کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

سنین مختلف، کفش های متفاوت

سنین مختلف، کفش های متفاوت

کفش کودک

کفش مناسب برای کودکان

برای نوزادان چه کفشی مناسب تر است؟ برای نوپایان چطور؟ و برای کودکان؟ این سوال ها از آن دست سوال هایی است که خیلی از والدین می پرسند. اگر شما هم دنبال پاسخ این پرسش ها می گردید، با ما همراه شوید....

برای نوزادانی که هنوز راه نمی روند، یعنی نوزادان تازه متولد شده، بچه های 12ماهه (و حتی بعضی از کودکان 18ماهه) انتخاب کفش چندان سخت نیست چون اولا آن ها به کفشی که برای شان انتخاب می کنید، اعتراضی نمی کنند و بهانه ای نمی گیرند. ثانیا از آن جا که آن ها نمی توانند راه بروند، هر کفشی که انتخاب کنید، آسیب چندانی به پای آن ها نخواهد رسید. در این سن و سال، کافی است کفشی که انتخاب می کنید، سبک باشد. حتی در این سن صرفا پوشیدن جوراب هم کفایت می کند و دیگر نیازی به پوشیدن کفش نیست!

کفش نوزادان

اگر فرزندتان تازه راه افتاده...

برای کودکانی که تازه راه افتاده اند، یعنی بین 21 تا 36 ماه سن دارند، بهتر است کفش های ساق بلند بخرید تا پا و مخصوصا قوزک پای آن ها را به خوبی بپوشاند. بهتر است کفش هایی که برای این سن انتخاب می شوند محکم باشند زیرا استخوان کودکان نوپا سست و ضعیف است. نکته دیگر آن که باید به کف کفش توجه کرد و نمونه هایی را انتخاب کرد که کف آن ها صاف نباشد تا کودک در مسیرهای خیس لیز نخورد. مهم ترین مساله در انتخاب کفش برای این رده سنی، طبی بودن کفش و برخورداری از قوس مناسب است.

کفش کودکان

برای بچه های بزرگ تر

وقتی کودکان کمی بزرگ می شوند، شروع به نظر دادن در انتخاب کفش خود می کنند اما مراقب باشید و بدانید که نباید همه چیز را به سلیقه کودک و انتخاب او موکول کرد. در این سن انتخاب کفش های سبک و مقاوم بسیار مهم است. وزن کفش باید به حدی باشد که سبب خستگی پای آن ها نشود، به ویژه آن که معمولا در این سن، آن ها ساعات زیادی را در مدرسه یا بیرون از خانه می گذرانند و کفش برای ساعات طولانی به پای آن ها است. ضمنا این را بدانید که اگر کفش چرمی نیز برای کودکان بخرید، معمولا کفش آن ها بیش از یک ماه عمر خواهد کرد.

مدیر کلینیک پزشکی درخصوص کفش مناسب می ‌گوید: چرم طبیعی یکی از ضروریات کفش خوب است، به خصوص در اطفال که تعریق پا در آن ها بسیار زیاد است. ولی در صورتی که به علت گرانی، فرد قادر به خرید این نوع کفش نباشد، لازم است که کفش پلاستیکی دارای منافذ متعدد تهیه شود.

به گفته این پزشک متخصص، قوام کفش یکی دیگر از دلایل اهمیت کفش است و لازم است در قسمت پاشنه، مستحکم و نگاه دارنده باشد و در قسمت پنجه، نرم و قابل انعطاف باشد.

کفش‌های تخت و بدون پاشنه و کفش‌ های پاشنه بلند، هر دو از عوامل بیماری ‌های پا به ‌شمار می‌ روند.

دکتر رحیمی با اعلام این مطلب می ‌افزاید: بهتر است کفش، پاشنه 2 تا 3 سانتی ‌متری داشته باشد و پاشنه کفش‌ های بلند بانوان، لژدار باشد.

وی می ‌افزاید: بهتر است رویه کفش بلند و بنددار باشد، زیرا کفش‌ های بنددار، قابل تنظیم به اندازه پا هستند و کفش ‌های با رویه کوتاه، باعث ایجاد درد و تورم در قسمت انگشتان پا می ‌شود.

کفش سالمندان

ارتباط سن و کفش

شاید این جمله را که "پس از چند روز، کفش جا باز خواهد کرد" را بارها از زبان فروشندگان کفش شنیده باشید ولی واقعیت این است که خرید کفش تنگ، بسیار مضر است و اگر از ابتدای خرید، به اندازه سایز نشود، تا آخر آزاردهنده و بیماری ‌زا خواهد بود.

دکتر رحیمی درباره ورزشکاران نیز متذکر می ‌شود: بسیاری از این افراد به علت عدم استفاده از کفش‌ های ورزشی اختصاصی، اغلب دچار آسیب می ‌شوند که باید به این امر توجه کافی داشته باشند.

کفش مناسب برای سالمندان

سالمندان باید کفشی نرم و قابل انعطاف به پا کنند تا به راحتی بتوانند پستی و بلندی ‌ها را حس کنند، در غیر این صورت احتمال زمین خوردن آن ها بسیار خواهد بود؛ استفاده از کفش های ایمن در سالمندان به قدری مهم است که می تواند آن ها را از خطر سقوط حفظ کند. بنابراین سالمندان باید در انتخاب کفش دقت کنند، کفش های کف لاستیکی و پاشنه کوتاه را انتخاب کنند و با دم پایی کف صاف یا در حالی که فقط جوراب به پا دارند از پلکان بالا نروند. افراد قوی و سالم نیز به دلیل تاثیرات طبیعی بالا رفتن سن مانند تعادل ضعیف، ضعف بینایی و اثرات جانبی ناشی از مصرف برخی داروها در معرض خطر افتادن و زمین خوردن هستند. از این‌ رو برای پیشگیری از زمین خوردن و کاهش خطر آسیب دیدگی‌ های ناشی از آن، آکادمی آمریکایی طب خانواده توصیه می ‌کند که این افراد باید کتانی‌ هایی با کف نرم بپوشند و کف کفش‌ های آن ها نیز نباید لیز باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد