کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

بلند کردن اشیاء هنگام کمردرد

بلند کردن اشیاء هنگام کمردرد

در ادامه ی مطلب قبلی با عنوان " نشستن و ایستادن صحیح در کمردرد" ، در اینجا سایر نکاتی را که برای بهبود کمردرد باید رعایت کرد، برای شما بیان می کنیم.

بلند کردن اشیاء از زمین در کمردرد

4- بلند کردن اشیاء:

الف: حتی‌المقدور از بلند کردن اشیاء اجتناب کنید.

ب: در صورت ضرورت، مطلقا سعی نکنید بصورت حساب نشده و غیر منطقی این کار را انجام دهید، خصوصاَ اگر وزن آن جسم بیشتر از ده کیلو باشد.

پ: قبل از بلند کردن اشیاء مطمئن شوید که در وضعیت مستحکمی قرار دارید.

اگر وسیله‌ای که قرار است از زمین بلند کنید، در سطحی پایین‌تر از کمر شما قرار دارد، ابتدا کمر را مستقیم و صاف نگه دارید و زانوهایتان را خم کنید. هرگز با زانوهای کشیده و باز، کمر خود را خم نکنید(مانند تصویر بالا).

ث: جلوی وسیله‌ای که قرار است بلند کنید، با پاهای کمی باز و محکم بایستید، عضلات شکم را سفت کنید و از عضلات پای خود برای بلند کردن جسم کمک بگیرید. جسم را به بدن خود نزدیک کنید و به آرامی با باز کردن زانوها بلند شوید. از حرکات تند و با شتاب بپرهیزید.

ج: کاملاَ صاف بایستید، بدن را بچرخانید.

چ: اگر می‌خواهید وسیله سنگینی را از روی میز بردارید، ابتدا آن را به لبه میز بکشید تا مجبور نباشید کمر را به جلو خم کنید.

ح: سعی نکنید اشیاء سنگین را از سطحی معادل کمرتان بالاتر نگه دارید.

خ: برای زمین گذاشتن وسایل سنگین هم همین مراحل تکرار می‌شوند، یعنی بجای خم کردن کمر از خمیدگی مفصل ران و تا کردن مفصل زانو استفاده کنید، عضلات شکم را کاملاَ سفت نگه دارید.

5- برداشتن اشیاء از سطوح بالاتر از بدن:

به جای اینکه سعی کنید بدن خود را در وضعیت نامناسبی قرار دهید تا یک وسیله را که مثلاَ در بالای کابینت گذاشته‌اید، بردارید، پیشنهاد می‌کنیم از چهار پایه یا صندلی مناسبی کمک بگیرید. حتی‌المقدور بدن خود را به آن جسم نزدیک کنید و سعی کنید از هر دو دست جهت برداشتن آن استفاده کنید.

6- خوابیدن و دراز کشیدن:

الف: سعی کنید از تشک های سفت استفاده کنید، خود من معمولاَ تشک های پنبه‌ای یا پشمی یا تشکهای طبی مخصوص -یا برای دوره‌های کوتاه مدت از پتوی چند لایه شده را پیشنهاد می‌کنم.

استفاده از تخت‌های فنری را پیشنهاد نمی کنیم .

ب: در صورتی که به پشت می‌خوابید (بهترین وضعیت) سعی کنید علاوه بر استفاده از بالشی نرم و کوتاه برای زیر گردن، بالش مناسبی زیر زانوهایتان قرار دهید تا انحنای کمر شما را کاهش دهد و بدینوسیله مقدار نیروهای وارده به کمر را کم کند.

اگر تمایل دارید به پهلو بخوابید، شما را از یک اشتباه رایج و به ظاهر علمی برحذر می‌دارم. آن هم خوابیدن به شکل به اصطلاح جنینی است. کافیست در حد کمی مفاصل ران و زانو را خم کنید و از بالش مناسبی بین دو پا استفاده نمایید.

خوابیدن روی شکم را مطلقاَ توصیه نمی‌کنیم.

پ: برای بلند شدن از حالت خوابیده، سعی کنید از یک پهلو بلند شوید (به جای خم شدن رو به جلو). سپس پاها را از کنار تخت آویزان کنید و با کمک دست از جا برخیزید. از خم شدن به سمت جلو در حالت ایستاده اجتناب کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد