کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

دود سیگار و مننژیت در کودکان

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg



دود سیگار ومننژیت در کودکان http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg



کودکانی که در دوران بارداری مادر خود یا در محیط خانه در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند تا حد بسیار زیادی در معرض خطر ابتلای بیماری مننژیت تهاجمی‌قرار می‌گیرند. با توجه به بررسی مدارک و شواهد جدید کودکانی که چه در دوران بارداری مادر و چه در خانه در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند به احتمال زیاد به بیماری مننژیت تهاجمی‌مبتلا می‌شوند.بیماری مننژیت تهاجمی‌از علل عمده مننژیت باکتریایی است و همچنین می‌تواند با هجوم باکتریها به خون، ریه یا مفاصل کودکان و بزرگسالان جوان این بیماری را تشدید کند.میزان مرگ و میر بیماری مننژیت نزدیک به 5 درصد است و از هر ۶بیمار یک نفر با ناتوانی شدید، از جمله مشکلات عصبی یا رفتاری مواجه می‌شود.محققان انگلیسی با بررسی 18 تحقیق قبلی دریافتند که قرار گرفتن در معرض دود سیگار در خانه خطر ابتلا به بیماری مننژیت تهاجمی‌در کودکان را دو برابر می‌کند و این خطر برای کودکان کمتر از 5 سال حتی بیشتر بوده است.نتایج حاصل از این بررسی همچنین نشان داد که کودکان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری سیگار می‌کشیدند، در مقایسه با افرادی که در خانواده‌های غیر سیگاری متولد شدند، ۳ برابر بیشتر احتمال ابتلا به بیماری مننژیت تهاجمی‌را داشتند.نتایج این تحقیقات در مجله BMC Public Health منتشر شده است.دکتر موری راشل نویسنده این تحقیقات از مرکز مطالعات کنترل دخانیات در دانشگاه ناتینگهام در این مورد گفت: ما تخمین می‌زنیم که هر ساله 630مورد به بیماری مننژیت تهاجمی‌در دوران کودکی توسط دود سیگار فقط در انگلیس مبتلا شدند ما هنوز به درستی از چگونگی تأثیر دود تنباکو بر این کودکان مطمئن نیستیم، یافته‌های این تحقیقات شواهدی را مبنی بر خطرات زیاد سیگار کشیدن در اطراف کودکان و در دوران بارداری نشان می‌دهد بنابراین، والدین و خانواده‌ها باید از کشیدن سیگار در خانه و اطراف کودکان پرهیز کنند.

تأثیر استرس و کم‌خوابی بر پوست

بیشتر ماها با بروز حلقه سیاه رنگ دور چشم ها (کبودی دور چشم) بعد از یک شب کم خوابی آشنا هستیم، اما تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که کمبود خواب و داشتن استرس باعث بروز مشکلات وسیعی در پوست می‌شود.کم خوابی و استرس باعث می‌شوند بدن هورمونی به نام کورتیزول تولید کند. هورمون کورتیزول باعث افزایش قند خون در بدن می‌شود. افزایش قند خون نیز باعث افزایش وزن و بروز مشکلات قلبی می‌شود. تحقیقات جدید ارتباط بین تولید کورتیزول با استرس و کم خوابی و اثرات آنها را روی پوست نشان می‌دهد.

اثرات کورتیزول بر پوست بدن

1- چین و چروک پوست: افزایش قند خون در اثر کورتیزول، روند پیر شدن پوست را تسریع می‌کند. این قند اضافی کلاژن موجود در پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد و منجر به بروز چین و چروک می‌شود. کلاژن پروتئینی در پوست است که باعث حفظ جوانی آن می‌شود.2- جوش: وقتی که عوامل خارجی روی بدن ما تأثیر می‌گذارند، ترشح کورتیزول باعث افزایش جوش‌های بدن می‌شود. 3- خشکی پوست: تحقیقات نشان می‌دهد افزایش قند خون در اثر هورمون کورتیزول سدهای دفاعی پوست را تخریب می‌کند و باعث خشکی، التهاب و ناراحتی پوست می‌شود.

چه باید کرد؟

برای کاهش ترشح کورتیزول در اثر کم خوابی و استرس در بدن به توصیه‌های زیر عمل کنید: 1- شب ها حداقل 7 ساعت بخوابید. 2- از مصرف مواد غذایی حاوی کافئین مثل قهوه و نوشابه سیاه خودداری کنید. 3- مواد غذایی سالم و طبیعی بخورید و مصرف قند و مواد شیرین را کاهش دهید. همچنین به یاد داشته باشید سبزیجات نشاسته ای مثل سیب زمینی بعد از فرآیند در بدن، در نهایت به قند تبدیل می‌شوند. پس در مصرف آنها نیز محتاط باشید. 4- برای کنترل التهاب در بدن به مقدار کافی چربی امگا 3 را از طریق غذاها و مکمل‌ها دریافت کنید. برای کاهش التهاب پوست می‌توانید از موادی مثل گل مینا، گل بابونه و اسید سالیسیلیک استفاده کنید. 5- در نهایت باید گفت آرام باشید. کمی‌از وقت خود را روزانه صرف حفظ آرامش روح و جسم خود کنید، مثل ورزش کردن و .... . اثر شگفت انگیز عطردرمانی را نادیده نگیرید. تحقیقات نشان داده است استفاده از مقدار کمی‌روغن اسطوخودوس می‌تواند تأثیر زیادی در ایجاد آرامش شما داشته باشد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد