کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

دانلود کتب پزشکی

برنامه غذایی برای صرع


صرع (Epilepsy) بیماری است که بدنبال اختلال در عملکرد طبیعی دستگاه مغز و اعصاب ایجاد می‌شود، مشخصه اصلی آن بروز حملات عصبی (تشنج) تکرارشونده به‌دلیل وضعیت غیر طبیعی امواج مغزی است.در واقع این تشنج‌ها در اثر اختلالات الکتریکی در دسته‌ای از سلول‌های عصبی مغز بطور موقت و گذرا بوجود می‌آیند.
با اینکه در برخی موارد علت ایجاد حملات صرعی ناشناخته است، ولی گاهی اوقات عوامل متعددی در بروز آنها نقش دارند. به عنوان مثال مشکلاتی مانند سکته مغزی، ضربات مغزی، عوامل مادرزادی، تومورهای مغزی و سایر بیماری‌های تحلیل برنده مغز در این زمینه بی‌تاثیر نیستند.

برنامه غذایی:
برنامه غذایی این بیماران باید منظم و شامل سه وعده اصلی و حداقل دو میان وعده باشد، چرا که نوسانات قند خون در بعضی از این بیماران می‌تواند بروز حمله عصبی را تحریک کند.
پیروی از نوعی رژیم غذایی خاص به نام «رژیم کتوژنیک» در این بیماران‌، علاوه بر کم‌هزینه‌ تر بودن‌، باعث کم شدن دفعات تشنج و در نتیجه کاهش نیاز به دارو می‌گردد. البته این نوع رژیم غذایی باید زیر نظر متخصص تغذیه تنظیم گردد.

درمان صرع:
در بیماری صرع، تشخیص درست نوع تشنج‌ها در تعیین شکل صحیح درمان و به کار بردن دارودرمانی مناسب، ‌اهمیت فراوان دارد. از داروهای مختلفی (مثل فنی‌توئین، فنوباربیتال، پیریمیدین و اخیراً گاباپنتین) در درمان استفاده می‌گردد و گاهی اوقات، بنابر تشخیص از روش‌های جراحـــی هم کمک گرفتــه می‌شود.
در بیماری صرع نیز همانند بسیاری از بیماری‌های دیگر پیروی از یک برنامه غذایی مناسب و متعادل به درمان و کنترل بهتر کمک می‌نماید.
مصرف تعدادی از داروهای ضد تشنج متداول سبب سوءجذب و اختلال در متابولیسم برخی از مواد مغذی (کلسیم و ویتامین D) در بدن می‌شود. به همین منظور در درمان تغذیه‌ای این بیماران باید علاوه بر تنظیم برنامه غذایی، نسبت به دریافت کافی انواع ریز مغذی‌های مورد نیاز نیز دقت کافی داشت.
تحقیقات علمی نشان داده‌اند که شیوه زندگی سالم، دوری از استرس و تنش‌های عصبی، خواب کافی، عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی، محدود کردن مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار (قهوه، کولا و چای) و داشتن عادات صحیح غذایی در کاهش دفعات حمله‌ها نقش بسزایی دارند.

رفع عوارض جانبی داروها:
استفاده از بعضی از مواد غذایی در کمتر شدن عوارض جانبی داروها در این بیماری کمک کننده خواهد بود، به‌عنوان مثال مصرف انواع نان و ماکارونی تهیه شده با آرد کامل به‌جای سایر انواع، به دلیل داشتن فیبر غذایی فراوان از بروز یبوست در این افراد پیشگیری می‌کند.
برای کنترل حالت تهوع که یکی از عوارض جانبی مصرف برخی از دارو‌ها در این بیماری است، خوردن مقدار کمی بیسکویت خشک، نان سوخاری یا تست خشک می‌تواند موثر باشد.
برای دریافت بهتر اسید فولیک، مصرف متعادل میوه، انواع سبزی و برخی حبوبات توصیه می‌گردد.

رژیم کتوژنیک:

با پیروی از این رژیم تولید ترکیبات کتونی در بدن افزایش و سطــح آنها در خـــون، ادرار و هـوای بازدم بالا می‌رود. به عبارتی در این رژیم از چربــی‌ها به جای کربوهیدرات به عنوان منبع اصلـی تامین انرژی استفاده می‌شود. مکانیسم عمل مواد کتونی در این رژیم هنوز بطور کامل مشخص نشده، اما اثرات سودمند آن در صرع احتمالاً به خاطر تغییراتی در عملکرد امواج عصبی است که اثرات ضد تشنج دارد.
طبق مطالعات انجام شده، در کودکانی که از این رژیم استفاده می‌کنند، تعداد حملات صرع تا ۵۰ درصد کاهش یافته و یا کاملاً از بین رفته است. در رژیم کتوژنیک، دریافت انرژی از چربی‌ها ۳ تا ۴ برابر پروتئین و کربوهیدرات می‌باشد. چربی‌های مورد استفاده بیشتر حاوی اسیدهای چرب با زنجیره متوسط هستند که در مقایسه با اسیدهای چرب بلند زنجیر با سرعت بیشتری حالت کتوز ایجاد می‌کنند. بعد از تعیین سهم چربی در تامین انرژی روزانه، مقدار پروتئین مورد نیاز براساس شرایط فیزیولوژیک بیمار محاسبه شده و بقیه انرژی از کربوهیدرات‌ها تامین می‌گردد.

دریافت مقدار کافی آب و مایعات نیز باید دقیقاً مورد توجه قرار گیرد، زیرا با پیروی از این نوع رژیم غذایی احتمال کم آبی بدن وجود دارد. در این رژیم از مقدار متعادلی میوه و سبزی تازه و مقدار کمی نان و مواد نشاسته‌ای نیز استفاده می‌گردد. همچنین بهتر است مصرف قند و شکر محدود شود.

مشکلات رژیم کتوژنیک:

به یاد داشته باشید با این رژیم احتمال ایجاد مشکلاتی مثل سنگ کلیه، یبوست، کم آبی بدن، افزایش خطر شکستگی استخوان و بالا رفتن سطح کلسترول خون نیز وجود دارد و چون این نوع رژیم غذایی قادر به تامین تمام نیاز به مواد مغذی نیست و از آنجایی که مصرف داروهای مختلف هم با جذب پاره ای از مواد مغذی تداخل پیدا می‌کند، مکمل یاری با برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل ویتامین‌های گروه B، ویتامین D، ویتامین K، منیزیم و کلسیم ضروری به نظر می‌رسد.

رژیم کتوژنیک، تا کِی:
گاهی اوقات تحمل این نوع رژیم غذایی به‌ویژه برای کودکان سخت می‌باشد، ولی در بسیاری از موارد با رعایت رژیم، حملات بیماری کنترل می‌گردد. خوشبختانه دوران اعمال این نوع رژیم غذایی محدود بوده و معمولاً بعد از ۲ تا ۳ سال بنابر نظر متخصص قطع می‌گردد.
دانلود کتاب پیشگیری از بیماری ها در بانوان

فارسی| 1.5 مگ | لینک مستقیم | PDF


در کتاب آماده شده مهمترین و خطرناک ترین بیماری های تهدیدکننده ی سلامتی بانوان که بیشتر آن ها قابل پیش گیری هستند را خواهید شناخت و راه های کاهش این خطرات را فرا خواهید گرفت. در این جا ده عامل مرگ زا در بین زنان آمریکایی مطابق با گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در سال 2003 آورده شده است. بیماری قلبی، سرطان، سوانح و حوادث پیش بینی نشده، سکته، بیماری مزمن انسدادی ریه، دیابت، آنفولانزا و ذات الریه، خود کشی، بیماری کلیه و بیماری آلزایمر به ترتیب مهمترین عوامل مر گ زا در بین مردان بوده و بیش از 78 % تمام موارد مرگ و میر به این دلایل رخ داده است. به همه خانم ها خواندن این کتاب و عمل به دستورات آن پیشنهاد می شود.


دانلود کنید


لینک دانلود کتاب پیشگیری از بیماری ها در بانوان

پسورد : www.farsibooks.ir


کنترل فشار خون


پر فشاری خون یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های خطر بیماری قلبی است. بسیاری از مردم برای سال‌ها فشار خون بالا دارند بدون اینکه بدانند. پرفشاری خون در بسیاری از مواقع هیچ علامتی ندارد، اما اگر فشار خون بالا تحت درمان قرار نگیرد، می‌تواند به سرخرگ‌ها و اندام حیاتی بدن آسیب برساند. به همین دلیل است که از آن به عنوان قاتل خاموش نام می‌برند. از هر ۳ فرد بزرگسال ۱ نفر فشار خون بالا دارد که حدودا ۲۱ درصد افراد اطلاعی از این بیماری ندارند. از آن تعدادی که از بیماری خود آگاهی دارند ۶۹ درصد تحت درمان هستند و دارو دریافت می‌کنند، ولی تنها ۴۵ درصد این افراد فشار خونشان تحت کنترل است. با حفظ فشار خون در محدوده سلامت شما می‌توانید از بدن خود حفاظت کنید، به نحوی که تمامی ارگان‌ها خون کافی که سرشار از اکسیژن می‌باشد را دریافت کنند.
نکته جالب توجه این است که طبق گزارشات انجمن قلب آمریکا فشار خون بالا قابل کنترل می باشد.

رژیم غذایی DASH:
رژیم DASH که اثر بخشی آن در حفظ فشار خون در محدوده سلامت و کنترل فشار خون بالا ثابت شده است، رژیمی با ویژگی‌های زیر است:
میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و سبوسدار، محصولات لبنی بدون چربی و کم چرب (۱ درصد)، لوبیا و سایر حبوبات، مصرف گوشت کم چرب (به ۱ تا ۲ بار در هفته محدود شود) و ماکیان بدون پوست و مو، مصرف ماهی‌‌های چرب حداقل ۲ بار در هفته که از منابع خوب امگا- ۳ می‌باشد (از قبیل سالمون، آزاد، شاه ماهی و ماهی تن).

در عین حال تا حد امکان مصرف اسید‌های چرب اشباع و ترانس و دریافت سدیم در حداقل باشد.
مصرف شکر و به طور کلی شیرینی‌ها، کیک‌ها، نوشیدنی‌های شیرین و… محدود شود.
از ویژگی‌های رژیم DASH سادگی و قابل اجرا بودن آن است، در عین حال که رژیمی بسیار متنوع و خوشمزه نیز می‌باشد.
طبق مطالعات مختلفی که انجام شده محققین دریافتند که پیروی از این رژیم در افراد در مقایسه با گروه کنترل (گروهی با رژیم معمول آمریکایی یعنی رژیمی با مصرف بالای گوشت قرمز، نمک و نوشیدنی‌های شیرین) باعث کاهش فشار ماکزیمم یا سیستولیک (انقباض) و مینیمم یا دیاستولیک (انبساط) به میزان ۵/۵ و ۳ میلی‌متر جیوه شده است.

برای پیشگیری از فشار خون بالا:
اگر فشار خون شما نرمال است (زیر ۸/۱۲) و هدف شما تنها پیشگیری می‌باشد، اصلاح شیوه زندگی بهترین نسخه برای شماست! این تغییرات بدون مصرف دارو باعث حفظ فشار خون در محدوده نرمال می‌شوند. این تغییرات عبارتند از دریافت رژیم غذایی سالم محافظ قلب (که در ۲ شماره قبلی بطور کامل به این موضوع پرداخته شد و در این شماره نیز به موارد و نکاتی اشاره می‌‌گردد) که همراه با کاهش دریافت نمک است، داشتن تحرک و فعالیت منظم ورزشی و لذت بردن از آن، حفظ وزن در محدوده سلامت (در شماره بعدی به این موضوع اشاره می‌کنیم)، کاهش استرس و مدیریت رفتار و ترک سیگار و الکل.
پیروی از یک الگوی غذایی سالم برای کنترل فشار خون و کاهش خطر حمله قلبی، سکته قلبی، بیماری کلیوی و سایر بیماری‌ها و مشکلات واجب و ضروری است.

منابع سدیم:
برخی غذاها به طور طبیعی سدیم بالایی دارند، نظیر گوشت قرمز، پنیر، غذاهای دریایی، زیتون و برخی حبوبات. ۷۵ درصد سدیم دریافتی آمریکایی‌ها از طریق مصرف غذاهای فرآیند شده و آماده مانند انواع سس‌ها و رب گوجه فرنگی، سوپ‌ها، همبرگرها، سوسیس و کالباس و غذاهای آماده می‌باشد که در ایران نیز با تغییر ذائقه و الگوی خوردن، میزان دریافت سدیم از این طریق بالا است. خواندن برچسب مواد غذایی در موقع خرید، راهنمای خوبی برای انتخاب غذاهای با سدیم پایین‌تر است.

چرا سدیم زیاد مضر است؟
یکی از ویژگی‌های این رژیم محدویت مصرف نمک است و حال ممکن است این سوال طرح شود که چرا دریافت بالای سدیم بد است؟
نمک یکی از چاشنی‌های مورد علاقه آمریکایی‌ها است. در فرهنگ خودمان نیز گفته می‌شود که غذا بدون نمک مزه ندارد و همین امر باعث می‌شود به مرور زمان ذائقه خیلی از افراد به سمت غذا‌های با نمک بالا سوق داده شود که چنین غذاهایی را بپسندند و دریافت سدیم‌شان نیز به طبع افزایش می‌یابد. در بسیاری از افراد سدیم فشار خون را افزایش می‌دهد، به این دلیل که باعث تجمع آب در بدن می‌شود و فشار و بار اضافی به قلب وارد می‌کند. پس دریافت سدیم بالا یعنی آمادگی برای ابتلا به پرفشاری خون. اگر شما فشار خون ۱۲ بر روی ۸ یا بالاتر دارید، احتمالا پزشک‌تان رژیم کم سدیم را به شما توصیه کرده است. اکثر غذاهای کنسروی و غذاهای آماده (سوپ‌های آماده، پیتزا، انواع ناگت و سس‌های سالاد) سدیم بالایی دارند، پس اگر مصرف این غذاها کمتر شود، دریافت سدیم نیز کاهش می‌یابد.

در عوض، به این نکات توجه کنید:
از میوه‌ها (در میان وعده‌ها به جای استفاده از اسنک‌های شور) و سبزیجات (همراه میوه‌ها و در وعده‌های اصلی) استفاده شود که در کاهش فشار خون و پیشگیری از ابتلا به پرفشاری خون نقش موثر و ثابت شده‌ای دارند.
سعی کنید هنگام آشپزی و تهیه غذا از نمک استفاده ننمایید. برای طعم دادن به غذاها به جای استفاده از نمک فراوان از سبزیجات معطر (سیر، پیاز، جعفری، ریحان، پیازچه، شوید و…)، آب لیموترش تازه، سرکه و انواع ادویه (دارچین، هل، زنجبیل و…) برای طعم دادن و خوشمزگی غذاها استفاده کنید.
نمکدان را سر سفره نیاورید. ذائقه تغییر پذیر می‌باشد (اگر چه سخت است، اما غیر ممکن نیست). بعد از مدتی افراد خانواده به نبود نمک روی میز غذا عادت می‌کنند.
زمانی که به رستوران می‌روید، به دنبال غذاهای کم سدیم در منوی غذایی باشید. حتما از سبزیجات در کنار غذای اصلی استفاده کنید. بخواهید که غذای شما بدون نمک تهیه شود و به جای افزودن نمک به ماهی و مرغ از آب لیموترش استفاده گردد.

استرس و فشار خون:

زندگی در دنیای مدرن کنونی نیازمند کنترل و مدیریت استرس می‌باشد. خیلی از افراد هستند که در مواجهه با استرس به سراغ پرخوری، خوردن غذاهای ناسالم، سیگار کشیدن و سایر فعالیت‌ها که فاکتورهای خطر حمله قلبی، سکته مغزی و پرفشاری خون هستند، می‌روند. با این حال هنوز استرس به عنوان یک فاکتور خطر ثابت شده پرفشاری خون و بیماری قلبی نمی‌باشد، ولی مساله این است که بر روی سلامت عمومی و سطح ایمنی بدن اثر گذار است و باید شرایط به گونه‌ای باشد که تا حد امکان بتوان پاسخ‌های استرس را در بدن کم کرد و توانایی بدن را برای مقابله با استرس بالا برد.

پتاسیم و پرفشاری خون:
در مطالعات متعدد نشان داده شده است که پتاسیم می‌تواند باعث کاهش و کنترل فشار خون شود که معمولا پیروی از رژیم DASH، میزان کافی پتاسیم را به بدن می‌رساند. با این حال به مواد غذایی غنی از پتاسیم در زیر اشاره شده است:
سیب زمینی، اسفناج، قارچ، لوبیا، نخود فرنگی، موز، گوجه فرنگی و آب آن، پرتقال و آب آن، گریپ فروت و آب آن (در صورت مصرف داروی کاهنده کلسترول باید در مورد مصرف گریپ فروت با پزشک خود مشورت کنید)، آلو و آب آن، زرد آلو و آب آن، کشمش و خرما، ماست و شیر کم چرب، ملاس و ماهی تن.
با این حال دریافت زیاد پتاسیم می‌تواند در افراد مسن یا کسانی که دچار نارسایی کلیوی شده‌اند، مشکلاتی ایجاد کند. به همین دلیل اگر شرایط پزشکی خاصی دارید حتما با پزشک خود قبل از افزایش دریافت پتاسیم مشورت کنید. در مورد جایگزینی نمک سدیم با پتاسیم (کلراید پتاسیم) نیز به همین صورت اگر شرایط پزشکی خاصی دارید با پزشک مشورت نمایید.

برای درمان فشار خون بالا:

اگر شما مبتلا به پرفشاری خون هستید (فشار بالای ۸/۱۳) تمام مطالب بیان شده در بالا، برای فرد مبتلا نیز صدق می‌کند، مضاف بر اینکه حتما باید به طور مرتب داروها را طبق نظر پزشک مصرف نمود و فشار خون را به طور مرتب اندازه‌گیری کرد. علاوه بر این اگر فرد دارای اضافه وزن یا چاقی باشد، کاهش وزن یک راه بسیار موثر برای کاهش فشار خون است. در مطالعه Neter و همکاران (۲۰۰۳) دیده شده است که برای هر ۱ کیلوگرم کاهش وزن، فشار سیستولیک و دیاستولیک به میزان ۱ میلی‌متر جیوه کاهش می‌یابد و این مساله بسیار قابل تامل است. توصیه به کاهش وزن حتی به میزان جزئی یک بخش بسیار مهم اصلاح شیوه زندگی افراد مبتلا به پرفشاری خون می‌باشد.


سلامت کبد و کبد چرب


کبد چرب غیر الکلی یک التهاب کبدی است که در اثر تجمع بیش از اندازه چربی در بافت کبد ایجاد می شود.
در این بیماری تجمع بیش از حد چربی در کبد، گاه باعث اختلال در فعالیت طبیعی بافت کبد می گردد که می تواند سیر پیشرونده پیدا کند و باعث نارسایی کبد و یا سیروز کبدی گردد.

علت بیماری

اگرچه علت اصلی بیماری کبد چرب مشخص نیست، ولی به نظر می رسد این بیماری ارتباط نزدیک با برخی بیماری های متابولیک دارد که از آن جمله: چاقی، افزایش کلسترول و تری گلیسرید خون و دیابت را می توان نام برد. در درمان کبد چرب، کنترل این بیماری های زمینه ای بسیار موثر می باشد.

گفته می شود مصرف زیاد انرژی باعث خواهد شد کبد نتواند سوخت و ساز طبیعی را انجام دهد و در نتیجه انرژی اضافی به صورت چربی در کبد ذخیره شود.

این بیماری اغلب افراد را در سنین میانسالی مبتلا می کند. اکثر بیماران از افزایش وزن و چاقی به ویژه چاقی شکمی رنج می برند. همچنین می توانند دچار افزایش چربی های خون بوده و یا از مبتلایان به دیابت باشند.

از آنجا که در سال های اخیر شیوع چاقی و بیماری های متابولیک در جوانان افزایش قابل توجهی یافته است، جوانانی که با چاقی و بیماری کبد چرب به پزشک مراجعه می نمایند، کم نیستند. البته باید ذکر کرد بیمارانی هستند که بدون داشتن هیچ کدام از عوامل خطر ذکر شده و بدون هیچ دلیل شناخته شده ای، مبتلا به کبد چرب می گردند.

افزایش چربی در بدن که معمولا با چاقی شکمی همراه است، به همراه افزایش چربی های خون و افزایش فشار خون، همه از علائم مجموعه ای از اختلالات تحت نام “سندرم متابولیک” هستند که این سندرم دقیقا وابسته به مقاومت انسولین می باشد.

عوامل تاثیر گذار در اختلالات کبدی

علاوه بر افزایش چربی در بافت کبد که بر روی فعالیت طبیعی کبد تاثیر می گذارد، عوامل دیگری نیز بر عملکرد طبیعی سلول های کبدی تاثیرگذارند، از آن جمله:

- مقاومت به انسولین: بدین معنا که بدن نمی تواند قند را به طور طبیعی مورد استفاده قرار دهد. به طور طبیعی لوزالمعده پس از خوردن مواد قندی، با ترشح هورمون انسولین سعی می نماید که قند اضافی موجود در خون را به سلول های عضلانی و کبد وارد نماید. در وضعیت مقاومت به انسولین، حساسیت گیرنده های سلولی انسولین کاهش می یابد، در نتیجه بدن برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون نیاز به ترشح انسولین بیشتری خواهد داشت. در صورت ادامه ی این روند، در نهایت میزان قند خون افزایش یافته و فرد مبتلا به دیابت می گردد.

- تغییر در روند تولید چربی در بافت کبد و نحوه عملکرد کبد در برابر چربی هایی که از روده به کبد منتقل می شوند.

- عمل های جراحی که مسیر معده ، یا روده و یا هر دو را کوچک می نمایند، از قبیل عمل جراحی بای پس روده.

- استفاده طولانی مدت از لوله های روده ای برای تغذیه که معمولا پس از عمل جراحی استفاده می شوند.

- استفاده از برخی داروها از قبیل: آمیودارون (داروی قلبی)، کورتون، استروژن های صنعتی و بعضی از داروهای کنترل سرطان.

علائم و شیوع بیماری

از آنجا که این بیماری سیر پیشرونده دارد می تواند در مراحل اولیه بدون علامت باشد تا زمانی که تاثیرات منفی بر عملکرد کبد ایجاد نماید. در آن زمان علائمی از قبیل احساس ضعف، خستگی و کاهش وزن بروز می کنند.

از آنجا که سیر این بیماری مزمن است، شاید سال ها طول بکشد تا منجر به ایجاد سیروز کبدی (جایگزینی سلول های کبدی با سلول های فیبروز) و در نهایت نارسایی کبد گردد.

در نقطه مقابل، در موارد نادری به دلیل ناشناخته، سیر بیماری متوقف و یا حتی به حالت طبیعی باز می گردد، بدون آنکه درمان مشخصی انجام گرفته باشد.

بین ۱۰ تا ۳۰ درصد بزرگسالان در کشورهای پیشرفته مبتلا به این بیماری هستند که معمولا شامل افراد چاق در سنین میانسالی است.

با توجه به شیوه زندگی اعم از نوع تغذیه و فعالیت بدنی، شیوع این بیماری در کشورهای در حال توسعه به ویژه در جامعه شهری افزایش چشمگیری داشته است.

شیوع بیماری کبد چرب با افزایش سن، سیر صعودی می یابد. شیوع این بیماری در آقایان دو برابر خانم ها می باشد که با افزایش سن، میزان شیوع در خانم ها به آقایان نزدیک می شود، به ویژه پس از یائسگی، شیوع بیماری کبد چرب در خانم ها سیر فزاینده ای دارد.

تشخیص و درمان کبد چرب

مانند هر بیماری دیگر، معمولا با گرفتن شرح حال از بیمار و معاینه وی شروع می گردد.

اگرچه در خیلی از موارد، علائم قابل توجهی در این بیماری وجود ندارد و با مشاهده ی بالا بودن آنزیم های کبدی و نیز تصاویر سونوگرافی، سیتی اسکن و MRI تشخیص این بیماری معین می گردد.

از بیوپسی کبد برای تشخیص میزان صدمه به بافت کبدی در بعضی از موارد استفاده می گردد.

درمان

اگرچه درمان اختصاصی برای کبد چرب وجود ندارد، ولی شما با کنترل بیماری های زمینه ای از قبیل کاهش وزن، چربی های خون، دیابت و یا قطع نمودن داروهای مسبب (قطعا با نظر پزشک معالج نه به طورخودسرانه) می توانید از پیشرفت این بیماری جلوگیری نمایید و در خیلی از موارد سیر معکوس را طی نمایید که منجر به درمان این بیماری گردد.
از مصرف الکل که عملکرد طبیعی کبد را دچار اختلال می نماید، جدا باید پرهیز نمایید.
دکتر علویان از مهمترین روش های درمانی در کبد چرب به کاهش وزن کنترل بیماری دیابت ، کاهش چربی خون و تغییر در شیوه زندگی اشاره کرد و گفت : بیماری کبد چرب قابل درمان است و می توان با تغییر در شیوه زندگی (افزایش فعالیت جسمانی و پیاده روی) ، اصلاح رژیم غذایی ، کنترل دقیق قند خون با کمک پزشک می توان در جهت درمان این بیماری نتیجه مطلوبی را به دست آورد.

نکات درمانی کلیدی

شما می توانید زیر نظر متخصصین تغذیه و گوارش، سیر بیماری کبد چرب را محدود و کنترل نمایید. برای کنترل کبد چرب توجه به نکات ذیل اهمیت کلیدی دارد:

* کم کردن وزن: از آنجا که اکثر بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی چاق هستند، کاهش وزن در کنترل این بیماری نقش مهمی دارد. برای کاهش وزن، انتخاب رژیم غذایی نیز باید به درستی صورت پذیرد، زیرا کاهش وزن سریع با رژیم های برق آسا خود می تواند سیر بیماری را بدتر نماید.

خیلی از بیماران چاق که به تازگی متوجه کبد چرب خود شده اند، به دلیل ترس از عوارض این بیماری، به رژیم های غذایی سخت روی می آورند که این بیماری را ریشه کن نمایند، ولی علاوه بر ابتلا به عوارض این نوع رژیم ها، گاه سیر کبد چرب را نیز بدتر می نمایند.

لذا انتخاب منطقی رژیم غذایی کاهش وزن زیر نظر متخصص تغذیه و با کاهش وزن نیم تا یک کیلوگرم در هفته توصیه می گردد. اگر شما از افزایش وزن زیادی رنج می برید، جالب است بدانید که با کاهش وزن مختصر در حدود ۱۰ درصد از وزن اولیه نیز در خیلی از موارد سیر بیماری را می توانید کنترل نمایید.

* انتخاب رژیم غذایی سالم : رژیم غذایی پر کربوهیدرات که حاوی میزان قابل توجهی سبزی و میوه و مواد غذایی پرفیبر باشد، معمولا بهترین انتخاب برای افراد مبتلا به کبد چرب است. کاهش چربی مصرفی، به ویژه چربی های اشباع شده و جایگزینی آنها با چربی های غیر اشباع که در روغن زیتون و ماهی وجود دارند، توصیه می گردد. استفاده از نان و غلات سبوس دار باید جدی گرفته شود. در نهایت تعیین مقدار مورد نیاز درشت مغذی ها اعم از پروتئین، چربی و کربوهیدرات بر اساس شرایط افراد باید تنظیم گردد.

* انجام ورزش و فعالیت بدنی منظم: چاقی به ویژه چاقی شکمی نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به کبد چرب دارد. بر همین اساس، داشتن پیاده روی منظم به میزان حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز توصیه می شود. اگر شما وقت رفتن به باشگاه ورزشی را ندارید، پیاده روی در مسیر کار یا پارک را می توانید جایگزین نمایید.

* کنترل بیماری های زمینه ای متابولیک: کنترل دیابت و چربی های خون در بیماران مبتلا به کبد چرب ، نقش کمک کننده ای در بهبود این بیماری دارد. همانطور که می دانید از اصول مهم کنترل بیماری های متابولیک، رعایت رژیم غذایی و ورزش منظم می باشد.

* محافظت کبد از عوامل خطر: از عواملی که بر روی فعالیت طبیعی کبد اثر سوء دارند، باید پرهیز نمایید. از مهم ترین این عوامل، مصرف الکل و نیز بعضی داروها می باشد. لذا در هنگام مراجعه به پزشک، به او بگویید که مبتلا به کبد چرب می باشید که در تجویز دارو به آن توجه نماید.

پیشگیری

برای جلوگیری از بروز بیماری کبد چرب، سه نکته اساسی ذیل را فراموش نکنید:

* رژیم غذایی سالم: شما باید رژیم غذایی سالمی را با مصرف بالای میوه، سبزی، غلات سبوس دار و چربی های مفید برای خود انتخاب کنید.

* جلوگیری از افزایش وزن به ویژه چاقی شکمی: داشتن رژیم غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی، به حفظ وزن سالم کمک می نماید. در صورت چاق بودن، از همین امروز برای کاهش وزن خود اقدام نمایید.

* هنگام استفاده از داروها کاملا مراقب باشید و از مصرف الکل جدا پرهیز نمایید.

***مواردی که به کبد آسیب می رساند عبارتند از:

۱- خوردن زیاد
۲- بد خوردن : مثلا خوردن زیاد محصولات تهیه شده از آرد تصفیه شده،غذاهای آماده،شکر زیاد،چیپس و …
۳- رژیم کم پروتئین،پر کربوهیدرات،پر چربی . به خصوص رژیم غذایی سرشار از چربیهای اشباع و روغنهای هیدروژنه.
۴- موادی همچون الکل،نیکوتین سیگار،کافئین، theobromine و …
۵- انواع داروهای خوراکی مثلا قرصهای ضد بارداری.
۶- افزودنی های مواد غذایی

توصیه های تغذیه ای برای سلامت کبد :

-از دود سیگار دوری کنید.
- از الکل،گوشت قرمز،قند ساده و غذاهای سرخ شده کمتر استفاده کنید.
-از نوشیدن زیاد از حد قهوه و چای پررنگ اجتناب کنید.
- از منابع غذایی پتاسیم بیشتر استفاده کنید مثل موز،کشمش،آلو،بادام و انواع سبزیجات.
-آب زیاد بنوشید.سعی کنید هر ساعت مقداری آب بخورید.
- سبزیجات خام بیشتر مصرف کنید.
- آب هویج و آب چغندر بیشتر مصرف کنید.
-روغن مایع مصرف کنید و از کره،مارگارین،روغن جامد و دنبه اجتناب کنید.
- ویتامین K برای جلوگیری از سیروز کبدی مفید است، البته نه به صورت مکمل.

- از مصرف زیاد ویتامین A پرهیز کنید،بدین منظورنباید روغن کبد ماهی زیاد مصرف کنید.هرکس که بیشتر از ۵۰,۰۰۰ IU ویتامینA،به مدت یکسال مصرف کرده باید این دریافت را کاهش دهد و بهتر است که از منابع حاوی پیش ساز ویتامین A یعنی بتا کاروتن ، مانند هویج، زرد/الو،طالبی و … استفاده کند.
- هرگز مرغ،ماهی یا گوشت خام یا نیم پز نخورید زیرا خطر شدید عفونت با باکتریها ،پارازیتها و …را به همراه دارد.
-لیمو یکی از بهترین دوستان کبد است. بیشتر لیمو بخورید.
- Coenzyme Q10 ، به رساندن اکسیژن به کبد کمک میکند.
- لسیتین از تجمع چربی در کبد جلوگیری می کند.

- از ملین های قوی استفاده نکنید.اما همیشه هم از بروز یبوست جلوگیری کنید.

10 حقیقت عجیب درباره مغز



مغز انسان به عنوان مرکز سیستم عصبی یکی از پیچیده ترین بخشهای بدن انسان است که شاید به جرات بتوان گفت این اندام تا کنون بیشترین اسرار بیولوژیکی بدن انسان را در خود نهفته است.
دانشمندان برای درک بسیاری از این اسرار همچنان در حال مطالعه و توسعه ابزارهای جدید مطالعاتی هستند.
شبکه بی بی سی در سری برنامه های خود با عنوان "درون بدن انسان" بر روی این اندام تمرکز کرده و حقایق شگفت انگیزی را از مغز تودرتوی انسان آشکار کرده است:

• مغز انسان به اندازه ای پیچیده است که بالغ شدن آن 20 سال زمان خواهد برد.


• جنین انسان درون رحم می تواند در هر ثانیه هشت هزار سلول جدید به وجود بیاورد.


• در لحظه ای که انسان متولد می شود، تمامی سلولهایی که برای یک عمر زندگی به آنها نیاز دارد را در اختیار دارد.


• مغز انسان پیچیده ترین پدیده ای است که تا کنون در جهان هستی شناسایی شده است.


• نوزادان می توانند پس از گذشت چند ساعت از زمان تولد خود، صورت مادرشان را شناسایی کنند.


• جنین درون رحم از قدرت بینایی برخوردار است اما همه چیز را سیاه و سفید می بیند، چشم جنین به اندازه ای حساس است که می تواند نور به شدت ضعیفی که از میان شکم مادر به درون نفوذ می کند را ببیند.


• انسان در دقیقه 20 بار پلک می زند که هر پلک زدن نیم ثانیه زمان نیاز دارد. با روی هم گذاشتن این دقایق می توان گفت انسانها یک ساعت در روز را در تاریکی سر می کنند.


• هر سلول مغزی با سلول مغزی دیگر در حدود 10 هزار اتصال برقرار می کند.


• فراگرفتن حفظ تعادل و سازگار کردن اندامهای بدن با یکدیگر به اندازه ای پیچیده است که تعداد سلولهای موجود در مناطقی از مغز که به این کار اختصاص دارد، برابر مابقی سلولهای باقیمانده در دیگر نواحی از مغز است.

• غواصان جوان در تایلند به مردمکهای چشمهای خود یاد داده اند تا در زیر آب برای تمرکز بر روی اجسام به جای بزرگتر شدن، منقبض شوند. همه کودکان می توانند این مهارت را از سنین بسیار کوچکی بیاموزند.


مراقب فشار خون باشید

برای آنکه خون در عروق به جریان درآید و به تمام نقاط بدن برسد، نیاز به فشار دارد؛ ولی مقدار این فشار باید مناسب باشد. فشار جریانی خونی که در سرخرگ‌ها وجود دارد و در هر انقباض عضله قلب به دیواره رگ‌ها وارد می‌شود، فشار خون نام دارد. وقتی که سرخرگ‌ها قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست می‌دهند و عروق کوچک باریک‌تر می‌شوند، فشار خون بالا می‌رود. این بیماری (افزایش فشار خون) کاملاً خاموش است و فقط با اندازه‌گیری می‌توان پی به آن برد. فشار خون ممکن است سال‌ها بی‌سر و صدا، بدون هیچ علامت خاصی وجود داشته باشد.

مراقب فشار خون باشید



بالاترین میزان فشار خون «فشار سیستولیک» نام دارد؛ یعنی همان فشاری که به هنگام انقباض ماهیچه قلب خون را از قلب به سایر نقاط بدن می‌رساند. کمترین میزان فشار خون را هم «فشار دیاستولیک» می‌نامند که فشار بین ضربان‌های قلب و مربوط به زمان استراحت قلب است. فشار خون به طور طبیعی در اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می‌رود. رژیم‌های نادرست غذایی، مصرف زیاد غذاهای چرب و پرنمک و بی‌تحرکی نیز از عوامل افزایش فشار خون می‌باشند.

عوارض فشار خون بالا
حملات قلبی، نارسایی قلب، ورم ریه، نارسایی کلیه، سکته مغزی، آسیب چشمی و مشکلات بینایی از عوارض اصلی فشار خون بالا هستند. هر چه فشار خون بالاتر باشد، امید فرد به ادامه زندگی به شکل عادی کمتر است. اگر فشار خون به مدت طولانی درمان نشود، ممکن است به هر یک از این مشکلات جدی و حاد منجر گردد و یا حتی به بینایی آسیب برسد. به‌طور کلی حدود ۴۰ درصد از آقایان و ۳۰ درصد از خانم‌ها به فشار خون بالا دچار هستند و معمولاً یک سوم آنها تحت درمان نیستند و سلامت آنها در معرض خطر است.

علل و عوامل

علت اصلی این بیماری در اغلب افراد ناشناخته است؛ اما بیماری‌هایی همچون افسردگی، اختلال در تولید هورمون‌های غدد فوق کلیوی، بیماری کلیه و مصرف برخی داروها باعث افزایش آن می‌شود.

دیگر بیماری‌هایی که باعث بالا رفتن فشار خون می‌شوند، عبارتند از:

پرکاری تیروئید: پرکاری تیروئید باعث تند شدن ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون می‌شود که با درمان آن فشار خون کاهش می‌یابد. افزایش کورتیزول در بدن مصرف کورتون به مدت طولانی نیز از عوامل افزایش فشار خون است.
تنگی رگ‌های کلیه‌ها: این بیماری به سختی قابل درمان و کنترل است؛ بنابراین وقتی فشار خون در اثر این بیماری با مصرف داروها پایین نمی‌آید، باید رگ‌ها با آنژیوگرافی بررسی شوند.

تومور غده فوق کلیه: به علت ترشح ناگهانی آدرنالین در بیماران مبتلا به این عارضه، به ناگاه حملات شدید تپش قلب و تعریق روی می‌دهد و فشار خون بالا می‌رود. این بیماری از طریق جراحی قابل درمان است. غیر از بیماری‌های گفته‌شده، اضافه وزن و چاقی، سیگار کشیدن، کم‌تحرکی، استرس زیاد، مصرف الکل، ژنتیک و استفاده از برخی داروهای خاص نیز از عوامل دیگر بیماری هستند.

روش‌های اندازه‌گیری فشار خون
برای اندازه‌گیری فشار خون در خانه می‌توانید از مانیتور آنروید استفاده کنید. این مانتیور روی بازو بسته و با دست باد می‌شود (با باد کردن حباب پلاستیکی که به دستگاه متصل است) و مونیتور دیجیتالی روی مچ دست میزان فشار خون را نمایش می‌دهد. این نوع از دستگاه‌های اندازه‌گیری فشار خون به راحتی حمل می‌شوند و تقریباً ارزان هستند؛ اما کار کردن با آنها کمی دشوارتر است. مونیتورهای دیجیتالی خودکار هستند و به راحتی قابل استفاده می‌باشند و اعداد آنها به سادگی خوانده می‌شود. برخی از مونیتورهای دیجیتالی قطعا روی دست بسته می‌شوند. معمولاً فشار خون به صورت مثلاً ۸۲/۱۲۰ نشان داده می‌شود که منظور فشار سیستولیک و یا دیاستولیک است (بالاترین عدد، فشار سیستولیک و کمترین عدد، فشار دیاستولیک).

قبل از اندازه‌گیری فشار خون بهتر است
از مصرف الکل و توتون خودداری کنید. تا ۳۰ دقیقه قبل از اندازه‌گیری فشار خون نیز کافئین مصرف نکنید. به دستشویی بروید و ادرار کنید. حداقل تا ۵ دقیقه در حالت استراحت قرار بگیرید. دست‌ها و پاها را به هم بچسبانید. دست چپ را در راستای قلب دراز کنید یا روی میز ثابت بگذارید. فشار خون بالا بسیار رایج‌تر از فشار خون پایین است؛ اما فشار خون پایین به نام لاتین «هیپوتنشن» نیز می‌تواند مشکلات و بیماری‌های جدی را به وجود آورد. ضعف، سرگیجه، غش و تشنج از علائم اصلی فشار خون پایین هستند. وقتی فشار خون درون رگ‌ها کاهش می‌یابد، عملکرد مغز ضعیف می‌شود و ضعف و خستگی فراوان به فرد دست می‌دهد. گاهی اوقات وقتی فرد ناگهان از جای خود بلند می‌شود و می‌ایستد، دچار افت فشار خون می‌شود. به این وضعیت «کاهش فشار خون کیفیتی» می‌گویند.

پیشگیری
برای پیشگیری از افزایش فشار خون باید وزن را کنترل کرد. اگر چاق هستید و یا اضافه وزن دارید، رژیم بگیرید. بهترین راه برای مبارزه با پرفشاری خون ورزش است. نمک را از برنامه غذایی‌تان حذف و مصرف قند و شکر و سایر محصولاتی را که حاوی شکر هستند مانند نوشابه، مربا، ژله و شکلات محدود کنید. هر چند ماه یکبار حتماً فشار خون خود را اندازه بگیرید. (در صورت بارداری، بیشتر به میزان فشار خون خود توجه کنید). استرس و رفتارهای پرخاشگرانه و عصبی را در خود کنترل کنید. موسیقی آرام گوش بدهید. نوشیدن آب پرتقال در طول روز می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد. مصرف جوانه غلات و حبوبات، چای سبز، کرفس، موز، روغن کنجد، فلفل و گردو کمک زیادی به کاهش فشار خون می‌کند. ضمن آنکه از مصرف غذاهای پرنمک جداً خودداری می‌کنید، از مصرف غذای فرآوری‌شده و کنسروی نیز بپرهیزید. به جای نمک طعام از نمک پتاسیم استفاده کنید.

روش استفاده از مونیتورهای آنروید:
‌ گوشی ضربان‌سنج را به گوش بزنید. ‌ بازوبند را دور بازو ببندید (نه محکم و نه شل) ‌ حباب پلاستیکی را باد کنید. ‌ دریچه را شل کنید و اجازه دهید هوا کم‌کم از قسمت بازوبند خارج شود و بعد آن را در هر ثانیه به اندازه ۲-۳ میلی‌متر باد کنید. ‌ به اولین صدای قلب توجه کنید. آن عدد فشار سیستولیک را نشان می‌دهد. باقطع شدن صدای ضربان قلب (زمان استراحت قلب) می‌توانید فشار دیاستولیک را اندازه بگیرید.

روش استفاده از مونیتورهای دیجیتالی:
دستگاه را دور بازوی خود ببندید و دکمه روشن شدن دستگاه را فشار دهید.
دستگاه به‌طور خودکار باد می‌شود و شما فقط باید یک دکمه را فشار دهید. این دستگاه فشار سیستولیک و دیاستولیک را نیز نمایش می‌دهد. با فشاردادن دکمه اتمام کار، باد خارج می‌شود.

سایر عوامل کاهش فشار خون
مسمومیت از دست دادن خون مصرف سموم، مثل داروهای BP عدم تعادل و هماهنگی هورمون‌ها اختلالات غذایی، مثل کم‌اشتهایی عصبی کم‌آبی بدن کند و تند شدن غیرطبیعی ضربان قلب تغذیه نادرست
افرادی که فشار خون کمتری دارند کمتر در معرض خطر هستند و کمتر به سکته قلبی، حملات قلبی، نارسایی کلیه و سایر بیماری‌های زمینه‌ای دچار می‌شوند. اما برای درمان افت فشار خون باید طبق نظر پزشک از مصرف داروهایی که باعث کاهش فشار خون می‌شوند، خودداری کرد. اگر خونریزی شدید دارید، باید تزریق خون انجام شود. آب بیشتری بنوشید، غذاهای کم کربوهیدرات مصرف کنید، میوه بیشتری بخورید و ورزش و پیاده‌روی، به‌خصوص در هوای آزاد را فراموش نکنید. تغذیه نامناسب و سوءتغذیه از دلایل مهم کم‌فشاری خون هستند. فقدان کالری کافی، پروتئین و ویتامین‌های گروه B و ویتامین C این وضعیت را تشدید می‌کند. مایعات، حجم خون را افزایش می‌دهند و با مصرف آب و مایعات بیشتر می‌توان مشکل کم فشاری خون را تا حدودی جبران کرد.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد