کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

کفش، به قیمت سلامت

کفش، به قیمت سلامت

چکمه پاشنه بلند

وقتی به بازار کفش می‌روی، جدای از قیمت‌هایی که سر به فلک می‌زند، با مدل‌هایی روبرو می‌شوی که هوش را از سرت می‌پراند.

به سختی می‌توانی کفشی پیدا کنی که پاهایت در آن راحت باشد و وقتی چنین کفشی را بعد از ساعت‌ها جست‌ و جو پیدا کنی، دیگر مجبوری با قیمت آن، هرچه باشد، کنار بیایی.

عجیب اینجاست که با تمام این‌ها مردم کوچه و خیابان را با کفش‌های پاشنه آنچنانی می‌بینی که بدون هیچ احساس ناراحتی در حال قدم زدن هستند. البته نمی خواهیم منکر فواید کفش‌های پاشنه بلند شویم، بالاخره همین پاشنه‌ها می‌تواند قد کوتاه ما را چند سانتی متری بلند‌تر نشان دهد! اما حتی گاهی خانم‌های بلند‌قد هم تنها به‌خاطر پیروی از مد، چنین کفش‌هایی به پا می‌کنند.

جالب است بدانید آمار نشان داده در آمریکا 42 درصد از زنان اعتراف به پوشیدن کفش‌هایی کرده‌اند که در آن احساس راحتی نمی‌کنند؛ فقط چون از آن کفش‌ها خوششان آمده. متاسفانه 73 درصد از این زنان مبتلا به یکی از آسیب‌های وابسته به کفش بوده‌اند.

این مساله باعث شده کسانی که دغدغه سلامت مردم را دارند، درباره همین کفش‌ها، بررسی‌هایی انجام دهند. جدید ترین این مطالعات که در ماه اخیر منتشر شد نشان می‌دهد بین پوشیدن کفش پاشنه بلند و بیماری اسکیزوفرنی در زنان ارتباط وجود دارد.

گروهی از دانشمندان از دانشگاه مالمو در سوئد در تحقیقات خود نشان دادند که اولین موارد بیماری اسکیزوفرنی در حدود هزار سال قبل و همزمان با اختراع کفش پاشنه بلند مشاهده شد.

در حقیقت اولین کفش‌های با پاشنه بلند در بین النهرین (میان رودان) تولید شد و اولین کسانی که به این بیماری روحی روانی مبتلا شدند نیز در این زمان و دراین منطقه زندگی می‌کردند.

بر اساس گزارش روزنامه انگلیسی دیلی میل، در انگلستان از سال 1700 به بعد زنان کفش پاشنه بلند را کشف کردند و همزمان با این کشف موارد بیماران اسکیزوفرنی نیز در این کشور دیده شد. در آمریکای شمالی هم تا زمانی که بومیان این قاره از کفش‌های پوستی صاف استفاده می‌کردند، هیچ مورد اسکیزوفرنی وجود نداشت اما از زمانی که کفش پاشنه بلند قدم به این سرزمین گذاشت، اسکیزوفرنی هم شکل گرفت.

این دانشمندان برای توضیح این ارتباط یک تئوری را مطرح کردند که بر اساس آن، حرکات‌ پا با افزایش فعالیت سلول‌های مغزی، گیرنده‌های انتهایی ترین قسمت بدن را تحریک می‌کنند. با بلند شدن پاشنه‌پا، گیرنده‌ها کمتر تحریک شده و در تولید داخلی هورمون شادی آور دوپامین که در مغز ترشح می‌شود، تغییر ایجاد می‌کنند. کاهش سطح دوپامین نیز در بروز بیماری اسکیزوفرنی نقش کلیدی دارد.

اورژانس‌ها شلوغ شده

برای خانم‌هایی که کفش پاشنه بلند می‌پوشند، خبرهای بد دیگری هم هست. یکی از پزشکان اورژانس در بیمارستان دانشگاهی ولز در کاردیف معتقد است آسیب‌ها و صدماتی که در اثر این گونه کفش‌ها برای زنان ایجاد می‌شود می‌تواند مشکلات طولانی‌مدت ایجاد کند.

دکتر ایوانز می‌گوید به‌دلیل مد شدن کفش‌های باپاشنه بسیار بلند، تعداد زنانی که در اثر این آسیب‌ها در بیمارستان بستری می‌شوند افزایش پیدا کرده‌است. این آسیب‌ها از پیچ خوردگی مچ پا گرفته تا شکستگی و د‌ررفتگی استخوان در بعضی موارد ممکن است صدمات جبران ناپذیری ایجاد کند. او معتقد است خانم‌ها برای پیشگیری از چنین وقایعی باید کفش‌هایی بپوشند که پاشنه آن از 4 سانتی متر کمتر بوده و در ضمن پشت آن بسته بوده یا بند داشته باشد.

پهن بهتر از باریک

شاید باورتان نشود، اما واقعا در این زمینه تحقیقات جالبی صورت گرفته است. مثلا در مطالعه‌ای که محققان تایوانی انجام داده‌اند اثر بلندی پاشنه کفش بر احساس راحتی و عملکرد بیومکانیکی زنان در حین راه رفتن بررسی شده. این محققان متوجه شدند که با بلند شدن پاشنه، احساس ناراحتی این خانم‌ها بیشتر می‌شود.

توجیه آنها هم این بود که در کفش پاشنه بلند، فشار پاشنه و قسمت میانی پا، به قسمت جلویی پا منتقل شده و نیروی عکس العمل زمین در جهت عمودی و قدامی-خلفی بیشتر می‌شود. جالب این جاست که با اضافه کردن بخشی به پاشنه به‌طوری که پاشنه یکسره شده و به بخش جلویی متصل شود، این فشار در کفش پاشنه بلند کمتر شده و می‌تواند از ناراحتی آن کم کند.

یکی از مشکلاتی که پاشنه‌های بلند می‌تواند ایجاد کند، درد در انگشتان پاست. تنگ بودن جلوی کفش هم ممکن است این درد را ایجاد کند، اما بلند بودن پاشنه هم مزید بر علت شده و به جای اینکه فشار به کل کف پا توزیع شود، فقط به قسمت جلوی پا وارد شده و با افزایش فشار به این قسمت از پا، درد هم بیشتر می‌شود.

حتی ممکن است این فشارها باعث ترک خوردگی و شکستگی‌های ریزی در استخوان‌های جلوی پا شود. البته این مشکلات یک شبه‌ ایجاد نمی‌شوند، بلکه با گذشت زمان کم‌کم خود را نشان می‌دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد