کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

الزامات سبک زندگی ومشکلات فراروی آن

سبک زندگی، واژه ایست که برای معرفی نحوه و شرایط زندگی انسان استفاده می گردد. سبک زندگی معنایی است که از به هم تنیدگی و پیوند و نظام وارگی و شبکه ای بودن عوامل متعددی که در شیوه های زندگی یا اقلیم های زیستن انسان تأثیر می گذارند، به وجود آمده است.در واقع سبک‌های زندگی مجموعه‌ای از طرز تلقی‌ها، ارزش‌ها، شیوه‌های رفتار، حالت‌ها و سلیقه‌ها در هر موضوعی را در برمیگیرد. نوع رفتار روزمره ما، نحوه زندگی، ارزش های غالب در زندگی و تعامل ما با دیگران نمونه هایی از سبک زندگی ماست. سبک زندگی از ارزشها و هدف ما در زندگی پدیدار میشود؛ بطوریکه سبک زندگی انسان خدا محور، با سبک زندگی انسان غربی تفاوت دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع جوانان خراسان شمالی، «سبک زندگی» را بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن‌سازی نوین اسلامی خواندند و با دعوت از نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه برای پرداختن به این مفهوم مهم، آسیب‌شناسی وضع موجود سبک زندگی در ایران و چاره‌جویی در این زمینه» تأکید کردند.رهبر انقلاب اسلامی در تشریح مفهوم سبک و فرهنگ زندگی، به مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات، کسب و کار و رفتارهای فردی و اجتماعی در محیط‌های مختلف اشاره کردند و افزودند: در واقع سبک زندگی به همه‌ی مسائلی برمی‌گردد که متن زندگی انسان را شکل می‌دهند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به توجه عمیق اسلام به مفهوم سبک و فرهنگ زندگی افزودند: در معارف اسلامی اصطلاح عقل معاش در مفهوم جامع خود مترادف مفهوم سبک و فرهنگ زندگی است و در قرآن کریم نیز آیات فراوانی در این زمینه وجود دارد.


نقش رسانه ، نشریات ، فضای مجازی ، شبکه های ماهواره ای در سبک زندگی چیست ؟ نقش بازی  های رایانه ای خشن در سبک زندگی اینده کودکان و نوجوانان چیست ؟

در سال 2001 میلادی، «اندرسون» و «براد بوشمان» با انجام پژوهشی همه جانبه اظهار داشتند نوجوانانی که از بازی  های رایانه ای خشن استفاده می کنند بیش از دیگران مرتکب اعمال خشن در دنیای واقعی می شوند. آنها اعلام کردند، اثر مخرب بازی  های رایانه ای – ویدیویی بیش از فیلم هاست. در سال 2003 میلادی، این دو پژوهشگر اذعان داشتند موسیقی  های خشن، تفکر پرخاشجویانه را در افراد بیشتر می کند و کینه جویی را در آنها افزایش می دهد."لئونارد ارون"، استاد دانشگاه میشیگان نیز با بررسی 856 جوان ساکن حومه شهر های بزرگ به این نتیجه رسید که احتمال ایجاد مشکل قانونی توسط پسرانی که فیلم  های تلویزیونی خشن مشاهده می کنند، 8 برابر بیشتر از دیگران است. با ادامه پژوهش ها، «ارون» اعلام کرد: افرادی که در سنین آغازین دبستان و پیش از آن به برنامه  های خشن  صحنه  های جنگ و گریز یا کشت و کشتار می دیدند در بزرگ سالی (بعد از 30 سالگی) بیشتر مرتکب جرائم جدی و آسیب رسان می شود یا در مقابل فرزند و همسرشان، اعمال خشن و بی رحمانه از خود نشان می دهند.» (بیانگرد، 1385صص (87-86) گاربنر» و دیگران (1978، 1980)، اطلاعاتی را ارائه  می کنند که نشان می دهد بینندگان همیشگی تلویزیون بیش از بینندگان معمولی به شانس بالای مواجهه با خشونت باور دارند و از راه رفتن در شب می ترسند، نسبت به دیگران بی اعتمادترند و معتقدند که در یک جهان خبیث زندگی می کنند» (از کمپ، 1385: 462).

«در چنین اوضاع و احوالی، تلاش برای تحقق آرمان  های بشری، دستیابی به امنیت و سعادت، استقرار عدالت و سایر ارزش  های انسانی و اجتماعی عقیم می ماند و به جای آنها تضاد، تعارض، خشونت، خصومت، جنگ و گرایش به ضد ارزش ها و رذیلت  های اخلاقی گسترش می یابند و به عبارتی، ارزش  های اخلاقی رنگ می بازند.» (لرنی، 1383صص 270 -269).

رسانه ها با نمایش مستمر تصاویر فریبنده و خوشایند از ارتکاب جرم و اسطوره سازی از مجرمان، کنترل های درونی را تضعیف می کنند. این امر، در نظریه های روانشناسانه در مورد مهار زدایی و حساسیت زدایی در بخش شکل گیری انگیزه ارتکاب جرم بررسی شده است. ( Reiner,2000:212 ) تخریب شخصیت زن در فیلمهای مبتذل، آمادگی روسپیان برای نمایش زننده ترین اعمال، عادی جلوه دادن خشونت بارترین روابط جنسی، نمایش مکرر صحنه های تجاوز جنسی، نمایش روابط جنسی گروهی ضرب و شتم زنان و دختران برای شهوترانی در شبکه های ماهواره ای و اینترنتی و صدها مورد دیگر، نمونه هایی بارز از ترویج بداخلاقی و روابط نامشروعِ جنسی و از بین بردن قبح آنها به شمار می آید. بدون شک، چنین روندی زمینه ساز کجروی ها، انحرافات  و خشونت های اجتماعی است، چرا که رابطه میان پخش صحنه های خشونت و شهوت  و شبیه سازی ذهنی و عملی آن از جانب برخی از بینندگان، در مطالعات اجتماعی ثابت شده است

مقایسه سبک زندگی امروزین ما با گذشته  با تاکید بر دو محور امکانات زندگی و روش­های آموزشی تفاوت بسیار کرده و آسایش و آرامش و نیاز مبتنی بر این نوع سبک زندگی ما بیشتر غربی و برگرفته از فرهنگ غربی است که در رسانه ها تبلیغ می شود .سبک زندگی، زاویه نگاه ما را تغییر داده است در این نوع سبک زندگی ، نیازهای ما  پابرجاست منتهی به ولع تبدیل شده است . در این سبک ، نیاز به خوردن و آشامیدن هست ، منتهی  غذا ها زود پخته می شود، زود خورده می شوند و پشت میز و فرمان اتومبیل مصر ف می شود  و نهایت اینکه ،  چاق می شویم .همچون یک سیب زمینی ، تماشاگر  فیلم های تلویزیونی هستیم که انواع  مانکن ها را در قالب هنرپیشه نشانمان می دهند و دستور می دهند که لاغر شویم و بازهم خرج  کنیم تا چربی های انباشته را با آن همه هزینه که پرداخته ایم، آب کنیم.مشکل  چیست؟ آیا مشکل  مدرنیته است؟ یا ما نتوانسته ­ایم مدرنیته را متناسب با سبک زندگی خودمان تعریف کنیم. نهایت امر همچون سرمایه ­داران عربی می شویم که بخاطر کنارگذاشتن سبک زندگی سنتی خودشان از  انواع بیماری روانی و جسمانی  رنج می برند . انواع غذاهای فست فود مصرف می کنند و ساعت­ها پای تلویزیون خویش نشسته و مراسم سنتی و شوهای  عربی خویش را تماشا می کنند و وضعیتی پیدا می کنند که کارگر از دیگر کشورهای خارجی بیاید که برای آنها کار انجام دهد .این نوع سبک زندگی هم اکنون در مدارس ما در دانشگاه های ما و در محیط های کاری ما نیز وجود دارد و مشکلات محیط های کارگری و کارمندی ما به گونه ­ای است که در سالهای آتی می­بایست کارگران فیلیپینی ، هندی و برزیلی هم به کارگران کنونی افغانی اضافه شده تا بتوانند برای ما نظافت کنند یا گله ­داری کرده و یا به تمیزی شهر ما بپردازند.


http://basijpress.ir/images/news/20640/thumbs/20640.jpg

مشکل در سبک زندگی است.

«روزی با فَلَک کردن به ما می آموختند اما هر چه می آموختند برای رشدمان بود امروز لب تابمان در سر کلاس، پر است از هزار جذابیتی که برای فرار از درسهای کسل کننده و بی­کاربرد تدریس می شود. شیمی می­خوانیم چون باید بخوانیم و فیزیک درس می دهیم چون باید درس بدهیم. فیزیک و شیمی دیگر آیات خداشناسی نیستند. یک سری متن هستند که باید شب امتحان خواند و با تقلب پاس کرد و مدرک گرفت و همان را تدریس کرد و حقوق گرفت برای بدست آوردن امکانات مدرن».«12 سال درس می خوانیم و نه از تاریخ عبرت می گیریم نه زبان دینمان رابلدیم نه قرآن خواندن و نه بازبان های روز دنیا آشنا می شویم و نه پیشرفتی می کنیم . اگر خوب درس بدهیم و بخوانیم یک حافظه خوب هستیم که واو به واو تکرار کرده­ایم و اگر هوشمند باشیم ابتکار و تولیدی کرده ایم برای افزودن ابزار جدیدی در دنیای امروز».


شیوه زندگی چیست؟

اندیشمندان در حوزه های مختلف ،تعابیر و تعاریف متعددی از سبک زندگی ارائه کرده اند.شیوه  زندگی (به انگلیسی:( Life Style)‏ (به عربی: السنّة)‏ واژه ایست که برای معرفی نحوه و شرایط زندگی انسان استفاده می گردد . معنای لغوی واژه "زندگی" در Life Style روشن است اما تعریف واژه "شیوه" یا "سبک" معانی گوناگونی دارد ودلیل ان هم رویکرد های مختلف علوم و مذاهب است.

سه رویکرد در تعاریف ارائه شده از "شیوه" یا "سبک" عبارتند از:

رویکرد زیبا شناختی:مثل شکل دادن یا طراحی چیزی رویکرد تمایز بخشی:سبک یا شیوه را ویژگی برای نشان دادن برتری می دانند

رویکرد تجملی زندگی مانند مد و تجمل

شیوه زندگی سالم: منبعی ارزشمند برای کاهش شیوع و تاثیر مشکلات بهداشتی،ارتقای سلامت تطا بق با عوامل استرس زای زندگی و بهبود کیفیت زندگی است و وقتی که در ارتباط با رفتارهای مخاطره امیز نظیر استعمال سیگار و عدم تحرک جسمانی مطرح می شود، بعنوان عملکردی ارادی تجسم می شود.طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت،سبک زندگی ترکیبی از الگوهای رفتاری و عادات فردی در سراسر زندگی شامل تغذیه تحرک بدنی،استرس،مصرف دخانیات و کیفیت خواب است که در پی اجتماعی شدن بوجود امده است.شیوه زندگی پدیده ای چند وجهی است که تمام جنبه های زندگی روزمره ،خواب ،غذا،بهدا شت،اداب و رسوم،کار،بازی ،سرگرمی،وقت گذرانی،روابط اجماعی،طرز تفکر،رفتار،احساسات و عواطف می باشد.به عقیده وبر شیوه زندگی روش های است که طبقات و گروهای هم رتبه از نوعی از زندگی پدیدمی آورند و شامل الگوهای فرهنگی رفتار و مجموعه ای از باورهاست.


عوامل موثر بر شیوه زندگی:

شیوه زندگی پدیدهای چند وجهی است که تحت تاثیر عوامل مختلفی از قبیل: عوامل جسمی،عوامل اجتماعی،عوامل روحی و روانی ، عوامل فرهنگی و  عوامل معنوی می باشد.بر همین اساس صاحبنظران،طبقه و عوامل اقتصادی،ارزش ها و تحول ارزشی،تحصیلات ،جنسیت،سن و دوره عمر،سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی را بعنوان مهمترین عوامل موثر برسبک زندگی برشمرده اند.روش زندگی در خانه و جامعه و نظام آموزش ما در گذشته و حال یعنی پیش و پس از پیشرفت های صنعتی دگرگون شده است و مابه ازای گزاره های نیاز ، برآورد، آسایش و آرامش، کم و زیاد شده است. برای مطالب بیشتر لینک زیر را دانلود کنید.


http://www.negarkhaneh.ir/UserGallery/2013/2/MAJNON_13210001.jpg

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد