کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

دانلود کتب پزشکی

رژیم‌های غیرعلمی و تهدید سلامت


افزایش وزن و درگیر شدن در هزارتوی راه‌های منتهی به چاقی در تمام افراد مبتلا یکسان نبوده و هر کدام از این مبتلایان نیازمند اقداماتی می‌باشند که در خور و مناسب وضعیت شخصی آنها باشد و صرفاً کاهش دادن میزان انرژی دریافتی و حذف این یا‌ آن وعده غذایی و محروم گردانیدن از گروه‌های خاص مواد غذایی چاره‌ساز نمی‌باشد، لذا قبل از اینکه به ادامه مطلب و سرنوشت افرادی که به زعم خود میان‌بر زده و در آرزوی دستیابی به اندام موزون و رویایی به هر اقدامی دست زده‌اند و به جای رسیدن به مقصد نه‌تنها راه به جایی نبرده‌‌اند، بلکه ده‌ها اشکال و عوارض جدید را نیز بر خود هموار ساخته‌اند و چاق‌تر و بیمارتر از قبل گردیده‌اند بپردازیم، از شما خوانندگان فرزانه و ژرف‌نگر درخواست بذل توجه به موارد زیر را دارم تا در تصمیمات آینده خود اول بیندیشید و سپس با در نظر گرفتن تمامی جوانب کار و پیامدهای احتمالی اقدام بفرمایید.

ضمناً این باور را داشته باشید که بزرگ‌ترین هنر شما کاهش سریع وزن نبوده، بلکه نگهداری و حفظ وزن به دست آمده و احساس سلامتی و سرزندگی بعد از اجرای یک رژیم مناسب خواهد بود. در این راستا به تعدادی از عوامل زمینه‌ساز چاقی‌ها اشاره می‌نماییم:

عوامل موروثی و ژنتیکی:
عوامل ژنتیکی از جمله موثرترین و تاثیرگذارترین فاکتورها تلقی می‌شوند. نحوه افزایش وزن و چاقی‌ها تحت تأثیر عوامل درونی و بیرونی در افراد مختلف بسیار متفاوت از یکدیگر می‌باشد. حتی محل انباشتگی چربی‌ها نیز در تمام افراد یکسان نیست؛ مثلا چاقی در ناحیه شکم و احشا (به‌صورت فرم سیب) یا در نشیمنگاه و ران‌ها (به‌صورت فرم گلابی) یا چاقی بوفالویی (چاقی در نواحی بازو، کتف و پشت سینه‌ها) و یا برعکس، تقسیم چربی‌های به وجود آمده ناشی از مصرف بیشتر از نیاز غذاها به طور موزون در سطح بدن تقسیم شده باشد، همگی این موارد از پیش‌تعیین‌شده و جنبه ژنتیکی دارند.

پژوهش‌های متعدد اثبات کرده‌اند که فاکتورهای خارجی و محیطی در بروز چاقی‌ها در فرزندان پدر و مادرانی که اندام موزون دارند در ۹ درصد فرزندان آنها تاثیر می‌گذارد. این درصد در صورت چاق بودن یکی از والدین به ۵۰-۴۱ درصد و در صورت نامتوازن بودن هر دوی والدین (پدر و مادر)، این تأثیر به ۸۰-۶۶ درصد افزایش ‌می‌یابد. علاوه بر فنوتیپ یا شکل ظاهری پدران و مادران، ژنوتیپ آنها نیز که به ظاهر قابل مشاهده نمی‌باشد، در بروز انواع چاقی‌ها تاثیرگذار است و تاکنون بالغ بر ۲۵۰ تا ۳۰۰ ژن چاق‌کننده شناسایی شده است، مخصوصاً تجربیات به‌عمل آورده شده بر روی دوقلوهای یک تخمی و کاملاً مشابه از نظر جنس و شباهت کامل اندام و قیافه نشان داده‌اند که تحت تأثیر نوع تغذیه و بیش‌خوری و عدم تحرک کافی، اضافه وزن مشابهی پیدا کرده و محل تجمع چربی‌های بدن آنها نیز به‌طور کاملاً یکسان و مشابه است، از این جهت به زوج‌هایی که اضافه وزن و چاقی دارند توصیه می‌گردد از بدو تولد فرزندانشان بیشتر متوجه میزان و کیفیت تغذیه و تحرک غنچه‌های زندگی‌شان باشند تا فاکتورهای تأثیرگذار خارجی را تعدیل یا رفع نمایند و از انباشتگی چربی و بروز چاقی‌ها و عوارض اجتناب‌ناپذیر و بیماری‌زای چاقی در این کودکان معصوم پیشگیری کنند.

‌سن و جنس:
با افزایش سن در هر دو جنس و فرا رفتن آن از سن ۲۵ سالگی به بعد به ازاء هر ۱۰ سال، بین ۵ تا ۷ درصد از میزان انرژی پایه یا بازال افراد کاسته شده و به همین نسبت از میزان فعالیت نیز کم می‌شود.
لذا لازم می‌باشد که برای جلوگیری از انباشته شدن انرژی‌های مازاد بر مصرف، از حجم و میزان غذاهای دریافتی روزمره سابق کاسته شده و با مصرف مواد غذایی کم‌چربی و پرفیبرتر، تنظیم برنامه منظم پیاده‌روی و ورزش‌های کششی و رعایت دقیق تنوع و تعادل مواد مغذی دریافتی، از چاقی‌های میانسالی و سالمندی پیشگیری به‌عمل آید، چرا که هر چه قطر کمر در خانم‌ها از ۸۰ افزون‌تر شده و به ۸۸ و ۹۶ سانتیمتر نزدیک‌تر شود و در آقایان از ۹۴ به ۱۰۲ و از ۱۰۲ به ۱۱۲ سانتیمتر برسد، انواع بیماری‌های گوناگون فرصت ظهور و بروز پیدا کرده و ‌باید جهت تعدیل و درمان و یا به عقب انداختن عوارض و ضایعات این بیماری‌های گوناگون، مصرف داروهای رنگارنگ و جورواجور و پرهیزهای گوناگونی را خواه‌ناخواه به مورد اجرا گذاشت یا در انتظار رخداد‌های ناگهانی ناشی از عدم توجه به پیامدهای آغازین بدن و تبدیل شدن آنها به تظاهرات گوناگون و پیشرفت تدریجی آنها به صورت عوارض شدیدتر بود.

مسائل روانی، اقتصادی و اجتماعی:
این عوامل به‌طور توأم یا به‌صورت جداگانه فرد را به پرخوری، بدخوری و گرایش به بعضی از طعم‌ها همراه با کاهش شدید تحرکات و فعالیت‌های جسمی و بدنی و درون‌گرایی یا سندرم غذا خوردن نیمه‌شب سوق می‌دهند. افراد مبتلا به این سندرم گاهی تا ۵۰ درصد انرژی مورد مصرف خود را از غروب آفتاب آغاز می‌کنند و تا نیمه‌های شب به اوج خود می‌رسانند. در میان مبتلایان به این سندرم، اختلال در خواب رفتن یا قطع ناگهانی تنفس در اوج خواب عمیق و بیداری ناگهانی و یا خرخرهای طولانی و بسیار پرصدا مشاهده می‌گردد. علاوه بر موارد پیش گفت عادت به سورچرانی و عدم توانایی کنترل میزان خورد و خوراک معمولاً در گروهی از این افراد مشاهده می‌گردد که در اکثریت آنها ولع خوردن از عصر و غروب آفتاب آغاز شده و با پیشرفت شب به اوج می‌رسد.

تأثیر داروهای مصرفی:
تحت تاثیر مصرف اجتناب‌ناپذیر داروهای کنترل‌کننده غده تیرویید و یا تخمدان‌ها و پروستات و میزان فشار خون، درد مفاصل، چربی، اوره، اسیداوریک و قند خون افزوده شده یا مصرف آرامبخش‌ها، خواب‌آورها، کورتیکواستروییدها، داروهای ضدافسردگی و داروهای درمان صرع و اختلالات روانی و غیره منجر به تغییراتی در میزان نیاز به انرژی پایه می‌گردد که لازم است نسبت به تغییر عادات غذایی قبلی و کاهش میزان مصرف غذا از بعد کمی و بهبود کیفیت آن اقدام شود و با یک برنامه سبک فعالیت‌های بدنی در قالب پیاده‌روی، یوگا، حرکات کششی و انقباض و انبساط عضلات شکم، نشیمن‌گاه، ران‌ها و ساق پا در هر فرصتی همراه گردد تا از پیشرفت اضافه‌وزن و آغاز چاقی‌ها جلوگیری به عمل آید.

عادات غذایی و عدم فعالیت بدنی:
عادات بد غذایی توأم با کم‌تحرکی، تنبلی و بی‌میلی به انجام فعالیت‌های بدنی، ریزه‌خواری و ناخنک زدن، احساس ویارگونه به مصرف مواد شیرین بعد از صرف غذای کافی، شکستن مداوم تخمه و آجیل، میل کردن تنقلات پرانرژی و فاقد مواد مغذی مورد نیاز بدن در حین مشاهده فیلم و مسابقات و جشن و سرور و مخصوصاً خوردن و نوشیدن دایمی و بدون وجود احساس گرسنگی و گرایش به مصرف مواد غذایی پرچربی، سرخ‌شده و تفت داده شده در روغن‌های جوشان و ده‌ها مورد دیگر که از مجال این بحث خارج می‌باشد، از جمله عوامل زمینه‌ساز چاقی محسوب می‌گردند و این پیامدها اگر با شب‌زنده‌داری و عدم فعالیت روزانه نیز توام گردند و با حذف صبحانه و میان‌وعده روز تکمیل‌تر شوند، روند سیر چاقی و بیماری‌های ناشی از آن بسیار تشدید می‌گردد. در آینده در مورد سایر عوامل زمینه ساز چاقی‌ها و مطالب مرتبط صحبت خواهیم کرد.
رژیم غذایی طلایی برای زیبایی پوست و مو


با اجرای این برنامه ویژه، از سبزی‌ها و میوه‌ها برای شفافیت پوست خود استفاده کنید.

در این مقاله کارشناسان پوست و تغذیه چند راز مهم را از قلمرو غذاهای مختلف آشکار ساخته‌اند که می‌توانند به حفظ زیبایی پوست و سلامت موهایتان کمک کنند و شما را از استفاده هر گونه لوازم آرایشی و بهداشتی حاوی عصاره‌های گیاهی رها سازند.
سایت تخصصی مدگورو در مقاله‌ای در این باره آورده است که این خوردنی‌ها هر چند نمی‌توانند مشکلات شدید پوستی و ریزش مو را به سرعت درمان کنند اما در واقع یک راهنمای تغذیه‌ای هستند برای این که زیباتر و با پوستی شفاف‌تر به نظر برسید.


این خوردنی‌ها عبارتند از:

- تخم مرغ: تخم مرغ منبع غنی از پروتئین و آهن است که رشد موها را تقویت می‌کند و به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی سولفور موها را نرم و صاف نگه می‌دارد. به گفته کارشناسان خوردن تخم مرغ به هر شکلی که طبخ شده باشد برای سلامت موها مفید است.

- موز: این میوه به پوست حالت انعطاف پذیری و ارتجاحی می‌دهد. پوست با بالا رفتن سن انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد و پتاسیم موجود در موز می‌تواند این خاصیت را که به نرمی و شادابی پوست کمک می کند، افزایش دهد.

- کلم قرمز: کلم قرمز غنی از ید و سولفور است و به همین خاطر از بدن سم زدایی می‌کند که بلافاصله روی پوست تاثیر می‌گذارد و موجب شفافیت و درخشش پوست می‌شود. هم چنین برای درمان آکنه نیز بسیار مفید است.

-عدس: حبوبات و بنشن منابع مغذی بسیار مفیدی برای موها هستند. عدس، لوبیا قرمز و لوبیا چشم بلبلی حاوی ترکیبات مفیدی برای مراقبت از موها هستند. پروتئین‌های فراوان در این گروه مواد غذایی به همراه عناصر حیاتی مثل آهن، روی و بیوتین زیاد به تقویت موها کمک می‌کند.

- چغندر: این سبزی حاوی یک ماده زیست فعال موسوم به «بتائین» است که به تجزیه چربی کمک می‌کند. آب چغندر نیز برای هضم غذا بسیار مفید است.

- اسفناج: سبزی‌ها و میوه‌های سبز رنگ مثل اسفناج منبع غنی از آهن هستند. آهن هم چنین غنی از کاروتنوئیدها، لوتئین و زئاگزانتین است که همگی موجب شفافیت و درخشش چشم‌ها می شود چون می‌توانند چشم را از عفونت‌ها پاک کنند.

- مرکبات: این میوه‌ها نیز به دلیل این که سرشار از ویتامین c هستند به جذب بهتر آهن کمک می‌کنند و در نهایت رشد موها را تقویت می‌نمایند.

بوی بد دهان در ماه رمضان


برخی از روزه داران در این ایام دچار بوی بد دهان می شوند اما نمی دانند علت آن چیست و چگونه می توان با آن کنار آمد.
در اصطلاح پزشکی بوی بد دهان را halitosis می نامند. علل بروز این عارضه را می توان به دو دسته تقسیم کرد؛ دسته اول علل موضعی هستند که منظور همان بیماری های مربوط به دهان و لثه است و دسته دوم علل سیستماتیک هستند که شامل بیماری هایی مانند دیابت، ناراحتی های کلیوی یا سیگار کشیدن می شود. با آگاهی نسبت به عوامل موضعی بوی بد دهان، روزه داران می توانند باآگاهی از ایجاد آن جلوگیری کنند. بد نیست بدانید درون دهان گونه های مختلف باکتری زندگی می کنند و موادی مانند آمونیاک و سولفید ها را که موجب ادامه زندگی باکتری ها می شوند، تولید می کنند.

عوامل متعددی در ادامه حیات باکتری ها و در نتیجه بوی بد دهان دخیل هستند که از مهم ترین آنها می توان به مسواک نزدن یا شیوه اشتباه مسواک زدن، زبان آلوده، سوراخ های درون دهان، بیماری های لثه ناشی از استفاده از پلاک ارتودنسی، دندان مصنوعی و غیره اشاره کرد.

بعد از این که عوامل مؤثر در بوی بد دهان را شناختیم، حالا می توانیم برای مقابله با آن در طول ساعات روزه داری چاره ای بیندیشیم. پس از خوردن سحری، لازم است حتماً مسواک بزنیم. (قابل توجه افرادی که بدون سحری روزه می گیرند)، سپس با نخ دندان فضاهای خالی میان دندان ها را که ممکن است باقی مانده غذا درون آن جا بگیرد، پاک کنید. بله، زبان را باید با مسواک تمیز کنید.

از دهان شوی آنتی باکتریال استفاده کنید و بالاخره این که هنگام سحری دو تا سه لیوان آب را، حتماً بنوشید.توجه داشته باشید که وضع ناسالم معده هم می تواند موجب ایجاد بوی بد دهان شود. بنابراین لازم است تا در طول ماه رمضان برای جلوگیری از این عارضه، رژیم غذایی خود را کنترل کنید. شما حتی می توانید یک دهان شوی همراه داشته باشید و در طول ساعات روزه داری به شکلی که آب از گلو پائین نرود، آن را غرغره کنید.

بسیاری از روزه داران در طول روز از مسواک زدن خودداری می کنند و این کار اشتباه است؛ چرا که هیچ مغایرتی میان روزداری و مسواک زدن وجود ندارد. بدن هر یک از ما به عنوان مسلمان باید در ماه رمضان به اندازه ای تمیز و خوش بو باشد که افراد غیرمسلمانی که در کنار ما زندگی یا کار می کنند، به خاطر روزه داری ما را سرزنش نکنند.


تشخیص سلامت از روی زبان


ساده‌ ترین و آسان‌ ترین راه تشخیص سلامت بدن، نگاه کردن به زبان است و پزشکان چینی از این راه به شناسایی بیماری می‌پردازند. پزشکان باستان نیز با نگاه کردن به زبان افراد، پی به بیماری آنها می‌بردند. زبان شامل آب، الکترولیت‌ها، ماده مخاطی و آنزیم‌هاست و از آنجایی که بخش بسیار حساس بدن می‌باشد، با هر تغییر کوچک فیزیکی، به سرعت ظاهرش تغییر می‌کند. در میان پزشکان چینی، زبان مثل یک نقشه برای شناسایی مشکلات مربوط به تمام اجزای درونی بدن است. زبان نیز همانند صورت به پنج عنصر تقسیم می‌شود که این عناصر مطابق با بخش‌های داخلی بدن هستند.

روبه‌روی آیینه بایستید و به زبان خود نگاه کنید. نوک زبان مربوط به محدوده عنصر آتش است. درست بعد از نوک زبان محدوده عنصر فلز شروع می‌شود. قسمت انتهای زبان نیز محدوده عنصر آب است. کناره‌های زبان عنصر چوب و قسمت میانی زبان عنصر خاک می‌باشد. سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه باید جای این عناصر را روی زبان مشخص کرد و از طریق آنها پی به همه این موارد برد؟

نشانه‌ها و علائم
زبان در حالت طبیعی باید صورتی رنگ و عضلانی باشد و هیچ آسیبی از جانب دندان‌ها به آن وارد نشود. یک لایه نازک مواد بزاقی همواره سطح زبان را می‌پوشاند. وقتی که رنگ و شکل این ماده بزاقی تغییر کند، نشان می‌دهد که فرد بیمار است.

رنگ زبان
وقتی زبان تیره‌تر می‌شود و از صورتی کمرنگ به قرمز مایل به بنفش، تغییر رنگ دهد، نشان‌دهنده بالا رفتن دمای بدن است. داشتن تب، به معنی التهاب، عفونت و بیش فعالی یکی از ارگان‌های بدن می‌باشد. وقتی که رنگ زبان روشن‌تر می‌شود و از صورتی به سمت سفید می‌رود، نشان می‌دهد که یا سرما خورده‌اید یا کم‌خونی دارید و یا سطح انرژی بدن‌تان کاهش چشمگیری یافته است.
بسیاری از افراد عملکرد سیستم دفاعی بدن‌شان بسیار ضعیف است و این مسأله در نهایت موجب سندرم خستگی مزمن یا شیمی درمانی در آنها می‌شود. بیشتر این افراد زبان‌شان بسیار کمرنگ است که نشان می‌دهد سطح انرژی بدنشان بسیار پایین می‌باشد.

مواد بزاقی پوشاننده سطح زبان
غلظت زیاد مواد بزاقی و رنگی شدن آنها و حتی نبود ماده بزاقی روی سطح زبان، نشان‌دهنده برخی مشکلات است. وقتی که مواد بزاقی زبان غلیظ‌تر می‌شود، علامتی است از عدم تعادل در سیستم گوارش بدن و وقتی این مواد غلیظ دلمه‌ای می‌شوند، نشان می‌دهند که سیستم دفاعی بدن بسیار ضعیف شده است.

اگر این مواد به رنگ زرد باشند، احتمال عفونت یا التهاب در قسمتی از بدن وجود دارد. کاهش بیش از حد این ماده بزاقی، معمولا حاکی از ضعیف شدن یکی از ارگان‌های اصلی بدن می‌باشد.

۱- نوک زبان: نوک زبان محدوده عنصر آتش است و با عملکرد قلب مطابقت دارد. این بخش از زبان سلامت فیزیکی و روحی قلب را نمایش می‌دهد. در پزشکی چینی گفته می‌شود که روح در قلب مسکن دارد. استرس و نگرانی موجب به وجود آمدن نقطه‌های قرمز رنگ روی نوک زبان می‌شود. افزایش دمای بدن، نشان‌دهنده سرعت زیاد عملکرد قلب است که منجر به استرس و هیجان زیاد می‌گردد.

۲- کناره‌های زبان: کناره‌های زبان محدوده عنصر چوب هستند. اگر در اثر تماس دندان‌ها با کناره‌های زبان فرم دندان‌ها روی این قسمت‌ها ایجاد شود، به این معناست که کبد خوب کار نمی‌کند. در این‌گونه مواقع ممکن است در کناره‌های زبان نقاط سبز – آبی یا بنفش کوچکی مشاهده بشود که این نقاط ریز رنگی نشان‌دهنده وجود یک بیماری جدی هستند. نقاط بنفش در ناحیه عنصر چوب اغلب نشان می‌دهند که فرد از انرژی بسیار پایین، ناراحتی و درد، باد کردگی پایین دنده‌ها و نفخ شکم رنج می‌برد. این افراد حتما باید به متخصص کبد مراجعه کنند؛ زیرا در بسیاری مواقع این علائم نشان‌دهنده سرطان کبد و یا از کار افتادگی ۷۰ درصد کبد می‌باشند.

۳- ناحیه بعد از نوک زبان: این ناحیه مربوط به عنصر فلز است و عملکرد دستگاه تنفسی و سیستم ایمنی بدن را نشان می‌دهد. وقتی که رنگ این قسمت مایل به قرمز می‌شود و یا نقاط قرمز ریز روی این قسمت به وجود می‌آید، به این معنی است که عفونت دستگاه تنفسی در راه است و قسمتی از بدن حتما عفونت دارد. زردی و رنگ پریدگی این بخش از زبان نشان‌دهنده ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌باشد. در عفونت‌‌های قارچی ریه‌ها، ممکن است ماده بزاقی قهوه‌ای مایل به سیاه سطح این قسمت را بپوشاند. این علامت در بیشتر افرادی که مبتلا به زخم ریه هستند، مشاهده می‌شود.

۴- بخش مرکزی زبان: این بخش از زبان مربوط به عنصر خاک است و عملکرد شکم، طحال و پانکراس را نشان می‌دهد. مشکلات مربوط به سیستم گوارشی بیشتر در این قسمت از زبان دیده می‌شود. برگشت اسید معده و مری که موجب ناراحتی فرد و بیداری در طول شب می‌شود، ممکن است با قرمز شدن این ناحیه و زرد شدن ماده بزاقی مرکز زبان همراه باشد. تغییرات بسیار کوچک در این ناحیه، نشان‌دهنده مشکلات گوارشی است. این بخش از زبان خود را در آیینه به دقت نگاه کرده و در صورت مشاهده این علائم حتما به متخصص مربوطه مراجعه کنید.

۵- انتهای زبان: ناحیه انتهایی زبان مربوط به عنصر آب بوده و عملکرد بسیاری از ارگان‌های بدن را نشان می‌دهد که مهم‌ترین آنها کلیه‌ها و مثانه است و شامل سیستم هورمونی و غدد جنسی نیز می‌شود. دو برآمدگی کوچک در انتهای زبان برای تشخیص طعم غذاهاست. غلظت و زردی مایع بزاقی این قسمت از زبان در زنان، نشان‌دهنده عفونت مثانه است. به این افراد توصیه می‌شود روزانه ۱۲-۸ لیوان آب بنوشند، ۵۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C مصرف کنند و آبمیوه قره‌قاط بخورند. این رژیم به جلوگیری از عفونت مثانه کمک می‌کند.

دانلود کتاب آموزشی زیبایی پوست و طراوت بخشیدن به آن

فارسی | 0.2 مگ | لینک مستقیم



امروزه‌ گیاه‌ درمانی‌ به‌ عنوان‌ طبی‌ که‌ به‌ انسان‌ آسیب‌ نمی‌رساند به‌ صورتی‌ تنظیم‌ شده‌ که‌ با بیماری‌های‌ پوستی‌ که‌ حساسیت‌ خاصی‌ دارند منطبق‌ است‌. روش‌ حفظ بهداشت‌ و زیبایی‌ پوست‌ با استفاده‌ از طب‌ گیاهی‌ با تأثیر ثابت‌ و قدرت‌ عمل‌ خود شگفتی‌ بیماران‌ و حتی‌ گاهی‌ اوقات‌ پزشکان‌ را برانگیخته‌ است‌. این‌ کتاب‌ با دستورالعمل‌های‌ مطرح‌ شده‌ در آن‌، می‌تواند برای‌ عموم‌ مردم‌، بویژه‌ کسانی‌ که‌ مشکلات‌ پوستی‌ دارند سودمند باشد.


دانلود کنید


لینک دانلود کتاب آموزشی زیبایی پوست و طراوت بخشیدن به آن

پسورد :

www.farsibooks.ir


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد