کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

عوارض زندگی فست ‌فودی

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

درآمدی بر زندگی فست فودی http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

تغییر در سبک زندگی، یکی از دستاوردهای مدرنیته بوده که جامعه بویژه جامعه شهری به آن دچار شده است. یکی از مواردی که دلالت بر تغییر سبک زندگی دارد، تغییر در شیوه تغذیه است. نمونه بارز آن رواج بیش از اندازه مصرف فست فودها در بین خانواده ها و افراد جامعه است. بدون تردید یکی از عوامل موثر در برقراری سلامت، وضعیت تغذیه است. امروزه با پیشرفت علم و فناوری و صنعت، شیوه زندگی تغییر کرده و استفاده از غذاهای فوری (فست فود) رواج پیدا کرده است که در نتیجه استفاده زیاد از این غذاهای پرکالری و پرچرب و عدم تعادل بین انرژی دریافتی و مصرفی، احتمال ابتلای افراد به چاقی، دیابت و بیماریهای متعاقب آن را افزایش می دهد.
http://resalat-news.com/Uploads/NewsPics/20150119192549121.gif

فست فودها مولود جامعه صنعتی و مدرن غرب اند که به سایر جوامع از جمله کشور ما نفوذ پیدا کرده اند.غذاهای فست فودی که در اغلب کشورها مورد علاقه نوجوانان و جوانان بوده و جایگزین بسیاری از وعده های اصلی غذایی در برنامه غذایی روزانه آنها شده اند نمادی از زندگی مدرن و ماشینی در دنیای امروز است. همان طور که از نام آن برمی آید فست فود یعنی غذایی که در حداقل زمان ممکن برای خوردن آماده شود.

در جوامع صنعتی و مدرن به دلیل اشتغال تمام وقت افراد به کار، فرصت چندانی برای تهیه غذا به سبک سنتی برای آنان باقی نمی ماند و لذا برای سیر کردن خود و سایر افراد خانواده مجبور به تهیه غذایی هستند که در کمترین زمان برای سرو کردن آماده شود. به نظر می رسد یکی از علل رواج فست فودها در جوامع، همین موضوع یعنی اشتغال افراد خانواده به کار یا تحصیل است که مانع از آن می شود که همسر یا زن خانه فرصت کافی برای تهیه غذا داشته باشد. در محل کار و تحصیل نیز به دلیل محدودیت زمانی و مکانی شرایط برای تهیه غذا فراهم نیست لذا کارکنان، کارگران و حتی محصلان و دانشجویان مجبورند از غذاهایی که فست فود نام دارند استفاده کنند.

این پدیده در جامعه ما نیز رواج پیدا کرده و روز به روز بر مصرف آن افزوده می شود و اگر این پدیده ادامه پیدا کند و تغییر یا اصلاحی در شیوه تغذیه خانواده ها رخ ندهد سلامت جامعه با خطر جدی مواجه خواهد شد.ارتقای بهداشت و تأمین سلامت افراد جامعه یکی از ارکان مهم پیشرفت جوامع می باشد. امروزه ارتباط تغذیه و انتخاب غذا با سلامت افراد جامعه به طور کلی مورد تأیید و تأکید است. نوجوانی مرحله مهمی از رشد و تکامل به شمار می رود در حالی که به سالهای جوانی به عنوان زمانی برای شروع بیماریهای مزمن و به سالهای میانسالی به عنوان زمان ظهور این بیماریها توجه می شود.بروز بالای کمبودهای تغذیه ای و عادات غذایی نادرست در این دوران می تواند بیماریهای مزمن و غیرواگیر نظیر چاقی، بیماریهای قلبی- عروقی، سرطان،دیابت و غیره را به دنبال داشته باشد.

براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی،کشورهای در حال توسعه در طی دو دهه آینده، با یک همه گیری بیماریهای غیرواگیر مواجه خواهند شد. با اینکه ممکن است غذاهایی که در رستوران ها و یا فروشگاه ها عرضه می شوند، طعم خوبی داشته باشند اما نباید جای غذاهای خانگی را بگیرند، غذاهای آماده که در فروشگاه ها عرضه می شوند معمولاً نمک زیاد و مواد نگهدارنده دارند،غذای رستورا نها بخصوص انواع ساندویچ و پیتزا، علاوه بر اینکه چربی بالایی دارند، مواد مغذی آنها کمتر است و احتمال آلودگی بالایی نیز دارند، متخصصان تغذیه توصیه می کنند که همراه با ساندویچ و پیتزا، سالاد میل شود، زیرا سبزیجات آنتی اکسیدان های خوبی دارند و می‌توانند اثر نامطلوب مواد مضر این غذاها را کاهش دهند، در سوسیس و کالباس مواد مضری وجود دارد که در صورت مصرف زیاد می تواند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد. نوع روغن مصرفی، نمک، انواع ترشی ها، نوع روش پخت و پز، مصرف چای، استفاده از غذاهای آماده و غیره از جمله عادات غذایی روزانه هستند که در صورت شیوه مصرفی نادرست، زمینه ساز بسیاری از بیماری های مزمن و غیر واگیر می شود.

 با گسترش زندگی صنعتی، مصرف غذاهای آماده، پرچرب و سرخ کردنی افزایش چشمگیری یافته است و میزان اسیدهای چرب ترانس موجود در این محصولات غذایی موجب افزایش شیوع بیماریهای مزمن گردیده است. عادات نامطلوب غذایی در شیوه زندگی کشورهای در حال توسعه از جمله جامعه ما، علاوه بر اینکه تهدیدی برای سلامت کودکان و نوجوانان محسوب می شود، سایر افراد را نیز در معرض خطر ابتلا به بیماریهای غیرواگیر قرار داده است. مشکل تغذیه از یک طرف ناشی از تقلید ناآگاهانه از فرهنگ غذایی غرب و از طرف دیگر حاکی از پیشرفت صنعت تهیه غذاهای فرآوری شده است.

نحوه تغذیه رابطه مستقیمی در زندگی دارد اما در کشور ما بخصوص در شهرهای بزرگ افراد بیشتر به تغذیه فست فود یا غذاهای آماده روی آورده‌اند و دیگر جایی برای سفره پهن کردن در خانه هانیست.با توجه به اینکه مصرف فست فود در جامعه ما افزایش پیدا کرده است،می تواند تأثیرات مهم اجتماعی در پی داشته باشد.امان قرایی مقدم، جامعه شناس درباره نحوه تغییر تغذیه در ایران می گوید:در جامعه شناسی بحثی وجود دارد تحت عنوان تغییر عناصر فرهنگی و می توان فست فود را یکی از تهاجم های فرهنگ و تمدن غرب دانست.به گفته وی باید توجه داشت که بنا بر تئوری روانشناسی اگر یک عنصر فرهنگی بیگانه مورد پذیرش فرهنگی قرار گیرد جامعه از آن استقبال کرده و اگر عنصر دیگری در جامعه حضور داشته باشد، جامعه با آن به مبارزه برخاسته و در صورت مبارزه آن عنصر پیروزخواهد شد. برای مثال در فرهنگ غذایی ایران خورش ها و غذاهای متنوع زیادی وجود دارد که ساندویج و امثال آن هم در فرهنگ تغذیه ایرانی جا باز کرده است.گسترش روی آوردن به فست فودها یا غذاهای آماده و حاضری یک مقوله اجتماعی است.

همان گونه که مردم یک جامعه برای مسائل گوناگون فرهنگی و اجتماعی از الگوهایی بهره می برند که با ویژگی هایشان سازگار و مطابق شرایط روز باشد، در زمینه تغذیه نیز بدین‌گونه عمل می کنند. این مسئله جزء مقتضیات نوین زندگی اجتماعی است. این مقتضیات ما را به سمت یک الگوی مشخص سوق می دهد.در زمینه فرهنگ غذا خوردن باید گفت با سرعت گرفتن شکل زندگی اجتماعی به نظرمی رسد برخی الگوهای سنتی مانند پهن کردن سفره یا چیدن میز غذا و حضور همه اعضای خانواده در کنار آن آرام آرام با شکل تازه زندگی، دیگر همخوانی چندانی ندارد و امروزه مردم بویژه نوجوانان و جوانان به استفاده از فست فودها و غذاهای زودآماده روی آورده اند. بدین ترتیب می توانند از زمان خود برای دیگر امور بهره ببرند. البته کانون خانواده هااکنون همچون گذشته نیست.

همه اعضای خانواده با پیدایش مشغله ها و کارهایی که جزء ویژگی های زندگی مدرن است، هر یک در پی کاری و مشغله ای هستند و کنار هم نشاندن آنها برای صرف یک غذای سنتی با آداب مشخص آن، چندان کار ساده ای نیست.البته این پدیده جالبی نیست و دور شدن از سفره های سنتی ایرانی که مخلفات متعارفی در کنار غذاهای آن قرار داشت و بخش عمده ای از نیازهای تغذیه ای بدن را تامین می کرد موجب شده فست فودها و مراکز عرضه این‌گونه غذاها جایگاه قابل تأملی در میان جوانان امروزی به دست آورند؛ بدین ترتیب آنان از الگوی سنتی و معنادار تغذیه فاصله گرفته، بر سر خوان پرکشش فست فودهامی نشینند.ما می توانیم به جای استفاده از این غذاهای چرب و پر ادویه از فست فود های سالم و سنتی استفاده کنیم؛ مخلوط میوه ها و سبزی ها؛ تخمه ها و تنقلات قدیمی، میوه های خشک شده ( توت، آلو، پسته، انجیر، خرما و ...) که عوارض بسیار کمی دارند و چربی هایی که در این دانه های خوراکی وجود دارد برخلاف چربی هایی که در فست فودها استفاده می شود چربی های بسیار مفیدی هستند که نه تنها باعث بیماری نمی شوند، بلکه ‌چربی بد خون را کاهش داده و باعث افزایش چربی خوب بدن می شوند.

باید توجه داشت که حتی فرهنگ ایرانی که خود دارای جایگاه ویژه‌ای در تاریخ فرهنگ خوراک جهان است نیز در برابر فست فود تاب تحمل نداشته است تا جایی که امروزه شاهد حضور خوراک‌های فست فود به وفور بر سر سفره‌های ایرانیان هستیم.فست فود زدگی می‌تواند تمام سنت‌ها و عادات خوب تغذیه‌ای ما را نابود کند تا جایی که امروزه شاهدیم که جوانان به جای خوردن دوغ و شربت‌های ایرانی به خرید نوشابه های شیمیایی می پردازندبه نظر می رسد یکی از علل رواج فست فود ها در جوامع،همین موضوع یعنی اشتغال افراد خانواده به کار یا تحصیل است که مانع از آن می شود که همسر یا زن خانه فرصت کافی برای تهیه غذا داشته باشد.در محل کار و تحصیل نیز به دلیل محدودیت زمانی و مکانی شرایط برای تهیه غذا فراهم نیست لذا کارکنان و کارگران و حتی محصلان و دانشجویان مجبورند از غذاهایی که فست فود نام دارند استفاده کنند.این پدیده در جامعه ما نیز رواج پیدا کرده وروز به روز بر مصرف آن افزوده می شود و اگر این پدیده ادامه پیدا کند و تغییر یا اصلاحی در شیوه تغذیه خانواده ها رخ ندهد سلامت جامعه با خطر جدی مواجه خواهد شد
http://resalat-news.com/Uploads/NewsPics/20150119192507298.gif

جمع بندی:
.یکی از مواردی که در بند دوازدهم «سیاست‌های کلی سلامت» به آن اشاره شده، اصلاح سبک زندگی در زمینه تغذیه است. موضوعی که خاستگاه آن فقط خانواده است. بی‌تردید برای رسیدن به این مهم و  تضمین سلامت خانواده باید روش و سبک زندگی را بر پایه آموزه‌های فرهنگ ملی، دینی و اصول علمی تدوین کرد. موضوع تغذیه و اصلاح شیوه و سبک غذا خوردن امروز به یکی از معضلات جدی در کشور‌های در حال توسعه و صنعتی تبدیل شده است. سرعت و تکنولوژی با وجود رهاوردهای مثبت برای ایجاد آسایش در زندگی بشر پیامدهای ناگواری هم به دنبال داشته است.

 امروزه در همه جای دنیا، تلاش می‌شود که در راستای مقابله با فست فودها، فرهنگ سازی صورت گیرد این در حالی است که متاسفانه در بین مردم کشور ما نه تنها توجه چندانی به رواج روز افزون فست فودها نمی‌شود بلکه بیشتر مردم شهرنشین خوردن خوراک‌های فست فود را به منزله پناهگاهی برای گریز از واقعیت‌های کنونی و جایگاهی برای خیال مصرف مدرنیسم می دانند.تغییر در سبک زندگی،یکی از دستاورد های مدرنیته بوده که جامعه ما بخصوص جامعه شهری به آن دچار شده است.یکی از مواردی که دلالت بر تغییر سبک زندگی ما دارد، تغییر در شیوه تغذیه است.نمونه بارز آن رواج بیش از اندازه مصرف فست فود ها در بین خانواده ها و افراد جامعه است.

متاسفانه در سالهای اخیر گرایش جوانان به مصرف غذاهای فست فود افزایش پیدا کرده است. تبعاتی که مصرف این نوع غذاها برای مصرف کننده و جامعه با خود به همراه دارد، موجب بروز برخی نگرانی های اجتماعی شده است تغذیه مناسب، به حداقل رساندن استرس و هیجان، مصرف کم نمک، استفاده از میوه‌های تازه و نکشیدن سیگار از راه‌های پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و انواع سرطان‌هاست.چاقی و بالا بودن کلسترول خون در بروز بیماری‌های قلبی بسیار تأثیرگذار است.با توجه به اینکه جوانان تمایل بیشتری  به مصرف غذاهای پرچرب بویژه فست فودها از خود نشان می‌دهند، آمار ابتلا به سکته‌های قلبی در آنان رو به افزایش است. تغییر سبک زندگی، مصرف غذاهای فست فود و پرچرب و استعمال دخانیات از علل عمده شیوع بیماری‌های قلبی در بین جوانان است.لذا باید به جوانان توصیه کرد تا جایی که امکان دارد به رستوران‌ها و بوفه‌هایی که با یک پرداخت اولیه می‌توان هرچه خواست را خورد، مراجعه نشود.


غذاهای ارگانیک(Organic Foods)؛ حامی سلامت

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

هرچی طبیعی اش بهتر است http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

محصولات ارگانیک، غذاهایی سالم هستند که بدون بهره گیری از روش های سنتی و امروزی تولید شده اند. در واقع، محصولات کشاورزی و لبنی اعم از میوه ها، سبزیجات، گوشت، شیر و …، که به صورت طبیعی و بدون استفاده از سموم، کودهای شیمیایی، آنتی بیوتیک ها، هورمون های رشد، تغییرات ژنتیکی و موارد مشابه تولید شده باشند، با نام Organic Food یا خوراک زیستی شناخته و مصرف می شوند.
http://www.iranabadi.com/images/2012-12-31-%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%D9%8A%D9%83.jpg

امروزه به دلیل افزایش جمعیت، مسئله تامین غذا یکی از چالش‌های مهم دولتمردان است و در حال حاضر در تمام دنیا برای پیشگیری از خطرات احتمالی ناشی از آفت‌زدگی، بیماری و ... محصولات کشاورزی و دامی از انواع کودهای شیمیایی، سموم کلره و فسفره و آنتی بیوتیک استفاده می‌شود.ربرخی موارد استفاده بیش از حد این مواد شیمیایی می‌تواند با عوارضی مانند اختلال در کارایی قلب و بروز اشکال در سیستم خونرسانی بدن،‌ اختلال در هضم غذا و کارکرد دستگاه گوارش، ابتلا به پارکینسون و پوکی استخوان،‌ بروز نقص‌های ژنتیکی، تولد نوزادانی با وزن کم و افزایش سقط جنین و اختلالات هورمونی سلامت افراد بویژه کودکان و مادران باردار را به خطر اندازد. گاهی اوقات استفاده از انواع سموم یا اصلاحات ژنتیکی فقط به خاطر داشتن ظاهر زیبا یا نگهداری برای مدت طولانی است که نه تنها سودی برای مصرف کننده ندارد، بلکه باعث عوارض جبران ناپذیری خواهد شد. تهیه غذاهایی که هیچگونه مواد شیمیایی به آن‌ها اضافه نشده و به شکل کاملا طبیعی تهیه می‌شوند، علاوه بر داشتن ارزش غذایی بالا، عاری از هرگونه ماده شیمیایی مضرند، باشند. در حال حاضر محصولات غذایی ارگانیک شامل انواع میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات، حبوبات، گوشت گاو و گوسفند، شیر، گوشت مرغ و تخم مرغ، عسل و ده‌ها محصول کشاورزی و دامی هستند که در سراسر دنیا به شکل ارگانیک تولید می‌شود. البته این محصولات گران‌تر از محصولات مشابه خود هستند.

چگونه در خانه محصولات ارگانیک و طبیعی داشته باشیم؟
خیلی از تغییرات در محیط زیست در درازمدت اتفاق می افتد. در کشاورزی ارگانیک چون به اکوسیستم احترام گذاشته می شود اثر مخربی برای محیط  زیست ندارد. در مورد خاک نیز در کشاورزی ارگانیک از کمترین شخم ، کودهای بیولوژیکی ، تناوب کشت مناسب، گیاهان پوششی و ... استفاده می شود.همچنین با بهبود جانوران مفید خاک و تخمیر مواد آلی ، بافت خاک بهبود یافته و  باروری خاک افزایش می یابد. و میزان مواد مغذی بیشتری به خاک داده می شود. به همین دلیل فرسایش خاک کم گردیده و تنوع زیستی خاک افزایش یافته.    در بسیاری  از مناطق کشاورزی، آب به دلیل مصرف بی رویه کود و سموم آلوده گردیده است و به دلیل اینکه در کشاورزی ارگانیک از این مواد کمتر استفاده می گردد به همین دلیل آب نیز آلوده نمی گردد.برای باروری خاک در کشاورزی ارگانیک از کمپوست ، کودها ی حیوانی و کودهای آلی نیز استفاده می گردد.

برای تولید کودهای شیمیایی باید از منابع تجدید نشدنی مانند نفت استفاده کرد و چون در کشاورزی ارگانیک از این مواد استفاده نمی گردد پس آلودگی هوا نیز کمتر است. همچنین کشاورزی ارگانیک از اثرات گلخانه ای می کاهد.  زیرا خیلی از فعالیتهای انجام شده در کشاورزی ارگانیک مانند حداقل شخم ، استفاده از گیاهان تثبیت کننده نیتروژن ، باز گرداندن ضایعات کشاورزی به خاک ، استفاده از گیاهان پوششی باعث افزایش بازگشت کربن به خاک گشته و حفظ و ذخیره سازی کربن  را باعث می گردد.کشاورزان ارگانیک هم نگهبان تنوع زیستی هستند و هم استفاده کننده از تنوع زیستی . مثلاً استفاده از بذور بومی که مقاومت بیشتری نسبت به بیماریها و شرایط بد محیطی دارند بسیار مرسوم است.در سطوح اکوسیستم حفظ منابع طبیعی در اطراف کشاورزی ارگانیک و فقدان مواد شیمیایی باعث حفظ حیات و حش می گردد. همچنین آیش گذاری زمین باعث عدم فرسایش خاک در تنوع زیستی می گردد.استفاده از فرآوده های اصلاح شده ژنتیکی(تراریخته) در کشاورزی ارگانیک جایز نیست . زیرا اثرات فرآورده های اصلاح شده ژنتیکی هنوز بخوبی شناخته نشده اند و گیاهان تراریخته ژنتیکی خطرات بسیاری را برای محیط زیست به همراه دارند .هدف کشاورزی ارگانیک  تشویق و توسعه تنوع زیستی است و گواهی های تایید ارگانیک  بر این مساله نظارت دارند.کشاورزی ارگانیک با اکولوژی هماهنگ  است و باعث تثبیت بافت خاک ، حفظ چرخه آب ، چرخه کربن ، چرخه مواد غذایی و آلودگی کمتر زمین است .

یکی از توصیه‌های مهم و کاربردی کارشناسان استفاده از محصولات ارگانیکی است که به راحتی و بدون افزایش بار مالی می‌توان آنها را تهیه کرد. سبزی کاری در مناطق شهری علاوه بر اینکه به زیبایی شهر و همچنین به تازه شدن هوا کمک می‌کند، می‌تواند سرگرمی خوبی برای کودکان‌مان باشد و حس مسئولیت‌پذیری را نیز در آن‌ها تقویت کند. برای مثال ما می‌توانیم در فضاهای بسیار کوچک حتی در آپارتمان برخی از این محصولات را پرورش داده و برای مصرف خود و خانواده از آن استفاده کنیم.

تهیه یک گلدان کوچک که برخی سبزی‌ها مانند جعفری، گشنیز، تره یا هر سبزی که خود تمایل داشته باشید می‌تواند شما را به اهداف نهایی که دریافت محصول ارگانیک است، برساند. همه ما با توجه به شرایط زندگی‌مان می‌توانیم به راحتی با صرف وقت و هزینه کم به این محصولات در فصول مختلف دسترسی داشته باشیم.خانواده‌هایی که دارای حیاط مستقل هستند، می‌توانند علاوه بر باغچه‌های سبزی کاری برای کشت انواع حبوبات مانند باقالا، انواع صیفی‌جات مانند کدو و بادمجان و گوجه فرنگی، فلفل سبز و ... اقدام کنند. همچنین در مناطق روستایی استفاده از گوشت مرغ و همچنین تخم مرغ‌های به دست آمده از مرغ‌هایی که در فضای باز پرورش پیدا می‌کنند، غذاهای طبیعی مصرف شده و از مواد غذایی طبیعی تغذیه می‌شود که می‌تواند از بهترین غذاهای طبیعی و ارگانیک باشد.به همین صورت می‌توان در مهدهای کودک و در مدارس فضای مناسبی را برای تهیه باغچه‌های سبزی‌کاری در نظر گرفت و از محصولات آن برای تغذیه در وعده اصلی و یا میان وعده و همچنین ترویج فرهنگ مصرف سبزی و استفاده از سبزی تازه بهره برد.
http://www.tici.info/images/Learn%20more/mive.jpg

 ده علت برای رفتن به سمت کشاورزی ارگانیک

1-محصولات ارگانیک استانداردهای بیشتری دارند:گواهی نامه های محصولات ارگانیک ، بعنوان بیمه هایی است که در تولید این محصولات از مواد شیمیایی و سمی استفاده نشده است.

2-طعم غذاهای  ارگانیک بهتر است:گیاهان تولید شده به روش ارگانیک سالم تر بوده و بعنوان غذاهای خوشمزه تر برای تغذیه انسان و حیوانات  میتواند بکار رود.

3-محصولات ارگانیک خطر بیماریها را کم می کند:خیلی از مراکز حفاظت محیط زیست دریافته اند که مواد شیمیایی موجود در آفت کش ها دارای اثرات سرطان زایی و بیماری زایی دارند. کشاورزی ارگانیک یکی از راههای کاهش مصرف سموم شیمیایی و کم کردن این مواد به منابع آب ، زمین و هوا است.

4-کشاورزی ارگانیک به منابع آبی احترام می گذارد:برای حذف مواد شیمیایی آلوده کننده و دفع نیتروژن در آب باید به منابع آبی و خاکی احترام گذاشت و آنها را درست مصرف کرد.در کشاورزی ارگانیک این موارد به درستی رعایت می شود.

5-کشاورزی ارگانیک باعث ایجاد خاک سالم می گردد:خاک یکی از منابع اصلی زنجیره غذایی است و یکی از اصول کشاورزی ارگانیک ایجاد خاک سالم است.

6-کشاورزی ارگانیک الگو برداری از طبیعت است:کشاورزی ارگانیک برای اکوسیستم  متعادل ارزش قایل است . طبیعت زنده نیز شامل تناوب کشت درمحصولات علوفه ای و استفاده از گیاهان پوششی و بقیه مناطق طبیعی است.

7-کشاورزان ارگانیک هدایت کننده تحقیقات تازه هستند:تولید کنندگان ارگانیک بعنوان پیشرو در تحقیق عدم استفاده از آفت کش ها و اثرات مضر بر محیط زیست هستند.

8-تولیدکنندگان ارگانیک در جهت تنوع زیستی تلاش می کنند:از دست دادن تعداد زیادی از گونه ها ( تنوع زیستی) یکی از نگرانی های دانشمندان محیط زیست است . به همین دلیل خیلی از کشاورزان ارگانیک در صدد هستند تا گونه های معمولی و بومی را حفظ کنند.

9-کشاورزی ارگانیک به حفظ سلامت جوامع روستایی کمک می کند:کشاورزی ارگانیک به دلیل سطوح کم آن برای جوامع روستایی مفید است و به افزایش درآمد آنها منجر می گردد.

10-تنوع غذاهای ارگانیک:بهر حال بعضی از غذاهای ارگانیک بعنوان جایگزین قابل استفاده است و محصولات کشاورزی غیر غذایی ( صنعتی ) نیز در حال تبدیل شدن به تولید ارگانیک هستند مانند    تولید پنبه ارگانیک و در نهایت تولید لباسهای ارگانیک .

معیارهای تشخیص غذای ارگانیک:

- از مهم ترین شاخص های گیاهان ارگانیک این است که از 3 سال قبل، خاک کشاورزی با فاضلاب آبیاری نشده باشد و فاقد فلزات سنگین مثل سرب و همچنین فاقد کلرورپتاسیم باشد.

- در چرخه تولید مواد گیاهی از ترکیبات علف کش، حشره کش، قارچ کش، آفت کش، کود شیمیایی، جونده کش، لارو و تخم کش استفاده نشده باشد.

- اصلا ژنتیک، پرتودهی با اشعه ی گاما و یونیزان و مواد شیرین کننده و رنگ دهنده مصنوعی در آن بکار نرفته باشد.

- در تولیدات حیوانی (گوشت، شیر و تخم مرغ) نباید در زمان رشد حیوان از هورمون BST گاوی (Bovine Somatotropin) و یا آنتی بیوتیک ها (تتراسایکلین) و غیره استفاده شده باشد و باید خوراک و آب حیوانات کاملاً از نوع ارگانیک باشد.بیماری های ناشی از کشاورزی غیر ارگانیک یا سنتی و تاثیر آن بر سلامت انسان:باقیمانده مواد شیمیایی(مثل سموم کشاورزی) که در تولید فرآورده های گیاهی و حیوانی به کار می روند، مخاطراتی برای سلامتی انسان دارند. مثلا:

- نیترات و نیتریت ها باعث اکسید کردن هموگلوبین و تولید مت هموگلوبین و عدم کارایی کافی گلبول قرمز می شوند.

- نیترات و نیتریت ها پس از خورده شدن در معده انسان تولید نیتروز آمین می کنند که باعث ایجاد سرطان کبد و مثانه می شوند.

- بروز آسیب و نقص های مادرزادی و ژنتیکی، تولد نوزاد با وزن کم، سقط جنین، اختلال در عادت ماهیانه زنان و بلوغ زودرس.

- نوروتوکسین های موجود در سموم باعث ایجاد پارکینسون می شوند.

- آلودگی آب های زیرزمینی توسط نیترات های کودهای شیمیایی باعث افزایش آلودگی غذاها و در نتیجه باعث افزایش بیماری های ناشی از نیترات ها می شوند.

- کادمیوم فاضلاب جایگزین کلسیم شده و در نتیجه افزایش شکستگی استخوان و آسیب به سلول های مغزی را به دنبال دارد.

- 90 درصد قارچ کش ها، 60 درصد علف کش ها و 30 درصد آفت کش ها سرطان زا هستند.

جمع بندی:
غذای ارگانیک یا طبیعی، به غذایی گفته می‌شود که بدون دخالت یا بدون مصرف آفت‌کش‌ها، کودهای شیمیایی و ترکیبات اصلاح شده ژنتیکی تولید شده باشد. در واقع کشاورزی ارگانیک، شیوه‌ای از کشاورزی است که در تمامی مراحل کاشت تا برداشت، جمع آوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی از کود شیمیایی استفاده نمی‌کند.در ابتدا، غذای ارگانیک تنها شامل سبزی‌های تازه بود و اولین مصرف کنندگانی که از غذای ارگانیک استفاده می‌کردند، به دنبال غذایی بودند بدون مواد شیمیایی، تازه و در حد امکان دارای کمترین مراحل فرایند؛ و چون آنها باید اقلام مورد نیاز خود را مستقیماً از کشاورزان خریداری می کردند بنابراین، شعار «کشاورز خود را بشناس تا غذای خود رابشناسی» از اولین شعارهایی بود که به منظور ترویج مصرف غذاهای ارگانیک، باب شد.

امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا، محصولات ارگانیک، دیگر لوکس و «خاص» به حساب نمی‌آیند و در فروشگاه‌ها، انواع محصولات ارگانیک از میوه و سبزی گرفته تا مرغ، تخم مرغ و شیر را می‌توانید با برچسب ارگانیک و تنها اندکی گران‌تر از انواع معمولی، خریداری کنید.محصولات ارگانیک در حالی که نسبت به انواع معمولی از اندازه کوچکتری برخوردارند، همیشه این سؤال را برای مصرف کننده‌ها به وجود می‌آورند که چرا باید پول بیشتری برای خرید این محصولات بپردازیم؟ اما محصولات غذایی که به دلیل ارگانیک یا طبیعی بودن گران‌ترند، در عمل ارزان‌تر از محصولات غذایی ماشینی یا صنعتی هستند.واقعیت این است که محصولات غذایی صنعتی و به ظاهر ارزان‌تر، قیمت واقعی‌شان بالاتر است. تقریباً یک سوم قیمت این نوع محصولات را مصرف‌کننده‌ها مستقیماً می‌پردازند و حدود یک سوم قیمت را دولت، از طریق یارانه به کشاورزان و تولیدکنندگان پرداخت می‌کند. در عین حال باید به ضایعاتی که بصورت معمول در این محصولات وجود دارد و آسیب‌هایی که طبیعت در تولید این محصولات ایجاد می‌کند نیز توجه کرد.

افراد و خانواده‌هایی که از محصولات غذایی ارگانیک استفاده می‌کنند در نهایت، هزینه کمتری را نسبت به افراد و خانواده‌هایی می‌پردازند که از محصولات غذایی معمولی که به روش‌های صنعتی و ماشینی تهیه شده، استفاده می‌کنند. چرا که محصولات غذایی که با روش طبیعی و ریتمی آرام به دست می‌آید، مانند همه‌ پدیده‌های دیگر زندگی، استحکام و مقاومت و غنای بیشتری دارد. به عنوان مثال، سیبی که دوبار سریع‌تر از یک سیب طبیعی رشد می‌کند، دوبار کمتر از سیبی که در طبیعت رشد می‌کند، دارای مواد غذایی است.

به عبارت دیگر برای تامین مقدار کافی مواد مورد نیاز بدن، اگر حجم معینی از محصولات غذایی معمولی و ارزان‌تر مصرف می‌کنید، با استفاده از محصولات ارگانیک، نیمی از همان حجم محصولات غذایی مقدار بیشتری از مواد مورد نیاز بدن مثل ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها و ... را تامین می‌کند.در ایران هنوز محصولات ارگانیک وارد بازار نشده‌اند و در مرحله تحقیقات قرار دارند.هم‌اکنون چندین مزرعه در زمینه مرکبات، محصولات باغی و مرغداری تحت پوشش است که تمام محصولات آن ارگانیک است که البته کافی نبودن تأمین منابع مالی، شفاف نبودن آیین‌نامه‌ها و ضوابط همکاری با بخش خصوصی، نارسایی در تأمین نیازهای تحقیقاتی و نبود تعامل مثبت و سازنده بین بخش‌های تحقیقاتی و اجرایی از جمله مشکلات این بخش است.
http://ts1.mm.bing.net/th?id=HN.608027594117218637&pid=1.7

نکته آخر:
 کشاورزان ایران مى توانند با تولید و توسعه محصولات ارگانیک، سهم عمده اى در عرضه  محصولات کشاورزى به بازار جهانى داشته باشند.  بیمارى دستگاه گوارش و تغذیه داراى بیشترین آمار بیمارى ها در دنیا هستند که باقیمانده سموم و مواد شیمیایى در ایجاد این بیمارى ها نقش اساسى دارد.  با توجه به تقاضاى روز افزون براى مصرف محصولات کشاورزى ارگانیک، لزوم بهره بردارى هر چه بیشتر از ظرفیت هاى کشاورزى کشور در راستاى توسعه پایدار کشاورزى باید در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد. با رعایت استانداردها مى توانیم صادرات محصولات کشاورزى به سایر کشورها داشته باشیم، به شرط این که سموم، مواد شیمیایى و افزودنى محصولات را کاهش دهیم.


مواد مغذی ونکات تغذیه‌ای برای افراد سالمند

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
مراکز فروش غذاهای آماده قارچ‌گونه همه‌جا روئیده‌اند و از ناآگاهی مردم سوءاستفاده می‌کنند و ناآگاهی مردم موجب کسب درآمدهای بسیار بالا برای آنها شده است.80درصد ایرانیان دچار سوءتغذیه هستند که هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی دچار مشکلاتی هستند. فقط 20درصد افراد جامعه هم به گرسنگی ظاهریشان و هم به گرسنگی سلولی‌شان پاسخ داده‌اند و غذاهای با کمیت و کیفیت مناسب مصرف می‌کنند. از 80درصد افرادی که دچار سوءتغذیه هستند 20درصد آنها به علت قرار گرفتن در زیر خط فقر توان خرید منابع غذایی کافی را ندارند و 40درصد این افراد، افرادی هستند که در سطح بالای اقتصادی قرار دارند و به علت بیش‌خواری بیش از حد به سوءتغذیه مبتلا شده‌اند. سوءتغذیه عبارت از هرگونه عدم تعادل در مصرف موادغذایی چه در بعد بیش‌خوری و چه در بعد کم‌خوری است.

مراکز فروش غذاهای آماده به صورت قارچ‌گونه روییده‌اند و از ناآگاهی مردم سوءاستفاده می‌کنند و ناآگاهی مردم موجب کسب درآمدهای بسیار بالای آنها شده است آنان لذت آنی را به حسرت دائمی ترجیح می‌دهند؛ غذاهای آماده سرشار از مواد مضری است که می‌تواند به سلامت افراد جامعه ضرر برساند.برخی غذا‌ها که با هم ترکیب می شوند، عملکرد بهتری از خود نشان می دهند و بهتر با بیماری مقابله می کنند. انسان ‌ها طی نسل ‌ها به خوردن آن ادامه می دهند از جمله برنج و لوبیا یا گوجه فرنگی همراه با روغن زیتون مغذی‌تر و خوشمزه‌تر است. در این مطلب به چند ترکیب غذایی مناسب اشاره شده که مغذی بودن آن را علم ثابت کرده است.
تخم مرغ + پنیر: ویتامین D موجود در زرده تخم مرغ، به جذب کلسیم لبنیات در بدن کمک می کند و نه تن‌ها برای استخوان ‌ها بلکه برای سلامت قلب نیز مفید است.
گوجه فرنگی+ روغن زیتون :ترکیب مقابله کننده با سرطان و بیماری قلبی به نام کاروتنوئید به وفور در گوجه فرنگی یافت می شود. این ماده قابل حل در چربی است و خوردن گوجه فرنگی با چربی ‌ها مانند روغن زیتون باعث جذب بهتر آن در بدن می شود.ماهی + سیر: هر دوی این مواد با بیماری و التهاب مقابله می کند. نتایج بررسی ‌ها نشان می دهد مصرف ترکیب سیر و ماهی با هم، میزان کلسترول مضر خون را کاهش می دهد.
شکلات + شاتوت:  شاتوت همراه با شکلات مصرف شود، فلاوانوئید (کورستین در شاتوت و کاتکین در شکلات) که با بیماری مقابله می کند قوی‌تر می شود و در رقیق کردن خون و بهبود سلامت قلب موثرتر است.
زردچوبه+ فلفل سیاه: زردچوبه دارای خاصیت ضدالتهابی است که برای مقابله با سرطان، بهبود عملکرد کبد، کاهش کلسترول و پیشگیری از بیماری آلزایمر مفید است. ترکیب کردن زردچوبه با فلفل سیاه باعث می‌شود بدن کورکومین (ماده فعال در زردچوبه) را هزار بار بیشتر جذب کند.
جو دو سر+ پرتقال: فنولز، نوعی ترکیب گیاهی در جو دو سر و ویتامین C در پرتقال کلسترول مضر را کاهش می دهد. هنگامی که این دو ماده با هم خورده شود در پیش گیری از بیماری قلبی ۴ برابر کارآیی بیشتری دارد.
لیمو و اسفناج: ویتامینC در لیمو ترش به جذب آهن گیاهی موجود در اسفناج کمک می کند.
این ماده معدنی از بروز بدخلقی پیش گیری می کند.
لبو و نخود: نخود منبع عالی ویتامین B6 است که به بدن در جذب منیزیم موجود در لبو کمک می کند.
ویتامین B6 در انتقال منیزیم به غشای سلولی نیز موثر است. این ماده مغذی هم به گونه ای عمل می کند که علایم قاعدگی و ADHD را کاهش می دهد.
چای سبز و لیمو: ویتامین C لیمو شیرین باعث جذب مقدار بیشتری کاتکینز(نوعی آنتی اکسیدان) موجود در چای سبز در بدن می شود.
سرکه+ برنج: سرکه، قابلیت برنج در افزایش میزان قند خون را بین ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش می دهد.

همزمان با بالا رفتن سن، رعایت برخی نکات تغذیه‌ای برای افراد مسن و سالمند به منظور حفظ سلامت جسمی آنان در این مرحله از زندگی ضروری است.تمام افراد از سن 50 سالگی به بعد به دلیل تغییرات ناشی از افزایش سن در بدن‌شان باید بیش از گذشته در مورد تنوع موادغذایی مصرفی و انواع ریزمغذی‌های مورد نیاز بدنشان مطلع باشند. در این میان مصرف برخی از املاح و مواد مغذی برای این گروه سنی بیشتر توصیه می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:
ویتامین D
 افراد بزرگسالی که سطح ویتامین D خونشان در پایین‌ترین میزان است، دو برابر بیشتر از سایر مردم در معرض مرگ‌ومیر زودرس به هر دلیلی هستند. همچنین این ماده مغذی مهم در افزایش ایمنی، بهبود عملکرد ماهیچه‌‌ها و پیشگیری از آسیب‌دیدگی‌‌ها نقش دارد.
کلسیم
پس از سن 50 سالگی تراکم استخوان‌های بدن با سرعت بیشتری کاهش می‌یابد به گونه‌ای که از هر سه زن یک نفر شکستگی استخوان را تجربه می‌کند. بررسی‌‌ها نشان می‌دهد پس از یائسگی زنان سه تا پنج درصد تراکم استخوانشان را سالانه از دست می‌دهند. کلسیم برای انقباض ماهیچه‌ای ضروری است. علاوه بر این مصرف کلسیم برای عملکرد مناسب اعصاب و حفظ تعادل اسیدی بدن ضرورت دارد.
پروبیوتیک‌‌ها
پروبیوتیک‌‌ها به افزایش سطح ایمنی بدن، بهبود عملکرد سیستم گوارشی، سلامت پوست، کاهش کلسترول بد خون، مبارزه با بیماری‌های لثه و کنترل وزن بدن کمک می‌کند.
اسیدهای چرب امگا-3
این اسید‌ها نیز در حفظ سلامت مغز، بهبود قدرت بینایی و سلامت مو و پوست، بهبود گردش خون، کاهش درد ماهیچه‌ای، کاهش بیماری‌های قلبی، افسردگی و التهاب‌‌ها تاثیر مفید دارند.
منیزیم
مصرف این ماده معدنی در حفظ انرژی بدن و احساس شادابی موثر است. منیزیم به عملکرد طبیعی ماهیچه‌‌ها و سیستم عصبی کمک می‌کند و موجب می‌شود ضربان قلب ریتم مناسبی داشته باشد. همچنین این ماده معدنی برای حفظ استخوان‌ها، سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی و قلبی توصیه می‌شود. علاوه بر این مصرف منیزیم در تنظیم قندخون و فشارخون نقش موثر دارد.
فیبر
موادغذایی حاوی فیبر خوراکی به ثابت نگه‌داشتن قندخون و کاهش واکنش انسولین و همچنین کاهش میزان هضم و جذب موادغذایی کمک می‌کند و در نتیجه باعث می‌شود احساس گرسنگی به تاخیر بیافتد. به گفته پزشکان مصرف رژیم غذایی حاصل فیبر کافی، روشی مناسب برای کنترل وزن به حساب می‌آید. بررسی‌‌ها نشان می‌دهد که به ازای هر گرم فیبر مصرفی، حدود هفت کالری در بدن سوزانده می‌شود.

دمنوش های طبیعی برای مزاج های سرد و گرم

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

سرمای هوا را دیگر کاملا می‌توان احساس کرد. سرمایی که ناخودآگاه سبب می‌شود گرما برایمان عزیز و ارزشمند شود! برای همین است که در فصل سرما می‌رویم سراغ گرما. این گرما با یک نوشیدنی خوشمزه برایتان مهیا می‌شود البته به شرطی که فوت‌و‌فن تهیه یک نوشیدنی گرم و مفید را بدانید.به جای خوردن نوشیدنی‌هایی که پر از اسانس‌های سالم و غیرسالم است، می توان از دمنوش هایی که از گیاهان طبیعی درست شده‌اند، استفاده کرد تا از خواص بسیار آن هم بهره‌مند شد و هم با نوشیدن یک دمنوش سالم بدنی ایمن و قوی در برابر انواع باکتری‌ها داشت.این دمنوش‌ها علاوه بر داشتن خاصیت زیاد، سبب گرم نگه داشتن بدن شده و همین امر سبب می‌شود که در فصول سرد سال از لباس کمتری استفاده کنیم.

-علل گرمای تولید شده به وسیله گیاهان:

زمانی در بدن حرارت تولید می‌شود که افراد در اثر خوردن مواد غذایی، سوخت و سازشان سبب تولید انرژی و بالطبع دمای داخلی بدن بالا می‌رود و فرد احساس گرما می‌کند.انواع موادغذایی که سرشار از انرژی بوده که این ناشی از دریافت گرمای خورشید از طریق فتوسنتز است که به صورت ترکیباتی که در این مواد ایجاد می‌کند باعث شده که این مواد مبدل به انرژی زیادی شود و این خود سبب تولید گرما و افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود.

قندهای مرکب ذخیره کننده انرژی خورشیدی
موادی مانند پروتئین، چربی، قندهای مرکب دارای انرژی زیادی بوده و سبب گرمایی فراوان در بدن به خاطر خاصیت سوخت و ساز زیادی در بدن خواهد شد که همچنین از این دسته موادی مانند حبوبات و غلات نیز از طریق ذخیره خورشید را در خود تهیه و این انرژی خورشیدی در بدن افراد پخش و سبب تولید گرما می‌شود.

کاهش هزینه خانوار با خوردن غلات
موادی مانند مویز، کشمش، خرما و بادام زمینی دارای انرژی زیادی بوده به طوری که افراد با خوردن این مواد غذایی همچنین غلات باعث گرم شدن بدن‌شان می‌شود و در فصول سرد سال احساس سرما نکرده و این کار سبب مصرف کمتر انرژی و سوخت‌های فسیلی در محیط زندگی می‌شود.با مصرف حیواناتی که از این دسته گیاهان مصرف می‌کنند، به علت خاصیت ایجاد شده در گوشت‌شان باعث تولید انرژی گرمایی در بدن می‌شود و مصرف کننده در فصول سرد سال احساس سرمای کمتری خواهد کرد.دمنوش‌هایی مانند هل، زعفران، دارچین و آویشن به علت خاصیت و طبع گرم‌شان در بدن انرژی زیادی را تولید و در نتیجه سبب می‌شود که فرد مصرف کننده احساس گرما می‌کند و نیازی به مصرف سوخت‌های فسیلی کمتری می‌کند.

زنجبیل عشق شما به همسرتان را زیاد می کند!
دمنوش مثل زنجبیل علاوه بر گرم نگه داشتن بدن باعث تقویت حافظه و افزای زیره بسیار گرم تر از زنجبیل بوده و برای افرادی که از افت فشار خون رنج می‌برند، بسیار مناسب است و انرژی زیادی را در بدن تولید و همین امر سبب گرم شدن فرد مصرف کننده خواهد شد.

اعتدال نوشیدنی دمنوش قانون طبیعت
از دیگر دمنوش‌هایی که طبعی گرم دارند، بادرنج بویه و شیرین بیان است و افراد با مصرف این گیاهان طبیعی علاوه بر بهره‌گیری از خواص زیادشان می‌توانند بدن را در فصل‌های سرد سال گرم نگه داشته و انرژی کمتری استفاده کنند.دمنوش‌ها را معمولاً بین 4 تا 2 فنجان بیشتر نباید مصرف کرد زیرا مصرف بیش از حد آن‌ها باعث بالا رفتن فشار و مشکل ساز شدن کبد افراد می‌شود.

افرادی که مزاج گرمی دارند بیشتر به سمت مواد غذایی با طبع سرد تمایل دارند و همچنین افراد سرد مزاج بیشتر به خوردن گیاهان با طبع گرم علاقه نشان می‌دهند.با خوردن دمنوش هم یک نوشیدنی سالمی داشته و هم می‌توانیم با گرم کردن بدن در فصول سرد در کنار خانواده از پرداخت هزینه‌های اضافی مصرف گاز پرهیز کرده و پول آن را می‌شود در مسائل واجب‌تری خرج کرد.



ابولا محصول وزارت دفاع آمریکا

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

ابولا نیازمند اورژانس جهانی http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

بیماری ابولا (Ebola) یک بیماری ویروسی است که از سوی ویروس ابولا ایجاد می شود. این ویروس از خانواده فیلوویروس ها است که پس از وارد شدن به بدن ، نوعی بیماری تب دار و خونریزی دهنده ایجاد می کند که در ۵۰تا ۹۰درصد بیماران علامت دار به مرگ منجر خواهد شدنام ویروس این بیماری از یکی از رودخانه‌های کشور زئیر، که امروزه جمهوری دموکراتیک کنگو نام دارد، گرفته شده است این بیماری برای اولین بار در کشور کنگو دیده شد. نشانه‌های این بیماری معمولاً دو روز تا سه هفته بعد از تماس با ویروس و به صورت تب، گلودرد، دردهای ماهیچه‌ای و سردرد ظاهر می‌شوند. معمولاً حالت تهوع، استفراغ و اسهال و همچنین کاهش عملکرد کبد و کلیه‌ها به دنبال این موارد می‌آیند. در این زمان، مبتلایان دچار خونریزی می‌شوندالبته از ۴ گونه ویروسی ابولا یک گونه تنها به یک ابتلای بدون علامت منجر می شود و به مرگ نیز منتهی نخواهد شد.طر کشندگی ویروس ابولا که تاکنون درمانی برای آن پیدا نشده، بین ۵۰ تا ۹۰درصد است.طی چند سالی که از هجوم بیماری ابولا می گذرد، کارهای زیادی برای تشخیص اپیدمیولوژی و نحوه سرایت ابولا صورت گرفته است ، ولی هنوز راه و نحوه دقیق سرایت آن مشخص نشده و تنها می توان گفت که احتمالا ابولا از طریق تماس با خون یا دیگر مایعات بدن و همچنین ترشحاتی همچون خلط افراد آلوده به این ویروس به افراد سالم منتقل می شود؛ مثلا میزان بیماری در مرده شورهای قبرستان ها که تماس مستقیم با بدن قربانیان ابولا داشتند، بسیار بالا بوده.

مدتی پیش منابع خبری سندی را فاش کردند که نشان داد ویروس ناقل ابولا در طبیعت وجود ندارد و در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی وابسته به وزارت دفاع آمریکا ساخته شده است.بیماری ویروسی ابولادارای علائم تب شدید، احساس درد بوده که منجر به از کار افتادن کبد، کلیه و خونریزی در بدن می‌شود و درصد بالایی از مبتلایان به این بیماری از آن جان سالم به در نمی‌برند.اولین موارد ابتلا به بیماری ابولا در سال 1976 و در غرب قاره آفریقا مشاهده شد و تاکنون درمان قطعی برای آن پیدا نشده است. ابولا تا امروز سه دوره شیوع را پشت سر گذاشته است.
http://www.beytoote.com/images/stories/health/he2421.jpg

اولین بار در سال 1976، 284 نفر به ابولا مبتلا شدند که 151 نفر از آنها مردند. شیوع دوم بین سال‌های 1995 تا 2012 رخ داد که نزدیک 1300 نفر ابولا گرفتند و 80 درصد آنها قربانی این بیماری شدند. بزرگترین شیوع ابولا هم مربوط به سال 2014 است که از ماه میلادی می تا  اکتبر یعنی طی شش ماه 10 هزار و 141 نفر به این بیماری مبتلا شدند و چهار هزار و 922 نفر از آنها قربانی شدند.البته حقایقی وجود دارند که ثابت می‌کنند ابولا فقط یک بیماری ویروسی ساده نیست.مدتی پیش منابع خبری سندی را فاش کردند که نشان داد ویروس ناقل ابولا در طبیعت وجود ندارد و در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی وابسته  به وزارت دفاع آمریکا ساخته شده است. بر اساس این سند، دولت ایالات متحده در دهه 70 میلادی ویروس ابولا را با هدف استفاده از آن به عنوان یک سلاح بیولوژیکی برای حفظ و حراست از منافع خودش و رژیم صهیونیستی تولید کرده است.پس از شیوع یک‌باره ابولا درکشورهای غرب آفریقا، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی عجیب 4000 سرباز آمریکایی  که هیچ آموزش خاصی برای مهار این بیماری ندیده بودند را به کشورهای درگیر با ابولا فرستاد،‌ و این سوال را ایجاد کرد که نیروهای نظامی چه نقشی می‌توانند در رفع یک بیماری ویروسی داشته باشند؟

البته رسانه‌های آمریکایی با هیاهوی بسیار زیاد روزانه خبرهایی در مورد تحقیق برای ساخت دارو و یا واکسن ابولا منتشر می‌کنند تا ایالات متحده را به عنوان ناجی مبتلایان به ابولا نشان بدهند و این در حالی‌است که برخی رسانه‌ها گفتند آمریکا از سه دهه پیش واکسن ابولا را تولید کرده تا با فروش آن در مواقع لزوم کسب درآمد کند.و اما یک نکته نهفته دیگر در مورد ابولا هم این است که این بیماری از طریق مایعات بدن مبتلایان منتقل می‌شود و راه‌های انتقال آن بسیار شبیه بیماری ایدز است و ایدز هم بیماری مهلکی است که ویروس آن در قرن نوزدهم و بیستم میلادی در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا با هدف استفاده به عنوان یک سلاح کشتار جمعی ساخته شده است.

اما ابولا این روزها سر از کشور سازنده‌اش یعنی ایالات متحده درآورده است و علی‌رغم تلاش‌های آمریکا برای پنهان کردن اخبار مرتبط با ابولا در این کشور تاکنون چهار مورد گزارش شده و این بیماری حتی به شهر پرجمعیت نیویورک هم رسیده است.نکته قابل توجه اینجاست که اکثر افراد مبتلا به ابولا در آمریکا از مرگ با این بیماری نجات پیدا کردند و پذیرفتن خطر فرستادن 4000 سرباز آمریکایی به کشورهای درگیر با ابولا هم نشان می‌دهد که ایالات متحده راهکارهایی برای درمان ابولا در اختیار دارد و به جای درمان مبتلایان به این بیماری به کشورهای گرفتار ابولا لشکرکشی کرده است تا منافع خود را در تاراج منابع این کشورها حفظ کند.

طی چند سالی که از هجوم ابولا می گذرد، کارهای زیادی برای تشخیص اپیدمیولوژی و نحوه سرایت ابولا صورت گرفته است ، ولی هنوز راه و نحوه دقیق سرایت آن مشخص نشده است و تنها می توان گفت که احتمالا ابولا از طریق تماس با خون یا دیگر مایعات بدن و همچنین ترشحاتی همچون خلط افراد آلوده به این ویروس به افراد سالم منتقل می شود؛ مثلا میزان بیماری در مرده شورهای قبرستان ها که تماس مستقیم با بدن قربانیان ابولا داشتند، بسیار بالا بوده است.به دلیل آنکه هویت و محل زندگی حیواناتی که مخزن ابولا هستند ناشناخته است، تنها چند راه ابتدایی برای پیشگیری از بیماری پیشنهاد شده است. اصل مهم در پیشگیری از آلوده شدن پرهیز از تماس مستقیم با بیمار است.اگر مواردی از بیماری مشاهده شود، اولین کسانی که باید بسیار مراقب خطر باشند، کارکنان مراکز بهداشتی- درمانی هستند.
با وجود این ، چند نکته را می توان توصیه کرد. 1- بیماران مشکوک باید قرنطینه شوند و به پرستارانی که از این بیماران مراقبت می کنند توصیه شود مراقبت های لازم را برای محدود کردن تماس ها و کنترل دقیق ترشحات بدن بیمار به انجام برسانند.انجام اقدامات تهاجمی یا حتی اقداماتی مثل گذاشتن سوند، گرفتن نمونه هایی از ترشحات بدن بیماران ، رگ گیری و انجام ساکشن و در کل تمام اقدامات پرستاری باید تحت مراقبت کامل و کنترل دقیق انجام گیرد.پرستاران و پرسنل بیمارستان که با بیماران در تماس هستند باید به کمک دستکش ، ماسک و روپوش های مناسب محافظت شوند.2- افراد خانواده و دیگر افرادی که با چنین بیمارانی تماس داشته اند باید تحت پیگیری کامل قرار گیرند.این پیگیری شامل تعیین و اندازه گیری درجه دمای بدن 2بار در روز و بستری بیمار در بیمارستان و قرنطینه دادن تمام افراد مشکوک به ابتلا به این بیماری در بیمارستان (بلافاصله پس از بروز تب) است.

*سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده: دست کم هشت هزار و ۱۵۳ نفر بر اثر ابتلا به بیماری ابولا در غرب افریقا جان باخته اند.
ردیف عنوان دانلود
1 بیماری ابولا چیست
2 پوستر آموزشی ابولا
3 چالش اصلی کشورهای درگیر ابولا
4  دستورالعمل  مراقبت از بیماران مبتلا به ابولا  
5 پاورپوینت آموزشی ابولا
6 راهنمای مقابله با بیماری ابولا
7 دستورالعمل وزارتی مقابله با ابولا


خواص علمی میوه‌های شب یلدا

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
-مصرف هندوانه از بروز حملات آسم، سرطان کولون و حتی آرتروز جلوگیری کرده و به علت خواص آنتی اکسیدانی مانع بروز برخی از انواع سرطان می‌شود.

-انگو:کاهش دهنده فشار خون است و به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی از پیشرفت بیماری آرتروز جلوگیری می‌کند.

-انار :مصرف یک انار حدود  15درصد از نیاز افراد را به ویتامین C و دو درصد از نیاز روزانه به آهن را بر طرف می کند.

-پسته: در پسته مقادیر زیادی آهن و کلسیم  است که برای افراد دچار کم خونی می تواند موثر باشد.

-بادام: این مغز به عنوان منبع مناسبی از پروتئین محسوب می گردد که در آن حدود 240 میلی‌گرم کلسیم وجود دارد که می تواند توسط افرادی که در معرض پوکی استخوان هستند و قادر به مصرف شیرنیستند، استفاده شود.

-فندق: مصرف این مغز برای افراد مستعد به بیماری های قلبی و پوکی استخوان بسیار مناسب است.
-توت و انجیر: مناسب برای افرادی است که در حال کاهش وزن هستند.