کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

خواص درمانى طلای تابستان

زردآلو یک منبع بسیار خوب از ویتامین A و کاروتن ها است. کالری کمی دارد اما منبع غنی ای از فیبرهای رژیمی، ویتامین ها و املاح معدنی است. به بینایی بهتر کمک می کند و از بدن در برابر ابتلا به انواع سرطان ها محافظت می کند.

http://www.bibaknews.com/images/newsread/1394/04/15/qY1436186587.jpg

یک زردآلوی خنک، خوش مزه و طلایی - نارنجی رنگ در فصول گرم سال قلب را به لرزه می اندازد و کمتر کسی است که بتواند در برابر آن مقاومت کند. میوه آن گوشتى و زرد رنگ، با طعمى‌مطبوع و شیرین بوده که در اواسط تابستان مى‌رسد. هسته زردآلو صاف، قهوه اى و بیضى شکل است. در داخل هسته مغز آن قرار درد که طعم آن گاهى شیرین و گاهى تلخ مى‌باشد.این میوه سرشار از ویتامین‌هاى A و C و آهن است. مواد مغذى موجود در زردآلو از چشم‌ها و قلب حفاظت مى‌کنند و فیبر موجود در آن علیه بیمارى‌ها مبارزه مى‌کند.زردآلو منبع غنى بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A ) است. زردآلوهایى که رنگ نارنجى تیره دارند، حاوى بتاکاروتن بیش‌ترى هستند. مواد غذایى حاوى بتاکاروتن باعث کاهش خطر بروز بیمارى‌هاى قلبی، سکته، آب مروارید و بعضى سرطان‌ها مى‌شوند.

مقادیر بالاى بتاکاروتن و لیکوپن موجود در زردآلو باعث مى‌شود غذاى مفیدى براى حفظ سلامتى قلب باشد. این دو ماده به عنوان آنتى‌اکسیدان، از اکسیداسیون LDL، کلسترول و بروز بیمارى قلبى جلوگیرى مى‌کنند.بتاکاروتن در بدن، به ویتامین A تبدیل مى‌شود. پس مى‌توان گفت زردآلو منبع غنى ویتامین A است که در حفظ بینایى چشم موثر است و به عنوان یک آنتى اکسیدان قوى جلوى تخریب سلول‌ها توسط رادیکال‌هاى آزاد را مى‌گیرد.

زردآلومنبع‌غنى‌بتاکاروتن است.‌ لذا در تقویت بینایى چشم، جلوگیرى از بروز بیمارى‌هاى قلبى و آب مروارید موثر است. رادیکال‌هاى آزاد، عدسى چشم را تخریب مى‌کنند و باعث بروز آب مروارید مى‌شوند یا اینکه ذخیره خونى چشم‌ها را از بین برده و باعث تخریب بافت چشم مى‌شوند. زردآلو حاوى فیبرهاى محلول در آب است. مطالعات نشان مى‌دهد مصرف فیبرهاى محلول باعث حفظ قند خون در مقدار طبیعى و کاهش کلسترول خون مى‌شود. فیبر موجود در زردآلو از بروز یبوست و بیمارى‌هاى روده‌اى جلوگیرى مى‌کند. برگه زردآلو سرشار از پتاسیم است. مصرف مواد غنى از پتاسیم باعث تنظیم فشارخون مى‌شود.زردآلوى رسیده به علت دارا بودن ویتامین‌هاى گروه B براى درمان بیمارى‌هاى عصبى و روحی، بى خوابی، خستگى شدید، گیجی، فراموشى و... مفید است. میوه و هسته شیرین زردآلو به علت دارا بودن ویتامین C براى تقویت بدن، رفع اختلال در رشد کودکان و جلوگیرى از خونریزى لثه موثر است و به علت داشتن آهن در خون سازى موثر است.

سایر خواص درمانى زردآلو

-تصفیه کننده خون است. عروق را باز مى‌کند و ملین است.

- بوى بد دهان را رفع مى‌کند. تب بر است. به علت داشتن کبالت براى کم خونى مفید است.

- التهاب مفاصل را برطرف مى‌کند. ضد نرمى‌استخوان است. براى قلیایى کردن بدن مفید است.

- زردآلو به علت داشتن مقدارى اسید سالسیلیک، براى درد مفاصل و رماتیسم مفید است.

- زردآلو، خنک و اشتها آور است.

- زردآلو، باعث رفع تشنگى و عطش مى‌شود.

- براى رفع یبوست و بواسیر مفید است.

- مصرف برگه زردآلو سبب هضم غذا مى‌شود و از یبوست جلوگیرى مى‌کند. براى مصرف برگه، ابتدا آن را با آب بشویید. سپس آن را در آب خیس کنید و بگذارید یک شب بماند. سپس یک دانه لیموترش در آن بیندازید و صبح ناشتا، برگه خیس خورده را همراه با آب آن میل کنید که براى رفع یبوست بسیار مفید است.

- حرارت درونى بدن را پایین مى‌آورد.

- برگه زردآلو باعث هضم غذا مى‌شود.

تذکراتى در مورد مصرف زردآلو

- از زیاده روى در مصرف زردآلو خوددارى کنید، زیرا مصرف زیاد آن در هضم مواد غذایى ایجاد اختلال کرده و دچار اسهال مى‌شوید.

- افرادى که ناراحتى کبدى دارند، باید از زیاد خوردن زردآلو پرهیز کنند.

- هسته تلخ زردآلو مواد سمى‌به نام اسید سیانیدریک و اسید پروسیک دارد. لذا خوردن هسته تلخ زردآلو خطرناک است.

- مصرف زیاد زردآلو باعث ایجاد لک‌هاى سفید پوستى مى‌شود.

- زردآلو از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است، لذا براى سرد مزاجان مضر است.

- کسانى که دچار سوزش یا نفخ معده هستند، از مصرف زیاد زردآلو پرهیز کنند.

- زردآلو به طور کلى دیرهضم و نفاخ است. بنابراین اشخاص مسن و کودکان باید از خوردن زیاد آن پرهیز کنند.

- زردآلو را همیشه قبل از غذا بخورید و هسته‌اش را نیز همراه آن مصرف کنید، زیرا هسته شیرین زردآلو ضد نفخ بوده و هضم آن را آسان مى‌سازد.

- این میوه را هنگام ناشتا وبا معده خالى نخورید، زیرا سبب دل پیچه مى شود.

- زردآلوى کال و نرسیده دیرهضم و نفاخ است. همچنین ترشح اسید معده را افزایش مى‌دهد و باعث ترش کردن معده مى‌شود.

- هرگز زردآلو‌‌ را‌ بعد از غذاهاى سنگین نخورید.

- بعد از خوردن زردآلو آب سرد ننوشید یا با آب سرد استحمام نکنید، زیرا باعث ایجاد گاز و نفخ در معده مى‌شود.

- اگر بعد از خوردن زردآلو دچار سنگینى و نفخ معده شدید، فورا مقدارى زیره را دم کرده و میل نمایید یا مقدارى عرق زیرها عرق نعنا بخورید.

خواص درمانى هسته و برگ زردآلو

- اگر چند قطره از روغن هسته را در گوش بچکانید، صداهاى گوش را از بین برده و سنگینى گوش را درمان مى‌کند.

- روغن هسته براى نرم کردن پوست مفید است.

- روغن هسته اگر تلخ باشد، کرم معده و روده را از بین مى‌برد.

- روغن تلخ هسته ورم مقعد را از بین برده و سنگ مثانه را خرد مى‌کند.

- دم کرده برگ زردآلو براى قطع اسهال مفید است.

- براى تسکین درد گوش، چند قطره از دم کرده برگ زردآلو را در گوش بچکانید.

مضرات :
زردآلو بطور کلی دیر هضم ، ثقیل و نفاخ است . اشخاص سالخورده و کودکان باید از زیاد خوردن آن احتراز کنند . همیشه باید زردآلو را قبل از غذا خورد و همراه با آن هسته آنرا نیز تناول نمود زیرا هسته زردآلو ضد نفخ بوده و هضم آنرا آن آسان می سازد.

تاثیر بر پوست:

در بین سبزیجات، هویج بیشترین مقدار بتا کاروتن را دارد و در بین میوه ها ، زردآلو این گونه است. هیچ میوه دیگری به این اندازه دارای بتا کاروتن نیست.بتا کاروتن از دسته کاروتنوئیدها و پیش ساز ویتامین A دربدن است . همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان، بدن را از صدمات رادیکال های آزاد حفظ می کند. اخیراً ثابت شده است که تعداد زیادی کاروتنوئیدهای دیگر مثل کورستین ومقادیر زیادی اسید سالیسیلیک در زردآلو وجود دارد. این مواد متعلق به گروه بزرگی از مواد بیواکتیو هستند و می توانند از مواد غذایی ، مواد درمانی بسازند و غشاء مخاطی را نوسازی  بکنند. بتا کاروتن موجود در زرد آلو مانع پینه بستن و خشک شدن پوست می شود. وقتی پوست بدن ، پوسته پوسته شده و سفید یا خاکستری رنگ می شود نشانه کمبود بتا کاروتن است. بتا کاروتن مثل یک پوست طبیعی از داخل اثر می کند. در تابستان مقدار کاروتن محافظ موجود در پوست کم می شود و هر قدر اشعه ماوراء بنفش شدیدتر باشد، به همان نسبت کاروتن بیشتری در بدن مصرف می شود. بتا کاروتن در بدن یک پوشش محافظ در مقابل رادیکال های آزاد به وجود می آورد . نور آفتاب ، نیکوتین سیگار، استرس و مواد مضر ، سبب تولید رادیکال های آزاد خطرناک در بدن می شوند. بتا کاروتن این توانایی را دارد که به مقابله با این رادیکال ها برخیزد و انرژی تخریبی آنها را کم کند.کاروتن موجود در پوست به عنوان یک محافظ در مقابل اشعه ماوراء بنفش عمل می کند. اگر از کرم های ضد آفتاب هم استفاده نشده باشد، قهوه ای شدن پوست را تسهیل و از سرخ و سوختن پوست جلوگیری می کند.



منابع :

- خواص میوه های خوراکی ؛ تالیف مرتضی نظری

- زبان خوراکی ها ، تالیف دکتر جزایری

روش‌های برای تشخیص سلامت مواد غذایی در تابستان

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
فساد مواد غذایی از جمله مشکلاتی است که افراد به شدت با آن درگیر بوده و در تشخیص آن دچار اشتباه می‌شوند، حال در اینجا راهکارهایی را نشان می‌دهیم که می‌توانید به راحتی در منزل به سلامت خوراکی‌های مصرفی پی ببرند.سلامت، بهداشت و غیر تقلبی بودن مواد غذایی از جمله موضوعات مهمی می‌باشد که به یکی از دغدغه‌هایی افراد تبدیل شده است، به خصوص در این دوره زمانی که برخی افراد سودجو قصد دارند با افزودن برخی مواد غیربهداشتی، تقلبی و ارزان قیمت به مواد خوراکی به کسب و کار خود رونق دهند، غافل از اینکه با جان مردم بازی می‌کنند.

 تخم‌مرغ سالم را چگونه بشناسیم
پیش از هرچیزی لازم است که افراد خوراکی‌های استاندارد با پروانه بهداشتی و تاریخ مصرف استفاده کنند اما بهترین راه برای امتحان کردن سلامت تخم‌مرغ بوی تعفن و گندیدگی آن است چرا که بروز سوراخ‌های ریز درون این ماده خوراکی به شدت آن را آلوده می‌کند، همچنین اگر به هنگام آب‌پز کردن تخم‌مرغ بر روی آب بایستد قطعاً فاسد شده است.از دیگر راه‌های تشخیص تقلی بودن تخم‌مرغ تکان دادن آن است، در صورت فاسد بودن این ماده غذایی محفظه هوایی داخل آن بزرگ بوده و سفیده حالت آبکی پیدا خواهد کرد و در این شرایط زرده به راحتی به اطراف پوسته جابه‌جا می‌شود.نوع سالم این ماده خوراکی دارای زرده‌ای گنبدی شکل بوده که سفیده اطراف آن حلقه زده باشد، اما در صورت فاسد بودن زرده داخل سفیده تخم‌مرغ پخش می‌گردد.

 رب گوجه‌فرنگی و دردسرهایش برای سلامتی
رب یکی از چاشنی‌های مهم در پخت‌وپز به شمار می‌رود که سلامت آن بسیار حائز اهمیت است چرا که هرگونه ناخالصی در آن می‌تواند خطرساز باشد.لذا لازم است که این ماده خوراکی عاری از هرگونه پوسته، هسته و طعم و بوی زننده بوده و صاف و یکدست باشد. یکی از راه‌های تشخیص این است که رب را بر روی یک سطح صاف و سفید رنگ پخش کرد و به وسیله یک لیوان شیشه‌ای بر روی آن فشار آورده تا ناخالصی‌های آن چون ذرات خارجی، چوب، پوسته و هسته رؤیت گردد.رب گوجه‌فرنگی یک ماده بسیار حساسی است که به سرعت آلوده می‌گردد پس بایستی پیش از مصرف ظرف آن به خوبی با آب شستشو داده شود از آنجا که برخی افراد سودجو با افزودن برخی سبزیجات نظیر کدو پخته، سیب‌زمینی پخته و له شده، نشاسته و دیگر مواد باعث آلودگی این ماده غذایی می‌شوند، لازم است افراد از محصولات با استاندارد غذایی و تاریخ تولید استفاده کنند.

 میکروب‌های ماست خطرناک است
ارزش غذایی ماست در حد شیر است که به دلیل فرآیند شدن، زمان ماندگاری بیشتری دارد، از آنجا که در حین تبدیل شیر به ماست فعالیت میکروبی آن تا حد زیادی متوقف شده است، ماندگاریش نسبت به سایر لبنیات بالاتر است.آلودگی‌های میکروبی اساساً در ماست‌های چکیده و سنتی وجود دارد. برای پیشگیری از مصرف نوع فاسد ماست‌ها بهتر است از انواع بهداشتی و بسته‌بندی شده استفاده کرد.همچنین از روی ظاهر ماست نیز می‌توان به آلودگی‌های کپک داخل ماست پی برد معمولاً ایجاد کپک در ماست از کناره‌های آن شروع شده و رنگ سبزی دارد.

 عسل خوب را چگونه بشناسید
عسل یک ماده غذایی مقوی است که روش تشخیص معینی برای مصرف کننده‌های آن وجود ندارد، همچنین رنگ و غلظت عسل نیز نمی‌تواند عامل تشخیص باشد، چرا که این عوامل بسته به شرایط اقلیمی متفاوت بوده و به عطر و طبع گل‌ها بستگی دارد.مصرف کنندگان ایرانی عسل خوب را با رنگ کهربایی تیره (عقیق رنگ) می‌شناسند که سفت بوده و در حین مصرف کش‌دار باشد.همچنین، در صورت ماندن در یخچال نباید حالت بلوری به آن دست بدهد.