئیسی کارمندش را احضار می کند و می گوید که کار خاصی باید انجام شود و بعد می گوید: «می دانم که خودت یک دنیا کار داری؛ ولی آیا می توانی این کار را هم قبول کنی»؟ در بیشتر موارد، کارمند، چنین جواب می دهد: «خیلی شرمنده ام؛ کارهای خودم مانده؛ خیلی دلم می خواست قبول کنم؛ ولی واقعیت این است که سخت گرفتارم». در چنین شرایطی، رئیس از این موضوع به زیان کارمندش استفاده نمی کند؛ زیرا این کار را به اصطلاح، یک «وظیفه اضافی» می داند. با این حال، رئیس، پیوسته در فکر آن است که کار باید انجام شود و آن قدر می گردد تا کارمندی را پیدا کند که گرچه مثل بقیه گرفتار است، ولی احساس کند که می تواند کار بیشتری را قبول کند و این کارمند، همان کسی است که خودش را با نیروی ایمان به کار، بالا می کشد. معجون موفقیت در زمینه کسب و تجارت، خانه و اجتماع، این است: «بهتر از گذشته کار کن (کیفیت بازدهی ات را بهتر کن)و بیشتر از گذشته کار کن (میزان بازدهی ات را بیشتر کن) اگر متقاعد شده اید که انجام بیشتر و بهتر کارها مقرون به صرفه است، این دستورالعمل دو مرحله ای را انجام بدهید:

الف) مشتاقانه پیشنهادهایی را برای انجام کار بیشتر بپذیرد. کسی که مسئولیت کاری را به شما محول می کند، در حقیقت، روی شما حساب کرده است. پذیرفتن مسئولیت های بزرگ تر در کار، شما را برجسته تر می کند و نشان می دهد که ارزش بیشتری دارید. مثلاً وقتی همسایگانتان از شما می خواهند تا در یک مسئله اجتماعی، داور آنها شوید، بپذیرید. این اقدام، به شما کمک می کند تا اعتبار اجتماعی بیشتری به دست آورید.

ب) سپس روی این مسئله تمرکز کنید که «چطور می توانم بیشتر کار کنم»؟ در این حال، جواب های خلاق از راه می رسند. بعضی از این جواب ها ممکن است شامل برنامه ریزی، انضباط بیشتر و یا مختصر و مفید بودن فعالیت های روزمره، یا حذف امور غیرضروری باشد؛ ولی راه حل «بیشتر کار کردن»، خودش پیدا می شود. . با تفکر خلاق می‌توان زندگی منحصر به فرد داشت

http://i12.tinypic.com/4bf4os4.jpg
مطلب رو مطالعه کنید نظر یادتون نره منتظرم
ادامه مطلب ...