کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

دانلود کتاب آموزشی جلوگیری از بیماری قند

دانلود کتاب آموزشی جلوگیری از بیماری قند


فارسی | 1.43 مگ | لینک مستقیم




دانلود کنید


لینک دانلود کتاب آموزشی جلوگیری از بیماری قند


هر مادری ممکن است این موقعیت را تجربه کند که در برابر بی تابی و گریه شدید نوزادش قرار گیرد و هیچ دلیلی برای آن پیدا نکند. ناراحت کننده تر این که کودک به شیوه های معمول ساکت نمی شود و گویی یک عامل ناشناخته باعث بیقراری ناگهانی وی شده است.

 

گریه نوزادان وضعیتی است که توجه مادر را برای رسیدگی هرچه سریع تر به نوزاد جلب می کند. اما گاهی بچه ها گویی از گریه کردن خسته نمی شوند و مادران درمانده و مستاصل را با سوالات بی پاسخ بسیاری روبه رو می کنند. در این مطلب به نقل از سایت یاهو، اطلاعاتی درباره دلایل گریه کودکان و راهکارهایی برای آرام کردن کودک ارائه شده است.

 

● چرا گریه

 

نوزادان نمی توانند بگویند «گرسنه ام» یا «دلم می خواهد بروم روی تخت» یا «لباسم تنگ است» و به جای آن گریه می کنند. در واقع به جای این که بگویند: «مامان کمکم کن تا از این وضعیت نجات پیدا کنم» با گریه حرفشان را می زنند، اما اگر مادر تمام نیازهای نوزاد را برآورده کرد و همچنان با گریه نوزاد مواجه بود، چه باید کرد؟ محققان می گویند برخی از نوزادان به دلیل سیستم عصبی تکامل نیافته ممکن است چند ماه اول زندگی بدون دلیل یا به دلایل ناشناخته گریه کنند. به علاوه برخی از نوزادان به نور، صدا، بو و موقعیت های متفاوت حساس هستند و بلافاصله گریه می کنند. بیشتر نوزادان در ۶هفته اول زندگی به طور متوسط ۳ساعت در روز گریه می کنند اما خبر خوب این است که تا ۳ماهگی گریه بیشتر نوزادان به طور متوسط به یک ساعت در روز کاهش پیدا می کند. وقتی نوزاد گریه می کند، هورمونی در بدن مادر ترشح می شود به نام «پرولاکتین» که باعث می شود مادر به سرعت به گریه کودک پاسخ دهد و نیاز او را برآورده کند. طبیعی است که وقتی مادر نتواند کودک را ساکت کند، احساس ناکامی و شکست پیدا می کند. اما دلیلی ندارد مهارت پرورش و رسیدگی به نوزادش را دست کم بگیرد و این کاملا طبیعی است که گاهی نوزاد بدون هیچ دلیل واضحی گریه کند.

 

● چه کنیم؟

 

هیچ راه حل مشخصی برای ساکت کردن کودکان وجود ندارد زیرا آنها بسیار متفاوت هستند و هرکدام به یک سری محرک ها پاسخ می دهند. تنها راه تجربه است. یک مادر از طریق آزمون و خطا می تواند بهترین راه را برای ساکت کردن کودکش پیدا کند. اولین کاری که تعداد زیادی از نوزادان را آرام می کند، قراردادن آنها در وضعیتی شبیه رحم «خانه اول» آن هاست. دست هایش را کنار بدنش قرار دهید و با یک پارچه نرم او را ببندید. سپس سرش را نزدیک قلبتان که ضربان آن برایش آشناست، قرار دهید و آرام آرام حرکت کنید. می توانید او را به شکم روی دست بخوابانید و حرکت دهید.صداهایی شبیه «ش ش» درآورید، زیرا این صداها که شبیه صدای سشوار است، در داخل رحم به گوش او رسیده است. او را به آرامی تکان دهید و سعی کنید تا جایی که می توانید تماس لمسی با وی داشته باشید. تماس لمسی با بدن نوزاد گیرنده های مغزی نوزاد را تحریک و کودک را آرام می کند. هر قدر این تحریکات بیشتر باشد، احتمال این که کودک زودتر آرام بگیرد، بیشتر است. به آرامی پشت پاها، معده و پیشانی کودک را نوازش کنید. به هنگام تعویض پوشک پاهای کودک را ماساژ دهید و بگذارید کمی تقلا کند. با او حرف بزنید. شنیدن صدای مادر برای کودک آرام بخش است زیرا وی این صدا را قبلا هم شنیده است. گاهی آوازی زیر لب زمزمه کنید. کودکان حتی در این سن ریتم و تن صدا را تشخیص می دهند.

 

همچنین می توانید از خودرو برای آرام کردن او استفاده کنید. حرکت خودرو در بیشتر موارد کودکان را آرام می کند. اگر امکان آن میسر نیست، او را داخل گهواره قرار دهید و به آرامی تکان دهید. گاهی لازم است از کمی آب ولرم برای آرام کردن کودک استفاده کنید صدای آب و گرمای آن می تواند گریه بسیاری از بچه ها را قطع کند. او را درون وان مخصوص قرار دهید و بدنش را ماساژ دهید. توجه او را به یک پرنده، آینه و چیزی که تا به حال ندیده یا کمتر در معرض آن بوده است، جلب کنید در نهایت خونسردی خود را حفظ کنید اگر با عصبانیت یا ناامیدی با او روبه رو شوید، گریه وی شدت پیدا می کند و وارد مرحله جدیدی می شود. با این که شنیدن گریه مداوم کودک بسیار دشوار است، اما چند نفس عمیق بکشید و دوباره تلاش کنید. گاهی دستپاچگی وتلاش بیش از حد برای ساکت کردن کودک به شیوه های مختلف، نتیجه عکس می دهد و او بیقراری بیشتری از خود نشان می دهد. بنابراین بگذارید ۵دقیقه با صدای بلند گریه کند. بعد این فرصت را به خود بدهید که موقعیت را بهتر حلاجی کنید و راه برون رفت از آن را بجویید. بهتر است ابتدا از راهکارهایی که همیشه از آن استفاده می کردید، شروع کنید. سپس ۵دقیقه او را راحت بگذارید تا گریه کند. بعد روش بعدی را در پیش بگیرید. اگر یک روش منظم و ثابت برای آرام کردن نوزاد در پیش بگیرید، حتی اگر به ظاهر چندان موفق نباشد، کودک به آن عادت می کند و به همان شیوه آرام می شود.

 

● انواع گریه

 

درست است که نمی توان گریه کودکان را دقیقا دسته بندی کرد اما اصول کلی وجود دارد. نوزادان تازه متولد شده، معمولا گریه ای با صدای بلند و واضح دارند و قفسه سینه شان پس از هر جیغ کاملا پر و خالی می شود بین این گریه ها تنفس کوتاهی می کنند و یک گریه کوتاه تر دارند سپس با رسیدن اکسیژن کافی به قفسه سینه، برای جیغ بعدی آماده می شوند. وقتی نوزاد چند ماهه است، تنفس عمیق تری دارد بنابراین گریه هایش هم طولانی تر است. وقتی گرسنه است، همراه با گریه پیچ و تاب می خورد. اگر گرسنه نباشد، گریه طولانی و مداوم است و هر لحظه بالاتر می گیرد. اگر درد داشته باشد، گریه گوشخراشی خواهد داشت و چهره اش با دفعاتی که گریه عادی دارد، متفاوت خواهد بود.این گریه به آسانی قطع نمی شود مگر این که منشاء درد شناسایی و رفع شود.

 

● ماساژ نوزاد

 

ماساژ دادن کودکان یکی از بهترین روش های آرام کردن آن هاست. او را به یک اتاق آرام با نور مناسب ببرید. پوشکش را درآورید و به آرامی پاها، دست ها و معده و پشت او را ماساژ دهید. واکنش وی به شما می گوید که ماساژ کدام قسمت های بدن را دوست دارد، ابتدا از سر شروع کنید، ضربه های آرامی به پیشانی کودک بزنید سپس دو طرف صورت را به آرامی ماساژ دهید و از پیشانی به سمت گردن بروید.از شقیقه به سمت فک بروید و ماساژ را ادامه دهید. پشت گوش ها را با انگشت هایتان ماساژ دهید و با یک حرکت دورانی کل جمجمه و سر را ماساژ دهید. سپس دست ها را از بازوها تا مچ به آرامی ماساژ دهید. کف دست ها را با انگشت شست فشار دهید و انگشت ها را یکی یکی به آهستگی بفشارید. قفسه سینه کودک را به آرامی با کف دست و ابتدا به سمت گردن و سپس به دو طرف بدن فشار دهید. شکم را با هر دو دست که روی هم گذاشته اید به آهستگی فشار دهید و پاها را در حالی که انگشتانتان را دور ران کودک حلقه کرده اید، از پایین به بالا و بالعکس ماساژ دهید. هریک از انگشتان پا را به آرامی به طرف خارج بکشید. فراموش نکنید که گریه کردن بخشی از زندگی طبیعی نوزاد است و راهکارهایی که برای آرام سازی او انجام می دهید، بخشی از توانمندی های مادرانه شما را شکوفا می کند. بنابراین به جای آشفتگی، خشم، احساس یاس و ناامیدی به خاطر بسپارید که پس از هر بار گریه نوزاد، به تجربیاتتان اضافه می شود و در طول زمان میزان صدمات وارده به نوزاد و کودک کمتر خواهد شد.


یکی از مشکلاتی که بسیاری از انسان ها و مخصوصاً آسیایی ها دارند کوتاهی قدشان و باورهای نادرست در این باره است . در این پست قصد داریم شما را با علت ها ، فرمول و تشخیص کوتاهی قد و مراحل افزایش قد آشنا کنیم.

چاره‌جویی برای کوتاهی قد :

کوتاهی قد، علت شایعی برای مراجعه کودکان و نوجوانان به متخصصان غدد است، ولی هر فردی که با شکایت از کوتاهی قد مراجعه می ‌کند، واقعا قد کوتاه نیست. مهم تر اینکه افزایش قد با روش‌هایی مانند استفاده از صندل‌ها یا کفش‌های مخصوص که تبلیغ می‌ شود یا امواج لیزری و... امکان‌پذیر نیست. این روش‌ها غیرعلمی و بدون تأثیر هستند.

 

فرمول محاسبه تقریبی قد:

ژنتیک نقش مهمی در تعیین قد نهایی هر فرد دارد. بر اساس تحقیقات جمعی، فرمول زیر برای محاسبه تقریبی قد نهایی در هر فرد پیشنهاد شده است:

5/6-  تقسیم بر 2 (قد پدر + قد مادر) = قد دختران

5/6+ تقسیم بر 2 (قد پدر + قد مادر) = قد پسران

 

تشخیص علت کوتاهی قد:

پس از تشخیص قطعی علت کوتاهی قد، باید درمان متناسب با علت کوتاهی قد شروع شود؛ برای مثال، در کوتاهی قد ژنتیکی درمان با هورمون رشد مؤثر نیست.

کمبود هورمون رشد، تنها بر اساس آزمایش‌های هورمونی مشخص نمی شود و حتما سرعت رشد در دوران کودکی نیز باید بررسی شود، یعنی اگر در دوران کودکی، سرعت رشد قدی خوب بود، بر اساس یک آزمایش هورمونی نمی ‌توان کمبود هورمون رشد را تشخیص داد و درمان را شروع کرد. علت باید معلوم شود و قد کودک به طور دقیق بر اساس منحنی‌های استاندارد رشد سنجیده شود.

با یک رادیوگرافی ساده از استخوان‌های مچ دست(به طور معمول دست چپ)، سن استخوانی تعیین ‌شود که در واقع نشان‌دهنده سن بیولوژیک واقعی کودک است.

 

علل کوتاهی قد:

علل کوتاهی قد شامل موارد زیر است:

* کوتاهی قد ژنتیکی: که در این نوع کوتاهی قد، سرعت رشد کودک در سال طبیعی است و سن استخوانی نسبت به سن تقویمی عقب نیست.

* تأخیر سرشتی در رشد: کودکانی که از سن دو سالگی، کوتاهی قد دارند و سرعت رشد آنها در سال تقریبا طبیعی است، ولی سن استخوانی آنها عقب تر است. بلوغ در این کودکان با تأخیر است، ولی در نهایت، بیشتر این کودکان به حد ژنتیکی قد خود می‌ رسند.

* بیماری هایی مانند: سوء‌تغذیه، کمبود ویتامین D و کمبود کلسیم که موجب نرمی استخوان می ‌شود، بیماری سلیاک(عدم تحمل گلوتن موجود در گندم)، کم‌خونی‌ها، بیماری‌های التهابی دستگاه گوارش ، بیماری‌های کلیوی مزمن، نارسایی قلبی، بیماری‌های مزمن ریوی یا کبدی و کم‌کاری تیروئید از عوامل موثر در کوتاهی قد هستند.

* مصرف برخی داروها مانند داروهای کورتونی نیز می ‌تواند موجب اختلال در رشد شود.

* اختلالات رشد داخل رحمی نیز از علل دیگر کوتاهی قد کودکان هستند.

 کوتاهی قد

مراحل افزایش قد:

یادمان باشد همه ما در سه مرحله رشد می ‌کنیم:

1- در دو سال اول زندگی 30 تا 35 سانتی‌متر افزایش قد داریم. این رشد سریع قد با افزایش سن کاهش می‌ یابد.

2- از دو سالگی به بعد کودکان هر سال 5 تا 7 سانتی‌متر قد می ‌کشند. البته در نزدیکی سنین بلوغ سرعت رشد کمتر خواهد ‌شد.

3- سرانجام در دوره بلوغ یک جهش رشد قدی وجود دارد که به طور متوسط در پسران 25 تا 30 سانتی‌متر و دختران 20 تا 25 سانتی‌متراست. حداکثر جهش رشد قدی در دختران پیش از شروع عادت ماهیانه و در پسران در مراحل انتهایی‌تر بلوغ است.

به‌ طور معمول در سنین 15 تا 17 سالگی در دختران و 16 تا 18 سالگی در پسران، صفحات رشد(صفحات غضروفی استخوان) بسته می ‌شوند و امکان افزایش قد، پس از آن وجود نخواهد داشت.


آموزشی ها

هنگامی که مادری خوراندن غذاهای جامد را به فرزندش شروع می کند، در تمام طول روز تب و تاب این را دارد که کدام خوراکی ها برای دلبندش دلچسب ترند و در رشد و سلامت او نقش مهم تری دارند.

از سویی بازار تبلیغات موادغذایی انواع و اقسام خوراکی های صنعتی را به خانواده ها نشان می دهند که در حقیقت مجموعه ای کهنه از بافت غذایی، طعم دهنده، نگهدارنده و رنگ هستند.

تهیه مواد غذایی خوشمزه و اشتهاآور در خانه شاید کمی وقت گیر باشد اما حاصل این زحمت یک خوراکی سالم، ارزان، مقوی و مغذی خواهد بود. از آنجا که کودک در هر وعده مقدار اندکی غذا می خورد تصمیم گرفتیم نحوه تهیه و نگهداری خوراکی های کودکان ۶ ماه تا یک سال را برای تان شرح دهیم، تا غذایی که آماده کرده اید هدر نرود و دچار فساد میکروبی نشود.

● آنچه نیاز دارید

کودک ۶ ماه به بالا یا هنوز دندان ندارد یا اگر داشته باشد نمی تواند مانند آدم بزرگ ها غذا را خوب بجود. به همین دلیل شما باید غذای فرزندتان را آن قدر ریز و نرم کنید که نیازی به جویدن نداشته باشد. به همین منظور یک وسیله برقی می خواهید که مواد غذایی را خوب خرد یا پوره ای کند. این وسایل بسیار متنوعند و می توانید با نیم ساعت صرف وقت یک نوع خوبش را برای خودتان پیدا کنید. اگر هم از قبل وسایلی مانند مخلوط کن، غذا ساز یا گوشت کوب برقی را دارید دیگر لازم نیست هزینه زیادی بپردازید.

● بهداشت مواد غذایی و آشپزخانه

آشپزخانه را تمیز نگه دارید، قطرات چکیده از غذا را بلافاصله پاک کنید، وسایلی را که کف فروشگاه یا خیابان یا خودرو گذاشته اید روی کابینت یا میز یا هر جایی که با غذا در تماس است، قرار ندهید.

قبل و بعد از آشپزی میز یا سطح کابینتی را که بر آن آشپزی می کنید با آب و صابون بشویید.

تمامی ظروف مورد استفاده تان را در صورت امکان در ماشین ظرف شویی بشویید.

تخته گوشت و سبزی را در ماشین ظرفشویی با دمای بالا بشویید.

برای خرد کردن میوه، سبزی و گوشت از تخته های مجزا استفاده کنید.

برای تهیه غذای سالم، مواد اولیه بهداشتی و تازه تهیه کنید.

به میزان کافی مواد اولیه تهیه کنید تا در یخچال کیفیت غذایی خود را از دست ندهند.

قبل از شروع به آشپزی دست ها و زیر ناخن های تان را با صابون بشویید.

هر غذایی که بیش از ۲ ساعت در دمای اتاق مانده را باید دور بریزید.

● انتخاب مواد اولیه

سعی کنید مواد غذایی را روزانه تهیه کنید تا کاملا تازه باشند اما اگر ماده غذایی تازه در دست ندارید مجبورید از اندوخته های فریزر کمک بگیرید. شاید از خودتان بپرسید برای شروع باید به فرزندم چه بدهم؟ پاسخ ساده است: غذاهای جامد فرزندتان را می توانید با سیب، زردآلو، آلو، انبه، هلو، گلابی، طالبی و آلو شروع کنید. سبزیجات هم انتخاب مناسبی هستند. از گروه سبزی و صیفی ها می توانید سراغ این ها بروید: مارچوبه، آووکادو، هویج، نخود، سیب زمینی، فلفل شیرین و کدو.

یادتان باشد که کودک عاشق مزه های جدید است، پس سعی کنید با ترکیب این خوراکی ها با هم به طور خلاقانه هر هفته مزه جدیدی را به او معرفی کنید.( برای این منظور سراغ روغن، نمک، فلفل و سایر ادویه ها نروید) در ضمن غذاهای آماده و کنسرو شده مقدار زیادی نگهدارنده دارند، این خوراکی ها را به فرزندتان ندهید.

● خوراندن غذا به کودک

غذای کودک هنگام سرو نباید گرم تر از دمای بدن باشد. برای این منظور کمی از غذا را روی پوست پشت ساعد بگذارید و از دمای آن مطمئن شوید.

اگر غذا را در مایکروفر گرم می کنید باید خیلی مراقب باشد. مایکروفر تمام قسمت های غذا را به طور یکنواخت گرم نمی کند و ممکن است در غذا نقاطی به مراتب داغ تر از سایر قسمت های غذا ایجاد کند. بنابراین بعد از این که غذا را از مایکروفر درآوردید خوب هم بزنید و قبل از خوراندن آن به فرزندتان کمی صبر کنید که دمای آن در تمام قسمت های غذا یکنواخت شود.

همان قدر غذا را گرم کنید که احتمال می دهید فرزندتان بخورد. در غیر این صورت باید اضافه غذایی را که گرم کرده اید، دور بریزید زیرا ورود بزاق کودک به غذا شرایط را برای رشد میکروب ها مناسب می کند.

غذای فرزندتان را شیرین نکنید. کودک نیازی به شکر و قند افزودنی ندارد. درست است اگر فرزندتان غذایی را نخورد و شما آن را شیرین کنید، با اشتیاق همان غذا را می خورد اما این روش خوبی نیست زیرا درک مزه شیرین در کودک از سایر مزه ها قوی تر است و تکرار این روش غلط سبب بالا رفتن آستانه چشایی مزه شیرین در کودک شده و به این ترتیب کودک تمایل پیدا می کند غذاهای شیرین تر را بخورد و به این ترتیب زمینه بیماری هایی مانند دیابت و چاقی در او فراهم می شود.

به کودک عسل ندهید زیرا خطر مسمومیت کشنده بوتولیسم را برای فرزندتان بالا می برد.

● یخ زدایی غذاهای منجمد شده

غذای یخ زدایی شده را باید ظرف ۴۸ ساعت مصرف کرد و هر چه بعد از این مدت باقی ماند، دور ریخت.

یخ زدایی در یخچال: تکه های منجمد شده غذا را در ظرف غذای کودک بگذارید و در آن را بپوشانید و در طول شب در یخچال بگذارید تا یخ آن باز شود.

یخ زدایی در حمام آب: غذای منجمد شده را در ظرفی دربسته بگذارید سپس بسته غذا را در آب گرم بگذارید. به محض ذوب شدن یخ غذا آن را تقسیم بندی کنید و اضافه آن را در یخچال بگذارید و ظرف ۴۸ ساعت مصرف کنید.

یخ زدایی در مایکروفر: تکه مورد نظر غذای منجمد را در یک ظرف ایمن مایکروفر بگذارید و با تنظیم یخ زدای مایکروفر یخ آن را ذوب کنید. یادتان باشد که ظرف مایکروفر را چندبار بچرخانید و غذا را خوب هم بزنید تا تمام قسمت های آن ذوب شده و به دمای یکنواختی برسد.

● تهیه غذا

بعد از پاک کردن و شستن سبزی ها آن ها را بپزید یا برای حفظ ارزش غذایی بخارپز کنید. سپس با غذاساز بافت سبزی را نرم و یک دست کنید. در مورد میوه هایی مانند سیب، گلابی یا هر میوه ای که کمی سفت است بهتر است یا آن را رنده یا به مدت خیلی کوتاه بخارپزکنید تا کودک هنگام خوردن آن ها اذیت نشود. سایر میوه ها را می توانید به صورت خام پوره کنید. نکات ساده زیر در تهیه اولین غذاهای جامد فرزندتان به دردتان می خورد:

اگر می خواهید غذا را بپزید مقدار کمی آب مصرف کنید و بقیه آب را هنگام کوبیدن غذا به آن بیفزایید.

اگر عجله دارید و فرزندتان گرسنه است یک میوه را پوره کنید یا اگر می خواهید فرزندتان را با خود جایی ببرید و مجبورید برای او خوراکی همراه ببرید یک میوه را در کیف او بگذارید و اگر گرسنه شد با پشت قاشق له کنید و به او بدهید.

بهتر است در ابتدای شروع غذاهای جامد پوست میوه هایی مانند سیب، هلو، آلو و… را جدا کنید سپس میوه را در غذاساز بیندازید زیرا ممکن است روده های کودک هنوز برای هضم پوست میوه آماده نباشند.

غذاهای جامد در ابتدا باید خیلی رقیق باشند برای این منظور می توانید از شیر خودتان، شیرخشک یا آب جوشیده استفاده کنید. هرچه کودک به غذاهای جدید بیشتر عادت کرد می توانید غلظت آن ها را بیشتر کنید.

برای تهیه انواع غله حتما ابتدا آن ها را بخیسانید سپس بپزید و در غذاساز یک دست کنید.

برای تهیه گوشت و مرغ ابتدا پوست و استخوان ها را جدا کنید، خوب بشویید، بپزید و سپس پوره کنید برای بچه های ۱۰ ۱۲ ماه و بزرگتر می توانید گوشت را به قطعات خیلی ریز بریده و به کودک بدهید.

● نگهداری غذای کودک در فریزر

غذای فرزندتان را در قالب های مکعبی یخ بریزید و منجمد کنید سپس مکعب های منجمد شده را در کیسه فریزر گذاشته در فریزر نگه دارید و هر بار یک تکه آن را خارج کنید و به فرزندتان بدهید.

میوه و سبزی هایی را که به این روش منجمد می شوند، تا ۳ ماه می توان نگه داشت. ماهی، گوشت و مرغ منجمد شده هم یکی دو ماه ماندگاری دارد.

داشتن این تکه های غذای منجمد در فریزر باعث می شود به مرور زمان بتوانید غذاهای


دانلود کتاب هرم راهنمای تغذیه


فارسی | 1.07 مگ| 15 صفحه | لینک مستقیم


توضیحات:

چگونه بدانیم که چه موادی را مصرف کنیم تا نیاز بدن ما به مواد مغذی بر آورده شود و افزایش وزن پیدا نکنیم؟ آیا مصرف غذا هم دستور العمل دارد؟!
بله؛ خوردن، یکی از لذت های زندگی انسان است اما باید با برنامه اینکار انجام شود. هرم غذایی یکی از وسایل مورد استفاده در معرفی انواع گروههای غذایی است که میزان مصرف هر یک از مواد غذایی و نسبت مصرف آنها را با یکدیگر نشان می دهد که در اینجا هرم راهنمای تغذیه را میتوانید بصورت الکترونیکی در اختیار داشته باشید و توضیحات و راهنمایی های مربوط به هرم را بصورت کتاب مطالعه نمایید.


دانلود کنید


لینک دانلود کتاب هرم راهنمای تغذیه



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد